I N T E R N A L M E D I C I N E I N C O P E N H A G E N I N T E R N A T I O N A L S U M M E R S C H O O L O F D. Sochorová, Z. Kasáč 2 D V O U T Ý D E N N Í I N T E N Z I V N Í K U R Z Y Z A M Ě Ř E N É N A 8 I N T E R N Í C H O B O R Ů 6 L E K T O R Ů 3 4 Ú Č A S T N Í K Ů N A J E D N O M K U R Z U 9 N Á R O D N O S T Í S O U Č Á S T D O M Á C Í H O K U R I K U L A = P O L O V I N A S T U D E N T Ů B Y L I D Á N O V É • Kazuistiky • Pre-test • Struktura M E T O D I K A motivace lektorů i studentů 81 year old male admitted due to pneumonia treated with penicillin - Diabetes type II treated with ACE-inhibitor and metformin - The patient’s last creatinine was 100 Day 1: Creatinine 305 umol/l (79-118). Normal electrolytes. Day 2: Temperature rises and blood pressure falls. For severe sepsis is given antibiotics + 2 L of IV. 5% glucose Day 3: Blood pressure remains at 90/60. Medication is paused. Day 4: The patient is oliguric and creatinine is 550 umol/l/ Day 5: Dialysis is started with creatinine of 650 umol/l and K+=7.0mM Early intervention to prevent acute kidney failure? Case Programme of the day Acute kidney failure and pre-test 09.20 – 10.15 Pre-renal failure and dehydration 10.30 – 11.15 Group work 11.15 – 12.00 Lunch 12.00 – 12.30 Hyperkalemia and kidney failure 12.30 – 13.15 Group work 13.15 – 14.00 HUS/TTP and dialysis 14.15 – 15.00 Group work 15.15 – 16.00 Tour around The Medical Faculty 16.00 – 17.00 3 možnosti využití kazuistik: 1. Pasivní 2. Groupwork 3. „9-hour case exam” Č Á S T I „ G R O U P W O R K ” • důvod hospitalizace • anamnéza • fyzikální vyšetření • vitální funkce 3 možnosti využití kazuistik: 1. Pasivní 2. Groupwork 3. „9-hour case exam” • diferenciální diagnostika • dotazy na pacienta • laboratorní vyšetření • další vyšetření D I A G N O S T I C K Ý A L G O R I T M U S N E FA R M A K O L O G I C K Á P É Č E P É Č E P O P R O P U Š T Ě N Í 9 - H O U R C A S E E X A M 3 možnosti využití kazuistik: 1. Pasivní 2. Groupwork 3. „9-hour case exam” • rozsáhlejší skupinová práce • integrace více interních oborů • analýza odborného článku - kritické zhodnocení - výhody a nevýhody léku "A" - výhody a nevýhody léku "B" P Ř E D N Á Š K Y Programme of the day Acute kidney failure and pre-test 09.20 – 10.15 Pre-renal failure and dehydration 10.30 – 11.15 Group work 11.15 – 12.00 Lunch 12.00 – 12.30 Hyperkalemia and kidney failure 12.30 – 13.15 Group work 13.15 – 14.00 HUS/TTP and dialysis 14.15 – 15.00 Group work 15.15 – 16.00 Tour around The Medical Faculty 16.00 – 17.00 and faculty club Pre-test 5 minuts 81 year old male admitted due to pneumonia treated with penicillin - Diabetes type II treated with ACE-inhibitor and metformin - The patient’s last creatinine was 100 Day 1: Creatinine 305 umol/l (79-118). Normal electrolytes. Day 2: Temperature rises and blood pressure falls. For severe sepsis is given antibiotics + 2 L of IV. 5% glucose Day 3: Blood pressure remains at 90/60. Medication is paused. Day 4: The patient is oliguric and creatinine is 550 umol/l/ Day 5: Dialysis is started with creatinine of 650 umol/l and K+=7.0mM Early intervention to prevent acute kidney failure? Case Conclusion Acute kidney failure Learning objectives ● RIFLE - Acute Kidney Injury (AKI) ● Diagnostic testing ● Treatment and prevention Session 1 Acute kidney failure Learning objectives ● Definition of acute Kidney failure ● Diagnostic testing in acute kidney failure ● Treatment and prevention Skupinová práce - motivace - kvalita materiálů - prostředí S T U D I U M D Á N S K Ý C H S T U D E N T Ů • semester přednášek a seminářů, pak semester na stážích • výuka v každé nemocnici v Dánsku - méně studentů na odděleních (2-3 studenti) • možnost se 1 rok věnovat jenom výzkumu - na plný úvazek výstupem nejčastěji publikace C O S I Z T O H O O D N É S T ? • jasná struktura prědnášek • variace tradiční kazuistiky • efektivita využití času a prostoru pro výuku Děkujeme Z . K A S A C @ G M A I L . C O M , D A N A . S O C H O R O VA @ E M A I L . C Z