NÁVRH STRATEGIE PRÁVNICKÉ FAKULTY MU NA OBDOBÍ 2019 - 2022. „Pozaduji-li pro demokracii vzdělání, nepožaduji jednostranného intelektualismu, nýbrž vzdělání mravního, vzdělání prodchnutého mravními ideály." T. G. Masaryk Poslání Právnické fakulty MU: Máme vychovávat humanitně vzdělané jedince schopné samostatného přemýšlení, nezávislého úsudku a argumentačně vytříbené diskuse. Vize Právnické fakulty MU: Právnická fakulta MU je respektovanou právnickou fakultou v EU, která vychází ve své činnosti a směřování z ideálů demokracie a Evropské unie. Nabízí svým studentům vysoký standard vzdělání v právní oblasti, důsledně zakotvený v mezinárodní spolupráci s právnickými fakultami v EU, a vysoký standard aplikovaného práva. Tematické oblasti: I. PEDAGOGICKÁ OBLAST II. VĚDECKO-VÝZKUMNÁ OBLAST, ZASÍŤOVÁNÍ V RÁMCI EU III. OBLAST CELOŽIVOTNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ, OBLAST EDIČNÍ, DALŠÍ OBLASTI IV. PÉČE O ZAMĚSTNANCE V. PÉČE O STUDENTY 1 V úvodu svého volebního programu - Návrhu strategie PrF MU na období 2019 - 2022 bych ráda poděkovala především všem členům mého kolegia děkanky, bývalým i současným senátorům SKAS i UKAS, všem vedoucím kateder a ústavů, všem zaměstnancům akademickým i neakademickým, a rovněž tak všem studentům PrF MU za spolupráci v době mého působení na PrF MU jakožto děkanky ve funkčním období 2015 - 2019. Vážím si Vaší spolupráce a pomoci. Bez vzájemné spolupráce a bez směřování za stejným ideálem, kterým je právnická fakulta poskytující kvalitní výuku, fakulta evropsky ukotvená a plnící svou společenskou funkci v otevřené demokratické společnosti, by nebylo možné dosáhnout ničeho. Mám za to, že se nám mnohé podařilo zrealizovat. Stálo to nemalé úsilí, a proto mám radost z toho, že mnoho dobře vykonané práce přineslo dobré ovoce, které je hmatatelné na naší alma mater. Program rozděluji do několika tematických oblastí, kdy jejich pořadí nevyjadřuje prioritu či důraz, ale pouze systematické řazení. Každou tematickou oblast se snažím vidět z pohledu „co se nám za uplynulého tři a půl roku podařilo", přičemž výčet jest pouze demonštratívni, a dále pak, kde shledávám stěžejní body rozvoje PrF MU. V podrobnostech bych posléze ráda odkázala na schválený strategický (dlouhodobý) záměr PrF MU pro roky 2016 - 2020, který v mnohém detailně reflektuje vize směřování PrF MU do budoucna na nadcházející období. I. PEDAGOGICKÁ OBLAST Co se povedlo: • Získali jsme akreditaci magisterského studijního programu Právo a právní věda na dobu 10-ti let, a to poprvé v historii PrF MU. • Získali jsme akreditaci bakalářských studijních programů rovněž na dobu 10-ťi let, a to poprvé v historii PrF MU. • Aktivně a činorodě jsme přistoupili k novele zákona o vysokých školách, ke které jsme zrealizovali rozsáhlou diskusi na celé univerzitě, resp. v rámci VŠ v ČR (Konference Novela zákona o vysokých školách a konference Novela zákona o vysokých školách: rok po té). • Na rektorátni úrovni jsme iniciovali diskusi o testech studijních předpokladů na MU a zahájení prací na přípravě nových testů studijních předpokladů, které by měly být specializované pro dvě větve, a to humanitní (včetně práva) a přírodovědní-(jde o realizaci jednoho z bodů mého volebního programu). • Zahájili jsme diskusi o celkové koncepci magisterského studijního programu, během níž jsme již připravili novou koncepci výuky teorie práva včetně právní etiky jakožto povinného předmětu (splnění volebního programu). 2 » Provedli jsme rozsáhlou analýzu organizace dovednostní výuky včetně právních praxí, systematizovali jsme ji, zjednodušili administrativu, a přijali a zrealizovali jsme novou koncepci právních praxí (praxe v oblasti veřejného práva a praxe v oblasti soukromého práva). • Rozšířili jsme počet právních klinik nabízených našim studentům na 9 (např. Právní klinika občanského práva; Právní klinika - Pomoc obětem kriminality; Právní klinika - Stavba v praxi veřejného ochránce práv atd.). • Zavedli jsme nově kurzy na zkoušku TOLES (Test of Legal English Skills) včetně možnosti zkoušku složit na fakultě. • Zbudovali jsme cvičnou soudní síň - (splnění volebního programu). • Finančně jsme podpořili účast našich studentů na řadě mezinárodních mootcourtů. • V tomto podzimním semestru nabízíme našim studentům více než 40 seminářů v anglickém a 4 semináře v německém jazyce. • Zrealizovali jsme „Rakouskou školu práva" (např. MVV199K Grundzüge des österreichischen Privatrechts; MVV3368K Einleitung in das österreichische Recht -aus der Sicht der Praxis eines Rechtsanwalts) - (splnění volebního programu). • Podpořili jsme motivaci k vedení a psaní diplomových prací v cizím jazyce. • Máme uzavřeno více než 120 smluv v rámci programu Erasmus+ pro zahraniční stáže našich studentů a akademiků (včetně nejprestižnějších právnických fakult světa např. Catholic University of Louvain; University of Lima, Peru; Thompson Rivers University, Canada; National Taiwan University Faculty of Law; William S. Boyd School of Law, University of Nevada, Las Vegas atd.). • Jenom v podzimním semestru 2018 k nám přijelo více než 80 zahraničních studentů. o Připravujeme výběrové semináře (praxe) pro nejtalentovanější studenty ve spolupráci s Českou národní bankou (doc. Blažek) a s Energetickým a průmyslovým holdingem, a.s. (doc. Polčák) - (plnění volebního programu). • Zahájili jsme diskusi nad celkovou koncepcí doktorského studijního programu a na katedře občanského práva jsme podpořili pilotní projekt nového přístupu k výuce v rámci doktorského studijního programu (doc. Lavický). • Zrealizovali jsme anketu pro studenty doktorského studia, v rámci níž se mohli vyjadřovat ke koncepci a kvalitě doktorského studia na PrF MU - tento materiál byl základním podkladem pro diskusi a přípravu reformy doktorského studia na PrF MU. • Připravujeme čtyři nové doktorské studijní programy v angličtině v rámci projektu Transitional Jurisprudence - (plnění volebního programu). • Podpořili a zrealizovali jsme návrh senátorů (doktorandů) na nový metodologický seminář pro doktorské studenty - DPVP21 Výzkum v právu a metody vědecké práce (doc. Kosař). 3 Stanovili jsme maximální počet doktorandů na školitele, který je důsledně dodržován - (splnění volebního programu). Strategie dalšího rozvoje: • Pokračovat v aktivitách směřujících k novému pojetí testů studijních předpokladů - zohlednění specifik předpokladů pro studium humanitních programů. • Pokračovat a rozvinout diskusi o koncepci výuky v magisterském studijním programu Právo a právní věda a v bakalářských studijních programech (od tohoto podzimního semestru začínají diskuse moderované garanty programů). • Dále rozšiřovat počet a kvalitu nabízených právních klinik. • Pokračovat v internacionalizaci studia v magisterském studijním programu Právo a právní věda (nabídka výuky např. Práva EU či mezinárodního práva v anglickém jazyce). • Pokračovat v přípravě „VIP" seminářů a praxí pro studenty s nejlepšími výsledky. • Pokračovat v diskusi a práci na nové koncepci doktorských studijních programů. • Zrealizovat „překlopení" stávajících doktorských studijních programů s promítnutím nové koncepce DSP. • Zrealizovat získání akreditace a otevření nových anglických doktorských studijních programů. 4 II. VĚDECKOVÝZKUMNÁ OBLAST, KARIERNÍ RŮST, ZASÍŤOVÁNÍ V RÁMCI EU Co se povedlo: • Zrealizovali jsme podporu habilitací a profesorských řízení formou speciální finanční podpory či poskytnutí tvůrčího volna - (splnění volebního programu). • Vytvořili jsme přiměřený tlak na zvyšování kvalifikace akademických zaměstnanců zavedením „principu 5 a 10" (Ph.D. do pěti let od zahájení studia, habilitace do deseti let od získání Ph.D.) a zavedení povinnosti úspěšné habilitace definované v pracovní smlouvě na dobu neurčitou. • Na začátku roku 2016 byl stav habilitovaných a profesorovaných zaměstnanců: kategorie do 29 let 30-39 40-49 50-59 60-65 více než 65 celkem prof. 0 1/1,0 7/7,0 5/3,75 ís/n^s1 doc. 0 4/3,5 8/6,75 5/5,0 8/8,0 2/2,0 27/25,25 celkem 0 4/3,5 8/6,75 6/6,0 15/15,0 7/5,75 40/37,0 Věkový průměr: doc: 52,44; prof.: 63,85; celkový věkový průměr: 56,15 55% doc. a prof. je starší 60-ti let • K 18.9.2018 je stav habilitovaných a profesorovaných zaměstnanců: kategorie do 29 let 30-39 40-49 50-59 60-65 více než 65 celkem prof. 0 3/3,0 3/2,5 9/7,7 15/13,2 doc. 0 7/6,5 13/11,85 4/4,0 4/4,0 6/6,0 34/32,35 celkem 0 7/6,5 13/11,85 7/7,0 12/15,0 15/13,7 49/45,55 Věkový průměr: doc: 50,49; prof.: 63,93; celkový věkový průměr: 54,67 44% doc. a prof. je starší 60-ti let; počet vědecky kvalifikovaných akademických zaměstnanců vzrostl o cca 1/5! (o 22,5%) 1 Přepočteno na úvazky. 5 • Personálně jsme posílili a reorganizovali oddělení pro vědu, výzkum a projektovou podporu - (plnění volebního programu). • Organizovali jsme řadu prestižních mezinárodních konferencí, workshopů a dalších akcí, kterých se účastnili mezinárodně uznávaní odborníci ze států mimo okruh států bývalého tzv. východního bloku (např. Annual General Meeting of the European Law Faculties Association; Cyberspace; Zásady evropského soukromého práva v aplikační praxi - SPOTŘEBITELSKÝ KODEX: ANO ČI NE? atd.) - (plnění volebního programu). • Organizovali jsme tradiční konference Cofola a Dny práva. • Rozšířili jsme přístup do zahraničních databází (např. Databáze Kluwer arbitration) - (plnění volebního programu). • Získali jsme prestižní grant ERC (JUDI-ARCH - The Rise of Judicial Self-Government in Europe: Changing the Architecture of Separation of Powers without an Architect (doc. Kosař). • Získali jsme další grant EU: INFORM - European Academy of ICT law (doc. Polčák) • Získali jsme grant MŠMT: Transitional Jurisprudence (doc. Škop) • Jsme zapojeni do projektu MU Masarykova univerzita 4.0 (MUNI 4.0) a Postdoc@MUNI (doc. Selucká). • Připravili jsme velký vědecko-aplikační projekt propojený s praxí ve spolupráci s Energetickým a průmyslovým holdingem, a.s. - „právo v energetice" (doc. Polčák). • V rámci projektu Postdoc@MUNI a v rámci projektu na podporu internacionalizace na MU jsme přijali dva špičkové zahraniční zaměstnance. Strategie dalšího rozvoje: • Pokračovat v motivaci akademických zaměstnanců zvyšovat si kvalifikaci. • Pokračovat v organizování mezinárodních konferencí, workshopů za účasti prestižních odborníků z celé EU i mimo ni. • Podporovat a motivovat akademické zaměstnance k přípravě mezinárodních grantů a projektů. • Pokračovat v projektech postdoc, tj. v získávání mladých odborníků ze zahraničí. 6 III. OBLAST CELOŽIVOTNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ, OBLAST EDIČNÍ, DALŠÍ OBLASTI Co se povedlo: • Přehodnotili a změnili jsme politiku odměňování v rámci pořádání kurzů a seminářů a zavedli jsme motivační způsob odměňování - (splnění volebního programu). » V roce 2014 byly celkové tržby z neakreditovaného vzdělávání (zpravidla jednodenní kurzy) ve výši 2 mil. Kč, v roce 2015 ve výši 2,3 mil. Kč, v roce 2016 ve výši 3,6 mil. Kč, v roce 2017 ve výši 3,1 mil. Kč a k červenci 2018 (pouze jarní semestr) ve výši 2,2 mil. Kč. • Zásadní způsobem jsme zreorganizovali celou oblast CŽV a praxí. Přeměnili jsme UDVIS na fungující Centrum dalšího vzdělávání. • Prosadili jsme změnu vysokoškolského zákona tak, abychom mohli samostatně realizovat LL.M. vzdělávání. • Iniciovali jsme vznik asociace právnických fakult v oblasti LL.M. vzdělávání za účelem stanovení kvality LL.M. studia v ČR. • Schválili jsme a zrealizovali jsme LL.M. v obchodním právu, LL.M. - nemovitosti a právo, LL.M. v právu informačních a komunikačních technologií. • Schválili jsme nový program M P A. • V letošním roce jsme získali tržbu za LL.M. studium k červenci 2018 přes 2,2 mil. Kč, a to díky tomu, že můžeme samostatně realizovat kurzy LL.M. a MPA. • Změnili jsme formát Časopisu pro právní vědu a praxi; zachovali jsme jeho papírovou podobu. • Dostali jsme ediční činnost z „červených čísel" do černých, tj. z prodělečné ediční činnosti jsme učinili činnost ziskovou. • Realizujeme moderní způsoby publikování (e-publikace). • Získali jsme největší sponzorský dar v historii Masarykovy univerzity ve výši 3 mil. Kč od JUDr. Daniela Křetínského (našeho významného absolventa), díky němuž máme dostatek finančních prostředků na financování oslav 100. výročí založení MU (např. jsme z těchto prostředků uhradili vznik reprezentativní publikace o historii PrF MU, kterou zpracovává kolektiv autorů pod vedením prof. Vojáčka a doc. Tauchena, vydání speciální medaile PrF MU apod.). • Umístili jsme do vstupu nové televizní informační panely, které moderním a efektivním způsobem sdělují důležité informace. • Nabídli a zrealizovali jsme nový formát plesu PrF MU. 7 Strategie dalšího rozvoje: • Pokračovat v rozvoji poskytování služeb CŽV, zejména využít potenci možného zisku v případě jednodenních specializovaných kurzů. • Dokončit realizaci vzniku asociace právnických fakult pro oblast vzdělávání LLM. • Připravit další nové programy LLM., které rozšíří nabízené portfolio v této oblasti. • Pokračovat v osobní a intenzivní spolupráci s našimi významnými absolventy. IV. PÉČE O ZAMĚSTNANCE Co se povedlo: • Snažili jsme se zlepšit pracovní prostředí našich zaměstnanců např. nové stoly a židle v akademické menze. • Snažili jsme se pokračovat ve výměně dveří a revitalizaci podlah v kancelářích akademiků. • Průběžně obměňujeme akademickým zaměstnancům notebooky. • Na jižní křídlo budovy byly nalepeny tepelné folie, aby se zlepšilo pracovní prostředí našich zaměstnanců v letním období. • Od 1.7.2018 došlo k výraznému navýšení mezd všech zaměstnanců v průměru o 10%, tj. nepřistoupili jsme k tomu, že navýšení tarifu se promítlo do snížení výkonnostního příplatku, ba právě naopak finanční prostředky na výkonnostní příplatky zůstaly zachovány. • Došlo k další elektronizaci agend v rámci inetu (Ing. Adámek). • Zahájili jsme elektronizaci některých agend studijních záležitostí v ISu (např. podepisování rozhodnutí elektronickým zaručeným podpisem). • Nastavili jsme jasná a jednotná pravidla pro realizaci pracovních cest tak, aby nemohlo dojít k situaci, že někteří akademici realizují své cesty autem za plné náhrady pohonných hmot, zatímco jiní akademici jezdí v obdobných případech za cenu hromadné dopravy - je nutné postupovat jednotně a s péčí řádného hospodáře. « Měli jsme pravidelné individuální jednání s vedoucími kateder stran personální strategie vývoje dané katedry, rozvoje kvality výuky atd. Na těchto osobních jednáních jsme diskutovali s jednotlivými vedoucími kateder strategický rozvoj jejich kateder i celé fakulty, a přijímali jsme cenné podněty pro další směřování fakulty. 8 Strategie dalšího rozvoje: • Pokračovat s elektronizací agend v inetu a ISu. • Pokračovat ve výměně dveří a revitalizaci podlah v kancelářích akademiků. • Realizovat průběžnou obměnu vybavení kateder (kávovary, ledničky atd.). • Snažit se získat finanční prostředky jak z rozpočtu MU, tak i vlastní komerční činností (činnosti CŽV) k dostatečnému odměňování zaměstnanců. V. PÉČE O STUDENTY Co se povedlo: • Snažili jsme se studentům nabídnout akce různého charakteru, aby se mohli identifikovat se svou alma mater a mohli být účastni společenské diskuse nad zajímavými aktuálními tématy. • Snažili jsme se podporovat spolupráci se studentskými spolky, a to se všemi na základě jednotných a předvídatelných pravidel (např. spolupráce s Masarykovým právnickým spolkem, ELSA, Právo21 atd.). • Zajistili jsme SKAS samostatnou místnost pro realizaci a zdárný výkon náročné funkce senátora (a po rekonstrukci velkých přednáškových učeben opět zajistíme). • Otevřeli jsme fakultní kavárnu ve spolupráci s Práh (zapsaný ústav) - Café Práh de iure, čímž plníme nejen přání našich studentů, aby si měli kde užít dobrou kávu, ale i funkci celospolečenskou, která spočívá vtom, že nám není lhostejno, jakým způsobem žijí vnáší společnosti zvláště zranitelní lidé - (splnění volebního programu). • Zahájili jsme přípravu rekonstrukce velkých přednáškových učeben (nyní je zpracována projektová dokumentace, realizují se zabezpečovací práce) - vlastní realizace začne v roce 2019 - (plnění volebního programu). • Pružně a obezřetně jsme přistoupili k zjištění havarijního stavu stropů ve velkých přednáškových učebnách, abychom chránili zdraví naši studentů a zaměstnanců. • Zrekonstruovali jsme a zcela zmodernizovali přízemí jižního křídla budovy, kde vznikly nové učebny, soudní síň, kavárna. • Do studentské menzy jsme pořídili nové židle. • Před velké učebny jsme pořídili nové stoly a sedačky. » Všechny počítačové učebny jsme vybavili novými počítači. • Všechny učebny na fakultě mají od letošního léta nové židle, nové stínící rolety a nyní pracujeme na výměně všech studentských lavic (do konce roku 2019 bude zrealizováno). 9 • Posílili jsme wifi připojení na celé fakultě a zrealizovali jsme zcela nové wifi routery. • Všechny učebny na fakultě mají nové dataprojektory a počítače. • Umožnili a podpořili jsme konání Fokusu Václava Moravce, veřejné debaty s prezidentskými kandidáty, studentskou párty ve vestibulu fakulty a další a další studentské i celospolečenské akce. Strategie dalšího rozvoje: • Pokračovat v otevřené a rozsáhlé spolupráci se studentskými spolky, a to se všemi na základě jednotných a předvídatelných pravidel. • Realizovat celospolečenskou funkci fakulty - být otevřenou fakultou pro veřejnou diskusi o zajímavých aktuálních tématech; snažit se reagovat na palčivá témata a problémy společnosti nejen diskusí, ale i účinnou pomocí. • Zrealizovat rekonstrukci velkých přednáškových učeben ve výši 90 mil. Kč -(finanční prostředky zajištěny z prostředků MU). • Vyměnit podlahové krytiny ve všech učebnách. 10 ZÁVĚREM Vážené kolegyně, vážení kolegové, v listopadu 2014 jsem Vám v rámci svého volebního programu nabídla a předestřela vizi Právnické fakulty MU, ke které bych ráda směřovala své snažení. Domnívám se, a ostatně jak rovněž vyplývá z částí nazvané „co se povedlo", že se nám skutečně mnohé zdařilo zrealizovat. Nicméně je ještě velký kus práce před námi. Ráda bych pokračovala v započatém díle, ráda bych se opět snažila realizovat vizi, kterou jsem Vám nabídla v tomto volebním programu. Za nejvýznamnější úkol mého druhého volebního období považuji připravit modifikaci magisterského studijního programu Právo a právní věda, která bude reflektovat nejen změny v soukromém právu, ale i evropské trendy v moderní výuce práva. Máte-li však za to, že pro naši fakultu jsem již vykonala dosti, ráda se vrátím ke svému vědeckému bádání a přemýšlení o ochraně slabších kontraktačních stran v soukromém právu, o ochraně zvláště zranitelných spotřebitelů atd., stejně tak se ráda vrátím ke své oblíbené práci se studenty, neboť ji považuji za inspirativní a obohacující jak mne, tak doufám i naše studenty. Rozhodnete-li však, že mám pokračovat ve své práci jako děkanka, budu tak činit opět na „110%" pro větší věhlas a mezinárodní akceptaci naší právnické fakulty v naší a především evropské společnosti. Vzhledem k mému čtyřletému působení ve funkci děkanky víte, co ode mne můžete čekat. Ještě jednou děkuji za spolupráci a přeji všem zaměstnancům i studentům PrF MU vše dobré. S úctou doc. JUDr. Markéta Selucká, Ph.D. V Brně dne 18. září 2018 11