Žádost o akreditaci bakalářského studijního programu ^ Vysoká škola: MASARYKOVA UNIVERZITA Součást vysoké školy: LÉKAŘSKÁ FAKULTA Sídlo žadatele: Žerotínovo náměstí 9 601 77 Brno Typ vysoké školy: univerzitní Typ právnické osoby: veřejná vysoká škola Název studijního programu: Specializace ve zdravotnictví (B5345) Kvalifikační studijní obor: Zdravotnický záchranář (5341 R021) Typ studijního programu: bakalářský Forma studia: prezenční Adresa www stránky: www.med.muni.cz Vědecká rada univerzitní VŠ schválila návrh studijního programu dne ………… Prof. PhDr. Petr Fiala, Ph.D.,LL.M Rektor A Žádost o akreditaci bakalářského studijního programu Vysoká škola Masarykova univerzita Součást vysoké školy Lékařská fakulta Název studijního programu Specializace ve zdravotnictví Studijní program B5345 Studijní doba 3 roky Titul Bakalář (Bc.) Typ žádosti akreditace Typ studijního programu bakalářský Rigorózní řízení ne Forma studia prezenční KKOV Názvy studijních oborů - - - Zdravotnický záchranář - 5341 R021 - - - Adresa www stránky www.med.muni.cz Jméno a heslo k přístupu na www Schváleno VR /UR /AR Dne Podpis rektora Kontaktní osoba PhDr. R. Wilhelmová, Mgr. B. Trojanová Datum E-mail rwilhelm@med.muni.cz btrojan@med.muni.cz Obor zdravotnický záchranář V souvislosti s rozvojem medicíny se adekvátně zvyšují požadavky na znalosti a dovednosti zdravotnických pracovníků. Spolu s diferenciací zdravotnické péče došlo po roce 1995 k tlaku na vytvoření vzdělávacího programu, který by byl zaměřen na poskytování odborné péče v přednemocniční složce zdravotnické pomoci. Současně s tím se v posledních desetiletích více soustřeďuje pozornost na zdravotnické pracovníky – nelékaře, kteří vykonávají stále odbornější a náročnější práci. Rozšiřování jejich kompetencí musí být nutně následováno změnami v jejich odborné přípravě a proto byl koncipován i nový vzdělávací program zaměřený na přípravu zdravotnických záchranářů. Jeho cílem je připravit adekvátně odborně erudované pracovníky záchranných služeb tak, aby byli rovnocennými spolupracovníky lékařů. Od devadesátých let pracují na zdravotnických záchranných službách odborně připravení pracovníci – zdravotničtí záchranáři, kteří jsou v převážné většině absolventy vyšších odborných škol zdravotnických. Cílem studijního oboru zdravotnický záchranář-bakalář je zkvalitnit jejich kvalifikaci a přiblížit jejich práci evropskému standardu. Při tvorbě studijního oboru byla plně akceptována doporučení České odborné společnosti urgentní medicíny a medicíny katastrof JEP a respektován vývoj v oblasti neodkladné péče v zahraničí, který vychází z doporučení EuSEM, požadavků WHO na vzdělávání zdravotnických pracovníků a z požadavku na usnadnění volného pohybu pracovních sil ve státech EU. B Akreditace studijního programu a jeho oborů Vysoká škola Masarykova univerzita Součást vysoké školy Lékařská fakulta Název studijního programu Specializace ve zdravotnictví (B5345) Název studijního oboru Zdravotnický záchranář (5341 R021) Zaměření na přípravu k výkonu regulovaného povolání ne Charakteristika studijního oboru V souladu se zákonem č. 105/2011 Sb., kterým se mění zákon 96/2004 Sb. je za výkon povolání zdravotnického záchranáře považována činnost v rámci specifické ošetřovatelské péče na úseku neodkladné, anesteziologicko-resuscitační péče a akutního příjmu. Dále se zdravotnický záchranář podílí na neodkladné léčebné a diagnostické péči. Po získání odborné způsobilosti poskytuje zdravotnický záchranář zdravotní péči v rozsahu stanoveném právními předpisy a standardy. Úspěšné absolvování studia poskytne studentům základy v oboru urgentní medicíny a otevře jim možnosti získání další specializace v rámci celoživotního vzdělávání. Studijní obor není zaměřen na přípravu regulovaného povolání. Profil absolventa a cíle studia Absolvent získá způsobilost k výkonu profese zdravotnického záchranáře, bez odborného dohledu (v rozsahu stanoveném Zákonem č. 105/2011 Sb. a Vyhláškou č. 55/2011 Sb., v platném znění), na pracovištích zdravotnické záchranné služby, včetně letecké záchranné služby a v dalších složkách poskytujících neodkladnou péči, především pracovišť akutního příjmu, poskytujících specifickou ošetřovatelskou. péči. Současně bude připraven poskytovat individuální péči jedincům i skupinám obyvatel akutně ohroženým na zdraví a aktivně se podílet na činnostech diagnostických a terapeutických. Základním cílem studijního oboru je příprava kvalifikovaných zdravotnických záchranářů, připravených vykonávat specifickou, vysoce odbornou práci a ošetřovatelskou péči v přednemocniční a nemocniční neodkladné péči. Absolventi budou připraveni nést vyšší míru odpovědnosti za poskytování pomoci jedincům i skupinám, samostatně pracovat ve všech složkách IZS na pozici zdravotnického záchranáře, v neodkladné nemocniční složce na odděleních akutního příjmu a současně se podílet na zvyšování informovanosti a dovedností obyvatelstva v oblasti laické první pomoci. Cíle oboru vychází z platné legislativy, především z § 17 vyhlášky 55/2011, kterou se stanoví činnosti zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků. Absolvent tedy bude připraven bez odborného dohledu a bez indikace v rozsahu své odborné způsobilosti: - poskytovat zdravotní péči v souladu s právními předpisy a standardy, - dbát na dodržování hygienicko-epidemiologického režimu v souladu se zvláštními právními předpisy, - vést zdravotnickou dokumentaci a další dokumentaci vyplývající ze zvláštních právních předpisů, - pracovat s informačním systémem zdravotnického zařízení, - poskytovat pacientovi informace v souladu se svou odbornou způsobilostí, případně pokyny lékaře, - podílet se na praktickém vyučování ve studijních oborech k získání způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání uskutečňovaných středními školami a vyššími odbornými školami, v akreditovaných zdravotnických studijních programech k získání způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání uskutečňovaných vysokými školami v České republice a ve vzdělávacích programech akreditovaných kvalifikačních kurzů, - podílet se na přípravě standardů, - v oblasti záchranářství provádět výzkumnou činnost (nebo se na ní podílet) a aplikovat výsledky vědeckého výzkumu ve své praxi. Cíle týkající se profesního rozvoje zdravotnického záchranáře A: Rozvoj teoretických znalostí Teoretická výuka poskytne především znalosti v oborech, které tvoří základ potřebný pro poskytování neodkladné zdravotní péče, a to v anatomii, fyziologii a patofyziologii, patologii, epidemiologii a mikrobiologii (bakteriologie, virologie, parazitologie), biofyzice, biochemii, v základech radiologie včetně základů radiační ochrany, ve farmakologii a základních znalostech zdravotnických prostředků, toxikologii. Další významnou složku tvoří klinické a specifické obory související s poskytováním neodkladné péče, a to v urgentní a válečné medicíně, v medicíně krizových stavů, integrovaném záchranném systému, práci ve zdravotnickém operačním středisku, anesteziologii, resuscitaci a intenzivní péči, ošetřovatelství ve vztahu k internímu, chirurgickému, neurologickému a specializovanému lékařství, v pediatrii, gynekologii a porodnictví, psychiatrii, v gerontologii, neodkladné péči při akutních a kritických stavech, dále v sociálních a souvisejících oborech, a to v psychologii a komunikaci včetně řešení náročných životních situací, v telekomunikační technologiích, základech informatiky, statistiky a metodologie vědeckého výzkumu B: Rozvoj praktických dovedností Praktické vyučování se soustředí na dovednosti a znalosti v přednemocniční neodkladné péči, v situacích charakteristických pro urgentní a válečnou medicínu a krizové stavy v součinnosti se složkami integrovaného záchranného systému, v instruktážích k poskytování laické první pomoci včetně instruktáží na dálku a v dalších fyzických dovednostech nutných pro práci v záchranné službě, Dále je rozvíjí v ošetřovatelství a to především ve vztahu k ošetřovatelství v chirurgii, vnitřním lékařství, pediatrii, neurologii, intenzivní péči, gynekologii a porodnictví, psychiatrii, včetně zvládání agresivního pacienta. Odborná praxe je soustředěna do zdravotnických zařízeních poskytujících neodkladnou péči včetně pracovišť, která mají charakter akutního příjmu, dále do lůžkových zdravotnických zařízeních a na pracoviště ostatních složek integrovaného záchranného systému. Absolvent bude schopen - na základě svých vědomostí, dovedností, sociální zralosti a přístupu k jednotlivcům, rodinám a komunitám přispívat k profesionalizaci profese, zvyšování prestiže a postavení zdravotnického záchranáře ve společnosti, - samostatného kvalifikovaného rozhodování v péči o zdraví, v prevenci vzniku onemocnění a komplikací při poskytování zdravotnické péče, - obhájit svá rozhodnutí a nést za ně odpovědnost, - pozitivní seberealizace, sebeaktualizace, sebevýchovy a sebevzdělávání. Absolvent: - zná práva pacientů v resuscitační péči (Deklarace Rady Světové federace společnosti pro neodkladnou péči), své kompetence a kompetence ostatních zdravotnických profesionálů v multidisciplinárním týmu, - umí posoudit sociální prostředí a poskytnout kvalifikovanou radu při řešení obtížných životních situací, - ovládá cizí jazyk a je schopen čerpat poznatky ze zahraniční literatury, - zná aktuální stav rozvoje praxe v urgentní medicíně u nás i v zahraničí a je schopen kriticky posoudit jednotlivé etapy historického, současného i předpokládaného vývoje včetně kompetencí zdravotnických záchranářů, - dodržuje etické a morální požadavky, které vyžaduje profesní činnost zdravotnického záchranáře, uplatňuje empatický profesionální přístup ke klientům a jejich rodinám, ovládá efektivní komunikaci, - zná možnosti svého uplatnění v systému péče o zdraví populace a zdravotnického záchranáře ve společnosti, - zná strukturu péče v urgentní medicíně a umí pracovat dle jejích zásad a nejnovějších poznatků, - ovládá adaptační a relaxační techniky v souvislosti s péči o zdraví jednotlivců, jejich rodin a komunit. C: Kompetence absolventa studia Zdravotnický záchranář vykonává činnosti podle §17 a §108 a 109 vyhlášky 55/2011, kterou se stanoví činnosti zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků. Ten stanoví činnosti vykonávané bez odborného dohledu a bez indikace, v rámci složek IZS a akutního příjmu, kde zejména: - monitoruje a hodnotí vitální funkce včetně snímání elektrokardiografického záznamu, průběžného sledování a hodnocení poruch rytmu, vyšetření a monitorování pulzním oxymetrem, - zahajuje a provádí kardiopulmonální resuscitaci s použitím ručních křísicích vaků, včetně defibrilace srdce po provedení záznamu EKG, - zajišťuje periferní žilní vstup, provádí orientační laboratorní vyšetření určená pro urgentní medicínu a orientačně je posuzuje, - obsluhuje a udržuje vybavení všech kategorií dopravních prostředků, řídí pozemní dopravní prostředky, a to i v obtížných podmínkách jízdy s využitím výstražných zvukových a světelných zařízení, - provádí první ošetření ran, včetně zástavy krvácení, zajišťuje nebo provádí bezpečné vyproštění, polohování, imobilizaci a transport pacientů a zajišťuje bezpečnost pacientů během transportu, - vykonává v rozsahu své odborné způsobilosti činnosti při řešení následků hromadných neštěstí v rámci IZS, zajišťuje v případě potřeby péči o tělo zemřelého, - zajišťuje přejímání, kontrolu a uložení léčivých přípravků, manipulaci s nimi a jejich dostatečnou zásobu, - provádí neodkladné výkony v rámci probíhajícího porodu, - přijímá, eviduje a vyhodnocuje tísňové výzvy z hlediska závažnosti zdravotního stavu pacienta a podle stupně naléhavosti, zabezpečovat odpovídající způsob jejich řešení za použití telekomunikační a sdělovací techniky, - provádí telefonickou instruktáž poskytování první pomoci a poskytuje další potřebné rady za použití vhodného psychologického přístupu, - zajišťuje přejímání, kontrolu a uložení zdravotnických prostředků a prádla, manipulaci s nimi, jejich dezinfekci a sterilizaci a jejich dostatečnou zásobu. V rámci přednemocniční neodkladné péče, včetně letecké záchranné služby a v rámci akutního příjmu, se podílí bez odborného dohledu na základě indikace lékaře na poskytování diagnostické a léčebné péče, kdy: - zajišťuje dýchací cesty dostupnými pomůckami, zavádí a udržuje inhalační kyslíkovou terapii, zajišťuje přístrojovou ventilaci s parametry určenými lékařem, pečuje o dýchací cesty pacientů i při umělé plicní ventilaci, - podává léčivé přípravky13), včetně krevních derivátů, - asistuje při zahájení aplikace transfuzních přípravk a ošetřuje pacienta v průběhu aplikace a ukončuje ji, - provádí katetrizaci močového měchýře dospělých a dívek nad 10 let, - odebírá biologický materiál na vyšetření, - asistuje při překotném porodu a provádí první ošetření novorozence, - zajišťuje intraoseální vstup. Kompetence jako základní struktura studijního programu jsou výstupními znalostmi a dovednostmi absolventa. D: Uplatnění absolventů Absolvent oboru zdravotnický záchranář pracuje v rámci specifické ošetřovatelské péče na úseku neodkladné péče a akutního příjmu, a to v rozsahu a na úrovni stanovené pro výkon povolání zdravotnického záchranáře zákonem č. 105/2011 Sb., v platném znění, který mění zákon č. 96/2004 Sb. a navazujících předpisů (vyhláška MZČR č. 55/2011 Sb., kterou se stanoví činnosti zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků). Dále se zdravotnický záchranář podílí na neodkladné léčebné a diagnostické péči v rámci integrovaného záchranného sytému ČR. Zdravotnický záchranář může také vykonávat ošetřovatelskou péči v ostatních zdravot-nických a sociálních zařízeních na úrovni stanovené zákonem č. 105/2011 Sb. (v platném znění) a vyhláškou č. 55/2011. Absolvent vzdělávacího programu se bude moci dále vzdělávat v rámci celoživotního vzdělávání zdravotnických pracovníků, zejména ve specializačních oborech urgentní medicíny (vyhláška 55/2011, hlava VIII, § 108 a § 109). C Prostorové zabezpečení studijního Programu Budova pro výuku studijního programu je ve vlastnictví vysoké školy. Informační zabezpečení studijního programu LF aktuálně vlastní cca 1200 počítačů, z toho cca 350 notebooků. Většina počítačů je připojena k Internetu přímo prostřednictvím fakultní sítě, nebo přes sítě fakultních nemocnic. Přístup studentů Lékařské fakulty Masarykovy univerzity v Brně k výpočetní technice Celouniverzitní počítačová studovna MU celkem 135 počítačů připojených k Internetu provoz 24 hodin denně, 7 dnů v týdnu, kromě několika dnů (Vánoce, Silvestr), volný přístup studentů, možnost připojení vlastních notebooků přes kabel nebo bezdrátově Počítačová studovna knihovny univerzitního kampusu Bohunice celkem 100 PC připojených k Internetu, možnost připojení notebooků přes WiFi, provoz Po-Čt 9-19 hod, Pá 9-15 hod, volný přístup studentů Počítačová učebna/studovna Biofyzikálního ústavu 20 počítačů připojených k Internetu, používána k výuce i samostatné práci studentů, pro samostatnou práci přístupná v pracovní dny vždy odpoledne cca 6 hodin, po dohodě i jinak Počítačová studovna Anatomického ústavu 8 PC připojených k Internetu, samostatná práce studentů v pracovní době mimo prázdniny Počítačová učebna Biochemického ústavu 20 počítačů, využíváno při výuce Počítačové učebny Patologicko-anatomického ústavu 11 PC + 14 PC, přístup k výukovým software pro patologickou anatomii (atlasy apod.) Počítačová učebna Ústavu preventivního lékařství 10 PC, využívána při výuce Počítačová učebna Centra výpočetní techniky 17 počítačů, využíváno pro výuku Počítačová učebna Institutu biostatistiky a analýz (malá) 16 PC připojených k Internetu, používané při výuce i pro samostatnou práci PGD studentů, přístup v pracovní době Počítačová učebna Institutu biostatistiky a analýz (velká) 30 PC připojených k Internetu, používané při výuce i pro samostatnou práci PGD studentů, přístup v pracovní době Mobilní počítačová učebna patologické fyziologie 10 notebooků připojených přes WiFi, používané při výuce Mobilní počítačová učebna Stomatologického výzkumného centra 30 notebooků, využíváno při výuce, plánován i volný provoz V učebnách a studovnách je studentům k dispozici celkem 421 počítačů (včetně celouniverzitní studovny), z toho cca 380 je připojeno k Internetu. Z toho je 265 volně přístupných pro řádné studenty, pro PGD studenty navíc dalších cca 50, u dalších 30 se volný přístup chystá. Dále jsou na většině ústavů a klinik LF postgraduálním studentům dostupné počítače nezařazené do učeben a studoven určené pro samostatnou práci.Studenti mají dále možnost připojení vlastních notebooků k Internetu prostřednictvím WiFi. Signál pokrývá většinu prostor LF mimo nemocnice, konkrétně téměř celý areál LF na Komenského náměstí včetně většiny učeben a poslucháren, a většinu prostor Univerzitního kampusu Bohunice. DALŠÍ INFORMAČNÍ ZABEZPEČENÍ STUDIJNÍHO PROGRAMU Druh knihovny Univerzitní Fakultní Pracoviště (katedra) Celkový počet svazků 160 103 Roční přírůstek knižních jednotek 8 186 Roční přírůstek titulů celkem 2 928 Počet odebíraných titulů časopisů (celkem) 244 Počet odebíraných zahraničních titulů časopisů 100 Počet odebíraných českých titulů časopisů 144 Jsou součástí fondů kompaktní disky? Ano Jsou součástí fondu videokazety? Ano Otevírací doba knihovny / studovny v týdnu 46 / 46 Provozuje knihovna počítač. inform. služby? Ano Zajišťuje knihovna rešerše z databází? Ano Je zapojena na CESNET / INTERNET? Ano Počet stanic na CESNETu / INTERNETu 110 Jiné databázové sítě/centra Ne Počet počítačů v knihovně / studovně 20.II 85 / 85 Z toho počítačů zapojených v síti 85 / 85 D Materiální a technické zabezpečení Při realizaci studijního programu jsou využívány následující prostory: Posluchárny v budově LF Komenského nám. 2, Brno velká posluchárna I. poschodí (119,85 m2, 130 míst, vybavena promítací technikou – video, zpětný projektor, diaprojektor, dataprojektor, využívána 90 hodin v roce) malá posluchárna I. poschodí (84,17 m2, 50 míst, vybavena promítací technikou – video, zpětný projektor, diaprojektor, dataprojektor, využívána 60 hodin v roce) seminární místnost S 23 a další prostory jazykových laboratoří (60 m2 , 40 míst, vybavena magnetofonem, PC, dataprojektorem, využívána 60 hodin v roce) odborná učebna KPA - 257A (80 m2, 20 míst, vybavena promítací technikou – video, zpětný projektor, diaprojektor, dataprojektor – je vybavena pomůckami pro zajištění základní ošetřovatelské péče, infuzní pumpou, cvičnými modely pro resuscitaci a simulaci vitálních funkcí - Little Anne (2 ks), Baby Anne (2 ks), Resusci Anne Skill Guide (2 ks), Resusci baby Skill Guide (2 ks), Dětská figurína pro nácvik krizových stavů AN3709 (trenažér pro zajištění DC - intubace, intravenózní kanylace HK + DK, intraoseálního přístup, monitorace EKG, paže pro zajišťování brachiálního pulsu. Učebna využívána 190 hodin v roce). posluchárna KPA 252 (76 m2, 35 míst, vybavena promítací technikou SMART tabule – video, zpětný projektor, diaprojektor, dataprojektor, tabule Smart board, využívána 200 hodin v roce). seminární místnost KPA 238 (15 míst, radiomagnetofon, flipchart, vybavena cvičnými modely pro resuscitaci a simulaci vitálních funkcí, využívána 90 hodin v roce). PC učebna II. patro (70 m2,15 míst, využívána 90 hodin v roce). Posluchárny v budově kampusu LF Brno – Bohunice přednášky a cvičení teoretických předmětů probíhají v rámci poslucháren a laboratoří jednotlivých teoretických pracovišť a ústavů v UKB (Univerzitní kampus Bohunice) - LF (vybaveny nejnovější audiovizuální technikou). Posluchárna v budově Gynekologicko-porodnické kliniky (70 m2, 40 míst, vybavena promítací technikou, dataprojektorem, simulátory porodu, využívána 180 hodin v roce). Ostatní přednášky klinických předmětů probíhají v rámci poslucháren jednotlivých klinik ve FN Brno – Bohunice, FN Brno – Obilní trh, FN Brno - pracoviště Dětská nemocnice, FN U sv. Anny Pekařská, Fakulty sociálních studií a Farmakologického ústavu. Odborná praxe bude realizována v rámci dohod (příloha č.1) na pracovištích Fakultní nemocnice Brno, ve zdravotnické záchranné službě JMK (příloha č.3), ve zdravotnické záchranné službě Kraje Vysočina (příloha č.4). Sportovní příprava ve spolupráci s fakultou tělovýchovy a sportu MU. E Informace o studijním programu (oboru) pro akreditaci Vysoká škola Masarykova univerzita Součást vysoké školy Lékařská fakulta Název studijního programu Specializace ve zdravotnictví (B 5345) Název studijního oboru Zdravotnický záchranář (5341 R021) Členění předmětů Předměty společného základu (A) Oborové předměty (A+B) Ostatní předměty (C) Počet předmětů 26 21 6 Počet hodin za celé studium 878 2 575 200 Počet hodin přednášek 438 430 20 Podíl (%) profesorů a docentů na přednáškách 66 % 48 % - Podíl (%) odborných asistentů na přednáškách 31 % 46 % 100 % Podíl (%) externích odborníků na přednáškách 3 % 6 % - % zastoupení přednášejících podle vzdělání Titul Prof. Doc. PhD. Mgr., Ing., PhDr., MUDr. MVDr. Bc. ostatní ∑ % 10,65 23,48 20,87 37,75 2,54 4,71 100 F Pravidla pro vytváření studijních plánů Vysoká škola Masarykova univerzita Součást vysoké školy Lékařská fakulta Název studijního programu Specializace ve zdravotnictví (B 5345) Název studijního oboru Zdravotnický záchranář (5341 R021) Hlavním východiskem pro sestavení studijního plánu jsou výstupní znalosti a dovednosti vycházející z legislativy ČR, definované především v Zákoně 105/2011 Sb. (v platném znění) o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), ve Vyhlášce 55/2011 (v platném znění), kterou se stanoví činnosti zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků a ve Vyhlášce 39/2005 (v platném znění), kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání. Rámcová kritéria výstupních znalostí a dovedností umožňují vytvořit studijní plán, jehož obsah tvoří zařazené teoretické a klinické předměty. Předložený studijní plán umožňuje realizovat vhodné vzdělávací a učební strategie. Vysokoškolské bakalářské studium zdravotnického záchranáře klade důraz na samostatné rozhodování, odpovědnost, kreativitu, prohloubení teoreticko-praktických vědomostí, dovedností a návyků a na vzájemné propojení vědy a výzkumu s teorií a praxí v oboru. G Podmínky kvalifikačního vzdělávání Vstupní podmínky Do studia může být přijat uchazeč, který: - splnil podmínky přijímacího řízení na Masarykovu univerzitu (v souladu s § 48, zákona č.111/1998 Sb.), - splňuje stanovená zdravotní kriteria pro výkon povolání, která jsou v souladu s platnými legislativními normami (v souladu se směrnicí č. 49/1967 Věstníku MZ ČSR (reg) v částce 2/1968 Sb., o posuzování zdravotní způsobilosti k práci, ve znění směrnice MZ ČSR č. 17/1970 Věstníku MZ ČSR (reg). v částce 20/1970 Sb., vyhlášky MPSV č. 31/1993 Sb. a § 3 zákona č. 96/2004 Sb. - cizinci mohou studovat ve studijním programu na základě legislativy platné v ČR po splnění všech požadavků, které na ně legislativa ČR klade. Průběžné podmínky - Průběžně plnit studijní povinnosti definované studijním plánem, který je v souladu se studijním a zkušebním řádem Masarykovy univerzity. - Úspěšně uzavřít všechny ročníky studia, tj. úspěšné ukončení všech předmětů, které byly předepsány studijním programem pro 1. – 3. ročník studia (předepsaný počet kreditů podle studijního plánu). - Způsob a podmínky kontroly studia jsou dány studijním a zkušebním řádem Masarykovy univerzity – Hlava III, IV (Ukončením předmětu se rozumí splnění jeho požadavků jedním z těchto způsobů: zápočtem, kolokviem, zkouškou. Klasifikační stupnice odpovídá zásadám ECTS a má stupně: A - F). - Konkrétní požadavky vypisuje garant daného studijního předmětu. - Po úspěšně absolvované a ukončené studijní disciplíně jsou studentovi započteny příslušné ECTS kredity (60 kreditů za akademický rok), celkem 180 za celou dobu studia. - Po celou dobu studia má student kdykoliv možnost elektronického kontaktu s garantem předmětu nebo vyučujícím předmětu, což je umožněno propracovaným „Informačním systémem Masarykovy univerzity“. Výstupní podmínky - Způsob a podmínky kontroly a ukončení studia přesně vymezuje studijní plán oboru, studijní a zkušební řád. - Podmínkou uzavření studia je dosažení cílů studijního programu a získání předepsaného počtu kreditů v předepsané skladbě (tj. předměty povinné, povinně volitelné a volitelné) a splnění předepsaných studijních povinností do doby dané maximální možnou délkou studia. - Úspěšné vykonání státní závěrečné zkoušky (SZZ). Součástí SZZ je: 1. Obhajoba předložené bakalářské práce 2. Zkouška z odborných předmětů: a. Urgentní medicína pro zdravotnické záchranáře b. Humanitní vědy Uchazeč o vykonání státní závěrečné zkoušky musí požádat. Může tak učinit poté, co splnil všechny požadavky bakalářského studijního programu. Vykonání státní závěrečné zkoušky se řídí dle hlavy IV, článek 22-24 Studijního a zkušebního řádu pro studenty bakalářských studijních programů Masarykovy univerzity. Návrh témat bakalářských prací - Srovnávací studie kompetencí zdravotnických záchranářů v České republice a v okolních státech - Efektivita systému TANR a TAPP v práci operátora střediska ZZS - Specifika výjezdu posádky ZZS do sociálně problémových oblastí - Pohled studentů oboru zdravotnický záchranář na sociální status jejich profese v dnešní společnosti - Životní styl jako prevence stresu u zdravotnických záchranářů - Genderová problematika v profesi zdravotnického záchranáře - Vývoj úrazovosti u dětí a adolescentů v letech…. - Srovnání systému vzdělávání profesionálních pracovníků zdravotnických záchranných služeb v ČR a …. - Studie jazykové vybavenosti zdravotnických záchranářů pracujících na ZZS JMK a ZZS SČK Návaznost na další studijní programy Absolvování bakalářského studia zdravotnický záchranář je předpokladem k magisterskému vzdělání ve vybraných nelékařských studijních programech a specializačním studiu. Převodní tabulka Předměty konkrétního studijního plánu přiřazené ke vzdělávacím okruhům dle vyhlášky č. 39/2005, která upravuje minimální požadavky na vzdělávací programy… Požadavek vyhlášky č. 39/2005 Sb. Název předmětu, § 3, odst. (2) Etika zdravotnického povolání v oboru Etika v neodkladné péči Administrativní činnosti ve zdravotnictví (vedení dokumentace včetně její elektronické podoby) Informační výchova Management a řízení kvality Ošetřovatelství Úvod do ekonomiky zdravotnictví Organizace a řízení zdravotní péče Zdravotnické právo a profesní legislativa Ochrana veřejného zdraví Management a řízení kvality Úvod do ekonomiky zdravotnictví Podpora a ochrana veřejného zdraví včetně prevence nozokomiálních nákaz Mikrobiologie, imunologie Epidemiologie Ošetřovatelské postupy Ošetřovatelské postupy v neodkladné péči První pomoc a zajišťování zdravotní péče v mimořádných krizových situacích První pomoc Urgentní medicína pro zdravotnické záchranáře Odborná praxe individuální Právní souvislosti poskytování zdravotní péče v oboru Zdravotnické právo a profesní legislativa Ochrana veřejného zdraví Management a řízení kvality Urgentní medicína pro zdravotnické záchranáře § 17, odst. (2) Minimálně 3 roky vzdělávání 6 semestrů (viz studijní plán) 1 800 hodin praktického vyučování 1 817 hodin (viz přehled podílů teoretické a praktické výuky) § 17, odst. (3) a) – teoretická výuka Teoretický základ potřebný pro poskytování neodkladné péče Anatomie Anatomie Fyziologie a patofyziologie Fyziologie Patologie Genetika Patologie Patologie Epidemiologie a mikrobiologie Mikrobiologie a hygiena Ošetřovatelské postupy Biofyzika Lékařská biofyzika Biochemie Biochemie a hematologie Základy radiologie a radiační ochrany Základy radiologie a zobrazovacích metod Farmakologie Farmakologie Toxikologie Farmakologie Urgentní medicína pro zdravotnické záchranáře Klinické obory a další specifické obory související s neodkladnou péčí Urgentní a válečná medicína Urgentní medicína pro zdravotnické záchranáře Neodkladná péče v chirurgických oborech, v interních oborech, v neurologii, v psychiatrii, v gynekologii a porodnictví Medicína krizových stavů Urgentní medicína pro zdravotnické záchranáře Medicína katastrof a integrovaný záchranný systém Požadavek vyhlášky č. 39/2005 Sb. Název předmětu, Integrovaný záchranný systém Urgentní medicína pro zdravotnické záchranáře Medicína katastrof a integrovaný záchranný systém Odborná praxe individuální Práce ve zdravotnickém operačním středisku Urgentní medicína pro zdravotnické záchranáře Komunikace v neodkladné péči Odborná praxe Odborná praxe individuální Anesteziologie Anesteziologicko-resuscitační péče Ošetřovatelské postupy v neodkladné péči Resuscitace a intenzivní péče Urgentní medicína pro zdravotnické záchranáře Ošetřovatelské postupy v neodkladné péči První pomoc Anesteziologicko-resuscitační péče Ošetřovatelství ve vybraných klinických oborech Klinická propedeutika Neodkladná péče v chirurgických oborech, v interních oborech, v neurologii, v psychiatrii, v gynekologii a porodnictví, základy geriatrie Gerontologie Základy geriatrie Obecná a vývojová psychologie Komunikace v neodkladné péči Neodkladná péče v akutních a kritických stavech Urgentní medicína pro zdravotnické záchranáře Ošetřovatelské postupy v neodkladné péči Anesteziologicko-resuscitační péče Práce se speciálními technickými prostředky Urgentní medicína pro zdravotnické záchranáře Ošetřovatelské postupy v neodkladné péči Odborná praxe individuální Sociální a další související obory Psychologie Obecná a vývojová psychologie Zdravotnická a sociální psychologie Komunikace v náročných životních situacích Komunikace v neodkladné péči Komunikace Edukace, výuka, přednášková činnost zdravotnického záchranáře Telekomunikační technologie Medicína katastrof a integrovaný záchranný systém Urgentní medicína pro zdravotnické záchranáře Základy informatiky Informační výchova Výzkum ve zdravotnictví Statistika a metodologie vědeckého výzkumu Výzkum ve zdravotnictví Propedeutika bakalářské práce § 17 odst. (3) b) – praktická výuka Praktické vyučování poskytující dovednosti a znalosti v neodkladné péči Ošetřovatelské postupy Ošetřovatelské postupy v neokladné péči Urgentní medicína pro zdravotnické záchranáře Anesteziologicko-resuscitační péče Neodkladná péče v chirurgických oborech, v interních oborech, v neurologii, v psychiatrii, v gynekologii a porodnictví, základy geriatrie Odborná praxe Odborná praxe individuální Urgentní a válečná medicína a krizové stavy v součinnosti složek integrovaného záchranného systému Odborná praxe Odborná praxe individuální Urgentní medicína pro zdravotnické záchranáře Řidičské a navigační dovednosti a další fyzické dovednosti nutné pro práci v záchranné službě Povinnost vlastnictví či získání řidičského oprávnění skupiny „B“ Sportovní příprava Požadavek vyhlášky č. 39/2005 Sb. Název předmětu, Instruktáž k poskytování laické první pomoci První pomoc Obecná a vývojová psychologie Edukace, výuka, přednášková činnost zdravotnického záchranáře Ošetřovatelství ve vztahu ke klinickým oborům Ošetřovatelské postupy Ošetřovatelské postupy v neodkladné péči Neodkladná péče v chirurgických oborech, v interních oborech, v neurologii, v psychiatrii, v gynekologii a porodnictví, základy geriatrie Odborná praxe Studijní plán H Podíl teoretické a praktické výuky Celkový počet týdnů 1. ročník 2. ročník 3. ročník semestr podzimní jarní podzimní jarní podzimní jarní Období výuky (celkem) 14 14 14 14 14 14 Počet týdnů teoretické výuky 14 10 10 10 10 7 Počet týdnů odborné praxe 0 4 4 4 4 7 Zkouškové období 6 6 6 6 6 6 Odborná praxe individuální 0 6 0 6 0 0 Období prázdnin 2 4 2 4 2 0 Celkem 22 30 22 30 22 20 Přímá výuka (kontaktní hodiny) 1. ročník 2. ročník 3. ročník Celkem % Z toho Celkem hodin 1 211 1 200 1 042 3 453 100 Teoretická výuka 348 340 180 868 25,1 Cvičení – seminář (s výjimkou cvičení počítaných do praktické výuky) 317 290 325 932 27,0 Praktická výuka 576 620 457 1653 47,9 Pozn. Praktická výuka zahrnuje v souladu s vyhl. č. 39/2005 hodiny předmětů: Odborná praxe, odborná praxe individuální, cvičení v povinných oborových a povinně volitelných předmětech kat. A+B: první pomoc, ošetřovatelské postupy, urgentní medicína pro zdr. záchranáře, medicína katastrof a IZS, edukační a přednášková činnost. Procentuální podíl teoretické a praktické výuky hodiny % Celkem Vyučovaných hodin za studium 3 453 100 Teoretických hodin za studium 868 25,1 Hodin praktické výuky celkem (vč. seminářů a cvičení) 2 585 74,9 Samostudium – nekontaktní hodiny 1. Šest semestrů představuje celkem 84 týdnů výuky. Za každý týden je počítáno pět hodin nekontaktních, což je celkem 420 hodin. 2. Ve stejném období je 36 týdnů zkouškových, za každý týden je započteno patnáct nekontaktních hodin, tj. 540 hodin 3. V nekontaktních hodinách pracují studenti na zadaných projektech, seminárních pracích a kazuistikách, mají možnost samostudia prostřednictvím e-learningu. 4. CELKEM : 3 453 kontaktních hodin + 960 nekontaktních hodin = 4 413 hodin Nejsou započítány počty hodin předmětů kategorie C. (předběžně až 200 hodin) Pravidla pro vytváření studijních plánů - ECTS Vysoká škola Masarykova univerzita Součást vysoké školy Lékařská fakulta Název studijního programu Specializace ve zdravotnictví Název studijního oboru Zdravotnický záchranář Délka 1 hodiny přímé výuky 50 minut ROČNÍK 1. SEMESTR 1. Název předmětu Rozsah a forma výuky Zakončení Přednášející Přednáška Seminář Typ ECTS Povinné základní a oborové předměty kategorie A Lékařská terminologie a latina 0 28 ZK 3 Mgr. Kateřina Pořízková, PhD. (100%) Obecná a vývojová psychologie 14 14 K, Z 2 doc. PhDr. Marcela Bendová, Ph.D. (100%) Komunikace 14 14 K, Z 3 doc. PhDr. Marcela Bendová, Ph.D. (100%) První pomoc 14 28 ZK, Z 2 Mgr. Liana Greiffeneggová (60 %) Lékařská biofyzika 28 14 ZK, Z 2 doc. RNDr. Jiřina Škorpíková, CSc. (100%) Biochemie a hematologie 28 14 ZK, Z 2 prof. MUDr. Eva Táborská, CSc. (100%) Anatomie 28 14 ZK, Z 3 doc. MUDr. Pavel Matonoha, CSc. (100%) Fyziologie 28 14 Z, Z 1 doc. MUDr. Zdeněk Wilhelm, CSc. (100%) Ošetřovatelství 14 14 Z, Z 2 Mgr. Liana Greiffeneggová (50 %); PhDr. Radka Wilhelmová (50 %) Ošetřovatelské postupy 0 84 ZK 3 Mgr. Liana Greiffeneggová (50 %) Mgr. Blanka Trojanová (50 %) Povinné základní a oborové předměty kategorie B Sportovní příprava 0 64 Z 1 PaedDr. Jan Ondráček, PhD. (100 %) Medicína katastrof a IZS 28 14 K, Z 2 Ing. Martin Červenka, DiS. (60 %) MUDr. Pavel Urbánek, PhD. (40 %) ROČNÍK 1. SEMESTR 2. Zdravotnická a sociální psychologie 0 10 K 3 doc. MUDr. Marcela Bendová, Ph.D. (100%) Základy radiologie a zobrazovacích metod 10 5 Z 2 doc. MUDr. Jarmila Skotáková, CSc. (100%) Fyziologie 20 10 ZK, Z 4 doc. MUDr. Zdeněk Wilhelm, CSc. (100%) Etika v neodkladné péči 15 15 K, Z 2 doc. Mgr. Josef Kuře, Dr. phil. (100 %) Genetika 20 0 K 1 MUDr. Renata Gaillyová, PhD. (100%) Mikrobiologie, imunologie 15 15 ZK, Z 3 MUDr. Ondřej Zahradníček (100%) Ošetřovatelství 10 10 ZK, Z 3 Mgr. Liana Greiffeneggová (50 %); PhDr. Radka Wilhelmová (50 %) Ošetřovatelské postupy v neodkladné péči 0 40 KZ 3 Mgr. Liana Greiffeneggová (80 %) Bc. Lucie Hladíková (20 %) Klinická propedeutika 30 20 ZK, Z 3 prof. MUDr. Hana Matějovská-Kubešová, CSc. (100%) Urgentní medicína pro zdravotnické záchranáře 20 10 K, Z 3 MUDr. Pavel Urbánek, PhD. (80 %) MUDr. Martin Doleček, PhD. (20 %) Odborná praxe v NP a složkách IZS 0 160 Z 2 Mgr. Liana Greiffeneggová (40 %) Radek Přecechtěl, DiS., (30 %) Pavel Ondráček, DiS., (30 %) Odborná praxe individuální 0 240 Z 2 Mgr. Liana Greiffeneggová (80 %) PaedDr. Jan Ondráček, PhD. (20 %) Povinné základní a oborové předměty kategorie B Sportovní příprava 0 40 Z 1 PaedDr. Jan Ondráček, PhD. (20 %) Edukace, výuka, přednášková činnost zdrav. záchranáře 10 10 K, Z 2 PhDr. Radka Wilhelmová (50 %) Mgr. Liana Greiffeneggová (50 %) ROČNÍK 2. SEMESTR 3. Název předmětu Rozsah a forma výuky Zakončení Přednášející Přednáška Seminář Typ ECTS Povinné základní a oborové předměty kategorie A Informační výchova 0 15 Z 2 Mgr. Jiří Kratochvíl (100 %) Patologie 25 0 Z 3 prof. MUDr. Jarmila Siegelová, DrSc. (100%) Farmakologie 30 15 ZK, Z 3 prof. MUDr. Alexandra Šulcová, CSc. (100%) Epidemiologie 30 0 ZK 3 MUDr. Marie Kolářová, CSc. (100%) Výzkum ve zdravotnictví 20 10 K, Z 2 RNDr. Jiří Jarkovský, PhD. (100 %) Nutriční terapie a výživa člověka 10 10 K, Z 3 MVDr. Halina Matějová (70 %) MUDr. Jitka Zemanová (30 %) Ošetřovatelské postupy v neodkladné péči 0 20 KZ 3 Mgr. Liana Greiffeneggová (50 %) Bc. Lucie Hladíková (50 %) Urgentní medicína pro zdravotnické záchranáře 20 10 K, Z 3 MUDr. Pavel Urbánek, PhD. (20 %) MUDr. Martin Doleček, PhD. (80 %) Neodkladná péče v interních oborech 30 30 ZK, Z 3 prof. MUDr. Hana Matějovská-Kubešová, CSc. (50 %) Mgr. Liana Greiffeneggová (50 %) Odborná praxe v NP a složkách IZS 0 160 Z 2 Mgr. Liana Greiffeneggová (40 %) Radek Přecechtěl, DiS., (30 %) Pavel Ondráček, DiS., (30 %) Povinné základní a oborové předměty kategorie B Cizí jazyk 0 20 Z 1 Mgr. Radomíra Bednářová (100%) Sportovní příprava 0 40 Z 1 PaedDr. Jan Ondráček, PhD. (100 %) ROČNÍK 2. SEMESTR 4. Komunikace v neodkladné péči 10 10 K, Z 3 doc. MUDr. Marcela Bendová, Ph.D. (100 %) Sociologie 15 15 K, Z 4 Mgr. Lucie Jarkovská (100 %) Patologie 25 15 ZK, Z 4 prof. MUDr. Jarmila Siegelová, DrSc. (100 %) Propedeutika bakalářské práce 15 0 Z 1 PhDr. Radka Wilhelmová (100 %) Ošetřovatelské postupy v neodkladné péči 0 20 ZK 4 Mgr. Liana Greiffeneggová (100 %) Urgentní medicína pro zdravotnické záchranáře 30 10 ZK, Z 3 MUDr. Martin Doleček, PhD. (75 %) MUDr. Pavel Urbánek, PhD. (25 %) Neodkladná péče v chirurgických oborech 40 20 K, Z 3 doc. MUDr. Michal Mašek, CSc. (75 %) Bc. Lucie Hladíková,DiS (25 %) Neodkladná péče v pediatrii 20 10 ZK, Z 3 prof. MUDr. Hana Hrstková, CSc. (60 %) Bc. Pavla Krčmová (40 %) Neodkladná péče v porodnictví a gynekologii 20 10 ZK, Z 2 doc. MUDr. Igor Crha, CSc. (70 %) Bc. Miloslava Kameníková (15 %) Mgr. Marie Švábová (15 %) Odborná praxe v NP a složkách IZS 0 160 Z 2 Mgr. Liana Greiffeneggová (40 %) Radek Přecechtěl, DiS., (30 %) Pavel Ondráček, DiS., (30 %) Odborná praxe individuální 0 240 Z 2 Mgr. Liana Greiffeneggová (100 %) PaedDr. Jan Ondráček, PhD. (20 %) Povinné základní a oborové předměty kategorie B Cizí jazyk 0 30 Z 1 Mgr. Radomíra Bednářová (100%) Sportovní příprava 0 40 Z 1 PaedDr. Jan Ondráček, PhD. (100 %) ROČNÍK 3. SEMESTR 5. Název předmětu Rozsah a forma výuky Zakončení Přednášející Přednáška Seminář Typ ECTS Povinné základní a oborové předměty kategorie A Zdravotnické právo a profesní legislativa 10 10 K, Z 2 JUDr. Ing. Lukáš Prudil, PhD. (100%) Ochrana veřejného zdraví 0 25 ZK 2 doc. MUDr. Jindřich Fiala, CSc. (100%) Propedeutika bakalářské práce 0 10 Z 1 PhDr. Radka Wilhelmová (100 %) Management a řízení kvality 15 15 K, Z 2 Mgr. Lenka Veselá (100 %) Urgentní medicína pro zdravotnické záchranáře 30 10 ZK, Z 3 MUDr. Martin Doleček, PhD. (25 %) MUDr. Pavel Urbánek, PhD. (75 %) Neodkladná péče v chirurgických oborech 20 10 ZK, Z 3 doc. MUDr. Michal Mašek, CSc. (75 %) Bc. Lucie Hladíková,DiS (25 %) Neodkladná péče v neurologii 15 10 ZK, Z 3 doc. MUDr. Pavel Štourač, PhD. (60 %)¨ Mgr. Liana Greiffeneggová (40 %) Základy geriatrie 10 10 K, Z 2 prof. MUDr. Hana Matějovská-Kubešová, CSc. (50 %) Mgr. Jitka Sedláková (50 %) Odborná praxe v NP a složkách IZS 0 160 Z 2 Mgr. Liana Greiffeneggová (40 %) Radek Přecechtěl, DiS., (30 %) Pavel Ondráček, DiS., (30 %) Povinné základní a oborové předměty kategorie B Anesteziologicko-resuscitační péče 20 10 K, Z 1 MUDr. Jitka Zemanová (80%) MUDr. Petr Štourač (20 %) Sportovní příprava 0 40 Z 1 PaedDr. Jan Ondráček, PhD. (100 %) ROČNÍK 3. SEMESTR 6. Úvod do ekonomiky zdravotnictví 7 7 ZK, Z 3 doc. JUDr. Ivan Malý, CSc. (100%) Propedeutika bakalářské práce 0 98 K 6 Mgr. Liana Greiffeneggová (100 %) Multikulturní výchova v neodkladné péči 0 7 K 2 Mgr. Blanka Trojanová (100 %) Urgentní medicína pro zdravotnické záchranáře 21 7 ZK, Z 6 MUDr. Pavel Urbánek, PhD. (80 %) MUDr. Jitka Zemanová (20 %) Neodkladná péče v psychiatrii 21 7 K, Z 4 doc. MUDr. Tomáš Kašpárek, PhD. (75 %) Marie Lišková (25 %) Odborná praxe v NP a složkách IZS 0 280 ZK 4 Mgr. Liana Greiffeneggová (40 %) Radek Přecechtěl, DiS., (30 %) Pavel Ondráček, DiS., (30 %) Povinné základní a oborové předměty kategorie B Anesteziologicko-resuscitační péče 7 7 K, Z 2 MUDr. Jitka Zemanová (80%) MUDr. Petr Štourač (20 %) Sportovní příprava 0 40 Z 1 PaedDr. Jan Ondráček, PhD. (100 %)