Adult learning and Basic Course of Debriefing

3. Popis

Úkolem lektora v této fázi je:

  • zjistit, resp. ujistit se, zda účastníci vše pochopili tak, jak to bylo zamýšleno
  • pátrat po tom, co bylo pochopeno jinak a proč (potenciál pro vylepšení simulačního scénáře)

Proč je tato fáze důležitá?

Ujištění, zda bylo všechno správně pochopeno, je důležitým krokem, který by měl předcházet analýze postupu řešení, abychom ji nepostavili na mylných dojmech a vstupních informacích. 

Simulace má svoje limity, stejně jako naše simulátory nebo simulovaní pacienti. I když děláme maximum, nemusí být vše stoprocentní, proto je dobré vytvořit tento prostor pro vyjasnění. Můžeme tak předejít tomu, že se v analýze nebudeme dohadovat např. o nepovedeném maskování apod.

V této fázi není třeba pokládat stejnou otázku každému členovi týmu. Mohou se doplňovat a upřesnit celkový obraz situace. V případě složitější simulace řešené v týmu nemusí mít všichni stejné informace, proto jejich utřídění pomůže jednotlivým členům se v situaci zorientovat a např. identifikovat nedostatky v komunikaci apod. Pokud někdo vnímal situaci špatně, může ji uvést na pravou míru někdo jiný z týmu, což opět přispěje třeba ke zlepšení týmové komunikace v praxi.

Špatné pochopení dané situace nám může někdy osvětlit, proč účastníci zvolili daný postup.

Jaké fráze můžeme použít?

"Můžete prosím stručně shrnout, co se zde stalo?"

"Představte si, že přijde kolega, kterému máte situaci/pacienta předat, jak byste mu popsali, co se vlastně stalo?"

"Jaký měl pacient vlastně problém?" / " V jakém stavu byl pacient?"

"Jaké nastaly komplikace?"

"Co jste se dozvěděli od ...?" / "Co vám přineslo dané vyšetření za informace?"

"Souhlasíte?" / "Pochopili jste to všichni stejně? Nebo k tomu někdo má ještě nějaký komentář?"

"Chtěl by někdo něco doplnit?"