Zápis č. 1/2023-2024 z porady vedoucích kateder a ústavů dne 10. 10. 2023, 12.00 hodin Přítomni: dle prezenční listiny Omluveni: doc. Radvan, doc. Sehnálek, doc. Drličková, doc. Skulová (zástup), dr. Kliková, dr. Šipulová (zástup), doc. Lavický (zástup), prof. Polčák (zástup), doc. Kosař (zástup) Plánované body: 1. Karty předmětů 2. Magisterský studijní program (garant) 3. Diplomové práce 4. Komisionální zkoušení u státních závěrečných zkoušek 5. Různé Děkan přivítal přítomné na prvním poprázdninovém zasedání a představil program porady. V úvodu uvedl 3 nejdůležitější oblasti zájmu celé fakulty pro podzimní semestr AR 2023/2024. V popředí zmínil akreditaci magisterského studijního programu, dále modifikace kritérií, která určují vytíženost, zjednodušení jejího způsobu vykazování, odstranění nadbytečností a jako třetí oblast implementaci velkých projektů do fakulty. Děkan informoval o možném zapojení do dalších výzev a zmínil probíhající jednání. Podal informaci z jednání RVH MU ze dne 19. září 2023, ocenil schválení předložených návrhů, jednak na záměr vzniku bakalářského studijního programu Kriminalistická studia a návrh rozšíření bakalářského studijního programu Mezinárodněprávní obchodní studia o distanční formu studia a studijní plán. Děkan poděkoval zapojeným pedagogům v těchto programech, zvláště vyzdvihl dr. Provazníka, doc. Sehnálka, prof. Rozehnalovou a ocenil garanty, prof. Fenyka a doc. Drličkovou. Nové programy se budou týkat dalšího akademického roku. Děkan informoval o proběhlých změnách ve vedení kateder. Přivítal doc. Haplu, zároveň poděkoval prof. Večeřovi za dlouhodobé a klidné vedení Katedry právní teorie, na které nový vedoucí navazuje. Přivítal doc. Koukala, který byl pověřen vedením Katedry občanského práva, poděkoval prof. Ronovské. Zmínil avizovaný odchod doc. Jančářové k 31/10 z postu vedoucí Katedry práva životního prostředí a pozemkového práva, nástupce se zvažuje. Poděkoval 1 stávající vedoucí a ocenil dlouhodobé vedení a přínos pro PrF. 1. Karty předmětů (děkan, proděkanka Jurníková) Děkan požádal vedoucí kateder/ústavů o sledování a zajištění, aby garanti studijních předmětů pečlivě pracovali s kartami předmětů, zmínil otázku nastavení prerekvizit, výuky i ukončování předmětů. Proděkanka Jurníková doplnila, že studenti mívají výtky a upozornění k formálním kritériím. Zdůraznila zvláště podmínky ukončení, které by měly být transparentní a neměnné v průběhu semestru. Upozornila, že formální kritéria je třeba dodržovat, a to i v rámci akreditace a zdůraznila směrem k vedoucím i garantům nutnost důsledně projít a pročistit karty předmětů, s úkony mohou vypomoci i sekretářky. Děkan upozornil na skutečnost, že RVH provádí průběžné kontroly. Prod. Šilhán za DSP upřesnil, že nároky jsou stejné, každý garant studijního předmětu v DSP by měl na začátku semestru udělat inventuru, kartu předmětu si projít a doplnit tak, aby student přesně věděl, co má dělat, požadavky na ukončení musí být též uvedeny zcela jasně. Poděkoval za dodržení. 2. Magisterský studijní program (garant) - děkan Děkan poděkoval týmu Pracovní skupiny pro reformu magisterského studijního programu Právo a právní věda pod vedením doc. Kotáska za náročnou práci a vypracování jejich návrhu. Vzhledem k rezignaci doc. Kotáska byl nově jmenován garancí přípravy doc. Sehnálek, který se již pozice ujal a navázal na práci týmu. Proděkan Sehnálek o postupu prací podává pravidelné informace, aktuálně připravuje schůzky s garanty studijních předmětů, také plánuje vytvořit osnovu přístupnou všem online. Děkan zmínil nutnost úprav systému vytíženosti v návaznosti na reformu magisterského studijního programu, hovořil o důležitosti mezi katedrové spolupráce a spolupráce v ostatních studijních programech. Proděkanka Jurníková upřesnila, že současný magisterský program má akreditaci do roku 2028, snahou je část prvků implementovat do programu již nyní, i z důvodu plynulejšího přechodu do programu nového. Proděkanka znovu apelovala na garanty, aby se zaměřili na prerekvizity, dali studentům jasná pravidla, co musí znát, což není nutné podmínit zkouškou. Zmínila, že se aktuálně řeší problémy v této věci v předmětech Závazkové právo I a II, v předmětu Právo životního prostředí a Pozemkové právo. V následné diskusi vedoucí mimo jiné ocenili práci komise, zajímali se o systémové otázky. Děkan doporučil se obracet přímo na garanta doc. Sehnálka. 3. Diplomové práce Doc. Mrkývka otevřel problematiku umělé inteligence a závěrečných prací. Uvedl, že se téma projednávalo i na programové radě a názory se různily. Sdělil, že fakulta zatím nemá prostředky, jak plagiáty umělé inteligence (AI) odhalit. Někdy se AI pozná, texty jsou zmatené, s odkazy na neexistující předpisy, aplikace „vejce vejci“ nepomůže. Vznesl dotaz směrem k vedoucím kateder/ústavů na jejich názor, jakým směrem jít. Zároveň požádal o sdělení kritérií pro stupně hodnocení diplomových prací, která praktikují na jednotlivých katedrách, metodika neexistuje. V další části hovořil k zadání diplomových prací, k dodržování harmonogramu, k diplomovému semináři nebo k povinnostem vedoucího práce. Informoval o zvažované změně u bakalářského 2 mezifakultního programu FIPR, kde chtějí jít cestou diplomového úkolu a trvání diplomové práce je k diskusi. Děkan informoval, že Nakladatelství Academia vyhlašuje 12. ročník Studentské soutěže o vydání nejlepších magisterských diplomových prací knižně. Soutěž je určena pro magisterské práce obhájené v termínu 1. 11. 2022–31. 10. 2023. Cílem Studentské soutěže je upozornit širokou veřejnost na nejlepší magisterské práce a jejich talentované autory. Děkan upřesnil, že kontaktní osobou za PrF je proděkan Radvan, učitelé by měli návrhy komunikovat přes vedoucí kateder. Návrhy o nominaci s podporou rektora bude třeba zaslat na RMU do 1.11.2023. Děkan připomněl dodržovat stanovené termíny pro dodávání posudků. Doc. Mrkývka se připojil s žádostí, že v případě, že dojde ke snížení stupně hodnocení, je třeba připojit zdůvodnění. Proděkanka Jurníková uvedla, že diplomové práce jsou komunikovány se studenty, jednak v rámci dotazníku, jednak s absolventy. Stížnosti, které se objevily, byly konkrétním osobám předány. Individuálně také probíhají debaty se studenty, kteří nejsou schopni DP ukončit, zvažují se výjimky. V následné diskusi zazněl mimo jiné podnět, aby v případě podobné stížnosti dostal informaci i vedoucí katedry. 4. Komisionální zkoušení u státních závěrečných zkoušek Děkan zopakoval, že o výsledku SZZk rozhoduje komise. Hovořil o důležitosti správného výběru předsedů komisí, které je na vedoucím katedry. Zdůraznil, že předsedové komisí musí být schopni případně jít do konfliktu s ostatními členy. Proděkanka Jurníková připomněla i možnost hlasování v případě sporu a také, že zvláštní opatrnosti je třeba zvláště u skupiny studentů na 1. opravný termín. 5. Různé Proděkan Šilhán poskytl základní informace ohledně projektů specifického výzkumu. Uvedl, že letos byla dotace snížena předběžně o 10 %. Současně se zvýšila stipendia prezenčních studentů na 15 000 Kč měsíčně, která se musí doplácet z prostředků fakulty (v součtu dělá doplatek cca 4 mil Kč). Snahou je náklady vybalancovat ze stipendijního fondu v kombinaci se specifickým výzkumem. I nadále je třeba hradit alespoň část nákladů na databáze (beck-online, aspi atd.). Proděkan ve svém vstupu seznámil se záměrem vytvořit sedm velkých projektů, do kterých se zařadí všichni prezenční studenti daných programů, aby mohli čerpat část základního stipendia a mezi tyto projekty centrálně rozprostřou databáze. Zbylé prostředky budou rozděleny mezi projekty s přihlédnutím k poměru celkového počtu studentů v příslušných programech. V rámci orientační částky bude rozvrženo čerpání podle vlastních kvalitativních priorit. Zmínil důraz na omezení výdajů, výjezdní semináře spíše organizovat na fakultě aj. Přislíbil zaslat všem vedoucím podrobný informační e-mail. V následné diskusi zazněly mimo jiné dotazy k přiděleným rozpočtům, stážím, garantům a k zapojení učitelů do SV (odpověď – studenti jsou 3 prioritou, pokud se nezapojí, mohou akademici), aj. V závěru děkan vyzval k většímu zapojování do projektů. Doc. Mrkývka předal informaci katedrám, které participují na studijním programu FIPR, že dochází vzhledem k reakreditaci k základním změnám studijního plánu. Požádal o kontrolu obsahu předmětů a úpravy směrem k českému právu. Požádal doc. Koukala o možnost vytvoření nabídky předmětu ze soukromého práva. Děkan poděkoval všem za spolupráci. Termín další porady je plánován na 14. 11. 2023. V Brně dne 10. 10. 2023 Schválil: Martin Škop, děkan Zpracovala: Hana Hrušková, vedoucí sekretariátu 4