Příloha 13 SW a HW (1) Péče o hardware a software na PdF zahrnuje níže uvedené oblasti. (2) Datová síť. Datovou síť fakulta buduje v součinnosti s ÚVT dle doporučení CIT a TPO. Počítačovou síť v prostorách fakulty spravuje CIT, mimo tyto prostory potom ÚVT (Směrnice rektora č. 2/2003 Užívání počítačové sítě Masarykovy univerzity). Telefonní síť spravuje ÚVT ve spolupráci s TPO a CIT. Bezdrátová síť WiFi je spravována centrálně z ÚVT ve spolupráci s CIT. (3) EZS a docházkový systém. EZS a docházkový systém spravuje TPO (rozvoj a údržba) ve spolupráci s CIT (technická podpora, přidělování práv). (4) Výpočetní technika (VT) je v majetku a správě jednotlivých pracovišť. CIT rozhoduje o vhodnosti nákupu techniky (směrnice děkana 2/2009), vyřazení z užívání a majetku. CIT zajišťuje servis VT s povinností informovat o případných změnách odpovědné pracovníky příslušných pracovišť. (5) Audiovizuální technika (AV). Vybavení kanceláří spadá pod správu jednotlivých pracovišť a je postupně minimalizováno (kamery, fotoaparáty, přenosné dataprojektory a diktafony). AV vybavení učeben z větší části spadá pod správu CIT. Pracovníci CIT udržují techniku v provozuschopném stavu, vedou dokumentaci preventivní údržby a oprav. (6) Software používaný na fakultě lze rozdělit do následujících skupin: a) operační systémy – všechny osobní počítače jsou pořizovány včetně OEM verze operačního systému MS Windows (výjimku mohou tvořit servery a speciální počítače) b) bezpečnostní SW – všechny počítače musí být opatřeny antivirovým systémem s centrální správou. SW se pořizuje hromadně přes ÚVT (Směrnice rektora č. 3/2004 Antivirová ochrana počítačové sítě Masarykovy univerzity.) c) SW pro studijní agendu – Informační systém MU vyvíjí a spravuje Fakulta informatiky. Přidělování práv a hesel zaměstnancům pedagogické fakulty zajišťuje CIT. Správu studujících zajišťuje studijní oddělení spolu oddělením pro výzkum a vývoj. Technickou podporu zaměstnancům a studujícím zajišťují externí pracovníci: - IS-technik podpora v oblasti studijní agendy - E-technik podpora v oblasti e-learningu, který je součásti IS d) SW pro personální a ekonomickou agendu – Magion spravuje ÚVT. V návaznosti na ekonomickou agendu je systém rozšiřován o další agendy např. spisovou službu. Právo pracovat se systémem Magion mají jen administrativní pracovníci. Pracovníci CIT nemají v tomto systému žádná oprávnění, zajišťují pouze konektivitu k systému a podporu tisku ze systému Magion. e) INET – webové rozhraní obsahující převážně aplikace využívající služeb sytému Magion. INET je otevřený pro všechny zaměstnance a studující MU. INET spravuje ÚVT. f) Kancelářský SW – fakulta využívá jako základní kancelářský balík SW systém MS Office v nejrůznějších verzích s mnoha rozšířeními, podle potřeb konkrétní osoby. Nákup licencí, instalaci a držbu zajišťuje CIT v rámci celouniverzitní smlouvy v rámci licenční smlouvy MS Select. g) Ostatní aplikační SW (ASPI, OCR, E-mail, střih videa, zpracování fotografií,atd) nakupují jednotlivá pracoviště po konzultaci s CIT, tak aby jeho pracovníci byli schopni poskytnout podporu uživatelům tohoto SW. Při pořizování licencí musí být využívány všechny legální cesty k zajištění minimálních nákladů na nákup SW (školské slevy, multilicence, speciální verze pro školy atd.) Vysoká škola je nekomerční organizací, proto využívá některý SW zdarma. h) ostatní systémový SW – údržba a šifrování dat, terminálový SW, tiskový SW… Vybírá a pořizuje CIT nebo ÚVT tak, aby byla zajištěna kompatibilita. (7) Legální používaní SW a) Pracoviště pedagogické jsou povinny vést evidenci všech zakoupených licencí SW. V současnosti je na univerzitě zaváděn dokonalejší elektronický systém evidence EVISOFT. b) Každý zaměstnanec fakulty může požádat o kontrolu počítače z hlediska legálnosti instalovaného programového vybavení nebo samostatně zkontrolovat počítač, který je v jeho správě. Ke kontrole slouží aplikace umístěná v univerzitním INETu. c) Pracovníci CIT při kontrole zabezpečení počítače proti škodlivému kódu a napadení ze sítě monitorují využívání potenciálně nelegálních licencí a upozorňují zaměstnance případně vedoucí pracovišť na problémy spojené s využíváním nelegálního SW. d) CIT zodpovídá pouze za korektní instalaci a legalizaci užívání SW, který do počítačů instalovali jeho pracovníci. (8) Antivirová ochrana. Všechny počítače s operačním systémem MS Windows jsou ihned po zakoupení opatřeny rezidentní antivirovou ochranou a je nastaven firewall. Při napadení počítače je tento odpojen od fakultní sítě a v případě lehce odstranitelného kódu je počítač léčen jinak je přeinstalován. V případě opakovaných incidentů jednoho uživatele je na problém upozorněn jeho přímý nadřízený. (9) Zálohování. a) Vzhledem k tomu, že všechny agendy ukládají data na centrálních úložištích (formuláře i záznamy není žádoucí uchovávat na lokálních discích) jsou na osobních počítačích uloženy materiály pro výuku rozpracované materiály výzkumné činnosti. b) Za zálohování svých lokálně uložených dat zodpovídá každý uživatel PC. Uživatelé mohou využít: • Při kapacitě dat do 20GB automatické zálohování na fileserver PdF. • Při kapacitě vyšší než 20 GB se řeší zálohování individuálně na dedikovaný externí disk připojený přes USB nebo přes lokální síť. Tento disk už není dále zálohován. c) Uživatelé si mohou data archivovat na CD/DVD, protože mechanikou CD/DVD RW je vybavena většina PC. d) Za zálohování fakultních serverů zodpovídají správci serverů - pracovníci CIT. • Servery systému Novell Netware jsou zálohovány ručně na fakultní magnetopáskové jednotky. Vzhledem k časové náročnosti procesu jsou zálohovány jedenkrát týdně úplnou zálohou. • Servery systému Microsoft Windows jsou zálohovány automaticky denně v nočních hodinách na magnetopáskové zálohovací zařízení dislokované v ÚVT. (10) Počítačové studovny. CIT spolupracuje s UVT na správě a provozování počítačů zařazených do systému počítačových učeben MU umístěných v prostorách fakulty (Směrnice rektora č. 13/2005 Provozní řád počítačových studoven Masarykovy univerzity). (11) Fakultní servery. a) CIT spravuje fakultní web server. (Směrnice děkana č. 2/2006 Správa fakultního webu). Pro potřeby e-learningu CIT spravuje systém MOODLE provozovaný na zvláštním serveru. b) Ve spolupráci s UVT zabezpečuje CIT systém elektronické pošty. Na straně fakulty existuje server pro doručování a kontrolu zpráv a server s uživatelskými schránkami. c) Na fakultě existuje rovněž centrální datové úložiště – souborový server, který se využívá jako prostředek zálohování uživatelských dat. d) Servery jsou pravidelně zálohovány na magnetopásková media. (12) Uživatelská práva používaná v rámci administrativního serveru informačního systému Masarykovy univerzity (IS). Základní filosofie Administrativního serveru informačního systému je založena na tom, že každý člen universitní veřejnosti má přístup ke všem údajům, dokumentům, operacím, aplikacím, ke kterým přístup mít má z titulu svého postavení na universitě (uživatelská role). Každá role vyžaduje specifické aplikace nebo alespoň specifické rubriky v aplikacích informačního systému, proto se funkcionalita a vzhled aplikací těmto rolím přizpůsobují. Roli uživatele v rámci IS mění referenti studijního a personálního oddělení, dále proděkani, garanti oborů a předmětů nebo správci práv, tak aby byla v souladu s pozicí osoby na univerzitě. Práva, která získává uživatel díky své roli v systému a pozici své osoby na fakultě jsou uvedena v záznamu Seznam implicitních uživatelských práv. Správce práv je může rozšířit o další práva uvedená v záznamu Seznam explicitních uživatelských práv. Správce práv je role s nejvyšším možným oprávněním v rámci fakulty. Správce práv určuje, jaké osoby mají jaký vztah k různým informacím a operacím v informačním systému. Je to osoba, která sleduje, jaké nové okruhy operací Administrativní server poskytuje, a určitým osobám přiděluje práva nové aplikace používat. Správce práv má také právo zavést do IS nového uživatele. Žádost o přidělení práva může podat každý uživatel IS. Správce práv rozhodne, zda právo přidělí či nepřidělí. (13) Školení uživatelů. V případě zájmu uživatelů nebo v případě požadavku vedení fakulty CIT organizuje nebo sám provádí školení v oblasti využívání SW a AV techniky. K zaškolování uživatelů dochází průběžně a příležitostně (ad hoc). [DEL: :DEL] (14) Technická podpora uživatelům. CIT zajišťuje servis HW a SW všech počítačů na fakultě a zabezpečuje provozuschopnost AV techniky na učebnách. Požadavky na technický zásah pracovníků CIT jsou zpracovávány webovým systémem HelpDesk -Taskpoll Bellman.