jezdíme autem Kdo může v České republice získat řidičské oprávnění? Jak se zachovat při dopravní nehodě? Jaký vliv má alkohol na pozornost a vnímání řidiče? Jakým způsobem mohou ovlivnit pozornost a vnímání drogy a některé léky? Kdo může získat řidičské oprávnění (k řízení osobního automobilu)? V České republice mohou získat řidičské oprávnění k řízení osobního automobilu osoby starší 18 let, které jsou fyzicky i duševně způsobilé k účasti na bezpečném provozu na pozemních komunikacích. Autoškolu a následné testy tedy může absolvovat jakákoliv osoba - i cizí národnosti. Jednou z podmínek k získání řidičského oprávnění je posudek obvodního lékaře o Zdravotní způsobilosti žadatele k řízení motorových vozidel. Dle vyhlášky může být osoba zdravotně způsobilá k řízení motorových vozidel nebo zdravotně způsobilá s podmínkou (zahrnuje drobné zdravotní omezení). Na řidiče profesionály se vztahují přísnější kritéria - součástí jejich osvědčení k řízení motorových vozidel musí být opakovaná lékařská potvrzení, jejichž součástí je také dopravně-psychologické vyšetření a vyšetření elektroencefalografem. Ostatní držitelé řidičského oprávnění se musí podrobit lékařské prohlídce nejdříve šest měsíců před dovršením 60, 65 a 68 let věku, nejpozději však v den dovršení stanoveného věku. Po dovršení 68 let věku musí na pravidelnou lékařskou prohlídku docházet každé dva roky. Řidičské oprávnění nemohou získat osoby: • duševně nemocné • dlouhodobě užívající léky ovlivňující vnímání a koncentraci • s některými zrakovými vadami (barvoslepost, silná krátkozrakost, ...) • s některými tělesnými vadami Řidičské oprávnění s podmínkou mohou získat osoby: • s vadami zraku - krátkozrací - za podmínky řízení s dioptrickými brýlemi nebo čočkami • s vadami sluchu - na tuto skutečnost musí upozornit označením vozidla • s některými tělesnými vadami v automobilech speciálně upravených dle jejich potřeb (např. manuální řízení) a současně označením vozidla Správné vidění číslo „74", částečná porucha vidění číslo „21" Jednou z překážek k získání řidičského oprávnění je barvosle-post. Barvoslepostí trpí zhruba 10% obyvatel ČR, většinou se však jedná o barvoslepost částečnou. Jednou z poruch barvoci-tu je Daltonismus (porucha vnímání červené a zelené). Nejčastěji jsou postižení muži, neboť gen zodpovídající za správný vývoj čípků a jejich fungování je situován na pohlavním chromozomu X. U mužů tedy nemůže být kompenzován genem z druhého pohlavního chromozomu X. Ženy tedy bývají nejčastěji přenašečkami této choroby, trpí jí však ve většině pouze mužští potomci. Vyhláška č. 277/2004 Sb. v § 2, odst. 1 stanovuje, že "posudek o zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel (dále jen posudek) vydává posuzující lékař po zhodnocení zdravotního stavu žadatele o řidičské oprávnění (dále jen žadatel) nebo držitele řidičského oprávnění (dále jen řidič) zjištěného lékařskou prohlídkou a na základě vyhodnocení prohlášení žadatele nebo řidiče (dále jen posuzovaná osoba) ke zdravotní způsobilosti, předchozích záznamů ve zdravotnické dokumentaci vedené o posuzované osobě sdělených jejím registrujícím praktickým lékařem a dále výsledků dalších odborných vyšetření, která si vyžádal." 48 jezdíme autem Kdo může být řidičem? INFORMAČNÍ ZDROJE: Podle § 207 zákona č. 140/1961 Sb. (trestní zákon) (1) Kdo osobě, která je v nebezpečí smrti nebo jeví známky vážné poruchy zdraví, neposkytne potřebnou pomoc, ač tak může učinit bez nebezpečí pro sebe nebo jiného, bude potrestán odnětím svobody až na jeden rok. Podle § 208 zákona č. 140/1961 Sb. (trestní zákon) řidič dopravního prostředku, který po dopravní nehodě, na níž měl účast, neposkytne osobě, která při nehodě utrpěla újmu na zdraví, potřebnou pomoc, ač tak může učinit bez nebezpečí pro sebe nebo jiného, bude potrestán odnětím svobody až na tři léta první pomoc pri dopravních nehodách Mezi základní dovednosti řidiče patří kromě řízení a základní technické údržby vozidla také dovednost poskytnout v případě potřeby adekvátní první pomoc. ZÁSADY SPRÁVNÉHO POSKYTOVÁNÍ PRVNÍ POMOCI Po příjezdu na místo dopravní nehody bychom měli dodržet obecné zásady první pomoci: Zajistíme bezpečnost sobě i postiženému, popř. postiženým - pomocí výstražného trojúhelníku, použitím reflexní vesty, pomocí další osoby zpomalující přijíždějící automobily, přesunem osob, u nichž je to možné, za svodidla apod. Vyšetříme postiženého - prohlédneme zraněné, jejich počet, zda komunikují či jsou v bezvědomí, pokusíme se odhadnout jejich zranění. Zavoláme tísňové volání 155. 112 voláme pouze při hromadných neštěstích - dispečer na lince nám již pomůže s dalšími úkony. Čím přesnější a podrobnější jsou informace od volajícího, tím lépe může dispečer zvolit a vyslat vhodnou pomoc. Poskytnutí první pomoci - dle našich možností a schopností s případnou pomocí dispečera poskytneme první pomoc. Kontrolujeme postiženého až do příjezdu rychlé zdravotnické pomoci - zdravotníky informujeme o úkonech, které jsme prováděli, případně o změně stavu zraněného od příjezdu na místo nehody po příjezd záchranářů. Abychom nezhoršili zdravotní stav zraněných, rozhodně bychom neměli: • Svlékat oděv (Motocyklistům nikdy nesundáváme ochranou přilbu, pouze v případě zástavy dechu) • Vracet vyhřezlé vnitřnosti zpět do dutiny břišní . • Zkoušet hloubku rány nebo zatlačovat kostní úlomky zpět do rány. • Odstraňovat z ran vyčnívající předměty. • Do ran nedávat zásypy, masti nebo polévat dez. prostředky. • Podávat tekutiny a jídlo. • Násilně měnit polohu (Výjimku tvoří případy krvácení nebo zvracení z dutiny ústní, kdy dáme zraněného do stabilizované polohy.) • Ponechávat postiženého bez dozoru. autolékárnička Povinný obsah autolékárničky stanovuje vyhláška Ministerstva dopravy ČR č. 341/2002 Sb. Obvaz hotový sterilní č. 2 2 ks Obvaz hotový sterilní č. 3 2 ks Obvaz hotový sterilní č. 4 2 ks Šátek trojcípý 2 ks Náplast hladká cívka 2,5 cm x 5 m 1 ks Náplast s polštářkem 8 cm x 4 cm 6 ks Obinadlo škrticí pryžové, délka 70 cm 1 ks Obvaz hotový sterilní 5 cm x 7,5 cm 1 ks Rouška resuscitační 1 ks Rouška PVC 20 cm x 20 cm 1 ks Rukavice pryžové (latexové) chirurgické v obalu 1 ks Špendlík zavírací v antikorozní úpravě 2 ks Nůžky 1 ks Od roku 2010 by mělo dojít k úpravě povinné výbavy - součástí autolékárničky již nebude spínací špendlík, naopak přibude termoizolační fólie. 49 Kdo muže být řidičem? vliv alkoholu, drog a některých leku na vnímaní a pozornost pri rizeni Mezi situace, kdy řidič nesmí usednout za volant a řídit motorové vozidlo patří doba po požití alkoholu, drog a některých vybraných léčiv. Přestože je zákaz užívání těchto látek před a během řízení obecně velmi dobře znám, podobně jako statistické údaje o dopravních nehodách zpUsobených pod jejich vlivem, přesto stále dochází k porušování tohoto zákazu. STATISTIKA DOPRAVNÍ NEHODOVOSTI POD VLIVEM ALKOHOLU A NÁVYKOVÝCH LÁTEK ZA ROK 2008 • V roce 2008 se stalo v České republice 160376 dopravních nehod, při kterých zemřelo 992 osob, 3908 osob bylo zraněno těžce a 24776 osob utrpělo lehká zranění. • Řidiči motorových vozidel zavinili v roce 2008 celkem 6 602 dopravních nehod pod vlivem alkoholu, při kterých bylo 79 osob usmrceno, to je 4,8 % z celkového počtu dopravních nehod a 8 % z celkového počtu usmrcených osob. (Tento údaj je od roku 2000 v České republice nejvyšší.) • Během jediného měsíce (červen 2008) zavinili řidiči pod vlivem alkoholu 700 dopravních nehod a těžce zranili 37 osob. Z toho se 348 nehod stalo v době od 18.00 do 6.00 h. 173 nehod zavinili řidiči mladší 25 let. • Ovlivnění řidiče narkotiky a léky v době dopravní nehody stouplo od roku 2000 ze 45 případU na 109 případU v roce 2008, což reprezentuje 2,5 x (přesně 2,42 x) nárUst zjištěných případU ovlivnění řidiče narkotiky nebo léky Policií ČR v roce 2008; výrazný nárUst hodnot této položky započal v roce 2004 - polovina těchto řidičU byla mladší 30 let. • Podíl počtu řidičU ovlivněných v době dopravní nehody léky nebo narkotiky z celkového počtu ovlivněných řidičU (bez položky alkohol) se zvýšil z 3,5 % v roce 2000 na 9,3 % v roce 2008.' Aktuální přehled statistických výsledkU dopravní nehodovosti v jednotlivých krajích i celé České republice jsou dostupné na webových stránkách policie ČR http://aplikace.policie.cz/statistiky-dopravnich-nehod/ Alkohol a rUzné druhy návykových látek mají rUzné účinky na vnímání i pozornost řidiče. • vyvolávají únavu a ospalost: cannaboidy, opiáty, hypnotika • vyvolávají agresivitu a podrážděnost: metamfeta-min, kokain, alkohol • vyvolávají pocity pronásledování: kokain, halucino-geny • prodlužují reakční čas: cannaboidy • vyvolávají neadekvátní reakce na podněty: canna-boidy, opiáty, alkohol • odbourávají strach: hypnotika, kokain, metamfeta-min • mohou si plést signální světla: alkohol, cannaboidy Sokolnice (3.6. 2008) Motocyklista se spolujezdky-ní byli sražení vozidlem odbočujícím na parkoviště. Řidič vozidla řídící pod vlivem alkoholu je přehlédl. Účinky návykových látek jsou mimořádně závažné zvláště u mladých a začínajících řidičU. Ti totiž mívají malou zkušenost s řízením a dopravním provozem. Mladí řidiči mají také malou zkušenost s účinky alkoholu a jiných návykových látek a jsou vUči nim málo odolní, návykové látky pomaleji zpracovávají a vylučují, mívají i nižší tělesnou hmotnost. Proto i poměrně malé dávky alkoholu nebo jiných návykových látek mohou vyvolávat vysoké hladiny v krvi a mít větší účinek než v dospělosti. V dospívání je navíc častější tendence riskovat a překračovat rozumné hranice. 50 jezdíme autem Kdo může být řidičem? INTERNETOVÉ ODKAZY: www.onlinedata.cz/ zakony/247_2000.asp http://aplikace.policie.cz/statistiky-dopravnich-nehod/ www.volny.cz/ lk77/barvy/slep/ uko.htm www.lekari-online.cz/ocnilekarstvi/ novinky/zrak-a-rizeni-motorovych-vozidel www.driverspraha.cz/download/alkohol -pusobeni.doc www.nemyslis-zaplatis.cz www.autolekarnicka.cz/obsah-autolekarnicky.html www.chcizit.cz/1-598-alkohol-za-volantem Podobný účinek na vnímání a pozornost řidiče mohou mít některé léky. Zvláště u některých volně prodejných léků si jejich uživatelé nečtou dostatečně pozorně příbalové letáky a mnohdy si nejsou vědomi možných kontraindikací se řízením automobilu. Obecně platí, že pokud se řidič necítí dobře a má akutní projevy byť jen „banální nemoci" jako je chřipka, měl by zvážit důvody své cesty a raději ji odložit. Veškeré informace o případných kontraindikacích a možných rizicích spojených s užíváním konkrétních léků musí být ze zákona uvedeno na příbalové informaci u každého balení daného léku, případně je možné tyto informace dohledat na internetových servrech výrobců léčiv (např. www.zentiva.cz) či servrech se zdravotnickou tématikou (www.anamneza.cz). LEKY LZE V SOUVISLOSTI S RIZENIM ROZDĚLIT DO TRI KATEGORIÍ: 1. není znám jejich vliv na řízení a během jejich užívání řidiči mohou řídit automobil - např. Endiaron, Ibalgin, Paralen, ... + veškeré potravinové doplňky 2. mohou mít vliv na únavu řidiče a ten by měl po dohodě s lékařem zvážit případné řízení motorového vozidla -např.Imodium plus, Coxtral, Modafen, Paralen plus, ... 3. ovlivňují vnímání a mají přímý vliv na pozornost řidiče, tedy nepříznivě ovlivňují řízení automobilu - např. Codein, Diazepam, Hypnogen, Medrin, ... UČITELŮV NAMETOVNíK: 24a První pomoc při nehodě—metodický list 24b První pomoc při nehodě—pracovní list 30a Kdo může řídit automobil - metodický list 30b Kdo může řídit automobil - pracovní list OTÁZKY K ZAMYSLENÍ: Jak souvisí učivo o lidském těle s tématem řízení motorového vozidla? Navrhněte takový přístup k výuce tématu Kdo může být řidičem, aby u žáků vyvolal vnitřní potřebu více se o tématu dozvědět a chápali aktuálnost této problematiky pro svůj vlastní život. 51