Pokyn Právnické fakulty Masarykovy univerzity č. 3/2021 K zajištění výuky v podzimním semestru akademického roku 2020/2021 (ve znění účinném od 11. 1. 2021) Podle § 28 odst. 1 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o vysokých školách“) vydávám tento pokyn: Tento pokyn stanoví podmínky pro výuku probíhající v podzimním semestru akademického roku 2020/2021 (dále jen „podzimní semestr“) na Právnické fakultě Masarykovy univerzity (dále jen „fakulta“) ve všech studijních programech uskutečňovaných na fakultě. Tím nejsou dotčena další možná opatření vyplývající z metodického listu Plán protiepidemických opatření a jejich implementace na Masarykově univerzitě. I. Forma výuky 1. Všechny formy výuky, krom individuálních konzultací, zkoušení za přítomnosti nejvýše 10 osob, některé klinické a praktické výuky, a praxe jsou, není-li dále stanoveno jinak, uskutečňovány v distanční formě. 2. Vedoucí katedry ve spolupráci s garanty studijních předmětů informují tajemnici a příslušného proděkana jakou formou bude výuka probíhat. Tuto informaci vyznačí také v Informačním systému Masarykovy univerzity. II. Výuka v přednáškách a konzultacích 1. Přednášky a konzultace (jako forma výuky; netýká se tzv. konzultačních hodin) se po dobu podzimního semestru převádí na distanční formu. Vyučující je povinen tuto formu uskutečnit. 2. Přednášky a konzultace probíhají v reálném čase dle rozvrhu pro podzimní semestr. 3. Dle technických možností fakulta technicky poskytne podporu uskutečnění přednášek a konzultací vyučujícím pouze v případě, že je přednášející uskuteční v budově fakulty. 4. Distanční přednáška může být uskutečněna: a. živým přenosem prostřednictvím Informačního systému z místností 025 nebo 133, b. živým přenosem přednášky prostřednictvím aplikace Microsoft Teams, c. videozáznamem přednášky dostupným prostřednictvím Informačního systému nejpozději v čas přednášky dle rozvrhu, přičemž vyučující zabezpečí možnost studentů klást otázky a bude na ně reagovat v rozvrhovaném čase přednášky, nebo d. komentovanou prezentací dostupnou prostřednictvím Informačního systému nejpozději v čas přednášky dle rozvrhu, přičemž vyučující zabezpečí možnost studentů klást otázky a bude na ně reagovat v rozvrhovaném čase přednášky. 5. Distanční konzultace může být uskutečněna: a. živým přenosem prostřednictvím Informačního systému z místností 025 nebo 133, 2 b. živým přenosem konzultace prostřednictvím aplikace Microsoft Teams, c. videozáznamem konzultace dostupným prostřednictvím Informačního systému nejpozději v čas konzultace dle rozvrhu, přičemž vyučující zabezpečí možnost studentů klást otázky a bude na ně reagovat v rozvrhovaném čase konzultace, nebo d. komentovanou prezentací dostupnou prostřednictvím Informačního systému nejpozději v čas prezentace dle rozvrhu, přičemž vyučující zabezpečí možnost studentů klást otázky a bude na ně reagovat v rozvrhovaném čase konzultace. e. komentovanou prezentací dostupnou prostřednictvím Informačního systému nejpozději v čas konzultace dle rozvrhu a zároveň společnou konzultací prostřednictvím aplikace Microsoft Teams uskutečněnou podle předem stanoveného a v Informačním systému vyhlášeného rozvrhu. 6. Každý studijní předmět je bez ohledu na formu přednášky nebo konzultace vybaven interaktivní osnovou představující dostatečný zdroj distanční opory. Za obsah interaktivní osnovy odpovídá garant studijního předmětu. III. Výuka v seminářích a cvičeních 1. Výuka v seminářích a cvičeních bude v podzimním semestru probíhat v distanční formě, a to dle rozvrhu jednotlivých seminárních skupin. Garant studijního předmětu odpovídá za uskutečnění této formy výuky. 2. Seminární skupiny je možné spojit pouze výjimečně, v případech, pokud nelze výuku realizovat jinak a pokud není náhradní termín výuky možný. Spojení seminárních skupin pro celý semestr je vyloučeno. 3. Distanční forma výuky v seminářích a cvičeních může být realizována obdobně jako v případě čl. II odst. 4 písm. a) a b), a to v závislosti na rozvrhu. Dle technických možností fakulta technicky poskytne podporu uskutečnění výuky v seminářích a cvičeních vyučujícím pouze v případě, že je uskuteční v budově fakulty. 4. V seminární výuce je nezbytné zajistit dostatečnou interaktivitu studentů a vyučujícího. 5. Rozsah výuky a rozsah studijních materiálů přiměřeně odpovídá obvyklé studijní zátěži ve standardní formě výuky. Při výuce vyučující zohlední distanční formu výuky. 6. Náhrada výuky v jiných seminárních skupinách je možná pouze s výslovným souhlasem obou vyučujících. Při jiném nahrazování výuky či absenci se postupuje obdobně jako ve standardní výuce. 7. Každý studijní předmět je vybaven interaktivní osnovou představující dostatečný zdroj distanční opory. Za obsah interaktivní osnovy odpovídá garant studijního předmětu. IV. Výjimky Pokud se jedná o předmět, který realizuje klinickou nebo praktickou výuku a při jehož výuce je distanční forma zcela vyloučena, může děkan na návrh garanta studijního předmětu udělit výjimku pro prezenční výuku tohoto předmětu. Při tom je nutné vzít v úvahu případné rozvrhové kolize s jinými formami výuky. V. Ukončování předmětů 1. Garant studijního předmětu před zahájením výuky v podzimním semestru uvede v Informačním systému ve lhůtě stanovené Studijním a zkušebním řádem MU způsob ukončení předmětu dle čl. 9 odst. 5 SZŘ, včetně možnosti distančního ukončení předmětu. 3 2. Zkoušky, zápočty a kolokvia mohou být uskutečňovány i distanční formou ústně. V tom případě však vyučující zabezpečí, aby ústní forma zkoušky byla nahrávána. Tím bude zabezpečena ochrana práv studentů a vyučujících v případě distančního zkoušení. Nahrávka bude uložena prostřednictvím příslušné aplikace v IS a archivována po dobu 30 dní. Vyučující je povinen po uplynutí této doby nahrávku a veškeré její případné kopie trvale smazat. VI. Mezifakultní výuka Výuka ve studijních předmětech realizovaných v rámci mezifakultního studia se řídí pravidly daných garantem příslušného studijního programu. VII. Závěrečná ustanovení 1. Výkladem tohoto pokynu pověřuji proděkana pro bakalářské a navazující magisterské studium a celoživotní vzdělávání v oblastech bakalářského, magisterského navazujícího studia a celoživotního vzdělávání, proděkanku pro magisterské studium v oblasti magisterského studia a proděkana pro doktorské studium a rigorózní řízení v oblasti doktorského studia. 2. Ruší se Pokyn Právnické fakulty Masarykovy univerzity č. 8/2020. 3. Tento pokyn nabývá účinnosti dnem vyhlášení. V Brně 11. 1. 2021 doc. JUDr. Mgr. Martin Škop, Ph.D., v. r., děkan