Zápis č. 3/2011 ze zasedání Komise pro hygienu práce LF MU ze dne 1. 6. 2011 Přítomni: MUDr. Vladimír Bartl, CSc., Mgr. Jana Fialová, Mgr. Petra Juřeníková, Ph.D., Mgr. Michal Koščík, MUDr. Drahomíra Stančeva Pernicová, Ph.D., Ing. Blanka Sochorová Program: 1. Pokračující revize kategorizace práce a tabulek OOPP 2. Provozní řády 3. Jmenování zodpovědných osob pro jednotlivé oblasti rizik 4. Různé Ad 1. Pokračující revize kategorizace práce a tabulek OOPP J. Fialová shrnula dosavadní postup při revizi kategorizace práce. Na jednotlivých ústavech byla ověřena situace v oblasti jednotlivých rizik a provedena kontrola, nakolik dosavadní kategorizace odpovídá reálnému stavu. Na základě těchto zjištění byly navrženy úpravy zařazení pracovníků do kategorií a odpovídají změny v nároku na OOPP. V tuto chvíli jsou již návrhy na revizi připraveny pro všechna pracoviště nelékařských oborů, pro účelová zařízení, a pro část teoretických ústavů. V blízké době budou dokončeny revize všech zbývajících pracovišť. Komise se vrátila k problematice některých pracovišť z minulého zasedání. Byla doplněna chybějící tabulka Katedry výživy člověka a dořešen nárok a frekvence výměny OOPP na Katedře ošetřovatelství. Zaměstnanci s nižším úvazkem měli dosud stejný nárok na OOPP jako zaměstnanci s plným úvazkem. Byl diskutován návrh na snížení počtu nárokovaných oděvů nebo prodloužení frekvence jejich výměny. Komise se vzhledem k tomu, že právě zaměstnanci s nižším úvazkem chodí častěji vyučovat do nemocnic (riziko kontaktu s biologickým infekčním materiálem), přiklonila k názoru, je že vhodné zachovat současný stav. J. Fialová informovala členy komise o dalších pracovištích, pro něž jsou již vytvořeny tabulky v elektronické podobě a na kterých probíhá revize. Závěr: Komise se shodla u zaměstnanců Katedry ošetřovatelství na snížení nároku na počet plášťů při nástupu na 2 ks a prodloužení frekvence jejich výměny na tříletý interval, naopak nárok na 3ks kalhot a halen s frekvencí výměny 1/rok bude ponechán i u zaměstnanců s nižším úvazkem. U některých dalších revidovaných pracovišť (z teoretických ústavů) došlo ke změnám oproti předchozímu stavu: - V případě Ústavu preventivního lékařství komise schválila zařazení dvou dalších pracovníků do seznamu osob nárokujících OOPP z důvodu kontaktu s biologickým potenciálně infekčním materiálem. - U zaměstnanců Anatomického ústavu se komise shodla na návrhu o změně kategorizace v oblasti zrakové zátěže, u jednoho pracovníka bude ještě zařazení do kategorie konzultováno s oftalmologem. Další změny týkající se vybavení zaměstnanců Anatomického ústavu OOPP hrazenými z rozpočtu pracoviště bude ještě konzultováno s Dr. Pernicovou. - Nároky na navýšení počtu OOPP pro zaměstnance navštěvující „zvířetník“ (viz zápis č.1/11) budou uvedeny v tabulce pracoviště „zvířetníku“ (Chovné zařízení laboratorních zvířat), nikoli u jednotlivých zaměstnanců, přičemž seznam zaměstnanců je průběžně aktualizován a uložen vždy u vedoucího příslušného pracoviště. Tabulky kategorizace práce a seznamů OOPP budou po revizi rozeslány vedoucím pracovišť ke schválení a podpisu s přiloženou formulací „Byl(-a) jsem seznámen(-a) a souhlasím s kategorizací práce a z ní vyplývajícími nároky na OOPP“. Ad 2. Provozní řády Provozní řády laboratoří jsou průběžně shromažďovány J. Fialovou, v kompletu budou předány vedení LF. Ad 3. Jmenování zodpovědných osob pro jednotlivé oblasti rizik Na základě požadavku děkana LF je nutno navrhnout zodpovědné osoby pro jednotlivé oblasti rizik. Bude nutné definovat pravomoci, kompetence a náplň práce: evidence pracovišť spadajících do rizika, spolupráce s nimi v této oblasti, komunikace s celouniverzitními pověřenci, kvalifikovaná vyjádření pro účely stanovení rizik a kategorizaci práce. Riziková pracoviště: GMO: Biologický ústav, Ústav patologické fyziologie Biologická rizika: Anatomický ústav, Ústav preventivního lékařství Radiace: Biologický ústav, Biofyzikální ústav (cis-platina) Chemická rizika: Anatomický ústav, Ústav histologie a embryologie, Fyziologický ústav, Ústav preventivního lékařství, Farmakologický ústav, Biofyzikální ústav, Biochemický ústav, Ústav patologické fyziologie Závěr: J. Fialová bude kontaktovat vedoucí dotčených pracovišť s cílem připravit v nejbližší době pro pana děkana seznam navrhovaných pracovníků pro jednotlivé oblasti. Ad 4. Různé V souvislosti s kategorizací zaměstnanců v oblasti zrakové zátěže vznikla diskuze o nutnosti prověřit zařazení některých zaměstnanců do 2., resp. 3. kategorie (týká se to zejména pracovníků Anatomického ústavu, Fyziologického ústavu a Ústavu histologie a embryologie). Závěr: J. Fialová zkonzultuje důvody zařazení výše uvedených pracovníků do kategorií s Dr. Kolářovou a Dr. Gazdíkovou (KHS), případně s oftalmologem. Zapsala J. Fialová Příští zasedání Komise pro hygienu práce se uskuteční v září, pokud nevznikne potřeba v dřívějším termínu. Datum bude upřesněno.