Syntéza poznatků přírodních věd

Tajemství nízké spotřeby

STUDIJNÍ MATERIÁL

Světový vozový park

Počet osobních automobilů ve světě neustále roste nejen v bohatých zemích. Obrovský boom se očekává v nejlidnatějších zemích světa, v Indii a Číně. Světový vozový park představuje v současnosti 800 milionů aut. (V České republice nyní 4,5 mil.). Za pouhých 25 let však bude tento počet dvojnásobný. Ani ve vyspělém světě s rozvinutou veřejnou dopravou nebude možné individuální přepravu odmítat, jen místně regulovat. Je třeba vyvíjet vozidla s nízkou spotřebou a s ekologickým provozem.

Tajemství nízké spotřeby

Od konstrukce prvních automobilů byly při vývoji nových typů vozidel projektovány stále výkonnější motory. Spotřeba benzinu u automobilů rostla, ale na úsporné užití pohonných hmot se dlouhou dobu nemyslelo. Až tzv. ropná krize přiměla výrobce aut ke konstrukci méně žíznivých aut. S vysokou spotřebou fosilního paliva je spojeno i množství škodlivin, které se při spalování uvolňují do ovzduší. Díky technickému pokroku například 100 osobních automobilů dnes vypouští do ovzduší méně škodlivých plynů než jediný automobil v roce 1975.

Na spotřebu pohonných hmot má vliv:
  • účinnost motoru
  • jízdní odpory – tření (např. pneumatiky), aerodynamika, …
  • styl jízdy – přesněji řečeno řidič
  • terén a zatížení vozidla
  • stav vozidla

 

 

Výsledná účinnost spalování pro pohon auta je jen cca 25 %. Většina energie je přeměněna na teplo, jak dokládá infračervený snímek zobrazující teplotní pole jedoucího auta.

 

 

Již dnes existují typy automobilů, které spotřebují na 100 km méně než 3 litry pohonných hmot. Cílem je automobil, který vystačí se spotřebou 1,5 litru pohonných látek na 100 km. Extrémně nízké hodnoty lze dosáhnout bude-li vůz splňovat další konstrukční požadavky:

  • Minimální odpor vzduchu

Odpor vzduchu je možné snížit aerodynamickým tvarem karosérie. Ideálním tvarem by byla kapka, kdy by byl koeficient odporu vzduchu nejnižší.

  • Nízká hmotnost

Čím nižší má vůz hmotnost, tím méně energie potřebuje vozidlo při zrychlení. Úsporné vozidlo by proto mělo být vyrobeno z lehkých materiálů. Zde se nabízejí zejména plasty a hliník.

  • Podvozek s motorem ve středu auta

Motor zabudovaný uprostřed optimálně rozdělí hmotnost vozidla, které tím získá dobrou stabilitu v zatáčkách. Rovněž to vede k úspornému způsobu jízdy, který je podporován hluboko ležícím těžištěm.

  • Omezená maximální rychlost

Rychle jedoucí řidiči se nedostanou do cíle rychleji, někdy do něj nedorazí vůbec. Vzhledem k ochraně cestujících bude mít proto ekologické auto pouze omezenou maximální rychlost.

Toto zajímavé ploché auto se dostalo do Guinessovy knihy rekordů jako nejnižší auto na světě. Je vysoké jen 48 centimetrů. Vozidlo nebezpečně připomíná batmanovský Batmobil. Je prý řádně nebezpečné – jeho tvůrce Perry Watkins na vysoké městské obrubníky očividně nemyslel. Auto dokonce splňuje podmínky dopravního provozu, ale převrátit se v něm při autohavárii musí být pro posádku životu nebezpečné!