AKADEMICKÝ SENÁT Zápis č. 134 ze zasedání konaného dne 12. dubna 2012 od 8.30h v zasedací místnosti u děkanátu. Přítomni: · Pavel Buršík, · Mgr. Otto Eibl, Ph.D., · Doc. PhDr. Vít Hloušek, Ph.D. · Mgr. Slavomíra Ferenčuhová, Ph.D., · Bc. Petr Gongala, · Bc. et Bc. Ondrej Lunter, · Bc. Jan Martinek, · Mgr. Michal Pink, Ph.D., · Bc. Jitka Sklenářová, · PhDr. Iva Šmídová, Ph.D., · Doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. Hosté: doc. PhDr. Břetislav Dančák, Ph.D., Prof. PhDr. Petr Macek, CSc., doc. PhDr. Tomáš Katrňák, Ph.D. Program jednání: 1) schválení snížení poplatku za studim v cizím jazyce 2) projednání akreditace European Governance 3) schválení vzniku Institutu pro veřejnou politiku a sociální práci 4) různé Program byl schválen (11 pro, 0 proti, 0 se zdržel). Průběh jednání: 1) schválení snížení poplatku za studim v cizím jazyce První bod programu byl představen proděkanem pro zahraniční vztahy doc. Katrňákem. Navrhovaná úprava poplatku podle něj představuje snížení z 3900 EUR na 3000 EUR za rok. Důvodem návrhu je, že FSS není při vyšším poplatku konkurenceschopná a výše poplatku motivuje studenty k přerušení (či zanechání studia) nebo změně oboru/fakulty. T. Katrňák zmiňuje dva případy studujících, kteří po přijetí přerušili nebo zanechali studium kvůli výši poplatku. Návrh na snížení byl projednán s garanty programů v cizím jazyce a Vítem Hlouškem, odpovědným za přípravu joint degree programu European Governance, který bude zpoplatněn stejnou sazbou, jako ostatní obory v cizím jazyce na FSS. Na základě dohody z této schůzky bude efekt snížení poplatku v budoucnu sledován. Prozatimní kalkulace očekávaných výnosů ze studia v cizím jazyce ale ukazuje, že pokud snížení poplatku přivede nové zájemce o studium v cizím jazyce, celkový příjem za studium v cizím jazyce bude vyšší, než při zachování výše poplatku a stávajícím počtu studujících. Diskuze: Doc. Dančák doplňuje, že poplatek v nové výši se přibližuje poplatku za DSP v cizím jazyce. Jan Martinek se dotazuje na aktuální počty studujících v programech v cizím jazyce. Podle Tomáše Katrňáka jsou počty spíš nižší, v programu Sociology je asi 7 studujících, v programu European Politics také do 10. T. Katrňák upozorňuje, že přerušení studia představuje nepříjemnou situaci, zvýšení počtů studujících v cizím jazyce naopak představuje ideál. FSS má však podobnou nabídku oborů jako instituce v hlavních městech (Praha, Vídeň), které tím představují „konkurenci“. Jak upozorňuje, jinou strategií, jak přilákat větší počet studujících, je zvyšování kvality programů, které je však mimo kompetence proděkana pro zahraniční vztahy. J. Martinek se dále ptá na srovnání situace s Prahou. T. Katrňák zmiňuje případ FSV v Praze jako instituce, o kterou mají studující ze zahraničí velký zájem a je nucena přistupovat k jejich odmítání; přesnou výši poplatku za studium neznáme. B. Dančák upozorňuje na nutnost rozlišovat studenty samoplátce a studenty, kteří přijíždějí na FSS v rámci výměnných programů (zejména Erasmus, bilaterální smlouvy). Programy v cizím jazyce totiž mají dvojí funkci – kurzy v AJ jsou otevřené i studentům přijíždějícím v jiných programech, výuka je tudíž naplněna. T. Katrňák dodává ještě jeden důvod pro snahu FSS zvýšit zájem o studium v cizím jazyce; počet studujících v cizím jazyce totiž představuje jeden z indikátorů kvality. Z odpovědí T. Katrňáka na dotazy Pavla Buršíka vyplývá, že pražské školy mají v programech v cizím jazyce podobnou výši poplatků, jako je navrhovaná snížená částka, t.j. kolem 3000 EUR; přijetí této výše poplatku je ale rozhodnutím, kterého přínos bude hodnocen po určitém období pro ověření, zda jeho efekt odpovídá záměrům. Přesto, že jsou i fakulty, které mají poplatky ve výší cca 2100 EUR, T. Katrňák zdůrazňuje, že FSS nesměřuje k nabídce „dumpingové ceny“. Doc. Vaculík klade dotaz na důvody volby sníženého poplatku a tendenci přizpůsobit výši (cenu za programy) ostatním univerzitám. Tomáš Katrňák zdůrazňuje motivaci získat větší počet zájemců o studium v zahraničním jazyce. Poslední dotazy směřují k otázce, jak se snížení poplatku za studium v cizím jazyce vybíraného od jednotlivých studujících dotkne samotných programů v cizím jazyce a proč je volena právě částka 3000 EUR. T. Katrňák zmiňuje možnost FSS získat dotaci na studující v programu ERASMUS ve výši 3000 EUR. Snížení poplatku za studium v cizím jazyce by mimo jiné znamenalo také snížení max. výši dotací. Snížení poplatku se nijak nedotkne kvality programu v cizím jazyce. Poslední dotazy a odpovědi ujasňují, že poplatky za studium v cizím jazyce jsou vybírány semestrálně. Část poplatků je hrazena ze stipendií (například vládních), přičemž stipendisté sami poplatky nehradí. Pro studující v programech v cizím jazyce také existují stipendia pro nejlepší studenty vyplácené přimo studujícím. Formulace usnesení: „AS FSS MU schvaluje snížení poplatku za studium v cizím jazyce.“ Usnesení bylo schváleno (11 pro, 0 proti, 0 se zdržel). 2) projednání akreditace European Governance Na úvod projednávání druhého bodu programu doc. Dančák vyložil důvody, pro které vedení FSS podporuje programy, jako je program European Governance. Tento obor podle děkana FSS odpovídá celoevropskému trendu ustavování joint degrees. Současně FSS s ohledem na záměry jak MU tak vlastní chce rozšiřovat výuku v anglickém jazyce. Program obohacuje možnosti FSS nabízet kvalitní vzdělání, ustavuje se s institucí, se kterou je již navázána dlouhodobá spolupráce. Program má být placený. Doc. Hloušek odkazuje na materiály, se kterými se členové a členky senátu mohli seznámit před jednáním a soustředí se na výklad logiky programu. Souhlasí s doc. Dančákem, že se jedná o jeden z kroků směřujících k rozšíření nabídky výuky v AJ; posiluje medzinárodní spolupráci s kvalitním pracovištěm v Nizozemí (Utrecht). Studenti programu mají procházet výukou na obou institucích, přičemž v jednom roce se soustředí na výuku v oblasti teorie vládnutí, a to nejen z perspektivy politologie, ale také mezinárodních vztahů či z ekonomického pohledu. Obecně program rozšiřuje nabídku výuky na FSS. Poplatky za studium budou vybírány semestrálně podle pravidel institucí, na kterých student v daném roce studuje. FSS stanoví poplatek za program European Governance ve stejné výši a podle stejných pravidel jako u jiných programů v cizím jazyce. V diskuzi se Pavel Burštík dotazuje, zda již byla zmapována poptávka po tomto studiu a zda existuje předběžný odhad zájmu. Vít Hloušek odpovídá, že analýza poptávky provedena nebyla; vychází se z poptávky po programu European Politics na FSS, který má více studentů, než bylo zmíněno v předchozí debatě, a také z poptávky po programech v Utrechtu. FSS byla oslovena jako partner a není iniciátorem debatovaného joint degree. Univerzita v Utrechtu měla záměr nabídnout nový program, pro který hledala partnera. Pro FSS je podobné propojení zajímavé kvůli doplnění studia governance o ekonomické, právnické a organizační aspekty, na které se soustředí partnerská univerzita. Samotný program nepředstavuje zdroj, na kterém by závisela ekonomická kondice FSS nebo univerzity v Utrechtu, proto nehrozí, že by byl přijat nutně každý uchazeč jen pro naplněný plánovaného počtu studujících (30). Dr. Eibl se dotazuje na rozdíl mezi školným v NL a u nás. Vít Hloušek odpovídá, že školné bude (po snížení poplatku za studium v cizím jazyce) podobné: na univerzitě v Utrechtu 1700 EUR za semestr, FSS 1500 EUR za semestr. Školné odopovídající ostatním AJ programům na FSS odpovídá mimo jiné na snahu nevytvářet konkurenci mezi obory v cizím jazyce v rámci FSS. Návrh usnesení: „AS FSS MU projednal a podpořil akreditaci European Governance“ Usnesení bylo schváleno (10 pro, 0 proti, 1 se zdržel). 3) schválení vzniku Institutu pro veřejnou politiku a sociální práci Doc. Dančák představil vznik Institutu pro veřejnou politiku a sociální práci jako výsledek jednání s představiteli Katedry sociální politiky a sociální práce. Katedra se na vznik institutu připravovala delší dobu, a proto Institut pro veřejnou politiku a sociální práci vzniká později, než ostatní výzkumné instituty založené na počátku roku 2012. Současně dodává, že tento delší proces přípravy umožnil vyřešit otázku získávání potřebných prostředků a návrh uspořádání insitutu je lepší. Prof. Macek se také dotýká důvodů časového odsupu mezi vznikem tří institutů a následně Institutu pro veřejnou politiku a práci. Vysvětluje, že založení institutu vycházelo z iniciativy pracovišť a v době projednávání vzniku institutů nebylo zřejmé, jakým způsobem bude pokračovat činnost IVRIS. Ústav pro populační studia jako jeden z výzkumných institutů se profiloval tematicky odlišně od zaměření výzkumu v rámci IVRIS, který byl propojený s Katedrou SPSP. Dále zdůrazňuje, že Katedra SPSP a její výzkumníci se svým výkonem výrazně podílejí na tvrobě prostředků na institucionální podporu. Příprava a jednání o Institutu pro veřejnou politiku a sociální práci byla podle P. Macka transparentnější; návrh byl projednán s reprezentanty Katedry i s výzkumníky, přičemž důraz byl kladen na symbiózu mezi výzkumem a výukou a cílem bylo vyhnout se riziku oslabení výuky na Katedře SPSP, čemuž se bude předcházet propojením Institutu s Katedrou (prostřednictvím dělených úvazků). Vznik Institutu je navázán na přípravu evropských projektů; na předpoklad, že pro tyto projekty je důležité mít rozpoznatelnou strukturu věnující se výzkumu. Debata: Bez dotazů a komentářů Návrh usnesení: „AS FSS MU schvaluje vznik Institutu pro veřejnou politiku a sociální práci“ Usnesení bylo schváleno (11 pro, 0 proti, 0 se zdržel). 4) Různé Děkan Dančák zmiňuje iniciativu vedení FSS angažovat studující při přípravš návrhů úprav spolkové místnosti. Vedení vyzvalo Studentskou komoru AS FSS k zabezpečení spolupráce studujících a příprave studentských návrhů variant uspořádání spolkové místnosti. Petr Gongala říká, že výzva vedení byla přijata s povděkem a studenti se na vedení obráti s návrhy. Jan Martinek zmiňuje, že AS FSS a jeho činnost jsou pro mnoho členů akademické obce FSS neviditelné a navrhuje zvážit strategii zviditelňování činnosti. Jako příklad dobře viditelné aktivity senátu uvádí diskuzi svolanou předsedkyní senátu na čtvrtek 15. 3. 2012. Dr. Šmídová odkazuje na povinnost předsedy senátu seznamovat akademickou obec s činností senátu (doc. Hloušek upozorňuje, že se tak činí vydáním výroční zprávy), ale nepovažuje za šťastné chápat veřejné akce senátu pouze jako naplnění tohoto bodu nebo jako samoúčelná setkání. Svolání debaty by mělo být vázáno na konkrétní témata či události, které debatu vyvolávají. Další komentáře směřují k úvahám, zda úpravy prostor FSS mohou představoat téma, které by mělo být debatováno. S. Ferenčuhová potvrzuje podobnou zkušenost, jakou sděluje Jan Martinek, a to s postřehy o nedostatečné viditelnosti činnosti senátu, které souvisejí s otázkou, jak informovat o jednáních senátu (například zasíláním zápisů z jednání na mail, jako v případě zápisů z vedení, co ovšem může představovat zatěžování adresátů). SF by měla zkusit zjistit, jaká forma by mohla vyhovovat (zasílání pozvánek na jednání anebo zápisů, či upozornění, že byl zveřejněn zápis). Martin Vaculík zmiňuje svoji praxi stručně referovat o jednáních v senátu na schůzi Katedry. Jitka Sklenářová: Na studentskou komoru se obrátily dvě studentky, které upozorňují, že jim v prostorách FSS chybí koše na třídění papíru. Studentská komora je pověřená jednáním se Správou budov. Otto Eibl se dotazuje na výsledek emailové debaty ohledně podoby prezentace AS FSS na webu. Iva Šmídová odpovídá, že Oddělení vnějších vztahů vložilo odkaz na stránky senátu na stránky FSS. Prezentace senátu je předělaná a zpřehledněná, což předsedkyně senátu považuje za dostačující úpravu. Další zasedání proběhne OPRAVILA Iva Šmídová – 31. 5. [DEL: 17. 5. :DEL] 2012, 8.30 hodin, zápis napíše Ondrej Lunter. Na tomto zasedání by se senát měl věnovat výroční zprávě a otázce změn jednacího řádu v souvislosti se změnami na úrovni MU. Úpravy statutu budou navrženy vedení a senátu děkanem pověřenou osobou. Změny statutu budou předmětem jednání až po zaslání návrhu úprav. Přijatá usnesení: 2012-04-12/1 Akademický senát Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity schvaluje snížení poplatku za studim zahraničních studujících. 2012-04-12/2 Akademický senát Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity projednal a podpořil akreditaci European Governance. 2012-04-12/3 Akademický senát Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity schvaluje vznik Institutu pro veřejnou politiku a sociální práci. PhDr. Iva Šmídová, Ph.D. předsedkyně senátu Mgr. Michal Pink, Ph.D. místopředseda senátu Bc. Jan Martinek místopředseda senátu zapsala Dr. Slavomíra Ferenčuhová: