IMUNI PED VÝROČNÍ ZPRÁVA O Č I N N O S T I P E D A G O G I C K É F A K U L T Y M A S A R Y K O V Y U N I V E R Z I T Y ZA ROK 2 0 2 0 I. Úvod Událostí, která nejvíce zasáhla do života fakulty v roce 2020, byla bezpochyby pandemie COVID-19, jejíž vývoj zaměstnanci fakulty s obavami sledovali již od počátku roku 2020. První preventivní opatření v závěru února 2020 se týkala především pracovníků a studentů, kteří se vraceli ze zemí, ve kterých v té době docházelo k explozivnímu šíření viru (zejména Čína, Itálie a další). Avšak z důvodu zhoršující se epidemické situace bylo již 10. 3. 2020 vyhlášeno rektorské volno (s platností do 24. 3. 2020). Na toto rektorské volno však navázal zákaz prezenční výuky a zaměstnancům bylo doporučeno v nejvyšší možné míře využívat práci z domova. Začátkem září se zdálo, že se situace stabilizovala, a proto byla umožněna výuka do 50 osob v místnosti. Od 19. 10. však došlo k opětovnému zákazu veškeré prezenční výuky a tato situace trvala až do konce roku 2020. Během tohoto období museli zaměstnanci i studenti velmi rychle přejít z prezenční výuky na výuku online a bylo proto třeba, kromě metodických doporučení pro práci s nástroji online výuky, zajistit i dostatečné množství výpočetnítechniky. Výrazné změny zasáhly téměř všechny oblasti fakultního života včetně jednání fakultních orgánů, jako jsou Akademický senát PdF MU a Vědecká rada PdF MU. Po celou dobu pandemie se studenti i zaměstnanci fakulty ve velké míře zapojovali do dobrovolnické pomoci, což bylo opakovaně pozitivně hodnoceno ve sdělovacích prostředcích, vedením Masarykovy univerzity i širší veřejností. Významné bylo především zajištění výuky a hlídání dětí pro děti pracovníků ve zdravotnictví a také doučování dětí, které v důsledku přechodu na online výuku vZŠ a SŠ měly zhoršený přístup ke kvalitnímu vzdělávání. Katedra Výroční zpráva o činnosti Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity za rok 2020 anglického jazyka a literatury připravila sérii edukativních videí zaměřených na výuku anglického jazyka pro děti na prvním stupni, které průběžně zveřejňovala na webu Youtube pod názvem Q2Q English. Fakulta také od března 2020 podporuje výměnu zkušeností s online výukou mezi učiteli ZŠ a SŠ v ČR prostřednictvím oficiální skupiny na síti Facebook a podpůrnou skupinu k výuce německého jazyka připravila také Katedra německého jazyka a literatury PdF MU. 2 Výroční zpráva o činnosti Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity za rok 2020 . Studium V roce 2020 studovalo na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity 4 945 studentů (k31.10. 2020), z toho 2 966 v bakalářských, 663 v magisterských a 1 181 v navazujících magisterských programech. V přijímacím řízení pro akademický rok 2020/2021 bylo evidováno 8 202 podaných přihlášek. Možnost prominutí přijímací zkoušky do bakalářských studijních programů pro talentované studenty střední školy a nejlepší absolventy bakalářských programů hlásící se do navazujícího magisterského studia se setkala opakovaně se zájmem uchazečů. Mezifakultní studium se realizovalo ve vybraných kombinacích oborů ve spolupráci s ESF, FF, FSpS, FSSa PřF MU. DOKTORSKÉ STUDIUM NA PDF MU K31. 10. 2020 studovalo v doktorském studiu 136 doktorandů v tradičních studijních programech Speciální pedagogika, Pedagogika, Specializace v pedagogice, Filologie, nově byli první uchazeči přijímání od září 2020 do programu Školní pedagogika, Školní pedagogika (výuka vAJ) a Didaktika geografie. V přijímacím řízení pro akademický rok 2020 bylo přihlášeno 29 uchazečů, přijato bylo 26 uchazečů a zapsáno 25 zájemců o doktorské studium. Nejvíce uchazečů bylo z Jihomoravského kraje, ze zahraněních zájemců můžeme zmínit 2 uchazeče ze Slovenska, 1 z Nigérie. Doktorské studium ukončilo státní doktorskou zkouškou a obhajobou disertační práce 16 absolventů, většina z nich - vzhledem k epidemiologické situaci - v hybridním režimu (fyzicky na fakultě přítomen doktorand, předseda komise, max. 1-2 členové komise, ostatní členové komise připojeni přes aplikaci MS Teams). Jednalo se o absolventy těchto oborů: Teorie výtvarné a galerijní pedagogiky - 1, Pedagogika - 5, Didaktika cizího jazyka - 4, Hudební teorie a pedagogika - 2, Speciální pedagogika - 4. Studium v doktorských studijních programech ukončilo neúspěšně 18 studentů, 8 z nich zanechalo studia písemným oznámením, 10 studentům bylo studium ukončeno pro nesplnění studijních povinností. Ze stipendijního programu na Podporu talentovaných prezenčních doktorandů čerpalo prostředky od ledna 2020 do března 2020 5 doktorandů, od dubna 2020 do září 2020 7 doktorandů, od října 2020 do prosince 2020 6 doktorandů. V roce 2020 podaly přihlášku ke státní rigorózní zkoušce 2 uchazečky na obor Speciální pedagogika; úspěšné byly obě. Současně se enormně zvýšil zájem o tuto formu řízení, v následujícím období očekáváme poměrně značný počet přihlášených. Výroční zpráva o činnosti Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity za rok 2020 AKREDITACE STUDIJNÍCH PROGRAMŮ V roce 2020 prošlo přeměnou ze studijního oboru na studijní program celkem 10 studijních programů (2 bakalářské programy, 8 doktorských programů) a 1 navazující magisterský program prošel procesem vzniku. Bakalářské programy: • Vychovatelství (bakalářský, kombinovaný) - garantka Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. • Učitelství praktického vyučování (bakalářský, prezenční, kombinovaný) - garant PhDr. Jan Válek, Ph.D. Doktorské programy: • Jazyková a literární komunikace (doktorský, prezenční, kombinovaný) - garantka doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D. • Didaktika cizího jazyka (doktorský, prezenční, kombinovaný) - garantka prof. PhDr. Věra Janíkova, Ph.D. • Didactics of Foreign Language (doktorský, prezenční, kombinovaný) - garantka prof. PhDr. Věra Janíkova, Ph.D. • Fremdsprachendidaktik (doktorský, prezenční, kombinovaný) - garantka prof. PhDr. Věra Janíkova, Ph.D. • Speciální pedagogika (doktorský, prezenční, kombinovaný) - garantka prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. • Speciál Education (doktorský, prezenční, kombinovaný) - garantka prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. • Teorie výtvarné a galerijní pedagogiky (doktorský, prezenční, kombinovaný) garant prof. PaedDr. Radek Horáček, Ph.D. • Theory of Art and Gallery Education (doktorský, prezenční, kombinovaný) garant prof. PaedDr. Radek Horáček, Ph.D. Vznik programu: • Předškolní pedagogika (navazující magisterský, prezenční, kombinovaný) garantka doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D. 4 Výroční zpráva o činnosti Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity za rok 2020 HODNOCENÍ STUDIJNÍCH PROGRAMŮ V průběhu roku 2020 byly ustanoveny, schváleny a jmenovány programové rady pro bakalářské a navazující magisterské studijní programy. První jednání programových rad proběhla během jarního semestru 2020. CELOŽIVOTNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Centrum celoživotního vzdělávání PdF MU v roce 2020 zajistilo získání celkem 9 akreditací programů v rámci systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, z toho u 5 programů byla akreditace prodloužena, 4 programům byla udělena akreditace nově. V rámci přijímacího řízení bylo přijato celkem 412 uchazečům, z toho 362 uchazečů se dostavilo na zápis a zahájilo své studium. Největší nárůst zájmu byl zaznamenán u oboru Studium v oblasti pedagogických věd se zaměřením na přípravu učitelů na 2. stupni ZŠ a učitelů SŠ, ve kterém si účastníci mohou doplnit učitelskou kvalifikaci. V rámci kurzů pro veřejnost byly v období, kdy to epidemická situace dovolovala, zorganizovány 4 kurzy pro veřejnost v kontaktní podobě, dalších 10 kurzů se realizovalo v online formě. Centrum celoživotního vzdělávání taktéž organizovalo kurzy pro zaměstnance fakulty. V jarním semestru 2020 bylo nabídnuto 15 kurzů, realizovány byly 3 (2 kontaktně, 1 online), zbytek kurzů nemohl být realizován z důvodu rozhodnutí o zrušení kontaktních forem výuky. Vyučující se zaměřili na zajištění online výuky především pro studenty řádného studia. V podzimním semestru 2020 bylo nabídnuto 6 jazykových kurzů, realizovány byly 4 a všechny v online verzi. 5 Výroční zpráva o činnosti Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity za rok 2020 III. Internacionalizace V roce 2020 došlo k snížení počtu přijíždějících i vyjíždějících studentů v rámci mobilitních výměn. Důvodem byla probíhající pandemie COVID-19. Někteří studenti své mobility nerealizovali, případně byly mobility významným způsobem kráceny. Fakulta přijala 55 zahraničních studentů a snížil se i počet domácích studentů, kteří absolvovali zahraniční studijní nebo pracovní pobyt, a to oproti roku 2019 o 34 studentů na 185. Fakulta však nadále zkvalitňuje své internacionalizační prostředí a vytváří podmínky pro interakci a vzájemné obohacování mezi domácími a zahraničními studenty, zejména prostřednictvím kurzů v online nebo hybridní podobě za účasti zahraničních i domácích studentů. V souvislosti s restrikcemi způsobenými epidemií COVID-19 však nebylo možné pokračovat v některých aktivitách, nemohla se uskutečnit například akce Erasmus nights. Fakulta nadále klade důraz na efektivnost a kvalitu spolupráce se zahraničními partnery: díky bilaterálním dohodám s Chaoyang University of Technology na Tchaj-wanu, McLennan University College v USA a Hong-Kong Educational University v Hong-Kongu, mají studenti naší fakulty možnost vycestovat na výměnné pobyty mimo klasický program Erasmus+. V souvislosti s epidemií Covidl9 však tyto mobility nebyly v podzimním semestru 2020 realizovány (realizoval se výměnný pobyt 5 studentů na Tchaj-wan a 3 do USA v jarním semestru 2020). Ke zkvalitnění procesu internacionalizace v oblasti pedagogické přípravy studentů přispívá nově uzavřená celofakultní dohoda s University of Applied Science Jyvaskyla (Finsko) a nově uzavřené katedrové kontrakty s Agder University College (Norsko) a University of Tartu (Estonsko). Zároveň byla zintenzívněna spolupráce se strategickými partnery PdF MU - Kirchliche Padagogische Hochschule KPH (Rakousko), Bishop Grosseteste University (Velká Británie), Hague University of Applied Sciences (Nizozemí) a JAMK (Finsko) - a to v oblasti inovace internacionalizace oborů na fakultě a plánování a realizace krátkodobých výměnných pobytů studentů i akademiků. V rámci rozvoje internacionalizačních kompetencí zaměstnanců fakulty byl realizován cyklus seminářů zahraničních odborníků zaměřený na různé oblasti internacionalizace ve vzdělávání (mezi přednášející patřili např. Scott Waring, Matthias Hardt, Astrid Leithner, Stojan Konstanjevec, Delphine Guillot a další). Proběhly také worshopy a online semináře v oblasti internacionalizace vedené kolegy z The Hague University of Applied Science (THUAS). Tyto workshopy vedli Paul Nixon, Leike Seijger, Michele Hogenes, Eveke se Louw a Len Middlebeek. Dalšími lektory byla Luiza Czajkowsky a Eva Haug z Amsterdam University of Applied Sciences. V rámci internacionalizace prostředí fakulty se realizovalo několik COIL (Collaborative Online International Learning) kurzů. Nejvýznamnějším byla Virtuální mobilita studentů McLennan Community College (MCC) z Texasu na PdF M U , které se zúčastnilo 15 studentů PdF MU a 20 studentů z MCC. Dalšími aktivitami v rámci COIL kurzů byly virtuální mobility na téma Child Well Being vedená Norou Doaud z THUAS (27 účastníků), školení pro studenty na téma 6 Výroční zpráva o činnosti Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity za rok 2020 Kulturně citlivé vzdělávání, diverzita a mikroagrese ve školní třídě, které vedla Luiza Czajkowska (17 účastníků), Primary Education Project vedený Pieterem Borremans z Karle de Grote University of Applied Sciences (12 studentů) a Nutrition Education, vedený Stojanem Konstanjevecem z University of Ljubljana (30 účastníků). Prostřednictvím učitelských mobilit a prohlubování partnerské spolupráce navštívili Pedagogickou fakultu MU Světlana Pavlenko a Tatiana Kopač (University of Gdaňsk), Patrizia Sandri a Isabella Bennardi (University of Bologna), Justýna Pilarska (University of Wroclaw) a Kateřina Šichová (University of Regensburg). Mezinárodní konference organizace ETEN (The European Teacher Education Network), naplánovaná v dubnu 2020 na University College South Denmark (UC SYD) v Dánsku, na kterou se přihlásilo 8 akademiků fakulty, byla z důvodu epidemie COVID-19 přeložena na duben 2021. 7 Výroční zpráva o činnosti Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity za rok 2020 IV. Věda a výzkum VĚDECKÁ RADA PDF MU Na prezenčním zasedání VR PdF MU 10. března 2020 proběhla úspěšně dvě habilitační řízení odborných asistentek katedry pedagogiky PdF MU Mgr. Kateřiny Lojdové, Ph.D., a RNDr. Evy Trnové, PhD., (obě řízení v oboru Pedagogika). Dále byl projednán návrh plánu realizace strategického záměru fakulty na rok 2020, schválena školitelka pro nově přijatého zahraničního doktoranda a odborníci pro státní závěrečné zkoušky. Další jednání VR PdF MU proběhlo již z důvodu pandemie per rollam prostřednictvím k tomuto účelu nově připravené aplikace v systému INET. V hlasování ve dnech 25. - 31. května 2020 byly projednány a schváleny přeměny studijních oborů na studijní programy. Dále byly schváleny změny ve složení oborových rad. Důvodem k přejmenování oborových rad byla snaha sjednotit personální zabezpečení oborových rad dobíhajících doktorských oborů s personálním zabezpečením jejich nově akreditovaných nástupnických doktorských programů. Oborová rada studijního oboru Didaktika geografie (dobíhající) - garant doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D. Společná oborová rada doktorských studijních programů Didaktika geografie a Geography Education (nově akreditované) - garant doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D. Oborová rada doktorského studijního oboru Hudebníteorie a pedagogika (dobíhající) - garant doc. PhDr. Marek Sedláček, Ph.D. VR PdF MU vzala na vědomí rezignaci předsedy oborové rady doktorského studijního oboru Sociální pedagogika a Sociální pedagogika (angl.) doc. Mgr. Radima Šípa, Ph.D. I následující jednání VR PdF MU proběhlo per rollam v termínu 23. října - 1. listopadu 2020. Byly projednány a schváleny žádosti o rozšíření studijních programů o kombinovanou formu (bakalářský studijní program Sociální pedagogika a volný čas a magisterský studijní program Učitelství občanské výchovy pro ZŠ), změny ve složení oborových komisí a rad: • Doktorský studijní obor Didaktika cizího jazyka, Didaktika cizího jazyka (angl.), Didaktika cizího jazyka (něm.) náležející do doktorského studijního programu Specializace v pedagogice (dobíhající)-garantka prof. PhDr. Věra Janíkova, Ph.D. • Doktorský studijní obor Jazyková a literární komunikace, doktorský studijní program Filologie (dobíhající) - garantka doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D. • Doktorský studijní obor Teorie výtvarné a galerijní pedagogiky, Teorie výtvarné a galerijní pedagogiky (angl.) náležející do doktorského studijního programu 8 Výroční zpráva o činnosti Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity za rok 2020 Specializace v pedagogice (dobíhající) - garant prof. PaedDr. Radek Horáček, Ph.D. • Doktorský studijní program Teorie výtvarné a galerijní pedagogiky a Theory of Art and Gallery Education (nově akreditovaný) - garant prof. PaedDr. Radek Horáček, Ph.D. Dále byly schváleny změny garantů, a to dobíhajícího doktorského studijního oboru Sociální pedagogika a Sociální pedagogika (angl.) (doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.) a bakalářského studijního programu Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání (Mgr. Anastasija Sokolova, Ph.D.), schváleni školitelé doktorandů a komise pro nově zahájené habilitační řízení Mgr. Dušana Klapka, Ph.D., v oboru Pedagogika. Z důvodu nutnosti realizace kvalifikačních řízení i v době pandemie, kdy je omezeno shromažďování osob a není tedy možné konat prezenční zasedání vědecké rady, byl připraven nový Jednací řád VR PdF MU, který stanovil podmínky pro konání jednání vědecké rady online v reálném čase. Toto znění Jednacího řádu VR PdF MU schválil AS PdF MU dne 6. října 2020 a AS MU 2. listopadu 2020. Po podpisu děkanem fakulty nabyl účinnost dne 12. listopadu 2020. Poslední zasedání VR PdF MU v roce 2020 tak mohlo proběhnout již hybridní formou s využitím online videokonference v aplikaci MS Teams. V zasedací místnosti byli v souladu s novým ustanovením Jednacího řádu VR PdF MU prezenčně přítomni děkan, proděkan pro výzkum a akademické záležitosti, předsedkyně habilitační komise a uchazeč o habilitaci v oboru Speciální pedagogika Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D., odborný asistent katedry speciální a inkluzivní pedagogiky. Stream veřejného jednání VR PdF MU a formulář k písemnému kladení otázek ze strany veřejnosti byly přístupné z webové stránky fakulty, hlasování VR PdF MU proběhlo v aplikaci INET, která technicky zajišťuje tajné hlasování. Kromě úspěšné realizace zmíněného habilitačního řízení VR schválila nové odborníky pro SZZ i velkou skupinu již dříve schválených odborníků, a to z důvodu nutné aktualizace jejich dekretů v souvislosti s přeměnou studijních oborů na studijní programy, projednala záměr rozvoje doktorského studia na PdF MU a prodiskutovala možnost zahajování habilitačních řízení v oboru, v němž uchazeč odborně působí, avšak tento obor není v úplném souladu s oborem jeho vzdělání, a to na příkladu zamýšleného zahájení habilitace RNDr. Hany Svobodové, Ph.D., odborné asistentky katedry geografie. Členové VR vyjádřili podporu těmto typům habilitaci zejména ve vztahu k oborovým didaktikám a mezioborovému výzkumu a souhlasili se zahájením habilitace dr. Svobodové v oboru Pedagogika. K 31.12. 2020 rezignoval ze zdravotních důvodů na členství ve VR PdF MU její dlouholetý člen prof. Michal Košut, Ph.D. 9 Výroční zpráva o činnosti Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity za rok 2020 PODPORA VĚDY A VÝZKUMU V roce 2020 fakulta opět podpořila kvalitní publikování. Tentokrát je však rozšířila i o financování některých aktivit souvisejících s výzkumem a vyhlásila dokument Strategie podpory publikování a výzkumu na PdF MU obsahující následujících 8 programů: I. program - Podpora publikování v renomovaných mezinárodních časopisech evidovaných v databázích WoS či Scopus (bylo podpořeno vydání 7 článků), II. program - Podpora vydání sborníků z konferencí odesílaných do databází WoS či Scopus (1 sborník), III. program - Podpora vydání mimořádně kvalitní / náročné odborné knihy (2 publikace), IV. program - Podpora vydání odborné knihy (5 knih), V. program - Podpora vydání kvalitní publikace s vysokou společenskou relevancí (2 knihy). VI. program - Podpora přípravy výzkumných projektů předkládaných grantovým agenturám VII. program - Podpora vydání odborných periodik PdF MU evidovaných v databázích WoS a/nebo Scopus (časopis Discourse and Interaction - ISSN 1802-9930, e-ISSN 1805- 952X-Scopus; a Czech-Polish Historical and Pedagogical Journal - ISSN 1803-6546, eISSN 2336-1654 - WoS) VIII. program - Podpora spolupráce se zahraničním partnerem na výzkumu S účinností od 1. září 2020 byla publikována nově připravená Směrnice děkana č. 4/2020 Vykazování a evidence tvůrčí činnosti pracovišť. Směrnice navazuje na Metodiku 17+ a poskytuje pracovištím pravidla tvůrčí činnosti pracovišť PdF MU, jejího vykazování a evidence prostřednictvím Informačního systému Masarykovy univerzity v souvislosti s vykazováním do národního rejstříku informací o výsledcích (RIV), s návodem pro dobrou praxi vědeckého publikování a odkazy do dalších relevantních předpisů a dokumentů. Fakulta společně s rektorátem MU připravili sebeevaluační zprávu a podklady pro komplexní pětileté hodnocení MŠMT za období let 2014-2018 v modulech M3-M5 dle Metodiky 17+, na jejichž základě proběhlo na podzim její hodnocení Mezinárodním evaluačním panelem MU. K hodnocení v modulu 3 proběhla se zástupci vedení fakulty a některými akademiky online evaluační schůzka se členy mezinárodního evaluačního panelu a následně byla vypracována evaluační zpráva, která byla předána na MŠMT. 10 Výroční zpráva o činnosti Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity za rok 2020 KONFERENCE V kalendářním roce 2020 fakulta (spolu)pořádala 7 vědeckých konferencí. Z důvodů omezení kontaktů kvůli pandemii COVID-19 byla většina z nich (6) uspořádána virtuálně v online prostředí (Teams, Zoom, Skype), pouze jedna v lednu se uskutečnila prezenčně. Všech uvedených 7 konferencí bylo s mezinárodní účastí a 4 z nich s počtem více než 60 účastníků. Šlo o tyto konference: • M e x K f l y H a p o f l H a f l KOHc^epei-mkifl "AKTya/ibHbie npoĎ/iewibi o Ď y n e H n a pyccKOwiy fl3biKyXIV" ( k a t e d r a r u s k é h o jazyka) • TpaHa^opMauJT neflaroriHHnx cj)aKy/ibTeTÍB ia yHiBepcuTeiiB Ha XXI CT. CTO/IÍTTA (katedra sociální pedagogiky) • Doctoral studies: Current situation a challenges (katedra sociální pedagogiky) • Drama in Education Days 2020 (katedra anglického jazyka) • Tribute to Kurt Gódel 2020 (TKG2020) (katedra matematiky) • Virtual Academie Conference for Educators and Beginning Scientists: Higher Education (katedra sociální pedagogiky) • Cooperation among young scientists as a perspective for the development of the university environment (katedra sociální pedagogiky) Dále PdF MU (spolu)uspořádala 9 konferencí studentských / doktorandských či určených pro odbornou veřejnost: • BeIN - Výzvy inkluze a jak na ně - dobrá praxe v inkluzivním vzdělávání & Sumář dobré praxe (institut výzkumu inkluzivního vzdělávání) • Doktorandská konference studentů pedagogické fakulty MU 2020 (institut výzkumu školního vzdělávání) • Finanční gramotnost a podnikání v soustavě českého základního a středního školství (katedra občanské výchovy) • Gender a sexualita ve vzdělávání (institut výzkumu inkluzivního vzdělávání) • Inkluze dětí se sluchovým postižením v Česku očima zahraničních expertů (katedra speciální pedagogiky a inkluzivní pedagogiky) • Rozvoj společenství praxe (katedra pedagogiky) • XII. studentská vědecká konference katedry českého jazyka a literatury (katedra českého jazyka a literatury) 11 Výroční zpráva o činnosti Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity za rok 2020 • XIV. Konference studentů doktorského studijního programu Speciální pedagogika - Školní a sociální inkluze osob se zdravotním postižením 2020 (institut výzkumu inkluzivního vzdělávání) • XVII. Studentská konference s biologickou, ekologickou a geologickou tématikou (katedra biologie) 12 Výroční zpráva o činnosti Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity za rok 2020 V. Ocenění zaměstnanců a studentů fakulty Grantová agentura Masarykovy univerzity poprvé na podzim roku 2020 udělila ocenění v nové soutěži MUNI Scientist, která oceňuje vědce za špičkové výsledky a významné počiny v oblasti výzkumu. Získala je doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D., za článek Socialization of a student teacher on teaching practice into the discursive community ofthe classroom: Between a teacher-centered and a learner-centered approach. Learning, Culture and Sociál Interaction. (Elsevier, 2019, roč. 22, č. 3, s. 1-11. ISSN 2210-6561. doi:10.1016/j.lcsi.2019.05.001) a prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed., za vedení mezinárodního týmu a autorství textu odborné knihy Curriculum changes in Visegrád four: three decades after the fall of communism vydané u nakladatelství Waxmann (162 s., ISBN 978-3-8309-4162-0). Cenu rektora za významný umělecký počin obdržel MgA. Marek Olbrzymek, Ph.D., za ztvárnění trojrole Lucifera-Intelektuála-Autora v šestnáctinotónové opeře Přijď království tvé Aloise Háby, která byla uvedena ve světové premiéře v rámci festivalu Dny nové opery Ostrava 2018 a kladně přijata u publika i odborné kritiky. Spolu s Cenou rektora MU získal dr. Olbrzymek i Bronzovou medaili MU. Diplomová práce Mgr. Tomáše Malečka na téma Padesátiletá historie Divadla Járy Cimrmana (vedoucí práce: Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D., katedra historie, obhájena dne 8. června 2020) získala Cenu Edvarda Beneše v oboru dějin 20. století 2. stupně, udělovanou městem Sezimovo Ústí, které je úzce spjato s postavou našeho druhého prezidenta. T. Maleček se svou prací Normalizační stíny na duši Divadla Járy Cimrmana, která vychází z oceněné diplomové práce, se umístil na celkovém 3.-4. místě v Celostátní studentské vědecké konferenci v oboru Historie, která se v r. 2020 uskutečnila mimořádně v online podobě pod pořadatelstvím Katedry pomocných věd historických a archivního studia Filozofické fakulty Karlovy univerzity. Tato práce obdržela i zvláštní ocenění pro rok 2020 udělené Sdružením historiků ČR Historický klub 1872 v rámci udělování Ceny Josefa Šusty. Pod vedením doc. Ing. Jiřího Hrbáčka, Ph.D., uspěli studenti naší fakulty i na Olympiádě techniky Plzeň 2020: Bc. Jakub Knopp získal Cenu za Nejlepší didaktickou práci - Plasty a jejich použití ve výuce pracovních činností na ZŠ a Robert Glézl Cena za nejzajímavější video - Práca s epoxidovou živicou - prstene. CENA DĚKANA PEDAGOGICKÉ FAKULTY MASARYKOVY UNIVERZITY Cenu za významný tvůrčí čin zaměstnanců získali • prof. PaedDr. Radek Horáček (Katedra výtvarné výchovy) Za odbornou přehledovou knihu Sochařské Brno 1989-2019 / Sculpture in Brno 1989-2019. 13 Výroční zpráva o činnosti Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity za rok 2020 • PhDr. David Kroča, Ph.D. (Katedra českého jazyka a literatury) Za monografii Česká problémová dramatika šedesátých let 20. století Cenu děkana za humanitární a sociální činnost získal kolektiv autorů • Mgr. Pavel Sochor, Ph.D., Mgr. Bc. Jitka Novotná, Mgr. et Mgr. et Mgr. Bc. Lucie Hájková, Mgr. Tereza Mikulova, Mgr. Jana Baniariová za vytvoření kreativního prostředí, tzv. Open Art Studia, které podporuje umělecké aktivity a sociální inkluzi umělců s jinakostí. Cenu děkana za významný sportovní výkon získala • Alena Dvořáková, která se umístila na druhém místě v kategorii dvojic, na třetím místě v kategorii družstev a na devátém místě v kategorii žen na mistrovství světa v minigolfu, které se konalo v Číně v říjnu roku 2019. Cena děkana za významný umělecký čin byla udělena • Mgr. Lucii Jarkovské, Ph.D., a doc. Kateřině Liškové, Ph.D., které se ve své vědecké práci zabývají tématy genderu a sexuality a výsledky svého bádání zprostředkovávají veřejnosti skrze jevištní formu stand-upu. Cenu děkana za příkladnou pedagogickou práci, výjimečný projekt 2019/2020 získala • Mgr. et Mgr. et Mgr. Soňa Křížová, Ph.D., která jako výstupem svého výzkumu připravila průvodce pro mladé lidi odcházející z institucionální výchovy, v níž strávili významnou část svého života. Cenu děkana za významný tvůrčí čin studentů získali • PhDr. Simona Kalová, Ph.D., za disertační práci Accuracy Matters: Exploring the Accuracy of Advanced Learner English in Czech Tertiary Education | Na přesnosti záleží: zkoumání přesnosti žákovského jazyka u pokročilých studentů angličtiny v českém terciálním vzdělávání. Práce zkoumá přesnost žákovského jazyka u pokročilých studentů anglické filologie a zabývá se i možnostmi, jak ji zvýšit. • Mgr. Radka Nedelčevová za diplomovou práci, ve které se rozhodla přeložit básně Dona Patersona s názvem Rain. Rozbory propojují prozodické a formální aspekty překladu poezie s aspekty sociolingvistickými a toto propojení přístupů autorka velmi citlivě spojila do inspirativní a čtivé, ale přitom nijak nezjednodušující moderní analýzy poezie z pozice moderního ekvivalentního překladu. 14 Výroční zpráva o činnosti Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity za rok 2020 • Mgr. et Mgr. Eva Rozinajová za diplomovou práci Taktilní kniha jako prostředek k edukaci žáků se zrakovým postižením s vytvořenou autorskou pomůckou taktilní pentalogií s názvem Vánočnítrampoty. Mgr. Rozinajová v tomto projektu zrealizovala nápad vyrobit několik hmatových knih doprovázených výzkumným šetřením, ve kterém se zaměřila na práci žáků s vyrobenými hmatovými knihami. • Bc. Barbora Veselá která kromě své bakalářské práce vytvořila i samostatnou učebnici anglické výslovnosti Pronunciation with Jack: Say NO to Czech accent pro jakékoli české uživatele angličtiny jako cizího jazyka. • Mgr. Bc. Sarah Dobiášová za bakalářskou práci Deutsche nomina instrumenti auf -er und ihre Áquivalente im Englischen und Tschechischen, ve které nebývale precizním způsobem popsala jednu sémantickou kategorii jmen v němčině (nomina instrumenti končící na sufix -er), vyhledala k nim české a anglické ekvivalenty a analyzovala jejich strukturu. 15 Výroční zpráva o činnosti Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity za rok 2020 VI. Projektová činnost V roce 2020 bylo na Pedagogické fakultě řešeno celkem 109 projektů v celkovém objemu cca 70 milionů CZK, z toho bylo 38 projektů výzkumných a 71 rozvojových. Z pohledu realizace projektových záměrů byl rok 2020 atypický. Z důvodu pandemie onemocnění COVID-19 (a s ní spojených mimořádných vládních opatření vyhlašovaných k zamezení šíření koronavirové infekce) docházelo v průběhu roku ke změnám v řešení plánovaných projektových aktivit. Dotčeny byly zejména projekty s meziregionální spoluprací, tj. projekty postavené na mobilitách a společných setkáváních řešitelských týmů a cílových skupin. Některé musely být zcela zrušeny (projekt česko-rakouské spolupráce Aktion), u jiných docházelo v jejich realizaci k podstatným změnám spočívajícím v nahrazení prezenční formy setkání týmů online semináři (OP VVV, Erasmus+, FRMU, projekt České rozvojové agentury). V rámci národních projektů byly z pohledu podpory vědy a výzkumu na PdF MU hlavními poskytovateli Grantová agentura ČR v oblasti základního výzkumu (sedm projektů z oblasti vzdělávání, pedagogiky a přípravy učitelů na profesi) a Technologická agentura ČR v oblasti výzkumu aplikovaného (devět projektů TA ČR z programu ÉTA). Rok 2020 byl pro fakultu velice úspěšný, z pěti podaných návrhů projektů GAČR a sedmi návrhů TAČR bylo přijato a započalo řešení po třech projektech od každého investora. Dalším významným zdrojem prostředků pro zvýšení konkurenceschopnosti formou rozvoje lidských zdrojů v oblasti vzdělávání a podpory kvalitního výzkumu byl Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání (OP VVV). Jedná se o víceletý tematický program v gesci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, který umožňuje v programovém období 2014- 2020 čerpat finanční prostředky z Evropských strukturálních a investičních fondů. V roce 2020 byla fakulta zapojena do 14 projektů OP VVV (z toho šest realizovala v prioritní ose 2 - Rozvoj vysokých škol a osm v prioritní ose 3 - Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání). Rok 2020 byl pro pedagogickou fakultu prvním rokem řešení projektu Rozvoj lidských zdrojů a dalších strategických oblastí pro podporu výzkumu na MU, kterýsi klade za cíl vytvořit prostředí otevřené pro příchod a dlouhodobé působení špičkových domácích i zahraničních vědeckých pracovníků a získat tím od Evropské komise certifikaci HR Award. Mezinárodní projekty byly na pedagogické fakultě reprezentovány zejména programy Erasmus+. Konkrétně se jednalo o jedenáct projektů podprogramu Strategická partnerství, který se zaměřuje na sdílení a výměnu zkušeností a inovací mezi organizacemi působícími v oblasti vzdělávání, a o jeden projekt podprogramu Podpora politických reforem, který má za cíl zvýšit účast nedostatečně zastoupených skupin na mobilitních programech Erasmus+ sociální integrací studentů ze znevýhodněných prostředí. Pedagogická fakulta se zapojila do mezinárodní spolupráce i při řešení bilaterálních projektů. Rok 2020 byl závěrečným rokem přeshraniční spolupráce se Slovenskem v rámci programu 16 Výroční zpráva o činnosti Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity za rok 2020 INTERREG a druhým rokem zahraniční rozvojové spolupráce s ukrajinskými univerzitami realizované za dotační podpory České rozvojové agentury. Interní projekty byly v roce 2020 zastoupeny větším počtem projektů získaných v univerzitních grantových soutěžích. Realizováno bylo 16 projektů specifického vysokoškolského výzkumu (14 v kategorii Podpora studentských projektů specifického výzkumu a dva projekty na podporu organizace studentských vědeckých konferencí) a 37 projektů Fondu rozvoje Masarykovy univerzity (FRMU). Struktura projektového portfolia PdF MU v roce 2020 P O M Ě R POCTU PROJEKTU M U - FRMU 34% P O M Ě R F I N A N Č N Í C H Z D R O J Ů Z Í S K A N Ý C H Z P R O J E K T Ů EU - ERASMUS ČRA + 3 % 6% Ukazatel I 8% ,CR 6% Ostatní y 4% i T O P V V M U - % w S P E C . W g g í p U M ^ f f l 10% M U - <É FRMU 4% GA CR 1 1 % 7A ¥ M S M T O P VVV 47% 17 Výroční zpráva o činnosti Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity za rok 2020 VII. Knihovna a ediční centrum ÚSTŘEDNÍ KNIHOVNA PDF MU Knihovna v roce 2020 poskytovala profesionální knihovnické služby a informační podporu pro studijní, pedagogickou, vědecko-výzkumnou činnost. Knihovna v roce 2020 v číslech • Přírůstky: 4 525 • Počet předplácených periodik: 110 • Počet aktivních uživatelů knihovny: 4 634 • Počet registrovaných externistů a veřejnosti: 297 • Počet knihovních jednotek: 135 842 • Celkový počet výpůjček: 97 424 • Počet prvních výpůjček: 36 332 • Počet prodloužení: 61 092 V oblasti vzdělávání knihovna nabízí, kromě předmětu Seminář informačních dovedností, různé vzdělávací semináře zaměřené zejména na práci s elektronickými informačními zdroji, a citacemi. Knihovna byla zapojena do projektu Obalkyknih.cz a projektu Moravské zemské knihovny Česká knihovna. Dále knihovna spolupracovala na projektu Revize a harmonizace lokálních záhlaví v Souborném katalogu MU s bází Národních autorit ČR a jejich kooperativní tvorba. V roce 2020 se zintenzívnila spolupráce v oblasti tzv. e-prezenčky (tj. služby pro online přístup studijní literatury z knihoven Masarykovy univerzity). Knihovna také ve spolupráci s fakultním centrem informačních technologií zajišťuje licence k softwaru Grammarly (nástroji na korekturu písemného projevu v anglickém jazyce). ÚSEK EDIČNÍCH ČINNOSTÍ PDF MU Úsek edičních činností fakulty v roce 2020 realizoval vydávání odborných monografií (v rámci edičních řad či jednotlivě mimo edice), publikací a sborníků v tištěné i v elektronické podobě. Úsek edičních činností se také podílí na spolupráci časopisů vydávaných PdF MU. Na vydávání knižních titulů úsek spolupracuje s univerzitním Nakladatelstvím MUNIPRESS. V roce 2020 vydala PdF MU celkem 65 knižních titulů v tištěné i elektronické podobě. Tituly v roce 2020 v číslech: • Monografie: 21 (16 tisk; 5 e-publikace) 18 Výroční zpráva o činnosti Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity za rok 2020 • Sborníky: 15 (6 tisk; 8 e-publikace; 1 CD) • Učebních texty: 22 (8 tisk; 14 e-publikace) • Atlasy: 2 (1 tisk; 1 e-publikace) • Slovník: 1 (e-publikace) • Publikace pro širší veřejnost: 2 (2 tisk) • Účelové publikace: 2 (1 tisk; 1 e-publikace) • Odborné časopisy vydávané fakultou: 7 Úsek edičních činností podporoval v roce 2020 rozvoj vědy a výzkumu na PdF MU také poskytováním pomoci při zakládání a správě identifikátoru ORCID a DOI. 19 Výroční zpráva o činnosti Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity za rok 2020 VIII. Akademický senát PdF MU Akademický senát zasedal v roce 2020 celkem šestkrát. Předsedou akademického senátu byl doc. Martin Adam z katedry anglického jazyka a literatury. Předsedkyní komory akademických pracovníků byla Mgr. Helena Durnová, Ph.D., a předsedkyní studentské komory byla Mgr. Zuzana Szabó Lenhartová. AS PdF MU zasedal v roce 2020 v následujícím složení: Komora akademických pracovníků doc. Mgr. Martin Adam, Ph.D. Mgr. Helena Durnová, Ph.D. Mgr. Iva Frýzová doc. Mgr. Petr Hala, Ph.D. et Ph.D. Mgr. et Mgr. Marek Lollok, Ph.D. doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D. PhDr. Hana Peloušková, Ph.D. Mgr. Marcela Poučová, Ph.D. RNDr. Hana Svobodová, Ph.D. Mgr. JiříŠibor, Ph.D. Mgr. Jaroslav Vrbas, Ph.D. Mgr. Martin Vrubel, Ph.D. Studentská komora Bc. Miroslav Babiček Bc. Tereza Břicháčková Bc. Petr Dušek Mgr. Bc. Eliška Hegerová Bc. Kateřina Kochová Bc. Petr Ostrý Terezie Otrubová Bc. Veronika Pšenáková Mgr. Zuzana Szabó Lenhartová Bc. Anna Šnajdarová Mgr. Ondřej Zabloudil Pechník 20 Výroční zpráva o činnosti Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity za rok 2020 IX. Významné akce Pandemie COVID-19 výrazně ovlivnila i organizaci fakultních akcí, většina akcí v období od března do konce roku 2020, proto proběhla výhradně online. Z fakultních akcí se podařilo prezenčně zrealizovat diskuzi k environmentálním tématům, kterou 2. 3. 2020 pod názvem "Bude jednotná celosvětová uhlíková daň řešením klimatického rozvratu?" pořádala fakulta ve spolupráci s Divadlem Husa na provázku. Pedagogická fakulta se prostřednictvím katedry výtvarné výchovy zapojila jako spolupořadatel do akce Brno Art Week ve dnech 2. - 8. 11. 2020, která představila veřejnosti různé podoby moderního výtvarného umění. Ve dnech 22. 12. 2020 se uskutečnil prostřednictvím živého přenosu Adventní koncert Pedagogické fakulty MU, který připravila Katedra hudební výchovy PdF MU. Řada dalších akcí byla během roku organizována jednotlivými katedrami. Z těchto událostí lze zmínit například následující akce. Prezenčně se za organizace katedry speciální a inkluzivní pedagogiky uskutečnila debata s názvem Inkluze dětí se sluchovým postižením v Česku očima zahraničních expertů, během které 9. ledna 2020 mezinárodní odborníci zhodnotili inkluzi žáků se sluchovým postižením v Česku a popsali klíčové oblasti, kterým je potřeba věnovat nejvíce pozornosti. Katedra německého jazyka zorganizovala akci Setkání vyučujících německého jazyka „Němčina nás spojuje", která se uskutečnila 29. ledna 2020 a jejímž hlavním cílem bylo prohloubit vzájemnou spolupráci mezi katedrou a školami. 6. března 2020 se uskutečnila přednáška psychologa, psychoterapeuta a pedagoga PhDr. Jana Svobody, kterou připravila katedra speciální a inkluzivní pedagogiky. Přednáška byla zaměřena na témata: práce učitele v heterogenní (inkluzivní) třídě, podpora žáka, motivace, vztahy; práce učitele s rodiči. Dne 28. srpna 2020 se na Brněnské přehradě uskutečnilo Akademické mistrovství ČR v paddleboardingu, které organizovala katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví. Jednalo se o vůbec první akademické mistrovství Česka v tomto sportu. Online se 25. listopadu 2020 uskutečnila panelová diskuze Jak připravit žáky na měnící se svět? Akci připravila katedra pedagogiky a o tématu podnikavosti během ní debatovali zástupci školství, neziskového i komerčního sektoru. 21