ÚVOD & LEGENDA Výhodou zeměpisu je možnost používání map. Čas od času se totiž potřebujeme dozvědět nějaké informace o různých místech. Nejčastěji se nejdříve podíváme, kde to či ono místo leží, tedy kde je. K tomu nám stačí jedna mapa. Pokud chceme získat informace nejen o místě, ale i vlastnostech onoho místa, potřebujeme map víc, proto použijeme atlas. Atlas, který si Ti dostal do ruky, je trochu jiný, než většina školních atlasů, které znáš. Ráda bych Ti na tomto místě vysvětlila, jak můžeš s tímto atlasem pracovat. Jistě jsi se již setkal v nižších ročnících s různými typy map. Tento atlas se liší v tom, že Ty si můžeš mapy i sám vytvářet. Kapitoly jsou od sebe barevně odděleny, aby se Ti lépe orientovalo. Přehledný seznam a webové odkazy ke cvičením jsou uvedeny na začátku atlasu. Podívejme se na činnosti, které můžeš s tímto atlasem realizovat. ^ Pracovat s foliemi a vytvářet si tak vlastní mapy, ze kterých budeš moci vyčíst ^ další informace Ä Nalézat v mapách odpovědi na otázky, které jsou uvedeny v atlase nebo které Ti zadá # vyučující. ^ Vyhledávat samostatně na internetu další informace k jevům, které jsou zobrazeny na ^ mapách. 0 Poznávat krajinu pomocí fotografií a vytvářet si tak vlastní závěry. # Interpretovat a samostatně tvořit grafy. # Spolupodílet se na tvorbě map zobrazených v atlase. Při práci s tímto atlasem se budeš opakovaně setkávat s následujícími kartografickými značkami: • krajské město — hranice státu - hranice krajského města — vodní tok — hranice kraje UŽITEČNÉ ODKAZYA JINÉ ZDROJE.......................................-................-4 PŘÍRODNÍ POMĚRY.............................................................-................-5 GEOMORFOLOGIE..............................................................-.............6 - 7 • GEOLOGIE___________________________________________________________________________________________8 • PŘEHLED...............................................................- 9 TĚŽBA NEROSTNÝCH SUROVIN............................................................-10 • ENERGETIKA..............................................................-................-......-11 VODSTVO.......................................-.........................-...................12-13 • PODNEBÍ____________________________________________________________________________________________14 • PŮDY...........................................................-................ 15 ZEMĚDĚLSTVÍ...........__.............................................-................--16 - 17 • OBYVATELSTVO A SÍDLA........................................................-.......-18 - 22 • KRAJINA...............................................-................-.....................23-25 HOSPODÁŘSTVÍ.....................................................-......................26 - 29 HOSPODÁŘSKÉ UKAZATELE....................................................-......30 - 32 • DOPRAVA.......................................................-................-............33-35 CESTOVNÍ RUCH.......................................................-................-........36 OCHRANA ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ________________________________________________________37 • ADMINISTRATIVNÍ ČLENĚNÍ...........................................................-......38 • EVROPA......................................................-................................39-40 UŽITEČNÉ ODKAZY A JINÉ ZDROJE Odkazy na webové stránky ze cvičení Barva kolečka odpovídá barvě kapitoly, ke které úkol patří. # Geografický portál Zeměpis.com http://www.zemepis.com/gpcr.php i Google Earth http://www.google.cz/intl/cs/earth/ # České dědictví UNESCO http://www.unesco-czech.cz/ # Jízdní řády http ://j izd n i rady. id nes. czl # Prague Airport http://www.prg.aero/cs/informace-o-letech/destinace-a-aerolinky/ Zdroje fotografií Pořadí zdrojů odpovídá pořadí fotografií v atlase. Šumava ubytování v přírodě Řeka Labe Vranov nad Dyjí Geocaching Visit Jižní Čechy Na vzduchu Krušnohorsky myslet, žít a snít Gymnázium Vlašim Lidovky Praha-hlavní město Czech Tourism České dálnice Atom info Česká společnost pro větrnou energii Žatecký a Lounský deník Snižujeme Region iDNES FlyFOTO Blažím České noviny 4 PŘÍRODNÍ POMĚRY ČESKÉ REPUBLIKY Přírodní poměry (v m n. m.) Pracuj s mapou Pozorně si prohlédni tuto mapu. Jde o fyzicko-geografickou mapu, to znamená, že jsou v mapě znázorněny nížiny, pohoří a řeky. Krajská města nám pouze pomáhají se v mapě orientovat. K této mapě se budeš vracet v průběhu celé práce s atlasem. 1. Najdi v mapě nejvyšší horu České republiky. Jaký je její název? Ve kterém pohoří se nachází? 2. Nalezni v mapě nejnižší bod České republiky. Kde se nachází? Pokus se odůvodnit, zda poloha nejnižšího bodu České republiky ovlivňuje říční síť. 3. Nalezni pět nejvyšších vrcholů České republiky a vypiš si jejich nadmořské výšky. Stejný postup opakuj, ale s nejnižšími místy v České republice. Ze získaných údajů vypočítej aritmetický průměr. 4. Získanou hodnotu porovnej s hodnotami států uvedenými v tabulce. Stát Nizozemí Rakousko Švýcarsko Finsko Andora Mongolsko Austrálie prům. nadm.výška [m n.m.] 10 900 1300 152 1996 1580 330 5. Na internetu nalezni průměrnou nadmořskou výšku České republiky. Proč se tento údaj liší od čísla Tebou vypočítaného? 5 GEOMORFOLOGIE GEOMORFOLOGICKÉ ČLENĚNÍ 0 20 40 60 80 km Zdroj: Česká informační agentura životního prostředí SYSTÉM SUBSYSTÉM PROVINCIE SUBPROVINCIE HERCYNSKÝ HERCYNSKÉ POHOŘÍ ČESKÁ VYSOČINA Šumavská Poberou nská Krušnohorská Krkonossko-jesenická Česko-moravská Česká tabule EPIHERCYNSKÉ NÍŽINY STŘEDOEVROPSKÁ NÍŽINA Středopolské nížiny ALPSKO-HIMALAJSKÝ KARPATY ZÁPADNÍ KARPATY Vněkarpatské sníženiny Vnější Západní Karpaty PANÓNSKA PÁNEV ZÁPADOPANONSKÁ PÁNEV Vídeňská pánev Pracuj s mapou 1. Které geomorfologické subprovincie patří do České vysočiny a které do Západních Karpat? 2. Kde se na mapě nachází Západopanonská pánev a kde Středoevropská nížina? Pracuj s mapou Přírodních poměrů ČR a mapou Geomorfologického členění. 3. Která pohoří patří do České vysočiny a která do Západních Karpat? 4. Jakých nadmořských výšek dosahují pohoří v České vysočině a jakých v Západních Karpatech na území České republiky? 5. Jaké útvary přiléhají k hranici mezi Českou vysočinou a Západními Karpaty? 6 Pracuj s fotografiemi a internetem Vzhledem k tomu, že Česká vysočina a Západní Karpaty jsou rozsáhlá území, nacházejí se i na územích jiných států. Není tedy možné je charakterizovat pouze ukázkou dvou míst. My využijeme pohledy na nejvyšší vrcholy provincií pouze k tomu, abychom získali alespoň rámcovou představu, ale budeme si pamatovat, že jsme určitě nepostihli všechny tvary reliéfu. K lepší představě využij službu Google Earth. 1. Všímej si rozdílů ve sněhové pokrývce. 2. Pozoruj sklon svahu. 3. Sleduj úroveň zalesnění. 4. Všímej si tvaru hřebenů. 5. Porovnej orientaci fotografií z Google Earth s fotografiemi v rozích. 7 Pracuj s mapou 1. Jaké typy hornin se nacházejí na území Prahy? Pracuj s mapou Geologické stavby a mapou Přírodních poměrů ČR. 2. Jaké horniny se nacházejí na Českomoravské vrchovině? Pracuj s mapou Geologické stavby a mapou Geomorfologického členění. 3. Na území které geomorfologické subprovincie se převážně vyskytují jen horniny mezozoika? 4. Jaké horniny se vyskytují na území geomorfologické oblasti Západní Vněkarpatské sníženiny? 5. Jaké horniny se nacházejí v geomorfologické provincii Česká vysočina? 6. Která z geomorfologických provincií, Česká vysočina a Západní Karpaty, má rozmanitější skladbu hornin? 7. Legenda mapy Geologická stavba je seřazena dle stáří hornin. Která z geomorf. provincií, Česká vysočina a Západní Karpaty, má horniny většího stáří? Pracuj s mapou Geologické stavby a mapou Těžby nerostných surovin. 8. V těsné blízkosti jakých hornin se nalézá těžba černého uhlí? 8 PŘEHLED Pracuj se schématem Na Zemi jsou všechny jevy provázané. Každý jev ovlivňuje jevy ostatní. Ani v hospodářství tomu není jinak. Toto schéma Ti pomůže pochopit, jaké jevy spolu souvisí. V červených rámečcích jsou jevy, které nalezneš v mapách tohoto atlasu. Vyobrazení odpovídá zvolené značce v atlase. 1. Jaké produkty můžeme vyrobit z technických plodin? 2. K čemu se využívá uhlí? 3. Jaká odvětví jsou ovlivněna výzkumem? 4. Jaká odvětví ovlivňují automobilový průmysl? 5. K výrobě jakých produktů mohou být využity zpracované kovy? 6. Jak se dostane zemní plyn do tepelných elektráren? 7. Co všechno řadíme dle schématu mezi služby? Primér: Těžba Produkce ropy Ropovod Sekunder: Sekunder: Výroba Výroba el. energie Těžba železné rudy O Těžba rud slitin kovů Těžba uhlí O Těžba bauxitu Produkce zemního plynu Plynovod Tepelná elektrárna Primér: Zemědělství r Obnovitelné přírodní zdroje W Živočišná produkce Produkce obilí Vodní elektrárna w Tavíma hliníku j TT Technické Textilní plodiny průmysl Potravinářský průmysl Terciér: Služby <- n 6 —) ► Chemická úprava ropy Chemikálie ka^alinyjlash Farmaceutický průmysl Zdravotnictví ft O r Tavíma rudy v ocelárnách w Zpracování kovu w Stavba lodí »5 Strojní průmysl Automobilový průmysl Výzkum a ■ rozvoj Finanční služby Služby Obchod a maloobchod Ú Biotechnologie Media Kultura T TĚŽBA NEROSTNÝCH SUROVIN TĚŽBA NEROSTNÝCH SUROVIN v rnrp 9014 Těžba nerostných surovin webové stránky těžebných společností Pracuj se mapou 1. Ve kterém kraji ČR se těží černé uhlí? 2. Ve kterém kraji ČR se těží uran? 3. Které suroviny se těží pouze v bezprostřední blízkosti řek? Pracuj s mapou Geomorfologického členění a mapou Těžby nerostných surovin. 4. Ve které geomorfologické provincii se těží černé uhlí a ve které hnědé? Pracuj s fotografiemi Na fotografiích je vidět rozdíl mezi hlubinnou těžbou černého uhlí na Ostravsku a povrchovou těžbou hnědého uhlí na Mostecku. 1. Vysvětli, proč se černé uhlí těží jiným způsobem než hnědé. 2. Uveď klady a zápory těchto dvou typů těžby. 10 ENERGETIKA ENERGETIKA v roce 2014 Nová Ves v Horách Kryštofovy Hamry -f" Meděnec "- \ 4. Typy elektráren 4 jaderná tepelná (instalovaný výkon nad 200 MW) £ vodní (instalovaný výkon nad 10 MW) větrná (instalovaný výkon nad 5 MW) ^ solárn i (instalovaný výkon nad 4 MW) Produktovody plynovod ropovod 0 20 40 60 80 km Zdroj: Skupina ČEZ: Mapa elektráren, Energetický regulační úřad: Výběr elektráren Pracuj s mapou 1. Jaké typy elektráren jsou na fotografiích? Ukaž dané typy na mapě. 2. Jak se jmenují ropovody vedoucí přes ČR? 3. Jsou na mapě zobrazeny všechny elektrárny, které se v ČR nacházejí? Vysvětli důvody své odpovědi. Pracuj s mapou Evropy. 3. Zakresli do mapy průběh ropovodů Družba a Ingolstadt mimo území ČR. Využij internet. Od kterých států odebírá Česká republika ropu? Pracuj s mapou Přírodních poměrů ČR a mapou Energetiky. 4. Má některý typ elektrárny specifické požadavky na svoji polohu (vodní toky, pohoří, geologie,...)? 11 VODSTVO VODSTVO Vodstvo vodní tok -významný vodní tok vodní plocha | územní ochrana vod 0 20 40 60 80 km Zdroj: Česká informační agentura životního prostředí Pracuj s mapou 1. Které vodní nádrže mají nejvétší rozlohu? 2. Která řeka je nejdelší na území Moravy a která na území Čech? 3. Ukaž na mapě útvary (jezero, soutok,...) z fotografií. 4. Pomocí internetu urči přesně, o který vodní tok nebo plochu jde. Nápovědou Ti může být, že se jedná o známá místa. ... BÉlfiř 12 Pracuj s mapou a fotografiemi Pracuj s mapou Evropy. 5. Zakresli si do mapy Evropy, jak pokračují toky Labe, Moravy a Odry mimo území ČR. Pracuj s mapou Přírodních poměrů ČR a mapou Vodstva. 6. Jaké geografické charakteristiky určují směr toku řeky? 7. Zakresli si do mapy rozvodnice mezi úmořími. Přes která pohoří vedou? 8. Na kterém vrcholu v České republice se nachází hlavní evropské rozvodí? Pracuj s internetem. Pracuj s mapou Vodstva. 9. Rozhodni pomocí nadcházejícího obrázku, které typy říční sítě se u nás vyskytují a ukaž je na mapě. Typy říčních sítí peiwita prstencovita \ radiální vějírovitá asymetrická šipovirá 10. Na fotografiích můžeš vidět Kampu v Praze, jak vypadala při povodních v roce 2002 a jak vypadá dnes. Vysvětli, čím je ovlivněn vznik povodní. Jaké jsou jejich následky? 11. V obrázku Typů říčních sítí seřaď jednotlivé typy dle toho, jak se potkávají povodňové vlny od nejméně rizikových k nejvíce rizikovým. Praha: Kampa, srpen a: Kampa, srpen, 2014 13 PODNEBÍ Pracuj s mapou Zakresli do slepé mapy Evropy klimatické pásy. Který klimatický pás prochází přes území České republiky? Jaké další státy mají podobné klimatické podmínky jako Česká republika? PODNEBNÉ OBLASTI Mírný pás Liberec velmi teplá oblast teplá oblast mírně teplá oblast chladná oblast velmi chladná oblast 0 20 40 60 80 km Zdroj: Česká informační agentura životního prostředí Pracuj s mapou 1. Kolik typů klimatu mírného pásu se v ČR vyskytuje? Pracuj s mapou Přírodních poměrů ČR a s mapou Podnebných oblastí. 2. Co mají společného velmi teplé klimatické Klima Evropy oblasti? 3. Kde se nacházejí chladné klimatické oblasti? 4. Dokážeš teď odvodit, čím je ovlivněn výskyt jednotlivých typů podnebí? 5. Můžeš říci, že dva státy mají stejné klimatické podmínky jen na základě toho, že se oba nacházejí v mírném klimatickém pásu? Pracuj s mapou Klima Evropy. 6. Z minulých ročníků víš, jaké klima převládá ve vyznačených oblastech. Jak nás to ovlivní, pokud bude proudit vzduch z těchto oblastí? 14 1. Jaké typy půd se nacházejí v ČR? 2. Který typ půd se nachází pouze v blízkosti řek? 3. Který typ půd je dle mapy zastoupen nejméně? Pracuj s mapou Velkoplošných chráněných území a s mapou Půd. 4. Rendziny se vyskytují v typické oblasti. Jak se tato oblast nazývá? Pracuj s mapou Přírodních poměrů ČR a mapou Půd. 5. V jakých oblastech se vyskytují černozeme? 6. Ve kterých oblastech se vyskytují podzoly? 7. Má vertikální členitost vliv na výskyt půdních typů? Pracuj s mapou Podnebných oblastí a mapou Půd. 8. Je výskyt půdních typů ovlivněn podnebím? Uveď svoje důvody. 15 ZEMĚDĚLSTVÍ ZEMĚDĚLSTVÍ v roce 2012 Hospodářská zvířata Plodiny y drůbež CP ovce ^j} vinná réva koně £íjp prasata ^ zelenina W skot C§3 řepka len ^ obiloviny píka chmel Dstrav Zemědělské výrobní oblasti I kukuřičná řepařská brambora řská horská 0 20 40 60 80 km Zdroj: CSU: Souhrny zemědělský Účet2012 Zeměpis II. díl Česká republika Pracuj s mapou 1. Jaké zemědělské výrobní oblasti se nacházejí v ČR? 2. Která plodina se v CR pěstuje nejvíce? 3. Ve kterých zemědělských výrobních oblastech se chovají ovce? 4. Která zemědělská výrobní oblast má největší rozlohu? Pracuj s mapou Přírodních podmínek ČR a mapou Zemědělství. 5. Ve kterých oblastech, v rámci vertikálního členění, se pěstuje zelenina? 6. Kde se, v rámci vertikálního členění, chovají kozy a ovce? 7. V jaké nadmořské výšce se nachází řepařská oblast? 8. Jak spolu souvisí nadmořská výška a zemědělství? 9. Jaké přírodní podmínky potřebuje nejvíce pěstovaná plodina v ČR? Pracuj s mapou Podnebných oblastí a mapou Zemědělství. 10. Jaké je převládající podnebí v horských oblastech? 11. Které plodiny potřebují ke svému růstu nejvíce tepla? 12. Je zemědělství ovlivněno podnebím? Vysvětli jak. 16 Pracuj s fotografií Na fotografii jsou zobrazeny plužiny na hranicích s Rakouskem. Plužinyjsou pozemky, které jsou využívány k zemědělským účelům. Jistě si všimneš, že se mezi sebou liší.To je způsobeno historickým vývojem. 1. Na fotografii má Česká republika jiný typ plužiny než Rakousko. Na základě této informace vyznač do fotografie hranice mezi Českou republikou a Rakouskem. 2. Porovnej rozlohu plužin a vysvětli, čím je způsobena tato rozdílnost. 3. Vyznač na fotografii obce. Kolik jich je? 4. Vyznač vodní toky a plochy. Jedná se o dobře zavlažované území? 17 OBYVATELSTVO A SÍDLA Pracuj s fotografiemi V České republice jsou dva základní typy sídel: městská a venkovská. Pomocí fotografii popiš, v čem se liší a co mají oba typy společného. 1. Všímej si velikosti a uspořádání sídla. 2. Urči, k čemu slouží vyfotografované objekty. 3. Zajímej se o vzhled okolí sídla. 4. Pozoruj dopravní síť. 5. Přemýšlej, které služby může dané sídlo nabízet svým občanům. 18 sídelní struktura v roce 2012 Míra urbanizace - podíl městského obyvatestva (v %) Velikost obce dle počtu obyvatel (v obyv.) • 20 000 - 25 000 © 45 001 - 90 000 25 001 - 30 000 0 90 001 - 200 000 30 001 - 45 000 (vi 200 001 - 500 000 fb 500 001 - 1 300 000 Opava .Ti '% Orlová /^n > Karviná QäM*{^& český Frýdek-Místek00 "QTěšín Olomouc Knnřiunif.e HaviřovTřmec G) Prostějov^ J Přerov Valašské Meziříčí \ O O, < Vsetín Blansko '--J ' => Vyškov c Zlín 0Kroměříž Brno 20 40 60 80 km Zdroj: ČSÚ: Počet obyvatel v obcích pozn.: městské obyvatelstvo v obci nad 2 000 obyv. Pracuj s mapou 1. Ve kterém městě žije nejvíce obyvatel? 2. Ve kterých krajích je nejvyšší míra urbanizace? 3. Jak spolu souvisí míra urbanizace a velikost obce podle počtu obyvatel? Pracuj s mapou Přírodních poměrů ČR a s mapou Sídelní struktury. 4. Je možné nalézt společné fyzicko-geografické charakteristiky pro města s nejvyšším počtem obyvatel? Všímej si rozložení pohoří, nížin a významných vodních toků. Pracuj s mapou Těžby nerostných surovin, se všemi hospodářskými mapami a s mapou Sídelní struktury. 5. Nachází se v blízkosti měst s nejvyšším počtem obyvatel naleziště nerostných surovin nebo významná výroba? Vysvětli, z jakého důvodu se na toto ptáme ve spojení s velikostí obcí dle počtu obyvatel. 19 OBYVATELSTVO A SÍDLA HUSTOTA ZALIDNĚNI v roce 2012 Pohyb obyvatel (v obyv.) ĽUD Liberecký kraj ■ I Královehradecký kraj Karlovarský kraj ĹdXJ Pardubický kraj Hustota zalidnění (v obyv./knrť) 0 90 150 230 32 000 16 000 0 J přistěhovalí | vystěhovalí ] narození zemřelí -r-j rj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj [fl . I Zlínský kraj Jihomoravský kraj 1 : 2 500 000 0 20 40 60 80 km Zdroj: CSU: Verejná databáze acuj s mapou 1. Ve kterých krajích je nejvyšší hustota zalidnění a ve kterých naopak nejnižší? 2. Ve kterých krajích převažuje porodnost nad úmrtností? 3. Do kterých krajů se více obyvatel přistěhovalo než vystěhovalo? 4. Pocházejí všichni obyvatelé, kteří se přistěhují do krajů, z České republiky? Své tvrzení vysvětli. Pracuj s mapou Přírodních poměrů ČR a s mapou Hustoty zalidnění. 5. Je možné nalézt společné fyzicko-gegrafické charakteristiky pro kraje s nejvyšší hustotou zalidnění? Všímej si rozložení pohoří, nížin a významných vodních toků. Pracuj s mapou Podnebných oblastí a s mapou Hustoty zalidnění. 6. Je hustota zalidnění ovlivněná podnebím? Pracuj s mapou Sídelní struktury a s mapou Hustoty zalidnění. 7. Ovlivňuje velikost sídel hustotu zalidnění v daném kraji? Vyber si jeden kraj a vysvětli na něm své tvrzení 20 Věkové složení obyvatelstva ČR v roce 2012 muzi zeny 470 376 v tis. osob věková skupina 376 470 v tis. osob Předpokládané věkové složení obyvatelstva ČR v roce 2050 muzi zeny 376 470 v tis. osob věková skupina v tis. osob 1. Ve které věkové skupině bylo v roce 2012 nejvíce mužů a ve které žen? 2. Podívej se na graf pro rok 2050. Bude stále nejvíce mužů a žen v té stejné věkové skupině? 3. Popiš rozdíly mezi věkovým složením v roce 2012 a 2050. - dožijí se lidé vyššího věku? - bude více dětí? - bude více ekonomicky aktivních obyvatel? 4. Urči typ věkové pyramidy pro české obyvatelstvo v roce 2012 a 2050. Co z toho plyne? 5. Urči možné následky, pokud by se česká populace opravdu takto vyvinula. - přibylo by škol a školek? - kolik by bylo pracujících? - v kolika letech by šli lidé do důchodu? - bude více osob pobírat starobní důchod? - změní se nějak důchody? - přibude domovů pro seniory? - změní se volnočasová nabídka obcí? Věk Typy věkových pyramid I dětská složka O složka ekonomicky aktivních ' složka lidí v důchodovém věku 50 15 progresivní typ stacionární typ regresivní typ 21 OBYVATELSTVO A SÍDLA Pracuj s grafy Složení obyvatel dle národnosti v roce 2011 4,0% 1,4% 5,0% 25,3% 64,3% česka ■ neuvedeno moravská ostatní ■ slovenská V některých případech potřebujeme znát o obyvatelstvu více informací, než jen jeho počet. Takové informace jsou například.: věk, pohlaví, náboženské vyznání, rodinný stav... V České republice tyto údaje shromažďuje a analyzuje Český statistický úřad. Většina údajů je volně přístupná veřejnosti na jeho webových stránkách www.czso.cz. K čemu je to dobré? Například: Pokud pan starosta nějaké obce ví, kolik má v obci dětí ve věku 3-6 let, zjistí, že musí otevřít ještě jednu školku. Zamysli se a vymysli další příklady. Srovnej grafy Složení obyvatel dle národnosti se svoji třídou (školou, obcí,..) 1. Pokus se zjistit, jakou mají Tvoji spolužáci národnost. Z výsledků vytvoř graf. 2. Srovnej Tebou získané výsledky s grafem tady uvedeným. 3. Vymysli si vlastní graf. Můžeš se ptát třeba na to, kdo má doma jaké zvíře. Volba tématu je úplně na Tobě. Složení obyvatel dle vyznání v roce 2011 0,9% 4,7% 0,7% 18,8% bez vyznání římskokatolické ostatní evangelické husitské 74,9% pozn.: nezahrnuto 45 % dotázaných, kteří nevyjádřili 22 KRAJINA TYPY KRAJINY V ľOCe 2014 Typy krajiny podle využití ploch lesní krajiny zemědělské krajiny V této mapě můžeš vidět, k jakým účelům se využívá plocha území České republiky. Velmi zjednodušeně by se dalo říct, že pokud někde postavíš město, už tam nemůže být pole. 1. Jaký typ krajiny je v ČR zastoupen nejvíce? 2. Který typ krajiny se vyskytuje v místech, kde jsou rybníky? Pracuj s mapou Zemědělství a mapou Typů krajiny. 3. Které zemědělské výrobní oblasti se nacházejí v zemědělských krajinách? 4. Jaký typ krajiny se nachází v horských zemědělských krajinách? 5. Dle map se v bramborářské výrobní oblasti nacházejí převážně lesozemědělské krajiny. Jak je to možné? Využij svých znalostí práce s mapou. Pracuj s mapou Těžby nerostných surovin a s mapou Typů krajiny. 6. Jaký jev se nalézá v místech bez vymezeného pokryvu? Proč tomu tak je? 23 KRAJINA m- C Pracuj s fotografií Na obrázku dole je zobrazeno stejné území jako na fotografii nahoře. Barvy rozlišují plochy podle jejich využití obdobně jako v mapě Typů krajiny. 1. K obrázku doplň nadpis. 2. S pomocí fotografie nahoře doplň legendu. 3. Urči, které náležitosti obrázku dole chybí k tomu, aby se mohlo jednat o mapu. Pracuj s fotografií Na fotografii je zobrazeno stejné území jako dole ve výseči na plánu. Tvým úkolem bude do plánu zaznačit pomocí fotografie jednotlivé typy území podle využití ploch. Pracuj s legendou. Inspiruj se mapou a cvičením z předchozích stran. zemědělská krajina lesní krajina urbanizovaná krajina rybniční krajina 1. Jaký typ krajiny na plánu převládá? 2. Jaký typ krajiny jsi přiřadil silnicím? Z jakého důvodu? 3. Popřemýšlej, proč nejsou v mapě Typů krajiny podle využití ploch vyobrazeny silnice, ale v Tvém plánu ano? 25 POTRAVINÁRSKY PRŮMYSL v roce 2014 Významné potraviny, nápoje a tabákové produkty > > maso a masné výrobky mléko a mléčné výrobky cukrovinky nealkoholické nápoje Q> pivo víno lihoviny cigarety ostatní potraviny (káva, čaj, koření) 0 20 40 60 80 km Zdroj: studijní materiály k předmětu Regionálni geografie CR. webové stránky zobrazených flrem, Český statistický úřad: Registr ekonomických subjektů PRŮMYSL TEXTILNÍ, ODĚVNÍ A KOŽEDĚLNÝ Pracuj s mapami Pracuj s mapou Průmyslu textilního, oděvního a kožedělného. 1. Jaká průmyslová odvětví nalezneme v Brně? 2. Ve kterých městech je obuvnický průmysl? Pracuj s mapou Průmyslu textilního, oděvního a kožedělného a s mapou Přírodních poměrů ČR. 3. Kde se v rámci vertikální členitosti nachází většina výroby textilu, oděvů a kožedělných produktů? Pokus se určit možnou příčinu tohoto jevu. Pracuj s mapou Potravinářského průmyslu. 4. Ve kterých městech se vyrábějí cukrovinky? 5. Z jakého důvodu se pekárenské výrobky produkují na celém území ČR? Pracuj s mapou Potravinářského průmyslu a s mapou Zemědělství. 6. Čím je ovlivněna lokalizace výroby masa a masných výrobků? 27 HOSPODÁŘSTVÍ ELEKTROTECHNIKA v roce 2014 Eletrotechnika elektronika do aut elektronika pro domácnosti ostatní elektronika 0 20 40 60 80 km Zdroj: studijní materiály k předmětu Regionální geografie ČR webové stránky zobrazených firem Český statistický úřad: Registr ekonomických subjektů Pracuj s mapou 1. Jaké typy elektrotechniky se v ČR vyrábějí? 2. Ve kterých městech se vyrábí elektronika pro domácnost? Pracuj s mapou Přírodních poměrů a mapou Elektrotechniky. 3. Ovlivňuje vertikální členitost polohu továren s elektrotechnikou? Pracuj s schématem Obyvatelé každé obce představují kupní sílu. Pro každého obyvatele je důležitá vzdálenost (čas), kterou musí urazit, aby si mohl danou věc koupit. Pokud bychom pominuli možnost nákupu přes internet, pak lze zjednodušeně říci, že nejblíže k místu našeho bydliště se budou nacházet prodejny s produkty, které kupujeme často. Naopak nejdále budou obchody s věcmi, které jsou jednak náročné na plochu a navíc je nakupujeme třeba jednou až dvakrát za rok nebo i méně často. Černé kolečko uprostřed představuje místo našeho bydliště. Přiřaď k ostatním kruhům následující výrobky tak, abychom respektovali předešlý odstavec. 28 Auto Rohlík Tričko DOPRAVNÍ STROJÍRENSTVÍ V ľOCe 2014 Výroba významných dopravních prostředků Pracuj s mapou a fotografiemi HOSPODÁŘSKÉ UKAZATELE PRŮMĚRNÁ HRUBÁ MESICNI MZDA v roce 2012 Podíl zaměstnaných osob (v tis. obyv.) pnmer (zemědělství, lesnictví, rybolov) sekundár (průmysl, stavebnictví) tercie r (služby, doprava) 0 22 24 26 0 20 40 60 80 km Zdroj: ČSÚ: Struktura mezd zaměstnanců 2012 CSU: Statistická ročenka kraje 2012 Pracuj s mapou 1. Ve kterých krajích nedosahuje průměrná měsíční mzda 22 000 Kč? 2. Může v Jihomoravském kraji žít člověk, který si měsíčně vydělá 16 000 Kč? 3. Ve kterém kraji pracuje nejvíce osob v terciéru? Proč? Pracuj s mapou Zemědělství a mapou Průměrné hrubé měsíční mzdy. 5. Jakým způsobem si převážně vydělávají lidé v Kraji Vysočina a Jihočeském kraji, kteří pracující v primárním sektoru. Pracuj s mapou Těžby nerostných surovin a s mapou Průměrné hrubé měsíční mzdy. 6. Jaké mohou mít povolání lidé pracující v Moravskoslezském a Ústeckém kraji? Pracuj s mapou Výroby dopravních prostředků, mapou Průmyslu textilního, oděvního a kožedělného a s mapou Průměrné hrubé měsíční mzdy. 7. Jaké mohou mít povolání lidé žijící v Moravskoslezském, Zlínském, Královehradeckém a Libereckém kraji, kteří pracují v sekundéru? 30 NEZAMĚSTNANOST v roce 2013 Liberecký kraj Nezaměstnaní dle nejvyššího dosaženého vzdělání | ZŠ | SŠ s maturitou j SŠ bez maturity | | VŠ Ústecký kraj Královehradecký kraj Karlovarský kraj Plzeňský kraj Podíl nezaměstnaných - z ekonomicky aktivního obyvatelstva (v %) Hl. mésto Praha Středočeský kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj 0) Zlínský kraj Jihočeský kraj Jihomoravský kraj 1 : 2 500 000 □ 0 5 7 9 0 20 40 60 80 km Zdroj; CSU; Veřejná databáze, CSU: Zaměstnanost a nezaměstnanost v ČR podle výsledku VŠPS 2013 Pracuj s mapou 1. Ve kterém kraji je nejnižší podíl nezaměstnaných? 2. Ve kterém kraji je nejvíce procent nezaměstnaných s výučním listem? 3. Ve kterém kraji je nejmenší podíl nezaměstnaných se základním vzděláním? 4. Skoro ve všech krajích je nejméně procent nezaměstnaných s vysokoškolským vzděláním. V jednom kraji tomu tak není. Ve kterém? Proč? Pracuj s grafem Nezaměstnanost má mnoho negativních důsledků. Jedním z nich je i zadluženost osob. 1. Patří kraje s nejvyšším podílem nezaměstnaných ke krajům, ve kterých má největší podíl obyvatel problém splácet půjčky? Podíl počtu osob se závazkem po splatnosti na celkovém počtu obyvatel v krajích 16,00% 14,00% 12,00% 1,00% li* >é> ,e,c <$> jař 31 HOSPODÁRSKE UKAZATELE HRUBY DOMÁCI PRODUKT v roce 2012 Tvorba hrubé přidané hodnoty (v mil. Kč) primér (zemědělství, lesnictví, rybolov) sekundér (průmysl, stavebnictví) terciér (služby, doprava) Hrubý domácí produkt (HDP) na 1 obyvatele (v tis. Kč) 0 290 320 350 0 20 40 60 80 km Zdroj: CSU: Databáze regionálních účtů, ČSU: Krajské ročenky 2012 pozn.: Hrubý domácí produkt je celková peněžní hodnota statků a služeb vytvořená za dané období na určitém území. Pracuj s mapou 1. Ve kterých krajích je nejnižší HDP na 1 obyvatele a ve kterých naopak nejvyšší? 2. Ve kterých krajích je tvorba hrubé přidané hodnoty nejvyšší a ve kterých naopak nejnižší? 3. Čím je způsobeno, že Kraj Vysočina patří mezi kraje s nejnižší hrubou přidanou hodnotou, ale HDP na 1 obyvatele přesahuje 290 tis. Kč? 4. Který sektor hospodářství se nejméně podílí na tvorbě hrubé přidané hodnoty? 5. Ve kterých krajích se více podílí na tvorbě hrubé přidané hodnoty sekundér před terciérem? Proč? 6. Proč se v hlavním městě Praze nepodílí primér na tvorbě hrubé přidané hodnoty? Pracuj s mapou Těžby nerostných surovin a mapou Hrubého domácího produktu. 7. Čím je způsobeno, že v Karlovarském, Ústeckém a Moravskoslezském kraji je relativně ve velké míře zastoupen primér na tvorbě hrubé přidané hodnoty? Pracuj s mapou Výroby dopravních prostředků, mapou Elektrotechniky a mapou Hrubého domácího produktu. 8. Jaký je důvod toho, že ve Zlínském a Moravskoslezském kraji převažuje sekundér nad terciérem. 32 DOPRAVA SILNIČNÍ DOPRAVA V roce 2014 « Silniční doprava: 1. Jaká dálnice vede z Hradce Králové do Prahy? 2. Pokud pojedeš po D2 z Brna, do kterých evropských hlavních měst můžeš dojet? 3. Po kterých silnicích a přes která města bys jel, pokud bys chtěl zvolit nejkratší cestu ze Znojma do Ostravy? Pracuj s mapou Sídelní struktury a s mapou Silniční dopravy. 4. Jaká města a z jakého důvodu jsou spojena dálnicemi? Pracuj s mapou Přírodních poměrů ČR a mapou Silniční dopravy. 5. Ve kterých oblastech je nižší koncentrace silniční sítě a kde je to naopak? Pracuj s mapou Evropy a mapou Silniční dopravy. 6. V mapě silniční dopravy jsou naznačené směry, kterými silnice dále z území České republiky pokračují. Zaznač si do mapy Evropy hlavní evropské silniční tranzitní koridory vedoucí přes území České republiky. Která hlavní města spojují? 33 DOPRAVA železniční doprava v roce 2014 Železniční doprava O železniční uzly dominantní elektrifikované tratě národního významu elektrifikované tratě národního významu tratě národního významu Tranzitní koridory 1. tranzitní koridor 2. tranzitní koridor -3. tranzitní koridor -4. tranzitní koridor 20 40 60 80 km Zdroj: Jízdní řád CD Pracuj s mapou 1. Přes která města zobrazená na mapě vede první tranzitní koridor? 2. Který tranzitní koridor propojuje Německo se Slovenskem? 3. Jaký je rozdíl mezi tratí vedoucí z Plzně do Žatce a z Plzně do Českých Budějovic? 4. Kolika směry se můžeme vydat vlakem z Brna? 5. Přes které železniční uzly by vedla nejkratší cesta ze Sušice do Prahy? Kolik kilometrů bys ujel? Pracuj s mapou Silniční dopravy a s mapou Železniční dopravy. 6. Je hustší železniční nebo silniční dopravní síť ČR? Proč? 7. Bude rychlejší cesta z Brna do Prahy autobusem nebo vlakem, pokud autobus má průměrnou rychlost 90 km/h a vlak 100 km/h, ale staví 5 minut v České Třebové a 5 minut v Kolíně. K zjištění výsledku využij mapu. Jaký dopravní prostředek by sis zvolil a proč? Pracuj s internetem 1. Na internetu vyhledej, kolik jede vlaků z Jeseníku do Šumperku ve všední den, abychom nemuseli přestupovat. 34 LETECKÁ A LODNÍ DOPRAVA v roce 2014 usti-naiárebem 3tT Mnichovo Hradiště Letecká doprava mezinárodní letiště s dominantním postavením na tmu mezinárodní letiště Vodní doprava splavné — vodní cesty Kartfw^jyary Hraa^ť fttalové válet ice^^^ Ostrava Moš nov Jiffla* i Týn nad Vltavou České^ujiéjovice Tu rany 1 : 2 500 000 0 20 40 60 80 km Zdroj: Vítejte na Zemi ij s mapou 1. Kolik mezinárodních letišť se v České republice nachází? 2. Mezi kterými obcemi je splavná řeka Morava? 3. Ve kterých krajských městech se nachází mezinárodní letiště? 4. Kam se nejdále v ČR (Evropě) může dostat lodní náklad z Týna nad Vltavou? Pracuj s internetem Přes 90 % odbavených cestujících v České republice letělo z letiště Václava Havla. Podíl tohoto letiště na nákladní letecké dopravě je téměř 90%. Proto se zaměříme zrovna na toto letiště. 1. Kde se na fotografii nalézá letiště Václava Havla? Jaké jsou důvody jeho lokalizace? Na webových stránkách letiště Václava Havla vyhledej státy, do kterých létají letadla z Prahy. 2. Můžeme se z Prahy bez přestupu letadlem dostat na všechny kontinenty světa? 3. Existuje evropský stát, do kterého bychom se z Prahy letadlem bez přestupu nedostali? 35 CESTOVNÍ RUCH STREDISKA CESTOVNÍHO RUCHU v roce 2014 Frýdlant < Děčín <^-}*y»ce* >tarracriov ueu" LiUerec, i Špindlerův Mlýn Jablonec n. N.° c |C c ' Rokytnice n.J .T-. Vrchlabí Terezín s ^ Hronov-''Broumov Most • _ X^ám>ta^utUMmi Jaroměř <^_Des;rie Roudnice @ památky UNESCO • památky národního významu c horská střediska • lázně Manánké Lázriě t- Křivoklát * -, • .__ -■'Konstantinovy Lázně Karlova Studánka pava -Malá Morávka Stříbro Plzeň Mlada Boleslav Roudnice \ ,, • . J¥,Ort h Zatec* •nDrfi=h«m 'Veltrusy • • cTVY'1- Louny Brandýs nad Labem. Hořice Opočno Rokytn :ratiškovy, Karlovy Vary .?« m • ) • r . , XvQfLh. <%£*'L°*e!. • '\ praha, Poděbrady Hradec Králové Rychnov^ S Koi[n • " n K Vfe 'Průhonice © čásla"'" ^""4^ Wimkcvice >ě • Kutná Hora* ^ř1 \ * .. Fulnek Frýdek-Místek Karštein Poličky Litomyšl 0|0mJ™°v * ŽT\inec ^Příbram Havlíčkův Brod Zelená Hora -J Teplice n. Beč. Frýd u - Kladruby 1 Humpolec. ■ (8) . " , '-Pro-":~ Horšovsky Tyn ) „ rv T ^ TisnovBIansko u , Tábor Pellři^ Velké Meziříčí'• • ^Kroměříž V" H . GÍ^°V P Domažlice Ä se " Písek Jihlava Třebíč kašperské Hory o ^ . "Hluboká Jlnd™-huv TeJi S Z. , „^vä Hradec r?9| w Železná Ruda Strakonice nad Vit. , W . Kyjov Qi Hradiště " české Da{jce Moravské Budějovice • Utíerský Brod Lednicko-valtický i.R. Brno f (^) Velehrad ( Znojmo areál •"■^•_/sy9Zf]íee /Hodonín 0 20 40 60 80 km Zdroj: České dědictví UNESCO Česká republika - školní atlas Pracuj s mapou 1. Kolik se v České republice nachází hmotných památek na seznamu UNESCO? 2. Ve kterém kraji se hmotných památek na seznamu UNESCO nachází nejvíce? 3. Ve kterých krajských městech nalezneme hmotné památky na seznamu UNESCO? Pracuj s internetem 1. Co představuje zkratka UNESCO? Čím je toto označení důležité? 2. Na internetových stránkách Českého dědictví UNESCO si pusť videa. Které místo Tě oslovilo nejvíce? Čím Tě zaujalo? 3. Kolik návštěvníků se v roce 2012 rozhodlo navštívit Tebou vybranou památku? Myslíš si, že je to hodně nebo málo? Uveď, proč si to myslíš. Kromě hmotných památek na seznamu UNESCO, jsou v CR zapsány na seznamu i čtyři nehmotné. Jsou označovány názvem Nehmotné kulturní dědictví. 1400000 1200000 lOOOOŮO 800000 600000 400000 200000 n Návštěvnost památek UNESCO v roce 2012 1 1 1 1 . 1 . . #A ./ / <** / * 4 4. Zjisti, které čtyři činnosti jsou součástí Nehmotného kulturního dědictví. Popiš, jak probíhají a do mapy zaznač, kde je můžeme vidět. 36 OCHRANA ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ Pracuj s mapou, fotografiemi a internetem Pracuj s mapou Přírodních poměrů ČR a mapou Velkoplošných chráněných území. 1. Kde se, v rámci vertikální členitosti, nachází většina chráněných území? Přemýšlej o možných příčinách tohoto jevu. 2. Které dvě CHKO mají největší rozlohu a které dvě naopak nejmenší? 3. K předešlým čtyřem CHKO napiš krátký text, aby bylo možné je pomocí něj identifikovat. Pracuj s internetem. Která informace Tě nejvíce zaujala? Obě fotografie na této stránce pocházejí z Českého středohoří. Pozorně si obě fotografie prohlédni a odpověz na otázky. 4. Na mapě nalezni České středohoří. O jaký typ velkoplošného chráněného území se jedná? 5. Jak je možné, že je v CHKO povoleno vystavět dálnici? Využij internet. VELKOPLOŠNÁ CHRÁNĚNÁ ÚZEMÍ 37 ADMINISTRATIVNÍ ČLENĚNÍ administrativní členěni • Ustí rad Labem Liberec Liberecký kraj Administrativní členění • krajské město Ústecký kraj Královehradecký kraj Hradec Králové Karlovy Vary Karlovarský kraj Plzeň • Plzeňský kraj HI. město \ Praha, ) Středočeský kraj Pardubice Pardubický kraj Jihlava Kraj Vysočina 7 Olomouc Olomoucký kraj Ostrava Moravskoslezský kraj Zlín Zlínský kraj Jihomoravský kraj České Budějovice Jihočeský kraj 1 : 2 500 000 0 20 40 60 80 km Zdroj: Česká republika: atlas pro ZŠ a víceletá gymnázia racuj s mapou 1. Kolik je v České republice krajů? 2. Vyjmenuj krajská města. 3. Podle dělení Evropské unie na statistické jednotky představují kraje úroveň NUTS 3. Spoj v mapě kraje k sobě tak, aby tvořily úroveň NUTS 2 a napiš názvy těchto území. 4. Vyznač v mapě okres, ve kterém bydlíš. V jakém kraji se nachází? Pracuj s mapou Evropy. 5. Vybarvi v mapě členské státy Evropské unie. Pracuj s mapou Přírodních poměrů ČR a mapou Administrativního členění. 6. Jsou některé hranice mezi kraji přirozené (řeka, pohoří,...)? Vyznač je na mapě. Pracuj s mapou Sídelní struktury a s mapou Administrativního členění. 7. Ve kterých krajích se nachází více obcí nad 20 000 obyvatel a ve kterých krajích naopak méně? Přemýšlej nad možnými příčinami. 38 © Mariana Hájková Brno, 2015 mariana .haj kova@gmail .com