Masarykova univerzita č. j. MU/4978/2012/LF Lékařská fakulta ze dne 31. 1. 2012 Opatření děkana LF č. 1/2012 o zajištění finanční kontroly na Lékařské fakultě MU Podle Organizačního řádu Masarykovy univerzity a na základě směrnice rektora č. 2/05 „Zajištění finanční kontroly na Masarykově univerzitě“ vydávám toto opatření. Článek 1 Předmět úpravy Opatření upravuje systém finanční kontroly jednotlivých zakázek v rámci pracovišť Lékařské fakulty MU (dále jen LF). Opatření stanoví funkčně a jmenovitě zaměstnance, kteří budou vykonávat pravomoci a odpovědnosti při finanční kontrole hospodaření s finančními zdroji sledovanými na příslušných zakázkách. Opatření upravuje finanční kontrolu - finančních zdrojů z veřejných rozpočtů sledovaných na zakázkách řady 1*-část, 2*, 3*, 5*-část, 6*, 9*-část - neveřejných finančních zdrojů (z mimorozpočtové a doplňkové činnosti LF, z darů a nadačních příspěvků aj.) sledovaných na zakázkách řady 1*-část, 4*, 5*-část, 7*, 8*, 9*-část Rozlišení veřejných či neveřejných finančních zdrojů je dáno číslem činnosti MU, do které je zakázka v informačním systému MU zařazena. Článek 2 Metodické vymezení a prověřování dokladů Finanční kontrola je soubor úkonů spočívajících v ověření správnosti, hospodárnosti, efektivnosti a účelnosti vynaložených prostředků pro dosažení cílů při plnění stanovených úkolů, tj. při realizaci příslušných zakázek v rámci pracovišť LF. Finanční kontrolu jako organizačně oddělený a funkčně nezávislý proces zajišťuje a provádí děkan a zaměstnanci LF, pověření děkanem pro působnost příkazce operace, správce rozpočtu a hlavního účetního. Bližší metodické vymezení a prověřování dokladů je obsaženo ve směrnici rektora č. 2/05 o „Zajištění finanční kontroly na Masarykově univerzitě“. Příkazce operace (jeho zástupce) je zaměstnanec LF oprávněný vydat pokyn v rámci příslušné zakázky k uskutečnění výdaje nebo splnění jiných finančních závazků a uplatnit nárok na uspokojení pohledávky, a to jak z veřejných, tak z neveřejných zdrojů. Odpovídá za soulad finanční operace s rozpočty, programy, projekty, smlouvami nebo rozhodnutími s cílem dodržet hospodárnost, efektivnost a účelnost vynaložených finančních prostředků. Správce rozpočtu (jeho zástupce) je zaměstnanec LF oprávněný ke kontrole souladu předpokládaných finančních operací v rámci příslušné zakázky s rozpočty, programy, projekty, smlouvami nebo rozhodnutími s cílem dodržet hospodárnost, efektivnost a účelnost vynaložených finančních prostředků, a to jak z veřejných, tak z neveřejných zdrojů. Odpovídá za posouzení finančního dopadu operace na použitelné zdroje v příslušném rozpočtovém období, případně za potřebu zajištění zdrojů pro další rozpočtové období. Hlavní účetní (jeho zástupce) je zaměstnanec LF, který odpovídá za prověření účetních dokladů a kontrolu rozsahu oprávnění příkazce operace a správce rozpočtu k dané účetní operaci. Článek 3 Organizace finanční kontroly na LF 1. Seznam zakázek podléhajících finanční kontrole je uveden v příloze č. 1 tohoto opatření. 2. Seznam druhů dokladů, které musí projít procesem finanční kontroly, je uveden v příloze č. 2 tohoto opatření. 3. Funkční přehled zaměstnanců, kteří jsou děkanem pověřeni pro finanční kontrolu jako příkazci operace a jejich zástupci, je uveden v příloze č. 3 tohoto opatření. Vzor pověření pro příkazce operace je uveden v příloze č. 6 opatření. 4. Funkční přehled zaměstnanců, kteří jsou děkanem pověřeni pro finanční kontrolu jako správci rozpočtu a jejich zástupci, je uveden v příloze č. 4 tohoto opatření. 5. Funkční přehled zaměstnanců, kteří jsou děkanem pověřeni pro finanční kontrolu jako hlavní účetní a jejich zástupci, je uveden v příloze č. 5 tohoto opatření. 6. Zaměstnanec LF, který je pověřen děkanem jako příkazce operace (jeho zástupce), správce rozpočtu (jeho zástupce) a hlavní účetní (jeho zástupce), opatří každý doklad týkající se hospodaření zakázky v rámci své působnosti na vhodném místě svým podpisem podle podpisového vzoru. Každý doklad tak musí obsahovat příslušné podpisy pověřených zaměstnanců LF. Vzhledem k dislokaci jednotlivých pracovišť LF je možno podpis příkazce operace a správce rozpočtu umístit i na související písemnost, která bude přiložena k příslušnému dokladu s odkazem na tuto přílohu, resp. na podpis příkazce operace a správce rozpočtu na této příloze. Zastupujícím příkazcem operace se rozumí pro účely tohoto opatření zaměstnanec, který zastupuje nadřízeného pracovníka v rozsahu pověření vydaným tímto nadřízeným pracovníkem a přejímá povinnosti příkazce operace zejména v době nepřítomnosti zastupovaného zaměstnance na pracovišti. Zástupce správce rozpočtu, resp. hlavního účetního přejímá povinnosti správce rozpočtu, resp. hlavního účetního zejména v době nepřítomnosti těchto zaměstnanců na pracovišti. 7. V případech, kdy je pověřen jako správce rozpočtu a hlavní účetní na zakázce jeden zaměstnanec LF, bylo riziko vyplývající z tohoto pověření stanoveno v podmínkách LF jako nevýznamné. 8. V případě ryze účetních operací, které jsou prvotní finanční operací vyvolány a které vyplývají z právních, účetních a daňových metodických postupů upravených legislativou a vnitřními předpisy a postupy MU (např. časové rozlišení, přechodné účty aktiv a pasiv, kurzové rozdíly, změna stavu zásob, zúčtování záloh, opravy účetních nesprávností, přeúčtování mezi účty, dodanění DPH, tvorba a čerpání fondů apod.) je příkazcem operace zaměstnanec, který účetní operaci zpracovává. Podmínkou je, že původní finanční operace je prokazatelně schválena příkazcem operace dle tohoto opatření. Tento postup nelze použít v případě přeúčtování nákladů mezi zakázkami s výjimkou opravy chybně zaúčtovaného čísla zakázky. 9. Příkazce operace dle bodu 8 nemůže schvalovat tytéž účetní doklady jako hlavní účetní. Článek 4 Závěrečná ustanovení 1. Výkladem jednotlivých ustanovení tohoto opatření pověřuji tajemníka LF. 2. Čtvrtletní aktualizací seznamu příkazců operací a seznamu správců rozpočtu a hlavních účetních vč. aktualizace podpisových vzorů pověřuji personální oddělení v součinnosti s ekonomickým oddělením LF. 3. Pověření a podpisové vzory budou uloženy na personálním oddělení LF. Pověření a podpisové vzory stávajících příkazců operací, které byly vystaveny, resp. aktualizovány pro jednotlivá pracoviště LF do 30. 1. 2012, zůstávají v platnosti. 4. Kontrolou tohoto opatření pověřuji právníka LF. 5. Toto opatření zrušuje Opatření děkana LF č. 1/2011 o zajištění finanční kontroly na Lékařské fakultě MU ve znění dodatku č. 6. 6. Toto opatření nabývá platnosti a účinnosti dnem vydání. Prof. MUDr. Jiří Mayer, CSc. děkan Lékařské fakulty MU Přílohy: Příloha č. 1 – Seznam zakázek Příloha č. 2 – Seznam druhů dokladů Příloha č. 3 – Funkční přehled příkazců operací Příloha č. 4 – Funkční přehled správců rozpočtu Příloha č. 5 – Funkční přehled hlavních účetních Příloha č. 6 – Vzor pověření pro příkazce operace