1 Setkání s vyučujícími a oborovými didaktiky z PdF MU v pokusném ověřování praxí MŠMT 23. 10. 2024 - od 15:00 hodin setkání on-line ZOOM 2 Program setkání 23. 10. 2024 1. Společné přivítání, úvodní slovo 2. Představení aktivit provázejících učitelek a učitelů v rámci pokusného ověřování 3. Prezentace zpětné vazby PU na kurzy 4. Spolupráce ve školním roce 2024/2025 - představení oborových didaktik 5. Navázání bližší spolupráce ve skupinách 6. Prostor pro doplňující dotazy 7. Ukončení 3 1. Úvodní slovo RNDr. Hana Svobodová, Ph.D. proděkanka pro strategii a rozvoj Pedagogické fakulty, garantka pokusného ověřování na PdF MU doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. vedoucí Katedry pedagogiky, garantka pedagogicko-psychologického modulu, garantka praxí společného základu Cíl setkání ● vzájemná informovanost o zapojení všech aktérů ● přehled činností v rámci pokusného ověřování, přehled vzdělávacích kurzů na PdF MU ● usnadnění propojenosti vyučujících v pokusném ověřování a didaktiků na PdF MU Změna kontaktní osoby na CŽV 5 2. Představení aktivit provázejících učitelek a učitelů v rámci pokusného ověřování 6 Aktuální informace ● najdete na webu PdF MU - Pokusné ověřování Přehled aktivit bude provázející učitel*učitelka předkládat MŠMT formou jednoduchého výkazu činnosti. ● Tento výkaz slouží k zaznamenávání činnosti přímo každým zapojeným provázejícím učitelem či učitelkou. ● Výkaz bude zásadní podklad pro vyhodnocení pokusného ověřování. ● Odevzdání výkazu 1x za pololetí je pro každého zapojeného učitele či učitelku povinné. 1) Vstupní vzdělání "Lepší provázející učitel - lepší kolega" Provázející učitel*učitelka absolvuje vstupní vzdělávací kurz "Lepší provázející učitel - lepší kolega" zaměřené na rozvoj profesních kompetencí, Standard profesních kompetencí studenta učitelství a poznání pedagogických praxí na PdF MU. Aktuálně nás čeká ukončení podzimních kurzů: Vstupní výcvik pro vyučující na 2. stupni ZŠ a SŠ - 18. 11. 2024 v čase 13:30-17:00, Poříčí 7/9 RUV Vstupní výcvik pro vyučující na 1. stupni ZŠ - 22. 11. 2024 v čase 13:30-17:00, Poříčí 31 Vstupní výcvik pro vyučující v MŠ - 22. 11. 2024 v čase 8:30-12:30, Poříčí 31 Průvodcem kurzu je interaktivní osnova, dostupná i po ukončení kurzu: 2) Průběžné vzdělávání - 20 hodin/školní rok Průběžné vzdělávání se zaměřuje na rozvíjení profesních kompetencí provázejícího učitele*učitelky v souladu se zněním Standardu profesních kompetencí provázejícího učitele. ● neakreditované vzdělávání realizované PdF MU: viz nabídka CŽV - Oborové kurzy provázejících učitelů ● navazuje na vstupní vzdělávání ● je nezbytné absolvovat vždy do konce června aktuálního roku ● zdarma, objednávka se podává přes Obchodní centrum MUNI ● kurzy budou ve čtvrtky na PdF MU, od jarního semestru také úterky Součástí nabídky jsou také workshopy k reflexi praxe (Reflexe praxe pro provázející učitele v podzimním a jarním semestru), v rozsahu 4 hodiny/workshop. Zapište si také tyto workshopy jako součást průběžného vzdělávání: - reflexe pro učitelství 2. stupně ZŠ, SŠ, Spec.Ped.: 8. 1. 2025 a 5. 6. 2025 - reflexe učitelství 1. stupně ZŠ: 22. 5. 2025 - reflexe pro učitelství v MŠ: 11. 12. 2024 *** 3) Provázení studujících na praxi a poskytování zpětné vazby Průběžné vzdělávání se zaměřuje na rozvíjení profesní Provázející učitel*učitelka v rámci pokusného ověřování musí doložit alespoň 30 hodin zpětné vazby, které poskytl*poskytla studujícím PdF MU nad rámec přímé pedagogické činnosti v součtu za školní rok, minimálně alespoň 1 studující. Zpětná vazba znamená, že provázející učitel*učitelka: ● reflektuje průběh vyučovacích hodin, na kterých se studující podíleli výkonem činností obdobných přímé pedagogické činnosti (tandemová výuka, realizace aktivit s dětmi a žáky/žákyněmi v hodině, sledování a vyhodnocování práce žáků/žákyň v hodině apod.); ● poskytuje studujícím zpětnou vazbu na přípravy na výuku i činnost během výuky, seznamuje je s chodem školy, dokumentací, vzdělávacími materiály a dalšími informacemi potřebnými pro kvalitní výkon jejich pedagogické praxe. 4) Další spolupráce Provázející učitel*učitelka v rámci pokusného ověřování spolupracuje další 10 hodin s PdF MU. - v rámci spolupráce s didaktiky*didaktičkami či jinými vzdělavateli z PdF MU se provázející učitel*učitelka podílí na reflexi praxí i své vlastní činnosti provázejícího učitele*učitelky, na evaluaci kvality praxí nebo výkonu účastníka pedagogické praxe, zajištění praxí a souvisejících činnostech. - Mezi další možnosti spolupráce patří např.: ● účast na reflektivních seminářích se studujícími (např. pro UP) ● další semináře nebo besedy na oborových katedrách, participace v seminářích učitelské propedeutiky (školský management, pedagogická komunikace aj.) ● tematické workshopy pro studující ● konzultace závěrečných prací — podpora studujících při realizaci diplomových vzdělávacích projektů ve školní výuce apod. 12 3. Kurzy pro provázející učitele (podzim 23 + jaro 24) – zpětná vazba 13 Pokusné ověřování ̶ Do pokusného ověřování Systému podpory provázejících učitelů bylo ve školním roce: ̶ 2023/2024 zapojeno 84 provázejících učitelů a učitelek z fakultních škol PdF MU ̶ 2024/2025 zapojeno 111 PU ̶ Po prvním roce pilotáže snaha o reflexi a lepší nastavení vzdělávání pro PU ̶ Evaluace: ̶ Hodnocení obsahu vstupního kurzu pro provázející učitele/učitelky z MŠ + Hodnocení práce lektorů vstupního kurzu pro provázející učitele/učitelky z MŠ Většina PU rozhodně spokojen/a Několik „rozhodně nespokojen/a“ u 1. stupně ZŠ spojeno se slovním komentářem ̶ Sebehodnocení provázejících učitelů v mentorských dovednostech před a po absolvování kurzu 14 Sebehodnocení PU v mentorských dovednostech před a po ̶ Z 22 položek vnímají PU v devatenácti zlepšení ̶ vedení studujících k sebereflexi rozmanitými způsoby ̶ stanovování pravidel spolupráce se studujícími ̶ orientace v předmětech učitelského studia ̶ 2 z 22 položek vnímají PU po absolvování kurzu hůře než před jejím absolvováním ̶ korekce sebenáhledu po absolvování kurzu – PU po absolvování kurzu vnímají, že nesledují trendy v pedagogice a psychologii do takové míry, jak o tom byli přesvědčení před absolvováním kurzu 15 Jak jste spokojeni se znalostmi, které jste získali v kurzu? 16 Které kurzy nebo témata kurzů byste chtěli navštívit opětovně? MŠ + 1. stupeň MŠ 1. st. Celkový počet respondentů = 80 z 84 PU MŠ = 18 1. st. = 26 2. st., SŠ = 36 17 Které kurzy nebo témata kurzů byste chtěli navštívit opětovně? 2. stupeň 2. st. Celkový počet respondentů = 80 PU 18 Co se ve vzdělávací nabídce neobjevilo a co byste uvítali? Stupeň Návrh Počet MŠ Individualizace výuky v MŠ 3 Nové RVP - jak vytvořit ŠVP, kolegiální podpora, evaluace 2 Možnost vyzkoušet si získané vědomosti v praxi. Návštěva v jiné MŠ, vzájemné sdílení 2 1. st. Výukové cíle 7 Formativní hodnocení 3 Kurz obsahující nové trendy ve výuce českého jazyka a matematiky 3 Témata ze speciální pedagogiky 3 Práce s různými poruchami chování u dětí, práce se žáky se speciálními potřebami 2 Diferenciace 2 Prvouka 2 Výtvarná výchova pro 1. st. 2 Zajímavé techniky k využití na 1. stupni 2 2. st. Práce s AI v učitelství 6 Badatelské vyučování, podnikavost a tvořivost, učení venku 4 Oborové semináře - např. fyzika, dějepis/historie, psychologie 4 Mentoring 2 Speciální pedagogika - např. možnosti ve výuce čtení v ZŠ speciální; artefiletika atd. 2 19 Jaký typ kurzu z hlediska délky upřednostňujete? 20 Který čas začátků kurzů je pro vás optimální? 21 Jakou formu kurzu upřednostňujete? 22 Doporučení ̶ Doporučení za vstupní vzdělávání ̶ Výhrady k délce vstupního vzdělávání. Většinou účastníci požadovali dlouhodobější výcvik. Ocenili by rozvoj v mentorských dovednostech a poskytování zpětné vazby. S ohledem na povinný rozsah vzdělávání i strukturu vzhledem k rozvíjeným kompetencím nelze rozsah kurzu měnit. Účastníkům se zájmem o rozvoj v mentorských dovednostech a poskytování ZV lze nabídnout kurzy v rámci průběžného vzdělávání. ̶ Jako vhodný se nám jeví souvislý kurz v rozsahu 2,5 dne. Nadále budeme nabízet kurz souvislý. ̶ Účastníci měli výhrady ke konání kurzu v odpoledních hodinách. Někteří by ocenili jeho konání v dopoledních hodinách. Zvážíme tuto možnost pro konání kurzů v průběhu školního roku. Současně bude také kurz nabízen v době prázdnin jako letní škola. ̶ V rámci projektu OP JAK MUNI 4 PREGRAD dojde postupně k propojení kompetenčního rámce učitelské propedeutiky s oborovými rámci, mělo by jít ke sjednocení jejich využívání v rámci praxí. ̶ Doporučení za průběžné vzdělávání ̶ Nabízet také obecnější kurzy dle poptávky účastníků. ̶ Snížit povinnou časovou dotaci na průběžné vzdělávání, neboť časovou zátěž vnímají někteří vyučující poměrně negativně. ̶ Uznávat dlouhodobé výcviky PdF jako průběžné vzdělávání. 23 4. Spolupráce ve školním roce 2024/2025 – představení oborových didaktik 24 25 5. Navázání bližší spolupráce ve skupinách 26 Rozdělení do skupin 1) Přírodní vědy: Biologie/přírodopis Geografie/zeměpis Fyzika, chemie Matematika 2) Humanitní vědy: Český jazyk Historie/dějepis Občanská výchova Hudební výchova Výtvarná výchova Technická a inform. výchova Tělesná výchova a výchova ke zdraví 3) Speciální a sociální pedagogika 5) Pedagogika: Předměty ped-psy modulu (společného základu) 4) Jazyky: Anglický jazyk Francouzský jazyk Německý jazyk Ruský jazyk 6) Učitelství pro 1. stupeň 7) Učitelství pro MŠ 27 Jak si vybrat skupinu 1. Na spodní liště kliknete na BREAKOUT ROOMS (může být i pod nabídkou MORE) 2. Vyberete si skupinu, do které se chcete připojit. Potvrdíte kliknutí na 3. Čas na diskusi ve skupině je 10 minut. Poté se skupiny uzavřou, všichni se automaticky vrátí do hlavní skupiny. 28 Dotazy a ukončení Děkujeme za pozornost. Máte dotazy? Kontaktujte nás…