Představení základních pojmů v projektu včetně konkrétních příkladů; výstupy z učení vs. výukové jednotky: ukázka teoretických oborů 17. 10. 2012 Prof. Anna Vašků, koordinátorka KA Teoretické obory OPTIMEDOptimalizovaná výuka Výstupy z učení – definice OPTIMEDOptimalizovaná výuka „Learning outcomes“ (vědomostní – znalostní výstupy) vyjadřují zejména zásadní znalostní a dovednostní výstupy: teoretické znalosti – Z, praktické dovednosti - D, ale i to, co student má „vidět“ – V, případně k čemu je student kompetentní Autor: Přednosta/ garant předmětu VJ pokrývá ucelené téma (blok výuky), které je strukturovaně zpracováno. Popis VJ zahrnuje vlastní odborný obsah výuky, klíčová slova a hlavní vyučované pojmy, informace o doporučené literatuře a o další podpůrné dokumentaci (pedagogických pomůckách). • Ucelené výukové téma, které je většinou vyučováno v časové a logické návaznosti bez ohledu na typ výuky (přednášky – cvičení – semináře – klinická praxe). • VJ může být definována i pro samostudium. • Lze očekávat, že VJ sdruží mnoho klíčových pojmů a vědomostních problémů. Příkladem VJ může být „Složení a funkce krve“ nebo „Klasifikace zhoubných nádorů“ - tedy spíše širší témata zahrnující konkrétní pojmy a metody. VJ v některých případech může směřovat i k více výstupům z učení. • Autor: výukový specialista • Autoři disponují chráněnými autorskými právy Výukové jednotky “learning units“ (LU) OPTIMEDOptimalizovaná výuka • dostatečně zkušený akademický pracovník, který byl navržen přednostou/ garantem předmětu, aby samostatně zpracoval a fakticky pořídil výukové jednotky do připraveného systému, za což je odměněn v souladu s uzavřenou smlouvou Výukový specialista OPTIMEDOptimalizovaná výuka Výstupy z učení  Biofyzika I a II  Biologie  Anatomie  Histologie  Lékařská chemie  Biochemie I a II  Fyziologie  Neurovědy  Imunologie  Mikrobiologie  Patologie  Patologická fyziologie  Farmakologie  Lékařská psychologie  Komunikace a sebezkušenost  Lékařská etika Teoretické obory Pilotní výstupy z učení – retrospektiva-leden 2012 (102/ předmět) Pilotní výukové jednotky – retrospektiva- červenec 2012 (10/ předmět) OPTIMEDOptimalizovaná výuka Výstupy z učeníTeoretické obory Garanti/ Výukoví specialisté OPTIMEDOptimalizovaná výuka Předmět Garant Výukový specialista Biofyzika I a II Bourek A/ Mornstein V Vlk D, Bernard V Biologie Dvořák P, Šmajs D Šmajs D Anatomie Dubový P Račanská M Histologie Hampl A Hampl A, Horký D, Čech S, Sedláčková M, Lauschová I, Dumková J, Krejčířová L, Kotasová H Lékařská chemie Táborská E Táborská E, Tomandl J Biochemie I a II Táborská E Táborská E, Tomandl J Fyziologie Honzíková N Závodná E Neurovědy Dubový P, Roman R Roman R Výstupy z učeníTeoretické obory Garanti/ Výukoví specialisté OPTIMEDOptimalizovaná výuka Předmět Garant Výukový specialista Imunologie Litzman J Lokaj J, Chovancová Z. Mikrobiologie Zahradníček O, Růžička F Zahradníček O Patologie Feit J, Hermanová M Souček O, Zamba I Patologická fyziologie Vašků A Kaňková K Farmakologie Demlová R, Juřica J Demlová R, Juřica J Lékařská psychologie Bendová M Neudertová H, Mihulová H, Jahnová H, Severová J, Peterková H, Skřivanová K, Rosi Komunikace a sebezkušenost Bendová M Neudertová H, Mihulová H, Jahnová H, Severová J, Peterková H, Skřivanová K, Rosi I Lékařská etika Kuře J Vysočanová P Výstupy z učení • Autor / Garant: Prof. MUDr. Anna Vašků, CSc. • Předměty / kurzy Patologická fyziologie VSPF0521c VSPF0521p VSPF0622c VSPF0622p Příklady Pilotní výstupy z učení-patologická fyziologie OPTIMEDOptimalizovaná výuka Výstupy z učení Příklady Pilotní výstupy z učení-PF-kardiovaskulární systém OPTIMEDOptimalizovaná výuka Kardiovaskulární systém Nemoci Z Lokální poruchy cirkulace krve Srdeční vady Endokarditida, myokarditida a kardiomyopatie Nemoci perikardu a perikardiální dutiny Změny metabolismu myokardu Kardiovaskulární systém ICHS (Ischemická choroba srdeční) Z Ischemická choroba srdeční Kardiovaskulární systém Hypertenze hypotenze Z Poruchy krevního tlaku Kardiovaskulární systém Šok Z Šok. Typy šoku. Kardiovaskulární systém Srdeční selhání Z Srdeční selhání: příčiny, kompenzace, typy a syndromy Kardiovaskulární systém Arytmie Z Poruchy srdeční frekvence, přehled arytmií Kardiovaskulární systém Ateroskleróza Z Etiopatogeneze aterosklerózy Kardiovaskulární systém Remodelace srdce a cév Z Remodelace srdce a cév během patologických stavů Remodelace cév během invazivní terapie kardiovaskulárních nemocí (PTCA, stent) Kardiovaskulární systém Tlak D Jednorázové vyšetření krevního tlaku a tepové frekvence v klidu a při zátěži Kardiovaskulární systém Tlak Z Principy provedení a hodnocení ambulantního (24-h) monitoringu krevního tlaku Kardiovaskulární systém Arytmie V Experimentálně vyvolaná arytmie u pokusného zvířete (adrenergní stimulace, hypokalcémie, hyperkalémie), ambulantní monitorování krevního tlaku u pokusné osoby Kardiovaskulární systém Průtok D Základy doplerometrického vyšetření cév Výstupy z učení  Etiopatogeneze kardiovaskulárních nemocí  Patofyziologie šoku Příklady Pilotní výukové jednotky-patologická fyziologie-výběr OPTIMEDOptimalizovaná výuka Příklady Výukové jednotky-patologická fyziologie - šok Příklady Výukové jednotky-patologická fyziologie - šok Příklady Výukové jednotky-patologická fyziologie - šok Příklady Výukové jednotky-patologická fyziologie - šok Děkuji za dosavadní nadstandardní nasazení všem přednostům/ garantům a výukovým specialistům teoretických oborů! Děkuji vám za pozornost. OPTIMEDOptimalizovaná výuka