Platné od jara 2020 Celkem bude student odpovídat na tři otázky, jednu z každého okruhu. Komise vybere jedno libovolné téma (1-15) z každého ze tří okruhů a konkretizuje zadání otázky. Na písemnou přípravu má student cca 30 minut. 1. Místo Logu v antické filosofii. 2. Jádro boje racionalismu a empirismu v novověké filosofii. 3. Dynamické projekty v dějinách evropské filosofie od antiky po novověk (srovnání Hérakleitos, Leibniz, Hegel). 4. Autoři a směry moderní filosofie 19. století (voluntarismus, hermeneutika – Dilthey, pozitivismus, vitalismus, marxismus). 5. Autoři a směry filosofie 1. poloviny 20.století (pragmatismus, existencialismus, fenomenologie, základní témata novopozitivismu a analytické filosofie). 6. Neopragmatismus, hermeneutika - Gadamer, postmoderní filosofie. 7. Dějiny etiky ve starověku. 8. Dějiny etiky ve středověku po osvícenství. 9. Dějiny etiky v 19. století. 10.Dějiny etiky v 20. století. 11.Abrahámovská náboženství (a mytická sumersko-akkadská tradice) 12.Náboženství v Asii, Americe, Africe a Austrálii 13.Pojem a funkce kultury, oblasti kulturního života, funkce umění, dějiny kultury v systému vzdělávání. 14.Charakteristika, porovnání a význam románské, gotické, renesanční a barokní (rokokové) kultury. 15.Charakteristika, porovnání a význam klasicismu (empíru), romantismu (realismu) a vybraných moderních kulturních směrů. 1. Stát (vznik, znaky, funkce vnitřní a vnější). Formy státu a formy vlády. Politická moc. Politický systém. Státní správa a samospráva. Politické strany, hnutí a koalice. 2. Ústava ČR. Legislativa. Exekutiva. Kontrola politické moci. Volby a volební systémy. Volební systém ČR. 3. Přirozená práva člověka. Lidská práva a jejich ochrana na celosvětové a regionální úrovni (charakteristika LP, instituce, dokumenty, ...). 4. Historie evropské integrace (od ESUO k Lisabonské smlouvě); institucionální struktura a principy fungování EU; ČR a EU; brexit; vnější vztahy EU (Afrika, Amerika, Asie...). 5. Teorie demokracie v dějinách politických teorií (Platon, Aristoteles, Alexis de Tocqueville, R. Dahl, S. Huntington, F. Fukuyama, F. Zakaria, J. Habermas; T.G.Masaryk, E. Beneš, J. Pehe). 6. Politické ideologie a jejich vývoj od 17. století do počátku 21. století: liberalismus; konzervatismus; socialismus; anarchismus; fašismus a nacismus; feminismus. 7. Člověk, svoboda, společnost a stát v teoriích liberalismu (J. Locke, F. A. Hayek, F. Fukuyama, R. Dahl, J. Rawls, R. Nozick), v interpretaci existencialistů (J. P. Sartre, K. Jaspers) a v dílech křesťanských teoretiků (J. Maritain, H. Küng) 8. Od teorie elit (N. Machiavelli, V. Pareto, A. Schumpeter) k totalitarismu (K. Popper, H.Arendtová, R.Aron, G.Sartori). 9. Globalizace, nový světový řád a demokracie (Z.Bauman, U. Beck, N.Chomsky, C. Crouch). 10.Peníze, banky a bankovní systém, finanční produkty. 11.Monetární politika ČR. 12.Fiskální politika ČR. 13.Přínos představitelů/směrů z dějin ekonomického myšlení pro ekonomickou teorii před vznikem klasické politické ekonomie (antické Řecko, Řím, scholastikové, merkantilisté, fyziokraté). 14.Přínos představitelů/směrů z dějin ekonomického myšlení pro ekonomickou teorii (klasická politická ekonomie a neoklasické školy). 15.Přínos představitelů/směrů z dějin ekonomického myšlení pro ekonomickou teorii (německá historická škola, keynesiánství, neokeynesiánství, postkeynesiánství, vybrané socialistické teorie). 1. Charakteristika předmoderní (tradiční) a moderní společnosti pohledem (klasické) sociologie – hlavní rozdíly v podstatě obou typů společností (Durkheim, Giddens). 2. Společenská moc – koncepce panství a zdroje autority, formy sociální kontroly, normy, sankce (Weber, Foucault). 3. Socializace, sociální status a sociální role. 4. Kultura, etnikum, národ, národní stát. 5. Sociální reprodukce, stratifikace a nerovnost ve společnosti (mj. Beck). 6. Teorie kapitálů, symbolické násilí, habitus (Pierre Bourdieu). 7. Rodina, její proměny a funkce. 8. Vzdělávací systém, jeho manifestní a latentní funkce. 9. Environmentální etika a filosofie (čeští i zahraniční představitelé). 10.Pojmy ekosystém, biosféra, technosféra. 11.Evoluce antropogenních vlivů na prostředí (od pravěku po současnost). 12.Občanská výchova za I. ČSR (východiska, cíle, osnovy, metodika, Jan Uher a občanská výchova). 13.Občanská výchova po roce 1989 (koncept tzv. etické antropologie a jeho komparace s konceptem „globální výchovy“, Vzdělávací program základní škola). 14.Současné pojetí občanského vzdělávání v ČR (Delorsovy pilíře, vymezení, klíčové kompetence, vzdělávací oblast, obor, tematické okruhy – RVP). 15.Pojetí výukových cílů na příkladu občanské výchovy (kognitivní taxonomie a afektivní taxonomie, vztahy mezi výukovými cíli, formulace, SMART).