Zápis č. 1/2022-2023 z porady vedoucích kateder dne 5. 10. 2022 Přítomni: dle prezenční listiny Omluveni: doc. Mrkývka (zástup doc. Tomášková), Mgr. Chudová, dr. Dobrovolná, doc. Drličková, prof. Ronovská (zástup dr. Dobešová), doc. Kosař (zástup dr. Šipulová), doc. Lavický (zástup dr. Zemandlová) 5. 10. 2022 Program: 1. Předmětová anketa, vyhodnocení – studijní proděkani 2. Aktualizace seznamu nakladatelství – proděkan Fryšták 3. Sexuální obtěžování, doporučující dopis – děkan 4. Propagace kateder 5. Vytváření kooperačních sítí 6. Informace o mimořádných odměnách – tajemnice fakulty 7. Nové akreditace v DSP 8. Různé Děkan přivítal přítomné na poradě, která proběhla mimořádně ve středu, a to z důvodu účasti na zasedání univerzitní a fakultní vědecké rady. Zopakoval, že byl zahájen nový akademický rok, výuka probíhá bezproblémově dle harmonogramu a dle vydaného pokynu č. 10/2022, který byl prodiskutován na jaře 2022. Předal slovo studijním proděkanům. 1. Předmětová anketa, vyhodnocení – studijní proděkani Proděkanka Jurníková přivítala vedoucí a uvedla, že by ráda upozornila na některé body, které se objevily v proběhlé anketě a požádala o důslednou kontrolu a dodržování na pracovištích. 1 1) Uvedení přesné formulace ukončení předmětu. 2) V situaci, kdy při ukončení předmětu testem, je v jedné učebně více skupin a testy mají rozdílnou časovou dotaci, studenti se odchody vzájemně ruší. Je nutné využít 2 učebny. 3) Dodržování termínu vložení posudků pro obhajoby diplomových prací. Proděkanka zmínila, že předpis stanovuje, aby posudky byly vloženy do systému nejméně 5 pracovních dnů před termínem obhajoby. Dále upozornila, že zvláštní pozornost je třeba věnovat posudkům diplomových prací v cizím jazyce a požádala o dodržení lhůty min. 8 dnů před obhajobou. Vysvětlila, že studenti v případě vynikajícího hodnocení mají nárok na stipendium a je třeba rychle reagovat, aby fakulta dokázala studentovi stipendium vyplatit ještě za dobu jeho studia. Dále proděkanka hovořila k výuce ukrajinských studentů. Uvedla, že studenti mají v IS MUNI kód SU. Informovala, že z celkového počtu naplnilo podmínky pro zařazení do magisterského studijního programu 10 studentů, do bakalářských studijních programů 6 studentů, ostatní pokračují v jazykových kurzech. Sdělila, že studijní oddělení komunikuje se studenty převážně osobně, český jazyk této skupiny není na špatné úrovni, ale jsou zde i značné rozdíly. Zmínila, že teprve v průběhu výuky bude zřejmé, jak se studentům povede v odborné terminologii. Děkan uvedl, že za bakalářské studium je v anketě vše v pořádku a předal pochvalu za výrazné zlepšení, které ve studijních materiálech nastalo. Zmínil výtku k některým interaktivním osnovám, na kterých bude třeba více zapracovat, požádal vedoucí kateder/ústavů o kontrolu. Sdělil, že proděkan Sehnálek vložil do fakultního intranetu vzory příkladných interaktivních osnov pro účely inspirace. Proděkanka Jurníková doplnila, že do ankety byla zařazena nová otázka na hodnocení kvality studijních materiálů. Zmínila také, že s dotazem na podmínky ukončení předmětů byli rovněž osloveni studenti individuálních studijních programů. Požádala vedoucí, aby na svých katedrách prodiskutovali rovněž práci s touto skupinou. Proděkan Šilhán připomněl za doktorské studijní programy, aby garanti při nastavení semestru neopomněli stanovit podmínky ukončení předmětu. Proděkan Sehnálek navázal na hodnocení děkana k tomuto bodu a potvrdil zpřístupnění 3 interaktivních osnov v intranetu PrF. Požádal vedoucí o zasílání dalších příkladů a podnětů. Poděkoval vedoucím za obrovský kus odvedené práce v řadě předmětů. V následné diskusi zazněly dotazy k předmětové anketě, diskutovaly se mimo jiné otázky k pokračování diplomového semináře nebo zapojení doktorandů do výuky. 2. Aktualizace seznamu nakladatelství Děkan poskytl předem vytvořený seznam nakladatelství - vydavatelů zahraničních monografií. Sdělil, že téma provedení aktualizace seznamu na jednotlivých fakultách bylo předmětem jednání na kolegiu rektora i kolegiu děkana. Vysvětlil, že zmíněný seznam sestává ze dvou částí 2 A a B, je možné provést aktualizaci pouze u části B. Fakulta byla požádána o zdůvodnění svých návrhů nebo případné doplnění. Požádal vedoucí, aby aktualizaci věnovali pozornost, neboť je podkladem pro bonifikaci při rozdělování financování z DKRVO. Děkan stanovil termín 12/10 pro zasílání odůvodněných návrhů na zařazení do seznamu a seznámil s druhou podmínkou – že ve zmíněném nakladatelství publikujeme. Sdělil, že upravený seznam bude zasílat zpět na RMU, prorektorce Pospíšilové a přislíbil o výsledcích dalších jednání informovat. 3. Sexuální obtěžování – doporučující dopis Děkan vedoucí informoval, že akademické obci PrF bude zaslán doporučující dopis s názvem „Právnická fakulta MU je bezpečným prostředím pro všechny“, týkající se problematiky sexuálního obtěžování. Sdělil, že dopis připravil dr. Vomáčka, a to formou doporučení, nikoliv pravidel, v souladu se strategií univerzity. Dr. Dobešová doplnila, že se jedná o citlivé téma a forma dopisu je pro naši fakultu plně postačující. Prof. Polčák záměr podpořil a rozšířil diskusi o zkušenosti s případy z jiných tuzemských univerzit. 4. Propagace kateder Děkan požádal vedoucí o zasílání aktuálních příspěvků a novinek z kateder do fakultního newsletteru. Sdělil, že pravidelně reagují pouze 3 subjekty a bylo by žádoucí, aby se zapojily i další katedry. Zpravodaj nyní sleduje početná a stále narůstající skupina akademické obce. V druhé části bodu děkan vedoucí vyzval, aby informovali proděkana Radvana o případném sponzoringu katedrám, který zajistí propagaci partnera. 5. Vytváření kooperačních sítí Děkan připomněl, že vzhledem k různým projektovým výzvám je třeba průběžně promýšlet možnou spolupráci, být v kontaktu se svými partnery a v klíčových okamžicích rychle zareagovat. 6. Mimořádné odměny Tajemnice sdělila, že během dne bude posílat akademickým a výzkumným pracovníkům podklady pro přidělení mimořádné odměny za vědeckou a výzkumnou činnost pro období od 1/11 2021 do 30/10 2022 s termínem pro odevzdání 3/11 2022. Požádala vedoucí o informování jejich kolegů a připomenutí termínu pro odevzdání. Ubezpečila, že pokud bude termín pro někoho hraniční a publikace např. ještě nevyšla, bude možné ji uplatnit v následujícím roce. Informovala, že podklady pro pololetní (výkonnostní) odměny vedoucí obdrží následně. 7. Nové akreditace v DSP Děkan na úvod sdělil, že fakulta získala akreditaci ve všech doktorských programech, které navrhovala. Poděkoval přítomným, zvláště prod. Šilhánovi za odvedenou práci, která nebyla úplně snadná. Ve svém vstupu proděkan Šilhán hovořil o současném souběhu tří akreditací a termínech jejich trvání. Informoval o plánovaném přesunu studentů do nových programů, 3 přesun se netýká aktivních studentů z nejstarší/původní akreditace. Přislíbil zaslat informační e-mail v této věci. Sdělil, že příští přijímací řízení bude do nově akreditovaných programů. Představil garanty nově akreditovaných programů doc. Křepelku, doc. Sobka, doc. Radvana a doc. Lavického a hovořil o odpovědnosti jmenovaných. Přislíbil, že se převod pokusí co nejvíce zjednodušit. Děkan záměru na zjednodušení vyjádřil podporu a přístup ocenil. 8. Různé Doc. Křepelka podal informaci k bakalářskému programu Mezinárodněprávní obchodní studia, k úpravě a modernizaci, zmínil novou garantku doc. Drličkovou. Děkan informoval o rozbíhající se spolupráci ve výuce mezi PrF MU, zastoupenou doc. Jančářovou, s FS VUT. Děkan zmínil, že počítáme s novým programem Obchodněprávní studia od garanta dr. Rubana. Děkan poděkoval za spolupráci, popřál všem příjemný semestr. Další porada je plánována 8. listopadu 2022 od 12 hodin v zasedací místnosti č. 109. Schválil: Martin Škop, děkan Zpracovala: Hana Hrušková, vedoucí sekretariátu V Brně dne 5. 10. 2022 4