CŽV – Závěrečné práce a okruhy Doplňující studium k rozšíření odborné kvalifikace podle § 6a odst. 1 písm. b) vyhl. č. 317/2005 Sb. (k získání kvalifikace speciálního pedagoga) a Studium v oblasti speciálně pedagogických věd podle § 2 vyhl. č. 317/2005 Sb. (k získání kvalifikace učitele dětí a žáků se SVP) Závěrečná zkouška: Ukončení studia: studium se ukončuje závěrečnou zkouškou před komisí: 1) Inkluzivní didaktika - ústní zk 2) Poradenství, diagnostika a intervence u dětí a žáků se SVP – ústní zk 3) Vzdělávání žáků s SVP – ústní zk 4) Závěrečná práce a její obhajoba (odpovídá požadavkům kladených na magisterské diplomové práce v souladu s předpisy příslušné vysoké školy; v rozsahu 60 normostran, 108 000 znaků včetně mezer). Obsah práce: • Titulní list: základní informace - univerzita, fakulta, katedra - název práce - typ práce (závěrečná práce) - rok - (tituly) jméno a příjmení vedoucího práce, (tituly) jméno a příjmení studenta • Další listy: - poděkování - prohlášení autora + podpis (viz Pokyn děkana č. 1/2015) „Prohlašuji, že jsem závěrečnou práci CŽV vypracoval/vypracovala samostatně, s využitím pouze citovaných pramenů, dalších informací a zdrojů v souladu s Disciplinárním řádem pro studenty Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity a se zákonem č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon), ve znění pozdějších předpisů.“ • Obsah (při správném stylování nadpisů lze vložit generovaný obsah) - Úvod - 4 kapitoly: 3 teoretické a 1 praktická; doporučen je vyrovnaný počet podkapitol - Závěr - Shrnutí - Summary - Seznam literatury - Seznam tabulek, obrázků, grafů, schémat (za použití funkce „vložit titulek“ lze vložit generovaný seznam pomocí funkce „vložit seznam obrázků“, lze přizpůsobit na grafy, tabulky a další) - Seznam příloh - Přílohy (zde je uvedeno poslední číslo strany práce, samotné přílohy se nečíslují) Postup: • Prostudovat Pokyn děkana č. 1/2015 K realizaci závěrečných prací (bakalářských, diplomových, rigorózních a závěrečných prací CŽV) • Volba tématu studentem a oslovení vedoucí práce/školitele – doporučujeme ve 3. semestru • Schválení tématu vedoucím práce / školitelem • Vypracování struktury závěrečné práce a její tvorba • Vložení závěrečné práce do IS • Obhajoba Okruhy ke ZZ Inkluzivní didaktika – ústní zk Okruh 1 Aplikační a portfoliový úkol Literatura Využití ICT v inkluzivní pedagogice: komunikace a spolupráce prostřednictvím ICT. Prezentace. Vizualizace. Webináře. Trendy, výzvy, možnosti. Virtuální realita. Koncepty rozšířené reality. 3D tisk, modelování. Popište použití speciálních pomůcek, posuďte efektivitu jejich využití ve výuce - zaměřeno na vybraného žáka se SVP. Diskutujte výhody a nevýhody využití moderních technologií ve výuce vašeho druhého aprobačního předmětu. Pitnerová, P. (2016). Role Rámcových vzdělávacích programů v rozvoji digitální gramotnosti u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. In: Media4u Magazine, Jan Chromý, 2016, roč. 13., 3/2016. Watkinson, A. (2013) Informační a komunikační technologie pro inkluzi. Pokrok a příležitosti evropských zemí. Brusel: EARISV. Zikl, P., Strnadová, I. (2011). Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Praha: Grada. Sak, P., Mareš, J. (2007). Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál. Okruh 2 Aplikační a portfoliový úkol Literatura Rozvíjení funkční gramotnosti: rozvoj funkční gramotnosti v jednotlivých vzdělávacích oblastech, role mezipředmětových a mezioborových vztahů. Připravte si krátkou ukázku diferencované práce s textem s mezipředmětovým přesahem. Čechová, B. H. (2009). Nápady pro rozvoj hodnocení klíčových kompetencí žáků. Praha: Portál. Černá, O. (2014). Čtení není žádná nuda. Praha: Portál. Fasnerová, M. (2018). Prvopočáteční čtení a psaní. Praha: Grada. Okruh 3 Aplikační a portfoliový úkol Literatura Profesní příprava, podpora při vstupu do světa práce: druhy a typy středních škol, možnosti profesního vzdělávání pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, spolupráce škol se zaměstnavateli. Na vámi vybraném příkladu žáka se SVP uveďte jeho možností dalšího (profesního) vzdělávání po ukončení základní školy. Uvažujte o výhodách a nevýhodách běžné a speciální školy. Opatřilová, D. & Procházková, L. (2011). Předprofesní a profesní příprava jedinců se zdravotním postižením. Brno: Masarykova univerzita. Okruh 4 Aplikační a portfoliový úkol Literatura Gramotnost jako terminologický komplex: vzdělávací strategie, kompetence pro 21. století (kritické myšlení, kooperace, komunikace a řešení problémů). Formulujte konkrétní problém ve vybraném ročníku a vybraném předmětu a navrhněte návod (otázky) k jeho řešení. popř. předpokládané odpovědi žáků. Jakou zvolíte motivaci u žáků k zapojení do kooperativní práce? Pitnerová, P. (2016). Role Rámcových vzdělávacích programů v rozvoji digitální gramotnosti u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. In: Media4u Magazine, Jan Chromý, 2016, roč. 13., 3/2016. Watkinson, A. (2013) Informační a komunikační technologie pro inkluzi. Pokrok a příležitosti evropských zemí. Brusel: Evropská agentura pro rozvoj speciálního vzdělávání. Okruh 5 Aplikační a portfoliový úkol Literatura Technologicko-didaktické znalosti učitele: použití speciálních pomůcek, efektivita využití ve výuce (zaměřeno na žáky s oslabeným sluchovým vnímáním, s oslabeným zrakovým vnímáním). Na vybraných přípravách na výuku diskutujte o možnosti/ vhodnosti použití ICT. Ve světle vlastní praktické zkušenosti diskutujte o úskalích a přínosech ICT ve výuce. Které speciální pomůcky byste preferoval/a při výuce u žáka s oslabeným zrakovým vnímáním? Pitnerová, P. (2016). Role Rámcových vzdělávacích programů v rozvoji digitální gramotnosti u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. In: Media4u Magazine, Jan Chromý, 2016, roč. 13., 3/2016. Watkinson, A. (2013) Informační a komunikační technologie pro inkluzi. Pokrok a příležitosti evropských zemí. Brusel: Evropská agentura pro rozvoj speciálního vzdělávání. Zikl, P., Strnadová, I. (2011). Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Praha: Grada. Sak, P., Mareš, J. (2007). Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál. Okruh 6 Aplikační a portfoliový úkol Literatura Možnosti pracovního uplatnění osob s postižením: trh práce, požadavky trhu práce versus možnosti a potenciál osob s postižením, pracovní prostředí a podmínky, bariéry. Na vámi vybraném příkladu člověka s postižením uveďte, v čem spočívá jeho potenciál pro jeho pracovní uplatnění. Zamyslete se nad tím, jak by bylo možné pro něj v případě potřeby upravit pracovní prostředí a podmínky. Procházková, L. (2014). Možnosti pracovního uplatnění lidí s postižením - současné trendy v České republice a v zahraničí. Brno: Masarykova univerzita. Dostupné jako e-kniha (2015) na MuniSpace: https://munispace.muni.cz/index.php/munispace/catalog/book/804 Okruh 7 Aplikační a portfoliový úkol Literatura Matematika: cíle výuky, edukační procesy, metody a formy práce u žáka s LMP. Analyzujte konkrétní problém žáka s SPU v matematice a navrhněte systém reedukačních cvičení. Uveďte příklad vhodné aplikace ICT do různých organizačních forem, vyučovacích metod a prostředků výuky v heterogenní třídě, to vše s ohledem na rizika i potřeby cílových skupin. Blažková, R. (2017). Didaktika matematiky se zaměřením na specifické poruchy učení. Brno. MU. Blažková, R., Matoušková, K., Vaňurová M. (2002). Kapitoly z didaktiky matematiky (slovní úlohy, projekty). Brno: MU. Blažková, R., Matoušková, K., Vaňurová M. (2007). Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido. Hejný, M., Kuřina, F. (2001). Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál. Okruh 8 Aplikační a portfoliový úkol Literatura Využití ICT v inkluzivní pedagogice: role, výhody a meze využití ICT v edukačním procesu se zaměřením na podporu komunikace. Popište použití speciálních pomůcek, posuďte efektivitu jejich využití ve výuce (zaměřeno na vybraného žáka s SPU, s oslabením kognitivních funkcí, s oslabeným sluchovým vnímáním, s oslabeným zrakovým vnímáním). Diskutujte výhody a nevýhody využití moderních technologií ve výuce vašeho druhého aprobačního předmětu. Pitnerová, P. (2016). Role Rámcových vzdělávacích programů v rozvoji digitální gramotnosti u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. In: Media4u Magazine, Jan Chromý, 2016, roč. 13., 3/2016. Watkinson, A. (2013) Informační a komunikační technologie pro inkluzi. Pokrok a příležitosti evropských zemí. Brusel: Evropská agentura pro rozvoj speciálního vzdělávání. Zikl, P., Strnadová, I. (2011). Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Praha: Grada. Sak, P., Mareš, J. (2007). Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál. Okruh 9 Aplikační a portfoliový úkol Literatura Diagnostika a hodnocení čtenářských dovedností: diagnostické postupy, přístupy hodnocení. Uveďte příklad diagnostického postupu a hodnocení čtenářských dovedností Zamyslete se nad příkladem zapojení percepce při rozvoji čtenářských dovedností. Doležalová, J. (2005). Funkční gramotnost – proměny a faktory gramotnosti ve vztazích a souvislostech. Hradec Králové: Univerzita Hradec Králové. Pedagogická fakulta, Gaudeamus. Mertin, V., Krejčová, L. (2016). Metody a postupy poznávání žáka. Pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer ČR. Petty, G. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál. Okruh 10 Aplikační a portfoliový úkol Literatura Matematika: organizace vyučovacího procesu, diagnostika, hodnocení a klasifikace. Uveďte konkrétní problém žáka s SPU v matematice (diagnostika) Na pomůckách do výuky a výukových materiálech ukažte princip diferencované výuky v matematice ve vámi vybraném ročníku. Blažková, R. (2017). Didaktika matematiky se zaměřením na specifické poruchy učení. Brno. MU. Blažková, R., Matoušková, K., Vaňurová M. (2002). Kapitoly z didaktiky matematiky (slovní úlohy, projekty). Brno: MU. Blažková, R., Matoušková, K., Vaňurová M. (2007). Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido. Hejný, M., Kuřina, F. (2001). Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál. Okruh 11 Aplikační a portfoliový úkol Literatura Inovativní a alternativní pedagogické programy: kooperativní a zkušenostní učení. Uveďte příklad kooperativního učení na vámi vybrané skupině žáků a vybraném ročníku ZŠ. Zamyslete se nad významem zkušenostního učení. Černý, M. (2017). Informační a učící se společnost. Brno: Paido. Sak, P., Mareš, J. (2007). Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál. Okruh 12 Aplikační a portfoliový úkol Literatura Čtení jako elementární dovednost, roviny čtenářské gramotnosti: čtení jako elementární dovednost, faktory rozvoje čtenářské pregramotnosti Charakterizujte možné negativní signály čtenářské pregramotnosti v předškolním věku. Na příkladu aplikujte nácvik čtení u žáka v 1. ročníku ZŠ. Doležalová, J. (2005). Funkční gramotnost – proměny a faktory gramotnosti ve vztazích a souvislostech. Hradec Králové: Univerzita Hradec Králové. Pedagogická fakulta, Gaudeamus. Fabiánková, B., Havel, J., Novotná, M. (1999). Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. Brno. Havel, J., Najvarová,V. (2011). Rozvíjení gramotnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ. Brno: MU. Mertin, V., Krejčová, L. (2016). Metody a postupy poznávání žáka. Pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer ČR. Okruh 13 Aplikační a portfoliový úkol Literatura Předprofesní poradenství, profesní příprava, podpora při vstupu do světa práce: cíle předprofesní přípravy, poradenství k volbě profese, IPS při ÚP, poradenští pracovníci. Popište, jak postupovat u žáka ZŠ při volbě jeho budoucího povolání a vhodné navazující školy (zaměřeno na vámi vybraného žáka se SVP). Opatřilová, D. & Procházková, L. (2011). Předprofesní a profesní příprava jedinců se zdravotním postižením. Brno: Masarykova univerzita. Šikulová, R., Mrázová, E. a Wedlichová, I. (2007). Pomáháme žákům s výběrem vzdělávací a profesní dráhy: metodická příručka pro učitele základních škol. Most: Hněvín. Okruh 14 Aplikační a portfoliový úkol Literatura Strategie a možnosti podpory žáků se SVP v prostředí inkluzivní školy: metody a formy práce, pomůcky a technologie. Na vámi vybraném příkladu specifikujte spolupráci, systém a podporu při vzdělávání žáka s SVP. Zilcher, L., Svoboda, Z. (2019). Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada. Evropská agentura pro speciální a inkluzivní vzdělávání (https://www.european-agency.org/resources/publications) Okruh 15 Aplikační a portfoliový úkol Literatura Čtení jako elementární dovednost, roviny čtenářské gramotnosti: metody prvopočátečního psaní a čtení. Na vámi vybraném příkladu popište metodu při nácviku čtení a podpoře funkční gramotnosti u žáka s oslabeným sluchovým vnímáním. Které z metod preferujete při nácviku psaní a proč? Doležalová, J. (2005). Funkční gramotnost – proměny a faktory gramotnosti ve vztazích a souvislostech. Hradec Králové: Univerzita Hradec Králové. Pedagogická fakulta, Gaudeamus. Fabiánková, B., Havel, J., Novotná, M. (1999). Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. Brno. Havel, J., Najvarová,V. (2011). Rozvíjení gramotnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ. Brno: MU. Mertin, V., Krejčová, L. (2016). Metody a postupy poznávání žáka. Pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer ČR. Poradenství, diagnostika a intervence u dětí a žáků se SVP – ústní zk Témata k logopedii: 1. Ontogeneze dětské řeči. Psychologické a společenské faktory vývoje řeči. 2. Pojetí, klasifikace, symptomatologie NKS. 3. Oblasti speciálně pedagogické diagnostiky logopedické u dětí v předškolním věku. Terapie. 4. Diagnostika a terapie narušené komunikační schopnosti ve školním věku. 5. Možnosti vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Témata k surdopedii: 6. Poruchy sluchu, klasifikace sluchových vad. 7. Etiologie sluchových vad, důsledky sluchové vady a psychologické zvláštnosti osob se sluchovým postižením. 8. Logopedická péče u jedinců se sluchovým postižením, sluchová protetika a kompenzační pomůcky. 9. Vizuálněmotorické komunikační systémy, tlumočení osobám se sluchovým postižením. 10. Metody diagnostiky sluchového postižení. Pomůcky a přístroje, testy a metody užívané při vyšetření. Témata k oftalmopedii: 11. Okruh osob se zrakovým postižením. Klasifikace zrakového postižení. Vliv zrakového postižení na osobnost jedince (psychické procesy, chování, komunikace). Psychomotorický vývoj dítěte s těžkým zrakovým postižením. 12. Dítě s postižením zraku v předškolním věku, školní zralost a školní připravenost (předškolní výchova, dítě s narušeným binokulárním viděním a reedukace těchto vad). 13. Dítě s postižením zraku ve školním věku. Specifika výuky. Práce asistenta pedagoga. 14. Speciální pomůcky pro osoby se zrakovým postižením a práce s nimi. Využití výpočetní techniky ve vzdělávání žáků se zrakovým postižením. 15. Prostorová orientace a samostatný pohyb osob se zrakovým postižením. Zraková terapie, zraková stimulace. Metodika Lilli Nielsen, pomůcky dle Lilli Nielsen. Další diagnostické pomůcky. Témata k psychopedii 16. Charakteristika lehkého, středně těžkého a těžkého mentálního postižení. Myšlení, řeč, psychický a somatický vývoj, emoce, chování atd. 17. Speciálněpedagogická diagnostika se zaměřením na žáka s mentálním postižením z pohledu poradenského pracovníka. 18. Základní škola speciální. Vymezení žáků, dělení, trvání, cíle. Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální. 19. Přípravný stupeň. Vzdělávací program. 20. Kariérní poradenství žáků s mentálním postižením. Možnosti pracovního uplatnění. Formy bydlení. Profesní příprava jedinců se středně těžkou, těžkou a hlubokou mentální retardací. Pracovní uplatnění a dospělost osob se střední, těžkou a hlubokou mentální retardací. Témata k somatopedii: 21. Okruh osob s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. 22. Specifika práce v předškolním věku. Vývojové zvláštnosti u dětí se zdravotním postižením v předškolním věku. Školní zralost u dětí se zdravotním postižením. 23. Zvláštnosti v procesu učení u žáků s centrálním postižením. Možnosti pedagogické podpory (specifika nácviku psaní, kompenzační pomůcky ad.). 24. Předprofesní příprava – oblasti diagnostiky, cíle a úkoly pro volbu povolání. 25. Pedagogické poradenství, zásady poradenské intervence, metody a prostředky poradenské práce, možnosti pedagogické podpory. Témata k etopedii: 26. Etopedie v kontextu inkluzní teorie a praxe a přístupu ke vzdělávání a vzdělanosti cílové skupiny. 27. Specifické edukační potřeby dětí s PCH/Typologie osobnosti/Vývojová specifika jako základ diagnostiky. 28. Porucha chování jako dynamický fenomén – vertikální, horizontální úroveň. Intervence 3P v prostředí školní třídy. 29. Systémové prvky a procesy pro podporu iluzivního prostředí školy ve vztahu k žákům v riziku poruchy chování, sociální vyloučení a rizika pro vývoj chování. Neúspěch v učení jako riziko. Chudoba jako riziko. 30. Resilienční prostředí a procesy, copingové strategie. Témata k PAS: 31. Terminologie a charakteristika PAS. 32. Diagnostika PAS. 33. Podpora dítěte s PAS. 34. Možnosti edukace. 35. Neziskové organizace zacílené na PAS. Vzdělávání žáků s SVP – ústní zk Okruhy NKS: 1. Vymezení pojmu komunikace, narušená komunikační schopnost, orientační analýza narušené komunikační schopnosti, klíčové kategorie ve vzdělávacím procesu. 2. Dyslalie, vývojová dysfázie, mutismus, koktavost, breptavost, rinolalie, palatolalie – etiologie, symptomatologie, principy logopedické intervence, podpora žáka NKS ve vzdělávacím procesu. 3. Alternativní a augmentativní komunikace, využití prvků AAK ve vzdělávacím procesu. 4. Možnosti rozvoje komunikační schopnosti ve vzdělávacím procesu. 5. Podpora žáka s narušenou komunikační schopností v kolektivu třídy. Okruhy SPU: 6. Vymezení specifických poruch učení (SPU) a jejich příčin - základní pojmy SPU (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, dysmúzie, dyspinxie). Vymezení pojmu LMD, ADHD, ADD a jejich vztahu ke specifickým poruchám učení, diagnostika specifických poruch učení v průběhu povinné školní docházky. 7. Osobnost žáka se specifickými poruchami učení v průběhu edukačního procesu, charakteristika edukačního procesu u žáků se SPU na základní a střední škole. 8. Formy vzdělávání žáků se SPU s využitím podpůrných opatření, systémový přístup ke vzdělávání žáků se SPU: učitelé, rodina, terapeut, spolužáci, žák sám; škola, reedukační péče, zájmová činnost. 9. Principy reedukace SPU v základní škole – reedukační metody zaměřené na dyslexii, dysgrafii, dysortografii, dyskalkulii, dyspraxii. Využití reedukačních postupů v pedagoogické praxi středních škol. 10. Reedukace dílčích funkcí podmíňujících vznik SPU – zrakové vnímání, sluchové vnímání, prostorová orientace, hrubá a jemná motorika, pozornost, paměť, řeč. Kompenzační postupy u specifických poruch učení Okruhy PCH: 11. Cílová skupina etopedie, charakteristika jedince v riziku poruch chování, s problémy v chování, s poruchou chování, individuální a sociální rozměr chování. Vývoj poruchy chování jako dynamický proces. Včasná identifikace a včasná intervence. 12. Role poruchy emocí a chování v procesu učení a výchovy, dopady na osobnostní rozvoj a životní dráhu dítěte. Edukační potřeby dětí spojené s tzv. problémovým chováním (resp. s poruchou emocí a chování) – úroveň emoční, kognitivní, sociální. Definice poruch emocí a chování. 13. Etiologie rizikového chování a poruchy chování. Rizikové a ochranné faktory, pohled optikou teorie resilience. Strategie zvládání (coping). 14. Včasná identifikace rizikových faktorů a způsoby hodnocení chování a situace. Včasná intervence ve školním prostředí, ve třídě (benefity a rizika). 15. Prevence rozvoje a zvládání tzv. problémového chování na úrovni systému (třída, škola) a na úrovni individuální. Kázeň, řád, pravidla, práce s kolektivem, komunikace s žákem, s kolegy a rodiči. 16. Okruhy MP: 17. Terminologická východiska související s edukací žáků s lehkým mentálním postižením a poruchou autistického spektra. 18. Specifika osobnosti žáka s lehkým mentálním postižením, poruchou autistického spektra, psychický a somatický vývoj v období mladšího, staršího školního věku a adolescence. 19. Didaktické zásady, metody, formy používané při edukaci žáků s mentálním postižením a poruchou autistického spektra. 20. Struktura přípravy učitele na vyučovací hodinu. Didaktické a jiné pomůcky používané při edukaci žáků s lehkým mentálním postižením a poruchou autistického spektra. 21. Specifika výuky počátečního čtení, psaní a matematiky u žáků s lehkým mentálním postižením a poruchou autistického spektra. Okruhy SP: 22. Mentální procesy u žáků se sluchovým postižením (poruchy vnímání, paměti, myšlení a pozornosti) a možná intervence. 23. Komunikace u žáků se sluchovým postižením – vizualizace mluvené češtiny, recepce psané formy českého jazyka, čtenářská gramotnost, vizuálně – motorické komunikační systémy. 24. Využití speciálních metod a pomůcek ve vyučování – modifikace vyučovacích metod a způsoby výuky u žáků se sluchovým postižením. 25. Intervence v oblasti spolupráce rodiny, školy a poradenských pracovišť. 26. Specifické problémy profesní přípravy a volby povolání (oblasti diagnostiky k profesionální orientaci, volba povolání, začlenění do světa dospělých. Okruhy ZP: 27. Mentální procesy u žáků se zrakovým postižením (poruchy vnímání, paměti, myšlení a pozornosti) a možná intervence. Podpora rozvoje smyslového vnímání. 28. Komunikace a přístup k informacím u žáků se zrakovým postižením (specifika verbální a neverbální komunikace, práce s informačními zdroji a jejich dostupnost pro žáky s oslabeným viděním a pro žáky nevidomé). 29. Metody a postupy ve výuce a vzdělávání žáka s postižením zraku, vyučovací prostředky a úprava materiálů s ohledem na stupeň a typ postižení. Využívání tyflografiky, Braillovo písmo. 30. Specifika profesní přípravy a volby povolání u žáků se zrakovým postižením (oblasti diagnostiky k profesní orientaci, volba povolání, začlenění do světa dospělých). 31. Samostatný pohyb a orientace v prostoru žáků se zrakovým postižením. Provázení, úprava prostředí. Okruhy TP: 32. Mentální procesy u žáků s tělesným postižením (poruchy vnímání, paměti, myšlení a pozornosti) a možná intervence. 33. Copingové strategie a jejich vztah u žáků dlouhodobě nemocných (cystická fibróza, EPI, diabetes mellitus, Duchennova dystrofie, onkologická onemocnění). 34. Specifické problémy profesní přípravy a volby povolání (oblasti diagnostiky k profesionální orientaci, volba povolání, začlenění do světa dospělých). 35. Problematika autismu. 36. Speciální reedukační a kompenzační metody u žáků s tělesným postižením