Zápis č. 2/2013 ze zasedání Komise pro hygienu práce LF MU ze dne 17. 10. 2013 Přítomni: Prof. MUDr. Petr Husa, CSc., Mgr. Jana Fialová, Ph.D., Mgr. Petra Juřeníková, Ph.D., Mgr. Michal Koščík, Ph.D., MUDr. Drahomíra Stančeva Pernicová, Ph.D., doc. MUDr. Petr Piskač, CSc., Ing. Blanka Sochorová Program: Nejdůležitější změny v legislativě týkající se hygieny práce na LF MU – vyhláška č.79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách (platnost od 1. 4. 2013) a zákon č. 223/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví… (platnost od 1. 8. 2013): 1. Pravidelný dohled nad rizikovými faktory a periodicita pravidelných prohlídek 2. Periodické prohlídky u prací sjednávaných mimo pracovní poměr 3. Lékařský posudek o zdravotní způsobilosti k práci 4. Postup při poranění kontaminovaným předmětem nebo nástrojem 5. Ostatní Ad 1. Pravidelný dohled nad rizikovými faktory a periodicita pravidelných prohlídek J. Fialová již minule upozornila na změny v periodicitě revidování kategorizace prací („pravidelný dohled za účelem zjišťování a hodnocení rizikových faktorů provádí zaměstnavatel 1 x za kalendářní rok, resp. 1 x za 2 kalendářní roky, jde-li o práce zařazené do kategorie první podle zákona o ochraně veřejného zdraví a není-li součástí této práce činnost, pro jejíž výkon jsou podmínky zdravotní způsobilosti stanoveny jiným právním předpisem.“). Změny nastaly také v periodicitě pravidelných, tzv. periodických prohlídek – dle kategorizace prací se provádí: 1x za 6 let (resp. 1x za 4 roky pro zaměstnance nad 50 let věku) v kategorii 1 1x za 5 let (resp. 1x za 3 roky pro zaměstnance nad 50 let věku) v kategorii 2 1x za 2 roky v kategorii 2R a 3 U prací, jejichž součástí je riziko ohrožení zdraví (práce a činnosti se zvláštními požadavky na pracovní způsobilost – např. obsluha tlakových a chladicích nádob) je prohlídka vykonávána 1x za 4 roky (resp. 1x za 2 roky pro zaměstnance nad 50 let věku). Pozn.: Změny v periodicitě i náplni prohlídek platí nejpozději od 1. 1. 2014, pokud OOVZ (orgán ochrany veřejného zdraví) nestanoví jinak nebo pokud tak není stanoveno jiným právním předpisem. Závěr: Uvedené změny týkající se kategorie 1 byly zohledněny a implantovány do systému PLP LF MU (pracovně-lékařské péče) s platností od 1. 4. 2013, změny týkající se rizikových prací vejdou (po dohodě s OOVZ) v platnost počátkem příštího roku. Ad 2. Periodické prohlídky u prací sjednávaných mimo pracovní poměr Periodické prohlídky se dle nové vyhlášky neprovádí, pokud není práce sjednávána opakovaně po dobu delší než je lhůta prohlídek a pokud zaměstnavatel prohlídky nevyžaduje. Závěr: Komise se shodla, že interpretace tohoto bodu v konkrétních případech na LF není zcela jednoznačná a že je třeba ještě ujasnit, v jakých případech bude LF provádění prohlídek vyžadovat a v jakých nikoli. Ad 3. Lékařský posudek o zdravotní způsobilosti k práci Vyhláška 79/2013 definuje podrobně náležitosti žádosti a formuláře k provádění všech typů pracovnělékařských prohlídek. Závěr: LF ode dne platnosti tohoto nařízení splňuje všechny požadavky na formu i obsah příslušných dokumentů (Příloha 1,2). Ad 4. Postup při poranění kontaminovaným předmětem nebo nástrojem Novelizace zákona 258/2000 Sb. přináší nově vložený odstavec - § 75b „Postup při poranění ostrým kontaminovaným předmětem nebo nástrojem: (1) Poskytovatel zdravotních služeb je povinen bezodkladně oznámit příslušnému orgánu ochrany veřejného zdraví každé poranění zdravotnického nebo jiného odborného pracovníka, které vzniklo při manipulaci s ostrým kontaminovaným předmětem nebo nástrojem použitým k provádění zdravotních výkonů během poskytování zdravotní péče, v jehož důsledku by mohlo dojít ke vzniku infekčního onemocnění přenosného krví. Příslušný orgán ochrany veřejného zdraví rozhodne o nařízení lékařského dohledu nad poraněným pracovníkem…“ Komise diskutovala o tom, na která pracoviště LF se toto ustanovení vztahuje a jakým způsobem bude hlášení prováděno. Závěr: Jedná se o pracoviště se statutem poskytovatele zdravotní péče, poranění tohoto typu budou standardně zaznamenána jako pracovní úraz a poraněný bude odeslán k lékaři PLP, který provede požadovaná vyšetření a odešle hlášení OOVZ. Ad 5. Ostatní a) Na základě legislativních změn a potřeby zajistit již při nástupu nových zaměstnanců LF jednoduchým a spolehlivým způsobem správné zařazení zaměstnance do rizikové kategorie (mj. kvůli provedení odpovídajícího typu vstupní prohlídky, kontroly potřebných očkování, apod.), byla již v první polovině roku ve spolupráci vedoucí personálního odd. pí. Horníčkové a J. Fialové vytvořena nová podoba nástupního listu zaměstnance (Příloha 3). b) Pracoviště, která k minulému termínu zasedání komise ještě nedodala aktualizované verze provozních řádů, tak učinila v zadaném termínu. Zapsala: J. Fialová 29. 10. 2013 Příští zasedání Komise pro HP se uskuteční dle aktuální potřeby. Příloha 1: Žádost a lékařský posudek pracovnělékařské prohlídky – vstupní/periodická/mimořádná (vzor) Příloha 2: Žádost a potvrzení provedení výstupní/následné prohlídky (vzor) Příloha 3: Nástupní list zaměstnance LF MU (vzor)