Směrnice děkana č. 8/2010 O STUDIU V BAKALÁŘSKÉM A MAGISTERSKÉM STUDIJNÍM PROGRAMU Den vydání: 1. 9. 2010 Platnost: 1. 9. 2010 Účinnost: 1. 9. 2010 Zkrácené znění: - S 8/2010 - O studiu Směrnice děkana Právnické fakulty Masarykovy univerzity č. 8/2010 O STUDIU V BAKALÁŘSKÉM A MAGISTERSKÉM STUDIJNÍM PROGRAMU Článek 1 Úvodní ustanovení (1) Tato směrnice provádí některá ustanovení Studijního a zkušebního řádu Masarykovy univerzity (dále jen „Studijní a zkušební řád“). (2) Pro účely této směrnice a předpisů souvisejících se rozumí: a) „magisterským studijní programem“ magisterský studijní program Právo a právní věda, obor Právo, b) „navazujícím magisterským studijní programem“ magisterský studijní program Veřejná správa. c) „bakalářským studijním programem“ bakalářský studijní program Právní specializace. (3) Oborem se rozumí studijní obor akreditovaný v rámci některého ze studijních programů. (4) Touto směrnicí se řídí studium ve studijních programech a oborech akreditovaných a realizovaných na Právnické fakultě Masarykovy univerzity. Její ustanovení se použijí přiměřeně na studium v předmětech studií akreditovaných na jiných fakultách, pokud jsou tyto předměty garantovány a realizovány Právnickou fakultou Masarykovy univerzity (dále jen „předměty jiných akreditací“). (5) Není-li dále ve směrnici rozlišováno mezi programy, obory či formami studia, dopadá ustanovení na všechny z nich. Článek 2 Studijní plány (1) Studijní plány určují obsahovou náplň jednotlivých oborů. Jejich obsahem jsou především popis studijního plánu, názvy jednotlivých předmětů, počty kontaktních hodin, kreditové hodnoty, podmínky omezení zápisu předmětů (povinnost předchozího absolvování vybraných předmětů), způsoby jejich ukončení a jména garantů. Součásti studijního plánu jsou rovněž pravidla pro jeho sestavování obsažená v popisu studijního plánu. Má-li studijní program více studijních oborů, může být vydán společný popis studijních plánů obecný pro všechny obory, a to vedle upřesňujících popisů studijních plánů jednotlivých oborů. (2) Studijní plány jsou vyhlášeny děkanem nejpozději 5 měsíců před zahájením příslušného akademického roku.. Návrhy na změny studijního plánu pro následující akademický rok je nutno podat do termínu stanoveného příslušným proděkanem. V případech hodných zvláštního zřetele je děkan oprávněn měnit studijní plán i v průběhu akademického roku. (3) Návrh na zařazení nového předmětu do studijního plánu obsahuje: a) název předmětu včetně jeho anglického ekvivalentu, b) základní charakteristiku předmětu, c) jméno garanta a jednotlivých vyučujících, včetně jejich písemného souhlasu s výukou, d) hodinovou dotaci předmětu, e) sylabus přednášek a seminářů, f) metody výuky, g) zajištění studijními materiály. (4) Lhůta podle odst. 2. neplatí v případě, kdy z důvodu nové akreditace studijního oboru byly podmínky přijímacího řízení vyhlášeny později než k 1. listopadu předcházejícího akademického roku. Článek 3 Počet studentů v seminárních skupinách (1) Velikost přednáškové skupiny a skupiny pro kolektivní konzultaci závisí na kapacitě výukových místností. Seminární skupina v povinném předmětu má nejvýše 25 studentů v případě prezenční formy studia, 30 v kombinované formě studia. Příslušný proděkan je oprávněn stanovit z tohoto počtu výjimku. Jestliže se do seminární skupiny přihlásí méně než 5 studentů, je příslušný proděkan oprávněn studijní skupinu zrušit, a to na návrh vedoucího katedry. V tomto případě vedoucí katedry umožní přesun studentů do jiných seminárních skupin tak, aby jim rozvrh nekolidoval s rozvrhem již zapsaným. (2) Příslušný proděkan je oprávněn na návrh garanta předmětu zrušit povinně volitelný předmět v případě, kdy si předmět zapíše méně než 5 studentů. V tomto případě bude studentům umožněno zapsat si jiný povinně volitelný předmět, a to i mimo termín zápisu. Článek 4 Garant programu, oboru a předmětu (1) Garantem studijního programu, oboru a předmětu může být akademický pracovník Právnické fakulty Masarykovy univerzity, který má patřičné odborné a organizační předpoklady pro plnění této funkce. (2) Garantem programu je děkan nebo jím určený profesor nebo docent. (3) V případě jednooborových studijních programů je garant podle odst. 2 zpravidla současně i garantem oboru. (4) Má-li studijní program více akreditovaných oborů, děkan určí jednotlivé garanty po projednání s vedoucím oborově příslušné katedry zpravidla z řad docentů a profesorů. V odůvodněných případech může garantem oboru ustanovit také akademického pracovníka Právnické fakulty Masarykovy univerzity z řad držitelů titulu Ph.D., Dr. nebo CSc. (5) Děkan je oprávněn garantem předmětu jmenovat ve výjimečných případech významné odborníky z vědeckých pracovišť a praxe, jsou-li zabezpečeny podmínky výkonu této funkce. (6) Garant předmětu zejména: a) zabezpečuje spolu s vedoucím katedry vyplnění požadovaných údajů o daném předmětu do Studijního katalogu v IS, zejména pokud jde o vyplnění požadavků pro ECTS Label, b) sestavuje program přednášek a seminářů a odpovídá spolu s vedoucím katedry za jejich realizaci, c) konkretizuje podmínky pro ukončení předmětu dané studijním plánem, a stanoví zvláštní podmínky pro studenty, kteří mají individuální studijní plán, d) zabezpečuje vypsání dostačujícího počtu zkušebních termínů pro daný předmět a odpovídá spolu s vedoucím katedry za jejich realizaci, e) vyjadřuje se k návrhu na revizi hodnocení ukončení předmětu a k žádosti o uznání ukončení povinného předmětu z jiného studia či studia absolvovaného v zahraničí, f) rozhoduje o udělení individuálního studijního plánu pro daný předmět, g) odpovídá spolu s vedoucím katedry za zabezpečení daného předmětu studijní literaturou, h) je-li na něj tato pravomoc přenesena, odpovídá za obsazení seminární výuky a cvičení konkrétními učiteli. (7) Práva a povinnosti garantů programu a garantu oboru se řídí zvláštní směrnicí. Článek 5 Zajištění výuky formou přednášek, seminářů a cvičení (1) Vedení přednášek v plném rozsahu v povinných předmětech je zajišťováno profesory a docenty. Ve odůvodněných případech může být vedení přednášek v plném rozsahu v povinných předmětech zajišťováno rovněž odbornými asistenty, kteří získali vědeckou hodnost Ph.D., Dr. nebo CSc., a to po souhlasném stanovisku děkana uděleném při vyhlašování studijních plánů na příslušný akademický rok. (2) Vedení přednášek v plném rozsahu v povinně volitelných předmětech je zajišťováno profesory, docenty a odbornými asistenty, kteří získali vědeckou hodnost Ph.D., Dr. nebo CSc. (3) Vedením přednášek v plném rozsahu mohou být pověřeni odborníci z vědeckých pracovišť a praxe, a to se souhlasem děkana uděleném při vyhlašování studijních plánů na příslušný akademický rok. (4) Vedení seminářů, cvičení a konzultací je zajišťováno akademickými pracovníky fakulty a odborníky z vědeckých pracovišť a praxe. (5) Přednášku, seminář, cvičení a konzultaci mohou pod odborným vedením školitele nebo jiného pověřeného učitele vést rovněž studenti doktorského studia. (6) O výsledku ukončení předmětu zápočtem nebo kolokviem rozhoduje zpravidla vyučující, který během semestru vedl v příslušném předmětu semináře, cvičení či konzultace. V ostatních případech rozhodne garant předmětu. Článek 6 Uznávání ukončení předmětů (1) Předměty absolvované na jiné vysoké škole na základě programu ERASMUS a podobných programů nebo v rámci programů typu „letní škola“ podléhají režimu uznávání předmětů. Základní podmínkou je, že student takový program absolvoval jako student Masarykovy univerzity a ukončení předmětů odpovídá režimu ECTS. (2) Předměty absolvované na jiné vysoké škole nebo fakultě v rámci předcházejících nebo souběžných studií lze uznat za úspěšně ukončené povinné předměty jen, pokud svým obsahem a aktuálností odpovídají obsahu včetně profilu absolventa předmětu, rozsahu uznávaného předmětu jakož i jeho časové dotaci a formě ukončení, které mohou být u absolvovaného předmětu vyšší. Skutečnost, že předmět byl absolvován v magisterském studijním programu v širším rozsahu nemusí být pro uznání rozhodující tam, kde se jedná o předměty profilující daný obor studia. (3) V případě magisterském studijního programu lze uznat předmět, jehož obsahem je výuka práva, byl-li absolvován na právnické fakultě v magisterském studijním programu a oboru akreditovaném Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, který je totožný se studovaným oborem na Právnické fakultě Masarykovy univerzity. V případě bakalářského studijního programu nebo předmětů jiných akreditací lze uznat předmět, jehož obsahem je výuka práva, byl-li absolvován na právnické fakultě v magisterském, magisterském navazujícím nebo bakalářském studijním programu a oboru akreditovaném Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy. V případě navazujícího magisterského studijního programu lze uznat předmět, jehož obsahovou náplní je výuka práva, pouze v případě, byl-li absolvován na právnické fakultě v magisterském nebo navazujícím magisterském studijním programu akreditovaném Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy. Uznat povinný předmět, jehož obsahovou náplní není výuka práva, lze za podmínky jeho absolvování a ukončení i na jiné než právnické fakultě. (4) Kreditová hodnota uznaného předmětu je stanovena při použití pravidel, dle kterých byla přidělena konkrétní kreditová hodnota předmětu ve studijním programu a oboru, pro nějž je uznání žádáno. Kreditová hodnota uznaného předmětu podle odst. 2 se nezapočítává do minimálního počtu kreditů potřebných pro zápis do dalšího semestru. Započítá se do celkového počtu kreditů potřebných k úspěšnému ukončení studia. (5) Absolvovanou státní závěrečnou zkoušku, a to ani z části (součást), nelze uznat za absolvování státní závěrečné zkoušky nebo její součásti (předmětů) v jiném oboru. Článek 7 Některá ustanovení o přerušení studia (1) Kromě přerušení studia na žádost studenta a přerušení studia dle článku 22 odst. 9 Studijního a zkušebního řádu lze studentovi přerušit studium v těchto případech: a) student po splnění všech povinností předepsaných studijním plánem nemá pro další semestr zaregistrovány předměty v minimální hodnotě 15 kreditů, přičemž kredity za státní závěrečnou zkoušku se do tohoto počtu nezapočítávají, b) student složil pouze jednu součást státní závěrečné zkoušky, c) studentovi chybí po ukončení posledního semestru studia ke splnění všech povinností předepsaných vyhlášeným studijním plánem jen ty předměty, které nemají stanovenou povinnou docházku, a student sám si nezaregistruje další předměty, přičemž kredity za státní závěrečnou zkoušku se do tohoto počtu nezapočítávají., d) student po návratu po přerušení za účelem vykonání státní závěrečné zkoušky opětovně písemně požádal o změnu období jejího vykonání. (2) Doba přerušení je stanovena tak, aby měl student možnost zajistit si všechny náležitosti nutné k přístupu ke zkoušce či státní závěrečné zkoušce, tj. zejména příslušnou registraci. V případě přerušení podle odstavce 1 písm. d) je dnem přerušení studia den následující po podání žádosti o změnu období vykonání státní závěrečné zkoušky. (3) Ve všech případech, kdy o přerušení studia žádá student, může být toto přerušeno jen za podmínky zajištění návaznosti studia. (4) Po ukončení přerušení studia je student povinen zapsat se zpět ke studiu, a to nejpozději do pěti dnů po ukončení přerušení. Neučiní-li tak, má se za to, že studia zanechal. (5) Po skončení přerušení studia je student povinen přizpůsobit se studijnímu plánu vyhlášenému pro příslušný akademický rok a semestr, kam je po přerušení zapsán. Pro vyrovnání podmínek může být individuálním rozhodnutím upravena organizace plnění studijních povinností studenta tak, aby v průběhu akademického roku bylo toto studium plně přizpůsobeno podmínkám aktuálního studijního plánu. Článek 8 Přestupy v rámci Masarykovy univerzity (1) Přestup do bakalářského studijního programu uskutečňovaného Právnickou fakultou Masarykovy univerzity lze povolit jen, pokud to dovolují kapacitní možnosti fakulty, a za předpokladu, že lze zajistit návaznost studia. Přestupem nesmí dojít k obcházení účelu přijímacího řízení. (2) Přestoupit do bakalářského studijního programu uskutečňovaného Právnickou fakultou Masarykovy univerzity lze pouze z magisterského nebo bakalářského studijního programu uskutečňovaného Právnickou fakultou Masarykovy univerzity. V odůvodněných případech lze povolit přestup i u žadatele, který je studentem bakalářského studia na jiné fakultě Masarykovy univerzity. Fakulta studenta zapíše ke studiu jen za podmínky ukončení dosavadního studia, a to nejpozději ke dni zápisu. (3) V případě, že dané skutečnosti nelze prokázat z Informačního systému Masarykovy univerzity, je nutno k žádosti o přestup doložit doklad potvrzený příslušným studijním oddělením o doposud absolvovaných předmětech včetně jejich hodnocení a osnov, a dále potvrzení o studiu. Žádost o přestup z jiné fakulty Masarykovy univerzity musí být odeslána nejpozději do 31. ledna nebo 31. srpna. (4) Součástí rozhodnutí o přestupu je stanovení semestru, do kterého bude student zařazen, a dále studijní plán určený pro vyrovnání rozdílů studia. (5) V případě rozhodnutí o povolení přestupu je student oprávněn k zápisu do studia v nejbližším termínu zápisu stanoveném harmonogramem příslušného akademického roku, popřípadě náhradním termínu stanoveném v rozhodnutí o přestupu. Při zápisu ke studiu je student, který přestupuje z jiné fakulty Masarykovy univerzity, povinen předložit ověřenou kopii maturitního vysvědčení, a dále nejpozději do 10 pracovních dnů ode dne zápisu je povinen doložit ukončení studia na v příslušném studijním programu a oboru, z něhož přestoupil. Článek 9 Individuální studijní plán (1) V případech hodných zvláštního zřetele, a to především ze zdravotních či sociálních důvodů, může být studentovi udělena výjimka z ustanovení čl. 9 odst. 2 Studijního a zkušebního řádu v podobě individuálního studijního plánu (dále jen „ISP“). (2) ISP lze udělit v daném semestru pro všechny předměty nebo pro studium jednotlivých předmětů. (3) ISP je udělován na základě žádosti studenta. Součástí žádosti jsou doklady osvědčující důvody, pro které student o ISP žádá. Žádost je nutno podat nejpozději do začátku výukového období příslušného semestru. Později lze žádost podat pouze v případě, že důvody pro udělení ISP nastaly až v průběhu semestru. (4) Student s uděleným ISP pro daný semestr je povinen se zaregistrovat v IS do seminární skupiny pro ISP, a to do 14 dnů od zahájení výukového období příslušného semestru nebo do doby uvedené v rozhodnutí. Článek 10 Individuální úprava studia (1) V případě, kdy je student vyslán Právnickou fakultou Masarykovy univerzity, Masarykovou univerzitou, jinou vysokou školou či Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ke studiu na zahraniční fakultu, je oprávněn požádat o individuální úpravu studia na Právnické fakultě Masarykovy univerzity. Žádost o individuální úpravu studia musí být doložena potvrzením vysílající fakulty o přidělení, místě a přesném období studijního pobytu. (2) Student volí v závislosti na délce pobytu na zahraniční fakultě některou z následujících možností úpravy studia: a) individuální úprava studia s odloženou dobou kontroly podmínek pro zápis do následujícího semestru v případě, že je student vyslán na dobu jednoho semestru, b) individuální úprava studia po dobu dvou semestrů s odloženou dobou kontroly jednoho či dvou semestrů v případě, že je student vyslán na dobu delší jednoho semestru, c) ponechání v semestru, do něhož byl zapsán v době, kdy byl vyslán do zahraničí, v případě, že je student vyslán na dobu alespoň dvou semestrů. (3) Rozhodnutí o udělení individuální úpravy studia může stanovit nutné podmínky, a to včetně termínů. Článek 11 Používání právních předpisů při ukončení předmětů (1) Student má právo používat při přípravě a výkonu zkoušky, zápočtu a kolokvia nekomentované právní předpisy. V případě souborné a státní závěrečné zkoušky se právo používání nekomentovaných právních předpisů vztahuje na přípravu k výkonu zkoušky, v průběhu zkoušky lze použít nekomentovaných právních předpisů na výzvu zkoušejícího. . (2) Používání nekomentovaných právních předpisů může vyloučit garant předmětu v případě, že tento postup bude vyhlášen do 14 dnů od zahájení výukového období semestru, ve kterém má být předmět danou formou ukončen. Článek 12 Podvodné jednání v souvislosti se studiem (1) Student, který se dopustil podvodného jednání při státní závěrečné zkoušce, souborné zkoušce, zkoušce, zápočtu či kolokviu, je klasifikován stupněm nevyhovující. Tímto není dotčena možnost zahájení disciplinárního řízení. (2) Podvodným jednáním se rozumí i prokázané plagiátorství. Plagiátorstvím se pro účely této směrnice a předpisů souvisejících rozumí uplatnění textu, jejímž autorem je jiná osoba než ta osoba, která daný text nebo jeho část uplatňuje jako výsledek plnění svých studijních povinností (dále jen „práce“), aniž by autora textu uvedla v souladu s platnými nebo obvyklými publikačními pravidly. S ohledem na povahu práce a závažnost nebo rozsah plagiátorství zváží vedoucí katedry, předseda příslušné komise nebo příslušný vyučující podání podnětu k zahájení disciplinárního řízení děkanovi. Plagiátorství při závěrečných pracích se řídí ustanovením článku 18 této směrnice. (3) V případě vzniku sporu o průběhu státní závěrečné zkoušky nebo souborné zkoušky, popřípadě zkoušky, zápočtu či kolokvia, vedoucí příslušné katedry nebo předseda příslušné komise předložení případu děkanovi, který rozhodne o dalším postupu. Článek 13 Souborná zkouška (1) Cílem souborné zkoušky je ověření znalostí daného souboru předmětů v jejich vzájemných souvislostech. Skladba předmětů souborné zkoušky je určena studijním plánem. (2) Komise pro soubornou zkoušku je jmenována děkanem tak, aby jejími členy byly zástupci z jednotlivých zkoušených předmětů. Složení komise je zveřejňováno nejpozději 2 dny před zahájením zápisu. (3) Podmínkou přístupu k souborné zkoušce je splnění všech povinností v části povinných předmětů určených studijním plánem. Další podrobnosti jsou stanoveny příslušným studijním plánem. (4) Termíny souborné zkoušky jsou vyhlašovány dle harmonogramu příslušného akademického roku. Student je povinen se přihlásit na termín souborné zkoušky nejpozději 2 dny před jejím konáním. (5) Výsledek souborné zkoušky je vyhlašován veřejně v den jejího konání. Student, který u souborné zkoušky byl klasifikován stupněm nevyhovující, je oprávněn zkoušku opakovat nejdříve 3 dny od jejího konání, umožňují-li to organizační podmínky. (6) Z organizačních důvodů, zejména v případech nízkého počtu přihlášených studentů, může být termín souborné zkoušky konané před příslušnou komisí zrušen, a to nejpozději 2 dny před jejím zasedáním. Studentům, kteří byli na tento termín již přihlášeni, bude umožněno konat soubornou zkoušku před jinou komisí zasedající týž den. Článek 14 Některá ustanovení o státní závěrečné zkoušce (1) Státní závěrečná zkouška (dále jen „státní zkouška“) se skládá ze dvou součástí, a to obhajoby diplomové nebo bakalářské práce, a z ústní zkoušky z předmětů určených studijním plánem příslušného akreditovaného studijního oboru. Student je oprávněn v případě, kdy studijní plán umožňuje volbu předmětů ústní zkoušky, zvolit si skladbu předmětů, ze kterých bude ústní zkouška vykonána, a to v předem určených a vyhlášených termínech. (2) Ke státní zkoušce může být připuštěn student, který splnil všechny podmínky předepsané studijním plánem. Splnění těchto podmínek je povinen prokázat nejpozději dva pracovní dny před termínem konání státní zkoušky. (3) Koná-li se obhajoba diplomové nebo bakalářské práce společně s ústní zkouškou, je členem komise i zástupce katedry, na níž byla diplomová nebo bakalářská práce zpracována. Článek 15 Harmonogram zadávání témat bakalářských a diplomových prací (1) Témata diplomových a bakalářských prací jsou vypisována: a) pro magisterský studijní program a navazující magisterský studijní program nejpozději do 31. ledna, b) pro jednotlivé obory bakalářského studijního programu nejpozději do 30. září. (2) Student si vybere z vypsaných témat, popř. navrhne katedře téma vlastní v termínu: a) do 31. března v magisterském studijním programu a navazujícím magisterském studijním programu, b) do 31. října v oborech bakalářského studijního programu. (3) Seznam přidělených témat je zveřejňován v termínu: a) do 31. května v magisterském studijním programu a navazujícím magisterském studijním programu, b) do 7. listopadu v oborech bakalářského studijního programu. (4) Zadání diplomové nebo bakalářské práce, jakož i další podrobnosti, je určeno v termínu: a) do 30. června v magisterském studijním programu a navazujícím magisterském studijním programu, b) do 30. listopadu v oborech bakalářského studijního programu. (5) Po vyjádření vedoucího katedry je zadání postoupeno děkanovi fakulty ke konečnému rozhodnutí o zadání. (6) Schválí-li děkan předložené zadání, je katedra povinna zajistit jeho předání v termínu: a) do 1. září následujícího akademického roku v magisterském studijním programu a navazujícím magisterském studijním programu, b) do 15. ledna pátého semestru v oborech bakalářského studia. (7) Fotokopie zadání je přílohou tištěné verze příslušné diplomové a bakalářské práce. Článek 16 Harmonogram odevzdání diplomových prací a bakalářských prací (1) Termíny pro odevzdání diplomových a bakalářských prací jsou stanoveny v návaznosti na termín přihlášení ke státní zkoušce, a to následovně: a) v případě přihlášky ke státní zkoušce konané v jarním semestru je nutno odevzdat diplomovou práci do 31. března a bakalářskou práci do 15. dubna, b) v případě přihlášky ke státní zkoušce konané v prodlouženém zkouškovém období jarního semestru je nutno diplomovou nebo bakalářskou práci odevzdat do 30. června, c) v případě přihlášky ke státní zkoušce konané ve zkouškovém období podzimního semestru je nutno diplomovou nebo bakalářskou práci odevzdat do 31. října. (2) Diplomová a bakalářská práce musí být zveřejněna dle čl. 38 Studijního a zkušebního řádu v IS a současně ve dvou výtiscích odevzdána sekretariátu příslušné katedry ve stanoveném termínu. Formální náležitosti práce stanoví směrnice děkana. (3) Neodevzdá-li student diplomovou nebo bakalářskou práci ve výše uvedených termínech, ztrácí právo konat všechny součásti státní zkoušky v nejbližším vyhlášeném termínu státních zkoušek. Článek 17 Některá ustanovení o obhajobách diplomových a bakalářských prací (1) Vedoucí katedry, který má oprávnění působit u státní zkoušky jako předseda, určuje oponenta diplomové a bakalářské práce a stanovuje termín vypracování posudků ze strany vedoucího práce a oponenta. Náležitosti posudku je oprávněn určit metodickým pokynem příslušný proděkan. (2) Koná-li se obhajoba diplomové nebo bakalářské práce společně s ústní zkouškou, proběhne nejprve obhajoba práce. O průběhu obhajoby diplomové nebo bakalářské práce se sepíše protokol, jehož součástí je popis průběhu obhajoby a její výsledek, a dále datum a podpisy předsedy a členů komise, před níž byla práce obhajována. Součástí protokolu je i zaznamenání případných odlišných názorů členů komise. (3) V případě, že posudek vedoucího nebo oponenta diplomové nebo bakalářské práce hodnotí práci stupněm nevyhovující (F) a student je při obhajobě hodnocen známkou příznivější, je nutno v protokolu uvést stanovisko k výhradám, které byly důvodem pro hodnocení předmětné práce jako nevyhovující. (4) Jestliže posudek vedoucího nebo oponenta diplomové nebo bakalářské práce hodnotí práci stupněm nevyhovující (F) a student je takto hodnocen i při její obhajobě, určí předseda komise další postup, který zaznamená do protokolu. V protokolu komise uvede konkrétní výhrady k průběhu obhajoby. Jestliže komise rozhodne o vrácení práce k přepracování, uvede také doporučení pro další postup při zpracování práce, včetně stanovení termínu jejího odevzdání. Student je v takovém případě seznámen se zápisem v protokolu o průběhu obhajoby a tuto skutečnost stvrdí svým podpisem. Článek 18 Plagiátorství v závěrečných pracích (1) Vedoucí diplomové nebo bakalářské práce je povinen hodnocenou práci posuzovat i z hlediska možného plagiátorství. K prověření plagiátorství využijí zejména aplikace IS MUNI. Plagiátorství posuzuje též oponent diplomové nebo bakalářské práce. (2) Jestliže hodnocená diplomová nebo bakalářská práce vykazuje znaky plagiátorství a míra shody s jinými pracemi je taková, že práce není původním dílem, je nutno tuto skutečnost uvést v posudku práce a práci ohodnotit stupněm nevyhovující „F“. Současně vedoucí katedry, na které byla uvedená práce zpracována, je povinen tuto skutečnost písemně oznámit příslušnému proděkanovi cestou studijního oddělení a v závislosti na závažnosti zjištění o rozsahu nepůvodnosti díla zváží podání podnětu k zahájení disciplinárního řízení děkanovi fakulty. Nepodání podnětu k zahájení disciplinárního řízení je nutno zdůvodnit ve výše uvedeném oznámení. Článek 19 Závěrečná ustanovení (1) Výkladem jednotlivých ustanovení této směrnice a průběžnou iniciací její aktualizace pověřuji proděkany pro studium. (2) Státní závěrečné zkoušky, které mají návaznost na akademický rok 2009/2010, se řídí dosavadní úpravou, včetně termínu pro odevzdání diplomové a bakalářské práce. (3) Ruší se Směrnice děkana č. 7/2008 (4) Tato směrnice nabývá účinnosti dnem 1.9. 2010. V Brně dne 31. 8. 2010 prof. JUDr. Naděžda Rozehnalová, CSc., děkan