1 Praha 27. dubna 2021 Č. j.: 48507/2021/GAČR/SMS Oznámení o změně některých ustanovení zadávací dokumentace ve věci způsobilých nákladů v běžících projektech v roce 2021. Dovolujeme si Vás v souladu s článkem XIV. odst. 7 smlouvy o poskytnutí dotace na podporu grantového projektu informovat o změnách v některých ustanoveních příslušné zadávací dokumentace, které schválilo předsednictvo Grantové agentury České republiky (dále jen „GA ČR“) z důvodu přijetí nových krizových opatření, která reagují na zhoršenou epidemickou situaci v souvislosti s výskytem koronaviru SARS-CoV-2, zejména zpřísnění v oblasti omezení volného pohybu osob a omezení provozu škol a školských zařízení. Pro běžící grantové projekty v roce 2021 se ustanovení příslušné zadávací dokumentace mění a doplňují takto: 1. Článek 3.3. odst. 8 písm. d) příslušné zadávací dokumentace se na rok 2021 neaplikuje a pozbývá pro tento rok platnost. 2. V článku 3.3. příslušné zadávací dokumentace se vkládá nový odstavec 9, který celý nově zní: „(9) Do způsobilých nákladů hrazených z grantových prostředků lze do konce roku 2021 zahrnout níže uvedené náklady, pokud k nim došlo v přímé souvislosti s omezeními přijatými v souvislosti s bojem proti šíření epidemie koronaviru a onemocněním COVID-19: a) poplatky za zrušené či neuskutečněné konference i vynaložené cestovní náklady za neuskutečněné pracovní cesty, a to až do výše 100 % za podmínky, že ke zrušení pracovní cesty došlo v souvislosti s COVID-19. V případě, že dojde ze strany dodavatele k refundaci nákladů, popř. k realizaci náhradní cesty (např. na základě voucheru) nesouvisející s řešením příslušného projektu, bude nutné tyto částky zahrnout do výnosů souvisejících s řešením projektu; b) náklady na služby telekomunikací, náklady na pořízení, opravu a údržbu přístrojů a zařízení z oblasti komunikační techniky a technologií (z položky věcných nebo investičních nákladů), vyjma nákladů na telefony, diktafony a čtečky; 2 c) povinné testy na COVID-19 při cestě do zahraničí z důvodu řešení grantového projektu; výše způsobilých nákladů se bude příslušně krátit při cestě do zahraničí, která není zcela realizována na řešení grantového projektu; d) výdaje uskutečněné v průběhu řešení projektu (tj. uhrazené např. zálohově v době řešení projektu) související s aktivní účastí na konferenci, která byla v souvislosti s COVID-19 odložena a realizována po skončení řešení projektu, a to po období maximálně jednoho roku.“ 3. Článek 4.3. odst. 1 Přílohy 4 příslušné zadávací dokumentace se na konci tohoto článku doplňuje takto: „Požádal-li příjemce o prodloužení lhůty hodnocení závěrečné zprávy s termínem odevzdání závěrečné zprávy k 31. červenci 2021, prodlužuje se lhůta odevzdání závěrečné zprávy do 31. srpna 2021.“ 4. V článku 5. Přílohy 4 příslušné zadávací dokumentace se vkládají nové odstavce 8 a 9, které celé nově zní: „(8) Pokud není možné na projektu pracovat podle schváleného plánu v souvislosti s COVID-19, může příjemce požádat o prodloužení doby řešení projektu o šest měsíců. Na financování nákladů vzniklých v době prodloužení přitom příjemce použije finanční prostředky nespotřebované v minulých letech řešení projektu. Opakované prodloužení projektů, které již byly v souvislosti s COVID-19 jednou prodlouženy, není možné.“ „(9) Bez ohledu na výše uvedenou úpravu v odstavci (1) až (8) tohoto článku je možné v roce 2021 využít z důvodu celosvětových omezení proti šíření COVID-19 následující, od předchozích odstavců odlišnou úpravu: a) změny v týmu odborných spolupracovníků zahrnující změnu souhrnné pracovní kapacity (úvazku) týmu nejvýše do 35 % ve smlouvě schválené souhrnné pracovní kapacity (úvazku) týmu, včetně změny úvazku řešitele, resp. spoluřešitele, se zachováním odborné kvality týmu, vyjma změny řešitele, resp. spoluřešitele jsou v roce 2021 možné bez žádosti a není k nim zapotřebí dodatku ke smlouvě či nového rozhodnutí o poskytnutí podpory, pokud není možné na projektu pracovat podle schváleného plánu v souvislosti s COVID-19; b) přesuny mezi položkami základní skladby grantových prostředků přidělených příjemci, resp. dalšímu účastníkovi, a to až do výše 100 000 Kč, jsou možné do konce roku 2021 bez žádosti a není k nim zapotřebí dodatku ke smlouvě či nového rozhodnutí o poskytnutí podpory; c) změny v čerpání či přesuny musí příjemce v následující zprávě (dílčí či závěrečné) dodatečně zdůvodnit. Musí prokázat, že tyto změny či přesuny byly účelné, hospodárné, efektivní a došlo k nim v souvislosti s řešením situace vzniklé vyhlášením nouzového stavu, omezením pohybu a osobní komunikace.“ 3 5. V článku 5.1. Přílohy 4 příslušné zadávací dokumentace pro projekty EXPRO se vkládá odst. 5, který celý nově zní: „(5) Pokud není možné na projektu pracovat podle schváleného plánu v souvislosti s COVID-19, může příjemce požádat o snížení úvazku jednotlivých členů týmu na řešení projektu podle tohoto článku.“ 6. V článku 5.1. Přílohy 4 příslušné zadávací dokumentace pro projekty JUNIOR STAR se vkládá odst. 5, který celý nově zní: „(5) Pokud není možné na projektu pracovat podle schváleného plánu v souvislosti s COVID-19, může příjemce požádat o snížení úvazku jednotlivých členů týmu na řešení projektu podle tohoto článku.“ S pozdravem prof. RNDr. Jaroslav Koča, DrSc. předseda Grantové agentury České republiky Za správnost: Ing. Lada Knetlová ředitelka Kanceláře Grantové agentury České republiky