Zápis č. 2/2022-2023 z porady vedoucích kateder a ústavů dne 8. 11. 2022, 12 hodin Přítomni: dle prezenční listiny Omluveni: prof. Kalvodová (zástup: dr. Brucknerová), dr. Šipulová (zástup doc. Kosař), dr. Dobrovolná. 8. 11. 2022 Program: 1. Příprava bakalářských studijních programů 2. Projekty OP JAK 2 - zapojení fakulty 3. Hostující profesoři 4. Výsledky evaluačního panelu 5. Akreditace habilitačního a jmenovacího řízení 6. Různé Děkan přivítal přítomné na další poradě. Přednesl omluvu za nepravidelnost v termínech konání, a to z důvodů univerzitních akcí, na kterých má povinnost se účastnit. Představil program zasedání. 1. Příprava bakalářských studijních programů Děkan v úvodu seznámil s přípravnými pracemi 2 bakalářských studijních programů, a to distančního programu Mezinárodněprávní obchodní studia, který připravuje prof. Rozehnalová a kombinovaného studijního programu Obchodněprávní studia, jehož renovace probíhá pod vedením dr. Rubana. K programu Mezinárodněprávní obchodní studia děkan uvedl, že bude podobný jako dosud, ale bude obsahovat distanční výuku. Ke kombinovanému studijnímu programu Obchodněprávní studia sdělil, že aktuálně dochází k postupnému ukončování studia a noví studenti již nejsou přijímáni. Hlavní záměr vedení fakulty je program výrazně renovovat, a to v omezené návaznosti na program původní. Změny se budou týkat 1 mimo jiné předmětů i změn v kreditování. Děkan požádal vedoucí kateder/ústavů o maximální spolupráci s dr. Rubanem, kterého jednáními pověřil. Dr. Ruban navázal na děkana a sdělil, že s konkrétními vedoucími již zahájil diskuse a společně projednali pracovní plán. Uvedl, že v brzké době předpokládá zahájení spolupráce s garanty studijních předmětů. Zmínil, že nyní je vhodný čas se zamyslet nad výši kreditů. Děkan se k otázce nastavení kreditů vyjádřil a zdůraznil, že stanovený počet kreditů by měl přesně odpovídat kreditové zátěži. Proděkan Sehnálek uvedl, že v programu OPS, který bude akreditován i nadále jako kombinovaný, se počítá s posílením prezenční výuky, která bude nově pro studenty povinná. K programu MPOS uvedl, že bude akreditován jako distanční, přesto i v něm budou obsaženy, byť v menším rozsahu, prvky prezenční výuky. V závěru zaznělo upozornění, že Rada pro vnitřní hodnocení MU provedla hodnocení kombinovaných studijních programů univerzity a návazně na něj se bude více zaměřovat na distanční opory ve výuce a jejich kvalitu a obsah. Garanti předmětů by proto měli důsledně dbát na to, aby interaktivní osnovy předmětů skutečně sloužily studentům nejen jako zdroj informací, ale též jako průvodce studiem příslušného předmětu. 2. Projekty OP JAK 2 - zapojení fakulty Děkan informoval o zapojení fakulty do projektu OP JAK, kde řešitelem projektu je Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, která spolupracuje s celou řadou subjektů. Kooperující osobou za PrF je doc. Zbíral a děkan odvedenou práci ocenil. Informoval vedoucí kateder/ ústavů o možné spolupráci i v budoucnu. Vyzval vedoucí, aby tuto možnost vedli v patrnosti a byli připraveni. Prof. Polčák doplnil úvahy o možnostech a šanci na další spolupráci a vybídl přítomné k zapojení se. Děkan zmínil aktuálně probíhající jednání s ministerstvem spravedlnosti, týkající se právní vědy. Dále hovořil o nedávno vzniklé Asociaci právnických fakult, ve které jsou zastoupeny kromě naší fakulty také Praha, Olomouc, Plzeň a Ústav státu a práva AV ČR. Uvedl, že Asociace bude mít dobrou vyjednávací pozici. Dále zmínil dopis, adresovaný ministrovi školství, s žádostí o finanční příspěvek. 3. Hostující profesoři Děkan tlumočil výzvu proděkana Radvana týkající se přidělení částky ve výši 30 tis. Kč na hostující profesory. Požádal o zamyšlení a případné využití, což povede k posílení internacionalizace a zahraničních vazeb. Na dotaz, zda nabídka platí i pro doktorské studenty, děkan odpověděl, že omezení není uvedeno. Mgr. Chudová doplnila, že jedinou podmínkou pro čerpání částky je naplánovat vhodný kurz dle stanovených pravidel. Tajemnice potvrdila, že je možné kombinovat nabídku s jiným zdrojem financování, např. z projektu Erasmus. 4. Výsledky evaluačního panelu Děkan komentoval výsledky evaluačního panelu a poděkoval všem, kteří se podíleli na vytvoření zpráv pro panel. Vysoce ocenil ohodnocení, které označil za velmi dobré v našem 2 oboru. Co se týká doporučení uvedl, že se jich budeme držet, souhrnné reakce na výsledky aktuálně zpracovává proděkan Fryšták a směrem ke Strategickému záměru PrF proděkan Koukal. Uvedl, že výsledky evaluačního panelu bude možné také využít pro jednání s univerzitou. Sdělil jako nezbytné nyní naplánovat kroky, jak pokračovat v přesvědčování ostatních stran a nerezignovat na výzkum vnitrostátního práva a na bibliometrický výzkum. Proděkan Šilhán seznámil s průběhem hodnocení doktorských programů. Přislíbil výsledky zpracovat, doplnit reakce fakulty na jednotlivá doporučení, přidat i do plánu rozvoje a také předvyplnit administrativní části. Dotčeným pedagogům přijde k vyplnění pouze jedna kolonka, do které budou zapisovat vlastní vyjádření k hodnocení. 5. Akreditace habilitačního a jmenovacího řízení Děkan požádal o podporu a trpělivost ze strany akademiků k otázce zpráv týkajících se ohrožení akreditace habilitačního a jmenovacího řízení, nejen u PhD programu Veřejnoprávní studia. Bude nutné vést jednání s RVH a NAÚ a vyjasnit situaci ohledně navázání jednotlivých doktorských programů na habilitační a jmenovací řízení. 6. Různé Doc. Jančářová otevřela diskuzi k problematice výběrových řízení. V následné rozpravě zazněly názory k této věci. Doc. Kosař vznesl dotaz k proběhlé VR a k termínu doplnění podkladů pro hlasování. Děkan přislíbil rychlé provedení, nejpozději v příštím týdnu. Dr. Ruban hovořil o problémech při elektronickém schvalování bakalářských prací v ISu a navrhl, aby buď byly v IS provedeny úpravy vedoucí ke zjednodušení, nebo aby se mechanismus schvalování prací vrátil k papírové formě. Proděkan Sehnálek uvedl, že si je komplikovanosti současného modelu schvalování závěrečných prací vědom. To bylo rovněž důvodem, proč vedení toto září zrušilo mechanismus schvalování formou "štítků" a zjednodušilo schvalování zadání na dvě úrovně schvalování. Zároveň sdělil, že schvalovatelům zadání mohou být nápomocny sekretářky. Dostaly od něj opakovaně podrobný návod popisující krok po kroku práci s příslušnou aplikací IS včetně schvalování, i způsobů filtrace schválených témat. Zároveň by to měly být právě sekretářky, kdo má průběžně provádět kontrolu toho, zda zadání práce jsou skutečně schválené (pozn. po PVK ze schůzky s fakultní IS techničkou vyplynulo, že IS dále zjednodušil aplikaci pro schvalování zadání mj. tím, že přehledně zobrazuje zadání čekající na schválení). Schválil: Martin Škop, děkan 3 Zpracovala: Hana Hrušková, vedoucí sekretariátu V Brně dne 8. 11. 2022 4