Stránka | 1 22a Metodický list Téma: Vize a prognózy Aktivita: Udržitelný rozvoj v silniční dopravě Cílová skupina: žáci II. stupně ZŠ, nižší ročníky gymnázií Použité metody a formy: práce s daty a grafickými materiály Časová náročnost: 45 minut + domácí práce Prostředí výuky: třída Cíle aktivity: Žák porozumí udržitelnosti v dopravě. Žák vytvoří na základě rozboru dat krátkou zprávu. Teoretická východiska: Udržitelnou dopravu najdeme nejčastěji definovanou jako „uspokojení potřeb mobility současných generací bez omezení potřeb mobility budoucích generací“. Udržitelná doprava by měla trvale přispívat k rostoucímu socioekonomickému blahobytu a zároveň nevyčerpávat přírodní bohatství a neničit životní prostředí. Můžeme rozlišit tři pilíře udržitelnosti (ekonomika, životní prostředí a sociální oblast – spravedlnost), jejichž cíle se snaží udržitelná mobilita sledovat. Pilíř ekonomický a environmentální spojuje snaha ocenit environmentálně nepříznivé dopady dopravy na společenský blahobyt. Pilíře sociální spravedlnosti a ekonomický jsou provázány přes zajištění potřeb mobility a redistribuci bohatství v rámci společnosti (zajištění vnitro-generační rovnosti). Pilíř sociální a environmentální sjednocuje důraz na etické hodnoty a principy a snaha o mezigenerační rovnost (tj. mezi současnými a budoucími generacemi). Pilíře udržitelnosti v dopravě (podle Brůnové a Mácy, 2007) Pomůcky: pracovní listy, milimetrový nebo čtverečkovaný papír Zadání úkolů: 1. Na základě výkladu učitele doplňte výše zmíněné 3 pilíře udržitelné dopravy o jejich konkrétní náplň. 2. Na základě rozboru tabulky 1 sestavte graf a doplňte chybějící závěry vzhledem k vývoji počtu nehod, usmrcených, těžce zraněných a lehce zraněných. Po rozboru napište krátkou zprávu do novin. Stránka | 2 Úkol č. 1 Na základě výkladu učitele doplňte výše zmíněné 3 pilíře udržitelné dopravy o jejich konkrétní náplň. V úvodu žákům představíme pilíře udržitelnosti v dopravě a následně jim dáme 10-15 min, aby samostatně vytvářeli jejich potenciální náplň. Úkol můžeme zakončit diskuzí. Úkol č. 2 Na základě rozboru tabulky 1 sestavte na milimetrový či čtverečkovaný papír graf a doplňte chybějící závěry vzhledem k vývoji počtu nehod, usmrcených, těžce zraněných a lehce zraněných. Po rozboru napište krátkou zprávu do novin. V rámci domácí přípravy zadáme žáků za úkol sestrojit z tabulky 1 graf. V hodině si zkontrolujte správný průběh grafu a vymezte žákům 15-20 minut, aby na základě rozboru grafu napsali krátkou zprávu do novin.