Medicinska fakulteta Ljublana Jan Novák, Nikola Tkáčová Konference OptiMed, 25.9.2014 Histologie a embryologie •Zkouška: -40 mikroskopických preparátů -test 100 otázek (1 správná odpověď) -ústní část •Výuka -3. a 4. semestr (36 + 90 hodin) -přednášky, semináře a praktická cvičení (mikroskopování) OptiMed: -výuka velice podobná naší -navíc: přednášky během klinické výuky - Výzkum: -diabetes mellitus (retinopatie, nefropatie): imunohistochemie, oxidační stres, SNP (RAAS, VEGF) Anatomie •Zkouška: -písemný test (12 otázek formou eseje + ústní rozvaha nad otázkami) -opravuje 5 různých vyučujících -hodnotí se nejen faktografie, ale i logická návaznost a úhlednost •Výuka -topograficky -přednášky, praktická cvičení, pitvy bez závěrečné zk (výuka odpoledne) -1. a 2. semestr = Anatomie 1 (hrudník, břicho, pánev, HK, DK; 67 + 68 h) -3. semestr = Anatomie 2 (neuroanatomie; 105 h) OptiMed: -přednášky (theatrum anatomicum) -interaktivní pitevní stůl Výzkum: -nástřikové preparáty (zejména jater), dopravní nehody, myopatie http://www.toledoblade.com/image/2011/05/19/800x_b1_cCM_z/liver-blood-vessels.jpg Fyziologie •Zkouška: -test 60 otázek (multiple choice) + ústní konzultace -bez praktické zkoušky •Výuka -3. a 4. semestr (42 h + 128 h) -fyziologie jednotlivých systémů včetně neurofyziologie (neurovědy zrušeny) -přednášky, praktická cvičení (jednou za 2 týdny 8 hodin), semináře (přednášejí studenti, vyučující před seminářem konzultuje se studentem) OptiMed: -literatura (jen anglická) -semináře vedou studenti -větší důraz na pochopení, méně praktičnost (např. měření tlaku) - Výzkum: -autonomní nervový systém -kardiovaskulární systém (echo) -mikrocirkulace (kapilaroskopie) Patologická fyziologie •Zkouška: -zkouška formou multiple choice testu (60 otázek, 90 minut) -ústní (tahají si otázky, které si každý vyučující vytváří sám) -bez praktické zkoušky •Výuka -5. a 6. semestr (95 h + 55 h) -přednášky, praktická cvičení (čistě PC modely, potkany bohužel nelze), semináře (přednášejí studenti) -skripta (nepodkročitelné minimum) + Guyton/McPhee OptiMed: -ponechat potkany a měření na studentech - Výzkum: -myopatie -neuro-modely Závěrem ¨výuka preklinických oborů v Ljubljani: ¤je podobná výuce na LF MU ¤využívá Boloňský systém (písemná + ústní zk) ¤ ¨studenti se více zapojují v seminářích, ale pod kontrolou vyučujícího před seminářem ¨ ¨vyučující mohou využívat anglické zdroje jako povinné ¨ ¨výborné jsou přednášky preklinických oborů v klinické výuce Děkujeme za pozornost!