Kontrolní zpráva Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity 15. června 2013 Obsah Úvod. 3 I. Zpráva o naplňování závěrů a doporučení AK.. 3 II. Přehled garantů jednotlivých studijních oborů. 18 III. Zpráva o personálním zabezpečení fakulty. 19 Shrnutí 41 Úvod Příprava Kontrolní zprávy probíhala průběžně od 1. 4. do 15. 6. 2013 na základě Zprávy Akreditační komise o hodnocení Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity z dubna 2011. Práce vedoucí k naplňování závěrů, doporučení a odstraňování nedostatků zjištěných pracovní skupinou AK v roce 2011, však již soustavně probíhaly od dubna 2011 do současnosti. Vedení fakulty při sestavování kontrolní zprávy vycházelo především z vnitřní evaluace jednotlivých kateder, systému řízení kvality ISO 9001, výročních zpráv o činnosti PdF MU, informačního systému univerzity, databází personálního oddělení, studijního oddělení a oddělení pro vědu, výzkum a vnější vztahy PdF MU. Kontrolní zpráva je sestavena ve struktuře navržené AK v bodě č. 2, závěrečného odstavce Zprávy Akreditační komise o hodnocení Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity z dubna 2011 – Kontrola plnění závěrů a doporučení. Jednotlivé dokumenty, na které tato kontrolní zpráva odkazuje, jsou dostupné prostřednictvím příloh tohoto dokumentu nebo relevantního odkazu na webové stránky fakulty a univerzity. I. Zpráva o naplňování závěrů a doporučení AK 1. AK doporučuje smluvně ošetřit podíl na pedagogicko-psychologické přípravě studentů učitelství na ostatních fakultách MU. Jedna ze základních hodnot Masarykovy univerzity, která je explicitně rozpracována v aktuálně platném dlouhodobém záměru MU, je svoboda výuky, bádání a zapojení studentů do tvorby vlastního kurikula. Vlastní tvorba kurikula představuje pro studenty možnost libovolného zápisu předmětů z jakékoliv fakulty MU. Tvorbu vlastního kurikula sestaveného studenty navíc považuje Masarykova univerzita za významnou strategickou výhodu oproti jiným univerzitám v České republice a zakládá si na jejím udržení. Vzhledem k existenci obavy z možnosti omezení šíře nastavených pravidel vzájemné široké spolupráce fakult garantované rektorátem MU nepřistupují jednotlivé fakulty ke smluvnímu ošetření mezifakultní výuky. Výuka napříč fakultami je univerzitou všestranně podporována (mimo jiné také nastavením rozpočtových pravidel MU, které zvýhodňují výuku realizovanou pro studenty jiné než mateřské fakulty). Možnost zápisu předmětů z různých fakult je uvedena, kromě strategického dokumentu Dlouhodobý záměr MU 2011–2015, také například na internetových stránkách Masarykovy univerzity, v sekci určené uchazečům o studium (bod 2.) (http://www.muni.cz/admission/about/reasons). PdF MU v současné době nabízí pedagogicko-psychologickou přípravu studentům jiných fakult MU jak v jednotlivých studijních předmětech, tak v komplexních modulech studia zakončených státní závěrečnou zkouškou. Předměty pedagogicko-psychologické přípravy, které PdF realizuje pro jiné fakulty MU, představuje příloha č. 1. Předměty pedagogicko-psychologické přípravy pro jiné fakulty MU. Tyto předměty jsou povinnou součástí studijních oborů realizovaných jinými fakultami MU. Příkladem může být navazující magisterský program Specializace ve zdravotnictví Lékařské fakulty MU, obor Optometrie, pro který zajišťuje Pedagogická fakulta MU komplexní pedagogicko-psychologický a didaktický modul, zakončený státní závěrečnou zkouškou, složený z předmětů: Didaktická propedeutika, Filosofie, Komunikační dovednosti, Úvod do moderní pedagogiky, Psychohygiena, Psychologie osobnosti, Pedagogická psychologie, Sociální psychologie, Pedagogicko-psychologická diagnostika, Psychologie práce a organizace, Patopsychologie, Pedagogická praxe, Teorie a metodika výchovy, Speciální didaktika, Školský management - viz akreditační materiály Specializace ve zdravotnictví Lékařské fakulty MU: http://www.med.muni.cz/dokumenty/pdf/akreditace_mgr_optometrie_2008.pdf. Vyjma těchto předmětů si studenti MU mají možnost zapisovat veškeré volitelné předměty z oblasti pedagogiky a psychologie podle jejich potřeb a cílů studia. Smluvní řešení pedagogicko-psychologické přípravy tedy není v rámci otevřené mezifakultní spolupráce nutné. Pedagogicko-psychologická příprava studentů jiných fakult probíhá na PdF v rámci jejich vlastní volby nebo je zakotvena přímo v akreditačních materiálech daného studijního oboru. 2. AK doporučuje zevrubně vyhodnotit potenciální přínosy i rizika spojená s rozšířením nabídky pregraduální přípravy učitelů o nestrukturovanou nabídku. PdF MU byla první pedagogickou fakultou v ČR, která strukturované studium učitelství vytvořila a realizovala. Na fakultě probíhá stálá diskuse o možnostech rozšíření nabídky o nestrukturované studium. A fakulta prostřednictvím svého děkana v této oblasti iniciuje také diskusi v rámci Asociace děkanů pedagogických fakult. V současné době je v rámci pětiletého nestrukturovaného studia na PdF MU realizován pouze obor Učitelství pro 1. st. ZŠ. Ze závěrů a doporučení externích hodnotitelů a Rady studijních programů PdF MU, která v roce 2013 hodnotila tento studijní obor, vyplynul jasný závěr: “Zachovat a rozvíjet pro potřeby regionu nezbytný a pro fakultu stěžejní a stabilizovaný obor studia v jeho pětileté magisterské podobě”. U ostatních studijních oborů realizovaných na PdF MU převládá stanovisko zachovat studium rozdělené na bakalářské a navazující magisterské. V současné době fakulta neusiluje o akreditaci nestrukturovaných studií. Fakulta si uvědomuje jak pozitivní stránky, tak rizika tohoto rozhodnutí. Základním argumentem, který nás vede k zachování stávající nabídky studijních oborů je umožnění maximální mezioborovosti a meziprogramové prostupnosti mezi fakultami, jež za strategickou výhodu považuje a prosazuje Masarykova univerzita. K uvažovaným alternativám, nad kterými se vede fakultní diskuse, patří prosazení a akreditace nestrukturovaného pětiletého studia učitelství pro ZŠ jako základní podoby studia na PdF MU, zachování navazujícího magisterského studia učitelství pro ty bakaláře, kteří na PdF MU přicházejí z jiných fakult MU nebo jiných vysokých škol, a nerealizace bakalářského studia Specializace v pedagogice (pedagogické asistentství apod.), které je problematické především z hlediska zaměstnanosti absolventů. 3. AK podporuje odhodlání PdF MU dotvořit úplnou nabídku kombinovaných forem pregraduální přípravy učitelů. Upozorňuje zároveň na nutnost podpořit tuto formu studia efektivním systémem řízení praxí a zabývat se vzděláváním mentorů. PdF MU realizuje v současnosti 77 akreditovaných bakalářských, magisterských a navazujících magisterských oborů, z čehož 36 oborů v prezenční formě má svůj ekvivalent ve formě kombinované. Dva obory jsou výhradně ve formě kombinované. https://is.muni.cz/auth/do/ped/akr/web_akr/strany/vsechny_obory.htm. Od roku 2011 se podařilo nabídku kombinovaných oborů rozšířit o obor N-ZS PR2 Učitelství přírodopisu pro základní školy. V současné době se usilovně pracuje na přípravě kombinované formy studia dalších oborů tak, aby jejich nabídka byla co nejkomplexnější. Od podzimního semestru 2012/2013 přistoupí PdF MU k realizaci nové koncepce Pedagogických praxí pro studenty prezenční formy navazujícího magisterského studia oborů Učitelství pro základní školy, Učitelství pro střední školy a Učitelství pro základní a jazykové školy. Po ověření bude nový systém adaptován také pro praxe studentů kombinovaného studia. Základním znakem nové koncepce (viz tabulka č. 1) je skutečnost, že praxe studenta učitelství na základní či střední škole nabývá většího rozsahu, než tomu bylo doposud. V rámci Učitelské praxe 1 a 2, tedy po dobu dvou semestrů, praktikuje student učitelství ve škole dva dny v týdnu, pět vyučovacích hodin denně, v pozici asistenta učitele či asistenta třídního učitele. Obsah i rozsah těchto činností stanovuje ředitel ZŠ. Ředitele ZŠ tímto začleňujeme přímo do procesu praxe, a to hlavně z toho důvodu, aby byl student učitelství v průběhu učitelské praxe včleněn do běžného provozu školy, a stal se tak pro ni přínosem, nikoli přítěží. Cílem takto organizované praxe je, aby se student učitelství seznámil s co nejširším spektrem aktivit, které musí učitel vykonávat, aby měl možnost dlouhodobě sledovat při práci učitele, třídy i jednotlivé žáky, svá pozorování reflektovat, a rovněž aby měl možnost získat první zkušenosti s vlastní výukou. Učitelská praxe 3 je pak koncipována jako souvislá. Student učitelství jejím prostřednictvím získává možnost plánovat, realizovat a vyhodnocovat vlastní výuku, sledovat výsledky svého (byť krátkodobého) vzdělávacího i výchovného působení na žáky. Tabulka č. 1 Nová koncepce pedagogických praxí na PdF MU Další změnou, kterou inovace přináší, je propojení předmětu Učitelská praxe 1 a 2 s reflektivním seminářem (viz tabulka č. 1), který bude probíhat v šesti dvouhodinových blocích ve stejném semestru jako příslušná praxe. Vyučující tohoto semináře (oboroví didaktikové, vyučující z kateder pedagogiky a psychologie) budou obsah jednotlivých setkání připravovat na základě reflexí a sebereflexí, které budou studenti zapisovat do svého pedagogického deníku a průběžně je zasílat svým vyučujícím. V jednom semináři budou přítomni vždy dva vyučující (oborový didaktik a psycholog či oborový didaktik a pedagog). Student učitelství tak získá možnost sdílet zkušenosti získané v průběhu praxe. Výuka v semináři tak může přispět k utváření reflektivních dovedností budoucího učitele. Za důležitou charakteristiku inovace považujeme vytvoření pracovního týmu, v němž jsou zastoupena všechna pracoviště, která se na přípravě a realizaci pedagogických praxí podílejí. V rámci PdF MU se jedná o spolupráci kateder pedagogiky, psychologie a všech oborových kateder. V rámci inovovaného pojetí praxí není opomenuta ani kooperace ředitelů škol a mentorů s Katedrou pedagogiky PdF MU, která je garančním pracovištěm nové koncepce praxí. Vzniká tak možnost monitorovat docházku studentů učitelství do škol a kvalitu jejich práce, případně flexibilně řešit vzniklé problémy. Pedagogické praxe a s tím související kvalita mentorů jsou pozitivně ovlivněny budovanou sítí fakultních škol, viz: https://is.muni.cz/auth/do/ped/formulare/ovvvv/Fakultni_skoly_a_zarizeni_-_seznam.pdf Ze Statutu fakultní školy (fakultního zařízení) Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity vyplývá, že PdF MU poskytuje dle požadavků fakultní školy bezplatné konzultace učitelům školy, které přispívají k zajištění kvalitní výuky jak studentů fakultních škol, tak i budoucích učitelů příslušných oborů PdF MU. http://is.muni.cz/do/1441/VPAN/opdek/9760860/Opatreni_dekana_1-2008_-_priloha_c._1.pdf 4. Více analyzovat a optimalizovat vytížení pracovníků a kateder, přehodnotit a upravit personální garance studijních programů a jejich oborů. Zhodnotit podíl externí výuky v oborovém základu učitelských studií. Optimalizace vytížení pracovníků a kateder Pro kalendářní rok 2013 byl na PdF MU schválen rozpočet, který již nevychází z potřeb jednotlivých pracovišť (počtu akademických a neakademických pracovníků), ale má silnou výkonovou složku (je sestaven podle měřitelných kritérií, které vycházejí z metodiky MŠMT pro rozdělování finančních prostředků pro vysoké školy a rozpočtové metodiky MU). Výkon jednotlivých kateder a institutů je hodnocen na základě realizované výuky, tvůrčí činnosti, aktivit směřujících k internacionalizaci, kariérnímu růstu akademických pracovníků atd. Tyto kroky nutně vedou fakultu, jednotlivé katedry a instituty k analýze a optimalizaci vytížení akademických pracovníků. Tato činnost je v současnosti na úrovni jednotlivých akademických pracovníků realizována skrze tzv. plány osobního rozvoje a počínaje podzimem 2013 také tzv. výkonovými listy pracovníků. Výše uvedené aktivity vycházejí ze směrnice rektora 2/2010 Kariérní řád https://is.muni.cz/auth/do/rect/normy/smernicerektora/Smernice_rektora_2-2010.doc, https://is.muni.cz/auth/do/rect/normy/smernicerektora/Smernice_rektora_2-2010.doc, ke které bylo vydáno nejprve opatření děkana „K realizaci směrnice Kariérní řád MU“, které se po drobných úpravách přetransformovalo do dosud platného pokynu děkana 1/2012 „K realizaci směrnice Kariérní řád MU“. https://is.muni.cz/auth/do/ped/VPAN/pokdek/Pokyn_dekana_c._1_2012_karierni_rad.docx Součástí tohoto vnitrofakultního předpisu jsou již zmíněné plány osobního rozvoje. Tyto plány sestavují všichni akademičtí pracovníci fakulty. Dlouhodobé plány osobního rozvoje se sestavují na období úvazku na fakultě, maximálně však na 5 let. https://is.muni.cz/auth/do/ped/formulare/personalni/30804651/dlouhodoby_plan.docx Roční plány osobního rozvoje jsou sestavovány na 1 rok, zpravidla se jedná o rok akademický https://is.muni.cz/auth/do/ped/formulare/personalni/30804651/Rocni_plan_osobniho_rozvoje_pro_akadem icke_pracovniky.docx V roce 2012 přibyl ještě nový nástroj, speciálně vytvořený pro personální práci děkana s vedoucími kateder.. https://is.muni.cz/auth/do/ped/formulare/personalni/30804651/rocni_plan_osobniho_rozvoje_pro_akadem icke_pracovniky_-_dekan.docx Plány osobního rozvoje obsahují část, kterou vyplňuje sám pracovník, část druhou vyplňuje jeho nadřízený – vedoucí katedry, respektive děkan při společném rozhovoru. Takto sestavený plán je podepsán pracovníkem i vedoucím. Vyhodnocování plánů po uplynutí příslušného období je prováděno opět pracovníkem i nadřízeným společně a následně se připravuje plán nový. Plány osobního rozvoje jsou na PdF MU vnímány jako důležitý nástroj personální politiky vedoucího katedry. Jedná se o formu usměrňování kariérního růstu akademických pracovníků, která je lidsky přijatelná a přitom pregnantně vyjádřená. Plány osobního rozvoje jsou zásadním podkladem vedoucímu katedry pro optimalizaci vytížení jednotlivých pracovníků i plánování personálního zajištění studijních oborů na několik let dopředu. Jako další podpora optimalizace výkonu akademických pracovníků je pro období podzim 2013 připravován „výkonový list akademického pracovníka” (viz příloha č. 2). Výkonový list obsahuje informace o výuce, zkoušení, vedení kvalifikačních prací, tvůrčí činnosti, funkcích na pracovišti a řešitelství projektů. Samotní pracovníci tak získávají přehled o svých aktivitách, vedoucí kateder nástroj pro podporu personální práce a vedení PdF MU zdroj informací, na základě kterých může podrobně analyzovat vytížení jednotlivých pracovníků a podpořit pracoviště, jejichž výkon výrazně překračuje jak průměr fakulty, tak lidské a pracovní možnosti. Na druhé straně také optimalizovat počet a složení pracovníků na pracovištích, které požadovaného pracovního výkonu nedosahují. Personální garance studijních programů a jejich oborů Úpravy personálních garancí studijních programů a jejich oborů jsou prezentovány v samostatné části Kontrolní zprávy (viz část II. Přehled garantů jednotlivých studijních oborů). Podíl externí výuky v oborovém základu učitelských studií Informace o podílu externí výuky vycházejí z agendy jednotlivých kateder, personálního oddělení a informačního systému IS, ve kterém jsou u studijních předmětů evidováni jejich vyučující. Externí vyučující nelze zaměňovat s externími spolupracovníky, kteří jsou uváděni na webových stránkách kateder v systému IS, neboť zde jsou uvedeni také externí spolupracovníci, kteří jsou zapojeni do projektů kateder. Za externího vyučujícího považujeme pracovníka, který realizuje výuku alespoň jednoho studijního předmětu nebo jeho podstatné části (alespoň 50 %) a typicky je s ním sjednávána Dohoda o provedení práce. Externí vyučující většinou působí na hlavní pracovní poměr v praxi v rámci základních a středních škol a školských zařízení nebo jako akademický pracovník na jiné vysoké škole nebo jiné fakultě MU. V roce 2012 působilo na PdF MU 85 externích vyučujících. Většina z nich vykonávala pro PdF pouze dílčí práci (výuku jednoho či dvou předmětů). Oproti tomu bylo na PdF MU zaměstnáno průměrně 266 kmenových akademických pracovníků (v rámci 238 přepočtených pracovních úvazků). Vzhledem k těmto skutečnostem považuje fakulta poměr mezi interními a externími vyučujícími za přiměřený a stabilizovaný. Seznam jednotlivých externích vyučujících s kódy vyučovaných předmětů jsou obsahem přílohy č. 3. 5. Akreditační komise podporuje zformování dalších výzkumných institutů, doporučuje přitom důsledně dbát na podporu vědeckovýzkumných činností na katedrách tak, aby byl podpořen kvalifikační rozvoj. V době hodnocení Akreditační komise v roce 2011 již na PdF MU existovaly dva instituty: Institut výzkumu školního vzdělávání (garant: doc. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D.) a Institut výzkumu inkluzívního vzdělávání (garant: PhDr. Karel Pančocha, Ph.D.). V roce 2012 byl zřízen Institut pedagogického vývoje a inovací (garant: doc. RNDr. Josef Trna, CSc.) a do konce roku 2013 bude Akademickému senátu PdF MU předložen návrh na ustavení Institutu výzkumu sociálně pedagogických jevů (garant: doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.) a Institutu výzkumu školy a zdraví (garant: prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.). Hlavním cílem institutů je provádět kvalitní výzkumná šetření a přenášet získané výsledky jak do praxe, tak do výuky jednotlivých kateder PdF MU, s nimiž jsou instituty úzce propojeny. Zaměstnanci institutů se přímo podílejí na výuce předmětů. Prostorové požadavky institutů budou vyřešeny po dokončení výstavby multifunkčního objektu Centra výzkumných institutů a doktorských studií – CVIDOS, která je realizována v těsné blízkosti stávající budovy PdF MU na Poříčí 31. Projekt výstavby budovy CVIDOS by měl být ukončen v létě roku 2014, viz http://www.ped.muni.cz/dekanat/oddeleni-projektove-podpory/cvidos/. Institut výzkumu školního vzdělávání Institut vznikl v roce 2010 transformací z Centra pedagogického výzkumu. Posláním institutu je rozvíjet výzkum školního vzdělávání v širších sociokulturních souvislostech. Institut zpracovává expertízy, evaluační studie, oponentní posudky a další materiály pro MŠMT ČR a jeho organizace. S výzkumnými zjištěními a výsledky analýz vstupuje institut do veřejných diskusí o vzdělávání. Institut se spolupodílí na zabezpečování doktorského studia v oborech Pedagogika, Didaktika cizích jazyků a Výtvarná výchova, a to organizováním odborných seminářů, workshopů a přednášek k problematice pedagogické metodologie a oborových didaktik, na kterých vystupují významní odborníci z ČR i ze zahraničí. Institut výzkumu inkluzívního vzdělávání Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání vznikl v roce 2010 pod záštitou prof. Vítkové v návaznosti na výzkumný záměr MSM0021622443 Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Institut se zaměřuje na výzkum v oblastech inkluzivního vzdělávání (realizace principů inkluze na ZŠ a SŠ) a sociální inkluze (participace osob s postižením a podpora dospělých osob se specifickými potřebami). Institut je vedle výzkumné činnosti platformou pro rozvoj mladých výzkumníků. Institut zajišťuje odbornou podporu pro studenty doktorského studia Speciální pedagogiky. Členové institutu se podílí na výuce Katedry speciální pedagogiky. Institut také zajišťuje výuku studijního oboru Speciální andragogika. Více informací lze získat z: http://www.ped.muni.cz/iviv/. Institut pedagogického vývoje a inovací Institut vznikl v rámci těsné kooperace managementu institutu a vývojových pracovníků (oborových didaktiků) stávajících předmětových kateder s minimální možností nových personálních, prostorových, materiálních a finančních zdrojů a v návaznosti na projekt CZ.1.07/1.3.41/02.0043 Systémová podpora trvalého profesního rozvoje (CPD) pedagogických pracovníků propojením pedagogické fakulty se školami na Jižní Moravě (EDUCOLAND) http://www.muni.cz/research/projects/21304. Cílem institutu je propojit výzkumné, vývojové a inovační aktivity fakulty s potřebami školského terénu. Předpokládá se mj. vytvoření paralelní sítě oborových metodiků-učitelů v praxi, jejichž rolí bude zjišťování potřeb školské praxe (marketing), recenze a evaluace vyvinutých kurikulárních materiálů, pomoc při jejich rozšiřování a aplikaci do školské praxe. Institut pro pedagogický vývoj a inovace realizuje experimentální vývoj kurikulárních a didaktických materiálů pro školy, učitele, žáky (učebnice, e-learningové kurzy, testy apod.). Rozvíjí výzkumné aktivity směřující k podpoře rozvoje a inovací ve školách a dalších edukačních institucích v aplikační rovině. Institut výzkumu sociálně pedagogických jevů Institut výzkumu sociálně pedagogických jevů se bude zaměřovat na výzkum sociálně znevýhodněných skupin (Romů, cizinců – uprchlíků, týraných a zneužívaných skupin, znevýhodněných skupin v nerovném postavení), výzkum v oblasti výchovy ve volném čase, výzkum v oblasti kognitivních procesů u žáků sociálně znevýhodněných, výzkum v oblasti dramatické výchovy a výzkum v oblasti sociálně patologických jevů (drogové závislosti, šikany apod.). Institut bude úzce spolupracovat s Katedrou sociální pedagogiky PdF MU a společně zajišťovat nově rozšířený doktorský studijní program Pedagogika o obor Sociální pedagogika. Institutu výzkumu školy a zdraví Institut vznikne v návaznosti na Výzkumný záměr Škola a zdraví pro 21. století (MSM0021622421). Institut bude úzce spolupracovat s Katedrou psychologie PdF MU a Katedrou speciální pedagogiky PdF MU. 6. Zpřesnit požadavky na habilitační a profesorská řízení, posílit v nich roli mezinárodně uznávaných výstupů. Habilitační a profesorská řízení na PdF MU se řídí dvěma dokumenty, a to Směrnicí rektora č. 4/2010 Habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem na Masarykově univerzitě http://is.muni.cz/do/rect/normy/smernicerektora/Smernice_rektora_4-2010.doc?info=1 a Směrnicí děkana č. 3/2010 Zásadami habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem https://is.muni.cz/do/1441/VPAN/smerdek/13803758/. Druhý z výše uvedených dokumentů bude s platností od 1. 10. 2013 a účinností od 1. 1. 2014 obsahovat nové požadavky pro uchazeče o habilitaci zavedením povinnosti vykázání nejméně jedné knižní publikace národního/lokálního či mezinárodního významu. Požadavky na publikace, respektive citace v recenzovaných časopisech a sbornících se fakulta na základě interní diskuse a v návaznosti na předložený návrh Metodiky hodnocení výsledků výzkumných organizací a hodnocení výsledků ukončených programů (platné pro léta 2013 až 2015) rozhodla neměnit, neboť současnou úpravu považuje za dostatečnou. Z Metodiky vyplývá, že v impaktovaných časopisech a publikačních zdrojích podchycených v databázích WoS či SCOPUS a ERIH se výsledky z oborů společenských a humanitních věd uplatňují obtížně (v těžko porovnatelném poměru s obory přírodovědnými, lékařskými a technickými). Tuto skutečnost reflektuje i návrh Metodiky, který měla MU k dispozici k připomínkovému řízení v březnu 2013. Její Předkládací zpráva na s. 3 uvádí: "V naprosté většině oborů budou hodnoceny články v časopisech, jen pokud je příslušný časopis indexován v databázi WoS nebo (v některých oborech) i ve SCOPUS a ERIH, a jejich bodování bude podmíněno strojovou verifikací. Pouze pro určitou skupinu společenských a humanitních věd bude nadále existovat seznam českých recenzovaných časopisů, jejichž články budou v hodnocení přinášet body". 7. Zvážit optimalizaci struktury kateder, podpořit vznik silnějších celků. Na základě doporučení Akreditační komise došlo k analýze organizační struktury PdF MU. Z důvodu zajištění vyšší kvality realizace některých studijních oborů a možnosti efektivní vědecko-výzkumné práce na pracovištích došlo k přehodnocení potřeb samostatné existence některých částí PdF MU s úmyslem vytvoření silnějších celků. Dne 22. 5. 2012 bylo Akademickým senátem PdF MU rozhodnuto o sloučení Katedry českého jazyka a Katedry české literatury do jednoho celku - vznikla tak Katedra českého jazyka a literatury. Stejného dne pak došlo k rozhodnutí o sloučení Katedry fyziky, Katedry chemie a Katedry didaktických technologií do Katedry fyziky, chemie a odborného vzdělávání. Katedry byly sloučeny ke dni 1. 10. 2012. Sloučení pracovišť proběhlo úspěšně, proto v současné době uvažuje vedení fakulty o dalším sloučení některých malých pracovišť případně pracovišť bez vlastního studijního programu do silnějších celků. 8. Vzhledem k přední pozici v oblasti pedagogického a didaktického výzkumu zhodnotit zodpovědnost za utváření kvalitativních standardů těchto oborů. Zabývat se kvantitativní orientací vědecké produkce a směřovat k jasné deklaraci orientace na vysokou kvalitu výstupů. Zvážit ustanovení etické komise pro výzkum. Standardy studia Katedra speciální pedagogiky se v roce 2012 účastnila tvorby Standardů akreditační komise pro studijní program Speciální pedagogika. Ve standardech jsou podrobně popsány profily a uplatnění absolventů, struktura a obsah studia včetně požadavků na obsah státních závěrečných zkoušek. http://www.akreditacnikomise.cz/attachments/article/392/standardy_pro_spec_pedagogiku_2012.pdf V rámci odborných fór (např. Asociace děkanů pedagogických fakult) se PdF MU účastní také diskuse ke standardu učitelské profese (doc. PhDr. Michaela Píšová, Ph.D.; doc. RNDr. Josef Trna, CSc.). Standardy pedagogického výzkumu PdF MU si je vědoma své pozice v oblasti pedagogického a didaktického výzkumu. Tuto pozici lze doložit mimo jiné následujícími indikátory: akreditované doktorské studium v oboru pedagogika a v dalších příbuzných oborech, publikace vybraných odborníků v prestižních domácích i zahraničních časopisech a monografiích, členství vybraných odborníků v uznávaných odborných komisích, redakčních radách odborných časopisů a orgánech vědeckých společností, relativně vysoká úspěšnost podaných grantových žádostí apod. Přední pozici v oblasti pedagogického a didaktického výzkumu není možné dlouhodobě udržet bez vědomí zodpovědnosti za současný stav a budoucí směřování pedagogické vědy a jejích dílčích disciplín. Zodpovědnost je možné vnímat jednak jako individuální úsilí jednotlivců jednat v souladu se všeobecně uznávanými pravidly vědecké práce a jednak jako souhrn aktivit cíleně podporujících utváření a zvyšování kvalitativních standardů jednotlivých oborů pedagogické vědy. Standardy pedagogického výzkumu jsou rozpracovávány Institutem výzkumu školního vzdělávání, který se této problematice dlouhodobě věnuje. Institut v současnosti dokončuje monotematické číslo časopisu Pedagogická orientace (2013), které se bude věnovat metodologickému standardu oboru pedagogika. Standardy se zaměřují na problematiku teoretických, empirických a přehledových studií, metodologickým požadavkům na výzkumné zprávy, tvorbě a adaptaci výzkumných nástrojů, objektivitě, validitě, reliabilitě a dalším indikátorům výzkumu. V monočísle budou publikovány studie a kratší diskusní příspěvky týkající se obecných metodologických pravidel vědecké práce, metodologických požadavků vyplývajících ze specifičnosti jednotlivých výzkumných přístupů a obsahových doporučení pro psaní teoretických, přehledových a empirických studií. Zvláštní pozornost bude věnována také otázkám publikační etiky. Výzkumy v oboru pedagogika zpracované dle připravovaných standardů bude možné považovat za transparentní a zdůvodněné, budou splňovat kritéria posuzování a hodnocení kvality. Orientace na vysokou kvalitu výstupů Fakulta se snaží podporovat produkci kvalitních vědeckých výstupů zaváděním celé řady mechanismů v rámci podpory ze strany instituce, motivace jednotlivých akademických pracovníků a výzkumných týmů. Utváření a zvyšování kvalitativních standardů jednotlivých oborů pedagogické vědy jsou na PdF MU podporovány také nepřímo, např. postupným zvyšováním obsahových, formálních aj. požadavků na kvalitu závěrečných prací a posílením výuky metodologie. Výsledky jsou patrné zejména ve zvyšující se úrovni doktorského studia. Z celé řady opatření vybíráme následující: 1) systémové využívání prostředků institucionální podpory (IP) výzkumnými týmy napříč katedrami, podpora výzkumných institutů, vazba na doktorské studijní programy a výzkumné záměry, 2) mechanismy přímého odměňování akademických pracovníků za bodovanou tvůrčí činnost, 3) podpora vydávání publikací v periodicích s IF a v databázích Scopus/Erih atp., 4) podpora fakulty při vydávání časopisů s náročným recenzním řízením, např. Orbis scholae (indexován ve SCOPUS), Pedagogická orientace (ERIH) aj. Ačkoliv meziroční porovnání výsledků tvůrčí činnosti není úplně přesné z důvodů průběžných úprav pravidel Metodiky hodnocení výsledků výzkumných organizací a hodnocení výsledků ukončených programů, využíváme výsledné bodové zisky institucí jako podpůrný nástroj pro analýzu výsledků práce akademických pracovníků PdF MU. Ve výsledcích uvedených v tabulce níže se odráží úsilí vedení fakulty, které se do jisté míry daří, podporovat kvalitní publikační činnost. Kladně se projevuje systém a metodika práce PdF v této oblasti - systém tzv. T-zástupců, proškolených pracovníků kateder a institutů, jejichž prostřednictvím se lépe a adresněji na jednotlivá pracoviště a ke konkrétním autorům dostávají potřebné informace týkající se tvůrčí činnosti a její evidence. V posledních obdobích zaznamenáváme nárůst počtu hodnotných výsledků v odborných periodicích (Jimp, Jneimp, Jrec), viz tabulka č. 2. S tím současně vzrůstá zisk bodů. Výjimkou je Jrec, kde přes poměrně velký nárůst počtu položek o necelý 1 bod v posledním hodnocení (h12) klesl bodový zisk. Jde patrně zejména o vliv renormalizace dle kapitoly V. Metodiky. Roste též počet bodovaných výsledků a počtu bodů v kategorii B, C (odborná kniha). Výkyv v počtu bodovaných výsledků v r. 2010 je způsoben změnou Metodiky. Mírný pokles počtu získaných bodů v h11 je způsoben snahou o „očištění“ dat v databázi RIV (výmaz duplicitních výkazů, řešení domácích autorů apod.), tzn., že některé záznamy byly z RIV vymazány a znovu odeslány, přičemž v novém náročnějším hodnocení byly původně bodované položky z nového hodnocení vyřazeny. V h12 se i v této položce fakulta vrátila k původnímu růstu. Pokles počtu výsledků typu D - článek ve sborníku (pouze bodované články, tedy ve sbornících v databázi) je dán postupným „vybíháním“ sborníků z VZ prof. Řehulky Škola a zdraví pro 21. století MSM0021622421 z časového intervalu hodnocení, které se nedaří i přes snahu editorů dostatečně nahrazovat novými sborníky zařazenými v databázi WoS. Nárůst počtu bodů v kategorii N Certifikovaná metodika, postupy, specializovaná mapa je dán vydáním map doc. Kolejky v závěru řešení projektu SK/600/1/03 Atlas krajiny ČR. Softwary určené zpravidla pro pedagogické testování úspěšně tvoří a vykazuje doc. Strach. Počet výsledků bez bodového hodnocení přes veškerou snahu vedení PdF MU a osvětu z oddělení Vědy a výzkumu stále narůstá se zvyšujícím se počtem vykázaných výsledků. Zásadní podíl na nich tvoří články ve sbornících (D), které nejsou evidovány v databázích a tudíž bodově hodnoceny. Zařazení společenskovědních sborníků do databází WoS není stále příliš frekventované, ale i takové sborníky jsou těmito obory velmi ceněny a jsou nedílnou součástí vědecké práce ve společenských vědách. Jako takové jsou současně významnými výsledky projektů zařazených v CEP, resp. záměrů v CEZ, a musejí tedy být tvořeny a do RIV vykazovány. Tabulka č. 2 Výsledky tvůrčí činnost dle RVVI Vedení PdF MU si uvědomuje, že v oblasti kvality výstupů jednotlivých oborů pedagogické vědy je nutné v budoucnosti vyřešit některé přímo či nepřímo související problémy. Jedná se především o zřetelnější výzkumnou profilaci fakulty a ujasnění jejích výzkumných priorit, zvýšení počtu publikací pracovníků fakulty v prestižních mezinárodních časopisech (prestiž hodnocena nejen z hlediska výše IF), podporu kvalitních výzkumníků v podávání žádostí o mezinárodní výzkumně orientované grantové projekty, zvýšení počtu metodologických disertačních prací a popularizaci pedagogického a didaktického výzkumu ve veřejném prostoru (v médiích, prostřednictvím přednášek pro veřejnost apod.). Etická komise PdF MU nezvažuje ustavení fakultní Etické komise, neboť komise byla zřízena pro celou Masarykovu univerzitu na úrovni Rektorátu MU. V Etické komisi jsou zastoupeni zástupci různých fakult MU - zástupcem PdF MU v Etické komisi je doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc. Etická komise řeší podněty, které informují o porušení Etického kodexu MU. Součástí Etického kodexu jsou také ustanovení týkající se vědy a výzkumu (článek 4.) Etický kodex MU podrobně viz: http://www.muni.cz/general/legal_standards/ethics_code. II. Přehled garantů jednotlivých studijních oborů Pedagogická fakulta přehodnotila personální garance docenty a profesory jednotlivých studijních oborů dle zásad AK 4/2010 a 1/2011. Domníváme se, že v současné době PdF MU splňuje požadavky uvedené v těchto zásadách pro většinu studijních oborů. V některých případech budou garance posíleny o pracovníky, jejichž habilitační řízení bude zahájeno v druhé polovině roku 2013. Informace o garantech studijních oborů realizovaných na PdF MU a společného pedagogicko-psychologického základu jsou součástí přílohy č. 4. Ve zprávě AK z dubna 2011 byl konstatován nedostatek v garancích v oborech na níže uvedených katedrách. PdF MU učinila a dále činí kroky k odstranění těchto nedostatků (přijetím habilitovaného pracovníka nebo podporou vlastních akademických pracovníků při habilitačním řízení). Všichni garanti splňují kritéria stanovená v zásadách AK 4/2010 a 1/2011. Ruský jazyk - garantem studijních oborů realizovaných katedrou je doc. PaedDr. Eva Doležalová, CSc. (dvě pracovnice katedry, dr. Koryčánková a dr. Grenarová, zahájí habilitační řízení v období 2013-2014). Francouzský jazyk - garantem studijních oborů realizovaných katedrou je doc. PhDr. Karel Sekvent, CSc. Docentem působícím na katedře je také doc. PhDr. Naděžda Krsková, CSc. V průběhu roku 2013 (září) zahajují habilitační řízení na FF MU dvě členky katedry, Mgr. Václava Bakešová, Ph.D. a PhDr. Zdeňka Schejbalová, Ph.D. Po ukončení habilitačního řízení katedra počítá s těmito kolegyněmi pro garanci stávajících akreditovaných oborů. Výchova ke zdraví - garantem studijních oborů zabezpečovaných katedrou je doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D. Technická a informační výchova (Informatika) - garantem studijních oborů zabezpečovaných katedrou je doc. Ing. Jiří Hrbáček, Ph.D. Výtvarná výchova - garanty studijních oborů zabezpečovaných katedrou jsou prof. PaedDr. Radek Horáček, Ph.D., doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D. a doc. ak. soch. Jiří Sobotka. Hudební výchova - garanty studijních oborů zabezpečovaných katedrou jsou prof. Michal Košut, Ph.D., doc. Mgr. Ivo Bartoš, doc. Mgr. Vladimír Richter a doc. Mgr. Petr Hala, Ph.D. III. Zpráva o personálním zabezpečení fakulty Fakulta se personálnímu zabezpečení a kariérnímu růstu svých pracovníků věnuje systematicky od roku 2010. Personální zabezpečení, nutné pro realizaci výuky v akreditovaných studijních programech a kvalitní tvůrčí činnost, je na fakultě řízeno prostřednictvím systému managementu - kvality ISO 9001. Základním nástrojem pro tyto aktivity jsou Plány osobního rozvoje obsahující část, kterou vyplňuje sám pracovník, část druhou vyplňuje jeho nadřízený – vedoucí katedry, resp. děkan při společném rozhovoru. Takto sestavený plán je podepsán pracovníkem i vedoucím. Vyhodnocování plánů po uplynutí příslušného období je prováděno opět pracovníkem i nadřízeným společně a následně se připravuje plán nový. Plány osobního rozvoje jsou na PdF MU vnímány jako důležitý nástroj personální politiky vedoucího katedry. Jedná se o formu usměrňování kariérního růstu akademických pracovník, která je lidsky přijatelná a přitom pregnantně vyjádřená. Plány osobního rozvoje jsou zásadním podkladem vedoucímu katedry pro plánování personálního zajištění studijních oborů na několik let dopředu. Personální zabezpečení jednotlivých oborů je také součástí sebehodnotícího procesu, kterým jednotlivé obory periodicky procházejí. V rámci sebehodnocení, které je upraveno Metodickým pokynem pro Vnitřní hodnocení studijních oborů na MU, viz: https://is.muni.cz/auth/do/rect/metodika/stud/evaluace_oboru/doc/metodicky_pokyn_k_vnitrnimu_hodnoc eni_studijnich_oboru_na_MU.pdf je kromě aktuálního stavu analyzováno také personální zajištění jednotlivých studijních oborů. V roce 2013 byly do tohoto procesu zařazeny obory, které jsou realizovány na Katedře francouzského jazyka a literatury, ruského jazyka a literatury a primární pedagogiky tak, aby mělo vedení fakulty a členové uvedených kateder možnost vyhodnotit práci na doporučeních AK z roku 2011. Celkově je personální situace na fakultě uspokojivá. Na PdF MU v současné době působí 263 akademických a 94 neakademických pracovníků. Přijímání nových zaměstnanců probíhá formou výběrových řízení. Většina pracovníků je zaměstnána na dobu určitou. Výjimku tvoří klíčoví akademičtí pracovníci (profesoři a garanti oborů), kteří mají pracovní smlouvy na dobu neurčitou. Většina akademických pracovníků je zaměstnána na úvazek 1,0. Pouze jednotlivci a zejména zaměstnanci staršího věku jsou na vlastní žádost zaměstnáváni na úvazek nižší. O 233 plných pracovních úvazků se dělí 263 akademických pracovníků, většina je tedy zaměstnána na plný pracovní úvazek. Situace v personálním zabezpečení PdF MU - kvalifikační struktura 2011-2013 Personální situace PdF MU je dlouhodobě stabilní. Počet profesorů působících na fakultě je v meziročním srovnání na stejné úrovni. Počet docentů se mezi roky 2011 a 2012 zvýšil o 5 a v roce 2013 je očekáván významný nárůst. Meziročně je zvyšován počet odborných asistentů působících na PdF MU (45,9 % v roce 2011; 46,8 % v roce 2012; 47,8 % v roce 2013). Počet asistentů se naopak meziročně snižuje - viz tabulka níže. Tabulka č. 3 Kvalifikační struktura PdF MU v letech 2011-2013 Situace v personálním zabezpečení PdF MU - věková struktura 2011-2013 Vedení PdF si uvědomuje problematickou situaci ve věkovém složení zaměstnanecké skupiny profesorů a docentů. Aktivní politikou v této oblasti, do které patří např. zřízení fondu habilitačního řízení (příspěvky na habilitační řízení podmíněné 18 měsíční lhůtou pro podání habilitace), se snaží tento trend změnit. Z výsledků níže můžeme pozorovat pozitivní vliv těchto snah. Z hlediska věkové struktury zaměstnanců PdF MU můžeme konstatovat, že průměrný věk všech skupin zaměstnanců - profesorů, docentů, odborných asistentů i asistentů meziročně klesá. Jedinou výjimku tvoří lektoři, jejichž průměrný věk mírně roste. Tabulka č. 4 Věková struktura akademických pracovníků PdF MU dle kategorie AK ve své zprávě požadovala zaměřit pozornost na obory Učitelství ruského jazyka, Učitelství francouzského jazyka a Učitelství pro mateřské školy. Z tohoto důvodu byla v období 2011-2013 uvedeným oborům věnována zvýšená pozornost a podpora (např. ve formě habilitační podpory členům uvedených kateder, možnost přijímání nových pracovníků atp.). Stav a vývoj těchto studijních oborů a pracovišť, které zajišťují jejich realizaci, byl podrobně analyzován v rámci procesu sebehodnocení studijních oborů. Vývoj personální, pedagogické a vědecko-výzkumné situace na pracovištích realizujících výše uvedené studijní obory je sumarizována v následujícím textu a v přílohách 4, 5, 6 a 7. 1. Katedra francouzského jazyka a literatury Personální obsazení v akademickém roce 2012/2013 doc. PhDr. Naděžda Krsková, CSc. doc. PhDr. Karel Sekvent, CSc. Mgr. Guillaume Artus (rodilý mluvčí) Mgr. Václava Bakešová, Ph.D. PhDr. Hana Kyloušková, Ph.D. PhDr. Miroslava Novotná, Ph.D. Mgr. Marcela Poučová, Ph.D. PhDr. Zdeňka Schejbalová, Ph.D. Mgr. Petra Suquet, M.A. Na katedře v současnosti působí dva docenti, pět odborných asistentů a dva asistenti. Garantem studijních oborů katedry je doc. PhDr. Karel Sekvent, CSc. Docentem působícím na katedře na poloviční úvazek je doc. PhDr. Naděžda Krsková, CSc. V průběhu roku 2013 (září) počítají se zahájením habilitačního řízení na FF MU dvě členky katedry. Mgr. Václava Bakešová, Ph.D. předloží v oboru románské literatury práci s názvem Zobrazení prostoru v díle Marie Noêlovà; Suzanne Renaudové, Sylvie Germainové a Christiane Singerové. PhDr. Zdeňka Schejbalová, Ph.D. předloží v oboru románská jazykověda práci s názvem L’aspect orthographique du périodique The Quebec Gazette-La Gazette de Québec au XVIIIe siècle. Po ukončení habilitačního řízení katedra počítá s využitím těchto kolegyň pro garanci stávajících akreditovaných oborů. Do konce roku 2013 by rovněž měla proběhnout obhajoba doktorské práce Mgr. Petry Suquet, M.A. PhDr. Miroslava Novotná, Ph.D. a Mgr. Marcela Poučová, Ph.D. se na zahájení habilitačního řízení aktivně připravují. Všichni členové katedry v aktivním věku pravidelně publikují v souladu s požadavky stanovenými vedením PdF. Soupis tvůrčí činnosti katedry Úplný soupis publikací členů katedry od roku 2008 do roku 2012 (viz příloha č. 5) Vybrané publikace: Monografie: Bakešová 2 monografie Kyloušková 1 monografie Schejbalová 1 monografie Kapitoly v kolektivních monografiích (domácí i zahraniční) Bakešová 3 kapitoly Poučová 2 kapitoly Novotná 1 kapitola Kyloušková 12 kapitol Schejbalová 8 kapitol Články v odborných recenzovaných časopisech Bakešová 6 článků (Opera romanica, Romanica olomucensia, Etudes romanes de Brno, Philologia XXI) Kyloušková 3 články (Lingua Viva) Novotná 2 články (Romanica Olomucensia, Opera romanica) Poučová 1 (Opera romanica) Sekvent 5 (Jazyk a kultúra, Jazykovedný časopis) Schejbalová 4 (Lingua Viva, Studia Romanistica) Členství v projektech a výzkumných záměrech Řešitelka projektu GAČR (Bakešová) Pracovník D1 a D2 ve výzkumném záměru Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, kód MSM0021622443 (Kyloušková; Schejbalová) FRVŠ: Bakešová (2010; 2011), Novotná (2008; 2011), Poučová (2010; 2012). Členství v odborných organizacích Société internationale des études mauriaciennes (Bakešová) Association Marie Noël (Bakešová) Les Amis du Père Castor (Poučová) Central European Association for Canadian Studies (Schejbalová) Organizace mezinárodních konferencí Od roku 2008 pořádá katedra každý sudý rok mezinárodní konferenci. Všechny konference proběhly pod záštitou primátora města Brna pana Romana Onderky, poslední pak rovněž ve spolupráci se Société Internationale des Études Mauriaciennes. 2008 Europe centrale, carrefour des cultures dans la tradition littéraire. 2008. (M. Poučová; M. Novotná; V. Bakešová; M. Červenková) 2010 Europe centrale, carrefour des cultures dans la tradition littéraire II. 2010. (M. Novotná; M. Poučová) 2012 XXVI^e Colloque international François Mauriac J’avais une parole à transmettre. François Mauriac et les autres. PdF MU, Brno. (M. Poučová; V. Bakešová) Spolupráce se zahraničními odborníky V rámci interního projektu MU Zlepšování podmínek pro působení významných zahraničních akademických pracovníků na Masarykově univerzitě navštívili v roce 2011 a v roce 2012 dva zahraniční odborníci: Yvon Houssais z univerzity v Besançonu s cyklem přednášek o dětské literatuře (2011) a Denis Menjot z univerzity v Lyonu s cyklem přednášek o středověké francouzské literatuře (2012). V roce 2013 přednese na katedře cyklus přednášek z didaktiky francouzštiny jako cizího jazyka mexická odbornice Haydée Silva Ochoa. Další francouzští a frankofonní specialisté přijíždějí na katedru v rámci programu Erasmus a v rámci dalších projektů a programů. V posledních letech to byli: 2010 Catherine Chauchard - vedoucí BILIPO (Bibliothèque de la littérature policière), Paříž, Francie, Didier Daeninckx - spisovatel, Francie François Faucher - předseda organizace přátel dětské knihy Père Castor, Paříž, Francie Maryse Cause-Guimbard - vedoucí mediatéky Père Castor, Limoges, Francie Michel Defourny - Univerzita Liège, Belgie Patrick Viret - fotograf a producent společnosti Atlante Productions, Francie 2011 Henri Boyer - Univerzita Paul-Valéry, Montpellier, Francie Stephan Chaudier - Univerzita Sain-Etienne, Caroline Casseville - Univerzita Bordeaux 3. 2012 Abdulmecit Hamidi Univerzita Dicle, Diyarbakir, Turecko Michel Defourny - Univerzita Liège, Belgie 2013 Marie-Odile Hidden - Univerzita Bordeaux 3, Francie Graźyna Vetulani - Univerzita Poznań, Polsko Studentské konference V letech 2008-2010 proběhly na katedře tři studentské konference, ze kterých následně vzešly tři sborníky: 2008 Studentská konference Katedry francouzského jazyka a literatury PdF MU: K metodologické problematice psaní disertačních a diplomových prací. 2009 Studentská konference Katedry francouzského jazyka a literatury PdF MU: Aplikace didaktických zásad v závěrečných písemných pracích z cizího jazyka. 2010 Studentská konference Katedry francouzského jazyka a literatury PdF MU: Literární téma v bakalářských a diplomových pracích. Semináře dalšího vzdělávání Katedra pořádá ve spolupráci s Francouzským institutem v Praze a Francouzskou aliancí v Brně semináře dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků (učitelů francouzštiny). Semináře proběhly v letech 2008 (Techniques et motivations en français) 2010 (Stratégies et pratiques de classe) a 2012 (Approches non formelles en classe de FLE). Na těchto seminářích vystupují jak zaměstnanci katedry, tak hosté z jiných českých univerzit a zahraniční hosté. Učební texty Zaměstnanci katedry pravidelně vydávají aktualizované či zcela nové učební texty. Tyto texty jsou většinou ve shodě s novými výukovými trendy publikovány jako interaktivní učební texty v prostředí Informačního systému MU nebo Moodlinky PdF MU. V současnosti existují studijní opory tohoto typu pro téměř všechny předměty vyučované na katedře např. Francouzština – minulost a současnost (Schejbalová). Z podpory projektu FRVŠ vznikl například v roce 2010 učební text pro předmět Francouzská a frankofonní literatura (Poučová) či v roce 2012 učební text Tvorba autorů ovlivněných křesťanstvím ve francouzské literatuře 19. a 20. století (Bakešová). V rámci spolupráce s Centrem interaktivních a multimediálních studijních opor pro inovaci výuky a efektivního učení vznikla např. testovací aplikace Dril - Tvary passé composé francouzských pravidelných a nepravidelných sloves (Poučová, Vives) atd. Z klasických skript lze připomenout práce doc. Krskové Stručný přehled francouzské gramatiky v tabulkách (2009) nebo Shoda příčestí ve francouzštině (2009). Další aktivity Od roku 2007 existuje na katedře divadelní soubor složený ze studentů a studentek oboru francouzský jazyka a literatura. Pod vedením PhDr. Miroslavy Novotné, Ph.D. nastudovali studenti doposud jedenáct představení, se kterými se pravidelně účastní mezinárodních přehlídek amatérského divadla. V roce 2012 proběhl na PdF MU workshop Týden francouzského divadla s mezinárodní účastí, na kterém vystoupilo několik odborníků na problematiku francouzského dramatu a na problematiku dramatické výchovy v hodinách cizího jazyka. 2. Katedra primární pedagogiky Personální obsazení v akademickém roce 2012/2013: doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. PhDr. Hana Filová, Ph.D. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D. Mgr. Veronika Rodriguezová, Ph.D. PhDr. Zora Syslová, Ph.D. Na katedře v současnosti působí jedna docentka a sedm odborných asistentů. Garantem studijních oborů katedry je doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. V průběhu roku 2013 (září) zahajují habilitační řízení na PdF MU dva členové katedry: Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D.; Mgr. Jiří Havel, Ph.D. Po ukončení habilitačního řízení katedra počítá s tím, že výše jmenovaní kolegové budou garantovat stávající akreditované obory. Do konce roku 2013 odevzdá doktorskou práci Mgr. Petra Vyskočil Marková, doktorandka na KPP a perspektivní členka katedry. Na výuce v oborech Učitelství pro MŠ a Učitelství pro 1. stupeň ZŠ se rovněž podílejí následující akademičtí pracovníci PdF MU: Prof. PaedDr. Radek Horáček, Ph.D. – Interpretace výtvarného umění Prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. – Patopsychologie Pedagogická psychologie Psychohygiena Psychologie vyučování a výchovy Úvod do psychologie Doc. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D. – Speciální pedagogika 1 a 2 Doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc. – Aritmetika 1 a 2 Základy algebry a aritmetiky Seminář k aritmetice Doc. PhDr. Tomáš Čech, Ph.D. – Základy sociální pedagogiky Doc. PhDr. Jiří Dan, CSc. – Aplikační blok z psychologie 1 a 2 Poradenská psychologie Úvod do psychologie a psychologie osobnosti Poradenská a školní psychologie Doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc. – Aplikace techniky 3 – didaktika Doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D. – Souborná zkouška AJ Didaktika 1 a 2 – AJ Doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. – Terénní cvičení k výuce o přírodě a společnosti Didaktika pro výuku o přírodě a společnosti Integrovaný vědní základ (terénní cvičení) Praktikum k didaktice výuky o přírodě a společnosti Doc. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D. – Hra na nástroj 1-4 Doc. PhDr. Eva Minářová, CSc. – Současný český jazyk 5 – stylistika Doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc. – Zimní výcvikový kurz Plavání a bruslení Praktikum z tělesné výchovy Základy turistiky a pobytu v přírodě Teorie a didaktika tělesné výchovy Doc. RNDr. Svatopluk Novák, CSc. – Terénní cvičení k výuce o přírodě a společnosti Praktikum z geografického učiva Základy geografického učiva Doc. Mgr. Vladimír Richter – Hlasová výchova 1 Dějiny hudby 1 a 2 Doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc. – Integrovaný vědní základ 1-2 Doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc. – Školní pedagogika 1 Doc. RNDr. Josef Trna, CSc. – IVZ pro výuku o přírodě a společnosti 1 Praktikum z fyziky a chemie Základy fyzikálního a chemického učiva Terénní cvičení k výuce a přírodě a společnosti Praktikum k výuce o přírodě a společnosti 1 Didaktika pro výuku o přírodě a společnosti Integrovaný vědní základ (terénní cvičení) Praktikum k didaktice výuky o přírodě a společnosti Doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D. – Současný český jazyk 1-2 Doc. PhDr. František Čapka, CSc. – IVZ pro výuku o přírodě a společnosti 3-4 Terénní cvičení k výuce o přírodě a společnosti Praktikum k výuce o přírodě a společnosti 3-4 Tvůrčí činnost katedry primární pedagogiky Všichni členové katedry pravidelně publikují v souladu s požadavky stanovenými vedením PdF MU. Úplný soupis publikací členů katedry primární a dalších vyučujících od roku 2008 do roku 2012 viz příloha č. 6 a publikací dalších akademických pracovníků, kteří se podílejí na výuce pro obory Učitelství pro MŠ a Učitelství pro první stupeň ZŠ, viz příloha č. 7. Vybrané publikace Odborná kniha: Kapitoly v kolektivních monografiích (domácí i zahraniční): Filová: 4 6 kapitol Havel: 3 10 kapitol Horká: 5 15 kapitol Kratochvílová: 14 6 kapitol Pavlovská: 1 7 kapitol Rodriguezová: 1 0 kapitol Syslová: 0 4 kapitoly Šmahelová: 9 3 kapitoly Články v odborných recenzovaných časopisech: Kratochvílová: 2 články (The New Educational Rewiew) Havel; Kratochvílová: 1 článek (e-Pedagogium) Syslová: 1 článek (Pedagogická orientace) Členství v projektech a výzkumných záměrech Pracovníci D1 ve výzkumných záměrech: Škola a zdraví pro 21. století, MSM0021622421 (Horká) Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, MSM0021622443 (Havel; Filová; Kratochvílová; Pavlovská; Šmahelová – D2) Další projekty: Inovace předmětu Souvislá pedagogická praxe (FRVS/235/2013) Petra Vystrčil Marková; Filová Multikulturní výchova cestou výtvarné a dramatické dílny (MSMT-1 771-50/2013-210) Pavlovská Učitel v teorii a praxi (MUNI/A/0714/2012 ) Horká Výzkum školního vzdělávání: vývoj-stav-výhledy (MUNI/B/0800/2012) Horká; Rodriguezová Školní vzdělávání: podmínky, aktéři, kurikulum, procesy, výsledky (MUNI/A/0883/2011) Horká; Kratochvílová Interaktivní divadlo (FRVS/1104/2010) Pavlovská Příprava budoucích učitelů na rozvíjení klíčových kompetencí žáků na jednotlivých úrovních vzdělávání: kooperace, participace, konsekvence (MUNI/A/1024/2010; MUNI/A/1022/2009) Filová; Horká; Pavlovská Problematika kázně na 1. stupni základních škol z pohledu studentů pedagogických fakult (MUNI/41/015/2009) Filová Vnímání osobnosti učitele z pohledu studentů pedagogické fakulty (MUNI/41/026/2009) Filová Storytelling - dovednost učitele ZŠ (FRVS/231/2009) Pavlovská Intervenční techniky a metody DV při práci s žáky se speciálními potřebami ve škole praktické 2 (MUNI/41/003/2009) Pavlovská My, Ty, Oni (MUNI/41/090/2009) Pavlovská Členství v odborných organizacích ČAPV (Kratochvílová) Česká pedagogická společnost (Horká; Kratochvílová) Asociace profese učitelství ČR (Horká; Kratochvílová; Syslová) Sdružení pro tvořivou dramatiku, o.s. (Pavlovská; Rodriguezová) Společnosti SOPHE (Society for Public Health Education) Horká ATEE (Association for Teacher Education in Europe) Horká Organizace mezinárodních konferencí V letech 2008-2012 proběhly na katedře tři konference k tématům: Pedagogická praxe a oborové didaktiky, 2008 (Havel) Dramatická výchova pro děti se speciálními potřebami v kontextu RVP ZV, 2009 (Pavlovská) Škola pro všechny. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v základní škole, 2010 (Havel) Hodnocení a sebehodnocení žáků v primárním vzdělávání – aktuální otázky, perspektivy a výzvy, 2012 (Havel; Kratochvílová) Spolupráce se zahraničními odborníky Katedra primární pedagogiky dlouhodobě spolupracuje především s vysokými školami na Slovensku. K těm patří zejména PdF UK v Bratislavě, PdF UMB v Banské Bystrici, PdF PU v Prešově a FF UCM v Trnavě. Náplní spolupráce jsou vzájemné účasti na konferencích a odborných seminářích a tematické publikace. Dobře se rozvíjí odborná spolupráce na vzdělávacím projektu s Universitou Kazimierza Wielkieho v Bydgoszczi a Universitou Pedagogiky v Krakově (Polsko). Výměna zkušeností z přípravy studentů oboru učitelství primární školy i odborných publikací pravidelně probíhá také s kolegy z V. N. Karazin Kharkiv National University (Ukrajina) a Belgorod State University (Rusko). V rámci pedagogické praxe mají studenti možnost praktikovat v International school of Prague; zkušenosti se vyměňují i s European school Brussels III a se School inspector for Nursery and Primary cycle of the European Schools (SEN inspector for Nursery and Primary cycle). V oblasti dramatické výchovy a divadla je dlouhodobá spolupráce s prof. Johnem Somersem (Univerzita Exeter) a Tonym Goodem (Univerzita New Castel). Semináře dalšího vzdělávání Katedra pořádá ve spolupráci s fakultními základními a mateřskými školami workshopy zaměřené na aktuální témata. Od roku 2009 bylo uspořádáno 14 workshopů. Workshopy byly prezentovány také v zahraničí (Criteria of the assessment – support of the individualization and inclusive environment, Kratochvílová 2011) Péče o zdraví a životní prostředí z pohledu žáků základní školy. In Vzdělávací akce specializačního studia "252" pro koordinátory EV. 2008. (Horká) Zvyšování kvality přípravného učitelského vzdělávání s podporou školských zařízení. In Podpora zvyšování kvality ve vzdělávání v oblasti předškolního a základního vzdělávání. 2011. (Horká) Formální vzdělávání učitelů v ČR se zvláštním zřetelem na SŠ. 2008. (Horká) Formální vzdělávání učitelů v ČR. In Kurz pro učitele z Dolnoslezského vojvodství. 2008. (Horká) § Jak budovat a posilovat roli školy v obci. Pořádající organizace: ZŠ a MŠ Brno, Jihomoravské nám. 2012. (Kratochvílová) § Posilování kompetencí vysokoškolských pedagogů v oblasti inkluzivní pedagogiky. 2013. (Kratochvílová) § Semináře DVPP, např. ve Středisku službě školám, na Slovensku pro Sdruženie pre tvorivú dramatiku atp. (Pavlovská) § Odborné semináře a workshopy pro fakultní cvičné učitele (Havel; Kratochvílová; Pavlovská) Učební texty Zaměstnanci katedry pravidelně vydávají aktualizované či zcela nové učební texty (viz seznam publikací). Tyto texty jsou většinou ve shodě s novými výukovými trendy publikovány také jako elektronické učební texty v prostředí Informačního systému MU nebo Moodlinky PdF MU, např: Škola pro život II (Horká 2009), Studie ze školní pedagogiky (Horká; Filová; Kratochvílová 2009), Pedagogická a psychologická východiska ekologické výchovy (Horká 2009), Studie k předškolní pedagogice (Horká; Syslová 2011), Rozvíjení gramotnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ (Havel 2011), Dějiny předškolní pedagogiky (Šmahelová; Pavlovská; Syslová 2012). Na katedře vznikají učebnice (Havel 2009-12). Další aktivity Členky výkonné redakce časopisu Komenský (Kratochvílová; Rodriguezová) Členka redakční rady časopisu Envigogika (Horká) Členka redakční rady časopisu Tvořivá dramatika (Rodriguezová) Stálým úkolem katedry je posílit oblast pedagogických praxí studentů. Probíhá pravidelné setkávání a další vzdělávání fakultních cvičných učitelů, kteří se podílejí na praktické přípravě studentů. Přínosná je dlouhodobá spolupráce se vzdělávacím zařízením pro environmentální výchovu Lipka v Brně. 3. Katedra ruského jazyka a literatury Personální obsazení v akademickém roce 2012/2013: Doc. PaedDr. Eva Doleželová, CSc. PaedDr. Renée Grenarová, Ph.D., odborná asistentka PhDr. Irina Hobzová, asistentka (bilingvní) PhDr. Simona Koryčánková, Ph.D., odborná asistentka Mgr. Eva Malenová, Ph.D., odborná asistentka Mgr. Natalia Naumova, asistentka (rodilá mluvčí) Mgr. Bc. Oxana Ushakova, asistentka (rodilá mluvčí) externí vyučující prof. PhDr. Ivo Pospíšil, DrSc. prof. PhDr. Danuše Kšicová, DrSc. PhDr. Ljubov Valová (rodilá mluvčí) Mgr. Kristýna Křížová Katedře RJaL se podařilo stabilizovat personální situaci a posílit učitelský sbor o doc. PaedDr. Evu Doleželovou, CSc., která výrazně posílila personální složení katedry a zabezpečila kontinuitu jejího vývoje v oblasti filologického bádání a metodiky výuky. V současné době působí na katedře jedna docentka, tři odborné asistentky a tři asistentky. Jako externí vyučující působí na katedře významná vědecká kapacita v oblasti ruské literatury prof. Ivo Pospíšil z FF MU, který se zároveň podílí na vědecké činnosti katedry. Prof. Danuše Kšicová se podílí na vědecko-výzkumných aktivitách pracoviště a zasedá ve zkušebních komisích katedry.Dr. R. Grenarová a dr. S. Koryčánková v současné době čerpají finanční podporu pro tzv. tvůrčí volno a zahájení habilitačního řízení v letech 2013/14. Do konce roku 2013 se předpokládá ukončení doktorského studia (Ph.D.) Mgr. Bc. O. Ushakové. V roce 2012 zahájily doktorské studium (Ph.D.) na FF MU PhDr. I. Hobzová a Mgr. N. Naumova. Doc. E. Doleželová v současné době garantuje na KRJaL Pedagogické asistentství ruského jazyka a literatury a Lektorství cizího jazyka – ruský jazyk a Učitelství ruského jazyka pro základní a jazykové školy. Doc. E. Doleželová mimo jiné oponuje řadu bakalářských a diplomových prací, zajišťuje kontakty s vysokoškolskými pracovišti v ČR a významně se podílí na výzkumné činnosti v oblasti ruské morfologie a didaktiky ruského jazyka. Soupis tvůrčí činnosti katedry Všichni členové katedry pravidelně publikují v souladu s požadavky stanovenými vedením PdF. Úplný soupis publikací členů katedry od roku 2008 do roku 2012/2013 viz příloha 8. Vybrané publikace: Odborné knihy Grenarová 1 monografie, 3 spoluautorství Koryčánková 1monografie připravovaná k vydání do konce roku 2013 Kapitoly v kolektivních monografiích (domácí i zahraniční) Grenarová 18 kapitol v knize Koryčánková 2 kapitoly v knize Malenová 2 kapitoly v knize Články v odborných recenzovaných časopisech Doleželová – Cizí jazyky (Česká republika) Grenarová - Educational Alternatives (Bulharsko) Koryčánková – Stil (Srbsko), Filologija (Rusko), Tekst.Kniga.Knigoizdanie (Rusko), Věstnik KRAUNC. Gumanitarnyje nauki (Rusko) Malenová – Paradigma (Rusko), Slavica Litteraria (Česká republika), Opera Slavica. Slavistické rozhledy (Česká republika) Ushakova – Opera Slavica (Česká republika) Vyžádané zahraniční přednášky (Rusko, Maďarsko, Slovensko, Španělsko) Grenarová – 6 Koryčánková – 27 Malenová – 10 Naumova – 1 Ushakova - 2 Učební texty (viz příloha soupisu publikací 2012/2013) Vyučující katedry RJaL pravidelně inovují učební texty a interaktivní osnovy s výukovými materiály, které jsou dostupné z Informačního systému MU nebo Moodlinky PdF MU. Členství v projektech a výzkumných záměrech Pracovník D1 ve výzkumném záměru Pedagogické fakulty MU s názvem Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, identifikační kód záměru MSM0021622443 (Grenarová) Pracovník D2 ve výzkumném záměru Pedagogické fakulty MU s názvem Škola a zdraví pro 21. století. Identifikační kód záměru: MSM0021622421. Trvání: 2005-2011 (Koryčánková) FRVŠ: Projekt FRVŠ (2008) Inovace studijních předmětů – Základy ruštiny e-learningový kurz Ruština od počátku (fonetika, výslovnost, gramatika, "knihovnička" studenta) (řešitel Koryčánková, pomocník Grenarová, Cvrková)) Projekt FRVŠ (2012) Praktická cvičení z fonetiky ruského jazyka (Hobzová) Nové podání GAČR v roce 2013 (E. Malenová) Členství v odborných komisích a poradních orgánech členství v Nezávislé odborné komisi – poradního orgánu ministra školství, mládeže a tělovýchovy pro posouzení didaktického testu z Ruského jazyka společné části maturitní zkoušky (2013) – Koryčánková členství v porotě Ústředního kola soutěže v ruském jazyce (2013) – Koryčánková, Naumova členství v porotě a organizace krajského kola soutěže Ars Poetica (2010 – 2013) – všichni členové katedry Organizace mezinárodních konferencí Uspořádání mezinárodní konference Rusko, Rusové a Morava (2013) Uspořádání mezinárodní vědecké konference Aktualnyje problemy obučenija russkomu jazyku X (2012) Uspořádání mezinárodní vědecké konference Aktualnyje problemy obučenija russkomu jazyku IX (2009) Působení v organizačních výborech mezinárodních konferencí – Česká republika, Rusko, Španělsko, Maďarsko (Koryčánková, Grenarová, Malenová, Ushakova) Účast studentů katedry na mezinárodních konferencích 2013 Katedra rusistiky a lingvodidaktiky UK pořádala dne 18. dubna 2013 konferenci Pražská rusistika 2013, která byla určena studentům magisterských a doktorských studijních programů. Katedru RJaL reprezentovaly na konferenci 3 studentky v oblasti filologie, metodiky výuky a literárněvědné analýzy (příprava a odborné vedení - Koryčánková, Malenová) Účast 4 studentek na mezinárodní konferenci Rusko, Rusové a Morava. Katedru RJaL reprezentovaly v oblasti kulturně-historického bádání (příprava a odborné vedení - Koryčánková, Naumova) Spolupráce se zahraničními odborníky Tomská státní univerzita (Rusko) – podepsaná meziuniverzitní a mezifakultní smlouva, společné publikace a vystoupení na konferencích, vedení sekcí, výměna vyučujících a přednášková činnost – děkanka Filologické fakulty prof. T.A.Děmeškinová, proděkanka prof. N.G.Něstěrovová, docentka L.B.Krjukovová Udmurtská státní univerzita v Iževsku (Rusko) – podepsaná meziuniverzitní a mezifakultní smlouva, vystoupení na konferencích, vedení sekcí, výměna vyučujících a přednášková činnost – děkanka Filologické fakulty prof. Je.A.Podšivalovová, doc. I.A.Votjakovová, dr. Je.V. Tuktangulovová Moskevská městská pedagogická univerzita (Rusko) - realizovaný projekt spolupráce na společných výukových pomůckách – prof. I.A. Beljajevová, prof. M.B. Loskutnikovová Europa-Universität Viadrina ve Frankfurtu nad Odrou (Německo) – Erasmus (S. Koryčánková), přednášková a výuková činnost, učitelská mobilita – vedoucí rusistického lektorátu dr. Je. Dormann Univerzity of Pécs (Maďarsko) – Erasmus, publikace ve sbornících z konferencí, přednášková činnost, vedení sekce mezinárodní vědecké konference – doc. V. Végvári, Mgr. K. Rusznak Prešovská univerzita v Prešove – účast na konferencích a publikace ve sbornících – prof. J. Sipko (Inštitút rusistiky, ukrajinistiky a slavistiky), dr. L.Guzi (vedoucí katedry rusistiky a translatologie) Uniwersytet Warszawski (Polsko) – účast na konferencích, publikování v konferenčních sbornících – prof. L. Šipelevič (Rusistický institut) Universidad de Granada (Španělsko) – pravidelná účast na konferencích, publikační činnost ve sbornících – dr. R.G.Tirado vedoucí Ústavu slovanské filologie, viceprezident MAPRJAL Tallinna Ülikool (Estonsko) – přednášková činnost, účast na konferencích – doc. N.Čujkinová, doc. N. Sindeckaja Tartu Ülikool (Estonsko) – přednášková činnost, spolupráce v rámci programu Erasmus, vedoucí katedry RJaL prof. I.P. Kulmoja, doc. S. Jevstratovová Uniwersytet Śląski w Katowicach – přednášková a publikační činnost, účast na konferencích – prof. A. Charciarek Univerzita v Rize – Erasmus učitelská mobilita, přednáškové pobyty, publikace ve sbornících – doc. N. Šroma, doc. R. Kurpniece Organizace dalších přednáškových, odborných a uměleckých aktivit V roce 2012 a 2013 nastudovala Mgr. N. Naumova se studenty KRJaL divadelní vystoupení v ruském jazyce pro celostátní a krajskou přehlídku Ars Poetica, ve které obsadili v obou letech první místo. 2013 KORYČÁNKOVÁ, Simona. Odborná přednáška Mgr. K. Eibenové „Netradiční přístupy v metodice RJ“ – březen 2013. 2012 KORYČÁNKOVÁ, Simona. Přednáškový cyklus doc. L.B. Krjukovové „Analýza textu“ – duben 2012. KORYČÁNKOVÁ, Simona. Odborné přednášky a semináře z ruské lexikologie a praktického jazyka Mgr. A. Dvizovové – říjen 2012. MALENOVÁ, Eva. Setkání s... - Alexej Kudrjavcev (ruský písničkář a muzikant) na KRjaL PedF - prosinec 2012. MALENOVÁ, Eva. Setkání s... - Libor Dvořák (překladatel a novinář) na KRjaL PedF - 9. listopadu 2012. MALENOVÁ, Eva a Simona KORYČÁNKOVÁ. Setkání s... - Mgr. Jiří Klapka (předseda České asociace rusistů) na KRJaL PedF. 2012. MALENOVÁ, Eva. Setkání s... - Milan Dvořák (překladatel a simultánní tlumočník) na KRjaL PedF - 19. října 2012. MALENOVÁ, Eva. Setkání s... - Taťana Šentalinskaja - multimediální přednáška na téma "Russkij folklor" - 18. května 2012. MALENOVÁ, Eva. Setkání s... - Vitalij Šentalinskij - blok přednášek na téma "Russkaja litěratura v epochu sovětskogo terrora" - 18. května 2012. MALENOVÁ, Eva a Simona KORYČÁNKOVÁ. Setkání s... - Mgr. Jiří Klapka (předseda České asociace rusistů) na KRJaL PedF. 2012. 2011 KORYČÁNKOVÁ, Simona. Odborné přednášky z ruské syntaxe doc. L.B. Krjukovové – říjen 2011. 2010 GRENAROVÁ, Renée. Setkání s ... - Olga Kornienko (ruská dokumentaristka, etnografka, kameramanka). GRENAROVÁ, Renée. Setkání s ... - ruská a slovenská básnířka Taťána Kuzovleva a Erika Farkašová. 2010. GRENAROVÁ, Renée. Setkání s ... - Světlana Děrgačeva (ruská malířka, Moskva). GRENAROVÁ, Renée. Setkání s ... - Ivan Hrozný (ruský válečný veterán). Shrnutí Tato kontrolní zpráva byla vytvořena na výzvu Akreditační komise ČR z dubna 2011. Zpráva obsahuje tři části. První část, Zpráva o naplňování závěrů a doporučení AK, byla zaměřena na osm doporučení a závěrů, které AK formulovala ve své hodnotící zprávě z dubna 2011. Druhá část zprávy, Přehled garantů jednotlivých studijních oborů, se věnovala problematice zabezpečení garancí studijních oborů na PdF MU podle kritérií stanovených v zásadách AK 4/2010 a 1/2011. Třetí část zprávy hodnotí Personální zabezpečení fakulty, se zaměřením na situaci na katedrách francouzského jazyka a literatury, primární pedagogiky a ruského jazyka a literatury.