Projektová v Petra Jůzlová Zopakujte si z minulé přednášky: Jaké jsou znaky INTEGROVANÉ (tématické) VÝUKY? výběr tématu je dán učitelem na základě návaznosti na učivo pro výuku tématu by měl být využit region a jeho zvláštností motivace je vnější, volená učitelem dle věku a zájmům žáků výběr forem ze sociálního hlediska je na učiteli, nejčastěji se využívá skupinová výuka a hromadná výuka s častým zařazováním individuální práce používané metody by měly být co nejvíce činnostního charakteru a využívající nejrůznější informační zdroje (pozorování, pokus, manipulování s předměty/přírodninami, práce s učebnicí/encyklopedií/mapou/atlasem/určovacím klíčem/internetem). výběr učebních úloh je na učiteli v návaznos na výchovně vzdělávací cíle výuky, důle zastoupení různých vědních disciplín (např fyzika, chemie, biologie, geografie, historie) na závěr by mělo dojít ke shrnutí získaných vědomostí s důrazem na vzájemné islosti a anliki dovedností pro každodenní život. jištěných vědomostí a ojektovi INTEGROVANÁ VÝUKA^^^H PROJEKTOVOU VÝUKU vnitřní, téma by mělo vycházet z potřeb zaku, zvolené metody a formy se mohou v průběhu práce na projektu měnit. Cílem projektu je vytvořeni výsledného produktu (knihy, výstavky, dopisu starostovi, ... Projekt by měl pomoci zodpovědět Žákům j otázku stanovenou v úvodu projektu. - více Kratochvílová,.].: Projektová výuka... ■ Úsoěch Droiektu ie závisIV na dobrém a a orqanizovana Zák získava intelektuální znalosti i praktické dovednosti Vyhovuje potřebám a zájmům žáků, ale též pedaqoqickému rozhodnutí učitele Komplexně ovlivňu kovu ■ Vyžaduje od žáka převzetí odpovědnosti za vlastní učení i konz Má praktické zaměření a směřuje k rozvoji životních dovedností (ANALÝZA, SYNTÉZA, ORGANIZACE, KRITICKÉ MYŠLENÍ) Výsledný produkt projektu posiluje smysl učení, důležité je i zaznamenávání průběhu - procesu učení Je založen na týmové spolupráci dětí (SOCIÁLNÍ DOVEDNOSTI) Propojuje život školy se životem obce, širší společnosti Rizi ka projekt ové výuky: náročnost pečlivé přípravy (negativum z hlediska učitele) nároky na manažerské schopnost učite časová náročnost problém hodnocení projektů ealizac žák nemusí být vybaven potřebnými kompetencemi Vhodné podm cas obsah a cí zkušenost , projektu motivace podpora školy a veřejnosti autonomie uCitele kvalitní profesní příprava dělení isko třídění účel projektu iektů: Typy projektu: ■ spontánní žákovské uměle připravené problémové konstruktivní hodnotící cíl- estetická zkušenost cíl- dovednost informační zdroj délka projektu prostředí počet zúčastněnýc způsob organizace volný vázaný krátkodobý střednědobý dlouhodobý školní mimoškolní individuální společné jednopředmětové vícepředmětové Co je pro projekt důležité sobnost manažera sociabilita organizace ežie prezentace Vyspělos organizace: ■ struktura ■ nastavení procesů ■ kompetence Jak definovat projekt vymezit cíl mezit rozsa h y ■ vytvořit harmonogram ■ negativní vymezení ■ vymezit s kým Jak řídit projekt: rozdělit kompete určit pravidl trolovat nce na pozadí projektu je učitel stá učitelem se všemi povinnostmi k Splnění cí Dodržení harmonogramu? Využití zdrojů?- sebereflexe, přínos Jak prezentovat projek konferenCní přednáška jednoduc plakáty há p ublikace sto letí J. Dawey W. H. Kilpatrick V. Příhoda 6O. léta- návrat projektové výuky 90. léta- objevuje se i v Čechách ■ A co dnes O d Národní program rozvoie vzdělávání RVP Z ŠVP ké republice V Souča " kty Krajina za školou Všechny tváře města Co by tomu řekl Napoleon Malý princ Badatelé v Africe Přijede k nám Harry Potter Hlavou k výbuchu Mé zkušen Půd Strom Hrnečku vař Ptačí budky Co můžeš potkat v lese- vrstevnické učení (9. ročník - 3., 4. ročník) Po stopách vydry-ITV N ni svůj stní projek název 1 11 rmonogra prostředky účastníci mezipředmětové vztahy dovednosti návrh řešení m I