Základní východiska a cíle projektu Optimed Jaroslav Štěrba OPTIMEDOptimalizovaná výuka • Narůstající nároky na absolventy z pohledu objemu informací a dovedností, relativně stabilní kapacita jedince… • Vývoj názorů v čase: 2010 AHA Guidelines: The ABCs of CPR Rearranged to "CAB" • Obtížně definovatelný „profil absolventa“ (suma znalostí a dovedností – „D1 skills“) • Nejsou optimálně definovány návaznosti jednotlivých předmětů • Systematická i operativní komunikace mezi vyučujícími jednotlivých předmětů/oborů je za současného stavu obtížná…. v podstatě k ní není čas ani prostor…. OPTIMEDOptimalizovaná výuka Proč něco dělat s výukou na LF ? • Studenti LF MU poukazují na: – obtížnost obsahu studia – náročnost na přípravu – na nižší dostupnost studijních zdrojů, vysoké počty studentů ve skupinách… – Studentům často chybí provázanost jednotlivých poznatků, kdy si student neuvědomuje, proč je informace, kterou dostává, podstatná pro další studium a především pro praxi lékaře OPTIMEDOptimalizovaná výuka Důvody – studenti • Kapacita LF je fakticky naplněna pro teoretické i klinické obory. Možnosti extensivního růstu již nejsou • Zvyšuje se rozdíl mezi příjmem učitelů LF a zdravotnických pracovníků FN - není motivace pro mladé lékaře zapojit se do výuky, ale chceme, aby výuka byla autentická!! • Tarifní plat: • docent LF: 24 000 Kč základ • Lékař FN 2 atestace 10 let praxe 34 600 Kč základ OPTIMEDOptimalizovaná výuka Optimed - • Mezioborové propojení výuky: – Řízená a strukturovaná mezioborová diskuze nad obsahem jednotlivých předmětů se zaměřením na návaznost a zvýšenou efektivitu výuky –Vytvoření inovovaných podkladů pro výuku dostupných pro studenty i učitele LF v uživatelsky přátelské a efektivní elektronické formě – K disposici pro učitele i studenty elektronicky: výstupy z učení a výukové jednotky – jasně formulované požadavky na znalosti studentů OPTIMEDOptimalizovaná výuka Projekt OPTIMED: Optimalizovaná výuka všeobecného lékařství: horizontální a vertikální propojení, inovace a efektivita pro praxi • Komplexní inovace systému výuky s důrazem na horizontální a vertikální návaznost předmětů a oborů všeobecného lékařství (zatím) • Důraz na výuku orientovanou na řešení problému a uplatnění absolventa v oblasti klinické i akademické • Poskytnout učitelům LF platformu i prostor pro diskusi o efektivním propojení výuky s využitím moderních metod • Dlouhodobé dopady projektu na výuku Cíle projektu • Jasná definice požadavků ke zkouškám – Cestou jasně formulovaných výstupů z učení, které pojmenují znalosti, dovednosti, ale i kompetence studenta po absolvování předmětu! • Jasná vazba na konkrétní výukové materiály (s využitím stávajících elektronických portálů) • Jasná testovací metodika • Možnost zpětné vazby od studentů • Ve výstupech z učení je uvedeno že… ale nikdo to nechtěl, ale chtěli něco jiného… • Strukturovaná zpětná vazba – připomínky studentů budou uvedeny u výukové jednotky a předmětu, automaticky obdrží garant předmětu, přednosta, sekční šéf…. děkan Výstupy pro studenty: OPTIMEDOptimalizovaná výuka • Definice nepodkročitelných požadavků ke zkoušce: jasně formulované výstupy z učení (student rozumí a umí interpretovat.. Zná diferenciální diagnostiku…, je schopen odebrat anamnesu…) • formou vět popisují kvality, kterých student dosáhl po absolvování určitého bloku výuky • jsou poměrně snadno měřitelné a hodnotitelné, klíčoví odborníci se na nich většinově shodnou • nejsou ani příliš obecné (každý si pod tím představí jiný obsah), ani příliš konkrétní (výčet by byl nekonečný) • Zjednoduší testování studentů • Didaktická podpora ( „jak učit“ zohledňující LO, v současnosti didaktická podpora pedagogů na LF chybí)(mgr. Holá) LO - výhody pro pedagogy Aktivita IV Modernizace výukových nástrojů: koordinátor: doc. L. Dušek Aktivita I Inovace výuky teoretických a preklinických oborů koordinátor: prof. A. Vašků Aktivita III Vertikální harmonizace výuky (teoretické, preklinické i klinické obory) koordinátor: prof. M. Bareš, prof. M. Smrčka Aktivita II Inovace výuky klinických oborů koordinátor: prof. M. Souček Informační nástroje pro podporu studia (s finálním obsahem) Nástroje: LO – výstupy z učení (znalosti a dovednosti (skills) Jak dále formulovat výstupy z učení? • konkrétní (měřitelné) znalosti, dovednosti, schopnosti, které by si student měl osvojit (co student umí po úspěšném absolvování oboru/předmětu). • neoddělitelně spjaty s hodnocením, protože zároveň popisují, jak mohou studenti prokázat, že požadovaných výstupů dosáhli. • V popisu výstupů z učení používat činný rod a aktivní slovesa typu: • Student zná, dokáže pojmenovat, rozpozná, definuje, určí, umí číst, nachází souvislosti • Student umí provést, diagnostikovat, vykonat, objevit, ukázat, předvést, • Student samostatně vykonává, student řeší část úkonu pod dohledem, student vnáší, student přebírá zodpovědnost za, student chápe… Proč jasněji formulovat výstupy z učení.. 1. Popis znalostí, dovedností a kompetencí ujasní studentům, co mají předvést při zkoušce a testování a co očekávat od vyučujících 2. Pedagogům poskytne jednotnou kostru strukturující učivo, která pomůže utřídit přesahující a prostupující témata (velmi časté na LF). 3. Ujasňuje průběh zkoušení, umožňuje relativně jednotné zkoušení více pedagogy. 4. Pomáhá nově nastupujícím pedagogům zorientovat se v členění učiva a nárocích. 5. Informuje budoucí zaměstnavatele o tom, s jakou výbavou znalostí a dovedností by k nim absolventi mohli přicházet. „D1 skills“ 6. Vedle profilu absolventa umožňují odvodit také profil uchazeče a začlenit jej do programu středních škol. 7. Usnadňuje porovnání ekvivalence studijních oborů v procesu uznávání zahraničních vysokoškolských kvalifikací. Poděkování • Máme network, který pracuje • Proběhla první revize výstupů z učení, jsou t.č. definovány určité „skupinové LO“ jako podklad pro další dopracování • Pracuje se na tvorbě výukových jednotek!! • Veliké díky!