Koncept, infrastruktura a obsah portálu OPTIMED Ladislav Dušek, Martin Komenda Cíl projektu OPTIMED Cíl: obsahová harmonizace a standardizace studia VL na LF MU  zpracovaná v počítačově dostupné podobě  využitelná pro další rozvoj e-learningu ? Projekt OPTIMED = vývoj infrastruktury a nástrojů pro moderní management výuky Koncepce IS OPTIMED Předmět (kód v IS MU, garant, učitel) Výstupy z učení Výukové jednotky Struktura je v souladu s platnou akreditací oboru VL Standardizovaný popis výstupů z učení vymezuje povinný objem znalostí a dovedností studenta VL Databázové zpracování obsahu výuky v jejích základních jednotkách SEKCE LF MU Vazba na archivy studijních materiálů, pomůcek, literatury Databázové zpracování obsahu výuky Obsah a objem výuky Výstupy výuky Stav prací projektu OPTIMED • Vytvořena obsahová struktura IS OPTIMED • Výuka strukturována do výukových jednotek • Výukové jednotky standardně naplněny • Dvě kola validace výstupů z učení • Vytvořen portál OPTIMED s on-line pracujícími nástroji • Vytvořen registr výukových jednotek a registr výstupů z učení Shrnutí provedených prací http://opti.med.muni.cz http://opti.med.muni.cz Plně funkční Plně funkční Testovací provoz Ve vývoji Počet uživatelů 315 Počet editací celkem 16526 Poděkování za plnění obsahu výukových jednotek 5446 5832 1547 1205 2496 0 1000 2000 3000 4000 5000 6000 7000 listopad, prosinec 2012 leden, únor 2013 březen, duben, květen 2013 červen, červenec, srpen 2013 zaří 2013 Interní lékařství Chirurgické vědy Teoretické vědy DIA a neurovědy Přehled obsahu portálu OPTIMED Obsah portálu OPTIMED v číslech Celkový počet výukových jednotek 1346 Celkový počet výstupů z učení > 7000 Dokončené výukové jednotky 1337 Rozpracované výukové jednotky 9 1,0% 99,0 % Rozpracovanost výukových jednotek 20% Rozpracovanost výstupů z učení 80.0% 20.0% Počty výukových jednotek v sekcích 517 501 242 198 0 100 200 300 400 500 600 Interní lékařství Teoretické vědy Chirurgické vědy Diagnostické obory a neurovědy Rozsah výuky oboru Všeobecné lékařství (hodiny) bez doporučeného samostudia Diagnostické obory a neurovědy 322 Diagnostické obory a neurovědy; Teoretické vědy 330 Chirurgické vědy 576 Chirurgické vědy; Interní lékařství 132 Interní lékařství 1615 Teoretické vědy 1625 Celkový součet 4600 Hodinová dotace odpovídajících kurzů dle IS MU cca 6010 Hodinová dotace dle studijního katalogu LF MU cca 4900 Diagnostické obory a neurovědy 7% Diagnostické obory a neurovědy; Teoretické vědy 7% Chirurgické vědy 13% Chirurgické vědy; Interní lékařství 3% Interní lékařství 35% Teoretické vědy 35% 0 5 10 15 20 25 30 35 40 Rozsahvýuky(h) Výukové jednotky Výukové jednotky podle počtu hodin výuky 0 5 10 15 20 25 30 35 40 Rozsahvýuky(h) Výukové jednotky Výukové jednotky podle počtu hodin výuky (bez samostudia) 0 2 4 6 8 10 12 14 16 18 20 Rozsahvýuky(h) Výukové jednotky Interní lékařství 0 2 4 6 8 10 12 14 16 18 20 Rozsahvýuky(h) Výukové jednotky Chirurgické vědy 0 2 4 6 8 10 12 14 16 18 20 Rozsahvýuky(h) Výukové jednotky Teoretické vědy 0 2 4 6 8 10 12 14 16 18 20 Rozsahvýuky(h) Výukové jednotky Diagnostické obory a neurovědy bez doporučeného samostudia Ukázka obsahu VJ: „Význam VJ“ 0 200 400 600 800 1000 1200 Lékařská etika Diagnostické zobrazovací metody Rodinné lékařství Ortopedie a rehabilitace Základy lékařské terminologie Anesteziologie a léčba v bolesti Komunikace a sebezkušenost Biofyzika Intenzivní medicína Klinická onkologie Soudní lékařství Biologie Biochemie Lékařská chemie Základy ošetřovatelství První pomoc Lékařská psychologie a psychosomatika Farmakologie Pediatrie Preventivní lékařství Otorinolaryngologie Interní propedeutika Vnitřní lékařství Dermatovenerologie Lékařská mikrobiologie Chirurgie Patologie Veřejné zdravotnictví Sociální lékařství Neurologie Psychiatrie Chirurgická propedeutika Neurovědy Patologická fyziologie Oční lékařství Imunologie Infekční nemoci Porodnictví a gynekologie Epidemiologie infekčních nemocí Histologie a embryologie Anatomie Fyziologie Stomatologie Průměrný počet znaků při popisu významu výukové jednotky 0% 2% 4% 6% 8% 10% 12% 14% seminář, praxe cvičení, praxe praxe přednáška, praxe, samostudium cvičení, seminář seminář, praxe, samostudium přednáška, cvičení, praxe praxe, samostudium přednáška, praxe přednáška, seminář, praxe, samostudium přednáška, cvičení, seminář přednáška, cvičení, seminář, praxe, samostudium cvičení, seminář, praxe cvičení, praxe, samostudium cvičení, seminář, praxe, samostudium přednáška, seminář přednáška, cvičení, seminář, samostudium cvičení, seminář, samostudium přednáška, seminář, samostudium seminář, samostudim seminář samostudium nezadáno cvičení, samostudium přednáška přednáška, cvičení přednáška, samostudium cvičení přednáška, cvičení, samostudium Počet výukových jednotek (%) Výukové jednotky podle typu výuky Interní lékařství Chirurgické vědy Teoretické vědy DIA a neurovědy Standardizovaný pohled na obsah výuky prostřednictvím významných pojmů Významné pojmy v sekcích Teoretické vědy 53% Chirurgické vědy 17% Diagnostické obory a neurovědy 18% Interní lékařství 12% Celkový počet významných pojmů = 32164 (tzn. 6 – 8 pojmů na 1 hodinu výuky) Významné pojmy: průměr na VJ 0 20 40 60 80 100 120 140 160 Biologie Lékařská etika Epidemiologie infekčních nemocí Veřejné zdravotnictví Základy lékařské terminologie Interní propedeutika Pediatrie Otorinolaryngologie Preventivní lékařství Porodnictví a gynekologie Ortopedie a rehabilitace Klinická onkologie Dermatovenerologie První pomoc Komunikace a sebezkušenost Sociální lékařství Vnitřní lékařství Diagnostické zobrazovací metody Lékařská psychologie a psychosomatika Infekční nemoci Stomatologie Rodinné lékařství Biofyzika Farmakologie Neurologie Základy ošetřovatelství Intenzivní medicína Chirurgická propedeutika Lékařská chemie Biochemie Neurovědy Anesteziologie a léčba v bolesti Lékařská mikrobiologie Oční lékařství Imunologie Chirurgie Psychiatrie Patologie Histologie a embryologie Patologická fyziologie Fyziologie Anatomie Průměrný počet pojmů ve výukové jednotce podle oboru Významné pojmy: součet dle oborů 0 500 1000 1500 2000 2500 3000 3500 4000 4500 5000 Stomatologie Biologie Lékařská etika Ortopedie a rehabilitace Základy lékařské terminologie Epidemiologie infekčních nemocí Diagnostické zobrazovací metody Otorinolaryngologie Komunikace a sebezkušenost Porodnictví a gynekologie Veřejné zdravotnictví Dermatovenerologie Základy ošetřovatelství Rodinné lékařství První pomoc Anesteziologie a léčba v bolesti Interní propedeutika Klinická onkologie Lékařská psychologie a psychosomatika Infekční nemoci Lékařská chemie Intenzivní medicína Pediatrie Preventivní lékařství Sociální lékařství Oční lékařství Chirurgická propedeutika Neurovědy Biofyzika Vnitřní lékařství Psychiatrie Neurologie Lékařská mikrobiologie Imunologie Farmakologie Biochemie Patologie Patologická fyziologie Histologie a embryologie Fyziologie Chirurgie Anatomie Celkový počet pojmů ve výukových jednotkách podle oboru Zastoupení pojmů v kurzech 0 25 50 75 100 125 Průměrný počet pojmů ve výukové jednotce podle kurzu Diagnostické obory a neurovědy Diagnostické obory a neurovědy; Teoretické vědy Chirurgické vědy Chirurgické vědy; Interní lékařství Interní lékařství Teoretické vědy Interní lékařství Chirurgické vědy Teoretické vědy DIA a neurovědy Stav OPTIMED a další vývoj… Největší výzva: analytické zpracování obsahu • OPTIMED nikoho ve výuce neomezuje • OPTIMED respektuje IS MU a stávající stav akreditace • OPTIMED respektuje výsadní práva garantů výuky • OPTIMED respektuje autorská práva vyučujících • OPTIMED nenahrazuje studijní literaturu a výuku jako takovou • OPTIMED nepřežije, nebude-li používán Shrnutí stavu OPTIMED X X Interní lékařství Chirurgické vědy Teoretické vědy DIA a neurovědy Ukázka analýzy a tvorby výstupů z učení obor DIA a neurovědy Výstupy z učení a aktivní slovesa Prefix: Student Aktivní sloveso ve 3. osobě: popíše, posoudí, definuje, určí, provede, diagnostikuje, … Předmět v odpovídajícím tvaru Příklad: Student dokáže změřit tělesnou teplotu u dětí různého věku Inspirováno zdrojem „Writing and Using Learning Outcomes: a Practical Guide“. Aktivní slovesa a jejich typy Znalost Porozumění Aplikace Analýza Syntéza Evaluace definovat popsat vyjmenovat vybrat doplnit pojmenovat seřadit určit reprodukovat citovat znát vysvětlit vypočítat vyjádřit identifikovat zařadit diskutovat přeformulovat dokázat změřit interpretovat interpretovat aplikovat využít demonstrovat praktikovat ukázat ovládat provést diagnostikovat optimalizovat umět rozlišit analyzovat charakterizovat odhadnout vypočítat testovat srovnat posoudit kategorizovat znázornit zkontrolovat zpochybnit shrnout naplánovat navrhnout konstruovat formulovat sestavit kombinovat vytvořit nastavit zorganizovat řídit připravit posoudit zhodnotit argumentovat oponovat porovnat odlišit revidovat zdůvodnit ocenit Slovesa jsou nabízena ve 3. osobě jednotného čísla tak, aby ve výsledku tvořila plnohodnotnou větu. • Závěrečná zkouška - elektronická forma • Závěrečná zkouška - písemná forma • Závěrečná zkouška - ústní forma • Závěrečná zkouška - kombinovaná forma • Esej, protokol • Průběžný test - elektronická forma • Průběžný test - papírová forma • Záznam z praxe • Týmový projekt Metody hodnocení • Případová studie • Praktická zkouška (demonstrace dovedností) • Pohovor (kolokvium) • Protokol, průběžný test • Kombinovaná forma (průběžný test, praktická zkouška, závěrečná zkouška) • Případová studie, esej, ústní kolokvium • Kombinovaná forma (průběžný test, praktická zkouška) • Kombinovaná forma (praktická zkouška, závěrečná ústní zkouška) Vytváření výstupů z učení Celkem 1630 výstupů z učení Analýza výstupů z učení 0 50 100 150 200 250 300 350 rozlišuje zařadí zhodnotí shrne ovládá dokáže definuje vyjmenuje vysvětlí umí charakterizuje zná popíše Počet výstupů z učení s aktivním slovesem Analýza formy evaluace 0 200 400 600 800 1000 1200 Průběžný test - elekronická forma Kombinovaná forma (průběžný test, praktická zkouška) Kombinovaná forma (průběžný test, praktická zkouška, závěrečná zkouška) Závěrečná zkouška - kombinovaná forma Závěrečná zkouška - ústní forma Počet výstupů z učení s formou evaluace Interní lékařství Chirurgické vědy Teoretické vědy DIA a neurovědy Představení portálu OPTIMED http://opti.med.muni.cz Správa obsahu portálu Vyhledávání a prohlížení portálu • Přehledné informace o výuce • Nepodkročitelné minimum kladené na studenta • Komplexní nástroj pro • studenty • pedagogy • management Prohlížeč OPTIMED Autentizace Shibboleth Interní lékařství Chirurgické vědy Teoretické vědy DIA a neurovědy Kam směřujeme: zcela nový typ reportingu… Dotazy, postřehy a připomínky