Pokyn Právnické fakulty Masarykovy univerzity č. 7/2020 K zajištění výuky v podzimním semestru akademického roku 2020/2021 (ve znění účinném od 14. 9. 2020) Podle § 28 odst. 1 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o vysokých školách“) vydávám tento pokyn: Tento pokyn rozvádí rozhodnutí rektora Masarykovy univerzity č. 8/2020, Mimořádná opatření v souvislosti s rizikem nákazy onemocnění COVID-19 (dále jen „rozhodnutí rektora“), a stanoví podmínky pro výuku probíhající v podzimním semestru akademického roku 2020/2021 (dále jen „podzimní semestr“) na Právnické fakultě Masarykovy univerzity (dále jen „fakulta“) v bakalářských a magisterských studijních programech. Tím nejsou dotčena další možná opatření vyplývající z metodického listu Plán protiepidemických opatření a jejich implementace na Masarykově univerzitě. I. Výuka v přednáškách a konzultacích 1. Přednášky a konzultace (jako forma výuky; netýká se tzv. konzultačních hodin) se po dobu podzimního semestru převádí na distanční formu, není-li dále stanoveno jinak. Vyučující je povinen tuto formu uskutečnit. 2. Přednášky a konzultace probíhají v reálném čase dle rozvrhu pro podzimní semestr. 3. Dle technických možností fakulta technicky poskytne podporu uskutečnění přednášek a konzultací vyučujícím pouze v případě, že je přednášející uskuteční v budově fakulty. 4. Distanční přednáška může být uskutečněna: a. živým přenosem prostřednictvím Informačního systému z místností 025 nebo 133, b. živým přenosem přednášky prostřednictvím aplikace Microsoft Teams, c. videozáznamem přednášky dostupným prostřednictvím Informačního systému nejpozději v čas přednášky dle rozvrhu, přičemž vyučující zabezpečí možnost studentů klást otázky a bude na ně reagovat v rozvrhovaném čase přednášky, nebo d. komentovanou prezentací dostupnou prostřednictvím Informačního systému nejpozději v čas přednášky dle rozvrhu, přičemž vyučující zabezpečí možnost studentů klást otázky a bude na ně reagovat v rozvrhovaném čase přednášky. 5. Distanční konzultace může být uskutečněna: a. živým přenosem prostřednictvím Informačního systému z místností 025 nebo 133, b. živým přenosem konzultace prostřednictvím aplikace Microsoft Teams, c. videozáznamem konzultace dostupným prostřednictvím Informačního systému nejpozději v čas konzultace dle rozvrhu, přičemž vyučující zabezpečí možnost studentů klást otázky a bude na ně reagovat v rozvrhovaném čase konzultace, nebo 2 d. komentovanou prezentací dostupnou prostřednictvím Informačního systému nejpozději v čas prezentace dle rozvrhu, přičemž vyučující zabezpečí možnost studentů klást otázky a bude na ně reagovat v rozvrhovaném čase konzultace. e. komentovanou prezentací dostupnou prostřednictvím Informačního systému nejpozději v čas konzultace dle rozvrhu a zároveň společnou konzultací prostřednictvím aplikace Microsoft Teams uskutečněnou podle předem stanoveného a v Informačním systému vyhlášeného rozvrhu. 6. Garant studijního předmětu může rozhodnout o výjimce ze stanovené distanční formy přednášky a konzultace dle počtu zapsaných studentů takto: a. Pokud je ve studijním předmětu zapsáno méně než 50 studentů, může přednáška a konzultace probíhat prezenčně. b. Pokud je ve studijním předmětu zapsáno 51 až 100 studentů, může přednáška a konzultace probíhat prezenčně. V tom případě rozdělí studenty do dvou skupin po nejvýše 50 osobách a v čase stanoveném rozvrhem pro přednášku nebo konzultaci uskuteční dvě přednášky nebo konzultace v délce 50 minut pro každou skupinu. Způsob rozdělení studentů na skupiny stanoví garant studijního předmětu předem. V takovém případě garant studijního předmětu zajistí materiály v takovém rozsahu, aby kompenzovaly snížený časový rozsah přednášky. c. Pokud je ve studijním předmětu zapsáno více jak 50 studentů, může přednáška a konzultace probíhat prezenčně, pokud garant studijního předmětu zajistí technickými prostředky (např. formou přihlašování prostřednictvím Informačního systému), aby se přihlášení studenti mohli zúčastnit přednášky v počtu nejvýše 50 osob. V takovém případě probíhá výuka pro přihlášené studenty prezenčně a pro zbylé studenty předmětu distančním způsobem. Při stanovení výjimek garant studijního předmětu zohlední rozvrh a možnost studentů se přednášky a konzultace v prezenční formě zúčastnit. Garanti studijních předmětů nejpozději do 30. 9. 2020 vyznačí v Informačním systému formu jednotlivých přednášek a konzultací s ohledem na výjimky. 7. Každý studijní předmět je bez ohledu na formu přednášky nebo konzultace vybaven interaktivní osnovou představující dostatečný zdroj distanční opory. Za obsah interaktivní osnovy odpovídá garant studijního předmětu. II. Výuka v seminářích a cvičeních 1. Výuka v seminářích a cvičeních bude v podzimním semestru do odvolání probíhat v prezenční formě. 2. Rozvrhuje se další seminární skupina, která bude probíhat v distanční formě prostřednictvím programu Microsoft Teams. Vedoucí katedry pro projednání s garantem studijního předmětu určí, kdo bude vyučujícím této distanční seminární skupiny. Vedoucí katedry po konzultaci s garantem studijního předmětu může stanovit, že je vypsáno více distančních seminárních skupin, a to s ohledem na potřeby výuky. Všechny tyto skupiny probíhají paralelně dle stanoveného rozvrhu pro distanční výuku. Distanční seminární skupiny probíhají s týdenním či čtrnáctidenním zpožděním s ohledem na frekvenci seminární výuky. Distanční seminární skupina se nevypíše, pokud je to s ohledem na počet zapsaných studentů nadbytečné. 3. V případě, že se student nemůže ze zdravotních důvodů (zejména pokud vykazuje příznaky virového infekčního onemocnění, či je v karanténě) výuky v prezenční seminární skupině zúčastnit, je povinen se zúčastnit se výuky v distanční seminární 3 skupině. Distanční seminární skupina je přístupná též studentům s ISP a IUP. Tím nejsou dotčeny jim dané výjimky z povinnosti účasti na seminární výuce. 4. Pokud se student nemůže účastnit ani výuky v distanční seminární skupině, je povinen splnit náhradní plnění zadané mu vyučujícím prezenční seminární skupiny v souladu s podmínkami určenými garantem studijního předmětu a v souladu s ustanovením čl. 9 odst. 4 Studijního a zkušebního řádu (dále jen „SZŘ“). 5. Náhrada výuky v jiných seminárních skupinách je možná pouze s výslovným souhlasem obou vyučujících. 6. O nepřítomnosti nad rámec povolené absence vymezené Studijním a zkušebním řádem (čl. 9 odst. 6 SZŘ) uvědomí student vyučujícího prezenční seminární skupiny do termínu určeného pro konání distanční výuky a uvede, že se bude účastnit výuky v distanční seminární skupině. Způsob nahlašování absencí stanoví garant studijního předmětu (např. emailem, prostřednictvím formuláře v MS Office 365 apod.) Vyučující distanční seminární skupiny vytvoří seznam přítomných studentů na semináři. III. Náhrada vyučujících 1. Vedoucí katedry po konzultaci s garantem studijního předmětu zajistí, aby každý vyučující mohl být bezprostředně ve výuce zastoupen jiným vyučujícím. 2. Pokud vyučující nemůže uskutečnit výuku zejména proto, že vykazuje příznaky virového infekčního onemocnění nebo je v karanténě, uskuteční výuku zástup. Vyučující je v tomto případě povinen co nejdříve informovat vedoucího katedry a zástup. 3. Pokud není možné výuku uskutečnit ani prostřednictvím zástupu, proběhne náhradní výuka distanční formou v náhradním termínu nejpozději do 2 týdnů od okamžiku, kdy je vyučující schopen výuku uskutečnit. V tomto případě je možné, pokud to dovolí povaha předmětu, sloučit více seminárních skupin dohromady. IV. Ukončování předmětů 1. Garant studijního předmětu před zahájením výuky v podzimním semestru uvede v Informačním systému ve lhůtě stanovené Studijním a zkušebním řádem MU způsob ukončení předmětu dle čl. 9 odst. 5 SZŘ, včetně možnosti distančního ukončení předmětu. 2. Zkoušky, zápočty a kolokvia mohou být uskutečňovány i distanční formou ústně. V tom případě však vyučující zabezpečí, aby ústní forma zkoušky byla nahrávána. Tím bude zabezpečena ochrana práv studentů a vyučujících v případě distančního zkoušení. 3. Studijní předměty mohou být v případě zápočtu ukončeny i hromadně v termínu určeném rozvrhem pro distanční seminář. Tuto skutečnost sdělí garant studijního předmětu studentům před začátkem výuky studijního předmětu. V. Mezifakultní výuka Výuka ve studijních předmětech realizovaných v rámci mezifakultního studia se řídí pravidly daných garantem příslušného studijního programu. VI. Plně distanční výuka Garant studijního předmětu zajistí, že studijní předměty budou připraveny na okamžitý převod do plně distanční podoby. 4 VII. Závěrečná ustanovení 1. Výkladem tohoto pokynu pověřuji proděkana pro bakalářské a navazující magisterské studium a celoživotní vzdělávání v oblastech bakalářského, magisterského navazujícího studia a celoživotního vzdělávání, a proděkanku pro magisterské studium v oblasti magisterského studia. 2. Tento pokyn nabývá účinnosti dnem vyhlášení. V Brně 14. 9. 2020 Martin Škop, v. r. děkan