PEDAGOGICKÁ FAKULTA STRATEGICKÉ CILE PEDAGOGICKÉ FAKULTY 1. Rozvoj poradenského zázemí pro studenty bakalářského a magisterského studia V návaznosti na dlouhodobou strategii M U vedoucí ke snižování studijní neúspěšnosti se PdF M U zaměří na vytvoření poradenského systému v prostředí fakulty a zahájí spolupráci s poradenským centrem M U . Ml: Výstupy činnosti garanta studijní úspěšnosti a fakultního poradce, analýzy příčin studijní neúspěšnosti 2. Rozšíření nabídky kurzů v programech celoživotního vzdělávání pro pedagogické pracovníky ZŠ a SŠ V souladu s Dlouhodobým záměrem PdF M U 2016-2020 fakulta usiluje o rozvíjení nabídky kurzů v programech celoživotního vzdělávání reflektující aktuální potřeby pedagogické praxe a legislativní změny. Nové kurzy celoživotního vzdělávání by měly pomoci současným pedagogickým pracovníkům prohloubit jejich dosavadní zkušenosti a dovednosti. Ml: Počet kurzů pro pedagogické pracovníky ZŠ a SŠ 3. Transformace studijních oborů na studijní programy V návaznosti na univerzitní koncepci vnitřního hodnocení a vnitřní akreditace budou připraveny dokumenty ke studijním programům pro akreditační proces. Součástí procesu zavádění nově upravených programů bude kontrola respektování kreditových rámců dle příslušné směrnice děkana PdF M U . Ml: Počet transformovaných studijních programů M U PRO ROK 2018 I. Vzdělávání Strategické cíle 2018 PdF MU 4. Zajištění realizace mezifakultních programů v podmínkách institucionální akreditace Během přípravy přijímacího řízení pro příští akademický rok bude fakulta koordinovat mezifakultní programy se zainteresovanými fakultami M U . Ml: Počet realizovaných mezifakultních programů 2 Strategické cíle 2018 PdF MU ll. Výzkum a doktorská studia 1. Posílení mezinárodní relevance výzkumné agendy PdF MU S cílem zvýraznit roli PdF M U (výzkumných institutů) v evropském výzkumném prostoru bude posilován mezinárodní rozměr jejich aktivit (např. síťování, výzkumná spolupráce se zahraničními partnery, zvýšení mezinárodní mobility vč. stáží, publikace a přednášky v cizích jazycích, webové stránky v angličtině). Ml: Realizované stáže, publikace, přednášky, webové stránky v angličtině 2. Vytvoření a ověření strategie pro podporu publikačních aktivit odpovídající novému systému hodnocení S ohledem na nový systém hodnocení výzkumu na národní úrovni budou na PdF M U vytvořeny a ověřeny nové formy podpory publikování směřujícího do renomovaných mezinárodních publikačních platforem (časopisy evidované zejm. v databázích WOS a SCOPUS, knihy vydané ve významných mezinárodních nakladatelstvích). Ml: Text Strategie podpory publikování na PdF MU a počet podpořených publikací 3. Projednání a schválení Směrnice děkana k habilitačnímu a jmenovacímu řízení na PdF MU Vzhledem na záměr M U posilovat mezinárodní rozměr svých aktivit a vědeckou reputaci, budou aktualizovány požadavky habilitační a jmenovací řízení na PdF M U . Ml: Text Směrnice děkana k habilitačním a jmenovacím řízením na PdF MU 4. Příprava přeměny doktorských studijních oborů na programy, vytvoření struktury programových rad v doktorských studiích a jejich nové jmenování Přeměna doktorských oborů na programy bude na PdF M U využita jako příležitost pro koncepční a obsahové úpravy programů a pro změny ve struktuře jejich řízení a personálního zajištění ve smyslu lepší koordinace a integrace. Ml: Koncepce rozvoje doktorských studií na PdF MU 5. Příprava žádostí o prodloužení délky platnosti akreditace habilitačních řízení a řízení ke jmenování profesorem v oborech Pedagogika a Hudební teorie a pedagogika, příprava žádosti o akreditaci habilitačního řízení pro nový obor Didaktika cizího jazyka V souladu s harmonogramem M U budou připraveny žádosti o prodloužení délky akreditace habilitačních řízení a řízení ke jmenování profesorem v oborech 3 Strategické cíle 2018 PdF MU Pedagogika a Hudební teorie a pedagogika, příprava žádosti o akreditaci habilitačního řízení pro nový obor Didaktika cizího jazyka. Ml: Žádosti o akreditaci 6. Vytvoření standardů (definování výstupních požadavků) na absolventy doktorských studijních programů realizovaných na PdF MU V souvislosti s úpravami doktorských oborů budou vytvořeny standardy ve smyslu vymezení výstupních požadavků na absolventy doktorských studií na PdF M U (v oblasti: výzkumu, publikování, zahraničních zkušeností, výuky). Předpokládaná forma: Směrnice děkana. Ml: Směrnice děkana k doktorským studiím na PdF MU 7. Vytvoření systému finanční podpory studentů DSP v návaznosti na jejich plnění studijního plánu a požadovaných standardů tvůrčí činnosti Cílem opatření je diverzifikace v odměňování studentů DSP v rámci nového nastavení stipendijního programu. Nově bude definován stipendijní základ odvíjející se od standardního plnění studijních povinností a podmínky při jejichž naplnění může být stipendium navýšeno. Ml: Nový stipendijní program pro DSP 4 Strategické cíle 2018 PdF MU lil. Internacionalizace 1. Finalizace kvalitní a uživatelsky přívětivé prezentace fakulty v anglické verzi nových webových stránek PdF MU V návaznosti na nový web PdF M U je cílem dopracovat přehledné a obsahově přívětivé webové stránky v anglickém jazyce s cílem zvýšit atraktivitu prostředí pro zahraniční studenty, akademiky a širokou zejména zahraniční veřejnost. Ml: Spuštění webových stránek PdF MU v anglickém jazyce 2. Zvýšení počtu studentské mobility pomocí rozšíření studentské podpory a efektivity procesu výběru, schvalování, realizace a finalizace procesu výjezdu a příjezdu studenta Pro zvýšení kvality a atraktivity studentské mobility je třeba účinně podporovat zájem studentů různými formami informovanosti, podpory jejich zájmu účinnou pomocí, aktivním přístupem k jejich požadavkům, maximálním zefektivněním postupu při výběru a schvalování mobilit, včetně vlastní realizace výjezdu a návratu studentů a doprovodné dokumentace. Ml: Zvýšení počtu studentů PdF MU vyjíždějících na studijní pobyty a praktické stáže 3. Rozšíření nabídky aktivit pro zahraniční studeny v době jejich pobytu na fakultě (welcome events atp.) S cílem vytvořit zajímavé a přitažlivé prostředí pro zahraniční studenty, kteří studují na PdF M U , je žádoucí zařadit do nabídky jejich aktivit přitažlivé akce, zaměřené na poznávání odlišné (české) kultury, zvyků a tradic s důrazem na interkulturní aspekt a vzájemné sdílení, včetně aktivit zaměřených do oblasti pedagogiky. Ml: Zvýšení nabídky a vlastní realizace akcí pro přijíždějící zahraniční studenty 4. Vytvoření a realizace Programu profesního rozvoje v oblasti internacionalizace pro akademiky PdF MU - agenty změny Cílem tématu je realizace „Programu profesního rozvoje pro akademiky - agenty změny" v oblasti internacionalizace s využitím expertů z partnerských univerzit s cílem vytvořit potenciál pro pozitivní vnímání mezinárodních aktivit na jednotlivých katedrách PdF M U . Ml: Počet workshopů a seminářů pro akademické pracovníky; počet individuálních 5 Strategické cíle 2018 PdF MU konzultací akademikům ze strany expertů v oblasti internacionalizace zrealizovaných na PdF MU; počet akademiků účastnících se kurzů/shadowingu v oblasti international education (např. EAIE, ETEN, u zahr. partnerů.) 5. Vytvoření a realizace programu rozvoje pro koordinátory programu Erasmus+ Cílem aktivity je zapojit tým Erasmus+ koordinátorů do rozvoje PdF M U jakožto dostupné a lákavé destinace pro výměnné pobyty a do zásadního zvyšování motivace studentů PdF M U zúčastnit se pobytu v zahraničí. Pro úspěšné naplnění aktivity je naplánována realizace Programu rozvoje týmu Erasmus+ koordinátorů s využitím hostujících akademických pracovníků partnerských univerzit a samostatně řízených workshopů pro řešení problémů spojených se studentskou mobilitou. Ml: Počet workshopů pro Erasmus koordinátory; počet konzultací Erasmus koordinátorům ze strany expertů v oblasti internacionalizace ze zahraničí i ČR; počet akademiků účastnících se kurzů/shadowingu v oblasti international education na partnerských institucích a profesních organizacích (EAIE, ETEN) 6. Vytvoření a realizace programu podpory neakademických pracovníků v oblasti internacionalizace Cílem programu je podpora neakademických pracovníků v cizojazyčných dovednostech, interkulturních kompetencích a dalších administrativně technických dovednostech v oblasti mezinárodní spolupráce dle jejich profesního zaměření. Ml: Počet neakademiků účastnících se seminářů, kurzů, individuálních konzultací, mobilit neakademických pracovníků (shadowing, training) na partnerských institucích 7. Posílení mezinárodních partnerství v rámci EU, USA a Kanady Cílem aktivity je rozvinout nové druhy spolupráce (kurikulum, publikační, coteaching, krátkodobé programy, výměna akademiků atd.) se strategickými partnery 1) v Evropě: Hague University of Applied Sciences, Bishop Grosseteste University, JAMK University of Applied Sciences, University of Vienna, VIA University College; 2) v USA: The University of Minnesota, California State University, Monterey Bay, McLennan Community College. V Kanadě pak budou zahájena jednání vedoucí k vytvoření partnerství s University of British Columbia. Ml: Uzavřená dohoda o spolupráci S University of British Columbia; počet aktivit/akcí pořádaných v rámci MU NI 4.0; International Curriculum Board efektivně začleněno do struktury PdF MU 6 Strategické cíle 2018 PdF MU 8. Podpora inovace a kvality kurzů vyučovaných v cizích jazycích s cílem podpory kulturního začlenění zahraničních studentů na PdF MU Cílem aktivity je zajistit inovaci cizojazyčných kurzů pro zahraniční studenty na PdF M U a podpořit akademický mentoring a kulturní začlenění zahraničních studentů na PdF M U . Důležitou složkou záměru je podpora aktivního přístupu vyučujících s možností konzultovat sestavení sylabu předmětu, jeho srozumitelnosti pro zahraniční studenty, atraktivity náplně předmětu atp. Ml: Počet individuálních konzultací poskytnutých vyučujícím kurzů v cizím jazyce; počet inovovaných kurzů vyučovaných v cizím jazyce 7 Strategické cíle 2018 PdF MU IV. Třetí role fakulty 1. Soutěž Pedagog roku 2018 Vyhlášení a realizace třetího kola soutěže Pedagog roku 2018 pro 1. a 2. stupeň ZŠ, SŠ, asistent pedagoga a pedagog volného času na základě úspěšného provedení prvních dvou ročníků. PdF M U tímto podporuje mapování, kontakt a zdravou konkurenci mezi nejlepšími absolventy PdF M U . Ml: Ocenění nejlepších pedagogů 2. Realizace spolupráce se ZŠ, SŠ a zařízeními Na základě schválení a realizace nového Statutu pro spolupráce se ZŠ, SŠ a zařízeními budou probíhat aktivity (setkání, diskuse, workshopy, školení), které budou podpořeny zapojením cvičných škol a provázejících učitelů do projektu Pregraduální vzdělávání. Bude trvale prováděn monitoring aktivit a zapojení cvičných učitelů v rámci realizovaných aktivit, které následně bude podkladem pro hodnocení škol směřující k získání statutu klinické školy. Ml: Počet spolupracujících škol, počet zapojených cvičných učitelů, kvalita spolupráce 3. Příprava akcí ke 100. výročí založení MU Cílem aktivity je detailní příprava harmonogramu akcí PdF M U ke 100. výročí M U . Akce budou zahájeny na podzim 2018. Nedílnou součástí je zahájení příprav akcí pro setkání absolventů PdF M U (22. 6. 2019), např. zajištění hudebního programu, doprovodného programu, pohybových aktivit, realizace výstavy, zajištění materiálu, prostoru, místností ap. Ml: Připravený podrobný program se zajištěnými akcemi v rámci oslav 100. výročí MU na PdF MU (podzim 2018 - léto 2019) 8 Strategické cíle 2018 PdF MU V.Podpůrné procesy 1. Zahájení realizace projektu Pregraduální vzdělávání (OP VVV) Jednou z klíčových projektových aktivit, směřujících k podpoře vzdělávání budoucích učitelů na PdF je zahájená realizace projektu Pregraduální vzdělávání se zapojením všech pracovišť PdF (únor 2018). Projekt je primárně zaměřen na realizaci aktivit podporujících kvalitu pedagogických praxí a zkvalitnění různých forem výuky budoucích učitelů. Ml: Průběžná dokumentace a monitorovací zprávy k realizaci projektu 2. Zahájení realizace projektu Digitální gramotnost (OP VVV) Pro podporu vzdělávání budoucích učitelů a jejich efektivního fungování (oblast digitální gramotnosti na ZŠ, SŠ, MŠ) v učitelském procesu byla zahájena v lednu 2018 zahájena realizace projektu Digitalizace ve vzdělávání, kterého se účastní všechny pedagogické fakulty ČR. PdF M U realizuje aktivitu popularizace, koordinuje předmětový modul hudební výchova a chemie, podílí se výzkumně také na modulu výchova ke zdraví, výtvarná výchova a jazykové vzdělávání (AJ). Ml: Průběžná dokumentace a monitorovací zprávy k realizaci projektu 3. Spuštění nového webu PdF MU a jeho optimalizace, možnost rozšíření i na katedrové weby Finalizace webových stránek a spuštění nového webu PdF v návaznosti na nový vizuální styl M U . Dokončení obsahové náplně záložek a zpřehlednění struktury webu. Ml: Spuštění webových stránek 4. Realizace kavárny Poříčí 31 Finalizace studie a zahájení realizace kavárny na Poříčí 31. Cílem je vytvoření zázemí pro zaměstnance a studenty, zajištění možnosti důstojného občerstvení, která na PdF M U dosud chybí a neodpovídá současné poptávce, vytvoření prostoru pro setkávání a realizace drobných kulturních akcí. Ml: Kolaudace kavárny 5. Analýza a vyhodnocení copy pointů Bude provedena analýza využití copy pointů s cílem vyhodnocení efektivity provozu a spokojenosti uživatelů. V případě pozitivních zkušeností v prvním pololetí bude navržena možnost rozšíření. 9 Strategické cíle 2018 PdF MU Ml: Analýza využití 6. Příprava podkladů a projekční příprava stravovacího zařízení (menza) v prostorách Poříčí 7 V souladu s investiční strategií MŠMT a M U bude pokračovat příprava projektu výstavby stravovacího zařízení (menzy). Ml: Kompletace potřebné dokumentace 7. Realizace oprav a investic v prostředí MU V rámci investičních a neinvestičních projektů M U bude realizována výměna oken ve směru dvorního traktu Poříčí 7 a Ypsilantiho. Ml: Realizace schválených akcí 8. Realizace projektu Student4muni "nábytková výzva" V rámci centrálního projektu M U bude provedena rekonstrukce většího počtu učeben ve všech budovách PdF M U , vyměněny koncové prvky Wi-Fi, realizována výměna audiovizuální techniky v učebnách a nákup specifického vybavení pro jednotlivé katedry. Ml: Vyhodnocení projektu, závěrečná zpráva 9. Rozšíření a inovace nabídky bezplatných zájmových a vzdělávacích kurzů CŽV pro akademické i neakademické pracovníky PdF MU Centrum celoživotního vzdělávání vypíše na základě monitoringu předešlých období aktualizovanou nabídku vzdělávacích a zájmových kurzů pro akademické i neakademické zaměstnance PdF M U . Ml: Počet realizovaných kurzů 10. Jazykové kurzy angličtiny směřující svým obsahem k získání certifikátu o dosažené úrovni jazykové znalosti Jazykové kurzy angličtiny pro akademické a neakademické pracovníky s cílem posílení jazykové kompetence zaměstnanců fakulty budou výukou i obsahem směřovat k možnosti získání certifikátu o jazykové úrovni účastníka. Cílem strategie je postupně vytvořit soubor zejména jazykových kurzů, které by byly zakončeny certifikátem garantujícím dosažení stanovené jazykové kompetence. Ml: Počet kurzů 10