CŽV: Pedagog volného času: 1. semestr: Exkurze do odborných zařízení - PVCKC_EXK M. Vodičková, 0/0/0 (10 hodin blokově), 2 kr, Ukončení: z. Odkaz pro odevzdání výstupů Popis praxe: Studenti během semestru navštíví s vyučujícím vybraná zařízení a seznamují se s jejich chodem a hlavními činnostmi. Learning outcomes: Na základě absolvovaní jednotlivých exkurzí do vybraných zařízení získají studenti základní přehled o činnostech (volnočasových i výchovných), které mají své specifikum ve vztahu k cílovým skupinám. Seznámí se s posláním daného zařízení, s charakterem cílových skupin, s metodami výchovné práce, s marketingem, základními legislativními a finančními aspekty apod. Požadované výstupy: Osvojení přehledu navštívených zařízení student doloží stručným popisem navštívených zařízení a jednou detailně rozpracovanou kazuistikou vybrané instituce, jehož činnost ho zaujala. Při zpracování vyjde z analýzy dostupných dokumentů (výroční zpráva, výchovné programy, metodiky činností apod.), které rozšíří o vlastní reflexi z dané návštěvy a rozhovoru s příslušnými pracovníky. Kazuistika obsahuje: název zařízení a zřizovatele, popis hlavního poslaní, cílů výchovné (sociální) práce, přehled základních strategií a metod, forem práce, marketingových strategií apod. (cílová skupina, poskytované služby, atd.) Organizační instrukce: Na základě pokynů vyučujících předmětu studenti hromadně navštěvují příslušná zařízení. O návštěvě si vedou podrobné záznamy do svého portfolia (deníku pedagogické praxe). 2. semestr: Pedagogická praxe – PVCKC_PXV L. Gulová, M. Vodičková, 0/0/0 (10 hodin individuální praxe), 2 kr, Ukončení: z. Odkaz pro odevzdání výstupů Popis praxe: Student/ka si vybere instituci nebo občanské sdružení, které se profiluje na výchovu dětí, mládeže nebo dospělých v oblasti volného času a během semestru vede nebo asistuje při vedení vybraných činností. Learning outcomes: Cílem této praxe je osvojení základních dovedností (komunikace s cílovou skupinou, uvádění her a činností, jejich volba ve vtahu k výchovnému cíli, příprava a vedení aktivit) souvisejících s realizací volnočasových aktivit (např. her, ale též rozmanitých činností – dle volby a zájmu studenta/ky). Požadované výstupy: Student/ka na konci semestru předloží stručný popis instituce, ve které působil/a (např. skautský oddíl - družina, školní družina - klub apod.) a ve vztahu k cílové skupině, se kterou pracoval/a. Součástí požadovaného výstupu bude také 5 detailně rozpracovaných příprav na vedení aktivit v rozsahu 2 hodin přímé pedagogické práce (nejlépe vlastní pedagogický deník). Požadovaná struktura: Cíl činnosti, volba metod a prostředků, konkrétní popis her nebo činností vedoucí k požadovanému cíli – vše včetně časového rozpisu. Každá jednotka (kurz) je zakončena vlastní reflexí popisující reakce cílové skupiny a např. vlastní pocity a zhodnocení naplnění cílů kurzu (lekce apod.). Organizační instrukce: Student/ka si na základě vlastního zájmu vybere preferované zařízení a cílovou skupinu, kterou odsouhlasí garant praxe (vyučující). Doporučeny jsou zařízení, ve kterých můžete uplatnit své schopnosti (např. rozvoj konkrétních sportovních nebo turistických aktivit, přírodovědné zájmy – akvaristika, teraristika, rozvoj komunikačních dovedností apod.) Student předloží odsouhlasené přípravy metodikem praxí (ten kdo v praxi realizuje supervizi v daném zařízení) a vyučujícím (garantem praxí katedry). Kde lze praxi absolvovat? Praxe ve výchovně-vzdělávacím zařízení pro volný čas (např.: centra volného času, nízkoprahová zařízení pro děti a mládež, zájmové organizace, dobrovolnické organizace, školní družiny a kluby, internátní zařízení, apod.). Co na praxi dělat? Studenti se v rámci praxe pohybují v prostředí, kde se mohou věnovat různé klientele z řad dětí, mládeže a dospělých, mohou se věnovat klientům ze sociálně znevýhodněného prostředí, popřípadě se zaměří na oblast prevence sociálně patologických jevů. Konkrétní činnosti na praxi souvisejí s výběrem zařízení a cílem praxe, kterou si částečně určuje student sám. Studenti se soustředí převážně na činnosti jako jsou vedení kroužků a zájmových činností, realizace volnočasových aktivit. Vychovatelství 3. semestr: Pedagogická praxe – VY3DC_PEPX L. Gulová, M. Vodičková, 0/0/0 (20 hodin), 4 kr., Ukončení: z. Odkaz pro odevzdání výstupů Popis praxe: Praxe se skládá ze dvou částí, jedna je skupinová, kdy studenti během semestru navštíví s vyučujícím vybraná zařízení a seznamují se s jejich chodem a hlavními činnostmi, a další praxe v rozsahu 10 hodin je individuální, kdy si studenti zvolí vybrané zařízení, do kterého krátce v průběhu deseti hodiny nahlédnou a seznámí se s jeho chodem. Learning outcomes: Na základě absolvovaní jednotlivých exkurzí do vybraných zařízení získají studenti základní přehled o činnostech (výchovně-vzdělávacích), které mají své specifikum ve vztahu k cílovým skupinám. Seznámí se s posláním daného zařízení, s charakterem cílových skupin, s metodami výchovné práce, s marketingem, základními legislativními a finančními aspekty apod. Na konci individuální praxe student prokáže dovednost pedagogické práce s cílovou skupinou a adekvátnost užití edukačních strategií, které jsou s danou edukační činností úzce provázány. Požadované výstupy: Absolvování praxe student doloží stručným popisem navštívených zařízení a jednou detailně rozpracovanou kazuistikou vybrané instituce, jejíž činnost ho zaujala. Při zpracování vyjde z analýzy dostupných dokumentů (výroční zpráva, výchovné programy, metodiky činností apod.), které rozšíří o vlastní reflexi z dané návštěvy a rozhovoru s příslušnými pracovníky. Kazuistika obsahuje: název zařízení a zřizovatele, popis hlavního poslaní, cílů výchovné (sociální) práce, přehled základních strategií a metod, forem práce, marketingových strategií apod. (cílová skupina, poskytované služby, atd.). Součástí záznamů z praxe je i deník individuální praxe, kde student předloží charakteristiku zařízení, popis cílové skupiny, denní záznamy, kritickou reflexi z vlastní praxe, atd. Organizační instrukce: Jedná se o deset hodin přímé práce denně buď v průběhu celého týdne, nebo lze praxi rozdělit do bloků, podle cílové skupiny, se kterou pracují (například se jedná o víkendové aktivity pro děti, mládež, dospělé nebo seniory), případně lze praxi rozdělit do celého semestru (jednalo by se o průběžnou praxi v rozsahu dvou až tří hodin týdně, kdy student dochází do vybraného zařízení, kde pracuje s klientelou, vede kroužek, zájmovou aktivitu atd). Praxi lze rovněž absolvovat v průběhu celého týdne, kdy student/ka pracuje s vybranou cílovou skupinou (kurzy, škola v přírodě, animátorství, praxe v oblasti sociální práce atd.). Studenti po dohodě s garanty praxe osloví zařízení, vyplní smlouvu o praxi a nastoupí na týdenní intenzivní praxi, která předpokládá šest hodin přímé práce s klientem nebo s klienty denně, případně s vybranou cílovou skupinou podle zaměření organizace, v které praxi vykonává. Kde lze praxi absolvovat? Praxe lze vykonávat zejména ve školských a mimoškolských zařízeních, v neziskovém sektoru nebo ve státní sféře. Student by měl realizovat praxi v oblasti sociální pedagogiky, multikulturní výchovy nebo volného času, školní či mimoškolní výchovy atd. Co na praxi dělat? Studenti se v rámci praxe pohybují v prostředí, kde se mohou věnovat různé klientele z řad dětí, mládeže a dospělých, klientům ze sociálně znevýhodněného prostředí, popřípadě se zaměří na oblast prevence sociálně patologických jevů. Konkrétní činnosti na praxi souvisejí s výběrem zařízení a cílem praxe, kterou si částečně určuje student sám. Jedná se o různé spektrum činností realizovaných v rámci MŠ, ZŠ a dalších zařízeních, pedagogické činnosti s dětmi, program pro dospívající, aktivizační činnosti atd.