MUNI MED TRANSFORMACE VZDĚLÁVÁNÍ V NEUROLOGII: PŘÍNOS TEAM-BASED LEARNING (TBL) Eva Vlčková, Neurologická klinika LF MU a FN Brno 1 TBL v neurologii VÝUKA NEUROLOGIE (nejen) NA SIMU - Celkově 3 týdny výuky - Na SIMU 3 dny (ve 2. výukovém týdnu) od podzimu 2022 - 1 den SBL simulace zaměřené na iktovou problematiku - 1 den prakticky tréninq lumbálních punkcí na simulátoru LP (paralelně s kazuistikami) - 1 den TBL lekce - Při přípravě možnost náhledu na již probíhajících lekcí jiných předmětů - zejména ARO. TBL v neurologii - Prechodne zapůjčena a upravena TBL lekce TBL LEKCE - ZAČÁTKY TZKM (doc. Pail, vedení doc. Schwarz). - Zaměření na bolesti hlavy a to ve 2 částech lekce: - První zaměřená na obecné diagnostické postupy u bolestí hlavy a typické příznaky a terapeutické možnosti u migrény (anamnéza, dif.dg., terapie vč. možných NÚ podávaných léků - open book lekce), postupná gradace náročnosti. - Druhá část následně zaměřená na atypickou bolest u pacientky s migrénou, podmíněnou mozečkovým krvácením a jeho komplikacemi - Návaznost na pre-learning (+ několik dní výuky). Iniciálně test (nevybíráme). - Vyučující je současně facilitátorem i content expertem Maximální snaha o navození přátelské a otevřené atmosféry 3 TBL v neurologii MUNI med CELKOVÝ PŘÍNOS TBL lekce TBL LEKCE - ZKUŠENOSTI - Od počátku průběžné úpravy lekce podle zkušeností vyučujícího - Současně vždy po skončení výuky studenti požádáni o krátký anonymní feedback také zohledněný při průběžných úpravách (návratnost cca 80%) (celkově asi 95 studentů) TBL lekce zaměřená na problematiku bolesti ft/gir (vátek): Lekce byla: - přínosná, rozvinula mě zbytečná, nic významného mi nepřinesla Náročnost lekce byla; příliš velká přiměřená příliš malá Prosím, doplňte konkrétní připomínky, co Vám na lekci nevyhovovalo neb|o byste to změnili: Přínosná, rozvinula mě Zbytečná, nic mi nepřinesla NÁROČNOST TBL LEKCE Příliš náročná Přiměřeně náročná Zbytečně nenáročná 7. V čem dle Vás vyučující opravdu vyniká, čeho si na něm/ní nebo na jeho/jejím předmětu či pojetí výuky nejvíce ceníte? Máte nějaká doporučení pro vyučující(ho) k výuce jeho/jejího předmětu? • The course is going in the right direction. Scratch all the frontal lectures, replace them with team based learning UNI ed DALŠÍ VÝVOJ TBL VÝUKY - Po roce zkušeností jsme vypracovali novou lekci pro výuku neurologie (zaměřenou na vertebrogenní problematiku) a upravenou lekci o bolestech hlavy isme vrátili TZKM - Koncept lekce obdobný, postupná gradace od základních principů diagnostiky a terapie přes možné komplikace vč. potenciálně život ohrožujících. -Trvá proces modifikace lekce podle zpětných vazeb studentů a zkušeností vyučujících 5 TBL v neurologii MUNI med DALŠÍ VÝHLEDOVĚ PLÁNOVANÉ LEKCE Project information Support for further development of excellence in SP General Medicine The submitted project aims to develop further excellence in teaching, in the conditions for teaching and fulfilling the social role of the Faculty of Medicine of MU, leading to a further increase in the quality of education in the study programme General Medicine. Implementing the project activities will provide graduates of the study programme General Medicine with better practical skills and theoretical knowledge, focused on key areas required by future employers (medical institutions), which will lead to their better application in clinical practice. med Project Identification MUNI/ESPRO/0850/2023 Project Period 7/2023 - 6/2025 Investor / Pogramme / Project type Masarvk University > Excellent study programs MU Faculty or unit Faculty of Medicine > prof. MUDr. Petr Stourac. Ph.D.. MBA, FESAIC 6 TBL v neurologii TBL LEKCE: ROZTROUŠENÁ SKLERÓZA (RS) - RS v průběhu života pacienta - Možné komplikace onemocnění a léčby - Faktory ovlivňující průběh RS - Multidisciplinární přístup M U N I med TBL LEKCE RS - NATÁČENÍ TBL LEKCE UKÁZKA Z PROVIZORNÍ VÝUKY MUNI med ZKUŠENOSTI VYUČUJÍCÍCH |! - Krátké dotazníkové šetření mezi vyučujícími neurologických TBL lekcí (7 vyučujících, návratnost 100 %) JAK RÁDI UČÍ VYUČUJÍCÍ TBL LEKCI VE SROVNÁNÍ S JINOU VÝUKOU (PŘEDNÁŠKY) JAK VNÍMAJÍ VYUČUJÍCÍ TBL LEKCI JEJICH PŘINOS A ATRAKTIVITU PRO STUDENTY Učím raději Učím podobně rád/a Učím méně ráda/a Přínosnější a atraktivnější Stejně přínosná a atraktivní Méně přínosná a atraktivmní 10 TBL v neurologii MUNI med ZKUŠENOSTI VYUČUJÍCÍCH Náročnost TBL výuky ve srovnání s frontální výukou pro vyučujícího: - Je to sice náročnější na tu interakci, ale pro mě osobně je to lepší, příjemnější. Tím pádem mně to i přes asi větší náročnost na přípravu zpětně předá více energie, takže ve výsledku je to mnohem vybalancovanější, takže vlastně snazší. - Můžu lepe pracovat s pozorností studentů a lépe odhadnout, zda už je to třeba nenudí a dle toho to upravit. - Obecně zabere mnohem delší čas příprava lekce, samotnou výuku již hodnotím jako snazší 11 TBL v neurologii NÁROČNOST TBL OPROTI FRONTÁLNÍ VÝUCE PRO VYUČUJÍCÍHO ■ Náročnější ■ Stejně náročná ■ Méně náročná MUNI med prínosy tbl výuky očima vyučujícího - Prístup k diagnostickým jednotkám, které nejsou běžně na klinice k dispozici (bežnejšou řešeny ambulantně) a to i neurgentním - Možnost komplexnějšího zpracování daného tématu (s řadou diagnostických, diferenciálně-diagnostických a terapeutických aspektů, na které by v rámci klinické výuky nebyl prostor) - Způsob uvažování o situacích, který se blíží praxi - Komplexnější interakce se studenty, ověření jejich porozumění situaci - Otevření zajímavých a pro vyučujícího často nečekaných témat - Vyšší náročnost přípravy, nutnost trvalé validace - Vyšší spokojenost studentů i vyučujících s výukou (a její přínos?) 12 TBL v neurologii u r j i ed DEKUJI ZA POZORNOST MUfJ I med