Masarykova univerzita Právnická fakulta Pokyn děkana č. 1/2006 PROVÁDĚCÍ POKYN K ZAJIŠTĚNÍ FINANČNÍ KONTROLY NA PRÁVNICKÉ FAKULTĚ MU Den vydání: 20. 1. 2006 Platnost: 20. 1. 2006 Účinnost: 20. 1. 2006 Zkrácené znění: - P 1/2006 - k zajištění finanční kontroly 2 Pokyn děkana Právnické fakulty Masarykovy univerzity č. 1/ 2006 Prováděcí pokyn k zajištění finanční kontroly na Právnické fakultě MU V návaznosti na zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě, prováděcí vyhlášku č. 416/2004 Sb., k zákonu o finanční kontrole ve veřejné správě, zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví a Směrnici Masarykovy univerzity (dále jen MU) č. 2/2005 Zajištění finanční kontroly na MU vydávám podle Organizačního řádu MU tento prováděcí pokyn k zajištění finanční kontroly na hospodářském středisku Právnická fakulta. Článek 1 Předmět úpravy Prováděcí pokyn upravuje systém finanční kontroly jednotlivých zakázek v rámci hospodářského střediska Právnická fakulta (dále jen PrF). Dále stanoví funkčně a jmenovitě zaměstnance, kteří budou vykonávat pravomoci a odpovědnosti při finanční kontrole hospodaření s prostředky určenými pro příslušné zakázky. Článek 2 Metodické vymezení a prověřování dokladů Finanční kontrola je soubor úkonů spočívajících v ověření správnosti, hospodárnosti, efektivnosti a účelnosti vynaložených prostředků pro dosažení cílů při plnění stanovených úkolů, tj. při realizaci příslušných zakázek v rámci hospodářského střediska PrF. Finanční kontrolu jako organizačně oddělený a funkčně nezávislý proces provádějí a zajišťují zaměstnanci PrF, pověření děkanem pro působnost příkazce operace, správce rozpočtu a hlavního účetního. Bližší metodické vymezení a prověřování dokladů je obsaženo ve směrnici rektora č. 2/05 o ,,Zajištění finanční kontroly na Masarykově univerzitě ". Příkazce operace je zaměstnanec PrF MU oprávněný vydat pokyn v rámci příslušné zakázky k uskutečnění výdaje nebo splnění jiných finančních závazků, a to jak z veřejných, tak z neveřejných zdrojů. Odpovídá za soulad finanční operace s rozpočty, programy, projekty, smlouvami nebo rozhodnutími s cílem dodržet hospodárnost, efektivnost a účelnost vynaložených finančních prostředků. Správce rozpočtu je zaměstnanec PrF MU oprávněný ke kontrole souladu předpokládaných finančních operací v rámci příslušné zakázky s rozpočty, programy, projekty, smlouvami nebo rozhodnutími s cílem dodržet hospodárnost, efektivnost a účelnost vynaložených finančních prostředků, a to jak z veřejných, tak z neveřejných zdrojů. Odpovídá za posouzení finančního dopadu operace na použitelné zdroje v příslušném rozpočtovém období, případně za potřebu zajištění zdrojů pro další rozpočtové období. Hlavní účetní PrF MU odpovídá za prověření účetních dokladů a kontrolu rozsahu oprávnění příkazce operace a správce rozpočtu k dané účetní operaci. 3 Článek 3 Organizace finanční kontroly na PrF 1. Seznam druhů dokladů, které musí projít procesem finanční kontroly, je uveden v příloze č. 1 tohoto prováděcího pokynu vč. funkčního přehledu zaměstnanců, kteří jsou děkanem pro finanční kontrolu jako příkazci operace, správci rozpočtu a hlavní účetní pověřeni. 2. Seznam zakázek hospodářského střediska Právnická fakulta tříděný podle čísel zakázek k datu 1. ledna 2006 je uveden v příloze č. 2. Článek 4 Závěrečná ustanovení 1. Výkladem jednotlivých ustanovení tohoto prováděcího pokynu pověřuji tajemníka PrF. 2. Průběžnou aktualizací seznamu příkazců operací a seznamu správců rozpočtu a hlavních účetních pověřuji personální oddělení v součinnosti s ekonomickým oddělením PrF. 3. Pověření a podpisové vzory budou uloženy na personálním oddělení PrF. 4. Tento prováděcí pokyn nabývá platnosti a účinnosti dnem 20. 1. 2006. V Brně dne 20. ledna 2006 doc. JUDr. Jan Svatoň, CSc. děkan Právnické fakulty MU Přílohy: Příloha č. 1 - Seznam druhů dokladů a funkčního pověření zaměstnanců Příloha č. 2 - Seznam zakázek platných k 1. lednu 2006 Příloha č. 3 - Vzory tiskopisů platných od 1. ledna 2006 * Žádost o zřízení zakázky * Žádost o vystavení neinvestiční objednávky * Žádost o vystavení neinvestiční objednávky ­ knihy * Žádost o mimořádnou zálohu * Žádost o stálou zálohu * Žádost o provedení platby * Průvodní list k závazku / přijaté faktuře * Vyúčtování drobného vydání * Cestovní příkaz * Cestovní příkaz pro zahraniční pracovní cestu * Žádost o povolení použití soukromého silničního motorového vozidla k pracovní cestě * Žádost o poskytnutí jednorázové zálohy (včetně vyúčtování) Uvedené tiskopisy naleznete na adrese: http://www.law.muni.cz/oddeleni/ekonom/form.shtml 1 Příloha č. 1 k Pokynu děkana Právnické fakulty č.1 / 2006 1. Seznam druhů dokladů dokumentujících hospodářské, finanční a účetní operace zakázek na jednotlivých pracovištích Druh operace Příkazce operace Správce rozpočtu Hlavní účetní 1. Došlá faktura neinvestiční 2. Ostatní doklady I. Závazky 3. Došlá faktura vnitropodniková vedoucí pracoviště nebo řešitel projektu, jde-li o projekt děkan, tajemník nebo vedoucí oddělení zahraničních vztahů, výzkumu a vývoje podle pověření děkanem vedoucí ekonomického oddělení 4. Pracovní cesta tuzemská vedoucí pracoviště nebo řešitel projektu, jde-li o projekt vedoucí oddělení zahraničních vztahů, výzkumu a vývoje vedoucí ekonomického oddělení II. Cestovní náhrady 5. Pracovní cesta zahraniční vedoucí pracoviště nebo řešitel projektu, jde-li o projekt vedoucí oddělení zahraničních vztahů, výzkumu a vývoje vedoucí ekonomického oddělení 6. Příjem v hotovosti (v Kč) vedoucí pracoviště nebo řešitel projektu, jde-li o projekt tajemník, vedoucí ekonom. oddělení nebo vedoucí oddělení zahraničních vztahů, výzkumu a vývoje podle pověření děkanem účetní podle pověření děkanem III. Pokladna 7. Výdej v hotovosti (Kč) vedoucí pracoviště nebo řešitel projektu, jde-li o projekt tajemník, vedoucí ekonom. oddělení nebo vedoucí oddělení zahraničních vztahů, výzkumu a vývoje podle pověření děkanem účetní podle pověření děkanem 2 2. Přehled pověření děkana PrF příkazcem operace, správcem rozpočtu a hlavním účetním Příkazce operace Název funkce Pravomoc a odpovědnost vedoucí akademického pracoviště (katedry, oddělení) za všechny doklady podle přehledu I. až III. řešitel projektu za všechny doklady podle přehledu I. až III. vedoucí neakademického pracoviště za všechny doklady podle přehledu I. až III. a dále dle níže vymezeného vedoucí vzdělávacího a edičního střediska za doklady podle přehledu I. a III. s rozšířenou pravomocí v oblasti vzdělávací a ediční činnosti vedoucí laboratoře výpočetní techniky za doklady podle přehledu I. a III. s rozšířenou pravomocí v oblasti nákupu výpočetní techniky vedoucí ústřední knihovny za doklady podle přehledu I. a III. s rozšířenou pravomocí v oblasti nákupu knižního fondu a potřeb k zajištění knihovnických služeb vedoucí oddělení správy budov za doklady podle přehledu I. a III. s rozšířenou pravomocí v oblasti nákupu materiálu, DHM, energií a služeb souvisejících s provozem budovy vedoucí personálního oddělení za doklady podle přehledu I. a III. s rozšířenou pravomocí v oblasti související s personální agendou vedoucí studijního oddělení za doklady podle přehledu I. a III. s rozšířenou pravomocí v oblasti související se studijní agendou vedoucí oddělení zahraničních vztahů, výzkumu a vývoje za doklady podle přehledu I. a III. s rozšířenou pravomocí v oblasti související s agendou zahraničních vztahů, výzkumu a vývoje Správce rozpočtu Název funkce Pravomoc a odpovědnost děkan za doklady podle přehledu I. a III. jejichž hodnota včetně DPH přesáhne 50 000 Kč tajemník za všechny doklady podle přehledu I. jejichž hodnota včetně DPH nepřesáhne 50 000 Kč a doklady podle přehledu III. v rozmezí 5 000 Kč až 50 000 Kč včetně DPH mimo dokladů kde příkazcem operace je řešitel projektu vedoucí oddělení zahraničních styků, vědy a výzkumu za všechny doklady podle přehledu II. , dále za doklady podle přehledu I. a III. kde příkazcem operace je řešitel projektu a jejichž hodnota včetně DPH nepřesáhne 50 000 Kč vedoucí ekonomického oddělení za doklady podle přehledu III. jejichž hodnota včetně DPH nepřesáhne 5 000 Kč 3 Hlavní účetní Název funkce Pravomoc a odpovědnost vedoucí ekonomického oddělení za doklady podle přehledu I. a II. účetní pohledávek a závazků za doklady podle přehledu III.