PEDAGOGICKÁ FAKULTA C. j.: MU-IS/71774/2017/539276/PdF-l Směrnice děkana č. 1/2018 Tvorba a realizace studijních programů na PdF MU Podle § 28 odst. 1 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, a podle Organizačního řádu Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity vydávám tuto směrnici: (1) Účel: Směrnice upravuje bližší podmínky tvorby a realizace studijních programů na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity a vztahuje se na studijní programy, jež vzniknou postupem dle univerzitních předpisů Schvalování, řízení a hodnocení kvality studijních programů Masarykovy univerzity a Pravidla pro tvorbu studijních programů, nebo budou přeměněny ze studijního oboru na studijní program. (2) Rozsah platnosti: Katedry a instituty Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity. (3) Definice pojmů a zkratek: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity - PdF MU. Informační systém Masarykovy univerzity - IS MU. Pracoviště - katedry a instituty PdF MU. Studijní a zkušební řád Masarykovy univerzity - SZŘ MU. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy - MŠMT. Státní závěrečná zkouška - SZZ. Informační a komunikační technologie - ICT. Tělesná výchova - TV. (ve znění účinném od 19. 2. 2018) Článek 1 Úvodní ustanovení Směrnice děkana č. 1/2018 Tvorba a realizace studijních programů na PdF MU (4) Odpovědnost: Garanti studijních programů na PdF MU. Článek 2 Pravidla pro tvorbu studijních plánů a doporučený studijní plán (1) Studijní plán je souhrnem povinných předmětů, povinně volitelných předmětů a volitelných předmětů, který je z hlediska časové a obsahové posloupnosti uspořádán tak, aby umožnil naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu ve standardní době studia. Studijní plány vytvářejí garanti studijních programů ve spolupráci s vedoucími pracovišť a jimi pověřenými osobami na pracovištích. Pro programy, které to z povahy své struktury vyžadují (např. souvislé magisterské studium Učitelství pro 1. stupeň základní školy), vytvářejí studijní plány oborové komise jmenované děkanem a vedené garantem příslušeného programu. (2) Doporučeným studijním plánem se rozumí optimální časový a obsahový rozpis studia do jednotlivých semestrů, který je sestaven v souladu s požadavky studijního programu a směřuje k naplňování profilu absolventa. Obsahuje seznam povinných, povinně volitelných a volitelných předmětů včetně rozsahu předmětu (týdenní hodinová dotace), formy (přednáška, seminář, laboratoř apod.) a doporučení, ve kterém semestru je vhodné je absolvovat. Doporučený studijní plán je zveřejněn elektronicky ve Studijním katalogu PdF MU. (3) Student musí splnit všechny povinné předměty a vybrat si povinně volitelné předměty z nabízených dle pokynů uvedených ve Studijním katalogu PdF MU. Volitelné předměty si může volit podle svého zájmu, svobodné volby a vnitřní motivace z oborové nabídky programů, z fakultní nabídky i z nabídky MU. (4) Jakékoliv mechanismy, které nutí studenta k zápisu volitelného předmětu společně s předměty povinnými, jsou nepřípustné. (5) Při sestavování studijních plánů dbají garanti programů spolu s vedoucími pracovišť na respektování zákona, univerzitních pravidel pro tvorbu studijních programů, vnitřních předpisů MU a kreditových rámců, které obsahuje příloha této směrnice. (6) Garanty studijních programů a garanta učitelské propedeutiky (včetně praxí) jmenuje děkan v souladu s vnitřními předpisy PdF MU. Článek 3 Skladba předmětů ve studijních plánech (1) Předměty, které vedou k profilu absolventa, se zařazují mezi předměty povinné a povinně volitelné. Profilující znalosti a dovednosti z povinných a povinně volitelných předmětů se ověřují státní závěrečnou zkouškou. Směrnice děkana č. 1/2018 Tvorba a realizace studijních programů na PdF MU Povinné a povinně volitelné předměty však nemusí beze zbytku pokrývat tematické okruhy ke státní závěrečné zkoušce. Tematické okruhy ke státní závěrečné zkoušce však musí být uloženy v Dokumentovém serveru PdF MU a zveřejněny prostřednictvím webových stránek jednotlivých pracovišť vždy nejpozději před zahájením výuky v příslušném akademickém roce. Na webových stránkách mohou pracoviště rovněž zveřejňovat údaje o tom, které volitelné předměty lze pro doplnění potřebných znalostí doporučit, a to zvláště tehdy, slouží-li jako předměty rekapitulující vědomosti z kurikula střední školy a vytvářející rovné studijní podmínky pro absolventy různých typů středních škol. (2) Minimální celkový počet kreditů potřebných k absolvování studia je 180 u bakalářského, 120 u navazujícího magisterského a 300 u magisterského studia, přičemž celkový počet kreditů připadajících na povinné a povinně volitelné předměty stanovují pro jednotlivé studijní programy konkrétní kreditové rámce. (3) Celkový počet hodin kontaktní výuky povinných a povinně volitelných předmětů v jednom týdnu prezenčního studia se pohybuje zpravidla v intervalu 18 až 22 hodin, za celou dobu studia však není překročen počet hodin odpovídající průměru 20 hodin povinných a povinně volitelných předmětů v týdnu. Maximální počet hodin povinných a povinně volitelných předmětů pro bakalářské studium je tedy celkem 120, pro navazující magisterské studium celkem 80 hodin. Ve sdruženém studiu není překročen počet 8 hodin povinných a povinně volitelných předmětů v týdnu v jednom studijním plánu (hlavní, vedlejší) a 6 hodin povinných a povinně volitelných předmětů učitelské propedeutiky. (4) Požadovaný počet kreditů za povinné a povinně volitelné předměty připadající na jeden semestr v doporučeném studijním plánu činí průměrně 30 kreditů. (5) Celkový maximální počet zkoušek v jednom semestru zpravidla nepřekročí 5 (u sdružených studií maximálně 2 zkoušky pro jeden studijní plán za semestr, 1 zkouška za semestr pro předměty učitelské propedeutiky). V posledním semestru studia nejsou zkoušky zařazovány. (6) Vedle povinných, povinně volitelných a volitelných předmětů příslušných pro oborovou část a učitelskou propedeutiku si všichni studenti fakulty zapisují předměty s kódem pracoviště, na němž budou realizovat svou závěrečnou práci. Neučitelské a regulované programy se v koncepci závěrečných prací řídj univerzitní legislativou a Rámcovými požadavky na studijní programy MŠMT. Není-li v kreditových rámcích této směrnice stanoveno jinak, musí v bakalářském studijním programu zaměřeném na vzdělávání student splnit předměty Bakalářská práce - Projekt (2 kredity), Bakalářská práce (2 kredity) a Bakalářská práce - Dokončení (4 kredity), jejichž celková hodnota je 8 kreditů. V navazujícím magisterském studijním programu student splní předměty Diplomová práce - Projekt (4 kredity), Diplomová práce (4 kredity) a Diplomová práce - Dokončení (8 kreditů), jejichž celková kreditová hodnota je 16 kreditů. Splnění všech tří výše uvedených předmětů je podmínkou konání SZZ. U sdružených studií jsou tyto předměty závaznou Směrnice děkana č. 1/2018 Tvorba a realizace studijních programů na PdF MU součástí hlavního studijního plánu. Podmínky zadávání, vypracovávání, odevzdávání a hodnocení bakalářských a diplomových prací na PdF MU specifikuje Pokyn děkana č. 1/2015 K realizaci závěrečných prací. (7) Ve studijních plánech navazujícího magisterského studia je vždy vypsán alespoň jeden povinný předmět zohledňující internacionální charakter studia na MU. Předmět je ukončen zápočtem a jeho kreditová hodnota může být i 0, neboť podmínky stanovené v jeho sylabech nutně nevyžadují přímou výukovou nebo studijní zátěž. Zápočet bude udělen podle specifik oboru, např. za absolvování jiného předmětu vyučovaného v cizím jazyce, za účast na zahraničním studijním pobytu, za účast na semináři vedeném v cizím jazyce, za výukovou praxi vedenou v cizím jazyce, za příspěvek v cizím jazyce na studentské konferenci apod. Uvedené požadavky lze do studijního plánu včlenit i prostřednictvím bloku povinně volitelných předmětů se stejnou kreditovou dotací. Tento povinný předmět (nebo blok povinně volitelných předmětů) nemusí být součástí studijních plánů pro studenty, kteří studují cizí jazyk jako svůj obor. Článek 4 Správa studijního katalogu (1) Pracoviště PdF MU spravují studijní katalog prostřednictvím svých správců katalogu a v souladu se schválenými studijními plány. Správce katalogu je jmenován vedoucím příslušného pracoviště. Práva pro správu katalogu (katal_a, katal_b) přiděluje pracovištím pověřená studijní referentka se souhlasem pověřeného proděkana. (2) Každoroční úprava katalogu předmětů probíhá podle harmonogramu schváleného děkanem. Správci katalogu spolupracují s pověřenou studijní referentkou, kontrolují a opravují údaje v IS MU, zavádějí, nebo ruší volitelné a povinně volitelné předměty, potvrzují správnost katalogu. Vyučující předmětů kontrolují a opravují sylaby a potvrzují správnost předmětů. Rušení, zavádění nebo zásadní úprava povinných předmětů (změna zakončení, úprava kreditové hodnoty apod.) je možná výhradně na základě písemného návrhu vedoucího katedry po konzultaci s garantem programu a po písemném schválení děkanem. Uvedené změny jsou vždy realizovány v souladu s profilem absolventa a s ohledem na zvýšení kvality studia. (3) Rušení volitelných nebo povinně volitelných předmětů je v kompetenci garanta oboru, a to po projednání s vedoucím pracoviště. Pracoviště zruší volitelný nebo povinně volitelný předmět v případě, že o něj dlouhodobě není zájem a studenti se do něj nezapisují. Za perspektivní předměty lze považovat ty, o něž projeví zájem předem definovaný minimální počet studentů v nastavení předmětu (zpravidla nejméně 12). Rozhodnutí o realizaci (výuce) již vypsaného předmětu je v kompetenci vedoucího pracoviště. Povinně volitelný předmět lze zrušit za předpokladu, že zůstane Směrnice děkana č, 1/2018 Tvorba a realizace studijních programů na PdF MU volba alespoň ze dvou povinně volitelných předmětů vypsaného bloku předmětů. (4) Každý předmět ve studijním katalogu má své dodavatelské pracoviště. Správné určení dodavatelského pracoviště je klíčové pro přidělení části dotace na vzdělávací činnost na pracoviště, jehož akademický pracovník svým úvazkem nebo příslušnou částí úvazku výuku předmětu vykonává. V případě, že se na výuce předmětů podílejí akademičtí pracovníci z jiného pracoviště než dodavatelského, je povinností vedoucí/ho dodavatelského pracoviště stanovit jiný způsob finančního vyrovnání za výuku pracovníka partnerského pracoviště. Článek 5 Stanovení kreditové hodnoty předmětu v prezenční formě studia (1) Kreditová hodnota předmětu respektuje principy evropského kreditního systému (ECTS) a vychází z předpokladu, že jeden kredit vyjadřuje cca 25 hodin práce studenta. K určení kreditové hodnoty předmětu v prezenčním studiu slouží vzorec K = Ax+B, kde A je hodnota studijní zátěže studenta v předmětu související s rozsahem individuální přípravy, x je počet hodin týdenní kontaktní výuky předmětu a B je konstanta respektující způsob ukončení předmětu. (2) Hodnota A je nejméně 0,5 (pouze při nulové studijní zátěži a pasivní účasti na výuce) a nejvýše 3. Všechny požadavky na studijní zátěž jsou podrobně popsány v sylabu předmětu a každý z nich zvyšuje hodnotu A o 0,5 v případě zátěže studenta cca 12 hodin, o 1 v případě zátěže cca 25 hodin. Mezi tyto požadavky patří studium odborných textů v předepsaném rozsahu, četba primární literatury dle zveřejněných seznamů, realizace seminární práce v předepsaném rozsahu, průběžný test, prezentace na semináři, realizace drobných výzkumných šetření, příprava praktických výstupů apod. Konkrétní posouzení náročnosti studijní zátěže je v kompetenci vyučujícího předmětu a garanta programu. Hodnota B je 0 v případě ukončení zápočtem, 1 v případě ukončení kolokviem, 2 v případě ukončení zkouškou. Příklady: a) Předmět s 2 hodinami přímé výuky týdně (x = 2) zakončený kolokviem (B = 1), k jehož splnění je třeba průběžná příprava v podobě studia odborných textů a prezentace na semináři (A = 0,5 + 0,5 + 0,5), má kreditovou hodnotu: K = (0,5 + 0,5 + 0,5) .2 + 1 = 4 kredity b) Předmět s 1 hodinou přímé výuky týdně (x = 1) zakončený zkouškou (B = 2), k jehož splnění se vyžaduje prezentace na semináři (A = 0,5 + 0,5), má hodnotu: K = (0,5 + 0,5) .1 + 2 = 3 kredity 5 Směrnice děkana č. 1/2018 Tvorba a realizace studijních programů na PdF MU c) Předmět se zvýšenou zátěží 3 hodiny přímé výuky týdně (x = 3) zakončený zápočtem (B = 0), k jehož splnění se vyžaduje zápočtový test (A = 0,5 + 0,5), má hodnotu: K = (0,5 + 0,5) .3 + 0 = 3 kredity (3) K určení kreditové hodnoty předmětu, v němž probíhá výuka současně formou přednášky i semináře, slouží vzorec K = AiXi + A2X2 + B. Příklad: Předmět s 1 hodinou přednášky (xi = 1) a 2 hodinami semináře (X2 = 2) zakončený zápočtem (B = 0), k jehož splnění se za přednášku vyžaduje zápočtový test (Ai = 0,5 + 0,5) a za seminář průběžná příprava na výuku spojená s prezentací (A2 = 0,5 + 0,5 + 0,5), má hodnotu: K = (0,5 + 0,5) . 1 + (0,5 + 0,5 +0,5) .2 + 0 = 4 kredity Článek 6 Specifika výuky v kombinované formě studia (1) Výuka v kombinované formě studia kombinuje prezenční a distanční formy studia. Kombinovaná forma studia je určena zejména studentům, kteří jsou již zaměstnáni a doplňují si potřebné vzdělání nebo si zvyšují kvalifikaci. (2) Student studuje prostřednictvím výukových bloků a konzultací, které jsou vymezeny rozvrhem fakulty, probíhají zpravidla v pátek nebo v sobotu a několikrát v semestru. Vedle účasti ve výukových blocích, která je v kontextu této formy studia povinná, se student připravuje distančně, dle zadaných pokynů vyučujícího, obvykle prostřednictví e-learningových kurzů nebo jiné adekvátní studijní opory. Student vypracovává seminární práce, studuje zadanou četbu a plní úkoly, které jsou kontrolovány distančně (obvykle prostřednictvím elektronické zpětné vazby vyučujícího), nebo prezenčně (obhajobou nebo prezentací tématu v rámci vypsaných konzultačních bloků). (3) Studijní plán (včetně rozsahu prezenční výuky, konzultačních bloků, kreditové hodnoty a způsobu zakončení) je sestaven tak, aby profil absolventa byl identický s prezenční formou studia. Krácení prezenční části výuky, která se uskutečňuje v rámci konzultací, se konstruuje s ohledem na charakter dané vědní disciplíny a na výstupy z učení, které jsou u obou forem (prezenční a kombinované) identické. Programy v kombinované formě studia jsou navrženy tak, aby obsahovaly celkem alespoň 80 hodin přímé výuky za semestr, s výjimkou posledního semestru studia, věnovaného především zpracování závěrečné práce. (4) Rozsah pedagogických praxí v kombinované formě ^studia je identický jako v prezenčním studiu a odpovídá požadavkům MŠMT. Konkrétní způsob organizace pedagogických praxí daného programu, a to včetně možnosti Směrnice děkana č. 1/2018 Tvorba a realizace studijních programů na PdF MU jejich uznania formy jejich reflexe, je popsán v sylabech předmětů, případně i v samostatném dokumentu, který pracoviště zveřejní na svých webových stránkách na základě stanoviska garanta programu. (5) Kreditová hodnota předmětu v kombinované formě studia je totožná s kreditovou hodnotou předmětu ve studiu prezenčním. Při identickém zakončení B lze v kombinované formě studia modifikovat týdenní hodinovou dotaci předmětu a studijní zátěž studenta. Týdenní kontaktní výuka x je dána jako podíl celkového hodinového objemu výuky za semestr a počtu týdnů výuky v semestru (paušálně 12). Dolní hranice výpočtu kontaktní výuky v kombinovaném studiu je stanovena tak, že 12 hodin přímé výuky za semestr v prezenční formě odpovídá minimálně dotaci 4 hodiny kontaktní výuky v kombinovaném studiu (při dolní hranici kontaktní výuky platí, že K = A . 3x + B). Krácení prezenční části výuky však neprobíhá vždy mechanicky, ale s ohledem na obsah a rozsah distančních studijních opor a charakter požadovaných výstupů učení. (6) Podíl prezenční a distanční části studia je vždy vymezen v sylabech předmětu a distanční individuální práce je popsána včetně předpokládané studijní zátěže A. Pokud je třeba určit kreditovou hodnotu předmětu, který nemá obdobu ve studiu prezenčním, nebo je nutné určit kreditovou hodnotu bezkontaktního předmětu (x = 0), pak lze použít vzorec K = A + x + B. Hodnota K se vždy zaokrouhluje na celé číslo nahoru, každý požadavek na individuální práci může mít podle obtížnosti v kombinovaném studiu hodnotu 0,5 nebo 1 a nejvyšší hodnota zátěže je A = 5. Příklady: a) Předmět s 12 hodinami přímé výuky za semestr (x = 12 : 12 = 1) zakončený kolokviem (B = 1), k jehož splnění je třeba průběžná příprava v podobě studia odborných textů a zvládnutí prezentace při výuce (A = 0,5 + 0,5), má hodnotu: K = l + 1 + 1 = 3 kredity b) Předmět s 6 hodinami přímé výuky za semestr (x = 6 : 12 = 0,5) zakončený zápočtem (B = 0), k jehož splnění je třeba zvládnout zápočtový test (A = 1), má hodnotu: K = 1 + 0,5 + 0 = 1,5 (2 kredity) Článek 7 Rozsah výukových povinností pracovníků (l) Rozsah výukových povinností akademických pracovníků stanovuje vedoucí příslušného pracoviště s ohledem na celkový požadovaný výkon pracovníka. Obvyklý rozsah výukových povinností na pracovištích PdF MU je 6-10 hodin kontaktní výuky týdně u docenta a profesora, 10-16 hodin u asistenta a odborného asistenta a 16-28 hodin u lektora. Součástí práce všech akademických pracovníků s výjimkou lektorů je tvůrčí výkon stanovený 7 Směrnice děkana č. 1/2018 Tvorba a realizace studijních programů na PdF MU vedoucím pracoviště. Profesoři a docenti se navíc zásadním způsobem podílejí na vedení přednášek v povinných předmětech, na vedení doktorandů, popřípadě na dalších akademických a manažerských činnostech souvisejících s výukou. (2) U pracovníků, kteří jsou mimořádně výrazně zapojeni do výzkumné činnosti nebo vykonávají akademickou funkci, lze výukové povinnosti přiměřeně snížit na základě rozhodnutí vedoucího pracoviště nebo děkana fakulty. (1) Související dokumenty: • Studijní a zkušební řád Masarykovy univerzity, • Organizační řád PdF MU, • Pokyn děkana č. 1/2015 K realizaci závěrečných prací. (2) Seznam záznamů: • Nejsou. (3) Seznam příloh: • Příloha č. 1 - Kreditové rámce na PdF MU. (4) Kontrola a aktualizace: nestanovuje se. (5) Historie změn:__ (6) Tato směrnice nabývá platnosti dnem zveřejnění. (7) Tato směrnice nabývá účinnosti dnem 19.2.2018 Článek 8 Závěrečná ustanovení V Brně dne 13. 2. 2018 doc. PhDK Jiří Němec, Ph.D. děkan B děkan Příloha č. 1 Kreditové rámce na PdF MU Tab. 1 - Bakalářské studium - Programy zaměřené na vzdělávání, sdružené, prezenční Kredity Poznámky Učitelská propedeutika Učitelská propedeutika 28 Cizí jazyk 6 TV 2 Praxe 10 Oborová část pro hlavní studijní plán Obor (53 k.) + 2 kredity za ICT 55 Oborové didaktiky 5 Volitelné předměty 6 Závěrečná práce (3 navazující předměty) 8 2+2+4 Oborová část pro vedlejší studijní plán Obor (53 k.) + 2 kredity za ICT 55 Oborové didaktiky 5 celkem 180 Tab. 2 - Bakalářské studium - Programy zaměřené na vzdělávání, sdružené, kombinované Kredity Poznámky Učitelská propedeutika Učitelská propedeutika 30 Cizí jazyk 6 Praxe 10 Oborová část hlavní studijní plán Obor (53 k.) + 2 kredity za ICT 55 Oborové didaktiky 5 Volitelné předměty 6 Závěrečná práce (3 navazující předměty) 8 2+2+4 Oborová část vedlejší studijní plán Obor (53 k.) + 2 kredity za ICT 55 Oborové didaktiky 5 celkem 180 Tab. 3 - Bakalářské studium - Programy zaměřené na vzdělávání, jednooborové, prezenční Kredity Poznámky Učitelská propedeutika Učitelská propedeutika 30 Cizí jazyk 6 TV 2 Praxe 10 Oborová část jednooborový studijní plán Obor (88k.) + 2 kredity za ICT 90 Oborové didaktiky 5 Volitelné předměty 29 Závěrečná práce (3 navazující předměty) 8 2+2+4 celkem 180 Tab. 4 - Bakalářské studium - Programy zaměřené na vzdělávání, jednooborové, kombinované Kredity Poznámky Učitelská propedeutika Učitelská propedeutika 32 Cizí jazyk 6 Praxe 10 Oborová část jednooborový studijní plán Obor (88k.) + 2 kredity za ICT 90 Oborové didaktiky 5 Volitelné předměty 29 Závěrečná práce (3 navazující předměty) 8 2+2+4 celkem 180 Tab. 5 - Navazující magisterské studium - sdružené Učitelství pro základní školy, učitelství pro střední školy, sdružené programy, prezenční a kombinované Kredity Poznámky Učitelská propedeutika Učitelská propedeutika 13 Cizí jazyk 7 Oborová část hlavní studijní plán Obor 23 Oborové didaktiky 10 Volitelné předměty 4 Praxe 7 Závěrečná práce (3 navazující předměty) 16 4+4+8 Oborová část vedlejší studijní plán Obor 23 Oborové didaktiky 10 Praxe 7 Celkem 120 10 Tab. 6 - Navazující magisterské studium - jednooborové Učitelství pro základní školy, učitelství pro střední školy, jednooborové programy, prezenční a kombinované Kredity Poznámky Učitelská propedeutika Učitelská propedeutika 13 Cizí jazyk 7 Oborová část jednooborový studijní plán Obor 53 Oborové didaktiky 10 Volitelné předměty 14 Praxe 7 Závěrečná práce (3 navazující předměty) 16 4+4+8 celkem 120 Tab. 7 - Neučitelská pedagogika - Bakalářské studium Logopedie, Speciální pedagogika - jednooborové, prezenční, kombinované Kredity Poznámky Pedagogicko-psychologická propedeutika 35 Speciálně-pedagogický základ 86 Medicínská propedeutika 15 Praxe 34 Závěrečná práce (3 navazující předměty fakultní nabídky + 1 předmět programu) 10 2+2+4+2 Celkem 180 Tab. 8 - Neučitelská pedagogika - Navazující magisterské studium Logopedie-jednooborové, prezenční, kombinované Speciální pedagogika - program se specializacemi, prezenční, kombinovaný Kredity Poznámky Pedagogicko-psychologická propedeutika 19 Speciálně-pedagogický základ 14 Profilace (specializace) 29 Medicínská propedeutika 12 Praxe 30 Závěrečná práce (3 navazující předměty) 16 4+4+8 Celkem 180 Tab. 9 - Asistentské praxe (učitelské) v bakalářském studiu Název předmětu Garance Poznámka 3. semestr Asistentská praxe -doučování 1 (2 kredity) Katedra sociální pedagogiky Student si volí z nabídky dvou předmětů Asistentská praxe -asistent pedagoga 1 (2 kredity) Katedra pedagogiky Sebezkušenostní příprava na profesi 1 (2 kredity) Katedra pedagogiky 4. semestr Asistentská praxe -doučování 2 (2 kredity) Katedra sociální pedagogiky Student si volí z nabídky dvou předmětů Asistentská praxe -asistent pedagoga 2 (2 kredity) Katedra pedagogiky Sebezkušenostní příprava na profesi 2 (2 kredity) Katedra pedagogiky 5. semestr Asistentská praxe -asistent pedagoga 3 (2 kredity) Katedra pedagogiky Celkem 10 kreditů 12 Tab. 10 - Reflektované pedagogické praxe (učitelské) v navazujícím magisterském sdruženém studiu Obor 1 Katedra pedagogiky Obor 2 1. semestr Učitelská praxe 1 (2 + 2 kredity) Seminář k učitelské praxi (1 kredit) 2. semestr Učitelská praxe 2 (2 kredity) Učitelská praxe 2 (2 kredity) Seminář k učitelské praxi (1 kredit) 3. semestr Učitelská praxe 3 (2 kredity) Učitels (2 k <á praxe 3 redity) CELKEM KREDITŮ 4 kredity 4 + 2 kredity (převáděny oborovým katedrám dle zapojení do výuky) 4 kredity Tab. 11 - Reflektované pedagogické praxe (učitelské) v navazujícím magisterském studiu jednooborovém Obor 1 Katedra pedagogiky 1. semestr Učitelská praxe 1 (2 kredity) Seminář k učitelské praxi (1 kredit) 2. semestr Učitelská pra (2 kredity) 3. semestr Učitelská praxe 3 (2 kredity) 4 kredity 2 + 1 kredit (převáděn oborovým katedrám dle zapojení do výuky) 13 Tab. 12 Učitelství pro mateřské školy - bakalářské studium Kredity Poznámky Učitelská propedeutika 47 Reflektované pedagogické praxe 22 Oborová a oborově didaktická složka didaktiky 90 Volitelné předměty a Úvod do filozofické antropologie 11 Závěrečná práce (3 navazující předměty) 10 celkem 2+2+2+4 celkem 180 Tab. 13 Učitelství pro 1. stupeň ZS - magisterské studium Kredity Poznámky Učitelská propedeutika 79 Reflektované pedagogické praxe 30 Oborová a oborově didaktická složka didaktiky 165 Volitelné předměty a předměty univerzitního základu (Úvod do filozofie, Dějiny kultury) 10 Závěrečná práce (3 navazující předměty) 16 celkem 4+4+8 celkem 300