S:\bg\vyzkum\reforma\loga.png Použitelnost a výhody OPTIMEDu pro studenta preklinické a teoretické části studia Prof. MUDr. Anna Vašků, CSc. titl CZ titl CZ •Registr výukových jednotek • •Registr výstupů z učení • •Prohlížeč OPTIMEDU Nabídka OPTIMEDU OPTIMED - optimalizovaná výuka všeobecného lékařství: http://opti.med.muni.cz titl CZ titl CZ •Nalezeno 6 výukových jednotek •Biologie nádorů •Interní lékařství •VLON091 - Klinická onkologie | VLON091c - Klinická onkologie - cvičení •přednáška (1 hod.), samostudium (2 hod.) •angiogeneze patologická, apoptóza, buněčná proliferace, buněčný cyklus, nádorové procesy •Epigenetika ve vývoji a onemocnění •Teoretické vědy •VSBI0121c - Biologie I - cvičení | VSBI0121p - Biologie I - přednáška | VSBI0121s - Biologie I -seminář | VSBI0222c - Biologie II - cvičení | VSBI0222p - Biologie II - přednáška •seminář (2 hod.), samostudium (5 hod.) •DNA - methylace, RNA interference, chromatin - remodelace, chromozóm X - inaktivace, epigenetika •Genetická podmíněnost vzniku nemocí, epigenetika, protiklady mendelistických a komplexních nemocí •Teoretické vědy •VSPF0521c - Patologická fyziologie I - cvičení | VSPF0521p - Patologická fyziologie I - přednáška | VSPF0622c - Patologická fyziologie II - cvičení | VSPF0622p - Patologická fyziologie II - přednáška •přednáška (2 hod.), cvičení (9 hod.), samostudium (10 hod.) •SNPs, dědičnost vázaná na chromozóm X, epigenetika, multifaktoriálně podmíněné nemoci - asociační studie, polymerázová řetězová reakce •Nádorová transformace buňky (protoonkogeny a onkogeny, supresorové geny), cytokinetika nádorového růstu, nádor jako nemoc, patofyziologie urgentních stavů v onkologii •Teoretické vědy •VSPF0521c - Patologická fyziologie I - cvičení | VSPF0521p - Patologická fyziologie I - přednáška | VSPF0622c - Patologická fyziologie II - cvičení | VSPF0622p - Patologická fyziologie II - přednáška •přednáška (4 hod.), cvičení (3 hod.), samostudium (20 hod.) •angiogeneze patologická, geny nádorové supresorové, metastázy, nádorové syndromy dědičné, onkogeneze •Principy a mechanismy regulace genové exprese •Teoretické vědy •VSBI0121c - Biologie I - cvičení | VSBI0121p - Biologie I - přednáška | VSBI0121s - Biologie I -seminář | VSBI0222c - Biologie II - cvičení | VSBI0222p - Biologie II - přednáška •přednáška (1 hod.), samostudium (3 hod.) •DNA - methylace, epigenetika, exprese genu, exprese genu - regulace, transkripce - aktivace •Úvod do vývojové biologie •Teoretické vědy •VSBI0121c - Biologie I - cvičení | VSBI0121p - Biologie I - přednáška | VSBI0121s - Biologie I -seminář | VSBI0222c - Biologie II - cvičení | VSBI0222p - Biologie II - přednáška •přednáška (1 hod.), samostudium (3 hod.) •aktivace transkripce, chromatin - remodelace, embryo - preimplantační vývoj, embryonální vývoj, vývojová biologie • Registr výukových jednotek-pojem „epigenetika“ OPTIMED - optimalizovaná výuka všeobecného lékařství: http://opti.med.muni.cz titl CZ titl CZ •Plicní funkce •Teoretické vědy •VSFY0321c - Fyziologie I - cvičení | VSFY0321p - Fyziologie I - přednáška | VSFY0321s - Fyziologie I - seminář | VSFY0422c - Fyziologie II - cvičení | VSFY0422p - Fyziologie II - přednáška | VSFY0422s - Fyziologie II - seminář •přednáška (3 hod.), cvičení (9 hod.), seminář (1 hod.) •dýchací cesty - rezistence, dýchání - mechanika, plíce - ventilace, pneumotorax, spirometrie • •Patologie dýchacího ústrojí •Diagnostické obory a neurovědy, Teoretické vědy •VSPA0521c - Patologie I - cvičení | VSPA0521p - Patologie I - přednáška | VSPA0622c - Patologie II - cvičení | VSPA0622p - Patologie II - přednáška •přednáška (4 hod.), cvičení (6 hod.), samostudium (12 hod.) •dýchací systém - nemoci, plíce - nemoci • •Patofyziologie nemocí dýchacího systému •Teoretické vědy •VSPF0521c - Patologická fyziologie I - cvičení | VSPF0521p - Patologická fyziologie I - přednáška | VSPF0622c - Patologická fyziologie II - cvičení | VSPF0622p - Patologická fyziologie II - přednáška •přednáška (4 hod.), cvičení (3 hod.), samostudium (20 hod.) •CHOPN, astma, emfyzém, spirometrie, syndrom dechové nedostatečnosti • • Prohlížeč OPTIMEDu – pojem „emfyzém“ v „Teoretické obory“ OPTIMED - optimalizovaná výuka všeobecného lékařství: http://opti.med.muni.cz titl CZ titl CZ •„Emfyzém“: 2x Patologie •„Srdeční selhání“: 12 x Patologie • 1x Patologická fyziologie •„Vitamíny“: 1 x Oční lékařství •„Atopie“: 12 x Imunologie • •Závěr: není vhodné takto hledat; studentům je potřeba vysvětlit, jak používat OPTIMED Výstupy z učení: OPTIMED - optimalizovaná výuka všeobecného lékařství: http://opti.med.muni.cz titl CZ Hodnocení OPTIMEDU studenty OPTIMED - optimalizovaná výuka všeobecného lékařství: http://opti.med.muni.cz Celkem 17 studentů titl CZ Hodnocení na bodové škále 1 až 5 (1 = plně dostačující, 5 = zcela nedostatečné) OPTIMED - optimalizovaná výuka všeobecného lékařství: http://opti.med.muni.cz Nabízí Vám portál OPTIMED dostatečné informace o struktuře oboru Všeobecné lékařství (rozdělení kurzů na výukové jednotky) a hodinové dotaci jednotlivých kurzů (rozsah a typ výuky)? 2,47 Shledáváte zdůvodnění existence výukové jednotky a souhrn jejího obsahu včetně výčtu klíčových významných pojmů jako dostatečné pro celkovou orientaci a pochopení náplně výuky? Jedním z primárních cílů projektu OPTIMED je vymezení nepodkročitelného minima znalostí, schopností a dovedností, které by si měl student za studium oboru Všeobecné lékařství osvojit. Jak z Vašeho pohledu vnímáte tento koncept? 1,71 1,53 titl CZ Teoretické vědy OPTIMED - optimalizovaná výuka všeobecného lékařství: http://opti.med.muni.cz Zadání otázky Průměrné hodnocení Jsou formulované výstupy z učení v souladu s požadavky, které na Vás v rámci daného kurzu byly kladeny? 1,83 Pokrývají formulované výstupy z učení skutečně látku, se kterou jste se v rámci daného kurzu setkali? 1,75 Jsou formulované výstupy z učení srozumitelné a poskytují Vám dostatečnou informaci o nárocích zkoušejících? 1,83 Shoduje se specifikovaná forma evaluace u jednotlivých výstupů z učení s reálným stavem? 1,27 Biochemie, Fyziologie, Histologie a embryologie, Farmakologie, Anatomie, Neurovědy Hodnocení na bodové škále 1 až 5 (1 = plně dostačující, 5 = zcela nedostatečné) titl CZ OPTIMED - optimalizovaná výuka všeobecného lékařství: http://opti.med.muni.cz Zhodnoťte portál OPTIMED po uživatelské stránce. Jsou informace prezentovány v přehledné a srozumitelné formě? Je navržený formát vyhledávání a zobrazení hledaných výsledků vyhovující? Zhodnoťte strukturu a obsahovou správnost významných pojmů z pohledu studenta. Zhodnoťte použitelnost portálu jakožto pomůcku při studiu z pohledu studenta. Jsou pojmy uvedené u výukových jednotek dostatečně reprezentativní a relevantní v rámci zařazení dané jednotky ke konkrétnímu kurzu? 2,57 2,43 1,75 1,73 Hodnocení na bodové škále 1 až 5 (1 = plně dostačující, 5 = zcela nedostatečné) titl CZ Vyberte příklady z Vašeho pohledu správně definovaných výstupů z učení z pohledu studenta OPTIMED - optimalizovaná výuka všeobecného lékařství: http://opti.med.muni.cz Student dokáže popsat základní mechanismy epigenetiky včetně jejího vztahu k patologickým stavům (Biologie) Student dokáže provést klinické vyšetření postranního smíšeného systému (nn.IX, X a XI) a nervus hypoglosus (Neurovědy) Student charakterizuje živý systém pomocí struktur a funkcí (Fyziologie, Obecný a buněčný základ lékařské fyziologie) titl CZ Vyberte příklady z Vašeho pohledu chybně definovaných výstupů z učení z pohledu studenta OPTIMED - optimalizovaná výuka všeobecného lékařství: http://opti.med.muni.cz Student charakterizuje živý systém pomocí struktur a funkcí (Fyziologie, Obecný a buněčný základ lékařské fyziologie) Student praktikuje a seznámí se s problematikou rezistence antibiotik - jak máme praktikovat rezistenci atb? Nepřehledná formulace toho, co po nás budou chtít titl CZ Ocenili byste provázání elektronických studijních materiálů přímo s relevantními výukovými jednotkami? OPTIMED - optimalizovaná výuka všeobecného lékařství: http://opti.med.muni.cz Jednoznačně ocenil! Ano ocenila Studijní materiály určite áno, skompletizovalo by to tak zdroje. Ďalej by som si vedela predstaviť jeden dotazník alebo formulár, do ktorého by študenti mohli písať svoje pripomienky a prípadne ich adresovať rovno výukovému specialistovi. Ďalej by sa mohlo dať rozkliknúť viac okien - výukových jednotiek. Ano, určitě. Zejména se nabízí specifický typ učebního materiílu: databanky zkoušecích otázek. Takové otázky, které zahrnují symptomy pacienta a načrtnou diagnostiku a léčbu, mohou pomoci preklinikům vidět příklad, jak se dá klinická korelace presentovat (vložit do výuky). A učební přínos pro studenty může být velmi veliký, na USMLE step 1 se studenti učí především z otázek&odpovědí. Pokud nechcete Optimed "zanášet" výukovými materiály, stačil by odkaz na externí stránku …. Určitě ano. Navíc, s ohledem na to, že někteří vyučující do popisu výukových jednotek nakopírovali "učební texty", bylo by jistě možné dle těchto textů zpracovat velice přehledné učebnice/skripta pro každý obor. Líbilo by se mi, kdyby byla možnost exportovat/vytisknout si ke každému předmětu (popř. jinak specifikované oblasti) kompletní "osnovu" výukových jednotek i s rozpisem popisu výukové jednotky, významných pojmů atp. Chtělo by to asi nějaký nástroj, ve kterém by si uživatelé mohli zvolit, jaké přesně informace potřebují vyexportovat. To by bylo něco, co by mohli studenti využít při přípravě na zkoušku místo seznamu zkušebních otázek jako takový podrobnější popis toho, co potřebují znát. Nevím, do jaké míry má tyto problémy řešit prohlížeč OPTIMED. - Bylo by asi vhodné doplnit nějakou uživatelskou nápovědu. Mělo by někde být jasně (stručně) vysvětleno, co je to výuková jednotka, co je to výstup z učení a jak používat jednotlivé nástroje, nejlépe i na příkladech. Než se nástroje dostanou do rukou studentů, bylo by asi vhodné vytvořit průvodce (flash, video, pdf návod...)…. titl CZ Další postřehy, poznámky nebo připomínky OPTIMED - optimalizovaná výuka všeobecného lékařství: http://opti.med.muni.cz V rámci záložky "Výstupy z učení" u výukových jednotek bych ocenil možnost "prokliknutí se" do jednotlivých výstupu z učení viz. Registr výstupů z učení. Pri otvorení OPTIMEDU študentom bude vhodné im patrične vysvetliť na čom je postavený a ako s ním pracovať, zdôrazniť že je učebnou pomôckou a výhodou pri štúdiu - takže ani zbytočná strata času ale ani hlavný zdroj informácií, teda skôr návod/osnova, ako úspešne prejsť štúdiom. Klíčový potenciál Optimedu vidím v popsání souvislostí mezi LU v preklinických a klinických předmětech; přičemž grafické znázornění souvislostí se teprve připravuje. Bylo by skvělé, kdyby potřebnou odbornou komunikaci mezi prekliniky a kliniky uměl optimed facilitovat. Např.: 1/ V onkologii je schválen nový lék cílící na Her-2. Onkolog by při úpravě LU mohl zaškrtnout/dopsat, kdo má o změně dostat echo (vyučující patologie / patfyz), případně i s požadavkem… Metodické centrum v rámci projektu OP VVV? S:\bg\vyzkum\reforma\loga.png Děkuji vám za pozornost