Klinická stáž na Neurochirurgii na Mayo klinice Srovnání s výukou na LF MU Inspirace Marek Čierny m.cierny@mail.muni.cz ●Rozdíly mezi Fakultními nemocnicemi MU a Mayo Clinic ●Studentská klinická stáž “elective clerkship” ●Role mediků v péči na Mayo ●Výukové metody na Mayo ○Diskuse kazuistik ○Diskuse článků Obsah •Mayo clinic •Klinická stáž pro studenty: Program, který jsem absolvoval •Jak se medik za zapojí do péče na Mayo? (role) •Výukové metody odiskuse kazuistik odiskuse článků •Jak se můžeme inspirovat Počet mediků v ročníku 350 42 Poměr počtu lékařů : medikům 3 : 1 30 : 1 Cena studia (/student/rok) 90.000 Kč v ČJ 249.000 Kč v AJ 1.000.000 Kč Cena péče (Modified radical mastectomy) 50.000 Kč 500.000 Kč žebříček #1 v žebříčku US news 2014 Rozdíly •méně mediků •více lékařů na 1 studenta •dražší studium i péče BRNO: lekari 1000 (650+350) ost 6000 (3800+2200) Mayo (3 mesta) lekari 3800 ost 50000 Počet studentů všeob. lékařství Brno 350 Mayo 42 Studentská stáž “elective clerkship” ●volitelná klinická stáž v posledním ročníku studia ●1 měsíc ●nemocnice v USA jsou otevřené medikům ze zahraničí ○podmínka: USMLE Step 1 ○Mayo přijímá až 30 studentů měsíčně •Stáž, kterou jsem absolvoval: “elective clerkship” •1 měsíc •mohou se jí zúčastnit studenti ze zahraničí oUSMLE Step 1 oprijimaji skoro tolik studentu, jako maji vlastnich 1 týden kontinuita vztahu s mentorem ●realistický odhad schopností studenta ●vytěžení schopností studenta ●individuální hodnocení => motivace Jak se zapojí medik do péče na Mayo? neatestovaný resident student kontinuita vztahu s pacientem ●důvěra ●tolerance nedokonalostí studenta ●student má čas případ ○pochopit (jak? proč?) ○nastudovat ○i sepsat (case report) pacient atestovaný lékař •pacient -> zkušený lékař •pacient -> resident: přijetí, sál oatestovaný lékař je při “kritické části” operace 1 týden v 1 týmu •role studenta = pomoc residentovi •role lékařů = odhadnout studenta a ”naložit úkoly” oindividuální hodnocení Opakované setkání s 1 pacientem •důvěra, tolerance •student může odostudovat a pochopit proč a jak opraktický přístup 1.samostudium k případu 2.ranní konference: denně 45min postgraduální vzdělávání a.kazuistiky b.články c.přednášky Stáž = učení praxí a prací Kde je studium? praxe&práce Učí se studenti na Mayo vůbec? konference primárně pro residenty (postgraduální), ale i pro studenty ●nedávné případy ○i neuzavřené ●klinický obraz, dif. diagnosa, léčba ●prezentuje resident ○+ komentář radiologa a patologa ●přiznání chyb “morbidity & mortality” ●kritická, konstruktivní diskuse ●většinou prezentují rezidenti, ale pro studenty je to “výzva” a motivace Prezentace a diskuse kazuistik •nedávné … … ~ konsilium •”obyčejné” případy: edukace residentů a studentů •hraniční případy: objasňují klinické rozhodování experta •zvláštní a kontroverzní případy: příležitost k publikaci? Prezentace a diskuse článků ”Journal club” ●rozebrání 3 článků s podobným tématem ●resident ○shrne článek (5 minut) ●diskuse: resident & zkušení lékaři (5-15 minut) ○kritika studie: komentují validitu / bias ○interpretace ■zasazení do kontextu klinického rozhodování 1 Delší kontakt studenta ●s 1 lékařem / týmem ○“mentor” ●s 1 pacientem V čem se v Brně můžeme inspirovat z Rochesteru? 2 Diskuse kazuistik ●tříbí klinické uvažování ●učí lékaře efektivně komunikovat o pacientech s kolegy Děkuji Vám za pozornost. Děkuji OPTIMEDu za finanční podporu stáže Rád zodpovím jakékoli Vaše dotazy. Marek Čierny m.cierny@mail.muni.cz