Zápis z porady 8.3.2016 Přítomni: Omluveni: Bartošová Fikarová Beran Masopustová Kohoutek T. Krása Lukas Mareš Škubalová Žaloudíková Informační část · Harmonogram porad: 5.4. , 3.5. , 24.5. · Speciální porada k internacionalizaci studia 22.3. v 11.00. (Zvolit strategii prezentace příznivého stavu naší katedry v této oblasti - nejen uspokojivě probíhající výuka v angličtině, ale především teoretický soulad s mezinárodní oborovou úrovní) · Vizitky s vizuálem PedF jsou v řešení – informace shromážděny. · Záznamy publikační činnosti nyní zpracovává Krása, vše má již být v IS. · Poskytnuty informace ke způsobu interního odměňování (budou zveřejněny na Google Discu katedry). · V dubnu očekáváme zadávání PLÁNU dovolených, doporučuje se naplánovat vše i vánoční svátky již nyní. · Proběhne usnadnění organizace činností a odlehčení porad: termíny a pokyny k jednoduchým úkolům se budou zasílat emailem mimo schůze katedry. · Mareš: V průběhu března dojde k rozhovorům o plánech výukových, profesních, tvůrčích (konference, granty, publikace) na další rok až dva. Organizace přes Doodle. · Mareš: připomenutí dodržování maximální délky pracovního týdne 40 hodin · Oborový standard prací se překrývá s pokyny děkana pro psaní závěrečných prací. Bude uspořádána porada k (ukázky závěrečných prací, které považujeme za vynikající, průměrné, ještě vyhovující jsou na Google Disc – zatím jen od Terezy). · Mareš, Žaloudíková - komunikace s Tužilovou ohledně vyjetí seznamů BP a DP (jména vedoucích, rok, šlo by-li i známky z obhajoby?) · Dne 16.3. bude na fakultě zahraniční návštěva (Island, Norsko) - navázání kontaktu se ujímá Bartošová (norské fondy), dle časových možností se připojí Škubalová. Je třeba za katedru promyslet, co nabízíme a co potřebujeme. Krása nabízí téma pohádek z perspektivy kognitivní psychologie. Zvážit možnosti spolupráce v rámci Erasmu! · Dne 17.3. přijedou kolegové z Minnesoty (viz příloha 1 zápisu) – kontakt zajistí Krása, Mareš. (Až budou známy podrobnosti k oběma setkáním - zašle Lukas mailem) · (Žaloudíková) Informace k Erasmu - uzavřena dohoda o výměně učitelů s Polskem, Lodží. Kontaktní osobou je Patrik Štec, lze vyjet na 5 dní - obohacení v oblasti psychosomatické péče. Řešitelská část · Akutní úkol pro garanty - ve čtvrtek 10.3., nejpozději 11.3. poslat sylaby nového společného základu se zapracovanými připomínkami Marešovi. (Kontrola hlavičky, hodinové dotace, jednotlivá témata rozepsat po týdnech. V případě výuky 1x 14 dní vypisovat jako týden 1-2). Úpravy pro prez. i komb.! · Stejný úkol, ale do 24.3. se týká úpravy sylabů pro předměty MŠ a ZS1 (kontrola hodin, cílů vzhledem k cílové skupině, úpravy pro prez. i komb. (forma "konzultace")! Posílat Žaloudíkové. Vzor je v příloze č. 2 zápisu. · Úkol (všichni) - do IS: vložit životopis v ČJ i AJ (lze minimální varianta) a zveřejnit MU i světu, do životopisu připisovat maximálně 20 nejdůležitějších publikací. · Úkol (všichni): do 15.3. doplnit Personálie – formulář G (viz mail kolegy Pospíšila) · Úkol (Lukas): založit složku katedry na Google Discu a zpřístupnit ji členům katedry, zprovoznit Google kalendář (umožnit Sekaninové připomínat úkoly); (Pozn. Pepa: pro ty, kdo nemají gmail bude asi ideální zřídit si jej) · Úkol: doplnit plánované konference googledokument (platí, že katedra proplatí konferenci s aktivní účastí) · Úkol (Lukas): zjistit podmínky zřízení fyzické schránky na katedře psychologie · Úkol (Sekaninová): na nástěnku před katedrou dát ke jménům i funkce na pracovišti (zástupce pro…, tajemnice…) · Úkol (Škubalová, Sekaninová): na nástěnku doplnit informace pro anglicky mluvící studenty (rozvrh) · Úkol (všichni): EVAK vyplnit, neopomět do zdůvodnění uvést vždy alespoň - (pomlčku), v případě, že je zdůvodnění vypsat, tak vypsat krátce. · Úkol (Krása): na webové stránky katedry uvést informace o participaci členů katedry na projektech (příprava či projekty v běhu – bude připravena tabulka na Google Discu). · Úkol (všichni) - utvořit prostor pro jednání a utvoření kapacity pro spolupráci na katedrovém projektu GAČR. TRVAJÍCÍ ÚKOLY · Úkol (garanti): státnicové otázky pro jaro 2016 – je třeba obměnit literaturu (Mareš, Krása, Fikarová). Výhledově k inovaci státnicových otázek: pracovní skupina pedagogů a psychologů, interní diskuse na odborném semináři, vytvoření Doporučeného postupu k přípravě s vyjádřenými očekáváními, doporučenými rozsahy stran z konkrétních publikací. · Úkol dlouhodobý (garanti): všechny kurzy by měly mít e-learningové opory: před moodlinkou, která se bude aktualizovat, se dává přednost interaktivní osnově předmětu v ISu. Lze odkazovat i na dokument ve studijních materiálech. Opora se může sestávat z: dokumentu s rozpracovanými pokyny (rozsahy stran) k doporučené četbě, vybraných textů k četbě, může být doplněná o prezentace, nutné jsou cvičné otázky, rozpracovaný harmonogram odevzdávání úkolů. Vzhledem k internacionalizaci studia doporučit minimálně 1 zdroj v angličtině, který je zároveň v knihovně. · Úkol (garanti + vyučující): všechny kurzy by měly mít testové baterie v ISu. V generování testů pro zkoušení z ISu proškoluje Krása. Záznamové archy se odevzdávají is-technikům, zadání testů se nechávají na katedře. IS-technici dokáží vygenerovat statistiku k obtížnosti již protestovaných otázek. · Úkol (všichni): zvažování akcí (workshopy, odborné semináře) pořádané naší katedrou pro různá publika (akademičtí pracovníci, odborná veřejnost, studující). Nyní v plánu listopadová konference Učíme psychologii. Jarní Odborný seminář katedry psychologie a pedagogiky. Doporučuje se akce plánovat alespoň čtvrt roku dopředu vzhledem k cílové skupině. Zapsala: Škubalová Upravil: Lukas Příloha 1 Brian H Abery ResearchAssociate * Email ::abery001@umn.edu * Phone :: +1 612-625-5592 * Address :: * Institute On CommunityIntegration * Room 111C PtH [map] * 150 PillsburyDr SE * Minneapolis, MN 55455 Brian Abery, Ph.D, istheCoordinatorofSchool-Age Servicesatthe Institute on CommunityIntegration (ICI) and anadjunctfacultymemberwithinthe Institute on ChildDevelopment and School Psychology Programsatthe University of Minnesota. He has beenPrincipalInvestigatorofnumerousprojectsdesigned to enhancetheeducationaloutcomes, socialinclusion, and self-determinationofpersonswithdisabilitiesbothat a national and internationallevel. His internationalworkincludesimplementationofthe Response to Interventionframework in India and theimplementationofInclusiveServiceLearning in CostaRica. Dr. Aberyholds a DoctorofPhilosophy in Educational Psychology and has anextensive background in research, assessment, program development, and evaluationrelated to children, youth, and adultswithdisabilities. Renata Ticha ResearchAssociate DirectorofGlobalResource Center forInclusiveEducation * Email ::tich0018@umn.edu * Phone :: +1 612-624-5776 * Address :: * Institute on CommunityIntegration * 104 PtH [map] * 150 PillsburyDr SE * Minneapolis, MN 55455 Renáta Tichá, Ph.D, has received a DoctorofPhilosophyfromthe University of Minnesota in Educational Psychology, withanemphasis in specialeducationprograms. Sheworks as a ResearchAssociateatthe Institute on CommunityIntegrationatthe University of Minnesota. She has extensiveexperience in thedevelopment and implementationofassessment and interventionmaterialsforchildren, youth, and adultswithdifferenttypesofdisabilities. Shealsoconductsresearch, training, and technicalassistance in this area. Dr. Tichá is co-PrincipalInvestigator on twointernationalprojectsinvolvingchildren and youthwith and withoutdisabilities: the Obama-Singh 21st CenturyKnowledgeInitiative, funded by the United States-India EducationalFoundation; and AssessmentsofStudentswithSignificantDisabilities: A Russia-U.S. Partnership (UPP), funded by theEurasiaFoundation. Dr. Tichá isalso co-editor ofTheJournalofthe International AssociationofSpecialEducation. Příloha 2 D – Charakteristika studijního předmětu Název studijního předmětu Geoinformatikapro geografy Typ předmětu povinný doporučený ročník / semestr 3/2[S1] [L2] [L3] Rozsah studijního předmětu 1p + 1s[S4] hod. za týden kreditů 3 Jiný způsob vyjádření rozsahu Způsob zakončení Zkouška Forma výuky Přednáška a cvičení Další požadavky na studenta Zpracování protokolů, písemná zkouška. Vyučující doc. PhDr. Mgr. Hana Svatoňová, Ph.D. Stručná anotace předmětu Anotace Geoinformatika, geoinformační technologie zahrnuje především geografické informační systémy, dálkový průzkum Země a globální navigační systémy jsou společností využívány pro řadu užitečných úkolů od zásahu záchranné služby, tvorbu a zobrazování map, orientaci v terénu, správu katastru či zpracování vědeckých experimentů. Porozumění geografickým informacím a geografických datům, jejich vyhledávání, zobrazování, interpretace a využívání v praktickém životě, ve vědě a ve vzdělávání je nezbytnou součástí přípravy odborníků v oblasti geografického vzdělávání. Cvičení se soustřeďuje na rozvoj dovedností práce s geoinformačními technologiemi volně přístupnými především prostřednictvím internetu (práce s mapovými servery, portály zobrazujícími letecká a družicová data, aplikace pro tvorbu animací z družicových dat a dat z radaru, aplikace pro chytré telefony). rozbor problematiky geografických informací, geografických dat ve výuce zeměpisu, představení dosavadní školní praxe vztahující se k tomuto tématu, ukázky dobré praxe, ukázky metodických a pracovních listů podporující rozvoj dovedností žáků. Cíle: Studenti si : 1. osvojí základní teorie nutné pro práci s geografickými daty, 2.porozumí principům práce s geografickými informačními systémy(GIS) - ( geografická data, software, hardware) a použití GIS v praxi, 3. porozumí a vysvětlí práci s webovými mapovými servery, jejich využití v praxi, 4.osvojí si základní teorii k problematice dálkového průzkumu Země včetně materiálů DPZ - družicových a leteckých dat a jejich vizuální interpretaci, 5. vysvětlí fyzikální podstatu DPZ 6. zvládnou základní teorii k problematice globálních pozičních systémů,7. jsou schopni pracovat s mapovými servery, vyhledat a využít satelitní a letecká data vizuálně je interpretovat, pracovat s aplikací Google Earth či obdobnými servery, ovládat GPS přístroj s porozuměním. Sylabus přednášek (po týdnech či blocích) 1. a 2. týden: Úvod do geoinformatiky, geoinformační technologie 3. a 4. týden: Geografické informace a geografická data 5. a 6. týden: Geografické informační systémy. Vektorová data. Rastrová data. Povrchy. Analýza dat. Vizualizace dat. 7. týden: Mapové servery 8. a 9. týden: Dálkový průzkum Země, fyzikální podstata, družicová a letecká data, družicové systémy 10. a 12. týden: Globální navigační systémy; shrnutí obsahu předmětu Sylabus cvičení: 1. a 2. týden: Mapové servery - Národní geoportál INPIRE, Česká geologická služba, ČUZAK, práce s mapovými servery, hodnocení mapových serverů 3. a 4. týden Práce s leteckými a družicovými daty, vizuální interpretace, animace. Český hydrometeorologický úřad jako zdroj satelitních snímků a radarových dat, využití ve vzdělávání 5. a 6. týden Google Earth – práce a využití v geografii a ve vzdělávání 7. a 8. týden: GIS on line. Práce s geografickým informačním systémem, s aplikaci ArcGIS on line. 9. a 10. týden: GPS, navigace, chytré telefony a jejich využití ve výuce zeměpisu, 11. a 12. týden ESA a NASA a jejich vzdělávací aktivity Výstupy: Studenti si: 1. osvojí základy teorie nutné pro práci s geografickými daty, dovednost geografická data vyhledávat a interpretovat 2. porozumí principům práce s geografickými informačními systémy (GIS) a použití GIS v praxi, včetně možností využití ve vzdělávacím procesu 3. porozumí a vysvětlí práci s webovými mapovými servery s ukázkami jejich využití ve výuce zeměpisu, 4. osvojí si základní teorii k problematice dálkového průzkumu Země včetně materiálů DPZ - družicových a leteckých snímků, naučí se interpretovat družicová data a účelně je využít ve výuce zeměpisu, 5. zvládnou základní teorii k problematice globálních pozičních systémů, 6. pracují s mapovými servery s porozuměním, 7. pracují se SW ArcGIS on line, 8. pracují s aplikací Google Earth s porozuměním, 9. vizuálně interpretují družicová a letecká data, 10. využívají GPS přístroje a chytré telefony pro navigaci s porozuměním. Informace ke kombinované nebo distanční formě Rozsah konzultací (soustředění) hodin za týden Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů a způsob kontroly Studijní literatura a studijní pomůcky povinná literatura SVATOŇOVÁ, Hana a Lubomír LAUERMANN. Dálkový průzkum Země - aktuální zdroj geografických informací. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2010. 96 s. ISBN 978-80-210-5162-1. SVATOŇOVÁ, Hana a kol. Svět a krajina pohledem z výšky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 115 s. ISBN 978-80-210-6263-4. SVATOŇOVÁ, Hana a kol. Mapujeme v krajině. 1. vyd. Brno: MuniPress, 2014. 116 s. ISBN 978-80-210-6798-1. SVATOŇOVÁ, Hana a kol. Využití navigačních systémů ve školních environmentálních projektech. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 50 s. ISBN 978-80-210-7090-5. Interaktivní osnovy k předmětu, část cvičení : https://is.muni.cz/auth/el/1441/podzim2014/Ze0006/index.qwarp Doporučená literatura: SVATOŇOVÁ, Hana. Jak pracovat s leteckými a družicovými snímky ve škole. Komenský, Brno: Masarykova univerzita, 2013, roč. 138, září 2013, s. 42 - 47. ISSN 0323-0449. ESA school atlas.GeograhyfromSpace. ESA. JÓN, Zdeněk. Geografické informační systémy :návody k používání systému SPANS Explorer. 1. vyd. Ústí nad Labem: UJEP, 1997. 263 s. ISBN 80-7044-170-4. DOBROVOLNÝ, Petr. Dálkový průzkum Země, Digitální zpracování obrazu. 1998. vyd. Brno: MU Brno, 1998. 210 s. ISBN 80-210-1812-7. TUČEK, Ján. Geografické informační systémy : principy a praxe. Vyd. 1. Praha: ComputerPress, 1998. xiv, 424 s. ISBN 80-7226-091-X VOŽENÍLEK, Vít. Geografické informační systémy. 1, Pojetí, historie, základní komponenty. Vyd. 1. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998. 173 s. ISBN 80-7067-802-X. ________________________________ [S1]Ověřit [L2] [L3] [S4]Sloučený předmět, přednáška a cvičení