Žádost o rozšíření akreditace bakalářského studijního programu ^ Vysoká škola: MASARYKOVA UNIVERZITA Součást vysoké školy: LÉKAŘSKÁ FAKULTA Sídlo žadatele: Žerotínovo náměstí 9 601 77 Brno Typ vysoké školy: univerzitní Typ právnické osoby: veřejná vysoká škola Název studijního programu: PORODNÍ ASISTENCE B 5349 Studijní obor: PORODNÍ ASISTENTKA 5341 R 007 Typ studijního programu: bakalářský Forma studia: kombinovaná Adresa www stránky: www.med.muni.cz Vědecká rada univerzitní VŠ schválila návrh studijního programu dne ……………… Prof. PhDr. Petr Fiala, Ph.D. rektor Obsah: A – Žádost o rozšíření akreditace studijního bakalářského programu. - 1 - Bb – Rozšíření akreditace SP / prodloužení doby platnosti akreditace SP. - 2 - Informační zabezpečení studijního programu. - 3 - Celková vybavenost LF výpočetní technikou. - 4 - Odůvodnění studijního programu. - 5 - Stručná ekonomická, sociální a demografická charakteristika předpokládané spádové oblasti - 6 - Charakteristika studijního programu. - 7 - Profil absolventa studijního oboru. - 9 - Převodní tabulka. - 13 - C – Informace o studijním programu. - 17 - Podíl teoretické a praktické výuky. - 18 - D - Pravidla pro vytváření studijních plánů SP (oboru) a návrh témat prací - 19 - Studijní plán. - 20 - D Pravidla pro vytváření studijních plánů SP (oboru) a návrh témat prací - 23 - Rozpis pracovišť Odborné praxe v porodní asistenci a Individuální odborné praxe. - 31 - Seznam povinných a povinně volitelných předmětů. - 32 - E Charakteristika studijního předmětu. - 34 - F – Personální zabezpečení studijního programu. - 111 - G – Personální zabezpečení – vědecká, výzkumná, vývojová činnost ……………………. - 112 - Seznam přednášejících. - 114 - H - Personální zabezpečení - 117 - Finanční zabezpečení studijního programu. - 186 - Materiální a technické zabezpečení - 188 - Záměr rozvoje studijního programu. - 189 - Příloha č. 1 Dohoda o spolupráci LF MU a FN Brno.............................................................- 191 - Příloha č. 2 Dodatek č.3 k Dohodě o spolupráci…………………………………………….- 195 - Příloha č. 3 Akreditace praktické části výuky ……………………………………………...– 196- Příloha č. 4 Akreditace praktické částí výuky – nestátní zdravotnické zařízení …………… - 198- A – Žádost o rozšíření akreditace studijního bakalářského programu Vysoká škola Masarykova univerzita Součást vysoké školy Lékařská fakulta st. doba titul Název studijního programu PORODNÍ ASISTENCE B 5349 3 Bc. Původní název SP platnost předchozí akred. druh rozšíření Typ žádosti akreditace rozšíření akreditace druh rozšíření Typ studijního programu bakalářský magisterský navazující magisterský rigorózní řízení Forma studia presenční kombinovaná distanční KKOV Názvy studijních oborů Porodní asistentka 5341 R 007 Adresa www stránky www.med.muni.cz heslo k přístupu na www Schváleno VR /UR /AR VR podpis rektora datum Dne Bb – Rozšíření akreditace SP / prodloužení doby platnosti akreditace SP Vysoká škola Masarykova univerzita Součást vysoké školy Lékařská fakulta Název studijního programu PORODNÍ ASISTENCE B 5349 Název studijního oboru Porodní asistentka Charakteristika žádané změny * Dochází ke změně názvu studijního programu z „Ošetřovatelství“ na „Porodní asistence“ s číselným kódem R 5349. Název studijního oboru je bez změny. V některých tabulkách H je ještě uveden původní název studijního programu (v souvislosti s časovou prodlevou akreditace praktické části programu). * Rozšíření akreditace prezenční formy bakalářského studia o formu kombinovanou. Požadavek vychází ze stávající koncepce oboru, podložené požadavky EU a WHO a mezinárodními smlouvami a dohodami, které zakotvují vysokoškolské vzdělávání sester a porodních asistentek i v České republice. Tato forma studia má umožnit dosažení vysokoškolského vzdělání také stávajícím registrovaným porodním asistentkám a sestrám pracujícím na gynekologických odděleních. Žádost reaguje na požadavky terénu. Prostorové zabezpečení studijního programu Budova ve vlastnictví VŠ ANO Budova v nájmu – doba platnosti nájmu Informační zabezpečení studijního programu Vysoká škola Masarykova univerzita v Brně Součást vysoké školy Lékařská fakulta Název studijního programu Porodní asistence celk. počet knihoven Druh knihovny univerzitní fakultní pracoviště (katedra…) Celkový počet svazků 160 103 Roční přírůstek knižních jednotek 8 186 Roční přírůstek titulů celkem 2928 Počet odebíraných titulů časopisů celkem 244 Počet odebíraných zahr.titulů časopisů 100 Počet odebíraných českých titulů časop. 144 Jsou součástí fondů kompaktní disky ? ano / ne ano ano / ne Jsou součástí fondů videokazety ? ano / ne ano ano / ne Otevír. hod. knihov./studovny v týdnu / 46/46 Provozuje knih. počítač. inform. služby ? ano / ne ano Zajišťuje knihovna rešerže z databází ? ano Je zapojena na CESNET/INTERNET ? ano / ne ano ano / ne Počet stanic na CESNETu/INTERNETu 110 Jiná databázová centra/sítě ? ano / ne ne ano / ne Počet počítačů v knihovně/studovně 20.II 85/85 Z toho počítačů zapojeno v síti / 85/85 Celková vybavenost LF výpočetní technikou LF aktuálně vlastní cca 1200 počítačů, z toho cca 350 notebooků. Většina počítačů je připojena k Internetu přímo prostřednictvím fakultní sítě, nebo přes sítě fakultních nemocnic. Přístup studentů Lékařské fakulty Masarykovy univerzity v Brně k výpočetní technice 1. Celouniverzitní počítačová studovna MU celkem 135 počítačů připojených k Internetu provoz 24 hodin denně, 7 dnů v týdnu, kromě několika dnů (Vánoce, Silvestr), volný přístup studentů, možnost připojení vlastních notebooků přes kabel nebo bezdrátově 2. Počítačová studovna knihovny univerzitního kampusu Bohunice celkem 100 PC připojených k Internetu, možnost připojení notebooků přes WiFi, provoz Po-Čt 9-19 hod, Pá 9-15 hod, volný přístup studentů 3. Počítačová učebna/studovna Biofyzikálního ústavu 20 počítačů připojených k Internetu, používána k výuce i samostatné práci studentů, pro samostatnou práci přístupná v pracovní dny vždy odpoledne cca 6 hodin, po dohodě i jinak 4. Počítačová studovna Anatomického ústavu 8 PC připojených k Internetu, samostatná práce studentů v pracovní době mimo prázdniny 5. Počítačová učebna Biochemického ústavu 20 počítačů, využíváno při výuce 6. Počítačové učebny Patologicko-anatomického ústavu 11 PC + 14 PC, přístup k výukovým software pro patologickou anatomii (atlasy apod.) 7. Počítačová učebna Ústavu preventivního lékařství 10 PC, využívána při výuce 8. Počítačová učebna Centra výpočetní techniky 17 počítačů, využíváno pro výuku 9. Počítačová učebna Institutu biostatistiky a analýz (malá) 16 PC připojených k Internetu, používané při výuce i pro samostatnou práci PGD studentů, přístup v pracovní době 10. Počítačová učebna Institutu biostatistiky a analýz (velká) 30 PC připojených k Internetu, používané při výuce i pro samostatnou práci PGD studentů, přístup v pracovní době 11. Mobilní počítačová učebna patologické fyziologie 10 notebooků připojených přes WiFi, používané při výuce 12. Mobilní počítačová učebna Stomatologického výzkumného centra 30 notebooků, využíváno při výuce, plánován i volný provoz V učebnách a studovnách je studentům k dispozici celkem 421 počítačů (včetně celouniverzitní studovny), z toho cca 380 je připojeno k Internetu. Z toho je 265 volně přístupných pro řádné studenty, pro PGD studenty navíc dalších cca 50, u dalších 30 se volný přístup chystá. Dále jsou na většině ústavů a klinik LF postgraduálním studentům dostupné počítače nezařazené do učeben a studoven určené pro samostatnou práci. Studenti mají dále možnost připojení vlastních notebooků k Internetu prostřednictvím WiFi. Signál pokrývá většinu prostor LF mimo nemocnice, konkrétně téměř celý areál LF na Komenského náměstí včetně většiny učeben a poslucháren, a většinu prostor Univerzitního kampusu Bohunice. Odůvodnění studijního programu^ Společenská potřeba studijního programu V souvislosti se vstupem ČR do EU je třeba v rámci harmonizačních programů realizovat změny ve vzdělávání tzv. regulovaných nelékařských profesí (všeobecných sester a porodních asistentek), kdy EU připouští pouze jednu úroveň vzdělání sester a porodních asistentek. Cílem studijního oboru porodní asistentka je zkvalitnit kvalifikaci porodních asistentek a přiblížit jejich práci evropskému standardu. Přehled mezinárodních dohod a úmluv, ze kterých navrhovaný program vychází a které jsou jím naplňovány: SMĚRNICE RADY z 27. června 1977, o vzájemném uznávání diplomů, osvědčení a jiných dokladů o formální kvalifikaci zdravotních sester odpovídajících za všeobecnou péči, včetně opatření usnadňujících účinné uplatňování práva na usídlení a svobodné poskytování služeb (77/452/EEC). SMĚRNICE RADY z 27. června 1977 týkající se koordinace předpisů stanovených zákonem, nařízením nebo administrativním opatřením, pokud jde o činnost zdravotních sester odpovědných za všeobecnou péči (77/453/EEC). SMĚRNICE RADY 89/595/EHS z 10.října 1989 (měnící směrnice 77/452/EHS a 77/453/EHS). HISTORICKÁ REZOLUCE WH0 30. 43 z roku 1977 „Zdraví pro všechny do roku 2000“. REZOLUCE WH0 30. 38 z roku 1977 „Význam zdravotních sester a porodních asistentek v primární péči“. DEKLARACE z Alma-Aty z roku 1978 „ Nové pojetí primární zdravotní péče“. SMĚRNICE RADY z 21. ledna 1980, o vzájemném uznávání diplomů, osvědčení a jiných dokladů o formální kvalifikaci porodních asistentek včetně opatření k usnadnění účinného uplatnění práva na usídlení a svobodné poskytování služeb 80/154/EEC. SMĚRNICE RADY z 21. ledna 1980, týkající se koordinace předpisů stanovených zákonem, nařízením nebo administrativním opatřením, pokud jde o činnost o zahájení činnosti porodních asistentek a pokračování v ní 80/155/EEC. EVROPSKÁ STRATEGIE péče o zdraví (38 cílů) z roku 1984. OTTAVSKÁ CHARTA „O podpoře zdraví“ z roku 1986. SMĚRNICE RADY 86/613/EEC z 1. 12. 1986 (Aplikace principu rovnoprávnosti pohlaví v oblasti samostatného podnikání a poskytování služeb). VÍDEŇSKÁ DEKLARACE z I. Konference WHO „O ošetřovatelství“ (Nová koncepce profesionálního ošetřovatelství) z roku 1988. SMĚRNICE RADY z 21. prosince 1988 o všeobecném systému uznávání diplomů vyššího vzdělání udělovaných po ukončení odborného vzdělávání a výcviku v trvání nejméně 3 let (89/48/EEC) a její doplněk SMĚRNICE RADY 92/51/EEC z 18. června 1992 o druhém všeobecném systému uznávání profesního vzdělávání a výcviku. PEKINGSKÁ DEKLARACE OSN z 15. 9. 1995 (Rovnoprávnost pohlaví a Právo žen na přiměřené a bezpečné zdravotní služby v období těhotenství a porodu); LUBLAŇSKÁ CHARTA „O reformě zdravotní péče“ z 18. června 1996. VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ. Doporučení č.R (96)1 Rady Evropy (výboru ministrů): z 558 zasedání dne 15.2. 1996. NOVÁ STRATEGIE WHO: „Zdraví pro všechny v 21 století“ z 51. Světového zdravotnického shromáždění z roku 1998 a program EUROHEALTH 2000-2005. KONCEPCE OŠETŘOVATELSTVÍ v České republice z roku 1998. EVROPSKÁ STRATEGIE WHO PRO VZDĚLÁNÍ SESTER A PORODNÍCH ASISTENTEK „Sestry a porodní asistentky pro zdraví“ z roku 1998. MNICHOVSKÁ DEKLARACE z II. Konference WHO věnovaná podpoře ošetřovatelství a porodní asistence „Síla pro zdraví“ z roku 2000. Stručná ekonomická, sociální a demografická charakteristika předpokládané spádové oblasti Demografický vývoj kraje je příznivý – počet obyvatel Jihomoravského kraje se v loňském roce nepatrně zvýšil, na tomto nárůstu mají podíl především přistěhovaní. Na území Jihomoravského kraje žilo k 30. září 2008 1 145 405 obyvatel, z toho 587 311, tj. 51,3 % žen. Podíl žen v populaci byl mezi kraji druhý nejvyšší po Hl. m. Praze (51,5 %). Počet obyvatel Jihomoravského kraje se od počátku roku zvýšil o 4 871 osob, což představovalo přírůstek 5,7 osob na 1 000 obyvatel. Z okresů Jihomoravského kraje se počet obyvatel zvýšil nejvýrazněji v okrese Brno-venkov, a to jak v absolutním vyjádření (o 2 004 osob) tak i v přepočtu na tisíc obyvatel (13,6 osob na 1 000 obyvatel). Ekonomická aktivita obyvatelstva těchto regionů se pohybuje v mírně podprůměrné úrovni – podle výsledků výběrového šetření pracovních sil za rok 2008 dosáhla míra ekonomické aktivity obyvatelstva ve věku 15 a více let 57 %, celostátní průměr je 59 %. Z celkové pracovní síly tvoří zaměstnaní 93,2 %, nezaměstnaní 6,8 %. Počet obyvatel na jednoho lékaře dosahuje 235 obyvatel, v meziokresním srovnání se hodnota pohybuje od 132 v Brně – městě do 544 v okrese Brno-venkov. Tato skutečnost je dána soustředěním zařízení poskytujících zdravotní péči do krajského města a využíváním lékařské péče a zdravotnických služeb i obyvatelstvem spádových oblastí přilehlého regionu. Větší část Jihomoravského kraje a kraje Vysočina jsou spádové oblasti specializované gynekologické a porodnické péče lokalizované v městě Brně. Za tři čtvrtletí roku 2008 se v Jihomoravském kraji živě narodilo 10 135 dětí (5 188 chlapců a 4 947 děvčat) což bylo o 761 dětí více než ve stejném období minulého roku. Hrubá míra porodnosti (přepočet počtu živě narozených dětí na 1 000 obyvatel) činila 11,8 dětí na tisíc osob, touto hodnotou byl kraj nad republikovým průměrem (11,7). Z okresů Jihomoravského kraje byl nejpříznivější stav v této oblasti v okrese Brno-venkov (13,0 živě narozených na 1 000 obyvatel). Na porodních sálech Gynekologicko–porodnické kliniky FN Brno se v roce 2008 proběhlo 6109 porodů. Na třetím porodním sále v Brně (Nemocnice Milosrdných bratří) proběhlo 1985 porodů. Zatímco počet porodů v okresních nemocnicích se trvale snižuje, oblíbenost porodních sálů brněnské kliniky neustále stoupá. Počet ordinací privátních gynekologů je v městě Brně a nejbližším okolí posledních 5 let na stejné výši – 120 ordinací. Na území města Brna funguje rozsáhlá síť zdravotnických i nezdravotnických zařízení, která se věnují primární, sekundární i terciární prevenci. Počet agentur předporodní přípravy a jejich dostupnost je v rámci České republiky nadstandardní. V roce 2008 nebyla na úřadu práce zaregistrována jako nezaměstnaná ani jedna porodní asistentka. Údaje zpracovány na základě informací z ČSÚ. Charakteristika studijního programu Cíle studijního programu[1] Základním cílem studia je získat v průběhu tří roků ucelenou teoretickou a praktickou kvalifikaci potřebnou pro praktické uplatnění v povolání porodní asistentka. Absolventi získají, kromě odborných znalostí, také schopnost samostatně pracovat a nést zodpovědnost za péči o ženu s fyziologickým těhotenstvím a porodem, s fyziologickým novorozencem a novorozencem vyžadujícím zvláštní péči, včetně nedonošených a přenošených novorozenců, novorozenců s podváhou a nemocných novorozenců (viz Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/36/ES ze dne 6.července 2005 o uznávání odborných kvalifikací). Budou se umět podílet na péči o ženu s nepravidelnostmi a patologiemi těhotenství, porodu a šestinedělí. Budou umět jasně a srozumitelně komunikovat s klientkou a její rodinou. Budou mít vědomosti z oblasti porodní asistence, porodnictví, gynekologie a neonatologie. Budou umět poradit ženě během celého jejího života ve vybraných gynekologických oblastech. Vzdělávací program má předměty z oblasti všeobecného lékařství, porodní asistence, ošetřovatelství a společenských věd, které jsou zaměřeny na samostatnou i týmovou práci v oblasti prevence, ochrany a péče o zdraví. Významnou úlohou porodní asistentky je monitorování biologických, psychických, sociálních a spirituálních potřeb klientek a jejich rodin, koordinace péče v porodní asistenci a znalost managementu a řízení. Absolventi budou připraveni nést vyšší míru odpovědnosti za klientky a jejich rodiny a samostatně pracovat v primární, komunitní, ambulantní a nemocniční sféře. Cíle studijního oboru Cíle týkající se přímého vztahu ke klientce/pacientce – absolventka je schopna: - samostatně poskytovat individuální péči a oporu ženě v období zdraví, uspokojovat potřeby vzniklé v průběhu nemoci nebo v různých životních situacích během celého života ženy; - na základě získaných vědomostí (z porodní asistence, ošetřovatelství, medicínských a humanitních věd) a dovedností (získaných v odborné praxi v porodní asistenci) zhodnotit aktuální stav a bio-psycho-sociální a spirituální potřeby ženy při fyziologickém těhotenství a porodu a poskytnout péči fyziologickému novorozenci i při rizikovém a patologicky probíhajícím těhotenství a porodu; - vést samostatně fyziologický porod; - poskytnout kvalifikovaně první pomoc; - provádět diagnostické postupy v péči o těhotnou ženu; - rozpoznat projevy a příznaky, které signalizují odchylky od zdravého vývoje. jedince a příznaky nemoci; - posoudit zdravý vývoj jedince a faktory, které jej ovlivňují; - poskytnout poradenství v oblasti reprodukčního zdraví, sexuální výchovy a plánovaného rodičovství; - poskytovat individuální oporu a péči metodou ošetřovatelského procesu v porodní asistenci; - uplatnit vědomosti, dovednosti a morální postoje potřebné pro realizaci jednotlivých činností v porodní asistenci; - v oblasti porodní asistence je schopna provádět výzkumnou činnost (nebo se na ní podílet) a aplikovat výsledky vědeckého výzkumu ve své praxi. Cíle týkající se profesního rozvoje oboru porodní asistence Absolventka je schopna: - na základě svých vědomostí, dovedností, sociální zralosti a přístupu k jednotlivcům, rodinám a komunitám přispívat k profesionalizaci porodní asistence, zvyšování prestiže a postavení porodní asistentky ve společnosti. - samostatného kvalifikovaného rozhodování v péči o zdraví, v prevenci vzniku onemocnění a komplikací při poskytování péče těhotným ženám, rodičkám a novorozencům a ženám gynekologicky nemocným. - obhájit svá rozhodnutí a nést za ně odpovědnost. - pozitivní seberealizace, sebeaktualizace, sebevýchovy a sebevzdělávání. Absolventka: - zná práva klientů (práva těhotné ženy a nenarozeného dítěte, práva pacientů a další), své kompetence a kompetence ostatních zdravotnických profesionálů v multidisciplinárním týmu. - umí posoudit sociální prostředí a poskytnout kvalifikovanou radu při řešení obtížných životních situací. - ovládá cizí jazyk a je schopen čerpat poznatky ze zahraniční literatury. - zná aktuální stav rozvoje praxe v porodní asistenci u nás i v zahraničí a je schopen kriticky posoudit jednotlivé etapy historického, současného i předpokládaného vývoje v porodní asistenci včetně kompetencí porodních asistentek. - dodržuje etické a morální požadavky, které vyžaduje profesní činnost porodní asistentky. - uplatňuje empatický profesionální přístup ke klientkám a jejich rodinám. - ovládá efektivní komunikace. - zná možnosti svého uplatnění v systému péče o zdraví populace a postavení porodní asistentky ve společnosti. - zná strukturu péče v porodní asistenci a umí pracovat dle zásad ošetřovatelského procesu a nejnovějších poznatků v porodní asistenci. - ovládá adaptační a relaxační techniky v souvislosti s péči o zdraví jednotlivců, jejich rodin a komunit. Cíle týkající se jednotlivých úrovní a oblastí systému péče o zdraví - Absolventka zná zdravotní a sociální politiku státu a kompetence státní správy, kterými je v praxi realizována organizačním systémem zdravotních a sociálních služeb. - Absolventka chápe úlohu Světové zdravotnické organizace ve světě a v Evropě, rozumí úkolům, které plní EU, její výkonné orgány a administrativa ve vztahu k členským státům, direktivy a doporučení týkající se zdravotní a sociální politiky v členských zemích, pomocí nichž je v praxi realizována. Profil absolventa studijního oboru Profil absolventa oboru porodní asistentka vychází ze strategie EU pro vzdělávání regulovaných nelékařských profesí z roku 1998, direktiv Evropské komise (77/452/EHS, 77/453/EHS z roku 1997, 80/154/EHS z roku 1980, 89/48/EEC z roku 1992). Tyto direktivy byly nahrazeny Směrnicí Evropského parlamentu a Rady 2005/36/ES ze dne 6. července 2005 o uznání odborných kvalifikací. Dále vychází profil absolventa z doporučení Evropské komise XV/E/8391/396-DE a XV/E/8481/4/97-DE. Stanovené požadavky na obsah profesního vzdělání a z něj vyplývajících kompetencí, umožní volný pohyb na trhu práce v EU. Výstupní znalosti a dovednosti porodních asistentek vycházejí z platné legislativy ČR, zákona 96/2004 Sb. o podmínkách získávání uznání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností související s poskytováním zdravotní péče a o změně souvisejících zákonů ( zákon o nelékařských zdravotnických povoláních) a vyhlášky 424/2004Sb., kterou se stanoví činnosti zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků, vyhlášky MZČR 39/2005 Sb., kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získávání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání. Konkrétní činnosti porodních asistentek vychází ze Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/36/ES ze dne 6. července 2005 o uznání odborných kvalifikací, oddíl 6 – Porodní asistentky, článek 42 – Výkon odborných činností porodní asistentky. Kompetence porodní asistentky Kompetence vycházejí z mezinárodní definice přijaté Mezinárodní konfederací porodních asistentek (ICM) z roku 2005, Mezinárodní federací gynekologů a porodníků FIGO, Světovou zdravotnickou organizací WHO a podle direktivy 80/155/EHS z roku 1980 a podle legislativy České republiky. Konkrétní činnosti porodních asistentek vychází ze Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/36/ES, oddíl 6 – Porodní asistentky, článek 42 – Výkon odborných činností porodní asistentky. Činnosti porodní asistentky jsou definovány ve VYHLÁŠCE 424/2004, kterou se stanoví činnosti zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků: Porodní asistentka vykonává činnosti podle § 5 odst. 1, 2, 3, 4, 5 vyhlášky 424/2004. - Poskytuje poučení (edukuje) o životosprávě v těhotenství a při kojení, přípravě na porod, ošetření novorozence a o antikoncepci; poskytuje rady a pomoc v otázkách sociálně-právních, popřípadě takovou pomoc zprostředkuje. - Provádí návštěvy v rodinách těhotných, šestinedělek a gynekologicky nemocných, sleduje jejich zdravotní stav. - Podporuje a edukuje ženu v péči o novorozence, včetně podpory kojení a předcházení jeho komplikacím. - Diagnostikuje těhotenství, předepisuje, doporučuje nebo provádí vyšetření nutná ke sledování fyziologického těhotenství, sleduje ženy s fyziologickým těhotenstvím, poskytuje jim informace o prevenci komplikací; v případě zjištěného rizika předává ženu do péče lékaře se specializovanou způsobilostí v oboru gynekologie a porodnictví. - Sleduje stav plodu v děloze všemi vhodnými klinickými a technickými prostředky, rozpoznává u matky, plodu nebo novorozence příznaky patologií, které vyžadují zásah lékaře, a pomáhá mu v případě zásahu; při nepřítomnosti lékaře provádí neodkladná opatření. - Připravuje rodičky k porodu, pečuje o ně ve všech dobách porodních a vede fyziologické porody, včetně případného nástřihu hráze; v neodkladných případech vede i porody v poloze koncem pánevním; neodkladným případem se rozumí vyšetřovací nebo léčebný výkon nezbytný k záchraně života nebo zdraví. - Ošetřuje porodní a poporodní poranění a pečuje o šestinedělky. - Zajišťuje přejímání, kontrolu a uložení léčivých přípravků, manipulaci s nimi a jejich dostatečnou zásobu. - Zajišťuje přejímání, kontrolu a uložení zdravotnických prostředků a prádla, manipulaci s nimi, jejich dezinfekci, sterilizaci a jejich dostatečnou zásobu. - Provádí první ošetření fyziologického novorozence, včetně případného zahájení okamžité resuscitace a poskytuje mu ošetřovatelskou péči prostřednictvím ošetřovatelského procesu. - Asistuje lékaři při komplikovaném porodu. - Asistuje při gynekologických výkonech. - Instrumentuje na operačním sále při porodu císařským řezem. - Podílí se na vysoce specializované ošetřovatelské péči v porodní asistenci. Přitom vykonává také činnosti podle & 4 odst. 1 písm.b – i. - Vykonává činnosti podle & 4 odst. 1,3 a 4 u těhotných a rodících žen, šestinedělek a pacientek s gynekologickým onemocněním. - Činnosti řádně dokumentuje. Základní rámec pro činnost porodní asistentky 1 AUTONOMNÍ FUNKCE 1.1 PODPORA ZDRAVÍ A PREVENCE VZNIKU ONEMOCNĚNÍ Porodní asistentka sleduje ženy, rodiny a komunity, o které pečuje, z hlediska reprodukčního zdraví, bere v úvahu prostředí, ve kterém žijí a jejich způsob života. Porodní asistentka - Zjišťuje potřeby žen v oblasti tělesné, psychické a společensko-kulturní z hlediska rizik pro jejich reprodukční zdraví. - Zjišťuje všechny dostupné zdroje (lidské i materiální), které jsou nutné pro zvládnutí rizik a poskytnutí potřebné péče a umí je využít. - Doporučuje opatření, která podporují zdraví nebo prevenci onemocnění a která mohou realizovat samotní jednotlivci, rodiny a skupiny nebo s pomocí jiných osob. - Vysvětluje jednotlivcům, rodinám a skupinám, jak mohou sami své prostředí a životní styl ovlivnit nebo jim doporučí jak je změnit. - Motivuje jednotlivce, rodiny a skupiny k tomu, aby změnili v případě potřeby svůj životní styl. - Podílí se na vyhodnocování výsledků provedených opatření nebo sama tato vyhodnocení provádí. 1.2 POSKYTOVÁNÍ INFORMACÍ A ZDRAVOTNÍ VÝCHOVA Porodní asistentka - Zprostředkovává jednotlivcům, rodinám, skupinám a jejich příbuzným potřebné informace, zajišťuje program přípravy k plánovanému rodičovství, k porodu a k péči o dítě v přiměřené formě a stará se o to, aby tyto informace byly srozumitelné a aby mohla dosažené výsledky v informovanosti klientek/pacientek vyhodnotit. - Organizuje a účastní se kampaní na podporu zdraví a prevence a hodnotí výsledky těchto programů. - Podílí se na vzdělávání porodních asistentek, ošetřovatelského personálu a jiných pracovníků ve zdravotnictví. 1.3 PÉČE O ŽENU A DÍTĚ Porodní asistentka - Poskytuje dohled, péči a radu ženám v průběhu normálního fyziologického těhotenství. - Pečuje o nastávající matky během porodu, vede spontánní fyziologické porody a je za ně zodpovědná. - Ošetřuje nově narozené dítě, pečuje o fyziologického novorozence a kojence. - Poskytuje dohled a péči matce v průběhu fyziologického šestinedělí, poskytuje veškeré potřebné informace a rady o péči o novorozence. - Podílí se na péči o ženu s rizikovým a patologickým těhotenstvím a porodem. 1.4 PODPORA A PROVÁZENÍ OSOB V KRIZOVÝCH SITUACÍCH Porodní asistentka - Zjišťuje a odhaluje utrpení a těžkosti klientky/pacientky, podporuje ji a provází, včetně doprovázení při umírání. - V případě úmrtí tělo ošetřuje s úctou a příbuzným projeví účast. 2 KOOPERATIVNÍ FUNKCE Porodní asistentka - Respektuje role jednotlivých profesionálů při koordinaci a plnění odborných úkolů v multidisciplinárním a multiprofesionálním týmu, zachovává a posiluje vzájemný partnerský vztah a podílí se na všech společných opatřeních v zájmu zdraví žen, jejich dětí a rodin. - Provádí všechna vyšetření a ošetření a aplikaci léčebné terapie, která stanoví lékař, pokud jsou v souladu s jejím svědomím. - Zná hranice svých rolí a kompetencí a pokud je to nutné, požádá o spolupráci kompetentní odborníky. 3 VÝZKUM A VÝVOJ V OBLASTI OŠETŘOVATELSTVÍ A PORODNÍ ASISTENCE Porodní asistentka - Kriticky reviduje svou každodenní praxi a při realizaci svých činností využívá výsledky výzkumu. - Získává nové vědomosti tím, že se podílí na výzkumné práci v oboru porodní asistence nebo výzkum sama provádí. - Podílí se na výzkumu v multidisciplinárním týmu. - Účastní se systematicky a nepřetržitě na programech zajištění kvality celkové péče. - Usiluje o svůj další odborný růst v rámci postgraduálního a kontinuálního celoživotního vzdělávání. 4 PLÁNOVÁNÍ, KOORDINACE A ŘÍZENÍ Porodní asistentka - Rozezná rizika pro zdraví spadající do oblasti porodní asistence a provádí nezbytná opatření k zamezení působení těchto rizik. - Pracuje ve skupinách, kontroluje pracovní tým a kooperuje s jinými odborníky. - Při výkonu svých činností sleduje jejich efektivitu a náklady. - Hodnotí, kontroluje a vzdělává podřízené pracovníky. - Ovládá nové informační a komunikační technologie. - Účastní se rozhodovacích procesů v oblasti zdravotní politiky a řízení, které se týkají porodní asistence. Všechny tyto funkce a úkoly musí být plněny v souladu se zákony, etickými principy a profesními standardy, které platí pro porodní asistentky ve státě, kde svoji profesní činnost vykonávají. (Podle směrnice Evropské komise XV/E/8481/4/97-DE, 1998). Kvalifikační připravenost na podmínky a požadavky ošetřovatelské praxe a flexibilita na (evropském) trhu práce Reforma systému péče o zdraví obyvatelstva je založena na snižování stále rostoucích nákladů, zvyšování efektivity zdravotnických služeb, na rozvoji primární (základní) péče a dostupnosti služeb v oblasti primární péče. Z těchto potřeb vychází i nový obsah profesního vzdělání a vymezení kompetencí regulovaných zdravotnických profesí a jejich odpovědnosti. Profesní vzdělání – kvalifikace porodní asistentka, má široký systémový základ v ošetřovatelství a porodní asistenci a jeho získání umožňuje po nástupu do praxe více specializací (podle toho, na kterou oblast péče o ženu a služeb se absolventka zaměří) např. v nemocnici, v primární péči v rodině, v komunitě, atd. Získaná profesní kvalifikace Porodní asistentka tak plní důležitý ekonomický požadavek – flexibilitu na trhu práce. Kvalifikační studijní program umožňuje i tzv. euro-registraci a získávání licence k výkonu povolání v zemích EU. Uplatnění absolventů Služby a instituce, kde absolvent může uplatnit získané profesní vzdělání: Po získání profesní kvalifikace (způsobilosti) Porodní asistentka plní odborné úkoly v jednotlivých oblastech systému (primární, sekundární a terciární) péče o zdraví žen, novorozenců, rodin a komunit. Uplatnění je možné v rámci měnící se struktury organizace zdravotnických a sociálních služeb, které jsou poskytovány ve státních i nestátních (lůžkových i ambulantních) zařízeních a institucích Převodní tabulka /Předměty konkrétního studijního plánu přiřazené ke vzdělávacím okruhům dle směrnice 80/155/ES a 89/EHS, která předchozí směrnici upravuje/ A. Teoretická a technická výuka a) Základní předměty dle směrnic Vyučovací předměty v konkrétním studijním plánu Základní znalosti anatomie a fyziologie Anatomie Fyziologie Výživa člověka Lékařská terminologie a latina Základní znalosti patologie Patologie Základní znalosti bakteriologie, virologie a parazitologie Mikrobiologie a imunologie Epidemiologie Základní znalosti biofyziky, biochemie a radiologie Biochemie a hematologie Lékařská biofyzika Farmakologie Radiologie a nukleárním medicína Pediatrie zaměřená na novorozence Péče o novorozence a kojence Primární a komunitní péče v porodní asistenci Vývojová psychologie První pomoc Hygiena, zdravotní výuka, prevence nemocí, včasná diagnóza nemocí Mikrobiologie a imunologie Epidemiologie Ochrana veřejného zdraví Základy teorie porodní asistence Komunikace Zdravý životní styl Klinická a porodnická propedeutika Primární péči a komunitní péče v porodní asistenci Ultrazvuková diagnostika v porodní asistenci Dovednosti v porodní asistenci Genetika Péče o novorozence a kojence Ošetřovatelská péče v chirurgických oborech Základy fyzioterapie v péči o ženu Výživa a dietetika s ohledem zejména na výživu žen, novorozenců a kojenců Fyziologie Patologie Výživa v porodní asistenci Ošetřovatelská péče v interních oborech Ošetřovatelská péče v gynekologii Prodnictví Péče o novorozence a kojence Porodní asistence Primární a komunitní péče v porodní asistenci Dovednosti v porodní asistenci Základní znalosti sociologie a sociálně lékařské otázky Zdravý životní styl Sociologie Sociologie rodiny Multikulturní výchova v porodní asistenci Ochrana veřejného zdraví Filozofie v ošetřovatelství Sociální psychologie Základní znalosti farmakologie Biochemie a hematologie Farmakologie Psychologie Obecná psychologie Vývojová psychologie Sociální psychologie Zdravotnická psychologie Základy teorie porodní asistence Komunikace Pedagogika Edukace v porodní asistenci Komunikace Didaktika praxe v porodní asistenci Filozofie v ošetřovatelství Právní úprava zdravotnictví a sociální oblasti a organizace zdravotnictví Ochrana veřejného zdraví Zdravý životní styl Informační systémy ve zdravotnictví Úvod do ekonomiky zdravotnictví Management v porodní asistenci Zdravotnické právo a profesní legislativa Profesní etika a odborná právní úprava Etika ve zdravotnictví Zdravotnické právo a profesní legislativa Sexuální výchova a plánované rodičovství Klinická a porodnická propedeutika Primární a komunitní péče v porodní asistenci Ošetřovatelská péče v gynekologii Porodnictví Edukace v porodní asistenci Péče o ženu při asistované reprodukci Právní ochrana matky a dítěte Etika ve zdravotnictví Zdravotnické právo a profesní legislativa b) Zvláštní předměty vztahující se na činnost porodní asistentky Anatomie a fyziologie Ošetřovatelská péče v gynekologii Porodnictví Embryologie a vývoj plodu Porodnictví Fyziologie Patologie Embryologie Genetika Těhotenství, porod a šestinedělí Porodní asistence Porodnictví Primární a komunitní péče v porodní asistenci Komunikace Odborná praxe Individuální odborná praxe Základy fyzioterapie v péči o ženu Edukace v porodní asistenci Ultrazvuková diagnostika v porodní asistenci Genetika Klinická a porodnická propedeutika Gynekologická a porodnická patologie Porodní asistence Porodnictví Ošetřovatelská péče v gynekologii Primární a komunitní péče v porodní asistenci Ultrazvuková diagnostika v porodní asistenci Genetika První pomoc Odborná praxe Individuální odborná praxe Porodnická analgezie a anestézie Ošetřovatelská péče v neurologii Ošetřovatelská péče v psychiatrii Příprava na porod a rodičovství včetně psychologických hledisek Primární a komunitní péče v porodní asistenci Multikulturní výchova v porodní asistenci Edukace v porodní asistenci Etika ve zdravotnictví Základy fyzioterapie v péči o ženu Ošetřovatelství a komunikace v porodní Sociální psychologie Zdravotnická psychologie Příprava na porod (včetně znalosti a použití technického vybavení v porodnictví) Porodní asistence Základy fyzioterapie v péči o ženu Klinická a porodnická propedeutika Ultrazvuková diagnostika v porodní asistenci Lékařská biofyzika Porodnická analgezie anestézie Porodnictví Odborná praxe Individuální odborná praxe Analgezie, anestézie a resuscitace Porodnická analgezie a anestézie První pomoc Fyziologie a patologie novorozenců Péče o novorozence a dohled nad nimi Porodní asistence Primární a komunitní péče v porodní asistenci Péče o novorozence a kojence Psychologičtí a sociální činitelé Ochrana veřejného zdraví Zdravý životní styl Zdravotnická psychologie Sociální psychologie Sociologie Sociologie rodiny Etika ve zdravotnictví Multikulturní ošetřovatelství Filozofie v ošetřovatelství Praktická a klinická výuka Pracoviště Poradenství těhotným ženám zahrnující nejméně 100 předporodních vyšetření Gynekologické ambulance Prenatální poradny Ambulance porodního sálu Agentury předporodní přípravy Studentka provede nejméně 40 porodů, není-li možné dosáhnout tohoto počtu pro nedostatek rodiček, může být snížen nejméně na 30 za podmínky, že se studentka zúčastní dalších 20 porodů Porodní sál Účast na jednom nebo dvou porodech v poloze koncem pánevním. Není-li to možné pro nedostatek porodů v této poloze, musí být proveden nácvik simulací. Porodní sál Zkušenost s nastřižením hráze a úvod do šití. Úvod zahrnuje teoretickou výuku a klinická cvičení. Zkouška šití zahrnuje šití hráze a může být, je-li to nezbytné provedena simulovaně. Porodní sál Odborná učebna porodní asistence Dohled a péče o 40 žen s rizikovým těhotenstvím při porodu a po něm Porodní sál – jednotka intenzivní péče Perinatologie Poporodní oddělení Specializované poradny Dohled a péče včetně vyšetření o nejméně 100 rodiček a zdravých novorozenců Porodní sál Novorozenecké oddělení Oddělení rooming-in Pozorování a péče o novorozence vyžadující zvláštní péči, včetně péče o nedonošené a přenošené novorozence, novorozence s podváhou a nemocné novorozence Oddělení rizikových a patologických novorozenců (JIPN, JIRPN) Porodní sál Péče o ženy s patologickými nálezy v oblasti gynekologie a porodnictví Oddělení reprodukční gynekologie Porodní sál Perinatologie Oddělení asistované reprodukce Seznámení s péčí v interním lékařství a chirurgii. Seznámení zahrnuje teoretickou výuku a klinická cvičení Interní oddělení Chirurgické oddělení Odborná učebna Individuální povinná praxe Individuální odborná praxe Výzkum v ošetřovatelství Ošetřovatelství a komunikace v porodní asistenci Etika ve zdravotnictví Informační systémy ve zdravotnictví Výzkum v porodní asistenci Propedeutika bakalářské práce C – Informace o studijním programu (oboru) pro akreditaci / rozšíření o obor / prodloužení platnosti akreditace Vysoká škola Masarykova univerzita Součást vysoké školy Lékařská fakulta Název studijního programu Porodní asistence R5349 Název studijního oboru Porodní asistentka Členění předmětů Předměty společného základu (A) Oborové předměty (A+B) Ostatní předměty (C) Počet předmětů 31 24 5 Počet hodin za celé studium 319 933 47 Počet hodin přednášek 179 132 5 Podíl (%) profesorů a docentů na přednáškách 70 % 64, 4 % - Podíl (%) odborných asistentů na přednáškách 27,2 % 31,8 % 100 % Podíl (%) externích odborníků na přednáškách 2,8 % 3,8 % - Podíl teoretické a praktické výuky (Trvání semestru na LF MU Brno je 15 týdnů) Přímá výuka ( kontaktní hodiny ): Součty hodin v jednotlivých ročnících: 1. ročník 2. ročník 3. ročník Celkem % Celkem hod. 765 759 438 1 962 100 Z toho teoretická výuka 149 99 67 315 16 Z toho cvičení/ seminář 116 158 171 445 23 Z toho praktická výuka 500 500 200 1200 61 Procentuální podíl teoretické a praktické výuky: Celkem vyučovaných hodin za kombinované studium 1 962 100 % Celkem teoretických hodin (vč. cvičení a seminářů) 760 39 % Celkem hodin praktické výuky 1200 61 % Samostudium ( nekontaktní hodiny ): - počet týdnů výuky je během studia 90, za každý týden je započteno 12 nekontaktních hodin = 1080 hodin - počet týdnů ošetřovatelské praxe je 10, za každý týden je započteno 12 nekontaktních hodin = 120 hodin - počet týdnů zkouškového období je 30, za každý týden je započteno 30 nekontaktních hodin = 900 hodin - příprava projektů a jejich prezentace, edukace v terénu, EBM studie, příprava bakalářské práce = 538 hodin - při nástupu ke studiu bude uznána při aktivním výkonu povolání v oboru PA praxe v rozsahu 800 hodin CELKEM : 1 962 kontaktních hodin + 2100 nekontaktních hodin = 4600 hodin Nejsou započítány počty hodin předmětů kategorie C. D - Pravidla pro vytváření studijních plánů SP (oboru) a návrh témat prací Vysoká škola Masarykova univerzita Součást vysoké školy Lékařská fakulta Název studijního programu Porodní asistence Název studijního oboru Porodní asistentka Hlavním východiskem pro sestavení studijního plánu jsou výstupní znalosti a dovednosti tzv. rámcová kompetenční kritéria stanovená směrnicemi a dokumenty Evropské komise (80/154/EHS, 80/155/EHS, 81/1057/EHS,89/48/EEC, 92/51/EEC, XV/E/8481/4/97-DE) a legislativy ČR, definované v ZÁKONĚ 96/2004 o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), VYHLÁŠCE 424/2004, kterou se stanoví činnosti zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků, VYHLÁŠCE 39/2005, kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání. Rámcová kritéria výstupních znalostí a dovedností umožňují vytvořit studijní plán, jehož obsah tvoří zařazené teoretické a klinické předměty. Předložený studijní plán respektuje zároveň i minimální požadavky uvedených směrnic Evropské komise (nejméně 3 letý studijní program nebo 4600 hodin teorie a praxe a splnění praktických činností v porodní asistenci). Obsah studijního programu se přibližuje doporučení XV/E/9432/7/96-DE, které je součástí uvedených direktiv. Předložený studijní plán umožňuje realizovat vhodné vzdělávací a učební strategie. Vysokoškolské bakalářské studium porodní asistence klade důraz na samostatné rozhodování, odpovědnost, kreativitu, prohloubení teoreticko-praktických vědomostí, dovedností a návyků, na vzájemné propojení vědy a výzkumu s teorií a praxí v oboru porodní asistence, učí kritickému myšlení. Studijní plán Studijní program PORODNÍ ASISTENCE B 5349 Studijní obor PORODNÍ ASISTENTKA 5341 R 007 Kombinovaná forma Podíl teoretické a praktické výuky (uvedené počty hodin/semestr) Ročník 1. 2. 3. Celková hodinová dotace (př./cv.) za studium semestr 1. 2. 3. 4. 5. 6. Počet vyuč. týdnů 15 15 15 15 15 15 Povinné základní předměty - kategorie A Anatomie 10/5^ ZK,z 10/5 Fyziologie 8/0 z 8/4 ZK, z 16/4 Patologie 12/0 z 10/4 ZK, z 22/4 Lékařská biofyzika 10/0 ZK 10/0 Biochemie a hematologie 10/4 ZK,z 10/4 Embryologie 10/0 K 10/0 Genetika 6/0 K 6/0 Lékařská terminologie a latina 0/8 ZK 0/8 Obecná psychologie 2/3 K,z 2/3 Vývojová psychologie 3/7 ZK, z 3/7 Sociální psychologie 3/7 z, z 3/7 Zdravotnická psychologie 3/7 K, z 3/7 Zdravý životní styl 0/10 K 0/10 Filozofie v porodní asistenci 0/4 K 0/4 Mikrobiologie a imunologie 10/2 ZK, z 10/2 Radiologie a nukleární medicína 6/2 K,z 6/2 Klinická a porodnická propedeutika 10/5 ZK,z 10/5 První pomoc 0/6 K 0/6 Farmakologie 10/8 ZK, z 10/8 Epidemiologie 6/0 ZK 6/0 Zacházení s chemickými látkami 2 * 0/2 Informační systémy ve zdravotnictví 0/4 z 0/4 Sociologie 5/5 K,z 5/5 Etika ve zdravotnictví 5/5 K,z 5/5 Ochrana veřejného zdraví 0/10 ZK 0/10 Výzkum v porodní asistenci 5/5 K,z 5/5 Management v porodní asistenci 5/5 K, z 5/5 Zdravotnické právo a profesní legislativa 5/5 K,z 5/5 Edukace v porodní asistenci 5/5 K, z 5/5 Úvod do ekonomiky zdravotnictví 10/0 ZK 10/0 Povinné oborové předměty - kategorie A Základy teorie porodní asistence 15/5 z,z 5/5 ZK,z 20/10 Komunikace 0/5 z 0/5 Dovednosti v porodní asistenci 0/15 ZK 0/15 Multikulturní výchova v porodní asistenci 0/5 K 0/5 Primární a komunitní péče v porodní asistenci 0/15 z 0/15 K 0/30 Porodní asistence 0/10 z 0/10 ZK 0/10 ZK 0/30 Ošetřovatelská péče v gynekologii 10/0 z 5/5 ZK,z 15/5 Porodnictví 10/0 z 5/5 ZK,z 0/10 z 0/10 z 0/20 ZK 15/45 Péče o novorozence a kojence 10/10 z, z 10/20 ZK, z 20/30 Výživa v porodní asistenci 5/5 K,z 5/5 Ošetřovatelská péče v interních oborech 10/5 ZK, z 10/5 Ošetřovatelská péče v chirurgických oborech 10/5 ZK, z 10/5 Ošetřovatelská péče v neurologii 5/3 ZK,z 5/3 Ošetřovatelská péče v psychiatrii 5/5 K,z 5/5 Akutní a kritické stavy v porodnictví a gynekologii 5/5 K,z 5/5 Propedeutika bakalářské práce 10/5 z,z 0/40 z 2/20 ZK,z 12/65 Odborná praxe 0/120 z 0/120 z 0/120 z 0/120 z 0/120 ZK 0/600 Individuální odborná praxe 0/300 z 0/300 z 0/600 Povinně volitelné předměty - kategorie B Cizí jazyk 0/10 z 0/10 ZK 0/20 Základy fyzioterapie v péči o ženu 0/5 z 0/5 Psychoterapeutické techniky v porodní asistenci 4/4 K 4/4 Ultrazvuková diagnostika v porodní asistenci 0/5 K 0/5 Didaktika praxe v porodní asistenci 5/5 K,z 5/5 Sociologie rodiny 0/3 K 0/3 Porodnická analgezie a anestézie 5/5 ZK,z 5/5 Volitelné předměty - kategorie C předmět lze zapsat pouze 1 x Úvod do klinické mikrobiologie doporučeno pro 1. ročník 5/0 z Výběrová TV doporučeno pro 2. nebo 3. ročník 0/20 z Diabetologie pro porodní asistentky doporučeno pro 2. nebo 3. ročník 0/5 z Péče o ženu při asistované reprodukci doporučeno pro 2. nebo 3. ročník 0/5 K Informační výchova doporučeno pro 1. nebo 2. ročník 0/12 z D Pravidla pro vytváření studijních plánů SP (oboru) a návrh témat prací Vysoká škola Masarykova univerzita Součást vysoké školy Lékařská fakulta Název studijního programu Porodní asistence Název studijního oboru Porodní asistentka Ročník : 1 Semestr: první Délka přímé výuky: 50 minut (uvedné počty hodin/semestr) Název předmětu Rozsah a struktura výuky Způsob zakončení Přednášející Povinné základní a oborové předměty kategorie A ECTS Anatomie P – 10 hod. S – 5 hod ZK,z 3 doc. MUDr. Pavel Matonoha, CSc. (100%) Fyziologie P – 8 hod. z 1 doc. MUDr. Zdeněk Wilhelm, CSc. (100%) Lékařská biofyzika P – 10 hod. ZK 2 doc. RNDr. Jiřina Škorpíková, CSc. (100%) Biochemie a hematologie P – 10 hod. S – 4 hod. ZK,z 3 prof. MUDr. Eva Táborská, CSc. (100%) Embryologie P – 10 hod. K 2 doc. MUDr. Miroslava Sedláčková, CSc. (100%) Lékařská terminologie a latina S – 8 hod. ZK 2 doc. PhDr. Elena Marečková, CSc. (100%) První pomoc S – 6 hod. K 2 Mgr. Lenka Veselá (100%) Epidemiologie P – 6 hod ZK 2 MUDr. Marie Kolářová, CSc. (100%) Obecná psychologie P – 2 hod. S – 3 hod K,z 2 doc. PhDr. Marcela Bendová, Ph.D. (25%) Mgr. Hana Jahnová (75%) Zdravý životní styl S – 10 hod. K 1 doc. MUDr. Jindřich Fiala, CSc. (100%) Filozofie v porodní asistenci S – 4hod. K 1 prof. PhDr. Jan Zouhar, CSc. (100%) Základy teorie porodní asistence P – 15 hod. S – 5 hod. z,z 3 PhDr. Radka Wilhelmová (67%) Mgr. Hana Jahnová (33%) Komunikace S – 5 hod. z 1 Mgr. Hana Jahnová (100%) Dovednosti v porodní asistenci S – 15 hod. ZK 4 Mgr. Blanka Trojanová (100%) Ošetřovatelská péče v gynekologii P – 10 hod. z 1 doc. MUDr. Igor Crha, CSc. (100%) Ročník : 1 Semestr: druhý Délka přímé výuky: 50 minut Název předmětu Rozsah a struktura výuky Způsob zakončení Přednášející Povinné základní a oborové předměty kategorie A ECTS Fyziologie P – 8 hod. S – 4 hod. ZK, z 3 doc. MUDr. Zdeněk Wilhelm, CSc. (100%) Genetika P – 6 hod. K 1 MUDr. Renata Gaillyová, PhD. (70%) RNDr. Iveta Valášková (10%) Mgr. Marta Hanáková (10%) MUDr. Šárka Prášilová (10%) Vývojová psychologie P – 3 hod. S – 7 hod. ZK, z 2 doc. MUDr. Marcela Bendová, Ph.D. (25%) Mgr. Hana Jahnová (75%) Sociální psychologie P – 3hod S – 7 hod. z, z 2 doc. MUDr. Marcela Bendová, Ph.D. (25%) Mgr. Hana Jahnová (75%) Mikrobiologie a imunologie P – 10 hod. S – 2 hod. ZK, z 3 MUDr. Ondřej Zahradníček (100%) Radiologie a nukleární medicína P – 6 hod S – 2 hod. K,z 2 prof. MUDr. Vlastimil Válek, CSc., MBA (100%) Klinická a porodnická propedeutika P – 10 hod. S – 5 hod. ZK, z 3 prof. MUDr. Hana Matějovská-Kubešová, CSc. (67%) doc. MUDr. Igor Crha, CSc. (33 %) Informační systémy ve zdravotnictví S – 4 hod z 1 MUDr. Aleš Bourek, PhD. (100%) Základy teorie porodní asistence P – 5 hod. S – 5 hod. ZK,z 3 PhDr. Radka Wilhelmová (100%) Porodní asistence S – 10 hod. z 2 Mgr. Blanka Trojanová (50%) PhDr. Radka Wilhelmová (50%) Ošetřovatelská péče v gynekologii P – 5 hod. S – 5 hoh. ZK,z 2 doc. MUDr. Igor Crha, CSc. (50%) Mgr. Blanka Trojanová (50%) Porodnictví P – 10 hod. z 1 doc. MUDr. Igor Crha, CSc. (100%) Odborná praxe S – 120 hod. z 2 Mgr. Blanka Trojanová (100%) Individuální odborná praxe S – 300 hod. z 3 PhDr. Radka Wilhelmová (100%) Volitelné předměty kategorie C Úvod do klinické mikrobiologie P – 5 hod. z 1 MUDr. Ondřej Zahradníček (100%) Informační výchova S – 12 hod. z 2 Mgr. Zdeňka Dohnálková (33%) Mgr. Jiří Kratochvíl (33%) Mgr. Petr Křivánek (34%) Student si může zapsat volitelný předmět C pouze 1x za studium. Počet kreditů za předměty kategorie A a B v prvním ročníku: 60 Počet kreditů za předměty kategorie C: 3 Předměty kategorie C jsou vyučovány při minimálním počtu 10 zapsaných studentů. Ročník : 2 Semestr: třetí Délka přímé výuky: 50 minut Název předmětu Rozsah a struktura výuky Způsob zakončení Přednášející Povinné základní a oborové předměty kategorie A ECTS Patologie P – 12 hod. z 1 prof. MUDr. Jarmila Siegelová, DrSc. (100%) Zdravotnická psychologie P – 3 hod. S – 7 hod. K, z 2 doc. MUDr. Marcela Bendová, Ph.D. (25%) Mgr. Hana Jahnová (75%) Farmakologie P – 10 hod. S – 8 hod. ZK, z 4 prof. MUDr. Alexandra Šulcová, CSc. (100%) Výzkum v porodní asistenci P -5 hod S – 5 hod K,z 3 RNDr. Jiří Jarkovský , PhD. (50%) PhDr. Radka Wilhelmová (50%) Porodní asistence S – 10 hod. ZK 4 Mgr. Blanka Trojanová (50%) PhDr. Radka Wilhelmová (50%) Porodnictví P – 5 hod S – 5 hod. ZK, z 4 doc. MUDr. Igor Crha, CSc. (50%) Mgr. Blanka Trojanová (50%) Péče o novorozence a kojence P – 10 hod. S – 10 hod. z, z 4 prof. MUDr. Hana Hrstková, CSc. (50%) Mgr. Jaroslava Fendrychová,PhD. (50%) Výživa v porodní asistenci P – 5 hod S – 5 hod. K,z 2 Mgr. Jitka Pokorná (100%) Odborná praxe S – 120 hod. z 3 Mgr. Blanka Trojanová (100%) Povinně volitelné předměty kategorie B Cizí jazyk S – 10 hod. z 2 Mgr. Radomíra Bednářová (100%) Základy fyzioterapie v péči o ženu S – 5 hod. z 1 Mgr. Hana Havelková (100%) Ročník : 2 Semestr: čtvrtý Délka přímé výuky: 50 minut Název předmětu Rozsah a struktura výuky Způsob zakončení Přednášející Povinné základní a oborové předměty kategorie A ECTS Patologie P – 10 hod. S – 4 hod. ZK, z 3 prof. MUDr. Jarmila Siegelová, DrSc. (100%) Etika ve zdravotnictví P – 5 hod. S – 5 hod. K,z 2 Mgr. Josef Kuře, Dr. phil. (100%) Zdravotnické právo a profesní legislativa P – 5 hod. S – 5 hod. K,z 2 JUDr. Ing. Lukáš Prudil, PhD. (100%) Edukace v porodní asistenci P – 5 hod. S – 5 hod. K,z 2 PhDr. Radka Wilhelmová (100%) Primární a komunitní péče v porodní asistenci S – 15 hod. z 2 PhDr. Radka Wilhelmová (100%) Porodní asistence S – 10 hod. ZK 4 Mgr. Blanka Trojanová (50%) PhDr. Radka Wilhelmová (50%) Propedeutika bakalářské práce P – 10 hod. S – 5 hod. z,z 2 PhDr. Radka Wilhelmová (100%) Porodnictví S – 10 hod. z 2 Mgr. Blanka Trojanová (100%) Péče o novorozence a kojence P – 10 hod. S – 20 hod. ZK, z 3 prof. MUDr. Hana Hrstková, CSc. (33%) Mgr. Jaroslava Fendrychová, PhD. (67%) Odborná praxe S – 120 hod. z 2 Mgr. Blanka Trojanová (100%) Individuální odborná praxe S – 300 hod. z 3 PhDr. Radka Wilhelmová (100%) Povinně volitelné předměty kategorie B Cizí jazyk S – 10 hod. ZK 2 Mgr. Radomíra Bednářová (100%) Psychoterapeutické techniky v porodní asistenci P – 4 hod. S – 4 hod K,z 1 doc. MUDr. Marcela Bendová, Ph.D. (25%) Mgr. Hana Jahnová (75%) Volitelné předměty kategorie C Výběrová TV S – 20 hod. z 1 PaedDr. Věra Večeřová (100%) Diabetologie pro porodní asistentky S – 5 hod. z 1 prof. MUDr. Hana Matějovská-Kubešová, CSc. (100%) Péče o ženu při asistované reprodukci S – 5 hod. K 2 doc. MUDr. Igor Crha, CSc. (100%) Informační výchova S – 12 hod. z 2 Mgr. Zdeňka Dohnálková (33%) Mgr. Jiří Kratochvíl (33%) Mgr. Petr Křivánek (34%) Počet kreditů za předměty kategorie A a B v druhém ročníku je: 60 Počet kreditů za předměty kategorie C: 6 Předměty kategorie C jsou vyučovány při minimálním počtu 10 zapsaných studentů. Ročník : 3 Semestr: pátý Délka přímé výuky: 50 minut Název předmětu Rozsah a struktura výuky Způsob zakončení Přednášející Povinné základní a oborové předměty kategorie A ECTS Sociologie P – 5hod. S – 5 hod. K,z 2 Mgr. Lucie Jarkovská (100%) Ochrana veřejného zdraví S – 10 hod. ZK 1 doc. MUDr. Jindřich Fiala, CSc. (100%) Management v porodní asistenci P – 5 hod. S – 5 hod. K, z 2 Mgr. Lenka Veselá (100%) Úvod do ekonomiky zdravotnictví P -10 hod ZK 2 Doc. JUDr. Ivan Malý, CSc. (100%) Primární a komunitní péče v porodní asistenci S – 15 hod. K 3 PhDr. Radka Wilhelmová (100%) Porodnictví S – 10 hod. z 3 Mgr. Blanka Trojanová (100%) Ošetřovatelská péče v interních oborech P – 10 hod. S – 5 hod. ZK, z 3 prof. MUDr. Hana Matějovská-Kubešová, CSc. (67%) Bc. Darja Navrátilová (33%) Ošetřovatelská péče v neurologii P – 5 hod. S – 3 hod. ZK,z 3 doc. MUDr. Pavel Štourač, PhD. (60 %)¨ Bc. Mária Gučková (40%) Ošetřovatelská péče v psychiatrii P- 5 hod S -5 hod K,z 3 Prof. MUDr. Eva Češková, CSc. (50%) Milena Švestková (50%) Akutní a kritické stavy v porodnictví a gynekologii P – 5 hod. S – 5 hod. K,z 2 doc. MUDr. Igor Crha, CSc. (50%) Bc. Miloslava Kameníková (50%) Propedeutika bakalářské práce S – 40 hod. z 3 PhDr. Radka Wilhelmová (100%) Odborná praxe S – 120 hod. z 3 Mgr. Blanka Trojanová (100%) Ročník : 3 Semestr: šestý Délka přímé výuky: 50 minut Název předmětu Rozsah a struktura výuky Způsob zakončení Přednášející Povinné základní a oborové předměty kategorie A ECTS Multikulturní výchova v porodní asistenci S – 5 hod. K 1 Mgr. Blanka Trojanová (100%) Porodnictví S – 20 hod. ZK 5 Mgr. Blanka Trojanová (100%) Propedeutika bakalářské práce P- 2 hod S – 20 hod. ZK,z 7 PhDr. Radka Wilhelmová (100%) Ošetřovatelská péče v chirurgických oborech P – 10 hod. S – 5 hod. ZK, z 3 doc. MUDr. Zdeněk Kala, CSc. (67%) PhDr. Jana Kocourková (33%) Odborná praxe S – 120 hod. ZK 6 Mgr. Blanka Trojanová (100%) Povinně volitelné předměty kategorie B Ultrazvuková diagnostika v porodní asistenci S – 5 hod. K 2 MUDr. Romana Gerychová (100%) Didaktika praxe v porodní asistenci P- 5 hod. S – 5 hod. K,z 2 PhDr. Radka Wilhelmová (100%) Sociologie rodiny S – 3 hod. K 1 Mgr. Lucie Jarkovská (100%) Porodnická analgezie a anestézie P- 5 hod. S – 5 hod. ZK,z 3 MUDr. Olga Hrazdilová (100%) Volitelné předměty kategorie C Výběrová TV S – 20 hod. z 1 PaedDr. Věra Večeřová (100%) Diabetologie pro porodní asistentky S – 5 hod. z 1 prof. MUDr. Hana Matějovská-Kubešová, CSc. (100%) Péče o ženu při asistované reprodukci S – 5 hod. K 2 doc. MUDr. Igor Crha, CSc. (100%) Počet kreditů za předměty kategorie A a B v třetím ročníku je: 60 Počet kreditů za předměty kategorie C: 4 Předměty kategorie C jsou vyučovány při minimálním počtu 10 zapsaných studentů. Požadavky na ukončení - Způsob a podmínky kontroly a ukončení studia přesně vymezuje studijní plán oboru, studijní a zkušební řád LF MU. Podmínkou uzavření studia je dosažení cílů studijního programu a získání předepsaného počtu kreditů v předepsané skladbě (tj. předměty povinné, povinně volitelné a volitelné) a splnění předepsaných studijních povinností do doby dané maximální možnou délkou studia.Úspěšné vykonání státní závěrečné zkoušky (SZZ). Součástí SZZ je: 1. Obhajoba předložené bakalářské práce 2. Zkouška z předmětu: - Porodní asistence (teorie porodní asistence, porodnictví, gynekologie, neonatologie) - Humanitní vědy Uchazeč o vykonání státní závěrečné zkoušky musí požádat. Může tak učinit poté, co splnil všechny požadavky bakalářského studijního programu. Vykonání státní závěrečné zkoušky se řídí dle hlavy IV, článek 22-24 Studijního a zkušebního řádu pro studenty bakalářských studijních programů Masarykovy univerzity. Požadavky na přijetí Do studia může být přijat uchazeč, který: - splnil podmínky přijímacího řízení na Masarykovu univerzitu (v souladu s § 49, odst.5, zákona č.111). - absolventka střední školy ukončené maturitní zkouškou; - splňuje stanovená zdravotní kriteria pro výkon povolání, která jsou v souladu s platnými legislativními normami. Pokud je držitelem osvědčení způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu v oboru porodní asistentka. Nebo je držitelem osvědčení způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu v oboru všeobecná sestra. Bude jí uznána praxe v rozsahu stanoveném katedrou porodní asistence podle způsobilosti na základě předloženého dokladu. Ověřenou kopii zmíněného osvědčení vydaného Ministerstvem zdravotnictví příslušného státu přiloží uchazeč o studium buď k přihlášce ke studiu nebo ji předloží v den přijímacího řízení. Další povinnosti / odb. praxe - Absolvovat odbornou praxi v porodní asistenci ve zdravotnických zařízeních a v rámci této praxe samostatně odvést nejméně 40 fyziologických porodů nebo 30 porodů a 20 asistencí u porodů, asistovat alespoň u 2 porodů koncem pánevním a u operativních porodů včetně císařských řezů, poskytnout odbornou péči 40 ženám s fyziologickým a 40 ženám s rizikovým těhotenstvím, provést 100 prenatálních vyšetření a 100 poporodních ošetření, ošetřit 100 fyziologických novorozenců. Další povinnosti jsou uvedeny v charakteristice studijního předmětu Odborná praxe v porodní asistenci. - Průběžně plnit studijní povinnosti definované studijním plánem, který je v souladu se studijním a zkušebním řádem Masarykovy univerzity. - Úspěšně uzavřít všechny ročníky studia, tj. úspěšné ukončení všech předmětů, které byly předepsány studijním programem pro 1. – 3. ročník studia (předepsaný počet kreditů podle studijního plánu). - Vypracovat a obhájit bakalářskou práci a složit státní závěrečnou zkoušku. Hodnocení studia podléhá podmínkám Studijního a zkušebního řádu Masarykovy univerzity. Návrh témat prací * Současné trendy v prevenci onemocnění novorozence * Jak se české ženy připravují na mateřství * Interrupce z pohledu etiky * Vliv výživy v těhotenství na průběh porodu a porodní hmotnost novorozence * Porucha plodnosti pohledem společnosti * Představy žen o fyziologickém porodu * Porovnání vnímání intenzity bolesti při spontánním a indukovaném porodu * Kompetence porodní asistentky vývoj a současnost * Péče o těhotné, rodičky a nedělky v USA * Anemie v těhotenství Návaznost na další stud. pr. Absolvování bakalářského studia porodní asistentka je předpokladem k magisterskému vzdělání ve vybraných nelékařských studijních programech. Hodnocení průběhu studia: ^ Způsob a podmínky kontroly studia jsou dány studijním a zkušebním řádem Masarykovy univerzity – Hlava III, IV (Ukončením předmětu se rozumí splnění jeho požadavků jedním z těchto způsobů: zápočtem, kolokviem, zkouškou. Klasifikační stupnice odpovídá zásadám ECTS a má stupně: A - F). Konkrétní požadavky vypisuje garant daného studijního předmětu. Po úspěšně absolvované a ukončené studijní disciplíně jsou studentovi započteny příslušné ECTS kredity ( 60 kreditů za akademický rok ), celkem 180 za celou dobu studia. Po celou dobu studia má student kdykoliv možnost elektronického kontaktu s garantem předmětu nebo vyučujícím předmětu, což je umožněno propracovaným „Informačním systémem Masarykovy univerzity“. Rozpis pracovišť Odborné praxe v porodní asistenci a Individuální odborné praxe Odborná praxe v porodní asistenci 1. ročník (celkem 120 hodin) Druhý semestr: 120 hodin Oddělení reprodukční gynekologie Gynekologická ambulance Porodní sál Ambulance porodního sálu Individuální odborná praxe 1. ročník (celkem 300 hodin) Porodní sál (200 hod), Prenatální poradna, oddělení reprodukční gynekologie (100 hod) Odborná praxe v porodní asistenci 2. ročník (celkem 240 hodin) Třetí semestr: 120 hodin Porodní sál Poporodní oddělení Prenatální poradna Čtvrtý semestr: 120 hodin Poporodní oddělení Novorozenecké oddělení Porodní sál Perinatologie Individuální odborná praxe 2. ročník (celkem 300 hodin) Porodní sál (150 hod) Poporodní oddělení, perinatologie, novorozenecká oddělení (150 hod) Odborná praxe v porodní asistenci 3. ročník (celkem 240 hodin) Pátý semestr: 120 hodin Operační sál Novorozenecká oddělení Porodní sál Šestý semestr: 120 hodin Porodní sál Celkem za studium v obou předmětech: 1200 hodin Odborná praxe studentek Katedry porodní asistence LF MU Brno probíhá na akreditovaných pracovištích FN Brno. Průběh odborné praxe zajišťuje vazbu mezi teoretickou a praktickou výukou studentek. Probíhá tak, aby byly splněny cíle výuky a byla realizována ošetřovatelská péče metodou ošetřovatelského procesu v plném rozsahu studijního programu. Praxe je garantována asistentkami katedry porodní asistence – vysokoškolskými pedagogy a probíhá pod vedením mentorek klinické praxe. Studentkám kombinované formy studia oboru porodní asistentka, které jsou držitelkami osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu (RM), vydaného MZČR, bude uznána odborná praxe v rozsahu stanoveném katedrou porodní asistence v závislosti na délce předchozí praxe a pracovišti z výuky povinné pro tento studijní obor. Absolvování praxe v oboru musí být řádně doloženo managementem příslušného pracoviště. Seznam povinných a povinně volitelných předmětů Akutní a kritické stavy v porodnictví a gynekologii ............................................................. - 34 - Anatomie ................................................................................................... ............................ - 35 - Biochemie a hematologie ................................................................................................... ... - 36 - Cizí jazyk – angličtina ................................................................................................... ........ - 37 - Diabetologie pro porodní asistentky ...................................................................................... - 38 - Didaktika praxe v porodní asistenci ...................................................................................... - 39 - Dovednosti v porodní asistenci ............................................................................................. - 40 - Edukace v porodní asistenci .................................................................................................. - 41 - Embryologie ................................................................................................... ....................... - 42 - Epidemiologie ................................................................................................... .................... - 43 - Etika ve zdravotnictví ................................................................................................... ........ - 44 - Farmakologie ................................................................................................... ..................... - 45 - Filozofie v porodní asistenci ................................................................................................. - 46 - Fyziologie ................................................................................................... .......................... - 47 - Genetika ................................................................................................... ........................... ..- 49 - Individuální odborná praxe ................................................................................................... - 50 - Informační systémy ve zdravotnictví .................................................................................... - 51 - Informační výchova ................................................................................................... ........... - 52 - Klinická a porodnická propedeutika ..................................................................................... - 54 - Komunikace ……………………………. ............................................................................ - 56 - Lékařská biofyzika ................................................................................................... ............. - 58 - Lékařská terminologie a latina .............................................................................................. - 60 - Management v porodní asistenci ........................................................................................... - 61 - Mikrobiologie a imunologie .................................................................................................. - 63 - Multikulturní výchova v porodní asistenci ............................................................................ - 64 - Obecná psychologie ................................................................................................... ......... ..- 65 - Odborná praxe ………………….. ........................................................................................ - 67 - Ochrana veřejného zdraví ................................................................................................... ... - 69 - Ošetřovatelská péče v gynekologii . ........................................................................... - 70 - Ošetřovatelská péče v chirurgických oborech ....................................................................... - 72 - Ošetřovatelská péče v interních oborech ............................................................................... - 73 - Ošetřovatelská péče v neurologii ........................................................................................... - 74 - Ošetřovatelská péče v psychiatrii ........................................................................................... - 75 - Patologie ................................................................................................... .............................. - 76 - Péče o novorozence a kojence ................................................................................................ - 77 - Péče o ženu při asistované reprodukci .................................................................................... - 79 - Porodnictví ................................................................................................... ........................... - 80 - Porodní asistence ................................................................................................... .................. - 82 - Porodnická analgezie a anestézie ……………………………................................................ - 84 - Primární a komunitní péče v porodní asistenci ....................................................................... - 85 - Propedeutika bakalářské práce ................................................................................................ - 86 - První pomoc ................................................................................................... ......................... - 88 – Psychoterapeutické techniky v porodní asistenci …………………………………………… - 89 - Radiologie a nukleární medicína ............................................................................................. - 91 - Sociální psychologie ................................................................................................... ............. - 93- Sociologie ................................................................................................... ............................. - 94 - Sociologie rodiny ................................................................................................... .................. - 93- Ultrazvuková diagnostika v porodní asistenci ......................................................................... - 94- Úvod do ekonomiky zdravotnictví ………….......................................................................... - 95 - Úvod do klinické mikrobiologie ............................................................................................. - 96 - Vývojová psychologie ................................................................................................... ......... - 97 - Výzkum v porodní asistenci ................................................................................................... - 99 - Výživa v porodní asistenci ................................................................................................... . - 101 - Základy fyzioterapie v péči o ženu ....................................................................................... - 102 - Základy teorie porodní asistence …………………............................................................... - 103 - Zdravotnická psychologie ................................................................................................... .. - 105 - Zdravotnické právo a profesní legislativa ............................................................................. - 107 - Zdravý životní styl ................................................................................................... ............. - 108 - ________________________________ [1] Cíle studijního programu vyjadřují základní zaměření studijního programu v souvislosti s možnostmi uplatnění absolventa.