Žádost o reakreditaci bakalářského studijního programu ^ Vysoká škola: MASARYKOVA UNIVERZITA Součást vysoké školy: LÉKAŘSKÁ FAKULTA Sídlo žadatele: Žerotínovo náměstí 9 601 77 Brno Typ vysoké školy: univerzitní Typ právnické osoby: veřejná vysoká škola Název studijního programu: PORODNÍ ASISTENCE B 5349 Kvalifikační studijní obor: PORODNÍ ASISTENTKA 5341R007 Typ studijního programu: zdravotnický bakalářský Forma studia: prezenční Adresa www stránky: www.med.muni.cz Vědecká rada univerzitní VŠ schválila návrh studijního programu dne 14.5.2010 Prof. PhDr. Petr Fiala, Ph.D.,LL.M rektor Obsah: A – Žádost o prodloužení akreditace studijního bakalářského programu. - 1 - Bb – Prodloužení doby platnosti akreditace SP. - 2 - Provedené změny oproti původnímu programu ........................................................................ - 3 - Informační zabezpečení studijního programu. - 5 - Celková vybavenost LF výpočetní technikou. - 6 - Odůvodnění studijního programu. - 7 - Stručná ekonomická, sociální a demografická charakteristika předpokládané spádové oblasti - 8 - Charakteristika studijního programu. - 9 - Profil absolventa studijního oboru. - 11 - Kvalifikační připravenost a uplatnění absolventa ................................................................... - 15 - Převodní tabulka. - 16 - C – Informace o studijním programu. - 21 - Podmínky kvalifikačního vzdělávání ...................................................................................... - 22 - Podíl teoretické a praktické výuky. - 22 - D - Pravidla pro vytváření studijních plánů SP (oboru) - 25 - Studijní plán. - 26 - D - Pravidla pro vytváření studijních plánů - ECTS. - 29 - Rozpis pracovišť předmětů Odborná praxe a Individuální odborná praxe. - 35 - Seznam povinných a povinně volitelných předmětů. - 36 - E Charakteristika studijního předmětu .................................................................................... - 37 - F – Personální zabezpečení studijního programu. - 92 - G - Personální zabezpečení ................................................................................................... .. - 93 - Seznam přednášejících. - 95 - H - Personální zabezpečení - přednášející - 98 - Finanční zabezpečení studijního programu. - 163 - Materiální a technické zabezpečení - 165 - Záměr rozvoje studijního programu. - 166 - Příloha č. 1 Dohoda o spolupráci LF MU a FN Brno.............................................................- 168 - Příloha č. 2 Dodatek č.3 k Dohodě o spolupráci…………………………………………….- 172 - Příloha č. 3 Rozhodnutí o udělení skreditace ........................................................................ - 173 - Příloha č. 4 Rozhodnutí o udělení skreditace ........................................................................ - 175 - A – Žádost o reakreditaci studijního bakalářského programu Vysoká škola Masarykova univerzita Součást vysoké školy Lékařská fakulta st. doba titul Název studijního programu PORODNÍ ASISTENCE B 5349 3 Bc. Původní název SP Ošetřovatelství platnost předchozí akred. 31.12.2010 druh rozšíření Typ žádosti prodloužení akreditace druh rozšíření Typ studijního programu bakalářský rigorózní řízení Forma studia prezenční KKOV Názvy studijních oborů Porodní asistentka 5341 R 007 Adresa www stránky www.med.muni.cz heslo k přístupu na www Schváleno VR /UR /AR VR podpis rektora datum Dne 14.5.2010 Bb – Prodloužení doby platnosti akreditace SP Vysoká škola Masarykova univerzita Součást vysoké školy Lékařská fakulta Název studijního programu PORODNÍ ASISTENCE B 5349 Název studijního oboru Porodní asistentka 5341 R 007 Charakteristika žádané změny * Prodloužení akreditace studijního programu. * Dochází ke změně názvu studijního programu z „Ošetřovatelství“ na „Porodní asistence“ s číselným kódem R 5349. Název studijního oboru je beze změny. * Dílčí změny ve studijním plánu, změny hodinové dotace: viz Studijní plán Prostorové zabezpečení studijního programu Budova ve vlastnictví VŠ ANO Budova v nájmu – doba platnosti nájmu Změny, které byly provedeny oproti původnímu akreditovanému programu oboru Porodní asistentka v prezenční formě (na základě doporučení Metodického pokynu k vyhlášce č.39/2005 Sb.pro studijní obor porodní asistentka) 1. Do studijního plánu byly na základě vyhlášky Sb. z. č. 39/2005 a Metodického pokynu k této vyhlášce zařazeny nové předměty: Informační výchova, Psychoterapeutické postupy v porodní asistenci, Výzkum v porodní asistenci (náhrada za předmět Analýza management dat a Biostatistika); Základy teorie porodní asistence (obsahově náhrada za předmět Ošetřovatelství, Ošetřovatelský proces a potřeby nemocných, Multikulturní výchova); předmět je specificky zaměřen na obor Porodní asistence; Dovednosti v porodní asistenci (náhrada za předmět Ošetřovatelské postupy); Komunikace (byla vyčleněna z předmětu Ošetřovatelství-cvičení a zahrnuje obsahově i aspekty sociální psychologie); Obecná a vývojová psychologie (zahrnuje předchozí dva předměty Obecnou a Vývojovou psychologii), Zdravotnická a sociální psychologie byly spojeny v jeden předmět. Došlo ke změně názvů některých předmětů: Biofyzika – Lékařská biofyzika, Základy genetiky – Genetika, Filozofie v ošetřovatelství – Filozofie v porodní asistenci, Etika v ošetřovatelství – Etika ve zdravotnictví, Základy ekonomie – Úvod do ekonomiky zdravotnictví, Ošetřovatelství v primární péči – Primární a komunitní péče v porodní asistenci, Ošetřovatelská péče o ženu v porodnictví – Porodnictví, Sexuální výchova a plánované rodičovství – Výchova k reprodukčnímu zdraví, Ošetřovatelská péče o novorozence a kojence – Péče o novorozence a kojence, Ošetřovatelská péče o nemocné v interních (chirurgických) oborech – Ošetřovatelská péče v interních (chirurgických) oborech, Ošetřovatelská péče o nemocné v neurologii (psychiatrii) – Ošetřovatelská péče v neurologii (psychiatrii), Ošetřovatelská praxe – Odborná praxe, Výživa člověka – Výživa v porodní asistenci, Analgezie, anestezie a resuscitace v práci porodní asistentky – Porodnická analgezie a anestézie. 2. Úprava studijního plánu byla provedena s cílem specifické přípravy studentek pro výkon profese porodní asistenky (nezastupitelnost a specializace oboru), zajištění logické návaznosti předmětů, zlepšení kvality výuky a umožnění plnění odborných výkonů dle Metodického pokynu k vyhlášce č. 39/2005 Sb. pro studijní obor Porodní asistentka. Filozofie v porodní asistenci přesunuta z 1. semestru do 3. semestru, Sociologie přesunuta ze 4. semestru do 5. semestru, Psychoterapeutické postupy v porodní asistenci zařazeny ve 4. semestru, Výzkum v porodní asistenci zařazen ve 3. semestru, Informační výchova - zařazena do 3. semestru, Dovednosti v porodní asistenci (původně Ošetřovatelské postupy) zařazeny v 1. semestru, hodinová dotace navýšena o 2 hodiny (předcházejí předmětu Porodní asistence a Odborná praxe), Cizí jazyk zařazen ve 3. a 4. semestru (v prvním ročníku jsou studentky informovány o požadované vstupní úrovni znalostí a mohou tak přizpůsobit svou vstupní jazykovou úroveň). Došlo k navýšení hodinové dotace předmětu Lékařská biofyzika z 1/1 (28 hodin) na 2/1 (42 hodin), Genetika z 1,5/0 (15 hodin) na doporučovaných 2/0 (20 hodin), Primární a komunitní péče z 0/90 na 10/90. Navýšení hodinové dotace předmětu Komunikace z 0/1 (14 hodin) na 1/1 (28 hodin) a Základy fyzioterapie v péči o ženu z 0/1 (10 hodin) na 0/2 (20 hodin). Došlo ke změně pojetí předmětu Výchova k reprodukčnímu zdraví ve prospěch cvičení (z 2/0 na 1/1). Předmět Sociologie rodiny je včleněn do předmětu Sociologie. Došlo k rozšíření obsahu předmětu Ochrana veřejného zdraví o kapitoly z Veřejného zdravotnictví. * Učební plán byl zachován v členění na bloky teoretické a praktické výuky tak, že je dodrženo požadovaných 4600 hodin výuky z toho minimálně 1200 hodin praxe, tříletý studijní program i splnění předepsaných výkonů. * Předpokládané počty přijatých uchazečů zůstávají beze změny (25 až 30). Informační zabezpečení studijního programu Vysoká škola Masarykova univerzita Součást vysoké školy Lékařská fakulta Název studijního programu Porodní asistence celk. počet knihoven Druh knihovny univerzitní fakultní pracoviště (katedra…) Celkový počet svazků 160 103 Roční přírůstek knižních jednotek 8 186 Roční přírůstek titulů celkem 2928 Počet odebíraných titulů časopisů celkem 244 Počet odebíraných zahr.titulů časopisů 100 Počet odebíraných českých titulů časop. 144 Jsou součástí fondů kompaktní disky ? ano / ne ano ano / ne Jsou součástí fondů videokazety ? ano / ne ano ano / ne Otevír. hod. knihov./studovny v týdnu / 46/46 Provozuje knih. počítač. inform. služby ? ano / ne ano Zajišťuje knihovna rešerže z databází ? ano Je zapojena na CESNET/INTERNET ? ano / ne ano ano / ne Počet stanic na CESNETu/INTERNETu 110 Jiná databázová centra/sítě ? ano / ne ne ano / ne Počet počítačů v knihovně/studovně 20.II 85/85 Z toho počítačů zapojeno v síti / 85/85 Celková vybavenost LF výpočetní technikou LF aktuálně vlastní cca 1200 počítačů, z toho cca 350 notebooků. Většina počítačů je připojena k Internetu přímo prostřednictvím fakultní sítě, nebo přes sítě fakultních nemocnic. Přístup studentů Lékařské fakulty Masarykovy univerzity v Brně k výpočetní technice 1. Celouniverzitní počítačová studovna MU celkem 135 počítačů připojených k Internetu provoz 24 hodin denně, 7 dnů v týdnu, kromě několika dnů (Vánoce, Silvestr), volný přístup studentů, možnost připojení vlastních notebooků přes kabel nebo bezdrátově 2. Počítačová studovna knihovny univerzitního kampusu Bohunice celkem 100 PC připojených k Internetu, možnost připojení notebooků přes WiFi, provoz Po-Čt 9-19 hod, Pá 9-15 hod, volný přístup studentů 3. Počítačová učebna/studovna Biofyzikálního ústavu 20 počítačů připojených k Internetu, používána k výuce i samostatné práci studentů, pro samostatnou práci přístupná v pracovní dny vždy odpoledne cca 6 hodin, po dohodě i jinak 4. Počítačová studovna Anatomického ústavu 8 PC připojených k Internetu, samostatná práce studentů v pracovní době mimo prázdniny 5. Počítačová učebna Biochemického ústavu 20 počítačů, využíváno při výuce 6. Počítačové učebny Patologicko-anatomického ústavu 11 PC + 14 PC, přístup k výukovým software pro patologickou anatomii (atlasy apod.) 7. Počítačová učebna Ústavu preventivního lékařství 10 PC, využívána při výuce 8. Počítačová učebna Centra výpočetní techniky 17 počítačů, využíváno pro výuku 9. Počítačová učebna Institutu biostatistiky a analýz (malá) 16 PC připojených k Internetu, používané při výuce i pro samostatnou práci PGD studentů, přístup v pracovní době 10. Počítačová učebna Institutu biostatistiky a analýz (velká) 30 PC připojených k Internetu, používané při výuce i pro samostatnou práci PGD studentů, přístup v pracovní době 11. Mobilní počítačová učebna patologické fyziologie 10 notebooků připojených přes WiFi, používané při výuce 12. Mobilní počítačová učebna Stomatologického výzkumného centra 30 notebooků, využíváno při výuce, plánován i volný provoz V učebnách a studovnách je studentům k dispozici celkem 421 počítačů (včetně celouniverzitní studovny), z toho cca 380 je připojeno k Internetu. Z toho je 265 volně přístupných pro řádné studenty, pro PGD studenty navíc dalších cca 50, u dalších 30 se volný přístup chystá. Dále jsou na většině ústavů a klinik LF postgraduálním studentům dostupné počítače nezařazené do učeben a studoven určené pro samostatnou práci. Studenti mají dále možnost připojení vlastních notebooků k Internetu prostřednictvím WiFi. Signál pokrývá většinu prostor LF mimo nemocnice, konkrétně téměř celý areál LF na Komenského náměstí včetně většiny učeben a poslucháren, a většinu prostor Univerzitního kampusu Bohunice. Odůvodnění studijního programu^ Společenská potřeba studijního programu V souvislosti se vstupem ČR do EU je třeba v rámci harmonizačních programů realizovat změny ve vzdělávání tzv. regulovaných nelékařských profesí (všeobecných sester a porodních asistentek), kdy EU připouští pouze jednu úroveň vzdělání sester a porodních asistentek. Cílem studijního oboru porodní asistentka je zkvalitnit kvalifikaci porodních asistentek a přiblížit jejich práci evropskému standardu. Přehled mezinárodních dohod a úmluv, ze kterých navrhovaný program vychází a které jsou jím naplňovány: SMĚRNICE RADY z 27. června 1977, o vzájemném uznávání diplomů, osvědčení a jiných dokladů o formální kvalifikaci zdravotních sester odpovídajících za všeobecnou péči, včetně opatření usnadňujících účinné uplatňování práva na usídlení a svobodné poskytování služeb (77/452/EEC). SMĚRNICE RADY z 27. června 1977 týkající se koordinace předpisů stanovených zákonem, nařízením nebo administrativním opatřením, pokud jde o činnost zdravotních sester odpovědných za všeobecnou péči (77/453/EEC). SMĚRNICE RADY 89/595/EHS z 10.října 1989 (měnící směrnice 77/452/EHS a 77/453/EHS). HISTORICKÁ REZOLUCE WH0 30. 43 z roku 1977 „Zdraví pro všechny do roku 2000“. REZOLUCE WH0 30. 38 z roku 1977 „Význam zdravotních sester a porodních asistentek v primární péči“. DEKLARACE z Alma-Aty z roku 1978 „ Nové pojetí primární zdravotní péče“. SMĚRNICE RADY z 21. ledna 1980, o vzájemném uznávání diplomů, osvědčení a jiných dokladů o formální kvalifikaci porodních asistentek včetně opatření k usnadnění účinného uplatnění práva na usídlení a svobodné poskytování služeb 80/154/EEC. SMĚRNICE RADY z 21. ledna 1980, týkající se koordinace předpisů stanovených zákonem, nařízením nebo administrativním opatřením, pokud jde o činnost o zahájení činnosti porodních asistentek a pokračování v ní 80/155/EEC. EVROPSKÁ STRATEGIE péče o zdraví (38 cílů) z roku 1984. OTTAVSKÁ CHARTA „O podpoře zdraví“ z roku 1986. SMĚRNICE RADY 86/613/EEC z 1. 12. 1986 (Aplikace principu rovnoprávnosti pohlaví v oblasti samostatného podnikání a poskytování služeb). VÍDEŇSKÁ DEKLARACE z I. Konference WHO „O ošetřovatelství“ (Nová koncepce profesionálního ošetřovatelství) z roku 1988. SMĚRNICE RADY z 21. prosince 1988 o všeobecném systému uznávání diplomů vyššího vzdělání udělovaných po ukončení odborného vzdělávání a výcviku v trvání nejméně 3 let (89/48/EEC) a její doplněk SMĚRNICE RADY 92/51/EEC z 18. června 1992 o druhém všeobecném systému uznávání profesního vzdělávání a výcviku. PEKINGSKÁ DEKLARACE OSN z 15. 9. 1995 (Rovnoprávnost pohlaví a Právo žen na přiměřené a bezpečné zdravotní služby v období těhotenství a porodu); LUBLAŇSKÁ CHARTA „O reformě zdravotní péče“ z 18. června 1996. VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ. Doporučení č.R (96)1 Rady Evropy (výboru ministrů): z 558 zasedání dne 15.2. 1996. NOVÁ STRATEGIE WHO: „Zdraví pro všechny v 21 století“ z 51. Světového zdravotnického shromáždění z roku 1998 a program EUROHEALTH 2000-2005. KONCEPCE OŠETŘOVATELSTVÍ v České republice z roku 1998. EVROPSKÁ STRATEGIE WHO PRO VZDĚLÁNÍ SESTER A PORODNÍCH ASISTENTEK „Sestry a porodní asistentky pro zdraví“ z roku 1998. MNICHOVSKÁ DEKLARACE z II. Konference WHO věnovaná podpoře ošetřovatelství a porodní asistence „Síla pro zdraví“ z roku 2000. Stručná ekonomická, sociální a demografická charakteristika předpokládané spádové oblasti Demografický vývoj kraje je příznivý – počet obyvatel Jihomoravského kraje se v loňském roce nepatrně zvýšil, na tomto nárůstu mají podíl především přistěhovaní. Na území Jihomoravského kraje je podíl žen v populaci mezi kraji druhý nejvyšší (51,3 %) po Hl. m. Praze (51,5 %). Počet obyvatel Jihomoravského kraje se od počátku roku zvýšil o 4 871 osob, což představovalo přírůstek 5,7 osob na 1 000 obyvatel. Z okresů Jihomoravského kraje se počet obyvatel zvýšil nejvýrazněji v okrese Brno-venkov, a to jak v absolutním vyjádření (o 2 004 osob) tak i v přepočtu na tisíc obyvatel (13,6 osob na 1 000 obyvatel). Ekonomická aktivita obyvatelstva těchto regionů se pohybuje v mírně podprůměrné úrovni. Počet obyvatel na jednoho lékaře dosahuje 235 obyvatel, v meziokresním srovnání se hodnota pohybuje od 132 v Brně – městě do 544 v okrese Brno-venkov. Tato skutečnost je dána soustředěním zařízení poskytujících zdravotní péči do krajského města a využíváním lékařské péče a zdravotnických služeb i obyvatelstvem spádových oblastí přilehlého regionu. Větší část Jihomoravského kraje a kraje Vysočina jsou spádové oblasti specializované gynekologické a porodnické péče lokalizované v městě Brně. Za tři čtvrtletí roku 2008 se v Jihomoravském kraji živě narodilo 10 135 dětí (5 188 chlapců a 4 947 děvčat) což bylo o 761 dětí více než ve stejném období minulého roku. Hrubá míra porodnosti (přepočet počtu živě narozených dětí na 1 000 obyvatel) činila 11,8 dětí na tisíc osob, touto hodnotou byl kraj nad republikovým průměrem (11,7). Z okresů Jihomoravského kraje byl nejpříznivější stav v této oblasti v okrese Brno-venkov (13,0 živě narozených na 1 000 obyvatel). Statistické údaje pro rok 2009 nejsou dosud dostupné. Na porodních sálech Gynekologicko–porodnické kliniky FN Brno se v roce 2008 proběhlo 6109 porodů. V roce 2009 došlo k nárůstu počtu porodů na 6435. Na třetím porodním sále v Brně (nemocnice Milosrdných bratří) proběhlo v roce 2008 celkem 1985 porodů. V roce 2009 proběhlo na tomto porodním sále 1897 porodů. Zatímco počet porodů v okresních nemocnicích se trvale snižuje, oblíbenost porodních sálů brněnské kliniky neustále stoupá. Počet ordinací privátních gynekologů je v městě Brně a nejbližším okolí posledních 5 let na stejné výši – 120 ordinací. Na území města Brna funguje rozsáhlá síť zdravotnických i nezdravotnických zařízení, která se věnují primární, sekundární i terciární prevenci. Počet agentur předporodní přípravy a jejich dostupnost je v rámci České republiky nadstandardní. V roce 2009 nebyla na úřadu práce zaregistrována jako nezaměstnaná ani jedna porodní asistentka. V roce 2009 se také ve FN Brno začal projevovat nedostatek porodních asistentek. Údaje zpracovány na základě informací z ČSÚ. Charakteristika studijního programu Cíle studijního programu[1] Základním cílem studia je získat v průběhu tří roků ucelenou teoretickou a praktickou kvalifikaci potřebnou pro praktické uplatnění v povolání porodní asistentka. Absolventi získají, kromě odborných znalostí, také schopnost samostatně pracovat a nést zodpovědnost za péči o ženu s fyziologickým těhotenstvím a porodem, s fyziologickým novorozencem a novorozencem vyžadujícím zvláštní péči, včetně nedonošených a přenošených novorozenců, novorozenců s podváhou a nemocných novorozenců (viz Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/36/ES ze dne 6.července 2005 o uznávání odborných kvalifikací). Budou se umět podílet na péči o ženu s nepravidelnostmi a patologiemi těhotenství, porodu a šestinedělí. Budou umět jasně a srozumitelně komunikovat s klientkou a její rodinou. Budou mít vědomosti z oblasti porodní asistence, porodnictví, gynekologie a neonatologie a příbuzných zdravotnických oborů. Budou umět poradit ženě a její rodině během celého jejího života v problematice zdravého způsobu života a reprodukčního zdraví. Vzdělávací program zahrnuje předměty z oblasti všeobecného lékařství, porodní asistence, ošetřovatelství a společenských věd, které jsou zaměřeny na samostatnou i týmovou práci v oblasti prevence, ochrany a péče o zdraví. Významnou úlohou porodní asistentky je monitorování biologických, psychických, sociálních a spirituálních potřeb klientek a jejich rodin, koordinace péče v porodní asistenci a znalost managementu a řízení. Absolventi budou připraveni nést vyšší míru odpovědnosti za klientky a jejich rodiny a samostatně pracovat v primární, komunitní, ambulantní a nemocniční sféře. Cíle studijního oboru Cíle týkající se přímého vztahu ke klientce/pacientce – absolventka je schopna: - samostatně poskytovat individuální péči a oporu ženě v období zdraví, uspokojovat potřeby vzniklé v průběhu nemoci nebo v různých životních situacích během celého života ženy; - na základě získaných vědomostí (z porodní asistence, ošetřovatelství, medicínských a humanitních věd) a dovedností (získaných v odborné praxi v porodní asistenci) zhodnotit aktuální stav a bio-psycho-sociální a spirituální potřeby ženy při fyziologickém těhotenství a porodu a poskytnout péči fyziologickému novorozenci i při rizikovém a patologicky probíhajícím těhotenství a porodu; - vést samostatně fyziologický porod; - poskytnout kvalifikovaně první pomoc; - provádět diagnostické postupy v péči o těhotnou ženu; - rozpoznat projevy a příznaky, které signalizují odchylky od zdravého vývoje. jedince a příznaky nemoci; - posoudit zdravý vývoj jedince a faktory, které jej ovlivňují; - poskytnout poradenství v oblasti reprodukčního zdraví, sexuální výchovy a plánovaného rodičovství; - poskytovat individuální oporu a péči metodou ošetřovatelského procesu v porodní asistenci; - uplatnit vědomosti, dovednosti a morální postoje potřebné pro realizaci jednotlivých činností v porodní asistenci; - v oblasti porodní asistence je schopna provádět výzkumnou činnost (nebo se na ní podílet) a aplikovat výsledky vědeckého výzkumu ve své praxi. Cíle týkající se profesního rozvoje oboru porodní asistence Absolventka je schopna: - na základě svých vědomostí, dovedností, sociální zralosti a přístupu k jednotlivcům, rodinám a komunitám přispívat k profesionalizaci porodní asistence, zvyšování prestiže a postavení porodní asistentky ve společnosti. - samostatného kvalifikovaného rozhodování v péči o zdraví, v prevenci vzniku onemocnění a komplikací při poskytování péče těhotným ženám, rodičkám a novorozencům a ženám gynekologicky nemocným. - obhájit svá rozhodnutí a nést za ně odpovědnost. - pozitivní seberealizace, sebeaktualizace, sebevýchovy a sebevzdělávání. Absolventka: - zná práva klientů (práva těhotné ženy a nenarozeného dítěte, práva pacientů a další), své kompetence a kompetence ostatních zdravotnických profesionálů v multidisciplinárním týmu. - umí posoudit sociální prostředí a poskytnout kvalifikovanou radu při řešení obtížných životních situací. - ovládá cizí jazyk a je schopen čerpat poznatky ze zahraniční literatury. - zná aktuální stav rozvoje praxe v porodní asistenci u nás i v zahraničí a je schopen kriticky posoudit jednotlivé etapy historického, současného i předpokládaného vývoje v porodní asistenci včetně kompetencí porodních asistentek. - dodržuje etické a morální požadavky, které vyžaduje profesní činnost porodní asistentky. - uplatňuje empatický profesionální přístup ke klientkám a jejich rodinám. - ovládá efektivní komunikace. - zná možnosti svého uplatnění v systému péče o zdraví populace a postavení porodní asistentky ve společnosti. - zná strukturu péče v porodní asistenci a umí pracovat dle zásad ošetřovatelského procesu a nejnovějších poznatků v porodní asistenci. - ovládá adaptační a relaxační techniky v souvislosti s péči o zdraví jednotlivců, jejich rodin a komunit. Cíle týkající se jednotlivých úrovní a oblastí systému péče o zdraví - Absolventka zná zdravotní a sociální politiku státu a kompetence státní správy, kterými je v praxi realizována organizačním systémem zdravotních a sociálních služeb. - Absolventka chápe úlohu Světové zdravotnické organizace ve světě a v Evropě, rozumí úkolům, které plní EU, její výkonné orgány a administrativa ve vztahu k členským státům, direktivy a doporučení týkající se zdravotní a sociální politiky v členských zemích, pomocí nichž je v praxi realizována. Profil absolventa studijního oboru Profil absolventa oboru porodní asistentka vychází z Evropské strategie WHO pro vzdělávání tzv. regulovaných nelékařských profesí z roku 1998 a direktiv Evropské komise (77/452/EHS, 77/453/EHS z roku 1997, 80/154/EHS z roku 1980, 89/48/EEC z roku 1992). Tyto direktivy byly nahrazeny Směrnicí Evropského parlamentu a Rady 2005/36/ES ze dne 6. července 2005 o uznání odborných kvalifikací. Dále vychází profil absolventa z doporučení Evropské komise XV/E/8391/396-DE a XV/E/8481/4/97-DE. Stanovené požadavky na obsah profesního vzdělání a z něj vyplývajících kompetencí, umožní volný pohyb na trhu práce v EU. Výstupní znalosti a dovednosti porodních asistentek vycházejí z platné legislativy ČR, zákona 96/2004 Sb. o podmínkách získávání uznání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností související s poskytováním zdravotní péče a o změně souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních) a vyhlášky 424/2004Sb., kterou se stanoví činnosti zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků, vyhlášky MZČR 39/2005 Sb., kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získávání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání. Konkrétní činnosti porodních asistentek vychází ze Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/36/ES ze dne 6. července 2005 o uznání odborných kvalifikací, oddíl 6 – Porodní asistentky, článek 42 – Výkon odborných činností porodní asistentky. Kompetence porodní asistentky Kompetence jako základní struktura studijního programu jsou výstupními znalostmi a dovednostmi absolventa. Vycházejí z mezinárodní definice přijaté Mezinárodní konfederací porodních asistentek (ICM) z roku 2005, Mezinárodní federací gynekologů a porodníků FIGO, Světovou zdravotnickou organizací WHO a podle direktivy 80/155/EHS z roku 1980 a podle legislativy České republiky. Konkrétní činnosti porodních asistentek vychází ze Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/36/ES, oddíl 6 – Porodní asistentky, článek 42 – Výkon odborných činností porodní asistentky. Činnosti porodní asistentky jsou definovány ve VYHLÁŠCE 424/2004, kterou se stanoví činnosti zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků: Porodní asistentka vykonává činnosti podle § 5 odst. 1, 2, 3, 4, 5 vyhlášky 424/2004. - Poskytuje poučení(edukuje) o životosprávě v těhotenství a při kojení, přípravě na porod, ošetření novorozence a o antikoncepci; poskytuje rady a pomoc v otázkách sociálně-právních, popřípadě takovou pomoc zprostředkuje. - Provádí návštěvy v rodinách těhotných, šestinedělek a gynekologicky nemocných, sleduje jejich zdravotní stav. - Podporuje a edukuje ženu v péči o novorozence, včetně podpory kojení a předcházení jeho komplikacím. - Diagnostikuje těhotenství, předepisuje, doporučuje nebo provádí vyšetření nutná ke sledování fyziologického těhotenství, sleduje ženy s fyziologickým těhotenstvím, poskytuje jim informace o prevenci komplikací; v případě zjištěného rizika předává ženu do péče lékaře se specializovanou způsobilostí v oboru gynekologie a porodnictví. - Sleduje stav plodu v děloze všemi vhodnými klinickými a technickými prostředky, rozpoznává u matky, plodu nebo novorozence příznaky patologií, které vyžadují zásah lékaře, a pomáhá mu v případě zásahu; při nepřítomnosti lékaře provádí neodkladná opatření. - Připravuje rodičky k porodu, pečuje o ně ve všech dobách porodních a vede fyziologické porody, včetně případného nástřihu hráze; v neodkladných případech vede i porody v poloze koncem pánevním; neodkladným případem se rozumí vyšetřovací nebo léčebný výkon nezbytný k záchraně života nebo zdraví. - Ošetřuje porodní a poporodní poranění a pečuje o šestinedělky. - Zajišťuje přejímání, kontrolu a uložení léčivých přípravků, manipulaci s nimi a jejich dostatečnou zásobu. - Zajišťuje přejímání, kontrolu a uložení zdravotnických prostředků a prádla, manipulaci s nimi, jejich dezinfekci, sterilizaci a jejich dostatečnou zásobu. - Provádí první ošetření fyziologického novorozence, včetně případného zahájení okamžité resuscitace a poskytuje mu ošetřovatelskou péči prostřednictvím ošetřovatelského procesu. - Asistuje lékaři při komplikovaném porodu. - Asistuje při gynekologických výkonech. - Instrumentuje na operačním sále při porodu císařským řezem. - Podílí se na vysoce specializované ošetřovatelské péči v porodní asistenci. Přitom vykonává také činnosti podle & 4 odst. 1 písm.b – i. - Vykonává činnosti podle & 4 odst. 1,3 a 4 u těhotných a rodících žen, šestinedělek a pacientek s gynekologickým onemocněním. - Činnosti řádně dokumentuje. Výstupní znalosti a dovednosti – základní, specializované a vysoce specializované - Porodní asistentka má nezbytné znalosti a dovednosti z oblasti společenských věd, veřejného zdravotnictví a etiky, které formují základ vysoké kvality, kulturní náležitosti a vhodnosti péče o ženy, novorozence a jejich rodiny. - Porodní asistentka provádí vysoce kvalitní, kulturně citlivou zdravotní výchovu a poskytuje služby všem ve společnosti na podporu zdravějšího rodinného života, plánování těhotenství a pozitivního rodičovství. - Porodní asistentka vykonává vysoce kvalitní předporodní péči, která zahrnuje včasnou detekci a léčbu nebo doporučení léčby při vybraných komplikacích tak, aby bylo maximalizováno zdraví během těhotenství. - Porodní asistentka podává informace a rady o plánování zdravé rodiny. - Porodní asistentka je schopna určit diagnózu těhotenství a monitorovat normální těhotenství, provádět vyšetření nutná pro sledování a vývoj normálního těhotenství. - Porodní asistentka předepisuje, nebo doporučuje vyšetření, nezbytná pro co možná nejčasnější diagnózu rizikového těhotenství. - Porodní asistentka zajišťuje program přípravy na rodičovství a kompletní přípravu na narození dítěte, včetně rad týkajících se hygieny. - Porodní asistentka pečuje o matku v průběhu všech fází porodu a pomáhá jí, sleduje stav plodu v děloze vhodnými klinickými a technickými prostředky. -Porodní asistentka je schopna vést fyziologické porody včetně potřeby episiotomie a v urgentních případech porody plodu v poloze podélné koncem pánevním. - Porodní asistentka je schopna rozpoznat varovné známky abnormality u matky nebo dítěte, vyžadující oznámení lékaři a případně poskytnutí jeho pomoci, učinit neodkladná nezbytná opatření při nepřítomnosti lékaře, zejména manuální odstranění placenty s případným manuálním vyšetřením dělohy. - Porodní asistentka ošetřuje a stará se o nově narozené dítě. Postupuje iniciativně a podle potřeby v naléhavých případech uskutečňuje nezbytnou resuscitaci - Porodní asistentka se stará o pokrok matky v poporodním období a sleduje ho, poskytuje všechny potřebné rady matce, pokud jde o novorozence, aby se tak zajistil optimální vývoj nově narozeného dítěte. - Porodní asistentka provádí léčbu předepsanou lékařem u nefyziologických stavů v péči o ženu a dítě. - Porodní asistentka se podílí na prevenci, diagnostice a terapii gynekologických onemocnění. - Porodní asistentka vede všechny nutné záznamy. Základní rámec pro činnost porodní asistentky 1 AUTONOMNÍ FUNKCE 1.1 PODPORA ZDRAVÍ A PREVENCE VZNIKU ONEMOCNĚNÍ Porodní asistentka sleduje ženy, rodiny a komunity, o které pečuje, z hlediska reprodukčního zdraví, bere v úvahu prostředí, ve kterém žijí a jejich způsob života. Porodní asistentka - Zjišťuje potřeby žen v oblasti tělesné, psychické a společensko-kulturní z hlediska rizik pro jejich reprodukční zdraví. - Zjišťuje všechny dostupné zdroje (lidské i materiální), které jsou nutné pro zvládnutí rizik a poskytnutí potřebné péče a umí je využít. - Doporučuje opatření, která podporují zdraví nebo prevenci onemocnění a která mohou realizovat samotní jednotlivci, rodiny a skupiny nebo s pomocí jiných osob. - Vysvětluje jednotlivcům, rodinám a skupinám, jak mohou sami své prostředí a životní styl ovlivnit nebo jim doporučí jak je změnit. - Motivuje jednotlivce, rodiny a skupiny k tomu, aby změnili v případě potřeby svůj životní styl. - Podílí se na vyhodnocování výsledků provedených opatření nebo sama tato vyhodnocení provádí. 1.2 POSKYTOVÁNÍ INFORMACÍ A ZDRAVOTNÍ VÝCHOVA Porodní asistentka - Zprostředkovává jednotlivcům, rodinám, skupinám a jejich příbuzným potřebné informace, zajišťuje program přípravy k plánovanému rodičovství, k porodu a k péči o dítě v přiměřené formě a stará se o to, aby tyto informace byly srozumitelné a aby mohla dosažené výsledky v informovanosti klientek/pacientek vyhodnotit. - Organizuje a účastní se kampaní na podporu zdraví a prevence a hodnotí výsledky těchto programů. - Podílí se na vzdělávání porodních asistentek, ošetřovatelského personálu a jiných pracovníků ve zdravotnictví. 1.3 PÉČE O ŽENU A DÍTĚ Porodní asistentka - Poskytuje dohled, péči a radu ženám v průběhu normálního fyziologického těhotenství. - Pečuje o nastávající matky během porodu, vede spontánní fyziologické porody a je za ně zodpovědná. - Ošetřuje nově narozené dítě, pečuje o fyziologického novorozence a kojence. - Poskytuje dohled a péči matce v průběhu fyziologického šestinedělí, poskytuje veškeré potřebné informace a rady o péči o novorozence. - Podílí se na péči o ženu s rizikovým a patologickým těhotenstvím a porodem. 1.4 PODPORA A PROVÁZENÍ OSOB V KRIZOVÝCH SITUACÍCH Porodní asistentka - Zjišťuje a odhaluje utrpení a těžkosti klientky/pacientky, podporuje ji a provází, včetně doprovázení při umírání. - V případě úmrtí tělo ošetřuje s úctou a příbuzným projeví účast. 2 KOOPERATIVNÍ FUNKCE Porodní asistentka - Respektuje role jednotlivých profesionálů při koordinaci a plnění odborných úkolů v multidisciplinárním a multiprofesionálním týmu, zachovává a posiluje vzájemný partnerský vztah a podílí se na všech společných opatřeních v zájmu zdraví žen, jejich dětí a rodin. - Provádí všechna vyšetření a ošetření a aplikaci léčebné terapie, která stanoví lékař, pokud jsou v souladu s jejím svědomím. - Zná hranice svých rolí a kompetencí a pokud je to nutné, požádá o spolupráci kompetentní odborníky. 3 VÝZKUM A VÝVOJ V OBLASTI OŠETŘOVATELSTVÍ A PORODNÍ ASISTENCE Porodní asistentka - Kriticky reviduje svou každodenní praxi a při realizaci svých činností využívá výsledky výzkumu. - Získává nové vědomosti tím, že se podílí na výzkumné práci v oboru porodní asistence nebo výzkum sama provádí. - Podílí se na výzkumu v multidisciplinárním týmu. - Účastní se systematicky a nepřetržitě na programech zajištění kvality celkové péče. - Usiluje o svůj další odborný růst v rámci postgraduálního a kontinuálního celoživotního vzdělávání. 4 PLÁNOVÁNÍ, KOORDINACE A ŘÍZENÍ Porodní asistentka - Rozezná rizika pro zdraví spadající do oblasti porodní asistence a provádí nezbytná opatření k zamezení působení těchto rizik. - Pracuje ve skupinách, kontroluje pracovní tým a kooperuje s jinými odborníky. - Při výkonu svých činností sleduje jejich efektivitu a náklady. - Hodnotí, kontroluje a vzdělává podřízené pracovníky. - Ovládá nové informační a komunikační technologie. - Účastní se rozhodovacích procesů v oblasti zdravotní politiky a řízení, které se týkají porodní asistence. Všechny tyto funkce a úkoly musí být plněny v souladu se zákony, etickými principy a profesními standardy, které platí pro porodní asistentky ve státě, kde svoji profesní činnost vykonávají. (Podle směrnice Evropské komise XV/E/8481/4/97-DE, 1998). Kvalifikační připravenost na podmínky a požadavky praxe v porodní asistenci a flexibilita na (evropském) trhu práce Reforma systému péče o zdraví obyvatelstva je založena na snižování stále rostoucích nákladů, zvyšování efektivity zdravotnických služeb, na rozvoji primární (základní) péče a dostupnosti služeb v oblasti primární péče. Z těchto potřeb vychází i nový obsah profesního vzdělání a vymezení kompetencí regulovaných zdravotnických profesí a jejich odpovědnosti. Profesní vzdělání – kvalifikace porodní asistentka, má široký systémový základ v porodní asistenci a dalších klinických a ošetřovatelských disciplínách, jeho získání umožňuje po nástupu do praxe pracovat v různých úsecích péče o ženu a novorozence - podle toho, na kterou oblast péče o ženu a služeb se absolventka zaměří - např. v nemocnici, v primární péči, v rodině, v komunitě, atd. Kvalifikační studijní program umožňuje i tzv. euro-registraci a získávání licence k výkonu povolání v zemích EU. Uplatnění absolventů Služby a instituce, kde absolvent může uplatnit získané profesní vzdělání: Po získání profesní kvalifikace (způsobilosti) Porodní asistentka plní odborné úkoly v jednotlivých oblastech systému (primární, sekundární a terciární) péče o zdraví žen, novorozenců a kojenců, rodin a komunit. Uplatnění je možné v rámci měnící se struktury organizace zdravotnických a sociálních služeb, které jsou poskytovány ve státních i nestátních (lůžkových i ambulantních) zařízeních a institucích: - v lůžkových zdravotnických zařízeních - v ambulantních státních i nestátních zdravotnických zařízeních - v různých ošetřovatelských zařízeních péče o ženu a novorozence - v domácí péči o těhotnou ženu, šestinedělku i novorozence - ve zdravotní péči v rodině/komunitě. Absolvování studijního programu umožní budoucí registraci nebo získání zákonem předepsané licence k výkonu povolání ve státech EU. Převodní tabulka Předměty konkrétního studijního plánu přiřazené ke vzdělávacím okruhům dle směrnice 2005/36/ES, která předchozí směrnice upravuje. A. Teoretická a technická výuka a) Základní předměty dle směrnic Vyučovací předměty v konkrétním studijním plánu Základní znalosti anatomie a fyziologie Anatomie Fyziologie Porodnictví Ošetřovatelská péče v gynekologii Lékařská terminologie a latina Základní znalosti patologie Patologie Základní znalosti bakteriologie, virologie a parazitologie Mikrobiologie a imunologie Epidemiologie Základní znalosti biofyziky, biochemie a radiologie Biochemie a hematologie Lékařská biofyzika Farmakologie Radiologie a nukleárním medicína Pediatrie zaměřená na novorozence Péče o novorozence a kojence Primární a komunitní péče v porodní asistenci Obecná a vývojová psychologie První pomoc Porodní asistence Hygiena, zdravotní výchova, prevence nemocí, včasná diagnóza nemocí Mikrobiologie a imunologie Epidemiologie Ochrana veřejného zdraví Základy teorie porodní asistence Zdravý životní styl Klinická a porodnická propedeutika Primární péči a komunitní péče v porodní asistenci Ultrazvuková diagnostika v porodní asistenci Dovednosti v porodní asistenci Genetika Péče o novorozence a kojence Základy fyzioterapie v péči o ženu Výživa a dietetika s ohledem zejména na výživu žen, novorozenců a malých dětí Fyziologie Výživa v porodní asistenci Ošetřovatelská péče v interních oborech Ošetřovatelská péče v chirurgických oborech Ošetřovatelská péče v gynekologii Porodnictví Péče o novorozence a kojence Porodní asistence Primární a komunitní péče v porodní asistenci Dovednosti v porodní asistenci Základy teorie porodní asistence Základní znalosti sociologie a sociálně zdravotní otázky Zdravý životní styl Sociologie Komunikace Ochrana veřejného zdraví Filozofie v v porodní asistenci Výzkum v porodní asistenci Základy farmakologie Biochemie a hematologie Farmakologie Psychologie Obecná a vývojová psychologie Zdravotnická a sociální psychologie Komunikace Psychoterapeutické postupy v porodní asistenci Pedagogika Edukace v porodní asistenci Výchova k reprodukčnímu zdraví Zdravý životní styl Zdravotnická a sociální legislativa a organizace zdravotnictví Primární a komunitní péče v porodní asistenci Ochrana veřejného zdraví Zdravý životní styl Informační výchova Úvod do ekonomiky zdravotnictví Management v porodní asistenci Zdravotnické právo a profesní legislativa Profesní etika a profesní legislativa Etika ve zdravotnictví Zdravotnické právo a profesní legislativa Základy teorie porodní asistence Primární a komunitní péče v porodní asistenci Filozofie v porodní asistenci Sexuální výchova a plánované rodičovství Klinická a porodnická propedeutika Primární a komunitní péče v porodní asistenci Ošetřovatelská péče v gynekologii Porodnictví Péče o novorozence a kojence Edukace v porodní asistenci Péče o ženu při asistované reprodukci Výchova k reprodukčnímu zdraví Právní ochrana matky a dítěte Etika ve zdravotnictví Zdravotnické právo a profesní legislativa Primární a komunitní péče v porodní asistenci b) Specifické předměty vztahující se k činnosti porodní asistentky dle směrnice Anatomie a fyziologie Anatomie Fyziologie Ošetřovatelská péče v gynekologii Porodnictví Lékařská terminologie a latina Embryologie a vývoj plodu Porodnictví Embryologie Genetika Ultrazvuková diagnostika v porodní asistenci Těhotenství, porod a šestinedělí Porodní asistence Porodnictví Primární a komunitní péče v porodní asistenci Odborná praxe Komunikace Individuální odborná praxe Základy fyzioterapie v péči o ženu Edukace v porodní asistenci Ultrazvuková diagnostika v porodní asistenci Genetika Klinická a porodnická propedeutika Gynekologická a porodnická patologie Porodní asistence Porodnictví Ošetřovatelská péče v gynekologii Primární a komunitní péče v porodní asistenci Ultrazvuková diagnostika v porodní asistenci Genetika První pomoc Odborná praxe Individuální odborná praxe Porodnická analgezie a anestézie Akutní a kritické stavy v porodnictví a gynekologii Ošetřovatelská péče v neurologii Ošetřovatelská péče v psychiatrii Příprava na porod a rodičovství, včetně psychologických hledisek Základy teorie porodní asistence Porodní asistence Primární a komunitní péče v porodní asistenci Edukace v porodní asistenci Výchova k reprodukčnímu zdraví Etika ve zdravotnictví Základy fyzioterapie v péči o ženu Komunikace Obecná a vývojová psychologie Zdravotnická a sociální psychologie Dovednosti v porodní asistenci Psychoterapeutické postupy v porodní asistenci Příprava k porodu (včetně znalosti a použití technického vybavení v porodnictví) Porodní asistence Porodnictví Dovednosti v porodní asistenci Základy teorie porodní asistence Primární a komunitní péče v porodní asistenci Základy fyzioterapie v péči o ženu Klinická a porodnická propedeutika Ultrazvuková diagnostika v porodní asistenci Lékařská biofyzika Porodnická analgezie a anestézie Odborná praxe Individuální odborná praxe Analgezie, anestézie a resuscitace Porodnická analgezie a anestézie Akutní a kritické stavy v porodnictví a gynekologii První pomoc Fyziologie a patologie novorozenců Péče o novorozence a dohled nad nimi Porodní asistence Primární a komunitní péče v porodní asistenci Péče o novorozence a kojence Odborná praxe Individuální odborná praxe Psychologické a sociální faktory Ochrana veřejného zdraví Zdravý životní styl Zdravotnická a sociální psychologie Komunikace Sociologie Etika ve zdravotnictví Filozofie v ošetřovatelství Psychoterapeutické postupy v porodní asistenci Výzkum v porodní asistenci Základy teorie porodní asistence Etika ve zdravotnictví Informační výchova Výzkum v porodní asistenci Propedeutika bakalářské práce Praktická a klinická výuka vycházející z kompetencí porodních asistentek Pracoviště pro praktickou výuku oboru porodní asistentka Poradenství těhotným ženám zahrnující nejméně 100 prenatálních vyšetření Gynekologické ambulance Prenatální poradny Ambulance porodního sálu Agentury předporodní péče Dohled a sledování nejméně 40 těhotných žen s pravidelným těhotenstvím a péče o ně Prenatální poradny Gynekologické ambulance Kurzy přípravy ženy k porodu Agentury předporodní péče Dohled a péče o 40 žen s rizikovým těhotenstvím a péče o ně Porodní sál – jednotka intenzivní péče Perinatologie – rizikové těhotenství Specializované a genetické poradny Samostatné vedení alespoň 40 porodů, není-li možné dosáhnout tohoto počtu pro nedostatek rodiček, může být snížen na minimum 30 za podmínky, že se studentka zúčastní dalších 20 porodů jako asistence Porodní sál Zdravotnická zařízení určená k odborné praktické výuce Asistence u patologického porodu z toho u dvou porodů v poloze koncem pánevním (20x). Instrumentace u SC na OP. Porodní sál Zdravotnická zařízení určená k odborné praktické výuce Zkušenost s epiziotomií a úvod do chirurgického šití, kontrola porodních cest. Úvod zahrnuje teoretickou výuku a klinická cvičení (10x). Porodní sál Zdravotnická zařízení určená k odborné praktické výuce Poporodní vyšetření koientky – IV. DP (100x) Porodní sál Dohled a péče (včetně vyšetření) o fyziologického novorozence (100x). Porodní sál Novorozenecké oddělení Dohled a péče (včetně vyšetření) o nejméně 100 šestinedělek, edukace. Oddělení šestinedělí - rooming-in Agentury domácí péče Dohled a péče o matky a novorozence vyžadující zvláštní péči, včetně péče o nedonošené a přenošené novorozence, novorozence s nízkou porodní hmotností a zdravotně postižené a nemocné novorozence (20x). Novorozenecká oddělení Oddělení rizikových a patologických novorozenců Novorozenecká jednotka intenzivní péče (JIPN, JIRPN) Porodní sál Zdravotnická zařízení určená k odborné praktické výuce Péče o ženy s patologickým stavem v oblasti gynekologie a porodnictví (20x). Oddělení reprodukční gynekologie Porodní sál Perinatologie Oddělení asistované reprodukce Jednotky intenzivní péče (ARO) Péče o všeobecně patologické případy v medicíně (počet není limitován). Preventivní zařízení a primární péče Interní oddělení (klinické semináře, cvičení) Chirurgické oddělení (klinické semináře, cvičení) Psychiatrické oddělení Neurologické oddělení JIP, ARO Výstupní zanlosti a dovednosti porodních asistentek, tj. profesní kompetence, jsou rozděleny na základní, specializované a vysoce specializované podle základních funkcí, které porodní asistentka plní a vycházejí z platné legislativy ČR (§ 6 odst.3 zákona č. 96/2004 Sb. a § 2 a § 5 vyhlášky č.424/2004 Sb., kterou se stanoví činnosti zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků). Činnost porodních asistentek, které odpovídají za péči v oblasti porodní asistence a ošetřovatelskou péči o ženu a dítě zahrnuje: - samostatné řízení a poskytování péče porodní asistence – podpůrné, preventivní, léčebné, rehabilitační i pomocné, a to o ženu a její rodinu, rodičku a novorozence, zaměřené na dosažení jejich fyzického, mentálního nebo sociálního potenciálu, který vede k upevnění bio-psycho-sociálních-behaviorálních-kognitivních-duchovních-spirituálních funkcí ženy a její rodiny, - preventivní činnost zaměřenou na detekci abnormálních stavů u matky, plodu a novorozence, zprostředkování lékařské pomoci a provádění naléhavých zásahů v nepřítomnosti lékaře, - získání kompetencí k rozvoji a provádění funkcí vztahujících se k porodní asistenci a poskytování pomoci při porodu, - poskytování a hodnocení péče o ženu, rodičku a novorozence, - podporu aktivního zapojení žen, rodiček a jejich rodinných příslušníků do všech aspektů ošetřovatelské péče o ženu, - podporu sebedůvěry a svobodného rozhodování při stanovení způsobu ošetřovatelské péče o ženu, rodičku a novorozence. C – Informace o studijním programu (oboru) pro akreditaci / rozšíření o obor / prodloužení platnosti akreditace Vysoká škola Masarykova univerzita Součást vysoké školy Lékařská fakulta Název studijního programu Porodní asistence B 5349 Název studijního oboru Porodní asistentka 5341 R 007 Členění předmětů Předměty společného základu (A) Oborové předměty (A+B) Ostatní předměty (C) Počet předmětů 28 22 6 Počet hodin za celé studium 844 2738 90 Počet hodin přednášek 461 367 14 Podíl (%) profesorů a docentů na přednáškách 64,3 % 64 % - Podíl (%) odborných asistentů na přednáškách 28,6 % 28,5 % 100 % Podíl (%) externích odborníků na přednáškách 7,1 % 7,5 % - Podmínky kvalifikačního vzdělávání Vstupní podmínky Do studia může být přijat uchazeč, který: - splnil podmínky přijímacího řízení na Masarykovu univerzitu (v souladu s § 48, zákona č.111/1998 Sb.), - splňuje stanovená zdravotní kriteria pro výkon povolání, která jsou v souladu s platnými legislativními normami (v souladu se směrnicí č. 49/1967 Věstníku MZ ČSR (reg) v částce 2/1968 Sb., o posuzování zdravotní způsobilosti k práci, ve znění směrnice MZ ČSR č. 17/1970 Věstníku MZ ČSR (reg). v částce 20/1970 Sb., vyhlášky MPSV č. 31/1993 Sb. a § 3 zákona č. 96/2004 Sb. - cizinci mohou studovat ve studijním programu na základě legislativy platné v ČR po splnění všech požadavků, které na ně legislativa ČR klade. Průběžné podmínky - Průběžně plnit studijní povinnosti definované studijním plánem, který je v souladu se studijním a zkušebním řádem Masarykovy univerzity. - Úspěšně uzavřít všechny ročníky studia, tj. úspěšné ukončení všech předmětů, které byly předepsány studijním programem pro 1. – 3. ročník studia (předepsaný počet kreditů podle studijního plánu). - Způsob a podmínky kontroly studia jsou dány studijním a zkušebním řádem Masarykovy univerzity – Hlava III, IV (Ukončením předmětu se rozumí splnění jeho požadavků jedním z těchto způsobů: zápočtem, kolokviem, zkouškou. Klasifikační stupnice odpovídá zásadám ECTS a má stupně: A - F). - Konkrétní požadavky vypisuje garant daného studijního předmětu. Po úspěšně absolvované a ukončené studijní disciplíně jsou studentovi započteny příslušné ECTS kredity ( 60 kreditů za akademický rok ), celkem 180 za celou dobu studia. - Po celou dobu studia má student kdykoliv možnost elektronického kontaktu s garantem předmětu nebo vyučujícím předmětu, což je umožněno propracovaným „Informačním systémem Masarykovy univerzity“. Výstupní podmínky - Způsob a podmínky kontroly a ukončení studia přesně vymezuje studijní plán oboru, studijní a zkušební řád. - Podmínkou uzavření studia je dosažení cílů studijního programu a získání předepsaného počtu kreditů v předepsané skladbě (tj. předměty povinné, povinně volitelné a volitelné) a splnění předepsaných studijních povinností do doby dané maximální možnou délkou studia. - Úspěšné vykonání státní závěrečné zkoušky (SZZ). Součástí SZZ je: 1. Obhajoba předložené bakalářské práce 2. Zkouška z předmětu: - Porodní asistence (teorie porodní asistence, porodnictví, gynekologie, neonatologie) - Humanitní vědy Uchazeč o vykonání státní závěrečné zkoušky musí požádat. Může tak učinit poté, co splnil všechny požadavky bakalářského studijního programu. Vykonání státní závěrečné zkoušky se řídí dle hlavy IV, článek 22-24 Studijního a zkušebního řádu pro studenty bakalářských studijních programů Masarykovy univerzity. Návrh témat prací * Současné trendy v prevenci onemocnění novorozence * Jak se české ženy připravují na mateřství * Interrupce z pohledu etiky * Vliv výživy v těhotenství na průběh porodu a porodní hmotnost novorozence * Porucha plodnosti pohledem společnosti * Představy žen o fyziologickém porodu * Porovnání vnímání intenzity bolesti při spontánním a indukovaném porodu * Kompetence porodní asistentky vývoj a současnost * Péče o těhotné, rodičky a nedělky v USA * Anemie v těhotenství Návaznost na další stud. pr. Absolvování bakalářského studia porodní asistentka je předpokladem k magisterskému vzdělání ve vybraných nelékařských studijních programech. Podíl teoretické a praktické výuky Celkový počet týdnů 1. ročník 2. ročník 3. ročník podzimní semestr jarní semestr podzimní semestr jarní semestr podzimní semestr jarní semestr Období výuky 14 14 14 14 14 14 Počet týdnů teoretické výuky 14 10 10 10 10 7 Počet týdnů odborné praxe 0 4 4 4 4 7 Období zkoušek 6 6 6 6 6 6 Individuální odborná praxe (prázdninová) 6 6 Období prázdnin 2 4 2 4 2 Celkem 22 30 22 30 22 20 Přímá výuka ( kontaktní hodiny ) - Součty hodin v jednotlivých ročnících: 1. ročník 2. ročník 3. ročník Celkem % Celkem hod. 1185 1305 1126 3616 100 Z toho teoretická výuka 364 305 183 852 24 Z toho cvičení/ seminář 421 440 503 1364 37 Z toho praktická výuka 400 560 440 1400 39 Procentuální podíl teoretické a praktické výuky: Celkem vyučovaných hodin za studium 3616 100 % Celkem teoretických hodin 852 24 % Celkem hodin praktické výuky (vč. seminářů a cvičení) 2763 76 % Samostudium - nekontaktní hodiny: celkový počet hodin 999 - počet týdnů výuky je během studia 84, za každý týden je započteno 5 nekontaktní hodiny = 420 hodin - počet týdnů zkouškového období je 36, za každý týden je započteno 16 nekontaktních hodin = 579 hodin Samostudium zahrnuje e-learning, práci na zadaných projektech, kasuistiky, samostudium. CELKEM : 3616 kontaktních hodin + 999 nekontaktních hodin = 4 615 hodin Nejsou započítány počty hodin předmětů kategorie C. Struktura praktické výuky: bloková. D - Pravidla pro vytváření studijních plánů SP (oboru) Vysoká škola Masarykova univerzita Součást vysoké školy Lékařská fakulta Název studijního programu Porodní asistence B 5349 Název studijního oboru Porodní asistentka 5341 R 007 Hlavním východiskem pro sestavení studijního plánu jsou výstupní znalosti a dovednosti tzv. rámcová kompetenční kritéria stanovená směrnicemi a dokumenty Evropské komise (80/154/EHS, 80/155/EHS, 81/1057/EHS,89/48/EEC, 92/51/EEC, XV/E/8481/4/97-DE) a legislativy ČR, definované v ZÁKONĚ 96/2004 o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), VYHLÁŠCE 424/2004, kterou se stanoví činnosti zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků, VYHLÁŠCE 39/2005, kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání. Rámcová kritéria výstupních znalostí a dovedností umožňují vytvořit studijní plán, jehož obsah tvoří zařazené teoretické a klinické předměty. Předložený studijní plán respektuje zároveň i minimální požadavky uvedených směrnic Evropské komise (nejméně 3 letý studijní program nebo 4600 hodin teorie a praxe a splnění praktických činností v porodní asistenci). Obsah studijního programu se přibližuje doporučení XV/E/9432/7/96-DE, které je součástí uvedených direktiv. Předložený studijní plán umožňuje realizovat vhodné vzdělávací a učební strategie. Vysokoškolské bakalářské studium porodní asistence klade důraz na samostatné rozhodování, odpovědnost, kreativitu, prohloubení teoreticko-praktických vědomostí, dovedností a návyků, na vzájemné propojení vědy a výzkumu s teorií a praxí v oboru porodní asistence, učí kritickému myšlení. Studijní plán Studijní program PORODNÍ ASISTENCE R 5349 Studijní obor PORODNÍ ASISTENTKA Prezenční forma Podíl teoretické a praktické výuky (uvedené počty hodin/semestr) Ročník 1. 2. 3. Celková hodinová dotace (př./cv.) za studium semestr 1. 2. 3. 4. 5. 6. Počet vyuč. týdnů 14 14 14 14 14 14 Povinné základní předměty - kategorie A Anatomie 2/1^ ZK,z 28/14 Fyziologie 2/1 z,z 2/1 ZK, z 48/24 Patologie 2,5/0 z 2,5/1,5 ZK, z 50/15 Lékařská biofyzika 2/1 ZK,z 28/14 Biochemie a hematologie 2/1 ZK,z 28/14 Embryologie 1/0 K 14/0 Genetika 2/0 K 20/0 Lékařská terminologie a latina 0/2 ZK 0/28 Obecná a vývojová psychologie 1/1 K,z 14/14 Komunikace 1/1 K, z 14/14 Zdravotnická a sociální psychologie 0/1 K 0/10 Zdravý životní styl 0/1 K 0/14 Filozofie v porodní asistenci 0/1,5 K 0/15 Mikrobiologie a imunologie 1,5/1,5 ZK, z 15/15 Radiologie a nukleární medicína 1/0,5 K,z 10/5 Klinická a porodnická propedeutika 3/2 ZK,z 30/20 První pomoc 1/2 K,z 14/28 Farmakologie 3/1,5 ZK, z 30/15 Epidemiologie 3/0 ZK 30/0 Zacházení s chemickými látkami 2 * 0/2 Informační výchova 0/1,5 z 0/15 Sociologie 1,5/1,5 K,z 15/15 Etika ve zdravotnictví 1,5/1,5 K,z 15/15 Ochrana veřejného zdraví 0/2,5 ZK 0/25 Výzkum v porodní asistenci 2/1 K,z 20/10 Management v porodní asistenci 1,5/1,5 K, z 15/15 Zdravotnické právo a profesní legislativa 1/1 K,z 10/10 Edukace v porodní asistenci 2/2 K, z 20/20 Úvod do ekonomiky zdravotnictví 1/1 ZK,z 7/7 Povinné oborové předměty - kategorie A Základy teorie porodní asistence 2/2 z,z 2/1 ZK,z 48/38 Dovednosti v porodní asistenci 0/6 ZK 0/84 Primární a komunitní péče v porodní asistenci 1/3 z,z 0/6 K 10/90 Porodní asistence 0/3 z 0/3 ZK 0/3 ZK 1/0 K 10/90 Ošetřovatelská péče v gynekologii 2/0 z 3/4,5 ZK,z 58/45 Porodnictví 2,5/0 z 3/3 ZK,z 0/4 z 0/8 ZK 55/126 Péče o novorozence a kojence 3/3 z, z 2,5/6 ZK, z 55/90 Výživa v porodní asistenci 1,5/1,5 K,z 15/15 Ošetřovatelská péče v interních oborech 3/3 ZK, z 30/30 Ošetřovatelská péče v chirurgických oborech 4/8 ZK, z 28/56 Ošetřovatelská péče v neurologii 1,5/1 ZK,z 15/10 Ošetřovatelská péče v psychiatrii 3/1 K,z 21/7 Akutní a kritické stavy v porodnictví a gynekologii 1/1 K,z 10/10 Propedeutika bakalářské práce 1,5/0 z 0/1 z 0/14 K 15/108 Odborná praxe 0/160 z 0/160 z 0/160 z 0/160 z 0/280 ZK 0/920 Individuální odborná praxe 0/240 z 0/240 z 0/480 Povinně volitelné předměty - kategorie B Cizí jazyk 0/2 z 0/3 ZK 0/50 Tělesná výchova 0/2 0/2,5 0/53 Základy fyzioterapie v péči o ženu 0/2 z 0/20 Psychoterapeutické techniky v porodní asistenci 0/1 z 0/10 Výchova k reprodukčnímu zdraví 1/1 K,z 7/7 Ultrazvuková diagnostika v porodní asistenci 0/2 K 0/14 Porodnická analgezie a anestézie 0/4 K 0/28 Volitelné předměty - kategorie C předmět lze zapsat pouze 1 x Úvod do klinické mikrobiologie doporučeno pro 1. ročník 14/0 z Informační systémy ve zdravotnictví doporučeno pro 1. ročník 0/7 z Výběrová TV doporučeno pro 2. nebo 3. ročník 0/20 z Diabetologie pro porodní asistentky doporučeno pro 2. nebo 3. ročník 0/14 z Péče o ženu při asistované reprodukci doporučeno pro 2. nebo 3. ročník 0/28 K Prevence civilizačních chorob u dětí doporučeno pro 2. nebo 3. ročník 0/7 z D Pravidla pro vytváření studijních plánů - ECTS Vysoká škola Masarykova univerzita Součást vysoké školy Lékařská fakulta Název studijního programu Porodní asistence Název studijního oboru Porodní asistentka Ročník : 1 Semestr: první Délka přímé výuky: 50 minut (uvedné počty hodin/semestr) Název předmětu Rozsah a struktura výuky Způsob zakončení Přednášející Povinné základní a oborové předměty kategorie A ECTS Anatomie P – 28 hod. S – 14 hod ZK,z 2 doc. MUDr. Pavel Matonoha, CSc. (100%) Fyziologie P – 28 hod. S – 14 hod z,z 2 doc. MUDr. Zdeněk Wilhelm, CSc. (100%) Lékařská biofyzika P – 28 hod. S – 14 hod ZK,z 3 doc. RNDr. Jiřina Škorpíková, CSc. (100%) Biochemie a hematologie P – 28 hod. S – 14 hod. ZK,z 3 prof. MUDr. Eva Táborská, CSc. (100%) Embryologie P – 14 hod. K 1 doc. MUDr. Miroslava Sedláčková, CSc. (100%) Lékařská terminologie a latina S – 28 hod. ZK 2 doc. PhDr. Elena Marečková, CSc. (100%) První pomoc P – 14 hod S – 28 hod. K,z 2 Mgr. Lenka Veselá (100%) Obecná a vývojová psychologie P – 14 hod. S – 14 hod. K,z 1 doc. PhDr. Marcela Bendová, Ph.D. (25%) Mgr. Hana Jahnová (75%) Komunikace P – 14 hod S – 14 hod. K,z 1 doc. PhDr. Marcela Bendová, Ph.D. (25%) Mgr. Hana Jahnová (75%) Zdravý životní styl S – 14 hod. K 1 doc. MUDr. Jindřich Fiala, CSc. (100%) Základy teorie porodní asistence P – 28 hod. S – 28 hod. z,z 3 PhDr. Radka Wilhelmová (50%) Mgr. Blanka Trojanová (50%) Dovednosti v porodní asistenci S – 84 hod. ZK 4 Mgr. Blanka Trojanová (100%) Ošetřovatelská péče v gynekologii P – 28 hod. z 2 doc. MUDr. Igor Crha, CSc. (100%) Povinně volitelné předměty kategorie B Tělěsná výchova S – 28 hod z 1 PaedDr. Věra Večeřová (100%) Součástí sylabu prvního semestru je předmět Zacházení s chemickými látkami, který je povinný pro všechny studenty. Zápočet se získává na základě absolvování testu na IS MUNI. Rozsah výuky je 2 hodiny za semestr. Ročník : 1 Semestr: druhý Délka přímé výuky: 50 minut Název předmětu Rozsah a struktura výuky Způsob zakončení Přednášející Povinné základní a oborové předměty kategorie A ECTS Fyziologie P – 20 hod. S – 10 hod. ZK, z 3 doc. MUDr. Zdeněk Wilhelm, CSc. (100%) Genetika P – 20 hod. K 1 MUDr. Renata Gaillyová, PhD. (100%) Zdravotnická a sociální psychologie S – 10 hod. K 2 doc. MUDr. Marcela Bendová, Ph.D. (25%) Mgr. Hana Jahnová (75%) Mikrobiologie a imunologie P – 15 hod. S – 15 hod. ZK, z 3 MUDr. Ondřej Zahradníček (100%) Radiologie a nukleární medicína P – 10 hod S – 5 hod. K,z 2 prof. MUDr. Vlastimil Válek, CSc., MBA (100%) Klinická a porodnická propedeutika P – 30 hod. S – 20 hod. ZK, z 3 doc. MUDr. Igor Crha, CSc. (50 %) prof. MUDr. Hana Matějovská-Kubešová, CSc. (50%) Základy teorie porodní asistence P – 20 hod. S – 10 hod. ZK,z 3 PhDr. Radka Wilhelmová (100%) Porodní asistence S – 30 hod. z 3 Mgr. Blanka Trojanová (50%) PhDr. Radka Wilhelmová (50%) Porodnictví P – 25 hod. z 3 doc. MUDr. Igor Crha, CSc. (100%) Odborná praxe S – 160 hod. z 3 Mgr. Blanka Trojanová (100%) Individuální odborná praxe S – 240 hod. z 3 PhDr. Radka Wilhelmová (100%) Povinně volitelné předměty kategorie B Tělěsná výchova S – 25 hod z 1 PaedDr. Věra Večeřová (100%) Volitelné předměty kategorie C Úvod do klinické mikrobiologie P – 5 hod. z 1 MUDr. Ondřej Zahradníček (100%) Informační systémy ve zdravotnictví S – 7 hod. z 2 MUDr. Aleš Bourek, Ph.D (100%) Student si může zapsat volitelný předmět C pouze 1x za studium. Počet kreditů za předměty kategorie A a B v prvním ročníku: 60 Počet kreditů za předměty kategorie C: 3 Předměty kategorie C jsou vyučovány při minimálním počtu 10 zapsaných studentů. Ročník : 2 Semestr: třetí Délka přímé výuky: 50 minut Název předmětu Rozsah a struktura výuky Způsob zakončení Přednášející Povinné základní a oborové předměty kategorie A ECTS Patologie P – 25 hod. z 2 prof. MUDr. Jarmila Siegelová, DrSc. (100%) Farmakologie P – 30 hod. S – 15 hod. ZK, z 3 prof. MUDr. Alexandra Šulcová, CSc. (100%) Epidemiologie P – 30 hod ZK 2 MUDr. Marie Kolářová, CSc. (100%) Filozofie v porodní asistenci S – 15hod. K 1 prof. PhDr. Jan Zouhar, CSc. (100%) Informační výchova S – 15 hod z 1 Mgr. Zdeňka Dohnálková (50%) Mgr. Jiří Kratochvíl (50%) Výzkum v porodní asistenci P -20 hod S – 10 hod K,z 3 RNDr. Jiří Jarkovský , PhD. (100%) Porodní asistence S – 30 hod. ZK 3 Mgr. Blanka Trojanová (50%) PhDr. Radka Wilhelmová (50%) Ošetřovatelská péče v gynekologii P – 30 hod S – 45 hod. ZK, z 4 doc. MUDr. Igor Crha, CSc. (40%) Mgr. Blanka Trojanová (60%) Péče o novorozence a kojence P – 30 hod. S – 30 hod. z, z 4 prof. MUDr. Hana Hrstková, CSc. (50%) Mgr. Jaroslava Fendrychová, Ph.D. (50%) Výživa v porodní asistenci P – 15 hod S – 15 hod. K,z 2 Mgr. Jitka Pokorná (100%) Odborná praxe S – 160 hod. z 4 Mgr. Blanka Trojanová (100%) Povinně volitelné předměty kategorie B Cizí jazyk S – 20 hod. z 2 Mgr. Radomíra Bednářová (100%) Základy fyzioterapie v péči o ženu S – 20 hod. z 2 Mgr. Alena Havelková (100%) Ročník : 2 Semestr: čtvrtý Délka přímé výuky: 50 minut Název předmětu Rozsah a struktura výuky Způsob zakončení Přednášející Povinné základní a oborové předměty kategorie A ECTS Patologie P – 25 hod. S – 15 hod. ZK, z 3 prof. MUDr. Jarmila Siegelová, DrSc. (100%) Edukace v porodní asistenci P – 20 hod. S – 20 hod. K,z 2 PhDr. Radka Wilhelmová (100%) Primární a komunitní péče v porodní asistenci P – 10 hod S – 30 hod. z,z 2 PhDr. Radka Wilhelmová (100%) Porodní asistence S – 30 hod. ZK 3 Mgr. Blanka Trojanová (50%) PhDr. Radka Wilhelmová (50%) Propedeutika bakalářské práce P – 15 hod. z 1 PhDr. Radka Wilhelmová (100%) Porodnictví P – 30 hod S – 30 hod. ZK, z 4 doc.MUDr. Igor Crha,CSc. (50%) Mgr. Blanka Trojanová (50%) Péče o novorozence a kojence P – 25 hod. S – 60 hod. ZK, z 3 prof. MUDr. Hana Hrstková, CSc. (33%) Mgr. Jaroslava Fendrychová, Ph.D. (67%) Odborná praxe S – 160 hod. z 3 Mgr. Blanka Trojanová (100%) Individuální odborná praxe S – 240 hod. z 3 PhDr. Radka Wilhelmová (100%) Povinně volitelné předměty kategorie B Cizí jazyk S – 30 hod. ZK 2 Mgr. Radomíra Bednářová (100%) Psychoterapeutické techniky v porodní asistenci S – 10 hod z 1 doc. MUDr. Marcela Bendová, Ph.D. (25%) Mgr. Hana Jahnová (75%) Volitelné předměty kategorie C Výběrová TV S – 20 hod. z 1 PaedDr. Věra Večeřová (100%) Diabetologie pro porodní asistentky S – 14 hod. z 1 prof. MUDr. Hana Matějovská-Kubešová, CSc. (100%) Péče o ženu při asistované reprodukci S – 28 hod. K 2 doc. MUDr. Igor Crha, CSc. (100%) Prevence civilizačních chorob u dětí S – 7 hod. z 2 prof. MUDr. Hrstková, CSc. (100%) Počet kreditů za předměty kategorie A a B v druhém ročníku je: 60 Počet kreditů za předměty kategorie C: 6 Předměty kategorie C jsou vyučovány při minimálním počtu 10 zapsaných studentů. Ročník : 3 Semestr: pátý Délka přímé výuky: 50 minut Název předmětu Rozsah a struktura výuky Způsob zakončení Přednášející Povinné základní a oborové předměty kategorie A ECTS Sociologie P – 15hod. S – 15 hod. K,z 2 Mgr. Lucie Jarkovská (100%) Etika ve zdravotnictví P – 15 hod. S – 15 hod. K,z 2 doc. Mgr. Josef Kuře, Dr. phil. (100%) Zdravotnické právo a profesní legislativa P – 10 hod. S –10 hod. K,z 2 JUDr. Ing. Lukáš Prudil, PhD. (100%) Ochrana veřejného zdraví S – 25 hod. ZK 2 doc. MUDr. Jindřich Fiala, CSc. (100%) Management v porodní asistenci P – 15 hod. S – 15 hod. K, z 2 Mgr. Lenka Veselá (100%) Primární a komunitní péče v porodní asistenci S – 60 hod. K 4 PhDr. Radka Wilhelmová (100%) Porodní asistence P – 10 hod. K 1 Mgr. Blanka Trojanová (50%) PhDr. Radka Wilhelmová (50%) Porodnictví S – 40 hod. z 3 Mgr. Blanka Trojanová (100%) Ošetřovatelská péče v interních oborech P – 30 hod. S – 30 hod. ZK, z 3 prof. MUDr. Hana Matějovská-Kubešová, CSc. (50%) Bc. Darja Hrabánková-Navrátilová (50%) Ošetřovatelská péče v neurologii P – 15 hod. S – 10 hod. ZK,z 2 doc. MUDr. Pavel Štourač, PhD. (60 %)¨ Bc. Mária Gučková (40%) Akutní a kritické stavy v porodnictví a gynekologii P – 10 hod. S – 10 hod. K,z 2 doc. MUDr. Igor Crha, CSc. (50%) Bc. Miloslava Kameníková (50%) Propedeutika bakalářské práce S – 10 hod. z 2 PhDr. Radka Wilhelmová (100%) Odborná praxe S – 160 hod. z 4 Mgr. Blanka Trojanová (100%) Ročník : 3 Semestr: šestý Délka přímé výuky: 50 minut Název předmětu Rozsah a struktura výuky Způsob zakončení Přednášející Povinné základní a oborové předměty kategorie A ECTS Úvod do ekonomiky zdravotnictví P -7 hod S – 7 hod ZK,z 2 doc. JUDr. Ivan Malý, CSc. (100%) Porodnictví S – 56 hod. ZK 5 Mgr. Blanka Trojanová (100%) Propedeutika bakalářské práce S – 98 hod. K 4 PhDr. Radka Wilhelmová (100%) Ošetřovatelská péče v chirurgických oborech P – 28 hod. S – 56 hod. ZK, z 4 doc. MUDr. Zdeněk Kala, CSc. (33%) Bc. Lucie Hladíková,DiS (67%) Ošetřovatelská péče v psychiatrii P- 21 hod S -7 hod K,z 3 prof. MUDr. Eva Češková, CSc. (75%) Milena Švestková (25%) Odborná praxe S – 280 hod. ZK 6 Mgr. Blanka Trojanová (100%) Povinně volitelné předměty kategorie B Výchova k reprodukčnímu zdraví P – 7 hod S – 7 hod K,z 1 doc. MUDr. Igor Crha, CSc. (100%) Ultrazvuková diagnostika v porodní asistenci S – 14 hod. K 2 MUDr. Romana Gerychová (100%) Porodnická analgezie a anestézie S – 28 hod. K 2 prof. MUDr. Pavel Ševčík, CSc. (30%) MUDr. Petr Štourač (70%) Volitelné předměty kategorie C Výběrová TV S – 20 hod. z 1 PaedDr. Věra Večeřová (100%) Diabetologie pro porodní asistentky S – 5 hod. z 1 prof. MUDr. Hana Matějovská-Kubešová, CSc. (100%) Péče o ženu při asistované reprodukci S – 5 hod. K 2 doc. MUDr. Igor Crha, CSc. (100%) Počet kreditů za předměty kategorie A a B v třetím ročníku je: 60 Počet kreditů za předměty kategorie C: 4 Předměty kategorie C jsou vyučovány při minimálním počtu 10 zapsaných studentů. Rozpis pracovišť předmětů Odborné praxe a Individuální odborné praxe Odborná praxe v porodní asistenci 1. ročník (celkem 160 hodin) Druhý semestr: 160 hodin Oddělení reprodukční gynekologie Gynekologická ambulance Ambulance porodního sálu Individuální odborná praxe 1. ročník (celkem 240 hodin) Porodní sál (120 hod), Prenatální poradna, oddělení šestinedělí, oddělení reprodukční gynekologie (120 hod) Odborná praxe v porodní asistenci 2. ročník (celkem 320 hodin) Třetí semestr: 160 hodin Porodní sál Poporodní oddělení Novorozenecké oddělení Prenatální poradna Čtvrtý semestr: 160 hodin Poporodní oddělení Novorozenecké oddělení Porodní sál Perinatologie Individuální odborná praxe 2. ročník (celkem 240 hodin) Porodní sál (120 hod) Poporodní oddělení, perinatologie, novorozenecká oddělení (120 hod) Odborná praxe v porodní asistenci 3. ročník (celkem 440 hodin) Pátý semestr: 160 hodin Operační sál Novorozenecká oddělení Porodní sál Oddělení reprodukční gynekologie a patologického těhotenství Oddělení gynekologické onkologie Šestý semestr: 280 hodin Porodní sál Oddělení reprodukční gynekologie a patologického těhotenství Oddělení gynekologické onkologie Celkem za studium v obou předmětech: 1400 hodin Odborná praxe studentek Katedry porodní asistence LF MU Brno probíhá na akreditovaných pracovištích FN Brno. Průběh odborné praxe zajišťuje vazbu mezi teoretickou a praktickou výukou studentek. Probíhá tak, aby byly splněny cíle výuky a byla realizována péče v porodní asistenci a ošetřovatelská péče metodou ošetřovatelského procesu v plném rozsahu studijního programu. Praxe je garantována asistentkami katedry porodní asistence, vysokoškolskými pedagogy a probíhá pod vedením mentorek klinické praxe. Seznam povinných a povinně volitelných předmětů Akutní a kritické stavy v porodnictví a gynekologii .............................................................. - 37 - Anatomie ................................................................................................... ............................. - 38 - Biochemie a hematologie ................................................................................................... .... - 39 - Cizí jazyk – angličtina ................................................................................................... ......... - 41 - Dovednosti v porodní asistenci ............................................................................................... - 42 - Edukace v porodní asistenci ................................................................................................... . - 43 - Embryologie ................................................................................................... ......................... - 44- Epidemiologie ................................................................................................... ...................... - 45 - Etika ve zdravotnictví ................................................................................................... .......... - 46 - Farmakologie ................................................................................................... ........................ - 47 - Filozofie v porodní asistenci ................................................................................................... - 48 - Fyziologie ................................................................................................... ............................ - 49 - Genetika ................................................................................................... ............................... - 50 - Individuální odborná praxe ................................................................................................... .. - 51 - Informační výchova ................................................................................................... ............. - 52 - Klinická a porodnická propedeutika ....................................................................................... - 53 - Komunikace ................................................................................................... ......................... - 55 - Lékařská biofyzika ................................................................................................... ............... - 57 - Lékařská terminologie a latina ................................................................................................ - 58 - Management v porodní asistenci ............................................................................................. - 59 - Mikrobiologie a imunologie ................................................................................................... . - 60 - Obecná a vývojová psychologie........................................................................................ ....... - 61 - Odborná praxe ………………….. .......................................................................................... - 63 - Ochrana veřejného zdraví ................................................................................................... .... - 64 - Ošetřovatelská péče v gynekologii .......................................................................................... - 65 - Ošetřovatelská péče v chirurgických oborech ......................................................................... - 66 - Ošetřovatelská péče v interních oborech ................................................................................. - 67 - Ošetřovatelská péče v neurologii ............................................................................................ - 68 - Ošetřovatelská péče v psychiatrii ............................................................................................ - 69 - Patologie ................................................................................................... ............................... - 70 - Péče o novorozence a kojence ................................................................................................. - 71 - Porodnictví ................................................................................................... ........................... - 72 - Porodní asistence ................................................................................................... .................. - 73 - Porodnická analgezie a anestézie ............................................................................................ - 75 - Primární a komunitní péče v porodní asistenci ....................................................................... - 76 - Propedeutika bakalářské práce ................................................................................................ - 77 - První pomoc ................................................................................................... ......................... - 78 – Psychoterapeutické techniky v porodní asistenci …………………………………………… - 80 - Radiologie a nukleární medicína ............................................................................................. - 81 - Sociologie ................................................................................................... ............................. - 82 - Ultrazvuková diagnostika v porodní asistenci ........................................................................ - 83 - Úvod do ekonomiky zdravotnictví .......................................................................................... - 84 - Výchova k reprodukčnímu zdraví ........................................................................................... - 85 - Výzkum v porodní asistenci ................................................................................................... . - 86 - Výživa v porodní asistenci ................................................................................................... ... - 87 - Základy fyzioterapie v péči o ženu ......................................................................................... - 88 - Základy teorie porodní asistence ............................................................................................. - 89 - Zdravotnická psychologie ................................................................................................... .... - 91 - Zdravotnické právo a profesní legislativa ............................................................................... - 92 - Zdravý životní styl ................................................................................................... ............... - 93 - ________________________________ [1] Cíle studijního programu vyjadřují základní zaměření studijního programu v souvislosti s možnostmi uplatnění absolventa.