Masarykova univerzita Č. j.: MU-IS/366563/2024/2619576/PdF-1 Pedagogická fakulta Směrnice děkanky č. 1/2025 PROVOZNÍ ŘÁD Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity Poříčí 623/7, 945/9, 538/31, 997/31a, Vinohrady 506/100, vše v Brně (ve znění účinném od 1. 1. 2025) Podle § 28 odst. 1 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, vydávám tuto směrnici: Článek 1 Všeobecná ustanovení 1. Účel: Provozní řád stanoví pravidla provozu v objektech a areálech Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity Poříčí 623/7, Poříčí 945/9, Poříčí 538/31, Poříčí 997/31a (CVIDOS) a Vinohrady 506/100, vše v Brně (dále jen „objekt“ či „objekty“). Obsahuje souhrn pokynů a pravidel, které upravují organizaci a provoz objektu, dodržování pořádku, bezpečnosti a ochranu majetku v objektu. 2. Rozsah platnosti: Provozní řád je závazný pro všechny fyzické a právnické osoby, které jsou v objektu přítomné. 3. Definice pojmů a zkratek: PdF MU Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity (nebo také „fakulta“) TPO Technicko-provozní oddělení CIT Centrum informačních technologií objekt Budovy a areály na adresách Poříčí 623/7, Poříčí 945/9, Poříčí 538/31, Poříčí 997/31a (CVIDOS), Vinohrady 506/100, vše v Brně. ÚK Ústřední knihovna PdF MU 4. Odpovědnost: Tajemník*ice PdF MU, vedoucí TPO, vedoucí CIT, vedoucí ÚK Směrnice děkanky č. 1/2025 Provozní řád Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity 2 Článek 2 Provoz objektu 1. Objekty jsou určeny k výuce studujících a s ní souvisejících činností akademických pracovníků. Administrativními a technickými pracovníky je v budovách vykonávána činnost, která souvisí se zabezpečením plynulého provozu fakulty. 2. Provozní doba objektu je v čase od 6.00 do 20.00 h v pracovní dny, v období semestru a zkouškového období je provozní doba objektu prodloužena do 20.30 h, a rozšířena také o soboty ve stejném v čase (vždy s výjimkou státem uznaných svátků). 3. V provozní době je v objektu povolen pobyt zaměstnanců a studujících PdF MU, a dalším osobám, kteří využívají služeb PdF MU poskytovaných pro veřejnost nebo zde vykonávají jinou činnost na základě smluv či objednávek. 4. Pracovníci zajišťující úklid budov mají přístup do objektu v době od 5.00 do 20.00 h v pracovní dny, v období semestru a zkouškového období také v sobotu od 5.00 h do 12.00 h. 5. Mimo provozní dobu je vstup do objektu možný pouze s předchozím souhlasem vedoucí*ho TPO. 6. Do všech prostorů objektu se tímto zakazuje vstupovat osobám: a) nemajícím žádný vztah a ani zájem k Masarykově univerzitě; b) se zbraní nebo jinými předměty, které jsou způsobilé ohrozit život nebo zdraví anebo pořádek; c) zjevně podnapilým nebo ovlivněným jinou psychotropní látkou a osobám se silně znečištěným oděvem, kteří svým projevem narušují vzdělávací nebo zkouškový proces; d) u nichž se lze důvodně obávat toho, že jejich chování může vést k narušování principů občanského soužití v rámci univerzitní obce; e) u kterých bylo zjištěno chování v rozporu s písm. a) až d) již v minulosti. 7. Účast veřejnosti na státní závěrečné zkoušce se řídí obecnými principy předchozího odstavce. Článek 3 Systém parkování 1. Parkování v areálech PdF MU je povoleno výhradně zaměstnancům majícím pracovní poměr na PdF MU, a to pouze v čase provozní doby objektů (viz čl. 2, odst. 2). 2. Je zakázáno parkovaní mimo vyznačená parkovací místa (podél budov, na příjezdové komunikaci apod., které jsou plochami pro vozidla IZS). Zároveň v areálech PdF MU platí ustanovení zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů, v platném znění. 3. Zaměstnanci parkující v areálech mají povinnost své vozidlo označit kartou Povolenka k parkování, kterou vydá TPO a která musí být viditelně umístěna na palubní desce vozidla, zejména musí být viditelné její číslo, které umožní identifikaci zaměstnance. Směrnice děkanky č. 1/2025 Provozní řád Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity 3 4. Krátkodobé vjezdy za účelem dovozu a odvozu materiálu, zařízení, odpadů apod. povoluje v provozní době operativně vrátný s vědomím vedoucí*ho TPO. 5. Ostatní vjezdy a parkování vozidel povoluje výjimečně v odůvodněných případech tajemník*ice fakulty. Článek 4 Ochrana majetku a osob v objektu 1. Zaměstnanci PdF MU pracující v objektu jsou povinni předcházet poškození, ztrátě, zničení a zneužití majetku PdF MU. Při odchodu z pracoviště (pracovna, učebna či jiný výukový prostor) každý zaměstnanec odpovídá za uzavření oken, vypnutí osvětlení, AV techniky, klimatizace, vzduchotechniky, elektrospotřebičů, elektroniky a jiných technických zařízení, uzamčení vstupů a zastřežení prostor elektronickým přístupovým systémem. Odchází-li zaměstnanec jako poslední i z budovy, zastřeží pomocí elektronického přístupového systému celý objekt u jeho vstupu. 2. Všechny osoby přítomné v objektu jsou povinny chovat se tak, aby nedošlo k ohrožení zdraví a života osob. Do objektu nesmí vstupovat ozbrojené osoby s výjimkou příslušníků bezpečnostních složek, kteří jsou pověřeni k výkonu služby v objektu. Ve všech prostorách objektu je zakázáno kouření a používání otevřeného ohně vyjma pracovišť, kde je používání ohně nutné k zajištění výuky (pro účely laboratoře apod.). 3. Do objektu není povoleno vodit zvířata s výjimkou osobních asistenčních psů. 4. Na všech budovách je instalován elektronický přístupový a zabezpečovací systém. Ke vstupu do elektronicky zabezpečených učeben slouží zaměstnancům PdF MU zaměstnanecké karty nebo IT karty vyučujících. Externím vyučujícím po prokázání totožnosti zapůjčí přístupovou kartu vrátný. 5. Rozdělení přístupů: hlavní vstup do budovy a vjezdy do areálů – zaměstnanci pracující v pracovním poměru na PdF MU pracovny – konkrétní skupina zaměstnanců PdF MU konkrétního pracoviště učebny – všichni zaměstnanci, externisté a studující Zaměstnanci mají právo odstřežení, zastřežení a zrušení poplachu. 7. Studující mohou kartou Isic pouze odemknout elektronický zámek učeben a laboratoří, ale nemohou tyto prostory odstřežit nebo zastřežit. Vstup studujících do výukových prostor je povolen jen tehdy, pokud je posluchárna odstřežena a je přítomen vyučující. Vyučující je povinen po skončení výuky vyčkat odchodu studujících a učebnu zastřežit (dále viz ustanovení čl. 4 odst. 1). 6. Není dovoleno přemísťování vybavení učeben a pracoven bez vědomí vedoucích pracoviště, v jejichž inventáři se vybavení nachází. 7. Inventář a zařízení objektu není povoleno vynášet a vyvážet (s výjimkou předmětů, které má zaměstnanec svěřeny písemně, např. mobilní telefony, notebook apod.) bez písemného souhlasu tajemníka*ice fakulty. 8. V objektu je zakázáno umísťovat a vylepovat plakáty, komerční nabídky, oznámení a materiály obdobného charakteru mimo vyhrazená místa (nástěnné tabule), je zakázán podomní prodej. 9. Všechny výtahy a zvedací zařízení (s výjimkou zásobovací plošiny kavárny) v objektech slouží výhradně k přepravě osob, je zakázáno jejich využití k přepravě nákladu. Směrnice děkanky č. 1/2025 Provozní řád Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity 4 Článek 5 Správa a údržba objektu 1. Provoz, údržbu a běžné opravy objektu a vnitřního vybavení zajišťují pracovníci TPO a CIT. 2. Požadavky na opravy a odstranění závad, úklid atp. se předávají TPO elektronicky prostřednictvím systému https://inet.muni.cz/app/issue/spravaBudov?new, závažnější závady, havárie a škodní události hlásí zaměstnanci neprodleně telefonicky vedoucí*mu TPO, na jeho/její telefonní čísla dostupná v INETu (Personalistika – Osobní kontakty). 3. Provoz a údržbu audiovizuální a výpočetní techniky v učebnách zajišťuje CIT. Závažné problémy s technikou je nezbytné oznámit na vrátnici. Požadavky s nižší prioritou lze zadávat v požadavkovém systému INETu na https://inet.muni.cz/app/issue/lf- main. 4. Ve všech výukových prostorách PdF MU jsou určena místa (věšáky) pro odkládání svrchních oděvů účastníků výuky. Ostatní ošacení a vybavení musí mít studující pod osobním dohledem a kontrolou. Článek 6 Požární ochrana 1. Pro objekt jsou zpracovány požární poplachové směrnice a požární evakuační plán, se kterými jsou povinni se seznámit a řídit se jimi všechny osoby, které jsou v objektu přítomné. 2. Požární poplachové směrnice a požární evakuační plán jsou viditelně umístěny v prostorách objektu. 3. Únikovými cestami jsou k tomu určené a označené chodby, schodiště a ostatní veřejné prostory v objektu. Směry únikových cest jsou označeny požárními bezpečnostními značkami (tabulky určující směr úniku). V prostorách chráněných únikových cest nelze umísťovat žádné předměty ani pořádat shromažďovací, prezentační a výstavní akce. 4. Povinností všech osob přítomných v objektu je při zjištění vzniku požáru použít všech vhodných prostředků k jeho likvidaci. Nelze-li požár uhasit vlastními silami, je každá osoba povinna ohlásit vznik požáru na ohlašovnu požárů objektu, tzn. na vrátnici objektu. 5. V objektu je zákaz instalace a používání elektrospotřebičů, které nejsou v majetku PdF MU, nejsou evidovány a neprošly povinnou revizí elektro, kterou zajišťuje TPO. Článek 7 Bezpečnost a ochrana zdraví při práci 1. Zaměstnanci a studenti PdF MU jsou povinni dodržovat příslušná ustanovení obecně závazných předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Povinností každého je dbát podle svých možností o svou vlastní bezpečnost a současně tak předcházet vzniku úrazu. 2. Zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci se řídí zejména částí 5 (§ 101 - §108) Zákoníku práce a směrnicí rektora MU 10/2009. Směrnice děkanky č. 1/2025 Provozní řád Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity 5 3. Ve všech společných prostorách budov je stanoven zákaz požívání alkoholických nápojů a jiných návykových látek. 4. Všechny úrazy i drobná poranění vzniklé v prostorách PdF MU je nutno ihned nahlásit nadřízenému. Povinnost poskytnout zraněnému péči spočívá především v poskytnutí první pomoci, provedení základního ošetření a přivolání záchranné lékařské služby. Úrazy i drobná poranění studentů se nahlašují na vrátnici PdF, která kontaktuje referentku BOZP/PO PdF MU. Zároveň je v případě všech úrazů i drobných poranění nezbytné vyplnit formulář Informačního listu o úrazu, který je Přílohou č. 7 Provozního řádu. 5. Uživatelé výtahu jsou povinni dodržovat návod k obsluze a užívání. Vyprošťování uvíznutých osob zajišťuje TPO prostřednictvím servisní firmy. Mimo provozní dobu objektů platí zákaz používání výtahů. Článek 8 Odpadové hospodářství Odpadové hospodářství v objektech je organizováno prostřednictvím TPO, které zajišťuje evidenci, separaci, ukládání a odvoz odpadů. Článek 9 Závěrečná ustanovení 1. Seznam příloh: • Příloha č. 1 – Požární řád pro objekty Poříčí 623/7, Ypsilantiho a Poříčí 945/9, Brno; Požární řád pro objekt Poříčí 538/31, Brno; Požární řád pro objekt Poříčí 997/31a, Brno; Požární řád pro objekt Vinohrady 506/100, Brno. Požární řády dostupné na: https://is.muni.cz/auth/do/ped/55807340/62282930/62283272/ • Příloha č. 2 – Požární poplachová směrnice pro objekt Poříčí 623/7, Brno; Požární poplachová směrnice pro objekt Poříčí 623/7/Ypsilantiho, Brno; Požární poplachová směrnice pro objekt Poříčí 945/9, Brno; Požární poplachová směrnice pro objekt Poříčí 538/31, Brno; Požární poplachová směrnice pro objekt Poříčí 997/31a, Brno; Požární poplachová směrnice pro objekt Vinohrady 506/100, Brno. Požární poplachové směrnice dostupné na: https://is.muni.cz/auth/do/ped/55807340/62282930/62283020/ • Příloha č. 3 – Požární evakuační plán pro Poříčí 623/7 (budova B), Brno; Požární evakuační plán pro Poříčí 945/9 (budova A), Brno; Požární evakuační plán pro Poříčí 538/31, Brno; Požární evakuační plán pro Poříčí 997/31a, Brno; Požární evakuační plán pro Vinohrady 506/100, Brno. Požární evakuační plány dostupné na: https://is.muni.cz/auth/do/ped/55807340/62282930/62283595/ • Příloha č. 4 – Řád ohlašovny požárů pro objekt Poříčí 623/7, Poříčí 945/9 a Ypsilantiho; Řád ohlašovny požárů pro objekt Poříčí 538/31 a CVIDOS. Řády ohlašovny požáru dostupné na: https://is.muni.cz/auth/do/ped/55807340/62282930/rad_ohlasovny_pozaru/ Směrnice děkanky č. 1/2025 Provozní řád Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity 6 • Příloha č. 5 – Pokyny pro vrátné – vrátnice Poříčí 945/9, Brno; Pokyny pro vrátné – vrátnice Poříčí 538/31 (pro objekt Poříčí 31), Brno; Pokyny pro vrátné – vrátnice 538/31, Brno (pro objekt Poříčí 31a – CVIDOS). Pokyny pro vrátné dostupné na: https://is.muni.cz/auth/do/ped/55807340/62282930/pokyny_pro_vratne/ • Příloha č. 6 – Začlenění do požárního nebezpečí pro objekt Poříčí 623/7 (budova B), Brno; Začlenění do požárního nebezpečí pro objekt Poříčí 623/7 (budova Ypsilantiho), Brno; Začlenění do požárního nebezpečí pro objekt Poříčí 945/9 (budova A), Brno; Začlenění do požárního nebezpečí pro objekt Poříčí 538/31, Brno; Začlenění do požárního nebezpečí pro objekt Poříčí 997/31a (CVIDOS), Brno; Začlenění do požárního nebezpečí pro objekt Vinohrady 506/100, Brno. Začlenění do požárního nebezpečí dostupné na: https://is.muni.cz/auth/do/ped/55807340/62282930/62283098/ • Příloha č. 7 – Co dělat, stane-li se úraz Dostupné na: https://is.muni.cz/auth/do/ped/55807340/61549725/ • Příloha č. 8 – Pokyn tajemnice č. 1/2025– Pravidla pro nakládání a manipulaci s odpady na PdF MU vč. Příloha 1 (Přehled odpadních chemikálií), Příloha 2 (Likvidace rozpouštědel), Příloha 3 (Identifikační list 1), Příloha 4 (Identifikační list 2). Dostupné na: https://is.muni.cz/auth/do/ped/55807340/odpady/pravidla_pro_nakladani_a_man ipulaci_s_odpady.pdf 2. Tato směrnice zrušuje Směrnici děkana č. 1/2010 Provozní řád Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity Poříčí 7, 9, 11 a Směrnici děkana č. 2/2010 Provozní řád Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity Poříčí 31, 31a. 3. Tato směrnice nabývá platnosti dnem zveřejnění. 4. Tato směrnice nabývá účinnosti dnem 1. 1. 2025. V Brně dne 28.12.2024 (podepsáno elektronicky) doc. PhDr. Simona Koryčánková, Ph.D. děkanka PdF MU