Výstupy z učení vs. výukové jednotky: ukázka klinických oborů Irena Rektorová Koordinátor projektu Optimed pro diagnostické obory a neurovědy Diagnostické obory a neurovědy • Neurologie • Psychiatrie • Zobrazovací metody - DIA • Patologie • Mikrobiologie • Imunologie a alergologie • Soudní lékařství Výstupy z učení – definice OPTIMEDOptimalizovaná výuka Learning outcomes (vědomostní – znalostní - výstupy) vyjadřují zejména zásadní znalostní a dovednostní výstupy: teoretické znalosti – Z, praktické dovednosti - D, ale i to, co student má „vidět“ - V Výstupy z učení pragmaticky OPTIMEDOptimalizovaná výuka Výstupy z učení Znalostní Dovednostní Co by měl absolvent VL znát / umět / vidět po absolvování daného segmentu výuky Co je smysl dané výuky - co po sobě zanechá ve znalostech / dovednostech studenta Výstupy z učení - realizace OPTIMEDOptimalizovaná výuka Znalostní výstup Typ Z/D Cíl Prerekvizity * 1 XXXX YYYY Znalost Aaaaaaaaaaa Bbbbbbbbbbb cccccccccccc Kkkkkkk Lllllllllllllllll 2 Cévy krevní Dovednost Experimentální zvířecí modely -venózní trombóza Experimentální zvířecí modely -renální ischémie Anatomie indexový rejstřík knihy Hlavní pojem / oblast -Podstatné jméno - U kliniky diagnóza (?) Atribut - 2. úroveň třídění Vlastní výstup z učení 2 Cévní onemocnění mozku a míchy Ischemické a hemorhagické Z Tranzitorní ischemická ataka; Mozkový infarkt; Nitromozkové krvácení; Subarachnoidální krvácení; Míšní infarkt; Hematomyelie, Novorozenecké cévní mozkové příhody, Cerebrální venózní trombóza u dětí Cévní malformace mozku a míchy Neuroanatomie Neurofyziologie Patofyziologie a patologie NS Neuroradiologie Neurofarmakologie Základy vnitřního lékařství (kardiologie) D Škála NIHSS (National Institute of Health Stroke Scale); Akutní management cévní mozkové příhody; indikace systémové trombolýzy, Vyšetření základních topických cévních mozkových syndromů V Demonstrace a videoukázky nemocných s cévním onemocněním mozku a míchy; demonstrace zobrazovacích nálezů (CT, MR, angiografie, sonografie magistrálních mozkových tepen, endovaskulární léčba ischemických CMP, aneuryzmat a AV malformací). Ukázka sonografického vyšetření magistrálních mozkových tepen 3 Cefalea Primární; sekundární (symptomatická) Z Migréna; migrenózní aura; tenzní bolest hlavy; cluster headache; Specifika bolestí hlavy v dětském věku; Syndrom nitrolební hypertenze Neuroanatomie, neurofyziologie, patofyziologie nervového systému, neurofarmakologie; D Diagnostická kritéria migrény; základy mezinárodní klasifikace bolestí hlavy V Demonstrace a videoukázky nemocných s různými typy bolestí hlavy Jak jsme daleko? OPTIMEDOptimalizovaná výuka 1) Vyplnění tabulek výstupů z učení 2) Diskuze a doladění s garanty oborů (zvlášť v rámci teoretických a klinických oborů) 3) Databázové zpracování – k online prohlížení: http/opti.med.muni.cz 4) Zpětná vazba 1. – zpětné prohlížení a korekce autory, vyučujícími, garantem oboru 5) Zpětná vazba 2. – „hromadné“ prohlížení a korekce 6) Závěrečný workshop, konference Výuková jednotka (VJ) – learning unit (LU) - definice VJ pokrývá ucelené téma (blok výuky), které je strukturovaně zpracováno. Popis VJ zahrnuje vlastní odborný obsah výuky, klíčová slova a hlavní vyučované pojmy, informace o doporučené literatuře a o další podpůrné dokumentaci (pedagogických pomůckách). • Ucelené výukové téma, které je většinou vyučováno v časové a logické návaznosti bez ohledu na typ výuky (přednášky – cvičení – semináře – klinická praxe). • VJ může být definována i pro samostudium. • Lze očekávat, že VJ sdruží mnoho klíčových pojmů a vědomostních problémů. Příkladem VJ může být „Složení a funkce krve“ nebo „Klasifikace zhoubných nádorů“ - tedy spíše širší témata zahrnující konkrétní pojmy a metody. VJ v některých případech může směřovat i k více výstupům z učení. Seznam výukových jednotek: Neurologie • Garant: doc. MUDr. Irena Rektorová, Ph.D. • Předmět/kurz: VLNE9X1c, VLNE9X1p, VLNP081c, VLNP081p • Přednostové klinik: prof. MUDr. Ivan Rektor, CSc., prof. MUDr. Josef Bednařík, CSc., doc. MUDr. Hana Ošlejšková, Ph.D. • Výukoví specialisté: as. MUDr. Marek Baláž, Ph.D. (FNUSA), as. MUDr. Blanka Mičánková Adamová, Ph.D. (FN Brno), as. MUDr. Miroslava Muchová (FDN) Obecná neurologie (23) • Neurologický chorobopis a neurologická diagnóza (Adamová) • Anamnéza v neurologii (Adamová) • Reflexologie, pyramidový syndrom (Adamová) • Typy paréz (Adamová) • Neurologické vyšetření novorozence (Muchová) • Neurologické vyšetření kojence a batolete (Muchová) • Fyziologický psychomotorický vývoj dítěte do 6 let věku (Muchová) • Vyšetření hlavových nervů I-XII (Baláž) • Vyšetření mozečku (Baláž) • Vyšetření extrapyramidového systému. (Baláž) • Vyšetření senzitivního systému, senzitivní syndromy (Baláž) • Meningeální syndrom, syndrom intrakraniální hypertenze, syndrom intrakraniální hypotenze (Muchová) Obecná neurologie (23) • Syndromy mozkových laloků, dyskonekční syndrom, funkční asymetrie mozkových hemisfér (Baláž) • Kmenové a diencefalické syndromy, syndrom vnitřní kapsuly, syndrom mostomozečkového koutu (Baláž) • Vyšetření páteře, radikulární syndromy, míšní syndomy (Adamová) • Vyšetření pacienta v bezvědomí (Adamová) • Fatické poruchy, alexie, agrafie, akalkulie (Baláž) • Poruchy gnostické, poruchy praxie (Baláž) • Poruchy kognitivních funkcí, vyšetření kognitivního výkonu pomocí skríningových škál, neuropsychologické vyšetření (Baláž) • Základy vyšetřovacích metod v neurologii – elektrofyziologické metody (Adamová) • Základy vyšetřovacích metod v neurologii - likvor, Doppler (Adamová) • Základy vyšetřovacích metod v neurologii - zobrazovací metody (Baláž) • Význam a indikace genetického vyšetření v neurologii (Muchová) Speciální neurologie (41) • Vrozené vývojové vady mozku a míchy (Muchová) • Neurovývojová onemocnění (autismus, ADHD syndrom, vývojová dysfázie, specifické poruchy učení) (Muchová) • Dětská mozková obrna (Muchová) • Neurologická onemocnění v dětském věku (dětská mozková obrna, retardace psychomotorického vývoje, základy neurometabolických onemocnění) (Muchová) • Epileptické syndromy (Baláž) • Epileptické záchvaty, status epilepticus (Baláž) • Epilepsie dětského a adolescentního věku (Muchová) • Synkopy. Meniérův syndrom (Baláž) • Tumory kraniální, z obalů mozkových nervů (Muchová) • Tumory míšní, metastázy CNS (Muchová) • Tumory CNS v dětském věku (Muchová) • Cévní onemocnění mozku a míchy – ischemická CMP (Baláž) • Cévní onemocnění mozku a míchy – hemorhagie (Baláž) • Akutní management cévních mozkových příhod (Baláž) Speciální neurologie (41) • Demyelinizační onemocnění - sclerosis multiplex (Adamová) • Autoimunitní onemocnění CNS a paraneoplastické neurologické syndromy (Adamová) • Polyneuropatie, polyneuritidy (Adamová) • Klinické obrazy postižení brachiálního plexu a periferních nervů horní končetiny, nejčastější mononeuropatie na horních končetinách (Adamová) • Klinické obrazy postižení lumbosakrálního plexu a periferních nervů dolní končetiny, nejčastější mononeuropatie na dolních končetinách (Adamová) • Svalová onemocnění (Adamová) • Poruchy nervosvalového přenosu (Adamová) • Demence - Alzheimerova nemoc a další degenerativní demence (Baláž) • Demence sekundární, rychle progredující demence včetně prionových onemocnění (Baláž) • Další degenerativní onemocnění CNS (amyotrofická laterální skleróza, spinocerebelární ataxie, neurokutánní choroby) (Baláž) • Bolesti hlavy, migréna, obličejové neuralgie (Baláž) • Onemocnění hlavových nervů (Baláž) • Onemocnění extrapyramidového systému: parkinsonské syndromy (Baláž) Speciální neurologie (41) • Onemocnění extrapyramidového systému: dyskineze (Baláž) • Traumata CNS: mozkové komoce, mozkové kontuze, epidurální, subdurální a intracerebrální hematom (Adamová) • Traumata CNS: difúzní axonální poranění, otevřená poranění mozku, následné stavy po kraniocerebrálních poraněních (Adamová) • Poranění míchy (Adamová) • Edém mozku, hydrocephalus (Adamová) • Kóma, apalický syndrom, smrt mozku (Adamová) • Infekce CNS: bakteriální, parazitární, absces mozku (Adamová) • Infekce CNS: virové, plísňové (Adamová) • Vertebrogenní onemocnění, segmentový algický, pseudoradikulární a radikulární vertebrogenní syndrom, lumbago (Adamová) • Cervikální myelopatie, syndrom míšního konu a kaudy, terapie vertebrogenních onemocnění (Adamová) • Toxická a karenční postižení CNS (Baláž) • Získaná postižení nervového systému při orgánových a systémových onemocněních (Baláž) • Behaviorální neurologie (Baláž) • Poruchy spánku (Adamová) Výuková jednotka (VJ) – learning unit (LU) - obsah VJ: část 1 Část A. Identifikace výukové jednotky 1. Název výukové jednotky 2. Jméno a identifikace výukového specialisty 3. Jméno a identifikace garanta oboru (předmětu) 4. Afiliace ke konkrétní výuce. Jednoznačné přiřazení ke konkrétním kurzům (dle kódů v is muni) 5. Rozsah a typ kontaktní výuky - hodiny celkem - přednášky [ne/ano ………………… hod.] - cvičení [ne/ano ………………… hod.] - semináře [ne/ano ………………… hod.] - klinická praxe [ne/ano ………………… hod.] - samostudium [ne/ano] Výuková jednotka (VJ) – learning unit (LU) - návrh obsahu VJ: část 2 Část B. Obsah výukové jednotky 6. Význam výukové jednotky. Úvodní 1 – 3 větné zdůvodnění významu VJ, zdůvodnění proč vznikla, případně jaký sleduje cíl. 7. Anotace – obsah výukové jednotky. Text omezený rozsahem 2000 slov (maximum, rozsah dle uvážení autora), dále dle uvážení autora strukturovaný popis náplně VJ. Anotace shrnuje obsah VJ, popisuje její pedagogické cíle i formu výuky.  U klinických oborů, zejména u popisu nozologických jednotek je doporučena tato struktura (osnova) popisu:  Epidemiologie  Patogeneze  Patofyziologie  Patologie  Klinika  Diagnóza  Diferenciální diagnostika  Terapie  Prognóza  Posudkové hledisko Výuková jednotka (VJ) – learning unit (LU) - obsah VJ: část 3 Část C. Typologie obsahu výukové jednotky 8. Klíčová slova. Max. 3 – 4 klíčová slova vystihující daný výukový celek obsažený ve VJ. Klíčová slova budou standardizována a databázově archivována. 9. Seznam významných pojmů v obsahu výuky dané VJ . Neomezený seznam klíčových pojmů obsažených a vysvětlovaných ve VJ, databázově zadáváno, standardizováno – nicméně s možností přímého textového zadávání pojmů vyučujícím. Pojmy je možno vkládat v hierarchické struktuře … tedy po úrovních „nadřazený pojem -> podřazené, dílčí pojmy“. 10. Vazba na výstupy z učení. Jasně uvedená vazba na seznam výstupů z učení, který je platný pro celý obor. Autor dané VJ volí z výběru výstupů z učení pro jeho předmět (prioritně), (může ale danou VJ odkázat i na výstupy z učení z jiných předmětů). Výuková jednotka (VJ) – learning unit (LU) - obsah VJ: část 4 Část D. Informační zdroje a podpora výuky 11. Literatura. Seznam doporučené literatury a informačních zdrojů k dané VJ; standardizované citace anebo odkazy (elektronické zdroje apod.). 12. Existující/žádaná elektronická podpora VJ. Archiv s odkazy na již existující e-zdroje ANEBO zadání, jaké prvky elektronické podpory výuky jsou žádané (plánované). Bod 12 je základem repositáře elektronické podpory výuky LF MU. Výuková jednoka - ukázka Vyšetření hlavových nervů I-XII Výuková jednoka - ukázka Typy paréz Děkuji za pozornost!