Žádost o akreditaci bakalářského studijního programu Radiologický asistent^ ^ ^ ^ A. Základní údaje (§ 1 vyhlášky) ^ ^ Název žadatele : Masarykova univerzita v Brně, Lékařská fakulta Sídlo žadatele: Masarykova univerzita v Brně, Žerotínovo nám. 9, 601 77 Brno Lékařská fakulta Komenského náměstí 2, 662 43 Brno Typ vysoké školy: univerzitní Typ právnické osoby: veřejná vysoká škola Vědecká (nebo umělecká) rada univerzitní VŠ nebo její součásti, resp. Akademická rada neuniverzitní VŠ, resp. Orgán soukromé VŠ, který vykonává působnost vědecké rady nebo akademické rady schválil návrh studijního programu dne 24.3.2005 zápis číslo 3/2005 V Brně dne … … …. Podpis B. Studijní program (§ 2 až 5 vyhlášky) 51-29-7 Název předloženého studijního programu^ : Specializace ve zdravotnictví – Radiologický asistent (Zobrazovací metody a aplikace ionizujícího záření) Typ předloženého studijního programu : Bc. Standardní doba studia (v letech): tři roky Forma studia : prezenční Cíle studia studijního programu : Studijní program Specializace ve zdravotnictví, obor Radiologický (Zobrazovací metody a aplikace ionizujícího záření)asistent profesní přípravy radiologických asistentů je v souladu s odbornými studijními programy zemí Evropské unie a respektuje základní principy pro vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, které musí být založeno na hodnotách cílech vedoucích k podpoře a udržení zdraví u zdravých jedinců a celých komunit a je postaveno na principu individualizované a holistické péče o nemocné. Respektuje individualitu jak zdravého, tak i nemocného člověka, bere v úvahu, že ke každému takovému jedinci patří jeho rodina, partner, sociální skupina a komunita. Cílem programu je realizace profesní přípravy radiologických asistentů (v souladu se Zákonem 96/2004 o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a o výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a navazujícími prováděcími vyhláškami č. 39/2005, 424/2004), kteří jsou odbornými zdravotnickými pracovníky při užívání radiologické zobrazovací a ozařovací technologie pro celou řadu technik diagnostického i nediagnostického zobrazování a léčebné aplikaci ionizujícího záření. V blokové výuce bude kladen důraz na samostatnou práci a práci s cizí odbornou literaturou. Absolvent bakalářského studia v oboru radiologický asistent (Zobrazovací metody a aplikace ionizujícího záření) by měl být samostatným odborným pracovníkem všude tam, kde se vyžaduje užití ionizujícího záření, nukleární magnetické rezonance nebo ultrazvuku k diagnostickému zobrazování a nebo léčbě, tzn. ve státních i nestátních zdravotnických zařízeních, veterinárních zařízeních a výzkumných laboratořích, jakož i při praktické výuce. Snahou fakulty je přiblížit práci radiologického asistenta evropskému standardu. Studijní obor radiologický asistent přispívá k naplnění doporučení „Návod 116 EC“ Radiační ochrana-návod na vzdělávání a praktickou přípravu v radiační ochraně při lékařských expozicích komise Evropské komise z roku 2000, respektuje profesní vzdělávací standardy doporučené ISRRT [1] a standardy profesního vzdělávání radiologických asistentů zpracovaných expertní skupinou oboru radiologický asistent Rady pro národní standardy MZ ČR ve spolupráci se SRA ČLS JEP [2]. Diplom i titul by měl mít akademickou platnost (Bc.), aby radiologičtí asistenti mohli studovat dále a získat další hodnost (Mgr., PhD.atd.). Cíle studia studijního programu Studijní program v oboru Radiologický asistent naplňuje tyto kategorie cílů: 1. cíle týkající se vzdělání v přímém vztahu k nemocnému, rodině/komunitě orientované na strategii „Zdraví pro všechny v 21. století“, 2. cíle týkající se vývoje profese v přímém vztahu k publikovaným doporučením a direktivám Evropské komise (EC), Mezinárodní agentury pro atomovou energii (IAEA), Mezinárodní komise pro radiační ochranu (IRCP) pro vzdělávání v oblasti radiační ochrany, mezinárodní společností radiologických asistentů a radiologických technologů (ISRRT), s důrazem na interdisciplinární a multiprofesní pojetí, v účasti na rozhodovacích procesech, v přejímání odpovědností spojených s vedením týmu, 3. cíle týkající se vzdělání ve vztahu k jednotlivým úrovním systému zdravotní péče v České republice s přesahem do celoevropského měřítka a se zaměřením na rovný přístup k poskytovatelům zdravotní péče, 4. cíle studijního programu týkající se získání profesní kvalifikace zdravotnického pracovníka, k oprávnění výkonu zdravotnického povolání včetně získání požadované kvalifikace nutné k budoucí registraci nebo získání zákonem předepsané licence k výkonu zdravotnického povolání, 5. cíle vedoucí k dosažení vzdělání ve zdravotnickém oboru jako základní předpoklad k celoživotnímu profesnímu vzdělání. Studium poskytuje tyto znalosti a dovednosti (vychází z Vyhlášky MZ ČR 39/2005 Sb, 424/204 Sb): a) teoretická výuka poskytuje znalosti v : 1. oborech, které tvoří základ potřebný pro poskytování zdravotní péče v klinických radiologických oborech, a to v systémové, vývojové a topografické anatomii, patologii, fyziologii, biofyzice, matematice včetně matematické statistiky, fyzice, 2. ostatních klinických oborech, a to ve vnitřním lékařství, chirurgii, farmakologii, použití zdravotnických prostředků, zejména zdravotnických přístrojů, v obecné ošetřovatelské péči a specifické ošetřovatelské péči při provádění radiologických výkonů, 3. odborných radiologických oborech, a to v radiologické fyzice, molekulární a klinické radiobiologii, radiační onkologii zahrnující metody plánování radioterapie, verifikační postupy a ozařovací techniky, v radiodiagnostice zahrnující radiologické i neradiologické statické a dynamické zobrazovací postupy (konvenční a digitální radiografie, výpočetní tomografie, skiaskopická vyšetření, ultrazvuková vyšetření, nukleární magnetická rezonance), v nukleární medicíně zahrnující zobrazovací i nezobrazovací vyšetřovací postupy a terapeutické aplikace otevřených zářičů, v radiologické technologii, rentgenové anatomii včetně anatomie příčných řezů, v radiační ochraně při lékařském ozáření včetně její optimalizace, analýzy rizik a kontroly dávek, v zabezpečování jakosti ve zdravotnických radiologických provozech, obecné bezpečnosti v radiologii, 4. dalších souvisejících oborech, a to v obecné psychologii a psychologii nemocných, základech pedagogiky a edukace, technických právních předpisech a normách a právních předpisech týkajících se ionizujícího záření, v základech metodologie vědeckého výzkumu, b) teoretickou výuku poskytující znalosti požadované pro získání zvláštní odborné způsobilosti podle zvláštního právního předpisu c) praktické vyučování zahrnující 1. praktická cvičení v radiologické fyzice a dozimetrii, ve fyzikálních testech k zajištění jakosti radiologické technologie a diagnostických informací, 2. praktické vyučování, které probíhá ve zdravotnických zařízeních na pracovištích radiodiagnostiky, radiační onkologie a nukleární medicíny a které poskytuje dovednosti a znalosti v radiologických zobrazovacích postupech a projekčních technikách, v akvizici, zpracování a archivaci obrazových dat, v ozařovacích technikách, plánování radioterapie, její simulaci a verifikaci a v zobrazovacích a nezobrazovacích diagnostických metodách v oboru nukleární medicína, 3. praktická cvičení poskytující dovednosti a znalosti v obecných ošetřovatelských postupech, zejména ve vztahu k internímu lékařství, chirurgii, pediatrii a intenzivní péči a ve specifických ošetřovatelských postupech používaných při radiologických výkonech;tyto dovednosti se získávají pod odborným dohledem radiologických asistentů nebo v odůvodněných případech jiných zdravotnických pracovníků oprávněných k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu. Cíle týkající se přímého vztahu k nemocnému Absolvent: 1. je schopen na základě vědomostí a získaných dovedností, odborné praxe, základních vědních obrů a společenských věd rozpoznat biopsychosociální potřeby pacienta vzniklé v průběhu nemoci, 2. dokáže poskytnout kvalifikovaně předlékařskou první pomoc, 3. je schopen poskytnout diagnostické techniky v ošetřovatelské péči o nemocného, 4. umí reagovat na zjištěné somatické, psychické i sociální problémy nemocného, 5. dokáže rozpoznat projevy a příznaky, které signalizují odchylky od zdravého vývoje jedince a příznaky nemoci, 6. zná zdravý vývoj jedince a faktory, které jej ovlivňují, 7. zná fáze ošetřovatelského procesu a umí je využívat v klinické praxi, 8. má vědomosti, dovednosti a morální postoje potřebné při realizaci jednotlivých profesních činností. Cíle týkající se profesní činnosti radiologického asistenta v systému zdravotní péče Absolvent: 1. je schopen samostatného kvalifikovaného rozhodování v péči o zdraví, prevenci onemocnění, v péči o nemocné, 2. je schopen obhájit svá rozhodnutí a nést za ně odpovědnost, 3. zná práva nemocného, kompetence své i celého zdravotnického týmu, 4. zná zdravotní a sociální politiku státu a hlavní rysy současných a vývojových trendů zdravotní a sociální péče, 5. umí posoudit sociální prostředí, poskytnout kvalifikovanou radu při řešení obtížných životních situací, 6. je schopen aplikovat výsledky vědeckého výzkumu ve své činnosti, 7. ovládá alespoň jeden cizí jazyk, je schopen v tomto jazyce základní komunikace s nemocným a studovat odbornou literaturu. Cíle týkající se osobnosti radiologického asistenta v systému zdravotní péče Absolvent: 1. dodržuje profesní, etické a mravní požadavky odborné činnosti radiologického asistenta, 2. uplatňuje empatický profesionální přístup k nemocným a jejich rodinám, 3. je schopen používat všechny druhy a formy účinné komunikace, 4. zná možnosti svého uplatnění v systému zdravotní péče a postavení radiologického asistenta ve společnosti, 5. zná strukturu zdravotní péče 6. je schopen pozitivní seberealizace 7. ovládá adaptační, relaxační techniky a základy gestalterapie v kontextu zdravotní péče. Cíle týkající se profesního vývoje radiologického asistenta Absolvent: 1. je schopen pomocí dalšího odborného vzdělávání dosáhnout vyššího akademického a vědeckého vzdělání, 2. je schopen obhájit svá rozhodnutí a nést za ně odpovědnost, 3. je schopen předávat získané poznatky spolupracovníkům a studentům, 4. je schopen aplikovat výsledky vědeckého výzkumu ve své činnosti, 5. ovládá cizí jazyk a je schopen studovat zahraniční literaturu. Podmínky, které student předloženého studijního programu musí splnit v průběhu studia a při jeho ukončení : Lékařská fakulta Masarykovy univerzity uvádí veškeré podmínky pro průběh a ukončení bakalářských studijních programů v příručce Masarykova univerzita v Brně, která je v každém akademickém školním roce obnovována. Znalosti, vědomosti a další předpoklady uchazeče pro jeho přijetí ke studiu studijního programu: 1. Ke tříletému studiu může být přijat uchazeč s ukončeným úplným středním všeobecným nebo úplným středním odborným vzděláním – ukončeným maturitní zkouškou. 2. Zdravotní stav: uchazeč musí splňovat kritéria pro výkon povolání, která jsou v souladu se součastnými platnými legislativními normami. Zdravotní stavy vylučující možnost studia jsou orientačním vodítkem a každé rozhodnutí musí být individualizované a musí přihlížet k osobnosti, charakteru a stupni závažnosti postižení uchazeče. Posudkové rozhodnutí musí učinit příslušný lékař. Zdravotní stavy vylučující možnost studia bakalářského programu Radiologický asistent (Zobrazovací metody a aplikace ionizujícího záření): · endokrinní onemocnění, která znesnadňují adaptaci v pracovním kolektivu a vylučuje lehkou a střední námahu. · choroby a vady cév a srdce vylučující lehkou a středně těžkou námahu. · závažná onemocnění dýchacího ústrojí, která způsobují nebo v krátké době povedou k trvalému omezení respiračních funkcí. · závažná chronická onemocnění ledvin a vývodných močových cest vedoucí k závažné poruše funkce nebo selhání ledvin. · závažné onemocnění jater. · onemocnění a vady pohybového ústrojí a stavy po chirurgických zákrocích hrubě narušující funkci horních a dolních končetin. · vrozené nebo získané nemoci CNS hrubě narušující motoriku a hybnost horních a dolních končetin. · epilepsie. · duševní poruchy a poruchy chování. · prokázaný sklon k abusu návykových látek a alkoholu. · některá onemocnění a vady smyslové – oční (závažná alergická onemocnění spojivek a očních víček, chronická a recidivující onemocnění rohovky, sítnice a zrakového nervu ( vizus dálka do 6/9 binokulárně s korekcí do 6D, vizus blízko do j.č.3 nat. či s korekcí). – sluchu (těžké sluchové vady, které znesnadňují komunikaci, pokud nejsou dobře technicky kompenzovatelné). · závažná kožní onemocnění a onemocnění dýchacího ústrojí. · nemoci krve, krvetvorných orgánů a poruchy imunity. · zhoubné novotvary a novotvary nejistého nebo neznámého chování. 3. Uchazeč musí splnit podmínky přijímacího řízení, které jsou v gesci vyhlašovatele. 4. Uchazeči – cizinci mohou tento studijní program studovat za předpokladu, že budou dodrženy zákonné normy České republiky. Vymezení jednotlivých období během standardní doby studia v týdnech : Ročník 1. 2. 3. Celkem Období výuky 30 30 27 87 Období zkoušek 10 10 10 30 Odborná praxe individuální - letní 4 4 8 Období prázdnin 8 8 16 Způsob a podmínky kontroly studia : zkoušky, kolokvia, zápočty, kredity Stručný popis užívaného způsobu hodnocení :^ Zkoušky – A (výborně), B (výborně mínus), C (velmi dobře), D (velmi dobře mínus), E (dobře), F (nevyhověl) Kolokvia – prospěl, neprospěl Zápočty – zapsáno Kredity –množství dle příslušného splnění požadovaných zkoušek, kolokvií a zápočtů B.1 Studijní obor 51-29-8 Název studijního oboru Radiologický asistent (Zobrazovací metody a aplikace ionizujícího záření) Forma studia : prezenční Cíle studia studijního oboru: Studijní program Specializace ve zdravotnictví, obor Radiologický (Zobrazovací metody a aplikace ionizujícího záření)asistent profesní přípravy radiologických asistentů je v souladu s odbornými studijními programy zemí Evropské unie a respektuje základní principy pro vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, které musí být založeno na hodnotách cílech vedoucích k podpoře a udržení zdraví u zdravých jedinců a celých komunit a je postaveno na principu individualizované a holistické péče o nemocné. Respektuje individualitu jak zdravého, tak i nemocného člověka, bere v úvahu, že ke každému takovému jedinci patří jeho rodina, partner, sociální skupina a komunita. Cílem programu je realizace profesní přípravy radiologických asistentů (v souladu se Zákonem 96/2004 o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a o výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a navazujícími prováděcími vyhláškami č. 39/2005, 424/2004), kteří jsou odbornými zdravotnickými pracovníky při užívání radiologické zobrazovací a ozařovací technologie pro celou řadu technik diagnostického i nediagnostického zobrazování a léčebné aplikaci ionizujícího záření. V blokové výuce bude kladen důraz na samostatnou práci a práci s cizí odbornou literaturou. Absolvent bakalářského studia v oboru radiologický asistent (Zobrazovací metody a aplikace ionizujícího záření) by měl být samostatným odborným pracovníkem všude tam, kde se vyžaduje užití ionizujícího záření, nukleární magnetické rezonance nebo ultrazvuku k diagnostickému zobrazování a nebo léčbě, tzn. ve státních i nestátních zdravotnických zařízeních, veterinárních zařízeních a výzkumných laboratořích, jakož i při praktické výuce. Snahou fakulty je přiblížit práci radiologického asistenta evropskému standardu. Studijní obor radiologický asistent přispívá k naplnění doporučení „Návod 116 EC“ Radiační ochrana-návod na vzdělávání a praktickou přípravu v radiační ochraně při lékařských expozicích komise Evropské komise z roku 2000, respektuje profesní vzdělávací standardy doporučené ISRRT [3] a standardy profesního vzdělávání radiologických asistentů zpracovaných expertní skupinou oboru radiologický asistent Rady pro národní standardy MZ ČR ve spolupráci se SRA ČLS JEP [4]. Diplom i titul by měl mít akademickou platnost (Bc.), aby radiologičtí asistenti mohli studovat dále a získat další hodnost (Mgr., PhD.atd.). Cíle studia studijního programu Studijní program v oboru Radiologický asistent naplňuje tyto kategorie cílů: 6. cíle týkající se vzdělání v přímém vztahu k nemocnému, rodině/komunitě orientované na strategii „Zdraví pro všechny v 21. století“, 7. cíle týkající se vývoje profese v přímém vztahu k publikovaným doporučením a direktivám Evropské komise (EC), Mezinárodní agentury pro atomovou energii (IAEA), Mezinárodní komise pro radiační ochranu (IRCP) pro vzdělávání v oblasti radiační ochrany, mezinárodní společností radiologických asistentů a radiologických technologů (ISRRT), s důrazem na interdisciplinární a multiprofesní pojetí, v účasti na rozhodovacích procesech, v přejímání odpovědností spojených s vedením týmu, 8. cíle týkající se vzdělání ve vztahu k jednotlivým úrovním systému zdravotní péče v České republice s přesahem do celoevropského měřítka a se zaměřením na rovný přístup k poskytovatelům zdravotní péče, 9. cíle studijního programu týkající se získání profesní kvalifikace zdravotnického pracovníka, k oprávnění výkonu zdravotnického povolání včetně získání požadované kvalifikace nutné k budoucí registraci nebo získání zákonem předepsané licence k výkonu zdravotnického povolání, 10. cíle vedoucí k dosažení vzdělání ve zdravotnickém oboru jako základní předpoklad k celoživotnímu profesnímu vzdělání. Studium poskytuje tyto znalosti a dovednosti (vychází z Vyhlášky MZ ČR 39/2005 Sb, 424/204 Sb): a) teoretická výuka poskytuje znalosti v : 1. oborech, které tvoří základ potřebný pro poskytování zdravotní péče v klinických radiologických oborech, a to v systémové, vývojové a topografické anatomii, patologii, fyziologii, biofyzice, matematice včetně matematické statistiky, fyzice, 2. ostatních klinických oborech, a to ve vnitřním lékařství, chirurgii, farmakologii, použití zdravotnických prostředků, zejména zdravotnických přístrojů, v obecné ošetřovatelské péči a specifické ošetřovatelské péči při provádění radiologických výkonů, 3. odborných radiologických oborech, a to v radiologické fyzice, molekulární a klinické radiobiologii, radiační onkologii zahrnující metody plánování radioterapie, verifikační postupy a ozařovací techniky, v radiodiagnostice zahrnující radiologické i neradiologické statické a dynamické zobrazovací postupy (konvenční a digitální radiografie, výpočetní tomografie, skiaskopická vyšetření, ultrazvuková vyšetření, nukleární magnetická rezonance), v nukleární medicíně zahrnující zobrazovací i nezobrazovací vyšetřovací postupy a terapeutické aplikace otevřených zářičů, v radiologické technologii, rentgenové anatomii včetně anatomie příčných řezů, v radiační ochraně při lékařském ozáření včetně její optimalizace, analýzy rizik a kontroly dávek, v zabezpečování jakosti ve zdravotnických radiologických provozech, obecné bezpečnosti v radiologii, 4. dalších souvisejících oborech, a to v obecné psychologii a psychologii nemocných, základech pedagogiky a edukace, technických právních předpisech a normách a právních předpisech týkajících se ionizujícího záření, v základech metodologie vědeckého výzkumu, b) teoretickou výuku poskytující znalosti požadované pro získání zvláštní odborné způsobilosti podle zvláštního právního předpisu c) praktické vyučování zahrnující 1. praktická cvičení v radiologické fyzice a dozimetrii, ve fyzikálních testech k zajištění jakosti radiologické technologie a diagnostických informací, 2. praktické vyučování, které probíhá ve zdravotnických zařízeních na pracovištích radiodiagnostiky, radiační onkologie a nukleární medicíny a které poskytuje dovednosti a znalosti v radiologických zobrazovacích postupech a projekčních technikách, v akvizici, zpracování a archivaci obrazových dat, v ozařovacích technikách, plánování radioterapie, její simulaci a verifikaci a v zobrazovacích a nezobrazovacích diagnostických metodách v oboru nukleární medicína, 3. praktická cvičení poskytující dovednosti a znalosti v obecných ošetřovatelských postupech, zejména ve vztahu k internímu lékařství, chirurgii, pediatrii a intenzivní péči a ve specifických ošetřovatelských postupech používaných při radiologických výkonech;tyto dovednosti se získávají pod odborným dohledem radiologických asistentů nebo v odůvodněných případech jiných zdravotnických pracovníků oprávněných k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu. Cíle týkající se přímého vztahu k nemocnému Absolvent: 9. je schopen na základě vědomostí a získaných dovedností, odborné praxe, základních vědních obrů a společenských věd rozpoznat biopsychosociální potřeby pacienta vzniklé v průběhu nemoci, 10. dokáže poskytnout kvalifikovaně předlékařskou první pomoc, 11. je schopen poskytnout diagnostické techniky v ošetřovatelské péči o nemocného, 12. umí reagovat na zjištěné somatické, psychické i sociální problémy nemocného, 13. dokáže rozpoznat projevy a příznaky, které signalizují odchylky od zdravého vývoje jedince a příznaky nemoci, 14. zná zdravý vývoj jedince a faktory, které jej ovlivňují, 15. zná fáze ošetřovatelského procesu a umí je využívat v klinické praxi, 16. má vědomosti, dovednosti a morální postoje potřebné při realizaci jednotlivých profesních činností. Cíle týkající se profesní činnosti radiologického asistenta v systému zdravotní péče Absolvent: 8. je schopen samostatného kvalifikovaného rozhodování v péči o zdraví, prevenci onemocnění, v péči o nemocné, 9. je schopen obhájit svá rozhodnutí a nést za ně odpovědnost, 10. zná práva nemocného, kompetence své i celého zdravotnického týmu, 11. zná zdravotní a sociální politiku státu a hlavní rysy současných a vývojových trendů zdravotní a sociální péče, 12. umí posoudit sociální prostředí, poskytnout kvalifikovanou radu při řešení obtížných životních situací, 13. je schopen aplikovat výsledky vědeckého výzkumu ve své činnosti, 14. ovládá alespoň jeden cizí jazyk, je schopen v tomto jazyce základní komunikace s nemocným a studovat odbornou literaturu. Cíle týkající se osobnosti radiologického asistenta v systému zdravotní péče Absolvent: 8. dodržuje profesní, etické a mravní požadavky odborné činnosti radiologického asistenta, 9. uplatňuje empatický profesionální přístup k nemocným a jejich rodinám, 10. je schopen používat všechny druhy a formy účinné komunikace, 11. zná možnosti svého uplatnění v systému zdravotní péče a postavení radiologického asistenta ve společnosti, 12. zná strukturu zdravotní péče 13. je schopen pozitivní seberealizace 14. ovládá adaptační, relaxační techniky a základy gestalterapie v kontextu zdravotní péče. Cíle týkající se profesního vývoje radiologického asistenta Absolvent: 6. je schopen pomocí dalšího odborného vzdělávání dosáhnout vyššího akademického a vědeckého vzdělání, 7. je schopen obhájit svá rozhodnutí a nést za ně odpovědnost, 8. je schopen předávat získané poznatky spolupracovníkům a studentům, 9. je schopen aplikovat výsledky vědeckého výzkumu ve své činnosti, 10. ovládá cizí jazyk a je schopen studovat zahraniční literaturu. Rozsah státních závěrečných zkoušek: Uchazeč může konat státní závěrečnou zkoušku až poté, co uzavřel všechny ročníky na bakalářském stupni. Státní závěrečná zkouška má dvě části: 1. Obhajoba předložené bakalářské práce ( 30 min.) 2. Ústní zkouška z radiologie Ústní zkouška z radiologie je vymezena v oboru radiologický asistent předměty: radiodiagnostickými ( 20 min. příprava, 20 min. zkouška) radioterapeutickými ( 20 min. příprava, 20 min. zkouška) nukleární medicínou ( 20 min. příprava, 20 min. zkouška) Bakalářská práce Cíl, rozsah, obsah: 1. Cílem bakalářské práce je ověření vědomostí a dovedností, které student získal během studia a tyto vědomosti prokazuje řešením konkrétního problému v odborné praxi. 2. K vybranému tématu bakalářské práce student shromažďuje podklady, literaturu, informace, promýšlí metodiku postupu, sbírá data, poznatky a výsledky analyzuje. Obsah a členění bakalářské práce musí odpovídat oficiálnímu standardu: úvod a cíl, použitá metodika, dosažené výsledky, diskuze, závěr, požitá literatura. Výběr tématu práce: 1. Na základě vlastního návrhu studenta. 2. Podle aktuální potřeby praxe ( pracovišť, kde plní individuální praxi) během akademického roku. 3. Na základě nabídky témat vysoké školy. Potvrzení výběru tématu práce a vedoucího bakalářské práce potvrzuje vedoucí katedry. Zadání bakalářské práce Písemné zadání bakalářské práce s uvedením tématu a jména vedoucího práce obdrží student nejpozději při zahájení výuky posledního ročníku. Poté student absolvuje úvodní konzultaci s vedoucím bakalářské práce. Výsledkem úvodní konzultace jsou pokyny pro vypracování práce s upřesněním jednotlivých bodů (cíl práce, jednotlivé výstupy, rozsah, technické zpracování, přílohy) a stanovení časového harmonogramu a termínů dalších konzultací. Návthy témat absolventských (bakalářských prací): Radiodiagnostika: 1. Diagnostika polytraumat. 2. Diagnostika dětských pacientů. 3. Angiografie dolních končetin. 4. Speciální projekce lebky. 5. Vyšetření páteře. Radioterapie: 1. Radiační zátěž kritických orgánů při pooperačním ozařování pro karcinom prsu. 2. Teleterapie. 3. Terapie kolorektálního karcinomu. 4. Nenádorová radioterapie. 5. Calcar calcanei. Nukleární medicína: 1. Diagnostika kostních metastáz. 2. PET/CT 3. Diagnostika a terapie ca štítné žlázy. 4. Vyšetření ledvin. 5. Vyšetření krve. Profil absolventa studijního oboru : · vymezení výstupních znalostí a dovedností – všeobecných, odborných a speciálních: Vychází z doporučení a požadavků WHO na vzdělávání zdravotnických pracovníků a jejich volného pohybu ve státech EU, doporučení EU pro vzdělávání v oblasti radiační ochrany. Při tvorbě studijního oboru byla zohledněna doporučení ISRRT[5] a standardy profesního vzdělávání radiologických asistentů zpracované expertní skupinou oboru Radiologický asistent pracovní skupiny pro standardizaci zdravotní péče při MZ ČR ve spolupráci se SRA ČLS JEP[6]. · Professional Standards for the Education of Medical Radiation Technologists, 1993 · Professional Profile of the Medical Radiological Technologists/Radiographer in Europe, 1994 · Proposal for a Directive on the Standard of Professional Education and Training of Medical Radiological Technologists in Europe to the requiered Level of Expertise in Radiation Protection, 1995 · The Role of the Radiographer in Europe, 1994 · Standardy profesního vzdělávání radiologických asistentů, 1999 Dále byly zohledněny dokumenty Mezinárodní komise pro radiační ochranu (ICRP) · ICRP – Publikace 34, Protection of the patient in diagnostic radiology, strana 20, 1982 · ICRP – Publikace 44, Protection of the patient in radiation therapy, strana 44, 1985 · ICRP – Publikace 52, Protection of the patient in nuclear medicine, strana 20, 1987 · ICRP – Publikace 73, Radiological Protection and Safety in Medicine, 1996 A direktiva EU 97/43/Euratom ze dne 30.června 1997. Dále pak materiály: · Evropská společnost pro radioterapii a onkologii (ESTRO) · The European core curriculum on radiotherapy, ESTRO 1991 · The European core curricolum for radiotherapy technologists · Návod 116 EC – Guidlines on Education and Training in Radiation protection for Medical Exposures, 2000 Radiologický asistent plní důležitou úlohu v propojení 7 hlavních oblastí v diagnostickém zobrazování a léčebné aplikaci ionizujícího záření[7]. Žádný jiný člen pracovního týmu nemůže plnit tuto funkci. · péče o pacienta – radiologický asistent má přímou i řídící úlohu v ošetřovatelské péči v průběhu radiologického zobrazování nebo ozařování a) RA musí rozpoznat závažné fyzické a psychologické faktory, které mají vliv na pacienta, musí pochopit jeho sociální a kulturní potřeby a referovat o nich, je-li to třeba b) musí zajistit podmínky pro obecnou bezpečnost a pohodlí pacienta c) zajišťuje, že všechny požadované informace jsou dostupné a správné, že jsou vykonány správné identifikační postupy d) musí zajistit, aby pacient dal informovaný souhlas s požadovaným výkonem · klinická odpovědnost – základní kvalifikací a kompetencí radiologického asistenta je v širokém rozsahu ovládat a na základě lékařské indikace 1 prakticky provádět celou řadu technik a postupů radiologického zobrazování a léčebné aplikace ionizujícího záření. RA je kvalifikován a kompetentní k tomu, aby byl profesně zodpovědný za svoji odbornou činnost, technické provedení radiologického zobrazení a aplikace ionizujícího záření a aby byl schopen posoudit své profesní hranice a jednal podle toho. Je zodpovědný za zachování důvěrnosti zdravotnických informací · organizační aspekty (řízení) – v závislosti na úrovni organizačního zařazení má odpovědnost za správnou a efektivní organizaci své práce a práce jím řízeného zdravotního týmu, za využití zdrojů a aplikaci postupů v oblasti, za kterou zodpovídá · radiační ochrana – protokol č. 36 ICRP vymezuje rozhodující úlohu RA ve vztahu k radiační ochraně pacienta a doporučení EK č. 116 určuje rozsah jeho vzdělání v této oblasti. RA je kvalifikovaný k tomu, aby při zachování dostatečné jakosti radiologických informací v širokém rozsahu určil možnosti a předepsané množství záření a byl schopen vhodně reagovat v naléhavých a nebezpečných radiačních situacích. RA proto musí být schopen: a) interpretovat a aplikovat všechny důležité zákony, pravidla, omezení a doporučení pro aplikaci ionizujícího záření ve vztahu k pacientům i pracovníkům b) porozumět oběma rizikům, somatickému i genetickému, která nastávají v důsledku lékařského i výzkumného použití ionizujícího záření a být schopen podat vysvětlení o tom použitím odpovídající terminologie při vyšetření c) ze své pozice, autority a s použitím získaných vědomostí pomáhat v usměrňování expozic použitých k lékařským účelům.je teoreticky i prakticky připraven k získání kvalifikace potřebné k dohledu nad dodržováním radiační ochrany. · zajišťování jakosti – ve všech oblastech odpovědnosti RA se požadují postupy k zajištění jakosti. Ve všech specializacích musí být RA členem kolektivu, který vyvíjí, provádí a vyhodnocuje kvalitativní standardy pracoviště. · vzdělávání a odborný výcvik – RA pracující v klinické oblasti musí být schopen se podílet na praktické přípravě studentů. Kvalifikace, schopnosti a odborná role musí RA umožňovat vykonávání poradních, instruktážních a řídících činností podle podmínek pracoviště. Bakalářský stupeň vzdělání mu poskytuje prostor pro navazující magisterské studium a všechny formy celoživotního vzdělávání. · použití techniky – RA je dále směřován ke specializaci v jednom z oborů využití radiace v medicíně – nukleární medicína, radiologie a radioterapie. Je odborníkem pro vytváření diagnostických obrazů a nebo v použití ionizujícího záření k léčbě. Přehledný plán učebních předmětů I. Základní obory potřebné pro poskytování zdravotní péče v klinických radiologických oborech Anatomie Fyziologie Patologie Biofyzika Fyzika (včetně matematiky, matematické statistiky a matematiky vědeckého výzkumu) II. Související klinické a další obory Farmakologie Obecná psychologie a psychologie nemocných Základy pedagogiky a edukace, metodologie vědeckého výzkumu Angličtina Latina Ošetřovatelská péče v chirurgii Ošetřovatelská péče ve vnitřním lékařství Intenzivní péče, ošetřovatelská péče v pediatrii Obecná ošetřovatelská péče, použití zdravotnických přístrojů, speciální ošetřovatelská péče při provádění radiologických výkonů Komunikace ve zdravotnictví Tělesná výchova III. Odborné radiologické obory Rentgenová topografická anatomie Radiologická fyzika, radiobiologie (molekulární a klinická) Technické a právní předpisy týkající se ionizujícího záření Přístroje radiologické techniky Radiační ochrana Konvenční radiologické a neradiologické zobrazovací postupy (dynamické a statické), digitální radiografie Výpočetní tomografie (princip, dg. přínos) Magnetická rezonance Ultrazvuková diagnostika Cvičení z radiodiagnostiky Klinická radioterapie, ozařovací techniky Radiační onkologie Nukleární medicína (teorie, praktická cvičení) Angiografie Intervenční radiologie Informační technologie v radiologii Virtuální radiologie a 3D rekonstrukce IV. Letní praxe 4 týdny Diplomová práce Časový plán: - je zaokrouhlen na celé vyučovací hodiny v jednotlivých týdnech Ročník: 1 Semestr: 1 a 2 Délka přímé výuky: 50 min. = 1 vyučovací hod. Název předmětu Rozsah výuky Kredit SP Způsob ukončení Garant předmětu Anatomie ZS 3/0 3 - ZK Doc. Matonoha Fyziologie LS 3/0 2 - Z Prof. Fišer Technické a právní předpisy týkající se ionizujícího záření. ZS 1/0 LS 1/1 2 2 - Z Mgr. Borek MUDr. Bartušek Patologie ZS 2/0 3 - ZK Prof. Mačák Latina ZS 0/3 LS 0/3 2 2 - Z Doc. Marečková Farmakologie ZS 1/0 3 - ZK Prof. Šulcová Základy biofyziky LS 2/0 3 - ZK Prof. Mornstein Obecná psychologie a psychologie nemocných ZS 1/2 4 ano ZK Doc. Bendová Základy pedagogiky a edukace, metodologie vědeckého výzkumu LS 2/0 2 - ZK Prof. Benda Fyzika (včetně matematiky, matematické statistiky a matematiky vědeckého výzkumu) LS 1/2 2 - ZK Prof. Mornstein Angličtina ZS 0/3 LS 0/3 2 2 - ZK Mgr. Červený Intenzivní péče, ošetřovatelská péče v pediatrii LS 1/0 2 - Z Prof. Kubešová Doc. PhDr. Kyasová Radiologická fyzika a radiobilogie (molekulární a klinická) ZS 3/3 LS 3/3 3 3 - ZK Prof. Musilová Prof. Lenz Ing. Kovář RNDr. Šimíček Ošetřovatelská péče v chirurgii SZ 1/4 6 - ZK Doc. Mašek Mgr. Pokorná Ošetřovatelská péče ve vnitřním lékařství LS 1/4 6 - ZK Prof. Kubešová Mgr. Soldánová Letní praxe LS 4x40 4 - Z Mgr. Buček[INS: :INS] J. Svoboda J. Badurová Tělesná výchova ZS 0/1 LS 0/1 1 1 Z Z PaedDr. Josefík Kredity celkem 60 Časový plán: - je zaokrouhlen na celé vyučovací hodiny v jednotlivých týdnech Ročník: 2 Semestr: 3 a 4 Délka přímé výuky: 50 min. = 1 vyučovací hod. Název předmětu Rozsah výuky Kredit Způsob ukončení Garant předmětu Obecná ošetřovatelská péče, použití zdravotnických přístrojů, speciální ošetřovatelská péče při provádění radiologických výkonů ZS 1/1 LS 1/1 1 1 Z Prof. Kubešová Prof. Benda Bc. Buček Doc. PhDr. Kyasová Technické a právní předpisy týkající se ionizujícího záření ZS 1/0 LS 1/0 1 1 Z Mgr. Borek MUDr. Bartušek Přístroje radiologické techniky ZS 2/1 LS 2/1 1 2 ZK Prof. Provazník Komunikace ve zdravotnictví ZS 2/2 LS 2/2 2 2 ZK Doc. Bendová Radiační ochrana ZS 2/2 LS 2/2 3 3 ZK Mgr. Borek MUDr. Bartušek Doc. Prášek Doc. Šlampa Radiologická fyzika a radiologie (molekulární a klinická) ZS 1/0 LS 1/0 3 3 ZK Prof. Musilová Prof. Lenz Ing Kovář RNDr. Šimíček Nukleární medicína teorie + praktická cvičení ZS 2/2 LS 2/2 3 3 Z Doc. Prášek[INS: :INS] J. Svoboda Klinická radioterapie –ozařovací techniky ZS 3/2 LS 3/2 3 3 Z Doc. Šlampa[INS: :INS] J.Badurová Magnetická rezonance ZS 3/3 LS 3/3 1 1 ZK Prim. Mechl P. Krejčiřík Výpočetní tomografie – princip, diagnostický přínos ZS 3/3 LS 3/3 1 1 ZK Prof. Válek E. Bláhová Rentgenová topografická anatomie ZS 1/0 LS 0/1 2 2 Z Prof. Válek Konvenční radiologické a neradiologické zobrazovací postupy (dynamické a statické), digitální radiologie ZS 4/0 LS 4/0 3 5 Z MUDr. Bartušek Mgr. Buček Cvičení z radiodiagnostiky SZ 0/11 LS 0/11 2 2 Z Mgr. Buček Mgr. Švehlová Letní praxe 4x40 5 Z Mgr. Buček[INS: :INS] J. Svoboda J Badurova Kredity celkem: 60 Časový plán: - je zaokrouhlen na celé vyučovací hodiny v jednotlivých týdnech Ročník: 3 Semestr: 5 a 6 Délka přímé výuky: 50 min. = 1 vyučovací hod. Název předmětu Rozsah výuky Kredit Způsob ukončení Garant předmětu Nukleární medicína – teorie + praktické cvičení ZS 3/3 LS 3/3 7 9 Z ZK Doc. Prášek[INS: :INS] J. Svoboda Radiační onkologie ZS 6/5 LS 3/3 5 6 ZK Doc. Šlampa[INS: :INS] J. Badurová Ultrazvuková diagnostika ZS 5/3 LS 1/2 5 7 Z ZK Prim. Mechl Intervenční radiologie ZS 3/2 2 ZK Prof. Válek M.Kotek Angiografie ZS 3/3 2 ZK MUDr Boudný M. Kotek Diplomová práce ZS 3/0 LS 4/0 4 5 Prof. Benda Mgr. Buček Virtuální radiologie a 3D rekonstrukce LS 1/0 2 K Prim. Mechl Informační technologie v radiologii ZS 3/2 2 Z Prim. Mechl Praktická zkouška (RAD, RAT, NUM) ZS 2 ZK Mgr. Buček J. Badurová J. Svoboda Kredity celkem 60 Přehledný učební plán Předmět Ročník Kred. Odborný garant 1. 2. 3. ZS LS ZS LS ZS LS 1. Anatomie 45 ZK 3 Doc. Matonoha 2. Fyziologie 45 Z 2 Prof. Fišer 3. Technické a právní předpisy týkající se ionizujícího záření. 15 15 15 Z 4 Mgr. Borek MUDr. Bartušek 4. Patologie 30 Z ZK 3 Prof. Mačák 5. Základy biofyziky 30 ZK 3 Prof. Mornstein 6. Farmakologie 15 ZK 3 Prof. Šulcová 7. Obecná psychologie a psychologie nemocných 15 30 ZK 4 Doc. Bendová 8. Základy pedagogiky a edukace, metodologie vědeckého výzkumu 30 ZK 2 Prof. Benda 9. Fyzika (včetně matematiky a matematiky vědeckého výzkumu, matematické statistiky) 15 30 ZK 2 Prof. Mornstein 10. Angličtina 0 50 0 50 ZK 4 Mgr. Červený 11. Tělesná výchova 0 15 0 15 Z 2 PaedDr. Josefík 12. Radiologická fyzika a radiobilogie (molekulární a klinická) 45 45 45 45 20 0 20 0 ZK 12 Prof. Musilová Prof. Lenz Ing. Kovář RNDr Šimíček 13. Ošetřovatelská péče v chirurgii 15 60 Z 6 Doc. Mašek Mgr. Pokorná 14. Ošetřovatelská péče ve vnitřním lékařství 15 60 Z 6 Prof. Kubešová Mgr. Soldánová 15. Letní praxe 4 týdny 160 160 Z 9 Mgr. Buček[INS: :INS] J. Svoboda J. Badurová 16. Intenzivní péče, ošetřovatelská péče v pediatrii 20 15 Z 2 Prof.Kubešová Doc. Kyasová 17. Obecná ošetřovatelská péče, použití zdravotnických přístrojů, speciální ošetřovatelská péče při provádění radiologických výkonů 15 15 15 15 Z 2 Prof. Kubešová Prof. Benda Mgr. Buček Doc. Kyasová 18. Technické a právní předpisy týkající se ionizujícího záření 20 20 Z 2 Mgr. Borek MUDr. Bartušek 19. Přístroje radiologické techniky 20 15 30 15 ZK 3 Prof. Provazník 20. Komunikace ve zdravotnictví 30 30 30 30 ZK 4 Doc. Bendová 21. Radiační ochrana 30 30 30 30 ZK 6 Mgr. Borek MUDr. Bartušek Doc. Prášek Doc. Šlampa 22. Magnetická rezonance 45 45 45 45 ZK 2 Prim. Mechl P. Krejčiřík 23. Výpočetní tomografie – princip, diagnostický přínos 45 45 45 45 ZK 2 Prof. Válek E. Bláhová 24. Rentgenová topografická anatomie 15 0 0 15 ZK 4 Prof. Válek 25. Cvičení z radiodiagnostiky 0 165 0 165 Z 4 Mgr. Švehlová Mgr. Buček 26. Latina 0 50 0 50 ZK 4 Doc. Marečková 27. Nukleární medicína – teorie a praktická cvičení 20 30 20 30 40 50 40 50 Z ZK 22 Doc. Prášek[INS: :INS] J. Svoboda 28. Klinická radioterapie – ozařovací techniky 45 20 45 20 Z 6 Doc. Šlampa[INS: :INS] J. Badurová 29. Konvenční radiologické a neradiologické zob. Post. (dynamické a statické), dig. rad. 65 65 Z ZK 8 MUDr. Bartušek, Mgr. Buček 30. Radiační onkologie 90 75 45 45 ZK 13 Doc. Šlampa 31. Ultrazvuková diagnostika 75 45 30 15 ZK 12 Prim. Mechl 32. Informační technologie v radiologii 40 25 Z 2 Prim. Mechl 33. Angiografie 45 45 ZK 2 MUDr. Boudný M. Kotek 34. Intervenční radiologie 45 30 ZK 2 Prof. Válek M. Kotek 35. Virtuální radiologie a 3D rekonstrukce 15 0 K 2 Prim. Mechl 36. Diplomová práce 40 40 9 Prof. Benda Mgr. Buček 37. Praktická zkouška (RAD, RAT, NUM) ZK 2 Mgr. Buček J. Badurová J. Svoboda Celkem kreditů 180 Celkem výukových hod Kontaktních hodin 480 605 765 935 660 265 25 25 25 25 25 25 Samostudium (nekontaktní hodiny) 35 35 50 50 50 70 C e l k e m 4000 hod C. 2 Finanční zabezpečení studijního programu C.2 Finanční zabezpečení studijního programu (§ 7 vyhlášky) ^ ^ A. rozpis předpokládaných nákladů na uskutečňování studijního programu alespoň pro období odpovídající dvojnásobku navrhované standardní doby studia tohoto programu Standardní doba studia /v letech/ 1. rok sladem. 2. rok akadem. 3. rok akadem. 4. rok akadem. 5. rok akadem. 6. rok akadem. Investiční náklady /v tis. Kč/ 180 360 80 80 80 80 Mzdové náklady /v tis. Kč/ 420 840 912 912 912 912 Ostatní neinvestiční náklady /v tis. Kč/ 440 880 1040 1040 1040 1040 B. rozpis předpokládaných nákladů na jednoho studenta na uskutečňování studijního programu alespoň pro období odpovídající dvojnásobku navrhované standardní doby studia tohoto programu Standardní doba studia /v letech/ 1. rok akadem. 2. rok akadem. 3. rok akadem. 4. rok sladem. 5. rok akadem. 6. rok akadem. Investiční náklady /v tis. Kč/ 9 9 2 2 2 2 Mzdové náklady /v tis. Kč/ 21 21 24 24 24 24 Ostatní neinvestiční náklady /v tis. Kč/ 22 22 26 26 26 26 C. rozpis předpokládaných nákladů na zabezpečení vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké nebo další tvůrčí činnosti související se studijním programem alespoň pro období odpovídající dvojnásobku navrhované standardní doby studia tohoto programu Standardní doba studia /v letech/ 1. rok akadem. 2. rok akadem. 3. rok akadem. 4. rok akadem. 5. rok akadem. 6. rok akadem. Investiční náklady /v tis. Kč/ 0 0 0 0 0 0 Mzdové náklady /v tis. Kč/ 16 32 80 80 80 80 Ostatní neinvestiční náklady /v tis. Kč/ 0 0 0 0 0 0 D. celkové předpokládané náklady studijního programu pro jednotlivé akademické roky alespoň pro období odpovídající dvojnásobku navrhované standardní doby studia tohoto programu Standardní doba studia /v letech/ 1. rok akadem. 2. rok akadem. 3. rok akadem. 4. rok akadem. 5. rok akadem. 6. rok akadem. Investiční náklady /v tis. Kč/ 180 360 80 80 80 80 Mzdové náklady /v tis. Kč/ 436 872 992 992 992 992 Ostatní neinvestiční náklady /v tis. Kč/ 440 880 1040 1040 1040 1040 C. 3 Materiální a technické zabezpečení ^ ^ Pro realizaci studijního programu budou využívány následující prostory: · Posluchárny v budově LF Joštova 10, Brno - biologická, II. poschodí (282,30m^2, 200 míst, vybavena promítací technikou – dataprojektor, video, zpětný projektor, využívána 0 hod.) - farmakologická, IV. poschodí (252,80 m^2, 200 míst, vybavena promítací technikou – zpětný projektor, využívána 0 hod.) · Posluchárny v budově LF Joštova 13, Brno - fyziologická, I. poschodí (110 m^2, 88 míst, vybavena promítací technikou – video, zpětný projektor, diaprojektor, dataprojektor, využívána 0 hod.) · Posluchárny v budově LF Komenského nám. 2, Brno - velká I. poschodí (119,85 m^2, 130 míst, vybavena promítací technikou – video, zpětný projektor, diaprojektor, dataprojektor, využívána 168 hod.) - malá I. poschodí (84,17 m^2, 50 míst, vybavena promítací technikou – video, zpětný projektor, diaprojektor, dataprojektor, využívána 116 hod.) · Posluchárny v budově LF Kamenice 3, Brno - II. poschodí (93,1 m^2, 77 míst, vybavena - vybavena promítací technikou – video, zpětný projektor, diaprojektor, dataprojektor, využívána 44 hod.) - komunikace (23,7 m^2, 10 míst, vybavena - vybavena promítací technikou – video, zpětný projektor, diaprojektor, dataprojektor, využívána 0 hod.) - ošetřovatelství (55,8 m^2, 20 míst, vybavena promítací technikou – video, zpětný projektor, diaprojektor, dataprojektor, spolu s pokojem pro nemocného – 19,8 m^2^ je vybavena pomůckami pro zajištění základní ošetřovatelské péče, a místností 19,8 m^2 s cvičnými modely pro resuscitaci a simulaci vitálních funkcí, využívána 55 hod.). Masarykova univerzita má tyto výukové prostory k dispozici v souladu s doklady podle § 8 odst. 1 písm. d) vyhlášky. Výuka v těchto prostorách dosud probíhala. · Odborná praxe bude realizována na pracovištích Fakultní nemocnice Brno, Fakultní nemocnice U sv. Anny v Brně, Masarykův onkologický ústav v Brně. C. 4 Informační zabezpečení ^ ^ Centrální informační systém instituce vybudován : ano X ne � Připojení na Internet zajištěno : ano X ne � Výchozí počet PC : 450 z toho určených studentům : 30 LF + 102 celouniverzitní počítačové studovny Plánovaný počet PC v jednotlivých letech až do cílového stavu/z toho určených studentům : rok PC/pro stud. / / / / / Počet PC napojených na Internet : všechny z toho PC dostupné studentům : všechny Kapacita a způsob připojení na Internet: pomocí místní sítě ETHENET Údaje o knihovnách : - do knihovny zajištěn bezbariérový přístup : ano � ne X - knihovna přístupna studentům : po-čt: 8-18 hod, pá 8-15 hod / celkem 47 hod - nabízené servisní knihovnické služby : rešerše, MVS, MMVS, xerokopie dokumentů, kroužková vazba, xerofolie - součástí knihovny je studovna : ano X ne � - základní odborné zaměření knižního fondu : medicínské obory - počet svazků : 140tis.ks z toho knihy: 70 tis.ks časopisy :70 tis.ks další publikace : - je realizován automatizovaný knihovnický systém : ano X ne � - vybudováno ediční středisko žadatele : ano X ne � - způsob vydávání vlastních učebních textů (pomůcek) : tisk ve vydavatelství Masarykovy univerzity Jsou učebny pro výuku výpočetní techniky : ano X ne � K § 8 odst. 1 písm. d) vyhlášky: a) společenské smlouvy; b) výpisy z obchodního rejstříku (za předpokladu, že příslušné zápisy již existují); C.4 Informační zabezpečení (§ 8, odst. 3 vyhlášky) D. Záměr rozvoje a odůvodnění stud. programu (§ 9 a 10 vyhlášky) D.1 Záměr rozvoje studijního programu (§ 9 vyhlášky) Návaznost studijního programu na tvůrčí činnost instituce : ^ vědeckou, výzkumnou, vývojovou Návaznost studijního programu na tvůrčí činnost instituce : Studijní program poskytuje absolventům potřebné praktické i teoretické znalosti, aby byli schopni podílet se na výzkumné, vědecké a vývojové činnosti v rámci své profesní kvalifikace a možností. Zajištění kvality studijního programu : Všechny předměty, teoretické i praktické, budou vyučovat přední odborníci těchto oborů s bohatými pedagogickými zkušenostmi. Garantem kvality je fakulta Radiologie LF MU v Brně. Hodnocení kvality studijního programu : Studijní program bude hodnocen a kvalita výuky sledována dle principů kontrolní činnosti na Lékařské fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Rozsah a charakteristika spolupráce s praxí : Spolupráce s praxí je zajištěna prostřednictvím Fakultních nemocnic, ve kterých bude vykonávána odborná praxe. D.2 Odůvodnění studijního programu D.2 Odůvodnění studijního programu (§ 10 vyhlášky) ^ ^ ^ ^ ^ Společenská potřeba studijního programu: Studijní program je potřebný ze dvou hlavních hledisek: 1. Je nutné aby profese radiologického asistenta byla sladěna s evropskými nároky kladenými na tuto profesi i vzdělávána na vysokoškolské úrovni. 2. Se zdokonalováním zobrazovacích a terapeutických možností se technika potřebná k příslušným výkonům stává stále složitější. Proto je nezbytné vyšší vzdělání radiologických asistentů. Předpokládané počty přijatých uchazečů : Standardní doba studia /v letech/ 1. rok 2. rok 3. rok Počet přijatých uchazečů 20 20 20 Uplatnění absolventů : Absolvent je schopen vykonávat všechny potřebné úkoly na pracovištích radiodiagnostických, radiační onkologie a pracovištích nukleární medicíny vyplývající z náplně činností radiologického asistenta. Stručná ekonomická, sociální a demografická charakteristika předpokládané spádové oblasti: Brno, jako druhé největší město České republiky, je svým způsobem spádovým městem celého regionu Moravy a velké části Slezska a jako centrum vzdělanosti má hluboké historické kořeny. Potřeba vzdělávání v profesi Radiologického asistenta má zde plné opodstatnění. Pro zdejší zdravotnická zařízení je kvalifikovaný radiologický asistent pro kvalitní péči o zdraví populace v celé oblasti nenahraditelný. Velkou výhodou je existence fakultních nemocnic, kde budou výuku zajišťovat zkušení a erudovaní specialisté všech klinických oborů. Je zde možno podílet se prakticky na všech výkonech prováděných v oboru. ________________________________ [1] International Society of Radiographers and Radiological Technologists [2] Společnost radiologických asistentů ČLS JEP [3] International Society of Radiographers and Radiological Technologists [4] Společnost radiologických asistentů ČLS JEP [5] International Society of Radiographers andradiological Technologists [6] Společnost radiologických asistentů ČLS JEP [7] Zák. č. 18/1997 Sb., Vyhl.č. 307/2002 Sb.