Basic Principles of Simulation-based Education

Jak správně stanovit výstup z učení?

Na začátek je důležité vyjasnit si základní pojmy, které se často zaměňují. Pojďme si vysvětlit, jak se liší learning goals, objectives and outcomes.


Každá lekce, kurz či výuková aktivita by měla mít správně definované výstupy z učení. Podle toho plánujeme a volíme konkrétní výukové metody, kterými jich můžeme nejlépe dosáhnout.

Learning goals všeobecně popisují, co je zamýšleným smyslem výukové jednotky. Odpovídají na následující otázky:

  • Z vašeho pohledu lektora, co má výuková aktivita studentovi přinést?
  • Čeho chceme v rámci tohoto modulu dosáhnout?

Příklad: V tomto modulu získají studenti základní přehled o výzkumných metodách používaných v medicíně a pochopí význam vědeckých poznatků pro evaluaci klinické praxe.


Learning objectives popisují, jak budou naplněny cíle, které jsme si stanovili. Určují nám obsah kurzu a výukové aktivity. Popisují nám, co lektor ve výukové jednotce pokryje, aby dosáhl výukového cíle. Jsou popisovány z lektorova pohledu.

Při jejich formulaci si zároveň musíme odpovědět na následující otázky:

  • Kterou výukovou metodu použijeme?
  • Co budou studenti dělat? Jaké aktivity pro ně budou připraveny?
  • Jaké nové znalosti a dovednosti by si měli v rámci této aktivity osvojit a na jaké úrovni?

Příklad: 

Záměrem toho modulu je:

  • seznámit studenty s epidemiologií karcinomu prsu
  • poskytnout přehled o preventivním screeningovém programu pro karcinom prsu
  • definovat a popsat jednotlivé genetické syndromy asociované s karcinomem prsu

Všimněte si, že learning objectives popisují, co udělá lektor. Learning goals a objectives se soustředí na záměr dané výukové aktivity a na lektora, na rozdíl od toho learning outcomes na její konečný výsledek a na to, co bude dělat student.


Learning outcomes popisují, co bude student schopen zvládnout po absolvování výukové aktivity. Důležité je, že musí být hodnotitelné a měřitelné. Vždy jsou formulovány se zaměřením na studenta, tzn. např. Student zná ..., vyjmenuje ..., analyzuje ... atd.


Pojďme si uvést ještě jeden konkrétní příklad.

Learning goal: V tomto modulu se studenti naučí, jak vyměnit olej v osobním autě.

Learning objective:

Záměrem tohoto modulu je:

  • naučit studenty postup, jak vypustit starý olej z motoru
  • seznámit studenty s procesem výměny olejového filtru
  • naučit studenty postup, jak doplnit nový olej do motoru

Learning outcome:

Na konci této lekce bude student schopen:

  • lokalizovat a uvolnit výpustní šroub
  • vypustit z motoru starý olej
  • vyměnit olejový filtr
  • doplnit adekvátní množství nového oleje do motoru


Níže je 6 konkrétních výstupů z učení z výuky první pomoci. Zkuste se zamyslet, které by byly vhodné jako výstupy z učení pro simulaci?

  1. Student popíše, k čemu slouží AED.
  2. Student dokáže AED bezpečně použít. 
  3. Student vyjmenuje příklady míst, kde bývá AED dostupné.
  4. Student dokáže správně nalepit elektrody AED.
  5. Student vyhodnotí správně priority v rámci poskytování první pomoci člověku se zástavou oběhu.
  6. Student zná zásady použití AED u dětí.Skrýt odpověď

Pro simulaci se nejvíce hodí výstupy z učení číslo 2, 4 a 5.

Výstupy z učení číslo 1, 3 a 6 jsou vhodné spíše při diskusi nebo přednášku.