Masarykova univerzita Pedagogická fakulta Č. j.: MU-IS/142923/2016/503893/PdF-l Směrnice děkana č. 3/2016 Pravidla hospodaření Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity pro rok 2016 (ve znění účinném od 5. 4. 2016) Článek 1 Všeobecná ustanovení 1) ÚČel: Tato směrnice vymezuje pravidla hospodaření PdF Mu v roce 2016. 2) Rozsah platnosti: PdF MU v roce 2016, 3) Definice pojmů a zkratek: HS - Hospodářské středisko 10 - Investiční odbor IZ - Investiční záměr OP VaVpI - Operační program Výzkum a vývoj pro inovace EO - Ekonomické oddělení RF - Rezervní fond StipF - Stipendijní fond F0 - Fond odměn FRIM - Fond reprodukce investičního majetku FÚUP - Fond účelově určených prostředku SocF - Sociální fond FPP - Fond provozních prostředku 4) Odpovědnost: Tajemnice PdF MU, Článek 2 Předmět úpravy 1) Pravidla hospodaření PdF MU pro kalendářní rok 2016 vycházejí ze znění Směrnice Masarykovy univerzity č.2/2016 Pravidla hospodaření Masarykovy univerzity pro kalendářní rok 2016 a upřesňují je pro použití na PdF MU. Pravidla hospodaření PdF MU na kalendářní rok 2016 stanovují konkrétní práva a povinnosti zaměstnanců PdF MU při realizaci relevantních činností. 1 Článek 3 Pracoviště PdF MU 411100 Katedra pedagogiky 411200 Katedra psychologie 411400 Katedra ruského Jazyka a literatury 411500 Katedra historie 411600 Katedra matematiky 411900 Katedra geografie 412000 Katedra primární pedagogiky 412100 Katedra hudební výchovy 412200 Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví 412300 Katedra biologie 412400 Katedra výtvarné výchovy 412500 Katedra českého jazyka a literatury 412600 Katedra občanské výchovy 412700 Katedra anglického jazyka a literatury 412800 Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání 412900 Katedra technické a informační výchovy 413000 Katedra německého jazyka a literatury 413100 Katedra francouzského jazyka a literatury 413200 Katedra speciální pedagogiky 413400 Katedra sociální pedagogiky 413500 Institut výzkumu inkluzlvního vzdělávání 413600 Institut výzkumu školního vzdělávání 419840 Ústřední knihovna 419880 Technicko-provozní oddělení 419900 Děkanát 419912 Personální oddělení 419913 Studijní oddělení 419914 Ekonomické oddělení 419917 Oddělení pro výzkum, vývoj a vnější vztahy 419920 Oddělení projektové podpory 419918 Centrum celoživotního vzdělávání 419830 Centrum informačních technologií 2 Článek 4 Pravidla použití účelové podpory na specifický výzkum X) Prostředky účelové podpory na specifický vysokoškolský výzkum na PdF MU budou užity v souladu s podmínkami stanovenými poskytovatelem na činnosti ve výzkumu, vývoji a inovacích, nebo v souvislosti s nimi, výhradně na úhradu způsobilých nákladů, 2) Projekty specifického^ výzkumu jsou Interními projekty MU ve smyslu směrnice rektora č. 4/2009 Řízení a správa projektů na Masarykově univerzitě. Specifický výzkum, společně s Programem rektora a Programem podpory výzkumu, upravuje směrnice MU č. 3/2015 Grantová agentura MU. Článek 5 Pravidla použiti příspěvku na kapitálové výdaje 1) PdF MU může požádat o další výměnu příspěvku na^ kapitálové výdaje v rámci příspěvku přidělenému PdF MU pro daný kalendářní rok. Účel předpokládaného použití vyměněné části příspěvku (Ukazatel A) musí jednoznačně odpovídat účelu, na jaký je poskytován příspěvek, tj, „na uskutečňování akreditovaných studijních a programu celoživotního vzdělávání a s nimi spojenou vědeckou, výzkumnou, vývojovou, uměleckou nebo další tvůrci činnost" a nesmí se jednat o stavební akce s předpokládanou pořizovací cenou vyšší než 10 mil. Kč na akci. Článek 6 Pravidla pro pořizování strojů a zařízení financovaných mimo Program 1) Zdrojem financování je Fond reprodukce investičního majetku, dary na pořízení dlouhodobého majetku, účelové dotace SR a jiné zdroje mimo Program. 2) Zpracování investičního záměru není požadováno. 3) Vedoucí HS PdF MU zodpovídá za výběr dodavatele dle platných předpisů s plnou odpovědností za procedurální správnost. 4) Uzavření smluv, vystavování objednávek, likvidace faktur a evidence majetku je v kompetenci PdF MU a řídi se obecně platnými právními předpisy a vnitřními předpisy MU. Článek 7 Pravidla pro přípravu a realizaci stavebních akcí financovaných mimo Program 1) Uvedený postup se týká všech stavebních akcí PdF MU, které jsou financovány z investičních prostředku mimo Program. 2) Návrh plánu stavebních akcí zpracuje PdF MU ve spolupráci s Investičním odborem RMU. 3 3) Po schválení plánu kvestorem zpracuje 10 RMU investiční záměry stavebních akcí a předloží je ke schválení kvestorovi MU. IZ je zpracován ve třech vyhotoveních (lx pro potřeby MŠMT, lx pro 10 RMU, lx pro PdF MU), kopli IZ předá 10 RMU na Ekonomický odbor RMU. 4) Poté zabezpečí 10 RMU výběr dodavatele dle platných předpisu s plnou odpovědností za procedurální správnost a uzavře smlouvu. 5) Vlastní realizaci stavebních akcí zajišťuje 10 RMU s plnou odpovědností za správné věcné a finanční plnění a v souladu se stavebním zákonem a příslušnými právními předpisy, Rozsah připravenosti pro realizaci a uvedení do původního stavu stanovilo RMU s ohledem na zabezpečení majetku uživatelů. 6) Evidenci faktur od dodavatele a úhradu faktur provádí EO RMU po kontrole věcné správnosti 10 RMU. 7) Evidenci o zařazení a uvedeni do užívání dlouhodobého hmotného majetku, včetně majetku pořízeného v rámci realizace projetku operačních programů, povede EO RMU na základě podkladu z 10 RMU a PdF MU. 8) Aktualizaci pasportů majetku, na kterém byly provedeny stavební úpravy, zajistí 10 RMU. Článek 8 Příprava a realizace centrálně hrazených oprav (neinvestičního charakteru) 1) Návrh plánu centrálně hrazených oprav zpracuje PdF MU ve spolupráci s 10 MU. 2) Po schválení plánu probíhá vlastní příprava a realizace akcí pod vedením IO RMU, a to s plnou odpovědností za správné věcné a finanční plnění v souladu s příslušnými předpisy. 3) Evidenci faktur od dodavatele a úhradu faktur provádí EO RMU po kontrole věcné správnosti 10 RMU. 4) Pokud došlo v rámci realizace oprav k potřebě aktualizace pasportu majetku (např. záměna materiálu apod.), aktualizaci zajistí 10 RMU. Článek 9 Odpovědnost za hospodaření 1) Za účelné využívání přidělených příspěvků a dotací, dodržování podmínek jejich poskytnutí, za řádné hospodaření s majetkem a dodržení schváleného rozpočtu, je děkanovi liniově odpovědný tajemnice fakulty, 2) Porušení uvedených povinností může být u těchto pracovníků dle konkrétního zavinění penalizováno v souladu se Zákoníkem práce. 3) Náklady, související se sankcemi za porušení podmínek použití finančních prostředků, jdou k tíži PdF MU. 4) V souvislosti s přípravou a realizací dotačních projektů: a) Náklady související s přípravou projektů jsou nákladem PdF MU, které projekt pripravuje a které jej bude v případě schválení realizovat. Současně PdF MU odpovídá za zajištění potřebných finančních zdrojů (předfinancování resp. spolufinancování). 4 b) PdF MU zodpovídá za zajištěni předfinancování a spolufinancování projektu jím predkladaných a realizovaných. c) Výdaje vynaložené na přípravu a realizaci projektu musí mít charakter způsobilých/uznatelných výdaju v rozpočtech projektu a jejich krytí v době přípravy projektu tedy má charakter předfinancování. Výdaje, které prípadne vzniknou při přípravě nebo v souvislosti s přípravou projektu či následnou realizací projektu, a které nejsou způsobilé/uznatelné jsou v plném rozsahu hrazeny ze zdrojů příslušného pracoviště. d) Předfinancování způsobilých výdajů na přípravu a realizaci projektu hradí PdF MU ze svých fondu: • V případě investičních výdajů z FRIM, V případě, že ani celkový zůstatek FRIM PdF MU nepokryje investiční potřeby související s přípravou projektu, požádá vedoucí HS PdF MU o zapůjčeni prostředku FRIM z rezervy FRIM MU na předfinancování investiční části projektu. • V případě neinvestičních nákladů z Rezervního fondu PdF MU. V případě, že tyto prostředky nepokryjí náklady přípravy, požádá vedoucí HS PdF MU o zapůjčení prostředku z centrálních zdrojů MU. e) Děkan může kdykoliv v průběhu přípravy projektu rozhodnout o ukončení prací na přípravě projektu. Důvodem takového rozhodnutí může být zejména neplnění podmínek stanovených harmonogramem přípravných prací na projektu, neplnění podmínek personálního a organizačního zajištění přípravy projektu, případně na základě nedoporučujících výsledků odborné a ekonomické evaluace projektu. V případě takového rozhodnutí budou veškeré vynaložené prostředky zaúčtovány do nákladů příslušného pracoviště, které za přípravu projektu odpovídalo a mohou být vyvozeny důsledky z neefektivního hospodaření s prostředky PdF MU, 5) Za sledování průběžných výsledků hospodaření PdF MU, včetně podávání návrhů na řešení, je odpovědný tajemnice. Článek 10 Roční zúčtování se státním rozpočtem 1) Po skončení kalendářního roku připraví PdF MU podklady pro zúčtování dotací RMU. Článek 11 Hospodaření s finančními fondy 1) V souladu s § 18 odst, 5 zákona o vysokých školách tvoří PdF MU tyto fondy: a) Rezervní fond, b) Stipendijní fond, c) Fond odměn, d) Fond reprodukce investičního majetku, e) Fond účelově určených prostředků, f) Sociální fond a g) Fond provozních prostředků. 5 2) PdF MU tvoří výše uvedené fondy jako fondy peněžní, tj. musí být kryty finančními prostředky nebo pohledávkami. 3) Použití fondů je součástí standardního rozpočtu PdF MU, zůstatky jednotlivých fondu se převádějí do následujícího účetního období. 4) V úvahu přicházejí následující převody; z\do RF StlpF FO FRIM FÚUP SocF FPP RF X Ne Ano Ano Ne Ne Ano StipF Ne X Ne Ne Ne Ne FO Ano Ne X Ano Ne Ne Ano FRIM Ano Ne Ano X Ne Ne Ano FUUP Ne Ne Ne Ne X Ne Ne SocF Ne Ne Ne Ne Ne X Ne FPP Ano Ne Ano Ano Ne Ne X 5) Souhlas s převodem mezi fondy žádá vedoucí HS PdF MU písemnou formou se zdůvodněním kvestora. O převodech mezi fondy účtuje RMU. Článek 12 Závěrečná ustanovení 1) Související dokumenty • směrnice rektora č. 4/2009 Řízení a správa projektů na Masarykově univerzitě, • směrnice MU č. 3/2015 Grantová agentura MU, • zákon o vysokých školách, • zákoník práce, • státní rozpočet. 2) Seznam záznamů • nejsou. 3) Seznam příloh • nejsou, 4) Kontrola a aktualizace a) Kontrolu a aktualizaci této směrnice provádí lx ročně tajemnice PdF MU. b) Povinností každého zaměstnance fakulty, který při své prácí využívá tuto směrnici je neustále sledovat její aktuálnost a funkčnost a upozornit manažera pro vnitřní vztahy na její nedostatky a potřebu změn. 6 5) Historie změn datum účinnosti předchozího vydání Informace o podstatě změny novějšího vydání odkaz na předchozí vydání 7,4.2015 Čl.l Změna r. 2015 na r.2016 Aktualizace směrnic MU Směrnice děkana č. 3/2015 6) Výkladem ustanovení této směrnice je pověřen tajemnice PdF MU. 7) Tato směrnice nabývá platnosti a účinnosti dnem 5. 4. 2016, I V Brně dne 5. 4. 2016 děkan doc, PhDr/Jiří Němec, Ph.D. ■ 7