MASARYKOVA UNIVERZITA PRÁVNICKÁ FAKULTA SMĚRNICE DĚKANA č. 5/2014 kterou se v souladu s čl. 3 Stipendijního řádu Masarykovy univerzity vyhlašuje STIPENDIJNÍ PROGRAM Den vydání: 24. 07. 2014 Platnost: 24. 07. 2014 Účinnost: 13. 09. 2014 Zkrácené znění: S 5/2014 Stipendijní program pro e-learningové asistenty Směrnice děkana Právnické fakulty Masarykovy univerzity č. 5 /2014, kterou se vyhlašuje Stipendijní program pro podporu e-learningových aktivit studentů magisterského studijního programu a doktorského studijního programu v období akademického roku 2014/2015 (směrnice o stipendiu pro e-learningové asistenty) Článek 1 Specifikace stipendijního programu Stipendijní program pro podporu e-learningových aktivit studentů studijního programu „Právo a právní věda“ a studentů studijního programu „Teoretické právní vědy“ (dále „studentů“) je jedním ze stipendijních programů Právnické fakulty Masarykovy univerzity (dále jen „fakulta“), které v souladu s ustanovením čl. 3 odst. 1 písm. b) Stipendijního řádu Masarykovy univerzity vyhlašuje děkan fakulty. Článek 2 Účel stipendijního programu a doba jeho trvání 1) Účelem stipendijního programu je podpora průběžné studentské asistence při tvorbě nových e-learningových opor a k podpoře činností na stávajících elearningových oporách (údržba interaktivní osnovy apod.) u vyučovaných předmětů bakalářských studijních oborů, navazujícího magisterského studijního programu Veřejná správa a magisterského studijního programu Právo a právní věda (dále „předmět“) v prostředí informačního systému Masarykovy Univerzity (dále jen „IS“). 2) Pokud není dále určeno jinak, stanoví podrobnější náplň činnosti e-learningového asistenta, jakož i postup a metodu při zpracování a vkládání e-learningových obsahů příslušný garant nebo jiný vyučující předmětu (dále „garant“) po konzultaci s fakultním e-technikem a proděkanem pro bakalářské studium a navazující magisterské studium a proděkanem pro magisterské studium. 3) K ověření průběžné aktivity e-learningových asistentů, obsahu a celkového přínosu e-learningových nástrojů vytvořených pro výuku e-learningovými asistenty slouží tzv. kontrolní dny. 4) Stipendijní program končí dne 11. září 2015. Článek 3 Podmínky pro udělení stipendia 1) Stipendium lze přiznat studentovi magisterského nebo doktorského studijního programu za splnění následujících podmínek: a) student se jako e-learningový asistent (dále „asistent“) se souhlasem a dle pokynů garanta aktivně, průběžně a v souladu s e-learningovými standardy, jež tvoří přílohu této směrnice, podílel na tvorbě nové e-learningové opory předmětu b) kvalita a postup prací asistenta, jakož i publikace e-learningových obsahů v prostředí IS, byly hodnoceny jako dostatečné v rámci obou kontrolních dnů, resp. v náhradních termínech uložených hodnotící komisí dle čl. 4 odst. 5 této směrnice c) asistent se zúčastnil alespoň jednoho školení pořádaného fakultním etechnikem (tato podmínka neplatí pro studenty, kteří již absolvovali obdobné školení v dřívějším období) d) udělení stipendia navrhla hodnotící komise ustavená dle čl. 5 odst. 1 této směrnice. 2) Garant předmětu navrhne nejpozději do 8. září 2014 pro období podzimního semestru a do 16. ledna 2015 pro období jarního semestru e-mailem adresovaným fakultnímu e-technikovi [na adresu: katerina.drabkova(zav.)law.muni.cz] zařazení studenta do programu podpory elearningových asistentů. V návrhu garant uvede vyučovaný předmět (s kódem předmětu dle IS), jméno, UČO a e-mail studenta, resp. studentů, kteří se budou na vytvoření příslušné opory k předmětu podílet a informaci o tom, zda jde o tvorbu nové e-learningové opory, či údržbu a rozšíření stávající e-learningové opory. E-technik informuje o přihlášce proděkana pro bakalářské studium a navazující magisterské studium a proděkana pro magisterské studium. 3) O zařazení navrženého studenta do stipendijního programu rozhoduje hodnotící komise, která uváží dosavadní výsledky navrženého studenta při tvorbě elearningových nástrojů, celkový počet žadatelů a navržených předmětů, odvětvové zařazení příslušných předmětů, stav a čerpání stipendijního fondu. Článek 4 Hodnocení a kontrola prací e-learningového asistenta 1) Průběh prací asistenta, úroveň vkládaného obsahu a jeho publikaci v prostředí IS posuzuje v průběhu semestru v rámci kontrolních dnů hodnotící komise. 2) Hodnotící komisi tvoří proděkan pro doktorské studium a rigorózní řízení, proděkan pro magisterské studium, proděkan pro bakalářské studium a navazující magisterské studium, fakultní e-technik a případně další člen nebo členové určené děkanem.Děkan určí předsedu komise z řad jejích členů. 3) Kontrolními dny jsou pro období podzimního semestru úterý 21. října 2014 (průběžný kontrolní den) a úterý 2.prosince 2014 (závěrečný kontrolní den), pro období jarního semestru úterý 7. dubna (průběžný kontrolní den) a úterý 2. června (závěrečný kontrolní den). Předseda komise je oprávněn rozhodnout o změně termínu průběžného i závěrečného kontrolního dne; o této změně informuje vhodným způsobem a s dostatečných časovým odstupem. 4) Jednání komise je neveřejné. 5) V případě, že jsou postupy prací asistenta, jejich uveřejňování v IS nebo jejich obsahová úroveň hodnoceny komisí v rámci průběžného kontrolního dne jako nedostatečné, sdělí komise asistentovi bez zbytečného odkladu lhůtu k odstranění nedostatků. Lhůta nesmí být kratší než deset dnů. V případě, že ani po uplynutí této lhůty nebudou postupy prací, jejich úroveň a způsob uveřejňování v IS hodnoceny jako dostatečné, navrhne komise děkanovi vyloučení asistenta z programu. Před rozhodnutím si děkan vyžádá stanovisko garanta příslušného předmětu. Článek 5 Návrh na přiznání stipendia 1) Stipendium přiznává děkan, a to na návrh hodnotící komise předložený pro období podzimního semestru do 5. ledna 2015 a pro období jarního semestru do 2. července 2015. V případě, že by student končil před tímto datem svá studia, navrhne garant příslušnému proděkanovi dřívější vyhodnocení osnovy a přiznání stipendia. 2) Návrh komise obsahuje mj. jméno a příjmení asistenta, kterému má být vyplaceno stipendium, jeho UČO, odkaz na příslušnou interaktivní osnovu předmětu a stručné zhodnocení didaktické úrovně, novosti a přínosu aktivit asistenta. Součástí návrhu je dále konstatování, zda byly splněny povinné části elearningových standardů dle přílohy této směrnice. Pokud se na tvorbě podílelo více asistentů, je v návrhu uveden také procentní podíl jednotlivých spoluautorů, jenž má být zohledněn při rozdělení stipendia. 3) Pokud práce a činnosti asistenta neodpovídají e-learningovým standardům dle přílohy této směrnice, nebo jestliže práce na e-learnigových nástrojích neprobíhaly průběžně v rámci celého semestru, či nebyly publikovány v prostředí IS, komise děkanovi návrh na udělení stipendia nepodá, eventuálně navrhne stipendium udělit ve zkrácené výši. V případě nepodání návrhu na udělení stipendia komise o tomto informuje asistenta a garanta předmětu s uvedením důvodů. 4) Před předložením návrhu na udělení stipendia sníženého podle předchozího odstavce si komise zpravidla vyžádá stanovisko garanta příslušného předmětu. Článek 6 Výše stipendia a zdroje financování 1) Stipendium v případě tvorby nových e-learningových opor lze přiznat až do výše 10 000,- Kč, a to s přihlédnutím k přínosu opory, rozsahu a kvalitě jejího zpracování. 2) Stipendium v případě činností na stávajících e-learningových oporách lze přiznat až do výše 7 000 Kč, a to s přihlédnutím k přínosu opory, rozsahu a kvalitě jejího zpracování. 3) Asistent se může podílet na tvorbě e-learningových nástrojů u více předmětů, souhrn všech příslušných stipendií však v rámci tohoto stipendijního programu nepřekročí částku 20 000,- Kč. 4) Stipendium se vyplácí jednorázově. 5) V případě, že se na tvorbě e-learningové opory u jednoho předmětu podílelo více asistentů, rozdělí se mezi ně stipendium v poměru, v jakém se na tvorbě účastnili. Není-li tento poměr určen v návrhu komise, dělí se mezi ně stipendium rovným dílem. 6) Zdrojem financování stipendia je stipendijní fond fakulty. Článek 7 Závěrečná ustanovení 1) Kontrolou dodržování této směrnice, jejím prováděním a případnou aktualizací pověřuji proděkana pro bakalářské studium a navazující magisterské studium a proděkana pro magisterské studium. 2) Rozhodováním o přiznání stipendia dle čl. 5 odst. 1 směrnice pověřuji u studentů magisterského studijního programu proděkana pro magisterské studium a u studentů studijního programu „Teoretické právní vědy“ proděkana pro doktorské studium a rigorózní řízení. 3) Výkladem jednotlivých ustanovení této směrnice pověřuji proděkana pro bakalářské studium a navazující magisterské studium. 4) Přílohou této směrnice jsou standardy e-learningové podpory. 5) Tato směrnice nabývá účinnosti dnem 13. září 2014. V Brně dne 24. července 2014 prof. JUDr. Naděžda Rozehnalová, CSc., děkan Příloha č. 1 Standardy e-learningové podpory studijního předmětu Přednáška Status Aktivita Povinné Interaktivní osnova, vystavení existujících studijních materiálů • např. slajdy, texty, podklady, relevantní www odkazy, program přednášky, prezentace v PowerPoint atp. • doplňující materiály • četnost: ke každé prezenční hodině Povinné Kontrolní otázky • základní ověření pochopení studijního celku (přednášky) • četnost: ke každému výkladovému celku Povinné Procvičování vědomostních partií • dril pojmů a faktů • četnost: k problematickým pasážím Volitelné Diskusní fóra • konzultační hodiny v rámci diskusních fór nebo průběžné zodpovídání dotazů k probírané látce Povinné Zpětná vazba, reflexe získaných poznatků • studentská anketa zaměřená na obsah, obtížnost, prospěšnost e-kurzu (nikoliv předmětu), co v e-kurzu chybělo, co se dá vylepšit • otázky na postoje k probírané látce, návaznost získaných poznatků na životní zkušenosti Povinné Testy • pokud je alespoň část zkoušky formou testu, zpřístupnit podobný test a nechat studenty absolvovat jako "zkoušku nanečisto" Doporučené Úvodní a závěrečné otázky • úvodní test pro zjištění vstupních znalostí pro předmět, doporučení literatury vpřípadě slabého výsledku • závěrečný test – přípravný test ke zkoušce, otázky podobně náročné jako u zkoušky Volitelné Tisk a skenování písemek Doporučené Zkoušení u PC Semináře Status Aktivita Povinné Interaktivní osnova, vystavení existujících studijních materiálů • např. podklady k semináři, relevantní www odkazy, program přednášky, prezentace v PowerPoint atp. • doplňující materiály, judikatura, články, odkazy • četnost: ke každé prezenční hodině Doporučené Sběr úkolů, esejí, prací – Odevzdávárnou • včasné vystavení zadání, témat a pravidel hodnocení • opravné posudky Povinné Aplikace učiva – procvičování dovedností • řešení praktických příkladů (otevřené otázky či problémy, student zformuluje pokus o řešení, poté vidí vzorové řešení) • zpracování příkladů probíraných v semináři Povinné, pokud je předmět ukončen zápočtovým testem Příprava na zápočtový test • otázky pro vyzkoušení si testu, je-li realizován Doporučené Poznámkové bloky • zadávání průběžného hodnocení testů, seminárních prací, referátů a toto hodnocení zpřístupňovat studentům Volitelné Diskusní fóra • konzultační hodiny v rámci diskusních fór nebo průběžné zodpovídání dotazů k probírané látce Volitelné Odevzdání a hodnocení referátů (pokud je vyučujícím stanoveno) • povinnost studenta předem odevzdat podklad referátu • povinnost studentů podrobně elektronicky zkritizovat během semestru alespoň tři kolegy Volitelné Výběr témat referátů a prací • přihlašování obdobně jako k tématům závěrečných prací Volitelné Tisk a skenování písemek • šetří čas zkoušejícího, je-li zkouška písemná Volitelné Zkoušení u PC • formou testu – automatické opravení • formou „Odevzdávárny“