Zápis č. 5/2022-2023 z porady vedoucích kateder a ústavů dne 14. 3. 2023, 12.00 hodin Přítomni: dle prezenční listiny Omluveni: dr. Jurníková, doc. Radvan, prof. Kalvodová, doc. Kosař, dr. Dobrovolná, prof. Ronovská, doc. Kotásek, dr. Kliková Program porady: 1. Příprava nového magisterského studijního programu 2. Psychologické poradenství pro zaměstnance 3. Výzva k podávání návrhů projektů na inovace ve výuce (doc. Sehnálek) 4. Rektorské volno v květnu t. r. 5. Projekty na kooperaci 6. Různé Děkan přivítal přítomné na pravidelné poradě. Sdělil, že zazní důležité informace, které nesnesou odkladu. 1. Příprava nového magisterského studijního programu Děkan sdělil, že v následujících dnech doc. Kotásek osloví vedoucí kateder/ústavů a domluví si s nimi termíny společných setkání ve věci obsahu nového studijního programu a zároveň zapojení vedoucích do jeho formování. Děkan připomněl výchozí podmínky nového programu. Uvedl, že v následujícím období by fakulta měla mít stabilní počet studentů, spíše by mělo dojít k nárůstu tak, aby si fakulta, resp. univerzita udržela současné výsadní postavení v prostředí vysokého školství. Druhým důležitým bodem, který zmínil, je udržovat (nezvyšovat) počet studentů na učitele. Děkan také pohovořil na téma umělé inteligence, což je aktuální téma v rámci celé univerzity. Zdůraznil, že v této souvislosti jsou důležité metody výuky, jaké se využívají prvky a technika, hovořil o redukci předmětů. V následně diskusi zazněly názory i dotazy týkající se nového programu, mimo jiné nových forem výuky, snížení počtu předmětů, vhodného načasování diskusí na katedrách/ústavech, k možnostem dostudování studentů stávajícího programu. V závěru diskuse děkan přislíbil distribuci připravených materiálů v 1 nejbližších dnech a poděkoval za součinnost. 2. Psychologické poradenství pro zaměstnance Děkan sdělil, že od 1. dubna 2023 začne fungovat psychologické poradenství pro zaměstnance. Uvedl, že poradenství pro studenty již existuje a je využíváno. Seznámil s přípravami kampaně, ve které bude univerzita zaměstnance o nové službě informovat. Kontakty a aplikaci pro přihlašování si zájemci budou moci vyhledat v informačním systému přes poradenské centrum nebo v portálu zaměstnance. Služba bude anonymní. 3. Výzva k podávání návrhů projektů na inovace ve výuce (doc. Sehnálek) Proděkan Sehnálek informoval o dvou programech podpory ze strany univerzity. V rámci prvního univerzita plánuje poskytnout finanční prostředky na podporu rozvoje excelentních studijních programů. Požádal proto vedoucí, aby směřovali návrhy týkající se předmětů s mimořádným způsobem výuky či s nadstandardním plněním společenské role v průběhu dubna t. r., elektronicky k rukám příslušných studijních proděkanů. V rámci druhého programu univerzita hodlá podporovat existující předměty v tom, aby se excelentními staly. Seznámil proto vedoucí s výzvou k podávání návrhů projektů na inovace ve výuce klíčových předmětů ve studijních programech MU. Uvedl, že projekty mohou podávat akademici. Podpořeny mohou být takové projekty, v jejichž rámci budou zavedeny anebo rozvíjeny inovativní metody simulační, projektové a badatelsky orientované výuky a které povedou ke zvýšení interaktivity ve výuce. Cílem naopak není tvorba nových předmětů. 4. Rektorské volno v květnu t. r. Děkan upozornil na vyhlášení rektorského volna dne 11. 5. 2023, kdy nebude probíhat výuka. Zároveň sdělil, že na stejný termín je naplánováno fakultní kolo SVOČ. Informoval, že pro DIES ACADEMICUS (18/5) děkanské volno nevyhlašuje a výuka nebude narušena. 5. Předměty celouniverzitního základu Děkan seznámil s výzvou na předměty celouniverzitního základu CORE. Tyto neoborové předměty jsou určeny pro studenty jiných studijních programů. Alokace na vytvoření nového předmětu je stanovena ve výši 100 tis. Kč a na úpravu stávajícího 50 tis. Kč. Uvedl, že projekty je možné podávat do 31. 3. 2023. 6. Různé Doc. Lavický vyslovil podnět na řešení nepříznivé situace s parkováním v okolí PrF MU. Děkan avizoval rozeslání e-mailu vzhledem k případům sexuálního obtěžování na Pedagogické fakultě MU. Tajemnice sdělila, že vedoucím zaslala ke kontrole tabulku s vědeckými výsledky. Poděkovala 2 vedoucím předem za spolupráci a požádala o kontrolu do 27. 3. 2023. Zvláště upozornila na kontrolu u doktorských studentů, seznámila s dalším postupem. Doc. Lavický otevřel otázku administrativní a časové zátěže při každoročním hodnocení akademických pracovníků. Doc. Sehnálek vznesl návrh na stanovení a vyhrazení konkrétních termínů ve zkušebním období, ve kterém nebude probíhat zkoušení, obhajoby, ani jiné aktivity. Účelem je vyhradit tyto dny výlučně pro dialog a projednávání nového magisterského studijního programu a umožnit zapojení všech akademiků, kteří o to stojí, do diskuse. Děkan poděkoval za spolupráci. V Brně dne 14. 3. 2023 Schválil: Martin Škop, děkan Zapsala: Hana Hrušková, vedoucí sekretariátu 3