Zápis č. 2/2023-2024 z porady vedoucích kateder a ústavů dne 14. 11. 2023, 12.00 hodin Přítomni: dle prezenční listiny Omluveni: prod. Sehnálek, doc. Drličková, dr. Kliková Program porady 14. 11. 2023 1. Projekty OP JAK 2. Ediční rada 3. Kooperovaná výuka 4. Změny v připravovaném magisterském studiu 5. Různé Děkan v úvodu přivítal přítomné na pravidelném zasedání, zvláště dr. Hanáka, pověřeného vedením Katedry práva životního prostředí a pozemkového práva a seznámil s programem porady. 1. Projekty OP JAK Proděkan Zbíral ve svém vstupu představil běžící i připravované projekty v OP JAK a způsob, jakým je fakulta do jejich přípravy zapojena. Sdělil, že tyto víceleté projekty jsou určeny na podporu rozvoje vědy a výzkumu formou dílčích výzkumných záměrů, s významným zapojením partnerů podle zaměření projektu. PrF se od 1. 9. 2023 podílí na realizaci projektu v rámci OP JAK, ve kterém jsme partnerem Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Uvedl, že aktuálně jsou připravovány dva projekty OP JAK. První projekt v rámci výzvy „Mezisektor“ se podává v lednu 2024 a PrF je na MU koordinující fakultou. Projekt se tematicky zaměřuje na dokazování a znalectví, jeho součástí je rovněž spolupráce s vybranými institucemi z aplikační praxe. Projektový tým je již sestaven, návrh projektu je připravován pod vedením dr. Čepa. Druhý projekt v rámci výzvy „Excelence v SSH“ se bude podávat v dubnu 2024 a jeho odborným garantem je doc. Kosař. Hlavním tématem bude Pasivní stát. Do tohoto projektu je možné a vítané široké zapojení odborníků z PrF schopných generovat excelentní vědecké 1 výsledky a spolupráci. Proděkan přislíbil zaslat vedoucím kateder/ústavů výzvu s informacemi o projektu s cílem zajištění zájmu o zapojení do projektu. Zmínil i to, že finanční ohodnocení zaměstnanců na projektu je stanoveno paušálními částkami, které převyšují fakultní průměry a je tedy motivační. V případě, že si akademický pracovník ponechá současné zapojení do výuky, budou mu mzdové prostředky z projektu navýšeny v plné částce. V následné diskusi zazněly dotazy směrem k finanční stránce výzev nebo k bližší specifikaci výzkumníků aj. V závěru děkan poděkoval prod. Zbíralovi, zároveň i doc. Kosařovi a pobídl katedry k zapojení se do příprav. 2. Ediční rada Proděkan Zbíral zmínil, že obdržel informace týkající se výhrad ke složení nové ediční rady. (ER). Uvedl, že předchozí ER skončilo funkční období, vedení zaslalo a vyjádřilo končícím členům poděkování a proděkan dostal úkol sestavit novou ER na další období. Proděkan preferoval složení ER s oborovějším zastoupením, nechtěl větší měrou zatěžovat vedoucí kateder, docenty a profesory, kteří jsou již zapojeni v mnoha významných fakultních radách či komisích. Vyslovil omluvu, pokud se někoho jeho rozhodnutí dotklo. Sdělil, že nová ER zasedá častěji a vždy prezenčně. Jednotliví členové jsou, podle svého oborového zaměření, zpravodaji pro publikace projednávané v ER. Prof. Křepelka a doc. Tauchen v následné diskusi požádali o rozšíření ER i o zástupce ze svých kateder, jejich obory v ER, dle jejich názoru, nejsou zastoupeny. Děkan ubezpečil vedoucí kateder, že stávající ER má plnou důvěru a bude fungovat. Doc. Skulová vznesla podnět k využití již proběhlého hodnocení vědy zahraničními hodnotiteli pro širší obraz toho, co se na katedrách vyučuje a čemu se katedra věnuje. Mohlo by to rozšířit pohled na problematiku. Děkan poděkoval za připomenutí, přinese to možnost načerpat informace pro interdisciplinární projekty. Proděkan Zbíral představil změny v předkládání edičního plánu. Sdělil, že kolegium se shodlo na nové koncepci. Snahou bude zlepšit úroveň publikací, které vstupují do edičního procesu. Podtrhl ambici důsledně dodržovat ediční plán a zdůraznil pravidlo, co není v edičním plánu, nebude vydáno. Pokud se neshodne ER na dodatečném zařazení publikace do edičního plánu z podstatných důvodů, bude publikace zařazena až v následujícím roce. Vysvětlil, že tento požadavek plyne především z potřeby jednak plánování finančních prostředků v rozpočtu, tak plánování kapacit edičního oddělení. Přítomné informoval, že během následujícího týdne bude sestavován plán na rok 2024, všichni vedoucí budou osloveni. Doporučil, aby veškeré publikace, které mají být v roce 2024 vydány, především pak ty projektové, byly vloženy do návrhu edičního plánu. Zároveň požádal o dodržování stanovených lhůt. Předávání požadavků na poslední chvíli označil za nevstřícné jak vůči recenzentům, tak i pracovníkům edičního oddělení. Pro příklad zmínil, že pokud je záměr vydat knížku do konce roku, je ideální termín pro odevzdání rukopisu koncem září. Informoval o zavedení elektronického návrhového listu. Dále uvedl, že od příštího roku budou na stránkách fakulty umístěny souhrnné pokyny pro autory obsahující popis edičního procesu, včetně důležitých lhůt i termínů zasedání rady. 2 V následné diskusi se doc. Kotásek dotázal, jaké budou sankce, jestliže publikace uvedená v edičním plánu nevyjde. Děkan odpověděl, že žádné, přesune se do dalšího roku. Prof. Kalvodová vznesla dotaz, zda fakulta počítá, že by se vydávaly kvalitní disertační práce, upozornila na problém s termíny. Děkan na dotaz odpověděl, že termíny dodržet lze, školitel s předstihem ví a má přehled, že vzniká kvalitní práce. V další části rozpravy zazněly mimo jiné podněty na podporu přípravy online učebnice, dotaz směřoval k Elportálu. 3. Kooperovaná výuka Děkan seznámil s výsledky zájmu o nabídku kooperované výuky PrF, tzn. předmětů, které nabízíme studentům jiných fakult. Sdělil, že zájem o ně je podprůměrný. Doporučil vedoucím nabídku rozšířit, volit atraktivní názvy, zvážit nutnost prerekvizit. Případnou nabídku je třeba konzultovat se studijními proděkany. Proděkanka Jurníková upřesnila, že na poslední poradě studijních proděkanů bylo přislíbeno zrušení rozporuplných předmětů s neadekvátním kreditovým ohodnocením. Upozornila také na otázku vhodné propagace. 4. Magisterský studijní program 2028 Děkan informoval o vzniku speciální osnovy, která je umístěna v ISu. Sdělil, že proděkan Sehnálek na kolegiu předložil obecný návrh řešení kreditové zátěže a vyjádření časové náročnosti předmětu v rámci studijního plánu. Zasílal e-mail o možném zapojení a vyjádření se k připravovaným podkladům, termínově do 20.11. 2023. Děkan uvedl, že druhá etapa přípravných prací bude zaměřena na obsah studijního plánu, kde se bude vycházet z návrhů předchozí pracovní skupiny, ale nepůjde o žádné razantní změny. Děkan připomněl, že stále platí nabídka, probrat osobně vše, co se nového programu týká, potřeby či očekávání s proděkanem Sehnálkem, a to vždy v úterý od 10:00 -11:00 hodin v kanceláři č. 104. 5. Různé Prof. Kalvodová uvedla, že neobdržela automatické upozornění na odevzdání bc. práce, dotázala se na případnou změnu nastavení v IS. Proděkanka Jurníková přislíbila prověřit. Doc. Kotásek se dotázal, zda bude k dispozici v roce 2024 databáze Beck. DE, a to v návaznosti na zasedání AS PrF MU. Proděkan Šilhán ubezpečil, že zmíněná databáze určitě bude, podal námět na školení, kde by bylo možné předvést, co se vše dá z databáze vytáhnout. Schválil: Martin Škop, děkan Zpracovala: Hana Hrušková, vedoucí sekretariátu V Brně dne 14. 11. 2023 3 4