2 Téma: Svět člověka a doprava Metodický list Aktivita: „JEZDÍME AUTEM“ myšlenková mapa Cílová skupina: žáci II. stupně ZŠ, SŠ Použité metody a formy: skupinová práce 4-6 žáků Časová náročnost: 15 minut Prostředí výuky: třída, počítačová učebna (alternativa k aktivitě) Cíle aktivity: - uspořádat si základní poznatky k tématu „Jezdíme autem“ - setřídit a uspořádat pojmy do vzájemných vztahů a souvislostí - zpřesňovat myšlení žáků - seřadit informace a začlenit nové myšlenky do již existujícího vědomostního systému žáků Teoretická východiska: Aktivita může vhodně navazovat na předchozí aktivitu Brainstormingu. Grafická podoba řešení pomůže setřídit a uspořádat pojmy do vzájemných vztahů a souvislostí. Aktivita může také sloužit pro závěrečné opakování a shrnutí informací k tématu. Pomůcky: tabule, případně flipchart, psací potřeby na tabuli, myšlenkové mapy lze zpracovat také pomocí počítače Postup a návod k činnosti: - vysvětlete žákům, že cílem aktivity je strukturovat a uspořádat pojmy do vzájemných vztahů a souvislostí. Vysvětlete žákům základní charakteristiky dobře vytvořené myšlenkové mapy – přehlednost, srozumitelnost, originalita, obsáhlost atd. - vytvořte skupiny 4-6 žáků - nechtě žákům samostatně zpracovat myšlenkovou mapu na téma „Jezdíme autem“. - žáci po domluvě ve skupině navrhnou znázornění základních myšlenek, pojmů a vztahů mezi nimi, zaměří se na logické uspořádání a hierarchii pojmů a vztahů Obrázky Ukázka myšlenkových map dle R.Fichera (Fischer, R.: Učíme děti myslet a učit se. Portál, Praha 1997) Alternativa k aktivitě: - metoda může být použita pro jakýkoliv pojem vztahující se k tématu. - v počítačové učebně lze tvořit mapy pomocí volně dostupného programu FreeMind. Je velice jednoduchý na ovládání a neměl by být problém s ním seznámit žáky. Program lze stáhnout na adrese: http://freemind.sourceforge.net/wiki/index.php/Download - pokud nechcete stahovat a instalovat program do PC učebny, je k dispozici také aplikace na www stránkách : http://bubbl.us/, která vám umožní zpracovávat a publikovat jednoduché myšlenkové mapy. Závěr: - jednotlivé skupiny prezentují svou myšlenkovou mapu, vysvětlují způsob uspořádání pojmů a naznačených vztahů, mapy mezi sebou skupiny navzájem porovnávají. - společně s učitelem navrhují komplexní a logicky uspořádanou myšlenkovou mapu na dané téma.