Zápis č. 1/2016 ze zasedání Komise pro hygienu práce LF MU ze dne 2. 6. 2016 Přítomni: MUDr. Vladimír Bartl, CSc., Prof. MUDr. Petr Husa, CSc., Mgr. Jana Fialová, Ph.D., Mgr. Petra Juřeníková, Ph.D., Mgr. Michal Koščík, Ph.D., MUDr. Drahomíra Stančeva Pernicová, Ph.D., doc. MUDr. Petr Piskač, CSc., Ing. Blanka Sochorová, Bc. Edita Uherková Program: 1. Respirátory na Ústavu patologické fyziologie 2. Obuv pro porodní asistentky 3. „Dress code“ studentů na klinické praxi 4. Očkování studentů záchranářů a studentů intenzívní péče proti hepatitidě A 5. Hrazení přeočkování proti hepatitidě B 6. Hrazení zvláštního očkování ze státního rozpočtu 7. Změna kategorizace zaměstnanců Katedry ošetřovatelství a porodní asistence 8. Práce těhotných na LF 9. Smlouva o PLS s FN Brno (pro Kliniku radiologie) Ad. 1. Respirátory na Ústavu patologické fyziologie Na podzim 2015 byly pořízeny se souhlasem paní tajemnice respirátory pro čtyři zaměstnance, kteří pravidelně pracují s desinfekčními přípravky (Incidin rapid) v nedostatečně větratelných prostorách laboratoří. Nákup respirátorů uskutečněn ze zdrojů pracoviště. Ad. 2. Obuv pro porodní asistentky Dotaz z Katedry porodní asistence na možnost nárokování pracovní obuvi pro vedení praxe ve zdravotnických zařízeních byl vznesen na paní Uherkovou. Ta jej postoupila k řešení komisi. Závěr: Vzhledem k tomu, že se nejedná o OOPP, který bezprostředně souvisí s ochranou zdraví při práci, požadavku není možno vyhovět. Ad. 3. „Dress code“ studentů na klinické praxi Na poradě proděkanů 26. 11. 2015 byl panem prof. Čapovem vznesen dotaz či návrh na formulování „dress code“ pro studenty na klinické praxi; téma bylo diskutováno na základě opakovaných problémů s dodržováním hygieny ze strany studentů během praxe. Na základě této diskuze byla následně právním oddělením LF připravena směrnice, se kterou budou studenti vždy na začátku praxe seznamováni. Platný dokument je vyvěšen na stránkách LF: http://www.med.muni.cz/dokumenty/pdf/1_2016_pravidla_chovani_studentu_ucastnicich_se_klinicke_vyuky _a_praxe_final_.pdf Ad. 4. Očkování studentů záchranářů a studentů intenzívní péče proti hepatitidě A Na LF byl doručen požadavek hlavní sestry ZZS JmK Romany Pochylé na očkování všech studentů stážujících během studia na ZZS (obor Zdravotnický záchranář, Intenzívní péče) proti hepatitidě A s platností od 1. 9. 2016 s odkazem na Vyhlášku č. 537/2006 Sb., o očkování proti infekčním nemocem, ve znění pozdějších předpisů (§10: „Zvláštní očkování proti virové hepatitidě A a virové hepatitidě B: Očkování se provede u zaměstnanců a příslušníků základních složek integrovaného záchranného systému stanovených zákonem o integrovaném záchranném systému nově přijímaných do pracovního nebo služebního poměru.“). Závěr: Dle rozhodnutí vedení LF budou neprodleně všichni studenti příslušných oborů (stávající i nově přijatí) o požadavku informováni studijním oddělením. Studenti pak předloží potvrzení o očkování první den výuky v podzimním semestru 2016. Informace bude také vložena do informačních materiálů k přijímacímu řízení. Ad. 5. Hrazení přeočkování proti hepatitidě B Na základě rozhodnutí smluvní lékařky PLS MUDr. Hlinomazové byla zaměstnankyně Katedry ošetřovatelství při mimořádné prohlídce přeočkována proti hepatitidě B kvůli nedetekovatelné hladině protilátek, ač byla v minulosti dle dokladů očkována. Vzhledem k tomu, že zaměstnankyně očkování na místě uhradila, doporučila komise se souhlasem paní tajemnice, aby zaměstnavatel mimořádně úhradu proplatil. Následně byla řešena otázka proplácení očkování – viz bod 6. Ad. 6. Hrazení zvláštního očkování ze státního rozpočtu Očkovací látky pro zvláštní a mimořádná očkování jsou hrazeny ze státního rozpočtu, výkon pak hradí ZP. S lékařkou PLS byl po konzultaci s Dr. Koščíkem domluven postup i pro další podobné případy: lékařka PLS na základě žádosti o mimořádnou prohlídku od zaměstnavatele, ve které bude specifikováno pracovní riziko (práce s lidským biologickým materiálem) a příp. zdůvodněna žádost o očkování proti VHB, objedná hrazenou vakcínu a následnou aplikaci vykáže příslušné ZP. Zaměstnanec tedy na místě očkování nehradí. Ad. 7. Změna kategorizace zaměstnanců Katedry ošetřovatelství a porodní asistence Vzhledem ke změnám v charakteru činností budou po konzultaci s příslušnými pracovišti a paní proděkankou Kyasovou při další revizi kategorizace prací zařazeni vyučující do kategorie 2 biologických činitelů z důvodů ošetřovatelských výkonů během praxe se studenty ve zdravotnických zařízeních. Ad. 8. Práce těhotných na LF Na popud některých pracovišť a vedoucí personálního oddělení komise diskutovala ohledně seznamování těhotných zaměstnankyň s riziky práce a s činnostmi zakázanými těhotným ženám. Paní Uherková ujistila, že se tématu vždy věnuje při vstupním školení zaměstnanců. Ad. 9. Smlouva o PLS s FN Brno (pro Kliniku radiologie) V dubnu 2016 vytvořilo Právní oddělení dokument ošetřující spolupráci mezi LF FN Brno z hlediska PLS pro Kliniku radiologie, aby stejné prohlídky nemuseli zaměstnanci mající u obou zaměstnavatelů stejnou náplň práce podstupovat každý rok u dvou různých lékařů PLS. Prohlídka bude platná pro oba zaměstnavatele. Zapsala: Mgr. Jana Fialová, Ph.D. Dne 6. 6. 2016 Příští zasedání komise pro hygienu práce se uskuteční dle potřeby.